Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: volrarri t5 - 25.02.11 - klo:18:15

Otsikko: Kaivureista
Kirjoitti: volrarri t5 - 25.02.11 - klo:18:15
Mietinnässä telakaivuri työmaalle ja siitä käyttökapistusta työmaan jälkeen, esim perkaus, kunnostus yms hommia ja pellon tekoa.
vara ei olis älyttömiin (25-35t€) niin se on joku sopivasti käytetty 15-20 tonnin kone. missä tuntimäärissä alkaa menemään mitäkin ja mistä? miten suuria eroja merkeissä on? kokeneet kuokkakuskit kertokaa mikä hyvää huonoa!  :)
Otsikko: Vs: Kaivureista
Kirjoitti: JiiPee42 - 25.02.11 - klo:18:38
tuossa nettikoneen tarjonta haulla 15000-20000 kg.........

http://www.nettikone.com/listAdvSearchFindAgent.php?id=4373927&tb=tmp_find_agent&PN[0]=adv_search&PL[0]=advSearch.php?id=4373927@tb=tmp_find_agent
Otsikko: Vs: Kaivureista
Kirjoitti: SAS - 25.02.11 - klo:18:44
Kelpaisko alle 10 th. ajettu Komatsu 13 t. vm muistaakseni 92 keskellä suomea.Ovat ostaneet suuremman tilalle .
Tällä kertaa ei vielä uskalla tämän enempää ,mutta palataan asiaan kun saavat asian haudottua.
Otsikko: Vs: Kaivureista
Kirjoitti: rene - 25.02.11 - klo:19:22
Hitachi ja Kobelco ovat kovia koneita. Itselläni 135:nen Kobelco ja olen kovasti tyytyväinen. Jos on paljon kaikkea raskasta nostelemista niin silloin Åkerman :D
Otsikko: Vs: Kaivureista
Kirjoitti: zetor8045 - 25.02.11 - klo:19:53
Hitachi ja Kobelco ovat kovia koneita. Itselläni 135:nen Kobelco ja olen kovasti tyytyväinen. Jos on paljon kaikkea raskasta nostelemista niin silloin Åkerman :D
Yhdellä tutulla oli muutaman kuukautta joku 20tn kobelco ja lopulta sai kaupat purettua kun se ei ehjää päivää nähnyt ja rototilttikin oli väännetty vituiksi ja siihen paloi useampi tonni sinä aikana  :P  Mutta muuten ovat tainneet toimia kobelcot suurinpiirtein hyvin...
Otsikko: Vs: Kaivureista
Kirjoitti: realisti - 25.02.11 - klo:20:12
åkerman ;D todellista tehoa ja yksinkertaista pomminkestävää tekniikkaa. Just kolmen kuukauden seisokin jälkeen -20c lämmöstä laakista käyntiin. Jos puomi on tiheä´ja alusta kunnossa niin menee pitkään, ja vähät rempat on halpoja.
Otsikko: Vs: Kaivureista
Kirjoitti: bonneville - 25.02.11 - klo:20:23
åkerman ;D todellista tehoa ja yksinkertaista pomminkestävää tekniikkaa. Just kolmen kuukauden seisokin jälkeen -20c lämmöstä laakista käyntiin. Jos puomi on tiheä´ja alusta kunnossa niin menee pitkään, ja vähät rempat on halpoja.



