Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: viljo - 29.02.08 - klo:17:13

Otsikko: valmet 6300
Kirjoitti: viljo - 29.02.08 - klo:17:13
Tuli  hankittua vuoden -92 valmetti 6300. Tunteja noin 3000 ja muuten ihan ok, mutta koneeltaan tuntuu hengettömältä. Kattelin kys. vermeen varaosakirjaa johon on kirjattu 6400 ja 6600 mallienkin tiedot. Opuksen mukaan sama lohko, kansi, naftapumppu ja turpo. Tietääkö kukaan millä konstilla noiden mallien välille on tehty tehoeroa?
Otsikko: Vs: valmet 6300
Kirjoitti: samppaj76 - 29.02.08 - klo:20:01
mulla on ollut tuollainen, laita dynamossa siihen noin 110 hv. nuo vanhan mallin 6300 ja 6400 ovat melko lailla samanlaisia pumpun säädöt vain erilaiset molemmat rivipumpulla. 6600 on vahvempi pikavaihde ja nostolaite. vakiona oli tuhnu mutta kyllä se siitä piristyy.
Otsikko: Vs: valmet 6300
Kirjoitti: Jurttijussi - 29.02.08 - klo:20:42
6400 ja siitä ylös päin hukkaporttiturbo.
Otsikko: Vs: valmet 6300
Kirjoitti: Hervast - 29.02.08 - klo:20:59
6400:een tuli myöhemmin, olikohan -96 tuo hukkaporttiturbo, sitä ennen ihan sama moottori 6300-6600 vain syötön määrässä eroa.

6400 tasauspyörästössä yksi ratas enemmän ja 6600 sitten järeämpi perä ja enempi nostovoimaa.

Eiku kansi auki syöttöpumpun perästä ja kierros kiinni niin luonne muuttuu.
Otsikko: Vs: valmet 6300
Kirjoitti: potatofarmer - 29.02.08 - klo:22:10
Mulla oli ittellä 6400 vm 95 ja nyt on 6400 vm 97,kone on lähinnä metsäajossa talvisin ja siellä korostuu ongelma joka on ollu kummaski konees, tasauspyörästön lukko ei pidä raksuttaa vain tiukan paikan tullen .
Tässä nykyises konees on sentään lukko etuakselilla pärjää jollain lailla,mistä tämä lukon pitämättömyys johtuu onko se vika vai ominaisuus.
Talossa myös pari deutzia jotka todella ovat nelivetoja mutta niillä ei asiaa metsään.
Otsikko: Vs: valmet 6300
Kirjoitti: Hervast - 29.02.08 - klo:22:31
Aikanaan vaihdetulla ht-60 öljyllä kun ajaa, niin ainakin ittellä (6300-95 ja 6850 -01) lukko toimi metsäajossa ketjujenkin kanssa ihan ilman narinoita myös ristiriipuntatilanteissa. Joskus aikoinaan 6300:lla ryntäytin metsässä vauhdilla mäen päälle ja laatikossa oli jo vaihtoiässä olevat yleisöljyt, niin silloin kävi aika narina. Luisto ja ääntely väheni selvästi kun vaihtoi laatikkoon uudet ht-60 öljyt yleisöljyn tilalle. Lisäbonuksena vaihteensiirto muuttui vähän livakemmaksi toiminnaltaan.

Eli kannattaa ensimmäiseksi vaihtaa kunnon öljyt etu ja taka-akseleille, shell tekee ainakin kelpo kuraa jota myös valtran öljyt ovat. Shellin öljyillä ajaa etuakselilla pidempäänkin, 800 tuntia on normi vaihtoväli ja jopa 1000 tuntia taitaa olla nykyään hitechin huolto-ohjeissa. Napoihin tietty vois varmaan vaihtaa öljyn 500 tunnin välein.
Otsikko: Vs: valmet 6300
Kirjoitti: jps - 29.02.08 - klo:23:53

6400:een tuli myöhemmin, olikohan -96 tuo hukkaporttiturbo, sitä ennen ihan sama moottori 6300-6600 vain syötön määrässä eroa.

