Agronet

Keskusteluaiheet => Maidontuotanto ja lihanaudat => Aiheen aloitti: massikka - 28.12.10 - klo:09:18

Otsikko: Apevaunujen tehontarve?
Kirjoitti: massikka - 28.12.10 - klo:09:18
Millaisia yhdistelmiä teillä on käytössä (traktori + apevaunu)? Hankinnassa on noin 20 m3 vaunu ja kiinnostaisi tietää, joudutaanko samalla reissulla käymään myös traktorikaupassa.
Otsikko: Vs: Apevaunujen tehontarve?
Kirjoitti: Täpinäreiska - 28.12.10 - klo:09:51
Riippuu rehusta ja vaunutyypistä. Kaverilla 20m3 seko, pyöröpaalit ja valtran 8400 tjsp. Pyörii mutta ei yhtään liian kevyesti.
Otsikko: Vs: Apevaunujen tehontarve?
Kirjoitti: saiski - 28.12.10 - klo:10:07
Vaakaruuvi Kuhn 18m3. Pyöritän tuota 802 valmetilla. Aika kevyesti pyörii niin paali ku siilorehukin.
Otsikko: Vs: Apevaunujen tehontarve?
Kirjoitti: sirkussonni - 28.12.10 - klo:10:51
Elho 13 m3 vaunu, 390 verku sammahtaa joskus jos laittaa kuivahkon tiukan nata-tai säilöheinäpaalin ensimmäisenä vaunuun. Kosteampi ensin, niin sitten ompi jo voitelu kunnossa...
Turbo koneeseen olis toisaalta hyvä, mutta sittenkun se sammuu, niin eipä se sille turbolle hyvää tee täydestä vauhdista sammuminen :-\
Vaunun täyttöjärjestyksellä pystyy jonkinverran(ainakin omalla vaunulla) vaikuttamaan käytännön tehontarpeeseen! Mutta myös on niinkin päin, että joutuu lastausjärjestystä muuttamaan esim. ylikuohumisen vuoksi, ja silloin ei taas voi sitä tehopuolta hyödyntää :P
Mieluummin tietysti riittävän iso, ettei ihan täysillä tarvii revittää, polttoaineessa säästää...
Otsikko: Vs: Apevaunujen tehontarve?
Kirjoitti: Maalaispoika - 28.12.10 - klo:11:45
Seko 500/130 ja edessä 390 turbo fergu. Koskaan ei ole ollut ongelmia voiman riittämisen kans, toki käytössä on siilorehu. Silloin, kun oljet oli vielä pyöröpaaleissa, niin saattoi vähän ahdistaa. Nyt kun olki on kanttipaaleissa, ei ole ollut mitään ongelmia.
Otsikko: Vs: Apevaunujen tehontarve?
Kirjoitti: Husokki - 28.12.10 - klo:12:39
Elho 13 m3 vaunu, 390 verku sammahtaa joskus jos laittaa kuivahkon tiukan nata-tai säilöheinäpaalin ensimmäisenä vaunuun. Kosteampi ensin, niin sitten ompi jo voitelu kunnossa...
Turbo koneeseen olis toisaalta hyvä, mutta sittenkun se sammuu, niin eipä se sille turbolle hyvää tee täydestä vauhdista sammuminen :-\
Vaunun täyttöjärjestyksellä pystyy jonkinverran(ainakin omalla vaunulla) vaikuttamaan käytännön tehontarpeeseen! Mutta myös on niinkin päin, että joutuu lastausjärjestystä muuttamaan esim. ylikuohumisen vuoksi, ja silloin ei taas voi sitä tehopuolta hyödyntää :P
Mieluummin tietysti riittävän iso, ettei ihan täysillä tarvii revittää, polttoaineessa säästää...

 Millais olet saanut sen uudestaan pyöriin, jos täydestä sammuu?
Otsikko: Vs: Apevaunujen tehontarve?
Kirjoitti: Mullistaja - 28.12.10 - klo:16:32
Keenan 28m3 ja Valmet 6600.
Otsikko: Vs: Apevaunujen tehontarve?
Kirjoitti: jps - 28.12.10 - klo:17:43
Seko 500/150 ja NH Ford 6640T pyörittää, eipä ole voortissa karstaa koneessa :).
Tarkkuussilputulla rehulla pyörisi pintakaasulla, mutta toi paalirehu aiheuttaa mielenkiintoisen kovia tehontarvepiikkejä.
Voima on kuitenkin riittänyt, eli ei sen puoleen mitään ongelmia.
Otsikko: Vs: Apevaunujen tehontarve?
Kirjoitti: retuperä - 28.12.10 - klo:18:10
massu 575 ja jf 12m2. kyll massu jaksaa vaik onki vähän kovilla ja mustana joka paikka
Otsikko: Vs: Apevaunujen tehontarve?
Kirjoitti: sirkussonni - 28.12.10 - klo:21:00
Elho 13 m3 vaunu, 390 verku sammahtaa joskus jos laittaa ......

