Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Zon Reere - 21.12.10 - klo:20:50
-
Tämmöinen tuli mieleen eli siis saako jontikkaan jälkiasennettuna vaihdekeppiin nappikytkimen?
Jos saa niin onko helppo itse rakennella se siihen vai tarviiko huoltomiestä kytkemään?
Malli siis 6630 ja vaihteisto PowerGuad.
-
Anteeksi että taas kyselen tyhmiä, mutta missä kohtaa nappikytkintä tarvitsee? Mulla on ollut kaksi(2) vuotta sellainen ja en ole oppinut käyttämään. Sehän sitoo oikean käden pois muilta toiminnoilta(en tarkoita käteenvetoa.) Paljon tunnokkaampi on käyttää jalkaa kytkimen käyttöön. Monen mielestä varmasti yliveto keksintö..
-
Anteeksi että taas kyselen tyhmiä, mutta missä kohtaa nappikytkintä tarvitsee? Mulla on ollut kaksi(2) vuotta sellainen ja en ole oppinut käyttämään. Sehän sitoo oikean käden pois muilta toiminnoilta(en tarkoita käteenvetoa.) Paljon tunnokkaampi on käyttää jalkaa kytkimen käyttöön. Monen mielestä varmasti yliveto keksintö..
ei sitå poljinta tuu käytettyä muulloin kun työkoneita ja kärryä kytkettäessä.
-
Anteeksi että taas kyselen tyhmiä, mutta missä kohtaa nappikytkintä tarvitsee? Mulla on ollut kaksi(2) vuotta sellainen ja en ole oppinut käyttämään. Sehän sitoo oikean käden pois muilta toiminnoilta(en tarkoita käteenvetoa.) Paljon tunnokkaampi on käyttää jalkaa kytkimen käyttöön. Monen mielestä varmasti yliveto keksintö..
ei sitå poljinta tuu käytettyä muulloin kun työkoneita ja kärryä kytkettäessä.
Deutzilla ei voi suuntaakaan vaihtaa ilman kytkinpoljinta ainakaan yli 8 km:n tuntivauhdissa(sammuu tai suunnanvaihto on töksähtävä) . Lumitöissä joutuu pihoilla rappaamaan edestakaisin ja vaihtamaan suuntaa yli 20 km/h:n vauhdista sekä välillä työntämään kasaa vasten. Kun ei ole turbiinikytkintä tai portaatonta lootaa, niin pakko on kytkintä painella. Kuormaajaakin pitäis käytellä samalla niin ei siinä mitään nappikytkimiä edes pysty painelemaan. Nyt kun oikein miettii niin joskus olen aluevaihdon tehnyt maantiellä nappikytkimellä ja todennut että turha laite. Suunnanvaihtovipu vapaalle ajaa saman asian tossa alueen vaihtamisessa.
Se miksi tässä vaahtoan on se että ihmettelen miksi joku haluaisi nappikytkimen jälkiasennettuna?? Olisi kiva tietää jos vaikka oppis itsekin käyttämään sitä.
-
tieajossa käytän nappikytkintä pelkästään... muuten sillä ei sitten mitään tekoo olekkaan
valtra ei muuten sammu vaikka vauhdissa suuntaa vaihtaa :P tosin se vaihtaa vasta kun nopeus on riittävän pieni
-
Anteeksi että taas kyselen tyhmiä, mutta missä kohtaa nappikytkintä tarvitsee? Mulla on ollut kaksi(2) vuotta sellainen ja en ole oppinut käyttämään. Sehän sitoo oikean käden pois muilta toiminnoilta(en tarkoita käteenvetoa.) Paljon tunnokkaampi on käyttää jalkaa kytkimen käyttöön. Monen mielestä varmasti yliveto keksintö..
ei sitå poljinta tuu käytettyä muulloin kun työkoneita ja kärryä kytkettäessä.
Ei kytkinpoljinta tuu käytettyä kuin käynnistykses, kun turvakatkaisin on kytketty siihen.
-
lähinnä tieajossa tulisi käytettyä tuota kyseistä laitetta jos semmoinen olisi.
-
Anteeksi että taas kyselen tyhmiä, mutta missä kohtaa nappikytkintä tarvitsee? Mulla on ollut kaksi(2) vuotta sellainen ja en ole oppinut käyttämään. Sehän sitoo oikean käden pois muilta toiminnoilta(en tarkoita käteenvetoa.) Paljon tunnokkaampi on käyttää jalkaa kytkimen käyttöön. Monen mielestä varmasti yliveto keksintö..
ei sitå poljinta tuu käytettyä muulloin kun työkoneita ja kärryä kytkettäessä.
Ei kytkinpoljinta tuu käytettyä kuin käynnistykses, kun turvakatkaisin on kytketty siihen.
Nappikytkintä tulee käytettyä ainoastaan silloin kun laatikkoa hämmentää. Ikinä en käytä sitä raktorin pysäyttämiseen. Siihen käytän ainoastaan suunnanvaihtajaa tai oikeaa (lue pedaali) kytkinpoljin. Huomio siksi että paljon pask***aa kytkintä ei raktoriin saa kuin sähkösesti irrottavat pakat. Koita siinä nyt sitten hieman luistattaa jossain tarkassa paikassa.
Haluaisin nähdä sen jampan joka käyttää muita vipuja samalla kädellä kun vaihdetta hämmentää.
-
Anteeksi että taas kyselen tyhmiä, mutta missä kohtaa nappikytkintä tarvitsee? Mulla on ollut kaksi(2) vuotta sellainen ja en ole oppinut käyttämään. Sehän sitoo oikean käden pois muilta toiminnoilta(en tarkoita käteenvetoa.) Paljon tunnokkaampi on käyttää jalkaa kytkimen käyttöön. Monen mielestä varmasti yliveto keksintö..
ei sitå poljinta tuu käytettyä muulloin kun työkoneita ja kärryä kytkettäessä.
Deutzilla ei voi suuntaakaan vaihtaa ilman kytkinpoljinta ainakaan yli 8 km:n tuntivauhdissa(sammuu tai suunnanvaihto on töksähtävä) . Lumitöissä joutuu pihoilla rappaamaan edestakaisin ja vaihtamaan suuntaa yli 20 km/h:n vauhdista sekä välillä työntämään kasaa vasten. Kun ei ole turbiinikytkintä tai portaatonta lootaa, niin pakko on kytkintä painella. Kuormaajaakin pitäis käytellä samalla niin ei siinä mitään nappikytkimiä edes pysty painelemaan. Nyt kun oikein miettii niin joskus olen aluevaihdon tehnyt maantiellä nappikytkimellä ja todennut että turha laite. Suunnanvaihtovipu vapaalle ajaa saman asian tossa alueen vaihtamisessa.