***Tuonikäisessä 6300:ssa on vielä vahvistamattomat männät, mutta kyllä nekin 1,5kiekkaa syöttöä lisää kestää. 6400:ssa on sitten jo vahvemmat männät. Lämmöt noissa ensin nousee, ennenkuin ollaan edes riskirajoilla koneen muun kestävyyden kanssa.
Otsikko: Vs: valmet 6300
Kirjoitti: KJL - 02.03.08 - klo:15:23
6400:een tuli myöhemmin, olikohan -96 tuo hukkaporttiturbo,

Yks Valmetin tuotekehitysinsinööri kertoili mulle joskus 90-luvun puolivälis, jottei heille koskaa tuu hukkaporttiturboa eikä jakajapumppua. Ettei suorastaan päälle käyny, kun moisesta kysyin, että miksei oo...
Otsikko: Vs: valmet 6300
Kirjoitti: retku - 02.03.08 - klo:19:46
6400:een tuli myöhemmin, olikohan -96 tuo hukkaporttiturbo,

Yks Valmetin tuotekehitysinsinööri kertoili mulle joskus 90-luvun puolivälis, jottei heille koskaa tuu hukkaporttiturboa eikä jakajapumppua. Ettei suorastaan päälle käyny, kun moisesta kysyin, että miksei oo...

***ja tulematta olis saanu jäädäkki. turhia vehkeitä
Otsikko: Vs: valmet 6300
Kirjoitti: KJL - 02.03.08 - klo:20:27
6400:een tuli myöhemmin, olikohan -96 tuo hukkaporttiturbo,

Yks Valmetin tuotekehitysinsinööri kertoili mulle joskus 90-luvun puolivälis, jottei heille koskaa tuu hukkaporttiturboa eikä jakajapumppua. Ettei suorastaan päälle käyny, kun moisesta kysyin, että miksei oo...

***ja tulematta olis saanu jäädäkki. turhia vehkeitä

No pumpuista mulla ei herää mitää suuria intohimoja suuntaan eikä toiseen, mutta en mä hukkaporttia turhaksi väittäisi... Siis teknisestäkään näkökulmasta.
Otsikko: Vs: valmet 6300
Kirjoitti: viljo - 03.03.08 - klo:12:19
No nyt kierros lisää pumpussa ja meno maittaa selvästi paremmin. Ei tunnu lämpiivän eikä savuttavan joten näillä mennään. Mettähommissa ihan mainio vehje. Onko tosiaan voinu olla niin, että ihan prikulleen samat koneet ja vaan syötöllä tehoihin erot ja hintalappuun isommat numerot? Lievää k.usetuksen makua
Otsikko: Vs: valmet 6300
Kirjoitti: supermajor - 03.03.08 - klo:12:42
Männät menee vaihtoon, jos haluu kestävän. Ja paljon muutakin sitten myöhemmin. 6400:sta voi repiä tehoja huoletta.
Otsikko: Vs: valmet 6300
Kirjoitti: molymatti - 03.03.08 - klo:13:20
Miten käy polttoaineen kulutuksen ruuvauksen jälkeen? Ainakaan ei tarvitsisi nousta kun ei ihan pieniruokainen ole vakionakaan..

nim. myös -90 luvun alun 6300:n pihassa
Otsikko: Vs: valmet 6300
Kirjoitti: viljo - 03.03.08 - klo:13:37
Ei ainakaan mitää huomattavaa eroa kulutuksessa. Ja toisaalta kuin kone vetää paremmin, ei tarvii koko ajan antaa niin hirveesti happea.
Otsikko: Vs: valmet 6300
Kirjoitti: Unto - 03.03.08 - klo:14:29
Vanhat 6000-6100-6200-6300-6400 mallit on ihan samoja moottorista taappäi, samoon 6900 ja 8000 malli. 6600 on sitte jo järiemmällä 8000-sarian perällä niinku kaikki uuremmat 6000 sariaaset. Näis ns. pikkuperääsis on 05 tyyppine tasauspyärästö.