 Millais olet saanut sen uudestaan pyöriin, jos täydestä sammuu?

Hetken kun on, niin on tavara puristunut kokoon, ja ei muuta kun kone tulille ja kierrokset ylös, eikun kytkee hydraulisesti ulosoton päälle. Joskus sammuu seuraavalla ruuvin kierroksella uudestaan, joskus vielä muutaman kerrankin jälkeen, mutta ei ole mitään "konsteja" vielä tar*****. Vanhassa 185 verkussa oli hyvä puoli se maavoimanotto, mutta huonoa liikkuminen talvella.
Tuossa vaunussa on ominaista se, että voimantarve on suurimmillaan yhdessä kohdassa ruuvin kierrosta, jos siitä pääsee yli, niin on hetken aikaa koneella aikaa kelata kierroksia. Yleensä se paalin purkautuminen ottaa muutaman kierroksen enemmän voimaa, ja sitten taas jaksaa oikein hyvin. 
Otsikko: Vs: Apevaunujen tehontarve?
Kirjoitti: Joupir84 - 28.12.10 - klo:22:27
665 turbo Vallu. n100hv SEKO 13 m3 Riittää hyvin. Paaleilla tihkasee ku hiehoille tekee apetta. Irtorehulla 1000rpm min piisaa. Kesällä ei meinannu 160hv piisata tumpilta ku laitettii ruuveihin purkukohtiin lisää rautaa... Tuli liian tisee, ny on kulunu jo sopivaksi. Sillon nosti takapyörää vaunu ku tuli tiukka paikka. SEKO kesti. Eikä ole murtopulttia.
Otsikko: Vs: Apevaunujen tehontarve?
Kirjoitti: Ojala - 28.12.10 - klo:22:40
1070 Kuhni menee ylivoimaasen hienosti Vario 415 TMS,
PTO assistant toiminto ihan ylivoimanen, säästää soppaa ja askelia
poljinajosta puhumattakaan  8)
Otsikko: Vs: Apevaunujen tehontarve?
Kirjoitti: lappalainen - 28.12.10 - klo:23:16
Millaisia yhdistelmiä teillä on käytössä (traktori + apevaunu)? Hankinnassa on noin 20 m3 vaunu ja kiinnostaisi tietää, joudutaanko samalla reissulla käymään myös traktorikaupassa.

seko tiger 20m3  5470 mf 750voa menee nätisti pintakaasulla (4sylinteriä )
 mutta  pyörii vakio jd 3050 540voa,lla jollain lailla .tosin rehut silputtuja
Otsikko: Vs: Apevaunujen tehontarve?
Kirjoitti: JaskaR - 29.12.10 - klo:22:40
SEKO 500/150 ja valmet 6600:nen pyörittää, noukkari rehu menee helposti mutta kovinpaljoa liikaa ei ole voimaa paalien kanssa. Alussa yritettiin pyörittää 3060 turbo verkulla mutta se sammui eka paalilla. Se tosin oli eka kerta kun vaunua kokeiltiin niin saattoi olla että oli hieman liian vähän kierroksia koneessa. Sammumisen jälkeen ei saanut vaunua pyörimään paali ruuvien välissä.
Otsikko: Vs: Apevaunujen tehontarve?
Kirjoitti: bobbari - 02.01.11 - klo:12:07
Tuleeko pystyruuvivaunuun semmosia tehopiikkejä, jos esim. jäisen rehupaalin laittaa vaunuun?
Vai meneekö se koko ajan pienemmällä voimantarpeella kuin esim. sekon vaakaruuvivaunu?   :)
Otsikko: Vs: Apevaunujen tehontarve?
Kirjoitti: Täpinäreiska - 02.01.11 - klo:14:54
Riippuu välityksistä mut ainakin oman kokemuksen mukaan pystyruuvi ottaa enemmän voimaa.
Otsikko: Vs: Apevaunujen tehontarve?
Kirjoitti: JoHaRa - 02.01.11 - klo:16:36
Toisilla riittää 80hv mutta toiset tarvitsevat 140hv samanlaisen vaunun eteen  ::) Lastausnopeudella ja ylitäytöllä on suuri merkitys tehontarpeeseen sekä vaunun kestoikään.
Otsikko: Vs: Apevaunujen tehontarve?
Kirjoitti: Tuumaaja - 03.01.11 - klo:10:01
SEKO 500/150 aluksi pyöritin "68hv" taavetilla liki vuoden paalirehua.
Lastaaminen oli tarkkaa puuhaa varsinkin kuivalla apilarehulla.

