Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: v-p - 01.11.07 - klo:21:10

Otsikko: polttoaine ongelmia..
Kirjoitti: v-p - 01.11.07 - klo:21:10
eli vaihdettiin valmet 865:sta polttoaine suodatin ja veden erotin ja sen jälkeen piti vaan ilmata. mut kävikin niin et ei siirtopumppu lykännykään ainetta kun muutaman tipan kauhealla pumppaamisella. mikä vikana? voiko siirtopumppu mennä noin vaan yht äkkii rikki? kertokaas ideoita.
Otsikko: Vs: polttoaine ongelmia..
Kirjoitti: Make - 01.11.07 - klo:21:13
Koititko pyöräyttää konetta. Saattaa olla siirtopumpun käyttönokka juuri kohdalla.
Otsikko: Vs: polttoaine ongelmia..
Kirjoitti: v-p - 01.11.07 - klo:21:19
juu konettakin pyöriteltiin muutamia kertoja mut ei auttanu. kaveri soitti äsken et sai sen käymään mut oli käyny vaan sen aikaa kun oli putkissa ollu ainetta ja ei edelleenkään polttoaine liiku käsipumpulla. rupiaa kuulemma kohta löytymään jo työkaluja metsästä....
Otsikko: Vs: polttoaine ongelmia..
Kirjoitti: maanviljelija - 01.11.07 - klo:21:25
Oletko tarkistanut pumpun suodatinsihdin jos siinä sellainen on.
Otsikko: Vs: polttoaine ongelmia..
Kirjoitti: v-p - 01.11.07 - klo:21:30
sihtikin tarkistettiin ja painoin vielä paineilmaa tankkiin päin jos vaikka jotain roskia olis ollu mut ei vaan auttanu. >:(
Otsikko: Vs: polttoaine ongelmia..
Kirjoitti: KJL - 01.11.07 - klo:21:33
juu konettakin pyöriteltiin muutamia kertoja mut ei auttanu. kaveri soitti äsken et sai sen käymään mut oli käyny vaan sen aikaa kun oli putkissa ollu ainetta ja ei edelleenkään polttoaine liiku käsipumpulla. rupiaa kuulemma kohta löytymään jo työkaluja metsästä....

Edelleenkään ei välttämättä oo mitään rikki. Joskus käy vaan niin huono tuuri, että nokka on edelleen kohdallaan pyöräytyksenkin jälkeen. Eikun uus pyöräytys jos ois paree tuuri. Voin toki olla väärässäkin. Mulle vaan on joskus käyny noin.
Otsikko: Vs: polttoaine ongelmia..
Kirjoitti: Hervast - 01.11.07 - klo:22:00
Noissa siirtopumpuissa on heikkoja yksilöitä joiden takaiskuventtiili ei kestä ilmausta vaan rikkoutuu. Senjälkeen ilmaaminen on mahdotonta kunnes viallisen tilalle vaihdetaan uusi kestävemmällä takaiskuventtiilillä varustettu siirtopumppu.