Tehua voi ottaa hualeta vähä lisää vaikka täs onkin tavalliset männät, muttei ruuvia ny ihan pohojaha kannata kääntää. Ei se männänrengasuran teräsvahavistuksen puute sitä mäntää tapa ruuvates vaan vakio männän tivihimpi toleranssi, mutta onhan tualla jo sen verran hinkattu nottei ihan uuret klasut oo sisällä.
Otsikko: Vs: valmet 6300
Kirjoitti: Hervast - 03.03.08 - klo:18:46
Ja kun noita muutaman kymmenen heppaa piristettyjä -05 sarjalaisiakin on ollut jo parikyt vuotta, niin kyllä voi meleko turvallisin mielin sanoa että moottorit kestää tehonlisän.

Jos tuo 6300 on turbiinikytkinkone niin kannattaisi lisätä limppuun desi öljyä tai kiinnittää enempi huomiota sen kytkimen luistamiseen. Lisääntynyt vääntö voi kiehauttaa öljyt limpusta aika nopsaankin jos luistattaa kytkintä epähuomiossa liikaa.

Jakajapumppu oli kyllä turha "kehitysaskel" rivipumpusta cr moottoreihin menevän kehityksen tiellä. Polttoainetta poltetaan typen oksidien vähentämiseksi ja mailma pelastuu ? No käypihän se moottori ainakin vähä pehmeämmällä äänellä...
Otsikko: Vs: valmet 6300
Kirjoitti: KJL - 03.03.08 - klo:20:22

Jakajapumppu oli kyllä turha "kehitysaskel" rivipumpusta cr moottoreihin menevän kehityksen tiellä.

No sanos ny moottoriguruna, millä lailla se rivipumppu ny olis jotenki niin pirun palio jakajapumppua etevämpi? Onko sulla jotain antipatioita jakajapumppua kohtaan vai johtuuko se siitä, että on joku tietty merkki on lähtökohtaasesti aina käyttäny jakajapumppua? Mulla ei mitää luuloja kumpaakaan pumppua kohtaan ole, enkä kumpaakaan pidä toistaan etevämpänä. Molempia pumpputyyppejä käyttävillä traktoreilla oon ajanu, enkä oo huomannu mitään eroa, miten ruiskutuspumpun tyyppi olis vaikuttanu traktorin käyttöominaisuuksiin. Ai rivipumpullinen paree virittää? (Köyhät traktoreitaan virittää tai sit me toiset köyhät ei viittitä virittää traktoreita, ettei kestävyys kärsi)
Otsikko: Vs: valmet 6300
Kirjoitti: Maitopoika - 03.03.08 - klo:21:06
Ja jossain vaiheessa ne sylinteriputket sitten alkaa pettään, näinhän nisä on useemmiten käynyt,toleranssit on mitä sattuu
Otsikko: Vs: valmet 6300
Kirjoitti: Make - 03.03.08 - klo:21:17

Jakajapumppu oli kyllä turha "kehitysaskel" rivipumpusta cr moottoreihin menevän kehityksen tiellä.

No sanos ny moottoriguruna, millä lailla se rivipumppu ny olis jotenki niin pirun palio jakajapumppua etevämpi? Onko sulla jotain antipatioita jakajapumppua kohtaan vai johtuuko se siitä, että on joku tietty merkki on lähtökohtaasesti aina käyttäny jakajapumppua? Mulla ei mitää luuloja kumpaakaan pumppua kohtaan ole, enkä kumpaakaan pidä toistaan etevämpänä. Molempia pumpputyyppejä käyttävillä traktoreilla oon ajanu, enkä oo huomannu mitään eroa, miten ruiskutuspumpun tyyppi olis vaikuttanu traktorin käyttöominaisuuksiin. Ai rivipumpullinen paree virittää? (Köyhät traktoreitaan virittää tai sit me toiset köyhät ei viittitä virittää traktoreita, ettei kestävyys kärsi)
Perkinsikin on ihan pirteä kone rivipumpulla. ;D Männänrenkaat ei kylläkään tahdo pysyä mukana.  :(
Otsikko: Vs: valmet 6300
Kirjoitti: KJL - 03.03.08 - klo:21:20
Perkinsikin on ihan pirteä kone rivipumpulla. ;D Männänrenkaat ei kylläkään tahdo pysyä mukana.  :(
Niin... aivan sama millä pumpataan, kunhan löpö palaa. Kumman tahansa ruuvauksella saa koneen hajalle. Ei se männänrengaskaan tiedä millä se löpö on syötetty. Se kärsii vaan tuskissaan...
Otsikko: Vs: valmet 6300
Kirjoitti: lehtis - 03.03.08 - klo:21:25