Se miksi tässä vaahtoan on se että ihmettelen miksi joku haluaisi nappikytkimen jälkiasennettuna?? Olisi kiva tietää jos vaikka oppis itsekin käyttämään sitä.
Sullei oo voimaa, jos sammua tupsahtaa suunnanvaihdossa isommalla vauhdilla :) Deutsin kytkintä mukava käyttää, tunnokas ja pitkä liikerata sekä kevytkäyttöinen. Ja reagoi nopeasti, toki myös suunnanvaihtimesta, vaikkakin on aika terhakka suuremmilla nopeuksilla :)
Valtrassa, ainakin tuossa omassa, lähinnä laukaisulaite mikäli jalkakytkintä käyttää. Lisäksi hiton hidas reagoimaan, laskelmoi kauan jokaisen kytkimeen hipaisun jälkeen. Toisaalta suunta vaihtuu pehmeästi ek. töissä vivustakin, tosin eipä ihme että pakat kulutustavaraa, jostakin se pehmeys haetaan "väärinkäytössä" :) Turbiinikytkin sitten erikseen mutta sehän vain neloskoneisiin, lumikoneistakin suurin osa kuutoskoneita. Nappikytkintä mukava käyttää vaihdetta vaihtaessa, sitä vaihdettava useammin kuin ulkolaisissa missä enemmän pikavaihteita.
-
Anteeksi että taas kyselen tyhmiä, mutta missä kohtaa nappikytkintä tarvitsee? Mulla on ollut kaksi(2) vuotta sellainen ja en ole oppinut käyttämään. Sehän sitoo oikean käden pois muilta toiminnoilta(en tarkoita käteenvetoa.) Paljon tunnokkaampi on käyttää jalkaa kytkimen käyttöön. Monen mielestä varmasti yliveto keksintö..
ei sitå poljinta tuu käytettyä muulloin kun työkoneita ja kärryä kytkettäessä.
Deutzilla ei voi suuntaakaan vaihtaa ilman kytkinpoljinta ainakaan yli 8 km:n tuntivauhdissa(sammuu tai suunnanvaihto on töksähtävä) . Lumitöissä joutuu pihoilla rappaamaan edestakaisin ja vaihtamaan suuntaa yli 20 km/h:n vauhdista sekä välillä työntämään kasaa vasten. Kun ei ole turbiinikytkintä tai portaatonta lootaa, niin pakko on kytkintä painella. Kuormaajaakin pitäis käytellä samalla niin ei siinä mitään nappikytkimiä edes pysty painelemaan. Nyt kun oikein miettii niin joskus olen aluevaihdon tehnyt maantiellä nappikytkimellä ja todennut että turha laite. Suunnanvaihtovipu vapaalle ajaa saman asian tossa alueen vaihtamisessa.
Se miksi tässä vaahtoan on se että ihmettelen miksi joku haluaisi nappikytkimen jälkiasennettuna?? Olisi kiva tietää jos vaikka oppis itsekin käyttämään sitä.
Sullei oo voimaa, jos sammua tupsahtaa suunnanvaihdossa isommalla vauhdilla :) Deutsin kytkintä mukava käyttää, tunnokas ja pitkä liikerata sekä kevytkäyttöinen. Ja reagoi nopeasti, toki myös suunnanvaihtimesta, vaikkakin on aika terhakka suuremmilla nopeuksilla :)
Mites ne mun voimat traktorin sammumiseen vaikuttavat? :P Deutzin kytkinpoljin on tosiaan parhaasta päästä mitä olen kokeillut. Tunnokas, herkkä, kevytkäyttöinen ja helppo luistattaa tarvittaessa. JD:n kytkin on enemmän sellainen on/off-tyyppinen. Parhaita suunnanvaihtimia joita olen kokeillut löytyy MF Dyna-6:sta, jossa on säädettävä herkkyys. Tosin en tiedä onko se pakkojen käyttöikää lisäävä tekijä jos suunnanvaihto on säädetty liian pehmeäksi, jokuhan siellä aina luistaa kuitenkin...jompikumpi pakka. Ja portaattomat ovat luku sinänsä ja ne eivät kuulu tähän keskusteluun käsittääkseni, koska niissä ei mitään nappikytkimiä tarvita ja kytkinpoljintakaan minimaalisesti.
-
Koeajelin yhtä deutzia ja siinä kiinnitti huomion juuri kytkimen käytön lähes Fendtimäinen helppous. Case ja masseri kokeilut ovat olleet ihan karseita kun kytkin nappaa olemattoman pienellä liikkeellä kiinni ja traktori hyppää aina sen puolimetriä. Ehkä mä en vaan osaa.. Nappikytkinvaltraa olen kokeillut. Tieajossa se on ihan jees.
-
viitentoista vuoteen ei oo traktorissa tarvinnu vaihekeppiä heiluttaa..
-
Anteeksi että taas kyselen tyhmiä, mutta missä kohtaa nappikytkintä tarvitsee? Mulla on ollut kaksi(2) vuotta sellainen ja en ole oppinut käyttämään. Sehän sitoo oikean käden pois muilta toiminnoilta(en tarkoita käteenvetoa.) Paljon tunnokkaampi on käyttää jalkaa kytkimen käyttöön. Monen mielestä varmasti yliveto keksintö..
ei sitå poljinta tuu käytettyä muulloin kun työkoneita ja kärryä kytkettäessä.
Deutzilla ei voi suuntaakaan vaihtaa ilman kytkinpoljinta ainakaan yli 8 km:n tuntivauhdissa(sammuu tai suunnanvaihto on töksähtävä) . Lumitöissä joutuu pihoilla rappaamaan edestakaisin ja vaihtamaan suuntaa yli 20 km/h:n vauhdista sekä välillä työntämään kasaa vasten. Kun ei ole turbiinikytkintä tai portaatonta lootaa, niin pakko on kytkintä painella. Kuormaajaakin pitäis käytellä samalla niin ei siinä mitään nappikytkimiä edes pysty painelemaan. Nyt kun oikein miettii niin joskus olen aluevaihdon tehnyt maantiellä nappikytkimellä ja todennut että turha laite. Suunnanvaihtovipu vapaalle ajaa saman asian tossa alueen vaihtamisessa.
Se miksi tässä vaahtoan on se että ihmettelen miksi joku haluaisi nappikytkimen jälkiasennettuna?? Olisi kiva tietää jos vaikka oppis itsekin käyttämään sitä.
Mitä ihmettä? vaihraksää suuntaa vauhris:O? Onks toi joku läppä? ihme et kone viel kestäny:S
rakkiro kuuluu pysäyttää aina jarruilla ennen suunnanvaihtoo, ei oo torellakaa suunniteltu vauhdissa vaihtoon. Ja sen oon huomannu katkasuhommisa.