Koneen kestävyys ei ollut tuossa käytössä paras mahdollinen kun koneella oli takanaan yli kymppitonni :D.

Viitisen vuotta sekoteltu 3080 verkulla joka tehonsapuolesta on hommaan sopiva ;).
Otsikko: Vs: Apevaunujen tehontarve?
Kirjoitti: Make - 03.01.11 - klo:10:30
11 kW sähkömoottori pyörittää.
Otsikko: Vs: Apevaunujen tehontarve?
Kirjoitti: Snowman - 03.01.11 - klo:18:55
Katselin just tuolla robonavetalla taajuusmuuttajasta lukemia, 6288 kwh ja 825 h oli pyörinyt, käytössä ollut kai 7-8 kk nyt... Onko se kallista sähköllä vai ei? Niin eli sekoitin on 8m3 pystyruuvi delaval....
Otsikko: Vs: Apevaunujen tehontarve?
Kirjoitti: Ojala - 03.01.11 - klo:19:48
1070 Kuhni menee ylivoimaasen hienosti Vario 415 TMS,
PTO assistant toiminto ihan ylivoimanen, säästää soppaa ja askelia
poljinajosta puhumattakaan  8)

540 E ja 1550rmp eikä paljoa ärise, kerran unohtu 1000 pto päälle ja
käynnistettäes yritti tyhjäkäynnillä rykiä  :P
Otsikko: Vs: Apevaunujen tehontarve?
Kirjoitti: mah - 04.01.11 - klo:10:32
1070 Kuhni menee ylivoimaasen hienosti Vario 415 TMS,
PTO assistant toiminto ihan ylivoimanen, säästää soppaa ja askelia
poljinajosta puhumattakaan  8)

540 E ja 1550rmp eikä paljoa ärise, kerran unohtu 1000 pto päälle ja
käynnistettäes yritti tyhjäkäynnillä rykiä  :P
Tuommonen 1070 kuhn oli koeajossa. Pyöritettiin 575 massikalla. Mutta sehän onkin 160 pykälää isompi numeroltaan kun tuo vario. ;D
Otsikko: Vs: Apevaunujen tehontarve?
Kirjoitti: optimisti - 04.01.11 - klo:22:16
17 motin seko ja 120hp valmetti, joskus katkeaa vetoketju 8)
Otsikko: Vs: Apevaunujen tehontarve?
Kirjoitti: Adam Smith - 05.01.11 - klo:07:39
17 motin seko ja 120hp valmetti, joskus katkeaa vetoketju 8)
Eikai niissä mitään ketjuvetoa ole, nehän pitäis olla ylivoimaisia ;D

18 m3 elho ja 120hp valmetti. Teho riittää, painoa sois olevan lisää. Vaunun omapaino on 7.5t ja saman verran ruokaa kyydissä ;)
Otsikko: Vs: Apevaunujen tehontarve?
Kirjoitti: optimisti - 05.01.11 - klo:08:55
17 motin seko ja 120hp valmetti, joskus katkeaa vetoketju 8)
Eikai niissä mitään ketjuvetoa ole, nehän pitäis olla ylivoimaisia ;D

18 m3 elho ja 120hp valmetti. Teho riittää, painoa sois olevan lisää. Vaunun omapaino on 7.5t ja saman verran ruokaa kyydissä ;)
On toki, vaakaruuvit saavat voimansa ketjun kautta.
Ehkä vika oli siinä että, taakseppäin pyörityksessä ketju hyyppi hampaan yli ja otti siitä itseensä.
Tosin vaunu on vm 1997 ja hommattu käytettynä mutta kestänee minun uran 8)
Otsikko: Vs: Apevaunujen tehontarve?
Kirjoitti: optimisti - 05.01.11 - klo:12:23
17 motin seko ja 120hp valmetti, joskus katkeaa vetoketju 8)
Eikai niissä mitään ketjuvetoa ole, nehän pitäis olla ylivoimaisia ;D

