Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: lassiala - 18.01.11 - klo:15:28

Otsikko: kuivalantavaunu
Kirjoitti: lassiala - 18.01.11 - klo:15:28
Olisi tarvetta hankkia kuivalannan levityskärry,  ajattelin pystyruuvi- mallista .  Kumpi parempi ; kaksi- vai neliruuvinen ?  meneekö ko, vaunulla myös kalkki ?
Otsikko: Vs: kuivalantavaunu
Kirjoitti: lassiala - 18.01.11 - klo:15:30
Oho, tuossahan oli juuri edellä keskustelua aiheesta, kertokaa nyt kuminkin mielipiteenne.
Otsikko: Vs: kuivalantavaunu
Kirjoitti: Jumi - 18.01.11 - klo:16:12
Multa saattais löytyä yksi ylimääräiseksi jäänyt kärry.
JF 9500 st pystykeloilla. Jos kiinnostaa...
Otsikko: Vs: kuivalantavaunu
Kirjoitti: - 18.01.11 - klo:17:34
Heittäisin että kalkkia taitaa olla turha levittää muutakuin lautasmallin kärryillä. Itse oon omat kalkit levittäny bergmannilla. Hyvin leviää, mutta pohjakuljettimen ketjut on yleensä kiristystä vailla sen homman jälkeen  ::)
Otsikko: Vs: kuivalantavaunu
Kirjoitti: hl - 19.01.11 - klo:13:21
jos levitettävä määrä jää alle 2000 m3/vuosi, ei omaa vaunua välttämättä kannata edes harkita
Otsikko: Vs: kuivalantavaunu
Kirjoitti: keskomies - 19.01.11 - klo:13:26
Tossa mitä noit itte levitelly, niin jos senssit kunnossa nii ei se paljoa maksa levittää. Itellekkää kärryä otettu jos luotettava urakoittija olis ollu. Mutta nyt o sitten ollu kiinnostuneita urakkapalvelusta aikas hyvin.
Otsikko: Vs: kuivalantavaunu
Kirjoitti: lassiala - 19.01.11 - klo:15:42
siinäpäs se ; tuon urakoitsijan saatavuus . Silloin kun levitysaika , niin se on kaikilla muillakin. täälläpäin V-Suomessa ei liiemmin kuivalantakalustoakaan ,kun nautatilat vähissä . sitten vielä kunolis levitystä eri materiaaleilla eri aikaan , vähän silloin sun tällöin, ei urakoitsija liieemin innostu ajamaan sataa kilometriä kai.
Otsikko: Vs: kuivalantavaunu
Kirjoitti: pötsjölööm - 19.01.11 - klo:16:12
siinäpäs se ; tuon urakoitsijan saatavuus . Silloin kun levitysaika , niin se on kaikilla muillakin. täälläpäin V-Suomessa ei liiemmin kuivalantakalustoakaan ,kun nautatilat vähissä . sitten vielä kunolis levitystä eri materiaaleilla eri aikaan , vähän silloin sun tällöin, ei urakoitsija liieemin innostu ajamaan sataa kilometriä kai.

Röpösteleehän ne kalkkiakin  ;D Samalla vaunulla täällä urakoitsija levittää paskat ja kalkit.
http://www.strautmann.de/60-0-VS+2403.html
Otsikko: Vs: kuivalantavaunu
Kirjoitti: keskomies - 19.01.11 - klo:16:31
Ei välimatka oo este, jos riittämiin levitettävää ja muuten toiminta asiallista, niin lähetään vaikka 150 kilometriin. Nyt ollaan kulettu jossain 80 kilometrin päässä levittämässä. Luulen kuitenkin että V-suomes urakoittija on myös valmis lähtemään pitempään matkaan jos tarve vaatii. Mutta toki levitettävää pitää olla se hyvänen päivä että on järkeä.
Otsikko: Vs: kuivalantavaunu
Kirjoitti: aksu123 - 03.11.14 - klo:20:12
Onko kokemusta Hillspridare lantavaunuista?  Levitystasaisuus kostean kananlannan levityksessä?
Meneekö kalkki myös läpi?
Otsikko: Vs: kuivalantavaunu
Kirjoitti: SamiT - 03.11.14 - klo:20:21
Lantakärryksi tuli keväällä hankittua pitkän harkinnan jälkeen uusi Samson SP11 kahdella pystykelalla ja on ollut tosi hyvä peli, ei yhtäkään ongelmaa ole tullut eteen, tosin vasta n. 8000 tonnia levitetty. Kalkilla jää työleveys kapeaksi.

Onko kokemusta Hillspridare lantavaunuista?  Levitystasaisuus kostean kananlannan levityksessä?
Meneekö kalkki myös läpi?