-
Anteeksi että taas kyselen tyhmiä, mutta missä kohtaa nappikytkintä tarvitsee? Mulla on ollut kaksi(2) vuotta sellainen ja en ole oppinut käyttämään. Sehän sitoo oikean käden pois muilta toiminnoilta(en tarkoita käteenvetoa.) Paljon tunnokkaampi on käyttää jalkaa kytkimen käyttöön. Monen mielestä varmasti yliveto keksintö..
ei sitå poljinta tuu käytettyä muulloin kun työkoneita ja kärryä kytkettäessä.
Deutzilla ei voi suuntaakaan vaihtaa ilman kytkinpoljinta ainakaan yli 8 km:n tuntivauhdissa(sammuu tai suunnanvaihto on töksähtävä) . Lumitöissä joutuu pihoilla rappaamaan edestakaisin ja vaihtamaan suuntaa yli 20 km/h:n vauhdista sekä välillä työntämään kasaa vasten. Kun ei ole turbiinikytkintä tai portaatonta lootaa, niin pakko on kytkintä painella. Kuormaajaakin pitäis käytellä samalla niin ei siinä mitään nappikytkimiä edes pysty painelemaan. Nyt kun oikein miettii niin joskus olen aluevaihdon tehnyt maantiellä nappikytkimellä ja todennut että turha laite. Suunnanvaihtovipu vapaalle ajaa saman asian tossa alueen vaihtamisessa.
Se miksi tässä vaahtoan on se että ihmettelen miksi joku haluaisi nappikytkimen jälkiasennettuna?? Olisi kiva tietää jos vaikka oppis itsekin käyttämään sitä.
Mitä ihmettä? vaihraksää suuntaa vauhris:O? Onks toi joku läppä? ihme et kone viel kestäny:S
rakkiro kuuluu pysäyttää aina jarruilla ennen suunnanvaihtoo, ei oo torellakaa suunniteltu vauhdissa vaihtoon. Ja sen oon huomannu katkasuhommisa.
Hyvin on 6200 jonnikka kestänyt (n.10100h) vaikka lähes aina vaihdetaan suuntaa ilman kytkintä ja vauhtia on lumihommissa helposti 20km/h kun ruvetaan suuntaa vaihtamaan ;D Ja deutsilla (M620pr) ei juuri kytkinpoljinta tule käytettyä kun on tuo nappikytkin ja loput pelataan suunnanvaihtimella ja jarrulla toppuutellaan seinän vieriin kun auraillaan.... ;D Ja tulipa oikeen laskettua kytkimen käyttökerrat viime yöltä aurauskeikalla (12h) ja 6 kertaa taisin kytkintä käyttää ja nekin samalla pihalla kun siellä joutuu lämmitystolppia pujottelemaan niin hiukan luistattelin kun ei oo portaatonta ::) Eikä edes käynnistäessä tarvita kytkintä....
-
Anteeksi että taas kyselen tyhmiä, mutta missä kohtaa nappikytkintä tarvitsee? Mulla on ollut kaksi(2) vuotta sellainen ja en ole oppinut käyttämään. Sehän sitoo oikean käden pois muilta toiminnoilta(en tarkoita käteenvetoa.) Paljon tunnokkaampi on käyttää jalkaa kytkimen käyttöön. Monen mielestä varmasti yliveto keksintö..
ei sitå poljinta tuu käytettyä muulloin kun työkoneita ja kärryä kytkettäessä.
Deutzilla ei voi suuntaakaan vaihtaa ilman kytkinpoljinta ainakaan yli 8 km:n tuntivauhdissa(sammuu tai suunnanvaihto on töksähtävä) . Lumitöissä joutuu pihoilla rappaamaan edestakaisin ja vaihtamaan suuntaa yli 20 km/h:n vauhdista sekä välillä työntämään kasaa vasten. Kun ei ole turbiinikytkintä tai portaatonta lootaa, niin pakko on kytkintä painella. Kuormaajaakin pitäis käytellä samalla niin ei siinä mitään nappikytkimiä edes pysty painelemaan. Nyt kun oikein miettii niin joskus olen aluevaihdon tehnyt maantiellä nappikytkimellä ja todennut että turha laite. Suunnanvaihtovipu vapaalle ajaa saman asian tossa alueen vaihtamisessa.
Se miksi tässä vaahtoan on se että ihmettelen miksi joku haluaisi nappikytkimen jälkiasennettuna?? Olisi kiva tietää jos vaikka oppis itsekin käyttämään sitä.
Vinnamon ajatukset on kuin lainattu mun otsasta :)
Täysin turha kapistus, 11 vuotta ja vain joskus leikkinny sillä. Töihin siitä ei ole ollut (valtra ja NH). Nykyisissä ei olekkaa.
-
Anteeksi että taas kyselen tyhmiä, mutta missä kohtaa nappikytkintä tarvitsee? Mulla on ollut kaksi(2) vuotta sellainen ja en ole oppinut käyttämään. Sehän sitoo oikean käden pois muilta toiminnoilta(en tarkoita käteenvetoa.) Paljon tunnokkaampi on käyttää jalkaa kytkimen käyttöön. Monen mielestä varmasti yliveto keksintö..
ei sitå poljinta tuu käytettyä muulloin kun työkoneita ja kärryä kytkettäessä.
Deutzilla ei voi suuntaakaan vaihtaa ilman kytkinpoljinta ainakaan yli 8 km:n tuntivauhdissa(sammuu tai suunnanvaihto on töksähtävä) . Lumitöissä joutuu pihoilla rappaamaan edestakaisin ja vaihtamaan suuntaa yli 20 km/h:n vauhdista sekä välillä työntämään kasaa vasten. Kun ei ole turbiinikytkintä tai portaatonta lootaa, niin pakko on kytkintä painella. Kuormaajaakin pitäis käytellä samalla niin ei siinä mitään nappikytkimiä edes pysty painelemaan. Nyt kun oikein miettii niin joskus olen aluevaihdon tehnyt maantiellä nappikytkimellä ja todennut että turha laite. Suunnanvaihtovipu vapaalle ajaa saman asian tossa alueen vaihtamisessa.
Se miksi tässä vaahtoan on se että ihmettelen miksi joku haluaisi nappikytkimen jälkiasennettuna?? Olisi kiva tietää jos vaikka oppis itsekin käyttämään sitä.
Vinnamon ajatukset on kuin lainattu mun otsasta :)
Täysin turha kapistus, 11 vuotta ja vain joskus leikkinny sillä. Töihin siitä ei ole ollut (valtra ja NH). Nykyisissä ei olekkaa.
Vaihteenvaihtoahan varten tuo nappikytkin vaan onkin.... Koko päivän kun ajelee kärryjen kanssa ja joutuu paljon kepittelemään niin kyllä nappikytkin on vaan mukava....
-
lähinnä tieajossa tulisi käytettyä tuota kyseistä laitetta jos semmoinen olisi.
missä sinulla on vasen jalka kun ei jouda kytkimelle?