Uusi siirtopumppu vaan tilalle niin kyllä se ilmaaminenkin alkaa onnistumaan.
Otsikko: Vs: polttoaine ongelmia..
Kirjoitti: v-p - 01.11.07 - klo:22:07
ajattelikin et siirtopumppu vois olla rikki kun siitä meni paineilma tankkiin päin läpi eli luultavasti siinä pitäiski olla takaisku venttiili.
Otsikko: Vs: polttoaine ongelmia..
Kirjoitti: Unto - 01.11.07 - klo:22:08
Sehän on vaa nii köppääne ilimattava. Sellaasen kaas joskus ittekki tuskaallu muttei enää muista mistä se kiikasti.
Otsikko: Vs: polttoaine ongelmia..
Kirjoitti: Hervast - 01.11.07 - klo:23:31
Kaveri huoltaa noita työkseen ja oli kuulemma joskus tutkinut erään vaihdetun siirtopumpun jonka takaiskuventtiilistä oli joku muovilipare katkennut. Niissä on ollut ihan tekovikaa. Tuurillaanhan ne voivat kestää pitkään tai sitten hajoavat ensimmäisessä huollossa.
Otsikko: Vs: polttoaine ongelmia..
Kirjoitti: molymatti - 02.11.07 - klo:09:59
Ilmaaminen onnistuu kun työntää paineilmaa täyttöaukon kautta tankkiin. Esim. aiv-pullon korkkiin poraa sopivan reiän ja puhaltaa ilmaa siitä...
Otsikko: Vs: polttoaine ongelmia..
Kirjoitti: Pete - 02.11.07 - klo:10:26
Omasta 865:sta on hajonnu siirtopumppu eikä sitä edes heti huomattu. Kone kyllä käy ilman sitäkin, jos ei ole vuotoja missään,eikä pääse löpö loppumaan. Huomattiin vasta siinä vaiheessa, kun vaihdettiin löpösuotimia eikä kirveelläkään käyntiin sen jälkeen. Uus pumppu kehiin ja taas pelitti, mutta vähän aikaa meni ihmetellessä. 
Otsikko: Vs: polttoaine ongelmia..
Kirjoitti: v-p - 02.11.07 - klo:18:50
kaveri oli vaihtanut nyt siirtopumpun ja tapellut koneen kanssa pari tuntia eikä käy vieläkään. aina ollaan saatu kaikki koneet käyntiin tähän mennessä mut nyt rupee keinot loppumaan.. siis
Otsikko: Vs: polttoaine ongelmia..
Kirjoitti: jariman - 02.11.07 - klo:19:37
Tuliko oikean malliset vedenerotin/suodatin? ja tiivisteet kunnolla,
entä polttoaineletkujen kunto? jos metallikudosvahvisteiset
polttoaineletkut imupuolella, voi olla reikä letkussa ja saa ilmaa...
eli kunnon kudosletkut tilalle.
kannattaa ottaa siirtopumpun jälkeen putkiliitos auki, kokeilla
tuleeko polttoainetta käsipumpulla pumpaten, jos tulee, liitos kiinni
ja p-a suotimen ilmausruuvi auki, ja käsipumpulla pumpaten
kunnes tulee polttoaineta, sit kiinni ja 1-suuttimen suutinputki
hieman auki ja eiku startaten
olihan polttoainetta tankissa ::)
eihän sammuttaja ole päällä ::), eikös tässä ollut vielä vaijerivälitteinen
sammutin , huonolla tuurilla just katkennut sammutinvaijeri.. ::)
Otsikko: Vs: polttoaine ongelmia..
Kirjoitti: Wesku - 02.11.07 - klo:19:53
Tai jos sähköinen sammutus, niin piuha irronnut pumpun kyljestä  :-\
Otsikko: Vs: polttoaine ongelmia..
Kirjoitti: Monttu Simeon - 02.11.07 - klo:20:27
huono keksintö laittaa imupuolelle suodatin ylemmäksi kuin pumppu. Otin löpön paluuputket irti ja tyrkkäsin toisesta ilmaa, kunnes polttoaine tuli pumpun läpi "painepuolen" suodattimen ilmanpäästöpaikasta, toista paluuputkea tukkesin sormilla.

Pumppu ei kertakaikkiaan vetänyt mitään. Nyt kun polttoaine on saatu putkeen, myös käsivivulla saa tulemaan löpöä ilmausaukosta. Valtran huoltomiehet neuvoi ilmalla työntämään, ovat ihan uusien koneiden kanssa tätä ongelmaa tuskailleet.
Otsikko: Vs: polttoaine ongelmia..
Kirjoitti: v-p - 02.11.07 - klo:21:04
tarttee kokeilla tota paineilma juttua huomenissa, katotaan kuin käy.
Otsikko: Vs: polttoaine ongelmia..
Kirjoitti: samppaj76 - 02.11.07 - klo:21:24
katoppa ettei ole mikään hydrauliikka venttiili pumppausasennossa. ei varmasti lähde käyntiin jos hydrauliikka vääntää vastaan. nimimerkillä pakkasessa kaivinkoneeseen startin vaihtanut. onko pysäytys vedin jumittunut sammutus asentoon. vedenerotin ja polttoaineen suodatin katso vielä kerran että tiivisteet on kunnolla paikoillaan jos erillisellä vedenerotin kupilla olevaa mallia. löysää polttoaineen suodattimen päällä oleva ilmausruuvi niin käsipumpulla pitäisi tulla ilmat pois välillä pumppaa ruuvi kiinni ja välillä aukaiset ruuvia niin ilma tulee paremmin.
Otsikko: Vs: polttoaine ongelmia..
Kirjoitti: SAS - 02.11.07 - klo:21:26
Meillä oli edellinen 6200 mezzo siinä ilmaus oli joskus tosi työläs mutta kun kytkin kopan reijästä pyörittää isolla meisselillä pikkusen kerrallaan niin viimein löytyy kohta jossa pumppu pumppaa tehokkaasti ja ilmaus onnistuu. Reijässä onmuuten kumitulppa sen kun poistaa näkyy vauhtipyörän hampaat.
Otsikko: Vs: polttoaine ongelmia..
Kirjoitti: SAS - 02.11.07 - klo:21:38
Tuliko tosiaan suodattimen tiivisteet kunnolla paikoilleen ?
Otsikko: Vs: polttoaine ongelmia..
Kirjoitti: v-p - 05.11.07 - klo:17:40
kiitoksia. kaikille auttaneille nyt rattori käy taas!! eli vika on näköjään se tossa mallissa et siirtopumppu ei vaan kertakaikkisesti jaksa imeä tankista tavaraa jos kaikki putket on tyhjänä.
Otsikko: Vs: polttoaine ongelmia..
Kirjoitti: Teroman - 17.05.11 - klo:08:28
Sehän on vaa nii köppääne ilimattava. Sellaasen kaas joskus ittekki tuskaallu muttei enää muista mistä se kiikasti.

