Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Timppan - 05.11.07 - klo:22:56

Otsikko: common rail ilmaus
Kirjoitti: Timppan - 05.11.07 - klo:22:56
Eli jos sattuu että löpö loppuu niin tuleeko ko koneessa ongelmia?
Otsikko: Vs: common rail ilmaus
Kirjoitti: KJL - 05.11.07 - klo:23:28
Eli jos sattuu että löpö loppuu niin tuleeko ko koneessa ongelmia?

Vahingossa kokeiltua... Eli 6475:sta (uusi commonrail Perkins) loppu löpö koeajolla, tosin 20m päässä tankilta. Työnnettiin hevonen tankille, tankattiin ja käynnistettiin. Hiukan pidempään piti sahata, muta käyntiin se lähti. Ei ainakaan mitään ilmausruuveja näkyny eikä tosimies tunnetusti ohjekirjoja selaile. 8)
Otsikko: Vs: common rail ilmaus
Kirjoitti: J.A.Sandels - 06.11.07 - klo:09:12
JD: Virta päälle ja hetki odotellaan. Siirtopumppendaali suorittaa ilmauksen suitsait?
Otsikko: Vs: common rail ilmaus
Kirjoitti: Rimuli - 06.11.07 - klo:09:37
Valtra: virta päälle ja pumppu pumppu pumppaasuodattimet täyteen.
Vinkki cr valtran talvi käynnistykseen: Läitä käsikaasu 1000 rpm, kun sammutat koneen, seuraavalla kerralla älä koske käsi- tai jalkakaasuun starttauksen aikana.
Otsikko: Vs: common rail ilmaus
Kirjoitti: Maalaispoika - 06.11.07 - klo:09:53
JD:ssä on automaattisesti isommat kierrokset, kun on kylmä keli. Ei tartte käsikaasuilla pelata. :D
Otsikko: Vs: common rail ilmaus
Kirjoitti: J.A.Sandels - 06.11.07 - klo:11:09
JD:ssä on automaattisesti isommat kierrokset, kun on kylmä keli. Ei tartte käsikaasuilla pelata. :D

Eikä tartte vinkkejä.
Kyllä lähtee.
Otsikko: Vs: common rail ilmaus
Kirjoitti: maanviljelija - 06.11.07 - klo:13:22
JD: Virta päälle ja hetki odotellaan. Siirtopumppendaali suorittaa ilmauksen suitsait?
Ainakaan tavallisessa, on nimittäin kokemusta. Viimein lähti kun tarpeeksi sahasin käyntiin. Eli viimeisellä, oli jo huoltomiehen numero esillä mutta ajattelin että kerta vielä....
Otsikko: Vs: common rail ilmaus
Kirjoitti: Maalaispoika - 06.11.07 - klo:14:28
Ainakaan tavallisessa, on nimittäin kokemusta. Viimein lähti kun tarpeeksi sahasin käyntiin. Eli viimeisellä, oli jo huoltomiehen numero esillä mutta ajattelin että kerta vielä....

Missä tavallisessa? SE ilmaa itsensä, kun starttaa suunnanvaihdin päällä ja premiumissa riittää virran laitto päälle.
Otsikko: Vs: common rail ilmaus
Kirjoitti: maanviljelija - 06.11.07 - klo:19:27
Ainakaan tavallisessa, on nimittäin kokemusta. Viimein lähti kun tarpeeksi sahasin käyntiin. Eli viimeisellä, oli jo huoltomiehen numero esillä mutta ajattelin että kerta vielä....

Missä tavallisessa? SE ilmaa itsensä, kun starttaa suunnanvaihdin päällä ja premiumissa riittää virran laitto päälle.
no juuri tuossa SE:ssä (6420) eli ei common rail, pitäisi ohjekirjan mukaan riittää että pitää virtaa päällä 20-50 sek riippuen siitä onko vaihtanut suodattimet tai hörpännyt tyhjää. Se siirtopumppu ei ainakaan suostunut työntämään mitään suodattimen ilmaruuvista, ainoastaan kierrokset lisääntyi kun piti auki. Viimein kun ainakin tunnin yritellyt yhteensä ilmausta ja starttausta lähti käyntiin. Miksi se suunnanvaihdin pitäisi pitää päällä? Olisikohan ollut kun viimein starttasi, en huomannut.
Otsikko: Vs: common rail ilmaus
Kirjoitti: Maalaispoika - 06.11.07 - klo:21:10
Viimein kun ainakin tunnin yritellyt yhteensä ilmausta ja starttausta lähti käyntiin. Miksi se suunnanvaihdin pitäisi pitää päällä? Olisikohan ollut kun viimein starttasi, en huomannut.