-
Suunnanvaihto ei onnistu jos kone ei pysähdy välillä, se on mahtotonta :D Että miksi se vipu täytyy sitten kääntää täydessä vauhdissa toiseen suuntaan ??? Vai säästääkö sillä sekuntin/suunnanvaihto eikä tarvitse jarrua painella.
-
... portaatonta ::) Eikä edes käynnistäessä tarvita kytkintä....
Ei kai sitä tarvikaan joka laitteessa, mut mut mää oonkin sen verran vanha(naikainen), et joka härvelissä jossa kytkin on, se on aina pohjassa kun starttaan. :-[
-
niitäkö tehhään vielä raktoreita iliman nappikytkintä??????? Teussissa ja valametissa se on ja ei iliman tulis töestä mittää.... teussissa jalakakytkintä käytän vaen aluevaehetta vaehtaessa, valametissa käyntiin laettaessa
-
Vähiin on menneet golleegoiden murheet jos ei ole muita asioita kun tää mitenkä kytin hoidetaan..
onhan vaihtoehto siten toi fendt.
Jokatapauksessa kaikile merkkifanaatikoille:HYVÄÄ JOULUA..
-
siinähän tuo vasen jalka on vapaana mutta olisi paljon mukavampi vaihteita hämmentää jos olisi kepissä nappikytkin
-
Suunnanvaihto ei onnistu jos kone ei pysähdy välillä, se on mahtotonta :D Että miksi se vipu täytyy sitten kääntää täydessä vauhdissa toiseen suuntaan ??? Vai säästääkö sillä sekuntin/suunnanvaihto eikä tarvitse jarrua painella.
Kyllähän mä jarrua painan ja vähän kytkinpolkimella avustan. Tai sitten suunnanvaihtovipu vapaalle ja jarrulla vauhti pois ja vipu toiseen suuntaan. Oikealla kädellä on tosiaankin muuta tekemistä siinä kohtaa, niin ei sitä siinä nappikytkimiä kaipaile. Kuten joku edellä sanoikin, niin tienpäällä aluevaihdossa sitä vois käyttää, mutta ei niin paljoa elämää helpota että kannattaisi jälkiasennusta suorittaa.
-
siinähän tuo vasen jalka on vapaana mutta olisi paljon mukavampi vaihteita hämmentää jos olisi kepissä nappikytkin
ei vaihteita oo viiteentoista vuoteen enää tarvinnu hämmentää..
-
Ei niin.. ;D
-
Onhan se ainakin pikkuvarioissakin se nappi siinä nopeusvivun kupeessa, sehän toimii suunnanvaihdossa vähä niinkuin nappikytkin. Sinällään näppärä kapistus.
Hyvä se nappikytkin on olla olemassa, sitä enempi hyötyä mitä monipuolisempaa hommaa tekee koneillaan.
-
Tuntityöläisten leluja.
Taitaa muuten tuo ominaisuus kuitenkin olla myös nykykoneis. Ei ole osannu tarvita .....
-
Nappikytkinkone on niin halapa ja varmatoiminen että on ne fiksuja jotka perusvehkeillä ajaa 1/3 hintaan. Eikä katoa teho öljyyn.
-
Nappikytkinkone on niin halapa ja varmatoiminen että on ne fiksuja jotka perusvehkeillä ajaa 1/3 hintaan. Eikä katoa teho öljyyn.
ei se nyt nuinkaan ole.. nyykkäri nappivaihteistolla on halvempi entä keppi valmetti..
-
Nappikytkinkone on niin halapa ja varmatoiminen että on ne fiksuja jotka perusvehkeillä ajaa 1/3 hintaan. Eikä katoa teho öljyyn.
ei se nyt nuinkaan ole.. nyykkäri nappivaihteistolla on halvempi entä keppi valmetti..
Enpä nyykkäriä moittinutkaan, senkin uskaltaa ostaa 1/3 hintaan vain sisäänajettuna ja pelaa, kuten vaikka 8400 napilla.
-
Deutzissa kytkin tosiaan pelaa kuin unelma, vaikka on sähköinen (agrotron), pystyy ihan hyvin luistattamaan kun ei ole sellainen on/off -tyyppinen.
Mutta sitä mä oon itsekseni päissään miettiny miksei etukuormainvalmistajat ole keksineet sellaista että sijoittaisivat esimerkiksi pikavaihteen nappulat etukuormaimen jöystikkiin. Noh, joo uudemmista rakvaattoreissa pystyy omalla kyynärnojan propolla ohjailemaan kuormaajaa mutta onhan näitä muitakin malleja missä ei sitä traktorin omaa tikkua ole...
Tuli kanssa mieleen toinen sovellutus kun koeajoin valmetin portaatonta vinkuvonkua, siinä oli jokin "tunnusteleva" hydrauliikka joka lisäs moottorin kierroksia kun etukuormaajaa käytteli ees taas. Sähköpumpullisessa koneessa ei olis kovin paha rasti toteuttaa tuollainen, yks nappi kuormaajan vipuun jolla ottaa "cruise" -toiminnon käyttöön eli nostaa kierrokset halutulle tasolle. Näppärä olis ainakin mun mielestä, ei tarvis kytkimen kanssa liirata ja kaasua erikseen polkea kuormaajan liikutteluun jne.
-
Deutzissa kytkin tosiaan pelaa kuin unelma, vaikka on sähköinen (agrotron), pystyy ihan hyvin luistattamaan kun ei ole sellainen on/off -tyyppinen.
Mutta sitä mä oon itsekseni päissään miettiny miksei etukuormainvalmistajat ole keksineet sellaista että sijoittaisivat esimerkiksi pikavaihteen nappulat etukuormaimen jöystikkiin.
Oletko muuten pannut merkille että pikavaihteiden kytkeminen kuormaajan joystickiin ei ole kovinkaan vaikeaa? Itselläni on kaikissa koneissa niin tehty ja on sitten ihan yliveto ominaisuus/innovaatio. Todella mukava ohjata/vaihtaa suuntaa vasurilla ja oikealla käyttää kuormaajaa/vaihtaa pikavaihteita. Huoltomies on aina kysyttäessä kytkenyt joko luovutushuollossa tai normihuollossa. Aikaa menee 1 tunti. Yksi päivä oli lumikoneesta toiseen suuntaan vaihtava nappi rikki...kylläpä osas häiritä hommaa kun on niin tottunut ko. ominaisuuteen. Itse vaihtelen 90% pikavaihteista kuormaajan vivusta muutenkin koska se on siinä käden ulottuvilla. 8)
-
ittellä pikavaihdeautomatiikka hoitaa 95% vaihtamisista joten ei paljon niitä tartte painella. Äkkiä ollaan samanlaisessa kahvassa kuin puimureissa että samasta kahvasta hallitaan tusinan verran toimintoja. Itseasiassa ei olis kovin huono jos sellainen olis ja siihen vois ohjelmoida eri toiminnot tarpeen mukaan. Ei vaan taida olla viellä aika sille.