Millainen on Köpääne ?

huh

Å
Otsikko: Vs: polttoaine ongelmia..
Kirjoitti: lypsyukko - 17.05.11 - klo:09:30
Itte ilmattiin vuosi sitten MF 5470:ä (täysin mekaaninen polttoaineen syöttö) . Soittelin heti huoltomiehelle joka neuvo mistä ilmaruuvin löytää ( painepuolen suodatittimen jalasta) ohjekirjahan ei kertonut asiasta mitään. Se auki ... joka tietysti katkes kun otti näpsimillä kiinni. Noh yritettiin ilmata ja ei mitään tulosta. Kunnes huomattiin että ruuvi olikin laitettu vahingossa imupuolen suodattimen jalkaan ja painepuolelta se puuttui. ??? Sitten romulaatikolta etsimään sopivaa tuumakoon pulttia ja pätkä nännikumia tiivisteeksi ( on sielä vieläkin). Sitten lipsuteltiin sormenpäät nahattomina ja ei mitään .... hermo repes ja pakolla startilla käyntiin. Sen jälkeen on pyritty tankkaamaan ennen kuin löpö loppuu  :-X
Otsikko: Vs: polttoaine ongelmia..
Kirjoitti: JoHaRa - 17.05.11 - klo:10:25
Itte ilmattiin vuosi sitten MF 5470:ä (täysin mekaaninen polttoaineen syöttö) . Soittelin heti huoltomiehelle joka neuvo mistä ilmaruuvin löytää ( painepuolen suodatittimen jalasta) ohjekirjahan ei kertonut asiasta mitään. Se auki ... joka tietysti katkes kun otti näpsimillä kiinni. Noh yritettiin ilmata ja ei mitään tulosta. Kunnes huomattiin että ruuvi olikin laitettu vahingossa imupuolen suodattimen jalkaan ja painepuolelta se puuttui. ??? Sitten romulaatikolta etsimään sopivaa tuumakoon pulttia ja pätkä nännikumia tiivisteeksi ( on sielä vieläkin). Sitten lipsuteltiin sormenpäät nahattomina ja ei mitään .... hermo repes ja pakolla startilla käyntiin. Sen jälkeen on pyritty tankkaamaan ennen kuin löpö loppuu  :-X

Olisit vaan heti kokeillut startilla, ei ferkua saa muuten ilmattua. Suutinputketkin täynnä ilmaa kuitenkin  :D
Otsikko: Vs: polttoaine ongelmia..
Kirjoitti: lypsyukko - 17.05.11 - klo:10:58
Itte ilmattiin vuosi sitten MF 5470:ä (täysin mekaaninen polttoaineen syöttö) . Soittelin heti huoltomiehelle joka neuvo mistä ilmaruuvin löytää ( painepuolen suodatittimen jalasta) ohjekirjahan ei kertonut asiasta mitään. Se auki ... joka tietysti katkes kun otti näpsimillä kiinni. Noh yritettiin ilmata ja ei mitään tulosta. Kunnes huomattiin että ruuvi olikin laitettu vahingossa imupuolen suodattimen jalkaan ja painepuolelta se puuttui. ??? Sitten romulaatikolta etsimään sopivaa tuumakoon pulttia ja pätkä nännikumia tiivisteeksi ( on sielä vieläkin). Sitten lipsuteltiin sormenpäät nahattomina ja ei mitään .... hermo repes ja pakolla startilla käyntiin. Sen jälkeen on pyritty tankkaamaan ennen kuin löpö loppuu  :-X