samat sanat, toinen piste Åkermannille ;) jos jotain nekatiivistä oikeen kaivamalla pitää syvältä kaivaa niin jää olovanansa hieman hydrauliikka hitaaksi kaivaa 
Otsikko: Vs: Kaivureista
Kirjoitti: realisti - 25.02.11 - klo:20:26
juu hidashan se on esim. kantojen harauksessa, mutta aloittelijalle riittää hyvin. Rakennustyössä nopeus on haitaksi jos kuski ei ole tosi ammattilainen.
Otsikko: Vs: Kaivureista
Kirjoitti: bobbari - 25.02.11 - klo:21:19
åkerman ;D todellista tehoa ja yksinkertaista pomminkestävää tekniikkaa. Just kolmen kuukauden seisokin jälkeen -20c lämmöstä laakista käyntiin. Jos puomi on tiheä´ja alusta kunnossa niin menee pitkään, ja vähät rempat on halpoja.
Totta.   Mut asia on vaan niin, että japanilaisia voit tankata muovikanistereilla, mut ookkermannia saat
juottaa TYNNYRILLÄ...    ;D
Yanmarilla voit nipsutella harvennusta navetta-askarten välit kahdella 10 kanisterilla.  Useamman viikon kestänyt
kulutustesti, eikä vaan joku pienin saatu lukema.     Tänäpäivänä se motari on jo EURON litra et siitä on helppo laskee.
Verrokeilla tosin painoeroa puolet, mutta on niitä töitäkin, missä molempien tuntisaanto on sama...
Esim. ojanperkaus tai salaojan imujen etsintä.      Ja ookkermannia ei kannata taluttaa harvennuksille...   ;) ;D
Otsikko: Vs: Kaivureista
Kirjoitti: koivumaki - 25.02.11 - klo:21:29
Joo,mä siirryin vanhasta Åkerista Komatsuun.Kone keveni about 3 tn,moottorissa 2 mukia vähemmän,polttoaineen tuntikulutus putosi suunnillenen puoleen ja Komatsulla pistää 3-5 lusikallista siinä kuin vanhalla 9:llä kerran.Loppujen lopuksi tällä Komatsun 130:lla repii melkein samankokoiset pulteritkin irti kuin 9:llä.Noh,olihan 9 jo vanha ja hiukka väsähtänyt.

Rakennusten lähellä pitää olla tietysti hoksottimet tallella näillä nopeilla koneilla.
Otsikko: Vs: Kaivureista
Kirjoitti: realisti - 25.02.11 - klo:22:04
ei muuten pärjää nh-kobelco 135 9 åkerille kivien irrotuksessa, testattu on. Åkerin yksi piirre on se että kierrosluvun lisäys ei juuri lisää liikenopeutta, mutta kaksinkertaistaa kulutuksen. Joko teidän koneet ei ole olleet kunnossa, tai meidän kone syö tavallista vähemmän. Nimittäin tankilla ajaa neljä täyttä päivää.
Otsikko: Vs: Kaivureista
Kirjoitti: rene - 25.02.11 - klo:22:17
ei muuten pärjää nh-kobelco 135 9 åkerille kivien irrotuksessa, testattu on. Åkerin yksi piirre on se että kierrosluvun lisäys ei juuri lisää liikenopeutta, mutta kaksinkertaistaa kulutuksen. Joko teidän koneet ei ole olleet kunnossa, tai meidän kone syö tavallista vähemmän. Nimittäin tankilla ajaa neljä täyttä päivää.
Joo ei tasan pärjää. Tai sitten se ysi on tosi heikossa hapessa. Ei pärjää seiskallekaan, minulla on sekä seiska että 135:nen. Nopea on kyllä ja polttoainetta kuluu vähän mutta kun voima loppuu niin se loppuu ja seiskasta ei lopu millään >:(
Otsikko: Vs: Kaivureista
Kirjoitti: Joupir84 - 25.02.11 - klo:22:23
Fiat-Hitachi ja ei kauas totuudesta astu. Kovettuja pelejä on. Myös vanhemmat daewoot 90-luvun puolivälistä on todettu koviksi
Otsikko: Vs: Kaivureista
Kirjoitti: volvo88 - 25.02.11 - klo:22:36
Åkeri on kova peli kun nostellaan raskasta, aivan lyömätön muihin vastaaviin. Sitten kun tarvitaan liikenopeutta koneet on erikseen. Tuohon hintaluokkaan kyllä Hitachi on sieltä luotettavammasta päästä. Vähän harvinaisemmista merkeistä voi löytyä edullisia vähän ajettuja, esim. Case-Poclain on huonosti arvostettu, suht. harvinainen merkki. Niitä saa halvalla, vähän ajettuja. Ihan toimivia peliä kuitenkin.
Otsikko: Vs: Kaivureista
Kirjoitti: koivumaki - 25.02.11 - klo:23:09
ei muuten pärjää nh-kobelco 135 9 åkerille kivien irrotuksessa, testattu on. Åkerin yksi piirre on se että kierrosluvun lisäys ei juuri lisää liikenopeutta, mutta kaksinkertaistaa kulutuksen. Joko teidän koneet ei ole olleet kunnossa, tai meidän kone syö tavallista vähemmän. Nimittäin tankilla ajaa neljä täyttä päivää.