-
Itsellä kanssa jD ja Nh etukuormaajan kahvassa vaihteet/pikavaihteet. ja nh myös nostolaitteet.
Ja olenkin miettinyt joskus että laittas esim nh puimurin kahvan mutt... vähä molo...
Kun nappeja kuormaimen kahvassa on.. 7kpl
-
tuplapukki rauhoottaa 8)
-
Itsellä kanssa jD ja Nh etukuormaajan kahvassa vaihteet/pikavaihteet. ja nh myös nostolaitteet.
Ja olenkin miettinyt joskus että laittas esim nh puimurin kahvan mutt... vähä molo...
Kun nappeja kuormaimen kahvassa on.. 7kpl
Kauheaa jos "jortikan varressa" olisi moinen määrä nappuloita. Riittäisikö mikään antibiootti ???
-
Itsellä kanssa jD ja Nh etukuormaajan kahvassa vaihteet/pikavaihteet. ja nh myös nostolaitteet.
Ja olenkin miettinyt joskus että laittas esim nh puimurin kahvan mutt... vähä molo...
Kun nappeja kuormaimen kahvassa on.. 7kpl
Kauheaa jos "jortikan varressa" olisi moinen määrä nappuloita. Riittäisikö mikään antibiootti ???
Ei kait ne mitään haittaisi. Hierova vaikutus ;D
-
Itsellä kanssa jD ja Nh etukuormaajan kahvassa vaihteet/pikavaihteet. ja nh myös nostolaitteet.
Ja olenkin miettinyt joskus että laittas esim nh puimurin kahvan mutt... vähä molo...
Kun nappeja kuormaimen kahvassa on.. 7kpl
Kauheaa jos "jortikan varressa" olisi moinen määrä nappuloita. Riittäisikö mikään antibiootti ???
Ei kait ne mitään haittaisi. Hierova vaikutus ;D
Saattaisivat raapia kumin puhki ???
-
Itsellä kanssa jD ja Nh etukuormaajan kahvassa vaihteet/pikavaihteet. ja nh myös nostolaitteet.
Ja olenkin miettinyt joskus että laittas esim nh puimurin kahvan mutt... vähä molo...
Kun nappeja kuormaimen kahvassa on.. 7kpl
Kauheaa jos "jortikan varressa" olisi moinen määrä nappuloita. Riittäisikö mikään antibiootti ???
Ei kait ne mitään haittaisi. Hierova vaikutus ;D
Saattaisivat raapia kumin puhki ???
Se voipi olla, mutta pito olisi riittävä ;D Eihän sitä liukkailla slikseillä ajeta.
-
Oletko muuten pannut merkille että pikavaihteiden kytkeminen kuormaajan joystickiin ei ole kovinkaan vaikeaa? Itselläni on kaikissa koneissa niin tehty ja on sitten ihan yliveto ominaisuus/innovaatio. Todella mukava ohjata/vaihtaa suuntaa vasurilla ja oikealla käyttää kuormaajaa/vaihtaa pikavaihteita. Huoltomies on aina kysyttäessä kytkenyt joko luovutushuollossa tai normihuollossa. Aikaa menee 1 tunti. Yksi päivä oli lumikoneesta toiseen suuntaan vaihtava nappi rikki...kylläpä osas häiritä hommaa kun on niin tottunut ko. ominaisuuteen. Itse vaihtelen 90% pikavaihteista kuormaajan vivusta muutenkin koska se on siinä käden ulottuvilla. 8)
Yhdessä merkissä on suunnanvaihtimen "sorsanräpylässä" kytkin, suunnanvaihto ja pikavaihteet, vakiona. Ei tartte huoltomiehen niitä erokseen alkaa kytkeä. On ihan mukava vasemmalla kädellä hoidella monia asioita siinä samalla kun oikealla vaikka kääntää paluuauroja....tai kuormaajaa ohjailee!
-
Joskus kuormasin sontaa asiakkaan omalla koneella joka oli 6410 jd. Siinä oli etukuormaajan vintas pikavaihteet ja tykästyin kyllä itsekkin.
Vasurilla ohjataan ja ohimennen vaihdellaan suuntaa. Oikea käsi on kokoajan kuormatessa siinä kuormaajan vivulla niin paremmin sillä joutaa vaihteita näpytellä kun siitä masserin ihmevivusta joka täyttää muunmuassa veroilmoituksen puolestasi ;D
-
Täp täp ???
-
..ja sit on se punavanteinen. ;)
-
Neuvostoliitto se oli tässkin aikaansa edellä. Käsikytkin Harkovissa, jo 50 luvulla. ;D Voisihan tuommosen tehdä mihin tahansa traktorin vaihdekeppiin, mopon kytkinkahvasta ja pätkästä vaijeria. Jousi kevennyksen vaan vaatisi.
-
mikä käsikytkin:O ei mulla ainakaan oo
-
Neuvostoliitto se oli tässkin aikaansa edellä. Käsikytkin Harkovissa, jo 50 luvulla. ;D Voisihan tuommosen tehdä mihin tahansa traktorin vaihdekeppiin, mopon kytkinkahvasta ja pätkästä vaijeria. Jousi kevennyksen vaan vaatisi.
4 pikavaihdetta kylläkin:P
-
Joskus kuormasin sontaa asiakkaan omalla koneella joka oli 6410 jd. Siinä oli etukuormaajan vintas pikavaihteet ja tykästyin kyllä itsekkin.
Vasurilla ohjataan ja ohimennen vaihdellaan suuntaa. Oikea käsi on kokoajan kuormatessa siinä kuormaajan vivulla niin paremmin sillä joutaa vaihteita näpytellä kun siitä masserin ihmevivusta joka täyttää muunmuassa veroilmoituksen puolestasi ;D
miksi kuormatessa pitää räplätä pikavaihteita? en mie ole kuormatessa huomannut tollaista tarvetta. nyykkärissä voi ohjelmoida pakkia nopeammaksi tai hitaammaksi..
-
Joskus kuormasin sontaa asiakkaan omalla koneella joka oli 6410 jd. Siinä oli etukuormaajan vintas pikavaihteet ja tykästyin kyllä itsekkin.
Vasurilla ohjataan ja ohimennen vaihdellaan suuntaa. Oikea käsi on kokoajan kuormatessa siinä kuormaajan vivulla niin paremmin sillä joutaa vaihteita näpytellä kun siitä masserin ihmevivusta joka täyttää muunmuassa veroilmoituksen puolestasi ;D
miksi kuormatessa pitää räplätä pikavaihteita? en mie ole kuormatessa huomannut tollaista tarvetta. nyykkärissä voi ohjelmoida pakkia nopeammaksi tai hitaammaksi..
