Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: make6330 - 01.11.07 - klo:19:19
-
Elikkäs tollasesta ollaan väännetty kauppaa portaattomalla vaihteistolla. Siispä nyt kysyn arvon raadilta et onko kokemuksia ko vehkeestä? Ite kuullu juttua et portaattomissa olis jotain ongelmia? Kuuleman mukaan hyytyny tien varteen ja jouduttu lähettämään ruottiin korjaukseen....
-
Etpä oo paljoa konekeskusteluja seurannut. Kaivapa vanhalta puolelta portaattomista tarinaa iltalukemiseksi.
-
Etpä oo paljoa konekeskusteluja seurannut. Kaivapa vanhalta puolelta portaattomista tarinaa iltalukemiseksi.
Ja on tuota juttua tuosta jd:n automaattivaihteistosta jo tännekin puolelle eksyny... 8)
-
äläkä usko puoliakaan jutuista. Voi jättää omaan arvoonsa. ;)
Meilläpäin ei yhtään JD:tä levinnyt.
-
Mulla taas vastakkain normaalilaatikkoinen jd 6430 ja mf 6470.
-
Mulla taas vastakkain normaalilaatikkoinen jd 6430 ja mf 6470.
Meinaako massikanmies oikein tosissaan harkita viheriää? Onko muuten hinnoos paljon eroa?
-
Mulla taas vastakkain normaalilaatikkoinen jd 6430 ja mf 6470.
Meinaako massikanmies oikein tosissaan harkita viheriää? Onko muuten hinnoos paljon eroa?
*** En ole sitoutunut mihinkään merkkiin. Tämä on ensimmäinen traktori, jonka itse ostan. Uusien vehkeiden hinnat on yllättävän lähellä toisiaan. Vaihtokoneesta en ole vielä viimeistä tarjousta saanut. Massikassa hiukan epäilyttää sisudieselin common rail kone. Jos uuteen päätyy, 50 km lootalla kannattaa varmaan ottaa merkistä riippumatta vaikkei kuormaajakoneella hirveesti tienpäällä aikaa vietetä?
-
*** En ole sitoutunut mihinkään merkkiin. Tämä on ensimmäinen traktori, jonka itse ostan. Uusien vehkeiden hinnat on yllättävän lähellä toisiaan. Vaihtokoneesta en ole vielä viimeistä tarjousta saanut. Massikassa hiukan epäilyttää sisudieselin common rail kone. Jos uuteen päätyy, 50 km lootalla kannattaa varmaan ottaa merkistä riippumatta vaikkei kuormaajakoneella hirveesti tienpäällä aikaa vietetä?
Miksei samantien pykälää suuree 6475 Dyna-6? Mieluiten suoralla kaupalla, saa parhaat alennukset/tarjoukset... Tai jos jiireen haluu, mieluummin 6530 tai jopa 6630. Kutonen kuormainkoneena ei oo ollenkaan hullumpi.
-
*** En ole sitoutunut mihinkään merkkiin. Tämä on ensimmäinen traktori, jonka itse ostan. Uusien vehkeiden hinnat on yllättävän lähellä toisiaan. Vaihtokoneesta en ole vielä viimeistä tarjousta saanut. Massikassa hiukan epäilyttää sisudieselin common rail kone. Jos uuteen päätyy, 50 km lootalla kannattaa varmaan ottaa merkistä riippumatta vaikkei kuormaajakoneella hirveesti tienpäällä aikaa vietetä?
Miksei samantien pykälää suuree 6475 Dyna-6? Mieluiten suoralla kaupalla, saa parhaat alennukset/tarjoukset... Tai jos jiireen haluu, mieluummin 6530 tai jopa 6630. Kutonen kuormainkoneena ei oo ollenkaan hullumpi.
***Traktorihankinnoissa on usein tilakohtaisia rasitteita. Mulla se on traktorin maksimikorkeus, joten kutoskoneella olevat painuvat väkisin liian korkeiksi. Myös ketteryyspuoli on näissä nelosissa parempi, jota joutuu arvostamaan kun vanhoissa ahtaissa tiloissa pyörii.
Rehusiilolla ja peltohommissa kutonen varmasti erottuisi edukseen merkistä riippumatta.
Vaihto on ainut mahdollisuus, koska vaihtokone Mf 6255 vm2002 on vielä niin hyvässä lyönnissä, että on ihan rahan arvoinen. Sen myyminen suoraan ei hirveästi houkuttele. Suoraan kauppaan mentäessä nousisi tuontiFentti 413 ykkösvaihtoehdoksi.
-
Laita nyt ihmeessä kurottaja niin ei tarvii pelleillä millään etukuormain tekeleellä.
-
Laita nyt ihmeessä kurottaja niin ei tarvii pelleillä millään etukuormain tekeleellä.
***Niin kurottajalla on tosi mukava äestää, niittää, hakea säilörehua aumasta jne...
-
Juu ei kurottaja sovellu äestykseen mut eipä ek traktori sovellu kunnon etukuormaintöihinkään. Luulis sulla olla käyttöä kunnon kurmaimelle. Jätä vaan se vanha massikka ja osta kurottaja niin pääset paljon helpommalla. Takkaan ettet pety.