Jakajapumppu oli kyllä turha "kehitysaskel" rivipumpusta cr moottoreihin menevän kehityksen tiellä.

No sanos ny moottoriguruna, millä lailla se rivipumppu ny olis jotenki niin pirun palio jakajapumppua etevämpi? Onko sulla jotain antipatioita jakajapumppua kohtaan vai johtuuko se siitä, että on joku tietty merkki on lähtökohtaasesti aina käyttäny jakajapumppua? Mulla ei mitää luuloja kumpaakaan pumppua kohtaan ole, enkä kumpaakaan pidä toistaan etevämpänä. Molempia pumpputyyppejä käyttävillä traktoreilla oon ajanu, enkä oo huomannu mitään eroa, miten ruiskutuspumpun tyyppi olis vaikuttanu traktorin käyttöominaisuuksiin. Ai rivipumpullinen paree virittää? (Köyhät traktoreitaan virittää tai sit me toiset köyhät ei viittitä virittää traktoreita, ettei kestävyys kärsi)

Vanhojen Valmettien rivipumput eivät ole yhtä ranttuja polttoaineen suhteen kuin Verkuissa käytetyt jakajapumput  :)

Joskus ennen vanhaan ajettiin kesälaadulla Valmetilla melkein koko talvi  :)
Otsikko: Vs: valmet 6300
Kirjoitti: KJL - 03.03.08 - klo:21:29
Vanhojen Valmettien rivipumput eivät ole yhtä ranttuja polttoaineen suhteen kuin Verkuissa käytetyt jakajapumput  :)

Joskus ennen vanhaan ajettiin kesälaadulla Valmetilla melkein koko talvi  :)
Jaa että kranttuja? Ei noo mitää puhunu, jottei löpö kelepaasi. Taitaa se löpön kulukeminen olla enemmän kiinni suoratuksesta, ku itte pumpputyypistä...
Otsikko: Vs: valmet 6300
Kirjoitti: Make - 03.03.08 - klo:21:41
[Niin... aivan sama millä pumpataan, kunhan löpö palaa. Kumman tahansa ruuvauksella saa koneen hajalle. Ei se männänregaskaan tiedä millä se löpö on syötetty. Se kärsii vaan tuskissaan...
Sinetit on aina ollu paikallaan.
Otsikko: Vs: valmet 6300
Kirjoitti: KJL - 03.03.08 - klo:21:45
[Niin... aivan sama millä pumpataan, kunhan löpö palaa. Kumman tahansa ruuvauksella saa koneen hajalle. Ei se männänrengaskaan tiedä millä se löpö on syötetty. Se kärsii vaan tuskissaan...
Sinetit on aina ollu paikallaan.
Jaa on vai? Ihme ja kumma...
Otsikko: Vs: valmet 6300
Kirjoitti: Hervast - 03.03.08 - klo:21:48
En ole moottoritekniikan osaaja, ihan harrastelijatason huomioita vain.

Jakajapumppu on alttiimpi kulumiselle, monimutkaisempi, krantumpi polttoaineen puhtauden ja voitelevuuden suhteen, huonompi kylmäkäynnistys, hankalempi ilmata, hankalempi piristää, vaatii polttoainepumpun kaverikseen vs. rivipumppu joka on itseimevä ja muitakin haittoja löytyy jotka vain korostuvat kun moottori ikääntyy.