Olisit vaan heti kokeillut startilla, ei ferkua saa muuten ilmattua. Suutinputketkin täynnä ilmaa kuitenkin  :D



Niinpä, mutta tää onkin Sisulla  ;)  Perkinssillä niin on aina tehty :)
Otsikko: Vs: polttoaine ongelmia..
Kirjoitti: JoHaRa - 17.05.11 - klo:13:55
Itte ilmattiin vuosi sitten MF 5470:ä (täysin mekaaninen polttoaineen syöttö) . Soittelin heti huoltomiehelle joka neuvo mistä ilmaruuvin löytää ( painepuolen suodatittimen jalasta) ohjekirjahan ei kertonut asiasta mitään. Se auki ... joka tietysti katkes kun otti näpsimillä kiinni. Noh yritettiin ilmata ja ei mitään tulosta. Kunnes huomattiin että ruuvi olikin laitettu vahingossa imupuolen suodattimen jalkaan ja painepuolelta se puuttui. ??? Sitten romulaatikolta etsimään sopivaa tuumakoon pulttia ja pätkä nännikumia tiivisteeksi ( on sielä vieläkin). Sitten lipsuteltiin sormenpäät nahattomina ja ei mitään .... hermo repes ja pakolla startilla käyntiin. Sen jälkeen on pyritty tankkaamaan ennen kuin löpö loppuu  :-X

Olisit vaan heti kokeillut startilla, ei ferkua saa muuten ilmattua. Suutinputketkin täynnä ilmaa kuitenkin  :D



Niinpä, mutta tää onkin Sisulla  ;)  Perkinssillä niin on aina tehty :)

Ai jaa.. Eli Sisulta on tilattu perinteiden vuoksi samat viat koneisiin  :D Aina mukana 8, 13, ja 16 milliset avaimet. Ja oliko 17 ja 14 vielä. En muista mutta 5 avainta tarvitaan 185:n ilmaukseen.
Otsikko: Vs: polttoaine ongelmia..
Kirjoitti: sirkussonni - 17.05.11 - klo:14:42

Ai jaa.. Eli Sisulta on tilattu perinteiden vuoksi samat viat koneisiin  :D Aina mukana 8, 13, ja 16 milliset avaimet. Ja oliko 17 ja 14 vielä. En muista mutta 5 avainta tarvitaan 185:n ilmaukseen.

Yksi riittää, 5" jakoavain...
Otsikko: Vs: polttoaine ongelmia..
Kirjoitti: JoHaRa - 17.05.11 - klo:14:50

Ai jaa.. Eli Sisulta on tilattu perinteiden vuoksi samat viat koneisiin  :D Aina mukana 8, 13, ja 16 milliset avaimet. Ja oliko 17 ja 14 vielä. En muista mutta 5 avainta tarvitaan 185:n ilmaukseen.

Yksi riittää, 5" jakoavain...

Ei saa suutinputkia auki tuolla  :o ;D ;D :o. Ainakaan jos kädet ovat näin lihaksikkaat ja paksut kuin minulla  ;D
Otsikko: Vs: polttoaine ongelmia..
Kirjoitti: lypsyukko - 17.05.11 - klo:16:19

Ai jaa.. Eli Sisulta on tilattu perinteiden vuoksi samat viat koneisiin  :D Aina mukana 8, 13, ja 16 milliset avaimet. Ja oliko 17 ja 14 vielä. En muista mutta 5 avainta tarvitaan 185:n ilmaukseen.

Yksi riittää, 5" jakoavain...