-
Juu ei kurottaja sovellu äestykseen mut eipä ek traktori sovellu kunnon etukuormaintöihinkään. Luulis sulla olla käyttöä kunnon kurmaimelle. Jätä vaan se vanha massikka ja osta kurottaja niin pääset paljon helpommalla. Takkaan ettet pety.
***Moneen kertaan on toki kurottaja mielessä, mutta en oikein usko, että se on mun juttu ainakaan vielä.
-
Juu ei kurottaja sovellu äestykseen mut eipä ek traktori sovellu kunnon etukuormaintöihinkään. Luulis sulla olla käyttöä kunnon kurmaimelle. Jätä vaan se vanha massikka ja osta kurottaja niin pääset paljon helpommalla. Takkaan ettet pety.
***Moneen kertaan on toki kurottaja mielessä, mutta en oikein usko, että se on mun juttu ainakaan vielä.
Ootko koskaan testannut kurottajaa? Meinaan van että se tehty lastaustöihin, traktori ei todelllakaan . Luulisin että sinulla riittä ek töitä kunnon koneelle. Millä sä tiivistät säilörehusiloa?
-
Juu ei kurottaja sovellu äestykseen mut eipä ek traktori sovellu kunnon etukuormaintöihinkään. Luulis sulla olla käyttöä kunnon kurmaimelle. Jätä vaan se vanha massikka ja osta kurottaja niin pääset paljon helpommalla. Takkaan ettet pety.
***Moneen kertaan on toki kurottaja mielessä, mutta en oikein usko, että se on mun juttu ainakaan vielä.
Ootko koskaan testannut kurottajaa? Meinaan van että se tehty lastaustöihin, traktori ei todelllakaan . Luulisin että sinulla riittä ek töitä kunnon koneelle. Millä sä tiivistät säilörehusiloa?
***Olen mä yhden päivän tehnyt hommia Jontikan kurottajalla. Se oli tosin linkkuvehje, joten ei varmaan koko totuutta kerro.
Siilolla on tällä hetkellä traktori. Sitä hommaa ajatellen noin kuutoskoneet olisivat parempi painonsa takia.
-
Ootko koskaan testannut kurottajaa? Meinaan van että se tehty lastaustöihin, traktori ei todelllakaan . Luulisin että sinulla riittä ek töitä kunnon koneelle. Millä sä tiivistät säilörehusiloa?
En minäkään kiistä kurottajan tehoa kuormaustöissä, mutta silti ajattelisin, että sen hankkiminen vaatisi muutakin työtä kuin pelkkää apevaunun lastaamista ja siilon polkemista rehunteossa. Ja eikös se ole moneen kertaan testattu, että kun rehua tehdään oikein tosissaan, niin kurottajalla ei ole mitään jakoa isoa etukuormaintraktoria vastaan siilolla. Varsinkin, jos rehua pitää lykätä ylämäkeen.
-
Juu ei kurottaja sovellu äestykseen mut eipä ek traktori sovellu kunnon etukuormaintöihinkään. Luulis sulla olla käyttöä kunnon kurmaimelle. Jätä vaan se vanha massikka ja osta kurottaja niin pääset paljon helpommalla. Takkaan ettet pety.
***Moneen kertaan on toki kurottaja mielessä, mutta en oikein usko, että se on mun juttu ainakaan vielä.
Ootko koskaan testannut kurottajaa? Meinaan van että se tehty lastaustöihin, traktori ei todelllakaan . Luulisin että sinulla riittä ek töitä kunnon koneelle. Millä sä tiivistät säilörehusiloa?
Muutama miete tuohon kurottajaintoon:
Kaks konetta ja yhdet työt (traktori ja kurottaja)=tuplapääomakulut ja puolikas käyttöaste. Eri asia on, jos ei peltotöitä tarvitsisi huomioida (ulkoistettu). Sadan tai kahdensadan lehmän ruuat ei vielä maksa kurottajaa. (tai maksaa, mutta kalliisti)
Kurottaja siilolla ei ole hyvä ratkaisu. Pyöräkuormain on.
Mulla on itellä ollut kova kurottajakuume uutta navettaa suunnitellessa ja näillä argumenteilla olen koittanut sitä viilentää. KoneAgriassa kävin istumassa McCormickissa, mikä oli virhe. Taas joutuu puolustautumaan itseään vastaan :)
-
Laita nyt ihmeessä kurottaja niin ei tarvii pelleillä millään etukuormain tekeleellä.
***Niin kurottajalla on tosi mukava äestää, niittää, hakea säilörehua aumasta jne...
Em. McCormickilla noi onnistuu, mut hinta pompsahtaa :D
-
Ei karjatilan etukuormaajakonetta oikein tahdo muuhun hommaan voida valjastaa. Sitä tarvitaan suhtkoht puhtaana navetalla päivittäin. Paripyöriä ei sovi ja useimmat koneet on aika suuritöisiä irroittaa. Mulla on kurottajall pystynyt tekemään muut etukuormaajatraktorin työt paitsi viljojen ruiskutukset. Etukuormaajatraktoriin tuli 700-800 tuntia vuodessa, kurottajaan tulee 450.