Moottorien kulutus ja vääntö yms. ominaisuuksiin en ota kantaa, koska en ole ajanut täysin vertailukelpoisella kalustolla jossa toisessa koneessa olisi ollut rivi ja toisessa jakajapumppu. Mutuna jakajapumppu on kovemmilla kierroksilla samassa teholuokassa isoruokaisempi. Jos olisi löyssää rahaa, niin ihan tieteen nimissä voisin uhrautua ja vaihtaa stanan tilalle boschin rivipumpun...  ;D



 
Otsikko: Vs: valmet 6300
Kirjoitti: jd78 - 03.03.08 - klo:22:03
En ole moottoritekniikan osaaja, ihan harrastelijatason huomioita vain.

Jakajapumppu on alttiimpi kulumiselle, monimutkaisempi, krantumpi polttoaineen puhtauden ja voitelevuuden suhteen, huonompi kylmäkäynnistys, hankalempi ilmata, hankalempi piristää, vaatii polttoainepumpun kaverikseen vs. rivipumppu joka on itseimevä ja muitakin haittoja löytyy jotka vain korostuvat kun moottori ikääntyy.

Moottorien kulutus ja vääntö yms. ominaisuuksiin en ota kantaa, koska en ole ajanut täysin vertailukelpoisella kalustolla jossa toisessa koneessa olisi ollut rivi ja toisessa jakajapumppu. Mutuna jakajapumppu on kovemmilla kierroksilla samassa teholuokassa isoruokaisempi. Jos olisi löyssää rahaa, niin ihan tieteen nimissä voisin uhrautua ja vaihtaa stanan tilalle boschin rivipumpun...  ;D



 
Kylläpä se rivipumppukin tarvitsee siirtopumpun jotta saadaan tarvittava 1 bar esipaine, joka taas takaa oikean täytös määrän jokaiselle pumpun elementille jokaisella isku kerralla! on vaan monissa rivipumpuissa tämä siirtopumppu siinä kupeessa, mutta joissakin ihan erillään!
Otsikko: Vs: valmet 6300
Kirjoitti: KJL - 03.03.08 - klo:23:17

Jakajapumppu on alttiimpi kulumiselle, monimutkaisempi, krantumpi polttoaineen puhtauden ja voitelevuuden suhteen, huonompi kylmäkäynnistys, hankalempi ilmata, hankalempi piristää, vaatii polttoainepumpun kaverikseen vs. rivipumppu joka on itseimevä ja muitakin haittoja löytyy jotka vain korostuvat kun moottori ikääntyy.

Moottorien kulutus ja vääntö yms. ominaisuuksiin en ota kantaa, koska en ole ajanut täysin vertailukelpoisella kalustolla jossa toisessa koneessa olisi ollut rivi ja toisessa jakajapumppu. Mutuna jakajapumppu on kovemmilla kierroksilla samassa teholuokassa isoruokaisempi. Jos olisi löyssää rahaa, niin ihan tieteen nimissä voisin uhrautua ja vaihtaa stanan tilalle boschin rivipumpun...  ;D

Niin... ei ne kaikki aina havaatte vaihtaa niitä rivipumpun öljyjäkään niinku pitäis. (En tosin tiä pitääkö kaikis rivipumpuus se öljy vaihtaa...)
Tota niin kauheen kuuluisaa kylmäkäynnistystäkään mä nyt en niin ylistäisi ihan moottoriteknisistä syistäkään enkä kovin ehdottomasti väittäisi, että kaikki jakajapumpulliset on huonoja lähteen käyntiin kylmästä. Siitäkin valitettavasti on kokemusta, että AD4.212 Perkinssi on jouduttu laittamaan käyntiin lämmittämättä. Ilmaus... ei nyt niin hankalaa. Joskus päässyt helpolla ja joskus ottanu vähä enemmän aikaa kummankin tyypin pumppujen kans. Siirtopumpusta jd78 jo mainittikin... Ja mitä ne muut haitat koneen ikääntyes sitte oikeen on, ja kuinka paljon sen koneen pitää ikääntyä, kun -84 mallin 690 vielä 11000 tunninkaan jälkeen ei anna mitään merkkejä, että tarttis tehrä jotain? Enkä oikeen tuota kulutustakaan allekirjoittaisi että pumpusta riippuis...