Ei saa suutinputkia auki tuolla  :o ;D ;D :o. Ainakaan jos kädet ovat näin lihaksikkaat ja paksut kuin minulla  ;D

Oikeastaan nuokin olis parempi olla tuuma versioina, mutta millisiä suurin osa 590:n looraskin on  ;D
Otsikko: Vs: polttoaine ongelmia..
Kirjoitti: hvinnamo - 17.05.11 - klo:20:15
Sehän on vaa nii köppääne ilimattava. Sellaasen kaas joskus ittekki tuskaallu muttei enää muista mistä se kiikasti.

Millainen on Köpääne ?

huh

Å

 Kyllä täytyy olla vapaa-aikaa kun on aikaa kaivella 07-vuoden viestejä?  :)
Otsikko: Vs: polttoaine ongelmia..
Kirjoitti: Husokki - 17.05.11 - klo:20:24

Ai jaa.. Eli Sisulta on tilattu perinteiden vuoksi samat viat koneisiin  :D Aina mukana 8, 13, ja 16 milliset avaimet. Ja oliko 17 ja 14 vielä. En muista mutta 5 avainta tarvitaan 185:n ilmaukseen.

Yksi riittää, 5" jakoavain...

Saman aikakauden Valmetin ilmaukseen ei tarvita kuin 13mm avain. 8) Pumpun kyljestä ilmaruuvi auki, käsipumpulla muutama pumppaus (ei pakollinen, jos virkee akku vieressä) startilla käymään ja ilmaruuvi kiinni. Käy noi minuutin ja alkaa ropöttämään, ilmaruuvi auki ennenkuin ehtii sammumaan ja loput ilmat tulee pois.  ;)
Otsikko: Vs: polttoaine ongelmia..
Kirjoitti: lypsyukko - 17.05.11 - klo:20:32

Ai jaa.. Eli Sisulta on tilattu perinteiden vuoksi samat viat koneisiin  :D Aina mukana 8, 13, ja 16 milliset avaimet. Ja oliko 17 ja 14 vielä. En muista mutta 5 avainta tarvitaan 185:n ilmaukseen.

Yksi riittää, 5" jakoavain...

Saman aikakauden Valmetin ilmaukseen ei tarvita kuin 13mm avain. 8) Pumpun kyljestä ilmaruuvi auki, käsipumpulla muutama pumppaus (ei pakollinen, jos virkee akku vieressä) startilla käymään ja ilmaruuvi kiinni. Käy noi minuutin ja alkaa ropöttämään, ilmaruuvi auki ennenkuin ehtii sammumaan ja loput ilmat tulee pois.  ;)

kaivurissa Valmet 812 -85 peruskoneena ... Siinä ei ainakaan tartte tehdä mitään erikoista, jos löpö loppuu. Painaa pakkosyötön päälle ja käynnistää. ;)
Otsikko: Vs: polttoaine ongelmia..
Kirjoitti: zetor8045 - 17.05.11 - klo:21:47

Ai jaa.. Eli Sisulta on tilattu perinteiden vuoksi samat viat koneisiin  :D Aina mukana 8, 13, ja 16 milliset avaimet. Ja oliko 17 ja 14 vielä. En muista mutta 5 avainta tarvitaan 185:n ilmaukseen.

Yksi riittää, 5" jakoavain...

Saman aikakauden Valmetin ilmaukseen ei tarvita kuin 13mm avain. 8) Pumpun kyljestä ilmaruuvi auki, käsipumpulla muutama pumppaus (ei pakollinen, jos virkee akku vieressä) startilla käymään ja ilmaruuvi kiinni. Käy noi minuutin ja alkaa ropöttämään, ilmaruuvi auki ennenkuin ehtii sammumaan ja loput ilmat tulee pois.  ;)

kaivurissa Valmet 812 -85 peruskoneena ... Siinä ei ainakaan tartte tehdä mitään erikoista, jos löpö loppuu. Painaa pakkosyötön päälle ja käynnistää. ;)
Eikö tarvii ees tankata  :P
Otsikko: Vs: polttoaine ongelmia..
Kirjoitti: Husokki - 17.05.11 - klo:22:01

Ai jaa.. Eli Sisulta on tilattu perinteiden vuoksi samat viat koneisiin  :D Aina mukana 8, 13, ja 16 milliset avaimet. Ja oliko 17 ja 14 vielä. En muista mutta 5 avainta tarvitaan 185:n ilmaukseen.

Yksi riittää, 5" jakoavain...