Olisi pihassa Hillspridare HS-8 ylimääräisenä, halpa on mutta pientä ja ehkäpä isompaakin hitsausprojektia laidoissa ruostevaurioiden muodossa. En ole kokeillut sillä vielä mitään levittää kun tuli tuo Samson hankittua.
Otsikko: Vs: kuivalantavaunu
Kirjoitti: SKN - 03.11.14 - klo:21:20
Mun mielestä sellanen kuivapaskan suttaaminen on leikkimistä.

Tosimies ostaa tälläsen.

http://www.mascus.fi/maatalous/kaytetyt-lietteen-levittimet/terra-gator-3244-trailer/6cigbada.html

Otsikko: Vs: kuivalantavaunu
Kirjoitti: Make - 03.11.14 - klo:21:34
Joskus on sanottu, että 4 kelainen on isäntälinjan kone.
Vuoden olen ajanut Jeantilin EVR 11-7. Levitystasaisuus on hyvä. Kulkee nätisti perässä ja kevyesti. Silikaattikalkki leviää hyvin. Levitysveitset kuluvat yllättävän paljon ja kiinnityspultteja yleensä katkeaa jos yksikin kivi osuu kuormaan. Lavalle ei näe yhtään, kun ainoa verkko etulaidassa on taiteiltu Jeantill teksti. Alustaan jää senverran tavaraa, joka putoaa kuopissa tielle, ettei vaunulla pysty kuljettamaan yleisillä teillä. Levitysmäärä ei nykyään kauhean suuri ole, kun karjatilat vähentyneet täälläpäin. Lantaa 3000 mottia, lunta 1500 mottia ja Silikaattia 80 t.
Edellinen vaunu oli JF ST 9500 pystykeloilla. Sillä levitettiin kaikenkaikkiaan suunnilleen 80000 mottia. Korjattu oli aikalailla, eikä jäljelle jäänyt mitään käyttökelpoista.
Mistäspäin V-Suomea olet? Eteläisessä Salossa olen hieman urakkaakin levittänyt.
Otsikko: Vs: kuivalantavaunu
Kirjoitti: mää vai - 03.11.14 - klo:21:58
Olisi tarvetta hankkia kuivalannan levityskärry,  ajattelin pystyruuvi- mallista .  Kumpi parempi ; kaksi- vai neliruuvinen ?  meneekö ko, vaunulla myös kalkki ?

Ehdottomasti 2-ruuvinen! Meillä Jeantil 12-8 levittää nätisti vaikka nurmelle ja kalkkiakin on hiukan levitetty.
Otsikko: Vs: kuivalantavaunu
Kirjoitti: Varjo79 - 03.11.14 - klo:22:22
Tossa ajeltiin jokupäivä tommosella Jeantililla kaiketi pienin malli meni yllättävän hyvin olikinenkin. vaikka ihan silppuumattomana laitankin sitä noihin muutamaan karsinaan. Tuo eisiis ole oma vaan kaveri osti tommosen oli ekat levitykset sillä vaunulla. Kait sieltä jotain voi nousta mukana rehuun. Tuo nyt oli tommonen kokeilu uudistettavalle nurmelle. Sai kaveri kokeilla eri säätöjä rauhassa kun kuitenkin kynnin tuon pellon.
Otsikko: Vs: kuivalantavaunu
Kirjoitti: aksu123 - 04.11.14 - klo:09:30
Joskus on sanottu, että 4 kelainen on isäntälinjan kone.
Vuoden olen ajanut Jeantilin EVR 11-7. Levitystasaisuus on hyvä. Kulkee nätisti perässä ja kevyesti. Silikaattikalkki leviää hyvin. Levitysveitset kuluvat yllättävän paljon ja kiinnityspultteja yleensä katkeaa jos yksikin kivi osuu kuormaan. Lavalle ei näe yhtään, kun ainoa verkko etulaidassa on taiteiltu Jeantill teksti. Alustaan jää senverran tavaraa, joka putoaa kuopissa tielle, ettei vaunulla pysty kuljettamaan yleisillä teillä. Levitysmäärä ei nykyään kauhean suuri ole, kun karjatilat vähentyneet täälläpäin. Lantaa 3000 mottia, lunta 1500 mottia ja Silikaattia 80 t.
Edellinen vaunu oli JF ST 9500 pystykeloilla. Sillä levitettiin kaikenkaikkiaan suunnilleen 80000 mottia. Korjattu oli aikalailla, eikä jäljelle jäänyt mitään käyttökelpoista.
Mistäspäin V-Suomea olet? Eteläisessä Salossa olen hieman urakkaakin levittänyt.