18 m3 elho ja 120hp valmetti. Teho riittää, painoa sois olevan lisää. Vaunun omapaino on 7.5t ja saman verran ruokaa kyydissä ;)
On toki, vaakaruuvit saavat voimansa ketjun kautta.
Ehkä vika oli siinä että, taakseppäin pyörityksessä ketju hyyppi hampaan yli ja otti siitä itseensä.
Tosin vaunu on vm 1997 ja hommattu käytettynä mutta kestänee minun uran 8)
Miksi pitää takaperin pyörittää? ::)

Apetta tehdään yhdellä traktorilla. viljat eka ja paalit perään, joskus tulee tukos.
Otsikko: Vs: Apevaunujen tehontarve?
Kirjoitti: Sandels - 06.01.11 - klo:14:05
Mf 390 turbotettuna pyörittää 16 m3 haspelia. Pari kertaa umpiapetta tehdessä oon saanu sammumaan kuivilla säilörehupaaleilla, kun olki on lisätty ennen säilistä.  On vähän hankala noiden  moottorin kierrosten osalta, kun vaunua pitäis pyörittää alle 1500 rpm, ja tällöin turbo ei vielä oikein anna voimaa.

Siilorehulla, jota valtaosa on, menis varmaan 28 m3 vaunu.. Traktorin paino on rajoittavin tekijä.
Otsikko: Vs: Apevaunujen tehontarve?
Kirjoitti: ravenlord - 07.01.11 - klo:11:41
Onko tullut kenelläkää semmosta tilannetta että olis tarttenu apemyllyä pyörittää takaperin? Eli onko vaakaruuvi vaunussa menny tarpeeksi kovaa klimppiä sinne ruuvin väliin.. Vai onko niissä pakkivaihdetta? Vai tartteeko olla ajovoiman ulosotto rattorissa ja sitte peruuttaa nii mylly pyörii takaperin? Onnistuuko semmonen?
Otsikko: Vs: Apevaunujen tehontarve?
Kirjoitti: Maalaispoika - 07.01.11 - klo:12:10
Ei kai sinne mitään betonirenkaita tai rautapalkkeja laiteta?
Otsikko: Vs: Apevaunujen tehontarve?
Kirjoitti: Täpinäreiska - 07.01.11 - klo:12:16
Onko tullut kenelläkää semmosta tilannetta että olis tarttenu apemyllyä pyörittää takaperin? Eli onko vaakaruuvi vaunussa menny tarpeeksi kovaa klimppiä sinne ruuvin väliin.. Vai onko niissä pakkivaihdetta? Vai tartteeko olla ajovoiman ulosotto rattorissa ja sitte peruuttaa nii mylly pyörii takaperin? Onnistuuko semmonen?

 On sattunut. Lisäksi on käynyt niin että ruuvi on syönyt itselleen kolon paaliin ja pyörinyt sen jälkeen "tyhjää". Tilanne on lauennut peruutuksella. Ketjuvetoisessa tahtoo käydä niin, kuten joku jo mainitsi, että ketju hyppii peruutuksella yli jos tukos on oikein tiukassa. Pitkänä paalattu kauran olki on sitkeää..  >:(
Otsikko: Vs: Apevaunujen tehontarve?
Kirjoitti: Ojala - 07.01.11 - klo:12:16
Onko tullut kenelläkää semmosta tilannetta että olis tarttenu apemyllyä pyörittää takaperin? Eli onko vaakaruuvi vaunussa menny tarpeeksi kovaa klimppiä sinne ruuvin väliin.. Vai onko niissä pakkivaihdetta? Vai tartteeko olla ajovoiman ulosotto rattorissa ja sitte peruuttaa nii mylly pyörii takaperin? Onnistuuko semmonen?

Kokeilkaa tosimiehen jippoa, lähtökohta vaunu tukos ja kone sammu  :P

Otetaan kunnon vauhti tiellä tai omalla markilla kierrokset tietty tapissa, pto päälle
ja samalla pikavaihteilla ankara moottorijarrutus, tulee mäkilähtö klimpille  8)