Jos starttaa suunnanvaihdin vapaalla, niin silloinhan startti pyörii. Mutta jos starttaa suunnanvaihdin päällä, niin silloin toimii ainoastaa siirtopumppu ja ilmaus tapahtuu automaattisesti. Mitään ruuveja ei tartte aukaista, vaan ainoastaan 20 sekunttia kun pyörittää siirtopumppua, niin johan pitäisi hörähtää. Jos yrittää ilmata moottoria starttaamalla, niin luultavasti akku loppuu ennemmin kuin kone lähtee käyntiin. Katso käyttöohje sivu 100, niin selkiää. ;D Niin ja tämä koskee ainoastaan SE-mallia.
Otsikko: Vs: common rail ilmaus
Kirjoitti: ijasja2 - 06.11.07 - klo:21:19
Katso käyttöohje sivu 100, niin selkiää. ;D Niin ja tämä koskee ainoastaan SE-mallia.

Ihme kapine se käyttöohjekirja ;D
Otsikko: Vs: common rail ilmaus
Kirjoitti: Reginan vanki - 06.11.07 - klo:21:21
JD: Virta päälle ja hetki odotellaan. Siirtopumppendaali suorittaa ilmauksen suitsait?
Anteeksi maalaisuuteni, mutta mihin se ilma sieltä menee? Ei vain oo vielä markille ilmaantunut tavallista railia (common rail) ja pitää tyytyä normaaliin ilmaukseen, eli ruuvia auki tarpeellisista paikoista ja ilma poistuu. ;D
Otsikko: Vs: common rail ilmaus
Kirjoitti: Reginan vanki - 06.11.07 - klo:21:22
Katso käyttöohje sivu 100, niin selkiää. ;D Niin ja tämä koskee ainoastaan SE-mallia.

Ihme kapine se käyttöohjekirja ;D
Eikö ohjeet yleensä kaiveta esiin vasta, kun homma ei pelaa? ;D
Otsikko: Vs: common rail ilmaus
Kirjoitti: oltsik - 06.11.07 - klo:21:29
JD: Virta päälle ja hetki odotellaan. Siirtopumppendaali suorittaa ilmauksen suitsait?
Anteeksi maalaisuuteni, mutta mihin se ilma sieltä menee? Ei vain oo vielä markille ilmaantunut tavallista railia (common rail) ja pitää tyytyä normaaliin ilmaukseen, eli ruuvia auki tarpeellisista paikoista ja ilma poistuu. ;D

Hyvä kysymys, johonkin se vain katoo, kokemusta on. Ollu jontikassa jo lähes vuosikymmenen automaatti-ilmaus. Ei ruuvien tai vast aukaisua. Vain virrat päälle ja vähän ajan päästä käyntiin... avot...
Otsikko: Vs: common rail ilmaus
Kirjoitti: J.A.Sandels - 07.11.07 - klo:08:00
JD: Virta päälle ja hetki odotellaan. Siirtopumppendaali suorittaa ilmauksen suitsait?
Anteeksi maalaisuuteni, mutta mihin se ilma sieltä menee? Ei vain oo vielä markille ilmaantunut tavallista railia (common rail) ja pitää tyytyä normaaliin ilmaukseen, eli ruuvia auki tarpeellisista paikoista ja ilma poistuu. ;D

Tankkiin mennee.
Oikein paluulinjaa myöten.
Jospa lienee sitä kierrätystä??? ???
Otsikko: Vs: common rail ilmaus
Kirjoitti: Reginan vanki - 07.11.07 - klo:14:01
JD: Virta päälle ja hetki odotellaan. Siirtopumppendaali suorittaa ilmauksen suitsait?
Anteeksi maalaisuuteni, mutta mihin se ilma sieltä menee? Ei vain oo vielä markille ilmaantunut tavallista railia (common rail) ja pitää tyytyä normaaliin ilmaukseen, eli ruuvia auki tarpeellisista paikoista ja ilma poistuu. ;D

Tankkiin mennee.
Oikein paluulinjaa myöten.
Jospa lienee sitä kierrätystä??? ???
Tämä selvä, nyt ei enää tuokaan vaivaa mieltä. :D
Otsikko: Vs: common rail ilmaus
Kirjoitti: maanviljelija - 07.11.07 - klo:18:14
Viimein kun ainakin tunnin yritellyt yhteensä ilmausta ja starttausta lähti käyntiin. Miksi se suunnanvaihdin pitäisi pitää päällä? Olisikohan ollut kun viimein starttasi, en huomannut.