Tässä 8 tien varressa Turusta Poriin päin. Urakoitsijoita kyllä olisi, mutta vaunujen koot sen verran isoja ettei kevätlevitys urakoitsijan toimesta oikein houkuta. Täten myös levitystasaisuus olis tärkeä tekijä. Lisäks puristekalkki tarttis saada leviäks.

Mutta onko tuo Hills vaunu tarpeeseen sopiva?

Otsikko: Vs: kuivalantavaunu
Kirjoitti: massikka_mies - 04.11.14 - klo:20:31
Tuhat mottia taas tälle kaudelle itävaunulla ajaneena tekee väkisinkin mieli uutta paskakärriä... ;D Näitä kaksikelaisia isopyöräisiä levitysvaunuja alkaa olla markkinoilla vaikka minkäsorttista, Fliegl, Jeantil, Joskin, Samson, Triton ja mitä näitä kaikkia nyt on. Joku noin 8mottinen riittäisi kooltaan ihan hyvin, onko noissa mitä suuria eroja vai ottaako sen minkä tarjous eniten miellyttää? Suurimpina kriteereinä tiiveys(löysempikin tavara saisi kestää kyydissä) ja tieominaisuudet saisi olla aika hyvät sen vuoksi että suurinosa pelloista on aivan asutuksessa kiinni joten haisevasta lantapatterista saattais tulla vaikka sanomista.. :( Tosin matkat vain max 2-3km luokkaa mutta silti. Jostain muistan joskus lukeneeni että jotkin vaunut eivät ole suunniteltu tieajossa kestämään kuormaa yhtä paljon kuin pellolla? Levitystarkkuudella ei niin suurta merkitystä ole kun oikeastaan kaikki levitetään sängelle ennen kyntöä.
Otsikko: Vs: kuivalantavaunu
Kirjoitti: SamiT - 04.11.14 - klo:22:03
Tuhat mottia taas tälle kaudelle itävaunulla ajaneena tekee väkisinkin mieli uutta paskakärriä... ;D Näitä kaksikelaisia isopyöräisiä levitysvaunuja alkaa olla markkinoilla vaikka minkäsorttista, Fliegl, Jeantil, Joskin, Samson, Triton ja mitä näitä kaikkia nyt on. Joku noin 8mottinen riittäisi kooltaan ihan hyvin, onko noissa mitä suuria eroja vai ottaako sen minkä tarjous eniten miellyttää? Suurimpina kriteereinä tiiveys(löysempikin tavara saisi kestää kyydissä) ja tieominaisuudet saisi olla aika hyvät sen vuoksi että suurinosa pelloista on aivan asutuksessa kiinni joten haisevasta lantapatterista saattais tulla vaikka sanomista.. :( Tosin matkat vain max 2-3km luokkaa mutta silti. Jostain muistan joskus lukeneeni että jotkin vaunut eivät ole suunniteltu tieajossa kestämään kuormaa yhtä paljon kuin pellolla? Levitystarkkuudella ei niin suurta merkitystä ole kun oikeastaan kaikki levitetään sängelle ennen kyntöä.

Samson SP11 ei ainakaan ole kulunut mihinkään tuossa ensimmäisen 8000 tonnin ajomäärässä. Alemmat terät voisi kääntää ensi kaudelle. Kolme helvatan suurta kiveä käynyt kärryssä, ei tullut niistä mitään vauriota, ei pulttia poikki eikä mitään muutakaan, eivät vaan mahtuneet ulos ja piti kaivurilla purkaa kuormaa sen verran että saatiin kivet ulos. Erinomainen vekotin kaikkiaan ja leviää olkikasatkin tasaisesti kuivalannassa. Ihan löysää tavaraa täytyy ajaa pienemmillä kelan kierroksilla, muuten tekee keskelle pintä karheen alkua. On tullut muutaman kilometrin tieajojakin jokusia kymmeniä kuormia, kulkee tasaisesti eikä suttaa tietä kuin pyöristä. Samson ei ollut toki halvin mutta olen ollut erittäin tyytyväinen hankintaan. Mitä painavampaa levitettävää, sitä parempi levitysleveys.
Otsikko: Vs: kuivalantavaunu
Kirjoitti: massikka_mies - 08.11.14 - klo:12:51
Oisin mää mielelläni kuullut muiltakin kokemuksia  :-\
Otsikko: Vs: kuivalantavaunu
Kirjoitti: mää vai - 08.11.14 - klo:13:44
Oisin mää mielelläni kuullut muiltakin kokemuksia  :-\