Otsikko: Vs: valmet 6300
Kirjoitti: Hervast - 03.03.08 - klo:23:22
Juu tuos tuli ajatusmoka, tuota erillistä pumppuyksikköä tarkoitin. Yleensä rivipumpun yhteydessä olevat siirtopumput ovat pitkäikäistä sorttia, jota ei voi sanoa ainakaan stanan jakajapumppujen kanssa käytetyistä siirtopumpusta jonka takaiskuventtiili saattoi antautua jo ekan suotimenvaihdon yhteydessä. Toki kyseessä taisi olla valmistusviallinen erä.
Sitten jos siirtopumppu on sähköinen, niin se on aina yksi varsin potentiaalinen vikapaikka lisää.

Ei rivipumpun öljynvaihto ole ongelma, vanhoissa valmeteissa öljy on vaihdettava, mut ei se katastrofi ole jos sitä ei muista pilkulleen tehdä. Uudemmissa öljyjä ei tarvi vaihtaa.

Uudemmissa koneissa ilmaushommakin tuntuu hankalalta kun rivipumpullisessa on tottunut suotimen vaihdon jälkeen avaamaan vedenerotinkupin ilmausruuvia tai pumpun liitintä ja painelemaan läheltä siirtopumpusta ainetta ilman tilalle. Helppo ja yksinkertainen toimenpide vaikka tankki olisi mennyt tyhjiin.

En minä varsinaisesti moiti jakajapumpullisia moottoreita, mutta rivipumppu olis ollut ainakin valmetissa parempi vaihtoehto näihin Suomen oloihin.
Otsikko: Vs: valmet 6300
Kirjoitti: petelius - 03.03.08 - klo:23:40
nyky jakajapumpussa sisäinen polttoaine pumppu ja rivi pumppu tarvii ulkoisen pumpun jakajapumppu kone käynistyminen nopeampaa kuin rivipumppu.cav nykyinen lucas ilmaus asia erikseen,bosch lähtee tarttaamallakäymään
Otsikko: Vs: valmet 6300
Kirjoitti: jps - 04.03.08 - klo:00:12

Jakajapumppu on alttiimpi kulumiselle, monimutkaisempi, krantumpi polttoaineen puhtauden ja voitelevuuden suhteen, huonompi kylmäkäynnistys, hankalempi ilmata, hankalempi piristää, vaatii polttoainepumpun kaverikseen vs. rivipumppu joka on itseimevä ja muitakin haittoja löytyy jotka vain korostuvat kun moottori ikääntyy.

*** Tossapa ne oleellisimmat asiat tulikin. Kotitarvevirittelijän kannalta pelkistettynä: jakajassa suihkitaan pipetillä, kun rivipumpussa loiskitaan ämpärillä.

P.S. Ei yhtään rivipumpullista tontilla.



 
Otsikko: Vs: valmet 6300
Kirjoitti: KJL - 04.03.08 - klo:20:03
P.S. Ei yhtään rivipumpullista tontilla.

Yks on autotallis...
Otsikko: Vs: valmet 6300
Kirjoitti: petelius - 09.03.08 - klo:23:58
nyky autoissa nähnyt ,sähköpumpun tarkkuus tarkoittaa kylmää konetta,sama kone vanhalla mekaanisella pumpulla pitää lämmöt nyky tekniikka kylmä kone. eli ruiskutuksen tarkkuudella merkitys.
 ei varmaan valtra huvikseen jakaja pumpuista luopunut






















Otsikko: Vs: valmet 6300
Kirjoitti: xylon 524 - 10.03.08 - klo:01:04
Onko tosiaan voinu olla niin, että ihan prikulleen samat koneet ja vaan syötöllä tehoihin erot ja hintalappuun isommat numerot? Lievää k.usetuksen makua

Ja sama jatkuu nykyään vertaa t171 ja t191. Ei löydy suurempia eroavaisuuksia.