Jos starttaa suunnanvaihdin vapaalla, niin silloinhan startti pyörii. Mutta jos starttaa suunnanvaihdin päällä, niin silloin toimii ainoastaa siirtopumppu ja ilmaus tapahtuu automaattisesti. Mitään ruuveja ei tartte aukaista, vaan ainoastaan 20 sekunttia kun pyörittää siirtopumppua, niin johan pitäisi hörähtää. Jos yrittää ilmata moottoria starttaamalla, niin luultavasti akku loppuu ennemmin kuin kone lähtee käyntiin. Katso käyttöohje sivu 100, niin selkiää. ;D Niin ja tämä koskee ainoastaan SE-mallia.
Käyttöohjekirjassa puhutaan ilmauksesta kolmessa kohdassa tai oikeastaan sivuilla 90-1 ja 100-2 ei mainita sanaa ilmaus muuta kuin suodattimen ilmausruuvi. Eli juuri se joka ei ilmeisesti ole mikään ilmausruuvi vaan mahdollista sakkakupin tyhjentämisen kun päästää ilmaa suodattimeen. Näillä kahdella sivulla käsitellään polttoainesuodattimen sakkakupin tyhjennystä ja suodattimien vaihtoa. Molemmilla sivuilla käsketään toimenpiteen jälkeen: "Käännä virta-avainta oikealle ensimmäiseen kytkentäasentoon, jolloin polttonestepumppu käynnistyy. Pidä pumppu käynnissä noin 20 sekuntia". Toimenpiteen tarkoitusta ei sen tarkemmin selitetä eikä kerrota mitä sen jälkeen pitäisi tehdä. Ei myöskään mitään suunnanvaihtimesta ja miksi siiihen pitäisi koskea kun siirtopumppu käy? Sen verran kuulostelin että tankkiin alkoi kyllä jonkin ajan kuluttua lorista polttoainetta. Ei kuitenkaan käynnistynyt. Sivulla 125-3 onkin sitten jo ohje polttonestejärjestelmän ilmauksesta. Se pitää tehdä "aina kun polttoainesäiliö on päässyt tyhjenemään ta polttonestesuodattimet on vaihdettu". Erotuksena edelliseen käsketään pitämään polttonestepumppu käynnissä n. 40 sekuntia. Sikäli ristiriitaista kun polttoainesuodattimien vaihto-ohjeen yhteydessä kirjoitettiin että 20 sekuntia. Toisaalta eihän siinä ollutkaan että kyse on ilmauksesta  :-\???
Käyttöohjekirjoja lukemalla ei välttämättä aina tule hullua hurskaammaksi. Tosiasia on kuitenkin että tämä mun rakvaattori sitten lopulta jostain kummallisesta oikusta suostui käynnistymään kun oli sitä tarpeeksi starttaillut.
Otsikko: Vs: common rail ilmaus
Kirjoitti: Maalaispoika - 07.11.07 - klo:18:46
Myönnettävä on, että tuli puhuttua lööperiä. Tuo suunnanvaihdinsysteemi koskee siis 10-sarjan SE-malleja, joissa ei ole sähköistä pumppua. 20-sarjan SE-malleissa on sähköinen pumppu ja niissä riittää virran kääntäminen päälle. Siirtopumppu pitäisi siis surista, kun virta on päällä. Ellei mitään surinaa kuulu, niin silloin siirtopumppu ei pyöri. Kevyt kopautus siihen riittää yleensä herättämään sen, ellei ole kokonaan sökö.
Otsikko: Vs: common rail ilmaus
Kirjoitti: KJL - 07.11.07 - klo:19:34


Käyttöohjekirjoja lukemalla ei välttämättä aina tule hullua hurskaammaksi. Tosiasia on kuitenkin että tämä mun rakvaattori sitten lopulta jostain kummallisesta oikusta suostui käynnistymään kun oli sitä tarpeeksi starttaillut.

Sä et ny ottanu huomioon, että insinöörit noita suunnittelee.  8)
Otsikko: Vs: common rail ilmaus
Kirjoitti: Velu - 07.11.07 - klo:19:41
Tässä olisi valistunut arvaus siitä, mitä tapahtui.

Eli kun matalaainepuolella oli ilmaa, et odottanut tarpeeksi, että sähköpumppu olisi sen poistanut vaan menit starttaamaan konetta. Seuraus tästä oli, että korkeapainepumppu hörppäsi ilmat sisään. Sen jälkeen ei enää paljoa auttanut, vaikka kuinka sähköpumppu kierrätti matalapainepuolella polttoainetta, kun korkeapainepumpussa oli ilmaa. Korkeapainepumpun piti jaksaa puskea ilma Railiin ja railin paineensäätöventiilstä tankkiin ja siihen operaatioon tarvittiinkin paljon starttaamista, koska vaadittava paine on kova. Olisi varmaan auttanut, jos olisi avannut jonkin korkeapainepuolen liittimen ja sitten startannut. Näin korkeapainepumppu olisi saanut polttoainetta sisäänsä ja sittenhän se olisi taas pumpannut.


Jos siis olisi malttanut pumppauttaa siirtopumpulla tarpeeksi kauan, ennen kuin yritit konetta käyntiin, olisi homma mennyt yhtä sujuvasti kuin ohjekirjan sivuilla. Siinä mielessä insinöörit olivat hyvinkin oikeassa.
Otsikko: Vs: common rail ilmaus
Kirjoitti: maanviljelija - 07.11.07 - klo:22:11
Eiköhän se korkeapainepuoli jo hörpännyt ilmaa kun löpö loppui. Enkä todellakaan yrittänyt uudelleen käynnistystä ennen tankin täyttöä ja "ilmaamista". Lisäksi SE-koneessahan ei ole mikään common rail.
Otsikko: Vs: common rail ilmaus
Kirjoitti: mlahti - 08.11.07 - klo:18:32
seko samurai vaati aukaiseen kaikki suihkut.. ;)