Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: volkkari - 21.04.11 - klo:13:31
-
Onko näitä booriholkkeja joita on mm.nelivedonkardaanin liitoksissa saatavana missään kiristettävänä mallina?
Kun etuakselin keinun puslat on kuluneet ja kardaanin keskilaakerikin oli antautunut niin jonkun verran oli varsinkin etummainen liitos(etuperä-kardaani) väljistyny. Tuliskohan uudella kytkentä holkillakaan liitoksesta kolinaton? Tuolla kiristettävällä sais estettyä ettei ainakaan enempää etuperän booritumppia kuluttais. Rasvanipat ois noihinki hyvä olla vaan taitaa jäähä tavan poralla reikä tekemättä kovuuden takia?
Boori on ilmeisesti samaa kokoa kun voimanottoakselissa.
-
Tee ihmeessä jäykkä liitos niin seurauksena on lautaspyörän laakeriremontti ja muuta kivaa.Kannattaa korjata keinun puslat ennenkuin tulee suurempaa vahinkoa...
-
Totta kai ne puslat vaihetaan ensimmäisenä, niistähän tuo kuluminen alkunsa on saanutkin. :o
-
Vie etuperän tumppi suosiolla koneistettavaksi ja hanki uudet booriholkit kardaanille. Itse kardaaniakselinkin koneistusta voisi miettiä, ovat aika hintavia varaosapuljuissa. Purkaamoilta on varmaan turha katsella, todennäköisesti ei sen ehjempää osaa löydä kuin mitä nykyinenkään on.
-
Ei pooriliitos oikein voi olla kiristettävä.
Jotta voima siirtyisi edelleen jokaisen uran välityksellä, pitäisi saada holkin kehää lyhennettyä tasaisesti tai akselin halkaisijaa suurennettua.
-
Pooriholkki on vissiin sama kuin voimanottoakselissa poorien mitat.
Akselit täytyy täyttöhitsata ja koneistaa.
-
Joo eipä se kiristys toimiva idea ole kun tarkemmin miettii. Jossain tiheämpi boorisissa semmonen on mutta sitten on tosiaan nivelet välisssä. Näin juuri tais carraron akselilla olevissa koneissa ollakin.
Huonolla pistepuikolla saanu ees raamua siihen holkkiin kun mielenkiinnosta kokeilin. :)
Oisko jollakulla luetteloa josta selviäis minkä kokoiset holkit akselin keinussa on(MF6265 dana ag105 akselilla?
Ikh:llakin nuita booriholkkeja näkyy olevan vaan kuinkahan meltoja ovat?
-
Ikh:llakin nuita booriholkkeja näkyy olevan vaan kuinkahan meltoja ovat?
Raudalla kun vähän naputtaa, niin heti tulee monttu.
-
Leukun Carraron booriholkeissa on kiristys 2:lla pultilla. Lisäksi valmiina paikat 6 millisille rasvanipoille.
-
http://www.sorvaamokarpiola.fi/toiminta.htm
Sieltä löytyy joka tarpeeseen niin holokit kun akselitkin.
Olisi se kova sana teettää joitain varastoon tai niinkuin yhteishankintana.
Ekahan se kallis on.
Olisi vain ne toisten kappaleiden tarvitsijat ;D
-
Leukun Carraron booriholkeissa on kiristys 2:lla pultilla. Lisäksi valmiina paikat 6 millisille rasvanipoille.
Niin on myös -85 -sarjan Casessakin, kardaaniakselin boorissa on ura johon pultit tulee kiinni. Niisson Zf:n aksila.
Mutta edelleen suosittelen tuota koneistamista, ei tule kalliiksi. Etuperän booritumppia kun ei saa erikseen vaan se on "pari" vetoakseleiden hammaspyörien kanssa, eli koneistamolleppamolle :)
Sitten haet ne booriholkit keskolta ja tukilaakerin myös.
Marjakankaalla näkyy kans olevan noita, tuosta kliks: http://www.konekorjaamo.fi/index.php?type=1667&brand=1544&model=549&cPath=44
-
HÖPÖHöpöä >:( Tietenkin voi booriholkki olla kiristettävä. Rälläkällä halkio kummallekin puolelle ja kaksi tukevaa sinkilää tuota puristamaan. Niin monta kiristettävää booriholkkia on nähty että kyllä varmaan toimii. Paras vaihtoehto olisi tietysti laittaa jämäkkää punaista rasvaa niihin booreihin silloin kun ne vielä on tiiviit :) Tuossa on muuten sellainen juttu että jos nuo boorit on väljät niin siellä ei tahdo rasvakaan pysyä ja kestävyys on varsin rajallinen.
Muoks, tuli mieleen että minun mielestä 905:sen etuakselissa oli booritappi jossa KIRISTETTÄVÄ booriholkki jossa laippa johon kiinnitettiin kardaani.
-
Leukun Carraron booriholkeissa on kiristys 2:lla pultilla. Lisäksi valmiina paikat 6 millisille rasvanipoille.
Niin on myös -85 -sarjan Casessakin, kardaaniakselin boorissa on ura johon pultit tulee kiinni. Niisson Zf:n aksila.
Samaten 845:ssa. Ja käsittääkseni -56 malleissakin.
Booriholkit on melko pehmoista tavaraa, pitää olla kunnolla kiristetty muuten kuluttaa holkista boorit. Akselit kovempaa tavaraa. Jokusen olen vaihtanut kardaanin kannatinlaakerin vaihdon yhteydessä. Tuo rasvattavuus kyllä varmaan auttaisi.
-
Leukun Carraron booriholkeissa on kiristys 2:lla pultilla. Lisäksi valmiina paikat 6 millisille rasvanipoille.
Niin on myös -85 -sarjan Casessakin, kardaaniakselin boorissa on ura johon pultit tulee kiinni. Niisson Zf:n aksila.
Samaten 845:ssa. Ja käsittääkseni -56 malleissakin.
Booriholkit on melko pehmoista tavaraa, pitää olla kunnolla kiristetty muuten kuluttaa holkista boorit. Akselit kovempaa tavaraa. Jokusen olen vaihtanut kardaanin kannatinlaakerin vaihdon yhteydessä. Tuo rasvattavuus kyllä varmaan auttaisi.
Juu, taitaa olla ihan jotakin valumetallia se holkki, vai olisko jotain vähän kovempaa tai karkaistu hieman sitä.