Muilla ei oo mitään kerrottavaa 8) Tieajoon ainakin telialustainen kärry olisi parempi ja kapeampi. Pystykelaisista ainakin DLG testien perusteella Jeantilissa paras levitystasaisuus (johtuu kuulema kelanopeudesta). Nautaeläinten paskanlevitykseen varmaan turha hankkia mitään "tarkkuuslevitintä" erillisillä murskauskeloilla ja lautaslevittimellä. Tehontarve kasvaa rajusti ja kuorman tyhjennys hidastuu. Levitysjälki ei ainakaan youtuben mukaan ole sen kummoisempi 8)
Otsikko: Vs: kuivalantavaunu
Kirjoitti: rainmaker - 09.11.14 - klo:15:45

Bergman tsw 800 ollut kimppakoneena kymmenisen vuotta. Käytettynä ostettu urakoitsijalta. Itse olen ajanut tällä noin 800 kuormaa. Kaikki lantalasta 0,5-10 km päähän.
Tuhansia kuormia tuolla on yhteensä ajettu.

+ erittäin hyvä levitystarkkuus
+ kestävyys (levitinlautasten siipien pultteja menee ja pohjakuljettimia pitää kiristää ja lyhentää)
+ käytettynä nykyisin halpa
+ tiivis
+ kohtalaisen helppo rasvata

- hidas levitys
- suuri voimantarve
- pirun takapainoinen tyhjänä, eli pomppii vetokoukussa kotimatkalla
- ERITTÄIN ikävä pestä ja puhdistaa
- mätänee nopeasti käsiisi, ellet lukenut edellistä miinusta.
Otsikko: Vs: kuivalantavaunu
Kirjoitti: Make - 09.11.14 - klo:16:38
Jeantilin U-mallisiin koliin jää lantaa, joka sitten kotimatkalla varisee tielle.  :( Muutenkin alustaan jää aikalilla tavaraa. Mulla on kolmiokola kärryn rappusilla, jolla siivoan kärryä ennen tielleajoa, mutta silti jää senverran tavaraa tielle, että tulee sanomista.
Leveälle levittävät kärryt ovat naudanlannalla hankalia jos ei halua ajaa levitetyn paskan päällä ei kuormalla pääse kuin 50 metriä.
Otsikko: Vs: kuivalantavaunu
Kirjoitti: wolfheartscry - 09.11.14 - klo:19:31
Urakoitsijoiden varassa olen ollut tämän asian puitteissa. Sekä vaaka- että pystykelavaunuilla ajettu. Samson ei tosiaan ole arka kiville, mutta levitystasaisuus ja -leveys ei ole Bergmannin luokkaa. Se puolestaan on arka kiville ja pienestä aisapainosta johtuen kulkee huonosti pehmeällä ja ylämäessä varsinkin, kun kuorma hiukankin siirtyy taaksepäin.
Otsikko: Vs: kuivalantavaunu
Kirjoitti: metsajussi - 11.11.14 - klo:08:23
Vaikka ei tähän modernien teholevittimien kategoriaan enää kai kuulu, niin vanha Compo oli tavallaan nerokas, siinä kun kuorma siirtyi levityksen edistyessä eteenpäin.

Eli nämä tämän sukuiset värkit:

http://www.youtube.com/watch?v=78OvNrF5hfg

Kivistä ym ylimääräisistähän tuo ei sitten tykkää yhtään.
Otsikko: Vs: kuivalantavaunu
Kirjoitti: John Ferguson - 11.11.14 - klo:09:34
Fliegl on hyvä kärry, jos ovat saaneet akselin kiinnityksen kärryn pohjaan muutettua järkevämmäksi. On vaan kahdella pystypalkilla kiinni, ilman mitään taaksepäin vääntymisen estäviä tukirautoja. Eli koko akseli lähtee renkaineen menemään kohti kärryn perää, kunnes renkaat stoppaa kärryn reunoihin. Tuon nyt kuitenkin takuu korvasi, koska vika oli myös toisessa samaan aikaan ostetussa kärryssä. Levitysjälki ei jeantilille häpeä ja levityskelat on paljon ylempänä (ei ole niin v-mäinen vetää pois jos uppoaa vert. Jeantil). Tokihan Jeantil on varma valinta, kun ei taida lapsuksia olla.
Otsikko: Vs: kuivalantavaunu
Kirjoitti: massikka_mies - 11.11.14 - klo:21:14
Toi Flyykeli vaikuttaa kyllä mielenkiintoiselta.. Vanhojen juttujen perusteella hintakin taitaa olla aika kilpailukykyinen. Kai niistä toi akseli ongelma on sitten korjattu.. ???
Otsikko: Vs: kuivalantavaunu
Kirjoitti: SKN - 11.11.14 - klo:21:17
Laivakunta ja sillai juu...

Mikäs se mun etunimikaiman kärry nyt taas olikaan???