En edes mekaanisella suunnanvaihtajalla ole huomannu moista tarvetta ;D Mutta tarpeitahan on monenlaisia.
-
Joskus kuormasin sontaa asiakkaan omalla koneella joka oli 6410 jd. Siinä oli etukuormaajan vintas pikavaihteet ja tykästyin kyllä itsekkin.
Vasurilla ohjataan ja ohimennen vaihdellaan suuntaa. Oikea käsi on kokoajan kuormatessa siinä kuormaajan vivulla niin paremmin sillä joutaa vaihteita näpytellä kun siitä masserin ihmevivusta joka täyttää muunmuassa veroilmoituksen puolestasi ;D
miksi kuormatessa pitää räplätä pikavaihteita? en mie ole kuormatessa huomannut tollaista tarvetta. nyykkärissä voi ohjelmoida pakkia nopeammaksi tai hitaammaksi..
Jos haluaa että työ joutuu. Esim. paalien keräilyssä tai kuorman purkamisessa on mukava välillä kiihdyttää ja hidastaa vauhtia. Lumihommissa myös ehdottoman tärkeää, etenkin edestakaisin ajettaessa. Tietysti jos on portaaton loota niin sehän räplää välitystä ihan ite.
-
Joskus kuormasin sontaa asiakkaan omalla koneella joka oli 6410 jd. Siinä oli etukuormaajan vintas pikavaihteet ja tykästyin kyllä itsekkin.
Vasurilla ohjataan ja ohimennen vaihdellaan suuntaa. Oikea käsi on kokoajan kuormatessa siinä kuormaajan vivulla niin paremmin sillä joutaa vaihteita näpytellä kun siitä masserin ihmevivusta joka täyttää muunmuassa veroilmoituksen puolestasi ;D
miksi kuormatessa pitää räplätä pikavaihteita? en mie ole kuormatessa huomannut tollaista tarvetta. nyykkärissä voi ohjelmoida pakkia nopeammaksi tai hitaammaksi..
Sama tuli kyllä itellekin mieleen, turbiinikytkin hoitaa nopeuden laskun kuormaa ottaessa ja kaasulla loput. Jää pikavaihteiden runkkaus eestaas vähemmäksi. Myös pysähtyminen hoituu ihan jalkajarrulla.
Kytkettävällä lukolla varustetun etuakselin kanssa olen joskus miettinyt että pitäis laittaa ek-vipuun lukon kytkin. Ilman lukkoja tahtoo pitoa olla vähemmän kuin kitkalukollisella etuakselilla varustetussa koneessa.
-
Joskus kuormasin sontaa asiakkaan omalla koneella joka oli 6410 jd. Siinä oli etukuormaajan vintas pikavaihteet ja tykästyin kyllä itsekkin.
Vasurilla ohjataan ja ohimennen vaihdellaan suuntaa. Oikea käsi on kokoajan kuormatessa siinä kuormaajan vivulla niin paremmin sillä joutaa vaihteita näpytellä kun siitä masserin ihmevivusta joka täyttää muunmuassa veroilmoituksen puolestasi ;D
miksi kuormatessa pitää räplätä pikavaihteita? en mie ole kuormatessa huomannut tollaista tarvetta. nyykkärissä voi ohjelmoida pakkia nopeammaksi tai hitaammaksi..
Sama tuli kyllä itellekin mieleen, turbiinikytkin hoitaa nopeuden laskun kuormaa ottaessa ja kaasulla loput. Jää pikavaihteiden runkkaus eestaas vähemmäksi. Myös pysähtyminen hoituu ihan jalkajarrulla.
Kytkettävällä lukolla varustetun etuakselin kanssa olen joskus miettinyt että pitäis laittaa ek-vipuun lukon kytkin. Ilman lukkoja tahtoo pitoa olla vähemmän kuin kitkalukollisella etuakselilla varustetussa koneessa.ei tuossa mitään nappuloita tarvi tuonhan hoitaa automatiikka.nim. lähes aina automaatti päällä.
-
Joskus kuormasin sontaa asiakkaan omalla koneella joka oli 6410 jd. Siinä oli etukuormaajan vintas pikavaihteet ja tykästyin kyllä itsekkin.
Vasurilla ohjataan ja ohimennen vaihdellaan suuntaa. Oikea käsi on kokoajan kuormatessa siinä kuormaajan vivulla niin paremmin sillä joutaa vaihteita näpytellä kun siitä masserin ihmevivusta joka täyttää muunmuassa veroilmoituksen puolestasi ;D
miksi kuormatessa pitää räplätä pikavaihteita? en mie ole kuormatessa huomannut tollaista tarvetta. nyykkärissä voi ohjelmoida pakkia nopeammaksi tai hitaammaksi..
Sama tuli kyllä itellekin mieleen, turbiinikytkin hoitaa nopeuden laskun kuormaa ottaessa ja kaasulla loput. Jää pikavaihteiden runkkaus eestaas vähemmäksi. Myös pysähtyminen hoituu ihan jalkajarrulla.
Kytkettävällä lukolla varustetun etuakselin kanssa olen joskus miettinyt että pitäis laittaa ek-vipuun lukon kytkin. Ilman lukkoja tahtoo pitoa olla vähemmän kuin kitkalukollisella etuakselilla varustetussa koneessa.ei tuossa mitään nappuloita tarvi tuonhan hoitaa automatiikka.nim. lähes aina automaatti päällä.
Rajua on touhu jos lukot päällä kokoajan.....
Itse en lukkoja suuremmin kaipaile.Yleensä ei paljon hyötyä jos jäämässä kiinni,se on siellä ja pysyy ja sama kutsua jo kaivuri.Semmoisia nuo nykyajan massat etteivät toisella tarktorilla liikahda minnekkään.Siis olen yrittänyt välttää kiinnijäämistä.
-
Joskus kuormasin sontaa asiakkaan omalla koneella joka oli 6410 jd. Siinä oli etukuormaajan vintas pikavaihteet ja tykästyin kyllä itsekkin.
Vasurilla ohjataan ja ohimennen vaihdellaan suuntaa. Oikea käsi on kokoajan kuormatessa siinä kuormaajan vivulla niin paremmin sillä joutaa vaihteita näpytellä kun siitä masserin ihmevivusta joka täyttää muunmuassa veroilmoituksen puolestasi ;D
miksi kuormatessa pitää räplätä pikavaihteita? en mie ole kuormatessa huomannut tollaista tarvetta. nyykkärissä voi ohjelmoida pakkia nopeammaksi tai hitaammaksi..
Sama tuli kyllä itellekin mieleen, turbiinikytkin hoitaa nopeuden laskun kuormaa ottaessa ja kaasulla loput. Jää pikavaihteiden runkkaus eestaas vähemmäksi. Myös pysähtyminen hoituu ihan jalkajarrulla.