--niin,tuo mun H9 oli ekoja,vm.vissiin 75.Tietääkseni vähänkin uudemmat on voimakkaampia,ja ainakin H7 vm.noin 80 oli voimakkaampi.Eikä tuossa yksilössä,kuten kait totesinkin ollut kaikki voimat enää kotona.
--jo sitten vielä uudemmat ysithän on tosi rajuja,nehän painaakin jo likemmäs 20 tonnia työkunnossa
--mä en kyllä täysiä päiviä pystyny tekeen Åkerilla kuin korkeintaan 2 tankilla,liekö tilavuuskin sitten muuttunut.
Otsikko: Vs: Kaivureista
Kirjoitti: jylperö - 26.02.11 - klo:09:27
en tiedä mutta benmac ei käynnistynyt kyrsii.... lietelantala jäässä kohta saattaa päästä kirosana
Otsikko: Vs: Kaivureista
Kirjoitti: bonneville - 26.02.11 - klo:09:43
ei muuten pärjää nh-kobelco 135 9 åkerille kivien irrotuksessa, testattu on. Åkerin yksi piirre on se että kierrosluvun lisäys ei juuri lisää liikenopeutta, mutta kaksinkertaistaa kulutuksen. Joko teidän koneet ei ole olleet kunnossa, tai meidän kone syö tavallista vähemmän. Nimittäin tankilla ajaa neljä täyttä päivää.

--niin,tuo mun H9 oli ekoja,vm.vissiin 75.Tietääkseni vähänkin uudemmat on voimakkaampia,ja ainakin H7 vm.noin 80 oli voimakkaampi.Eikä tuossa yksilössä,kuten kait totesinkin ollut kaikki voimat enää kotona.
--jo sitten vielä uudemmat ysithän on tosi rajuja,nehän painaakin jo likemmäs 20 tonnia työkunnossa
--mä en kyllä täysiä päiviä pystyny tekeen Åkerilla kuin korkeintaan 2 tankilla,liekö tilavuuskin sitten muuttunut.




koneessa oli varmaan jotain vikaa tai kierrokset moottoris 3000? oma 7 tuntuu menevän melkeen jalka hiellä ,kierroksia kaivelles siinä 1500-1700
Otsikko: Vs: Kaivureista
Kirjoitti: koivumaki - 26.02.11 - klo:14:39
ei muuten pärjää nh-kobelco 135 9 åkerille kivien irrotuksessa, testattu on. Åkerin yksi piirre on se että kierrosluvun lisäys ei juuri lisää liikenopeutta, mutta kaksinkertaistaa kulutuksen. Joko teidän koneet ei ole olleet kunnossa, tai meidän kone syö tavallista vähemmän. Nimittäin tankilla ajaa neljä täyttä päivää.