Saman aikakauden Valmetin ilmaukseen ei tarvita kuin 13mm avain. 8) Pumpun kyljestä ilmaruuvi auki, käsipumpulla muutama pumppaus (ei pakollinen, jos virkee akku vieressä) startilla käymään ja ilmaruuvi kiinni. Käy noi minuutin ja alkaa ropöttämään, ilmaruuvi auki ennenkuin ehtii sammumaan ja loput ilmat tulee pois.  ;)

kaivurissa Valmet 812 -85 peruskoneena ... Siinä ei ainakaan tartte tehdä mitään erikoista, jos löpö loppuu. Painaa pakkosyötön päälle ja käynnistää. ;)
Eikö tarvii ees tankata  :P

Kyl pikkasen täytyy laittaa, oli sitten kuinka kaukana tahansa. ;D Joskus tullut kaukaakin haettua kympin kannulla.
Otsikko: Vs: polttoaine ongelmia..
Kirjoitti: lypsyukko - 18.05.11 - klo:08:42

Ai jaa.. Eli Sisulta on tilattu perinteiden vuoksi samat viat koneisiin  :D Aina mukana 8, 13, ja 16 milliset avaimet. Ja oliko 17 ja 14 vielä. En muista mutta 5 avainta tarvitaan 185:n ilmaukseen.

Yksi riittää, 5" jakoavain...

Saman aikakauden Valmetin ilmaukseen ei tarvita kuin 13mm avain. 8) Pumpun kyljestä ilmaruuvi auki, käsipumpulla muutama pumppaus (ei pakollinen, jos virkee akku vieressä) startilla käymään ja ilmaruuvi kiinni. Käy noi minuutin ja alkaa ropöttämään, ilmaruuvi auki ennenkuin ehtii sammumaan ja loput ilmat tulee pois.  ;)

kaivurissa Valmet 812 -85 peruskoneena ... Siinä ei ainakaan tartte tehdä mitään erikoista, jos löpö loppuu. Painaa pakkosyötön päälle ja käynnistää. ;)
Eikö tarvii ees tankata  :P

 ;D ;D

Kerran olin mettäs kaivamas ojan pätkää ja just lopussa aine loppu. Pakkosyöttöpäälle ja vähän hörähti ... sain noukkaa kohti yläilmoja ... kauha takana siis. Siinä norottelin noukalla olevasta lisäsäiliöstä viimeisetkin lirut ja kotiin  ;D Kallisteltiinhan sitä mopoakin ennen  ;)
Otsikko: Vs: polttoaine ongelmia..
Kirjoitti: Oksa - 18.05.11 - klo:20:48
yleensä siinä vaiheessa tunnetaan ne vähän kuluttavat mallit!    on yleensä just pahin paikka ja tarpeeks kallellaan että ei saa kyytivettä joten aina pitäis pitää tankissa pahan päivän vara!    ja taskumatti viälä varalla! ;D
Otsikko: Vs: polttoaine ongelmia..
Kirjoitti: mlahti - 22.05.11 - klo:20:11
starttipilottia vaan ilmansuodattimeen niin ei tarvi ilmailla..
Otsikko: Vs: polttoaine ongelmia..
Kirjoitti: SKN - 06.10.16 - klo:21:41
Meillä oli edellinen 6200 mezzo siinä ilmaus oli joskus tosi työläs mutta kun kytkin kopan reijästä pyörittää isolla meisselillä pikkusen kerrallaan niin viimein löytyy kohta jossa pumppu pumppaa tehokkaasti ja ilmaus onnistuu. Reijässä onmuuten kumitulppa sen kun poistaa näkyy vauhtipyörän hampaat.

Kehverätä...

Onko yleistäkin suolahtelaisessa tuollainen?
Otsikko: Vs: polttoaine ongelmia..
Kirjoitti: montöör - 06.10.16 - klo:21:45
Meillä oli edellinen 6200 mezzo siinä ilmaus oli joskus tosi työläs mutta kun kytkin kopan reijästä pyörittää isolla meisselillä pikkusen kerrallaan niin viimein löytyy kohta jossa pumppu pumppaa tehokkaasti ja ilmaus onnistuu. Reijässä onmuuten kumitulppa sen kun poistaa näkyy vauhtipyörän hampaat.

Kehverätä...

Onko yleistäkin suolahtelaisessa tuollainen?

Tolleen se on kaikissa, missä on mekaaninen siirtopumppu.