Kytkettävällä lukolla varustetun etuakselin kanssa olen joskus miettinyt että pitäis laittaa ek-vipuun lukon kytkin. Ilman lukkoja tahtoo pitoa olla vähemmän kuin kitkalukollisella etuakselilla varustetussa koneessa.ei tuossa mitään nappuloita tarvi tuonhan hoitaa automatiikka.nim. lähes aina automaatti päällä.
Rajua on touhu jos lukot päällä kokoajan....
Itse en lukkoja suuremmin kaipaile.Yleensä ei paljon hyötyä jos jäämässä kiinni,se on siellä ja pysyy ja sama kutsua jo kaivuri.Semmoisia nuo nykyajan massat etteivät toisella tarktorilla liikahda minnekkään.Siis olen yrittänyt välttää kiinnijäämistä.
tuli tuo teksti väärään väliin vahingossa tarkoitti pika vaihteita ei lukkoa.
-
Hoidan luistelualueita jonkinverran. Jäällä olisi kans kitkalukko parempi kuin erikseen kytkettävä etuakselin lukko. Suunnanvaihdoissa huomaa... Tuossa joku edellinen tarkoitti varmaan samaa asiaa. Ei lukko päällä kuin muutaman hetken lähdöstä. No ei kai se itselläkään niin vakava puute ole, kun siinä tuntiliksa.
Se pikavaihdenappi ei ole huono ja varsinkaan turha etukuormaimen vivussa. Kaverilla niin. Itellä advance, jossa pikavaihdenapit aika liki joystickiä. Tietty välillä autoasentokin käytössä. Tosiaan lumihommissa on iso ero ajossa ja aikaansaannossa meneekö kone taaksepäin perinteistä vauhtia vai vähän liukkaammin.
Nappikytkimestä... Ei ole turha, ainakaan vallussa. Voipi olla ihan eri juttu, kun pikavaihdeportaita enemmän. Sitä vaan laiskistuu päivienmittaan jalkakytkimen käyttöön. Vielä, kun se nappi osuu perusvaihdetta vaihtaessa erittäin hyvin nimettömän sormenpään alle... Tietenkin tarkemmassa paikassa jalka toimii.
-
[q
[/quote]
Deutzilla ei voi suuntaakaan vaihtaa ilman kytkinpoljinta ainakaan yli 8 km:n tuntivauhdissa(sammuu tai suunnanvaihto on töksähtävä) . Lumitöissä joutuu pihoilla rappaamaan edestakaisin ja vaihtamaan suuntaa yli 20 km/h:n vauhdista sekä välillä työntämään kasaa vasten. Kun ei ole turbiinikytkintä tai portaatonta lootaa, niin pakko on kytkintä painella. Kuormaajaakin pitäis käytellä samalla niin ei siinä mitään nappikytkimiä edes pysty painelemaan. Nyt kun oikein miettii niin joskus olen aluevaihdon tehnyt maantiellä nappikytkimellä ja todennut että turha laite. Suunnanvaihtovipu vapaalle ajaa saman asian tossa alueen vaihtamisessa.
Se miksi tässä vaahtoan on se että ihmettelen miksi joku haluaisi nappikytkimen jälkiasennettuna?? Olisi kiva tietää jos vaikka oppis itsekin käyttämään sitä.
[/quote]
-----------------------------------------------------------------------
Tässäpä onkin oikea konemies. "suunnanvaihto yli 20 km/h vauhdista"
-
uiskokaa nyt jo että ei se nappikytkin ole suunnanvaihtoa varten vaan alue ja perusvaihteiden vaihtoa varten. Suunnanvaihdossa käytetään suunnanvaihtovivun keskiasentoa missä on vapaa asento.
Valmutissa onnistuis hienosti suunnanvaihto 20 km nopeudessa jos pikavaihde osais siirtää ykköselle kun lähetään toiseen suuntaan sitten se taas sais kelata kolmoselle jos ehtii ennen seuraavaa vaihtoa. Homma vaan tuntuu mahdottomalta ko puljussa toteuttaa. Kaikenmaailman tekosyitä keksitään vaikka manuaaliasennossa se on valittavissa joten pakat kyllä ehtii siirtyä ainut mitä tarvitaan on uusi ohjelmointi. Tiedä sitten jos traktorin "tietokoneen" kapasiteetti loppuu kesken
-
[q
[/quote]
-----------------------------------------------------------------------
Tässäpä onkin oikea konemies. "suunnanvaihto yli 20 km/h vauhdista"
[/quote]
Älä lässytä taas siinä! En mä nyt suoraan 20 km/h vauhdista pelkällä suunnanvaihtimella suuntaa vaihdakaan, vaan pakkohan se on vauhti hidastaa ja pysäyttää ensin jarrulla ja samalla käytän kytkinpoljinta lopussa pehmentääkseni Deutzin aina niin töksähtävää suunnanvaihtotapahtumaa. Pihoissa kun lunta puskee niin vauhtia pitää olla tosiaan yli 20 km/h pakittaessa, jotta pääsee nopeasti taas eteenpäin uudestaan. Urakalla kun tekee niin homma pitää joutua, muuten tulee aamu.Tuntityöläiset ovat erikseen.
Kaverin kyydissä olin kun sillä on samantyyppisiä lumihommia ja kyllä silläkin oli n.25-30 km/h pakilla vauhtia, tosin portaattomalla lootalla edestakas ajo sujui huomattavasti pehmeämmin, eikä hän kytkinpolkimeen koskenut. Viimeksi kokeilin taas vaihdella suuntaa ilman kytkinpoljinta ja vauhtia ei ollut kuin 6-7 km/h ja kolme kertaa yritin ja kaksi kertaa sammui kone. Ja sä voit Mike pitää mua ihan pellenä tai minä haluat, mut kyllä mä ihan kohtuullisesti oon pärjäilly, ja aika vähillä töillä loppupelissä toimeen tullut sekä kalustoa uusinut. Eikä ole kytkinremonttejakaan tarvinut tehdä sen jälkeen kun kuivalevykytkinmassikanpaskasta eroon pääsin :P :)
-
Älä lässytä taas siinä! En mä nyt suoraan 20 km/h vauhdista pelkällä suunnanvaihtimella suuntaa vaihdakaan, vaan pakkohan se on vauhti hidastaa ja pysäyttää ensin jarrulla ja samalla käytän kytkinpoljinta lopussa pehmentääkseni Deutzin aina niin töksähtävää suunnanvaihtotapahtumaa.