--niin,tuo mun H9 oli ekoja,vm.vissiin 75.Tietääkseni vähänkin uudemmat on voimakkaampia,ja ainakin H7 vm.noin 80 oli voimakkaampi.Eikä tuossa yksilössä,kuten kait totesinkin ollut kaikki voimat enää kotona.
--jo sitten vielä uudemmat ysithän on tosi rajuja,nehän painaakin jo likemmäs 20 tonnia työkunnossa
--mä en kyllä täysiä päiviä pystyny tekeen Åkerilla kuin korkeintaan 2 tankilla,liekö tilavuuskin sitten muuttunut.




koneessa oli varmaan jotain vikaa tai kierrokset moottoris 3000? oma 7 tuntuu menevän melkeen jalka hiellä ,kierroksia kaivelles siinä 1500-1700

--uudemmathan on säätötilavuushydrauliikallakin,tuo vanha oli 3 lohkoisella vakiopumpulla.Mun muistin mukaan hydrauliikka muuttu aika lailla jo 80 luvun vaihteen tienoilla
Otsikko: Vs: Kaivureista
Kirjoitti: realisti - 26.02.11 - klo:15:43
ei muuten pärjää nh-kobelco 135 9 åkerille kivien irrotuksessa, testattu on. Åkerin yksi piirre on se että kierrosluvun lisäys ei juuri lisää liikenopeutta, mutta kaksinkertaistaa kulutuksen. Joko teidän koneet ei ole olleet kunnossa, tai meidän kone syö tavallista vähemmän. Nimittäin tankilla ajaa neljä täyttä päivää.

--niin,tuo mun H9 oli ekoja,vm.vissiin 75.Tietääkseni vähänkin uudemmat on voimakkaampia,ja ainakin H7 vm.noin 80 oli voimakkaampi.Eikä tuossa yksilössä,kuten kait totesinkin ollut kaikki voimat enää kotona.
--jo sitten vielä uudemmat ysithän on tosi rajuja,nehän painaakin jo likemmäs 20 tonnia työkunnossa
--mä en kyllä täysiä päiviä pystyny tekeen Åkerilla kuin korkeintaan 2 tankilla,liekö tilavuuskin sitten muuttunut.




koneessa oli varmaan jotain vikaa tai kierrokset moottoris 3000? oma 7 tuntuu menevän melkeen jalka hiellä ,kierroksia kaivelles siinä 1500-1700

--uudemmathan on säätötilavuushydrauliikallakin,tuo vanha oli 3 lohkoisella vakiopumpulla.Mun muistin mukaan hydrauliikka muuttu aika lailla jo 80 luvun vaihteen tienoilla

meidän kone on 9 blc, ja valmistusaika on 10/81. On sillä uudemmalla hydrauliikalla.
Otsikko: Vs: Kaivureista
Kirjoitti: koivumaki - 26.02.11 - klo:20:52
ei muuten pärjää nh-kobelco 135 9 åkerille kivien irrotuksessa, testattu on. Åkerin yksi piirre on se että kierrosluvun lisäys ei juuri lisää liikenopeutta, mutta kaksinkertaistaa kulutuksen. Joko teidän koneet ei ole olleet kunnossa, tai meidän kone syö tavallista vähemmän. Nimittäin tankilla ajaa neljä täyttä päivää.

--niin,tuo mun H9 oli ekoja,vm.vissiin 75.Tietääkseni vähänkin uudemmat on voimakkaampia,ja ainakin H7 vm.noin 80 oli voimakkaampi.Eikä tuossa yksilössä,kuten kait totesinkin ollut kaikki voimat enää kotona.
--jo sitten vielä uudemmat ysithän on tosi rajuja,nehän painaakin jo likemmäs 20 tonnia työkunnossa
--mä en kyllä täysiä päiviä pystyny tekeen Åkerilla kuin korkeintaan 2 tankilla,liekö tilavuuskin sitten muuttunut.




koneessa oli varmaan jotain vikaa tai kierrokset moottoris 3000? oma 7 tuntuu menevän melkeen jalka hiellä ,kierroksia kaivelles siinä 1500-1700

--uudemmathan on säätötilavuushydrauliikallakin,tuo vanha oli 3 lohkoisella vakiopumpulla.Mun muistin mukaan hydrauliikka muuttu aika lailla jo 80 luvun vaihteen tienoilla

meidän kone on 9 blc, ja valmistusaika on 10/81. On sillä uudemmalla hydrauliikalla.