Lappalainen on tämän kehittäny, liekö Dyna VT kätevä siinä mäkilähösä ???
Otsikko: Vs: Apevaunujen tehontarve?
Kirjoitti: saiski - 07.01.11 - klo:15:22
Kuhn 1860 vaunussa ei ole ketjuvälityksiä. Jos tarvii pyörittää takaisinpäin, niin ajovoimanotto päälle ja pakilla varovasti :D  Näin joutuu joskus tekemään paalirehulla. Onneksi ei tarvii puljata paalien kanssa ku kesällä pari kuukautta.
Otsikko: Vs: Apevaunujen tehontarve?
Kirjoitti: Täpinäreiska - 07.01.11 - klo:20:39
Silloin kun taloon tuli eka apevaunu, 1460 Kuhn, nii ei saanut kuin ketjuvedolla mut ei saanut sekoakaan.
Otsikko: Vs: Apevaunujen tehontarve?
Kirjoitti: hl - 07.01.11 - klo:22:02
1070 Kuhni menee ylivoimaasen hienosti Vario 415 TMS,
PTO assistant toiminto ihan ylivoimanen, säästää soppaa ja askelia
poljinajosta puhumattakaan  8)

540 E ja 1550rmp eikä paljoa ärise, kerran unohtu 1000 pto päälle ja
käynnistettäes yritti tyhjäkäynnillä rykiä  :P
muista et ei mopolla moottoritielle.. :P
Otsikko: Vs: Apevaunujen tehontarve?
Kirjoitti: TDK - 07.01.11 - klo:22:47
Minen apetta jauha (vielä) mutta naapuris kuhnin 12m3 pystyruuvivaunua vaunua pyörittää fiat 680 turbo. Menee mutta ainakaan naapurista kuunnellen ei viiattiriepu pääse helpolla....
Otsikko: Vs: Apevaunujen tehontarve?
Kirjoitti: hl - 08.01.11 - klo:20:03
apevaunun tehontarve riippuu käytettävästä rehusta ja terien kunnosta, maanantaina tulee 170/600 seko.. 100hp koneella pitäisi pyöriä (vaunussa alennusvaihde) tonnisella perällä ja matalilla moottorin kierroksilla  :D
Otsikko: Vs: Apevaunujen tehontarve?
Kirjoitti: milkboi - 08.01.11 - klo:20:08
Onko tullut kenelläkää semmosta tilannetta että olis tarttenu apemyllyä pyörittää takaperin? Eli onko vaakaruuvi vaunussa menny tarpeeksi kovaa klimppiä sinne ruuvin väliin.. Vai onko niissä pakkivaihdetta? Vai tartteeko olla ajovoiman ulosotto rattorissa ja sitte peruuttaa nii mylly pyörii takaperin? Onnistuuko semmonen?

Kokeilkaa tosimiehen jippoa, lähtökohta vaunu tukos ja kone sammu  :P

Otetaan kunnon vauhti tiellä tai omalla markilla kierrokset tietty tapissa, pto päälle
ja samalla pikavaihteilla ankara moottorijarrutus, tulee mäkilähtö klimpille  8)

Lappalainen on tämän kehittäny, liekö Dyna VT kätevä siinä mäkilähösä ???
mää kuulin jotta ajovoimanottoa alamäessä kehiin ;D
Otsikko: Vs: Apevaunujen tehontarve?
Kirjoitti: Husokki - 11.01.11 - klo:15:09
apevaunun tehontarve riippuu käytettävästä rehusta ja terien kunnosta, maanantaina tulee 170/600 seko.. 100hp koneella pitäisi pyöriä (vaunussa alennusvaihde) tonnisella perällä ja matalilla moottorin kierroksilla  :D

Joko on ensimmäinen erä sekoitettu apetta? Miten onnistui?
Otsikko: Vs: Apevaunujen tehontarve?
Kirjoitti: keskomies - 11.01.11 - klo:17:45
Tossa nuita veivattiin, niin taaruppi 16 m^3, seko 18m^3 ja 18m^3 Zetor pyöri 85 heposella viiulla ihan ok. Saatto toki joskus vähä yrmästä ku paali sopivasti väliin meni, mutta ei sammunu. Ja nää siis kaikki pystyruuvikamppeita.
Otsikko: Vs: Apevaunujen tehontarve?
Kirjoitti: hl - 11.01.11 - klo:21:31
apevaunun tehontarve riippuu käytettävästä rehusta ja terien kunnosta, maanantaina tulee 170/600 seko.. 100hp koneella pitäisi pyöriä (vaunussa alennusvaihde) tonnisella perällä ja matalilla moottorin kierroksilla  :D

Joko on ensimmäinen erä sekoitettu apetta? Miten onnistui?
keltavanteisella pyörii kettuilematta.. ;D
vaunun tilavuus on varmaan jotain 20-21 mottia, korokelaita noin 50 cm