Onko suunnanvaihtajaa kalibroitu? Kai sen voisi kalibrioda, jos siinä asetukset prseellään? Omassa Deutsissa tykkään että suunnanvaihto mukavan terävä, kuitenkin sopivan pehmeä. Tyhjäkäynniltä siirtää suunnanvaihtajan eteen tai taaksepäin suurimmalla vaihteella pikavaihde pienimmällä ja nöyrästi lähtee kaasuun koskematta, tyhjällä traktorilla. Sammuuko jos kokeilet näin vai onko sulla pikkukoneella oleva kone?
-
Älä lässytä taas siinä! En mä nyt suoraan 20 km/h vauhdista pelkällä suunnanvaihtimella suuntaa vaihdakaan, vaan pakkohan se on vauhti hidastaa ja pysäyttää ensin jarrulla ja samalla käytän kytkinpoljinta lopussa pehmentääkseni Deutzin aina niin töksähtävää suunnanvaihtotapahtumaa.
Onko suunnanvaihtajaa kalibroitu? Kai sen voisi kalibrioda, jos siinä asetukset prseellään? Omassa Deutsissa tykkään että suunnanvaihto mukavan terävä, kuitenkin sopivan pehmeä. Tyhjäkäynniltä siirtää suunnanvaihtajan eteen tai taaksepäin suurimmalla vaihteella pikavaihde pienimmällä ja nöyrästi lähtee kaasuun koskematta, tyhjällä traktorilla. Sammuuko jos kokeilet näin vai onko sulla pikkukoneella oleva kone?
Se on 6-litrasella koneella. Voishan sitä tosiaan säätää vähän "löysemmäksi tai pehmeämmäksi." Kyllä se tuppaa tosiaan sammumaan jos ei kytkimellä pehmennä. Huoltomies ehkäpä osaisi säätää pakkojen kytkentäpaineita vähän pienemmäksi. Dyna-6:ssa on kätevä potikka josta ko. ominaisuutta voi säädellä.
-
Valtun miehet kapinoi pikavaihteiden kelaamista vastaan kuormatessa koska:
-Pikavaihteiden napit löytyvät vaan sieltä vaihdekepin nupeista (hitec, mezzo, mega), ei ole totuttu muutenkaan käyttämään kuin tieajossa.
-Valtu on niin kiikkerä ek-hommissa, että tyhjäkäynnilläkin jännittää. Ei siinä lisävauhteja kaivata..
-Pikavaihteet nykii niskat kipeiksi
-Niitä on siltikin vain kolme, ja niidenkin nopeusero liian pieni..
Pikavaihteet saisi olla suunnanvaihtovivussa (mf-dyna), vaihdekepissä (ei kepeissä ;D ), nostolaitteen hallintavivun luona (jd) sekä ek-joysticissa.
Jd:ssä pikavaihdenappi tuon nostolaitehiiren edessä on oikeasti toimivalla paikalla. Sitä tulee käytettyä joka hommassa, homma joutuu ja koneet käy taloudellisilla kierroksilla joustavasti..
Portaaton tottakai paras, ei tartte mokomia miettiä.
Kaikista paras keksintö portaatonta askia lukuunottamatta on kuitenkin tuo toimiva sähköhydraulinen suunnanvaihto
-
[q
-----------------------------------------------------------------------
Tässäpä onkin oikea konemies. "suunnanvaihto yli 20 km/h vauhdista"
[/quote]
Älä lässytä taas siinä! En mä nyt suoraan 20 km/h vauhdista pelkällä suunnanvaihtimella suuntaa vaihdakaan, vaan pakkohan se on vauhti hidastaa ja pysäyttää ensin jarrulla ja samalla käytän kytkinpoljinta lopussa pehmentääkseni Deutzin aina niin töksähtävää suunnanvaihtotapahtumaa. Pihoissa kun lunta puskee niin vauhtia pitää olla tosiaan yli 20 km/h pakittaessa, jotta pääsee nopeasti taas eteenpäin uudestaan. Urakalla kun tekee niin homma pitää joutua, muuten tulee aamu.Tuntityöläiset ovat erikseen.
Kaverin kyydissä olin kun sillä on samantyyppisiä lumihommia ja kyllä silläkin oli n.25-30 km/h pakilla vauhtia, tosin portaattomalla lootalla edestakas ajo sujui huomattavasti pehmeämmin, eikä hän kytkinpolkimeen koskenut. Viimeksi kokeilin taas vaihdella suuntaa ilman kytkinpoljinta ja vauhtia ei ollut kuin 6-7 km/h ja kolme kertaa yritin ja kaksi kertaa sammui kone. Ja sä voit Mike pitää mua ihan pellenä tai minä haluat, mut kyllä mä ihan kohtuullisesti oon pärjäilly, ja aika vähillä töillä loppupelissä toimeen tullut sekä kalustoa uusinut. Eikä ole kytkinremonttejakaan tarvinut tehdä sen jälkeen kun kuivalevykytkinmassikanpaskasta eroon pääsin :P :)
[/quote] Kyllä tuo M620:kin töksähtää mutta hyvin harvoin se kuitenkaan enää ohjelmoinnin jälkeen sammuu kunhan osaa annostella kaasua oikeaan tahtiin mutta ei liian paljon eikä vähän ::)
-
Valtun miehet kapinoi pikavaihteiden kelaamista vastaan kuormatessa koska:
-Pikavaihteiden napit löytyvät vaan sieltä vaihdekepin nupeista (hitec, mezzo, mega), ei ole totuttu muutenkaan käyttämään kuin tieajossa.
-Valtu on niin kiikkerä ek-hommissa, että tyhjäkäynnilläkin jännittää. Ei siinä lisävauhteja kaivata..
-Pikavaihteet nykii niskat kipeiksi
-Niitä on siltikin vain kolme, ja niidenkin nopeusero liian pieni..
Laitoin Valtraan ( hi-tech ) heti uutena (v. 2000) ylimääräiset pikavaihdekytkimet hydevupujen kohdalla autocontrol-katkaisijan takapuolella olevan ylimääräiseen katkaisijapaikkaan. Tosi kätevä käyttää pelto-, kuormaus ym hommissa. En tiedä , onko vastavaa paikkaa enää uudemmissa..
Ja voisihan sitä käyttää automaattiasentoa, jos vaivaksi käy...
-
Valtun miehet kapinoi pikavaihteiden kelaamista vastaan kuormatessa koska:
-Pikavaihteiden napit löytyvät vaan sieltä vaihdekepin nupeista (hitec, mezzo, mega), ei ole totuttu muutenkaan käyttämään kuin tieajossa.
-Valtu on niin kiikkerä ek-hommissa, että tyhjäkäynnilläkin jännittää. Ei siinä lisävauhteja kaivata..
-Pikavaihteet nykii niskat kipeiksi
-Niitä on siltikin vain kolme, ja niidenkin nopeusero liian pieni..
Kannattais joskus käydä edes kokeilemassa uudempia valtroja. Esim. Versu sarja. Tai mitä suotta kokeilla jos ei ole varaa hankkia ;)