--niinpä,tuo selittää aika ison osan asioista.Uudempi hydrauliikka on paljon taloudellisempi+kone voimakkaampi
Otsikko: Vs: Kaivureista
Kirjoitti: Ala-Pertti - 26.02.11 - klo:21:06
Pellonteossahan on ensimmäinen sääntö se, että kanto tulee koneen luo, eikä kone kannon luo.

Sitten kun niitä kanrokarheita ruvetaan purkamaan ja kone ajetaan karheen päälle, niin siellä ei aivan pienimmillä pilkeillä pärjää, kun lastataan rinnalla olevaan dumpperiin/ maansiirtokärryyn.
Otsikko: Vs: Kaivureista
Kirjoitti: SamiT - 26.02.11 - klo:21:17
Mulla on nyt 2 korealaista kaivuria, Halla 220 -99 ja Daewoo s55 myös -99, ollut Hyundai 130LC3 ja Åkerman 150 myös. Hallassa riittää voimaa ja nopeutta, mutta karu peli ilman hilavitkuttimia ja kaivuualuevalintoja, siinä on Cumminsin kone ja Kawasaki hydrauliikka kuten Komatsu 210:ssä. Daewoossa saa jotain sähköjuttua korjata mutta onhan ne halpoja ostaa uutena ja vanhana. Hyundai oli ihan hyvän tuntuinen kone ja Telakoneella Humppilassa palvelu pelaa esimerkillisesti jos tulee ongelmia tai osantarvetta, Åkerman sitten jos laatua arvostaa, oli siinä kaikki huolella valmistettua, tahtovat vaan nekin tulla vanhoiksi ja paljon on niillä yleensä tunteja takana.
Otsikko: Vs: Kaivureista
Kirjoitti: brotofobia - 28.02.11 - klo:15:59
Aikas iso työmaa tulossa  ??? ... 20 tonnin koneessa alkaa tulla vastaan se, että millä sitä kuskaa työmaitten välillä, varsinkaan jos laillisesti aattelis. Mettähommiinkin 20 tn ehkä liian iso. Itte ostaisin jonku pienemmän koneen, jossa olis korkea alavaunu ja vähäleveemmät laput/telat...no kaikilla ei ole pehmosia maita...

Niin ja ne mystiset CE kuviot sitten juttu erikseen, kannattaa olla tietoinen ainaki niistä, voi vaikuttaa konee arvoon ja jälleenmyyntiin.
Otsikko: Vs: Kaivureista
Kirjoitti: mlahti - 28.02.11 - klo:20:41
siinä tulee vain vastaan sellainen juttu että 5000e:llä kaivuria ei korjata juuri nimeksikään, joten jos parempaan ei ole varaa niin jätä suosiolla ostamatta..

ja toiseksi ilman kuskia ei halpakaan kaivuri liiku. sellainen joka ammatikseen ajaa kaivuria niin oikeesti tietää mitä tekee, jolloin korot on heti oikein ja ojat suoria.. en suosittele ostaan.
Otsikko: Vs: Kaivureista
Kirjoitti: Petri - 28.02.11 - klo:22:50
siinä tulee vain vastaan sellainen juttu että 5000e:llä kaivuria ei korjata juuri nimeksikään, joten jos parempaan ei ole varaa niin jätä suosiolla ostamatta..

ja toiseksi ilman kuskia ei halpakaan kaivuri liiku. sellainen joka ammatikseen ajaa kaivuria niin oikeesti tietää mitä tekee, jolloin korot on heti oikein ja ojat suoria.. en suosittele ostaan.
Näin olen itsekin ajatellut. Saisihan siinä itse tehden aikaa kulumaan (suuremmista pahanteoista pois), mutta ammattikuski on ammattikuski. Lisäksi remontit tehdään jonkun muun työajalla, mieluummin lähden vaikka kalaan joskus kesäiltana.

Petri