Kurottajan hyttiin ei tartte kiivetä. Rehusiilolla lykkiessä muuntimella on helppo hakea pitoa pyörille. Jos ei muuten jaksa ni sitten lykkää puomilla. Rehu menee tosi tiiviiksi 7500 kg painolla ja pienehköillä pyörillä. Lopputallauksessa kun ottaa parimottia hiekkaa kauhaan on painoa kymppitonnin verran.
-
Ei karjatilan etukuormaajakonetta oikein tahdo muuhun hommaan voida valjastaa. Sitä tarvitaan suhtkoht puhtaana navetalla päivittäin.
Tuo pitää kyllä paikkansa, siinä on vain uskomattoman kova työ esimerkiksi pestä renkaat päivittäin ennen rehujen siirtoja. Siksi en enää tänä vuonna kyntänytkään etukuormaajatraktorilla, vaikka viime vuonna vielä niin tein. Joo joo, mainostihan Pellonpaja joskus, että ei traktorilla navettaan. Tilanne vain on nyt niin, että joutuu sitä sinne ajamaan päivittäin.
-
Mä en aja traktorilla navetassa muutakuin lantakäytävällä. Rehuvarastoonkaan ei oikein paskaisilla renkailla ilkeä ajaa. Ennen etukuormaajatraktorissa oli vuodenmittaan vetovarsiss kiinni perälevy takapainona ja sitten viljan ruiskutuksissa ruisku. Kurottajan tulon jälkeen tuo 655 Valmet on siirtynyt peltotöihin ja IH 955 sen edestä pääosin eläkkeelle.
-
Juu ei kurottaja sovellu äestykseen mut eipä ek traktori sovellu kunnon etukuormaintöihinkään. Luulis sulla olla käyttöä kunnon kurmaimelle. Jätä vaan se vanha massikka ja osta kurottaja niin pääset paljon helpommalla. Takkaan ettet pety.
Mä ainaki kuskaan paaleja mieluummin hyvällä etukuormaintraktorilla kuin kurottelijalla. Kurottajalla toki saa viidennenkin kerroksen paalikasaan, mutta mitä hyötyä siitä enää on. Kurottajaa vois ruveta vituttamaan ainakin meikäläisen hommis. Pyöräkuormaimellle vois olla enemmänkin käyttöä.
-
Elikkäs tollasesta ollaan väännetty kauppaa portaattomalla vaihteistolla. Siispä nyt kysyn arvon raadilta et onko kokemuksia ko vehkeestä? Ite kuullu juttua et portaattomissa olis jotain ongelmia? Kuuleman mukaan hyytyny tien varteen ja jouduttu lähettämään ruottiin korjaukseen....
Liekkö se keltavihreä ollut mitä kehuttiin MT:ssä tänään, se missä Isäntä oli X merkkisen vaihtanut runkoohjattavaan Caseen, jonka oli Euroopasta uittanut ???
-
Minnekäs päin tollanen runkoohjattava case on tullut ja mihin hommiin?
-
Joroisille. Kolmentoista kuution kusitankin vetoon....Niin tais siellä perässä olla vielä 6m Catros... ::)
-
No joo tunnen kaverin... :) Vaihdossa meni T171 Hitec Valtra jossa oli kai aika paljon remonttia....
-
Vaihdossa meni T171 Hitec Valtra jossa oli kai aika paljon remonttia....
Meinasin ehdottaa kotimaista, mutta en sitte viittiny, kun kumminkin olis syytetty vihreitten lasien läpi kattomisesta... ;D
-
Mä ainaki kuskaan paaleja mieluummin hyvällä etukuormaintraktorilla kuin kurottelijalla. Kurottajalla toki saa viidennenkin kerroksen paalikasaan, mutta mitä hyötyä siitä enää on. Kurottajaa vois ruveta vituttamaan ainakin meikäläisen hommis. Pyöräkuormaimellle vois olla enemmänkin käyttöä.
Mitenkä etukuormaajatraktori on parempi paalien kuskauksessa?
Mullakin oli vaihtoehtoina pyöräkuormaaja tai kurottaja. Uuden kurottajan hinnalla saa aikalailla käytetyn pyöräkuormaajan ja niiden remontit kuuluvat olevan kalliita. Rehunsiirtokoneen olisi parasta olla toimintavarma. Kurottajan helppo hyttiinnousu on myöskin iso plussa.
-
Mä ainaki kuskaan paaleja mieluummin hyvällä etukuormaintraktorilla kuin kurottelijalla. Kurottajalla toki saa viidennenkin kerroksen paalikasaan, mutta mitä hyötyä siitä enää on. Kurottajaa vois ruveta vituttamaan ainakin meikäläisen hommis. Pyöräkuormaimellle vois olla enemmänkin käyttöä.
Mitenkä etukuormaajatraktori on parempi paalien kuskauksessa?
Mullakin oli vaihtoehtoina pyöräkuormaaja tai kurottaja. Uuden kurottajan hinnalla saa aikalailla käytetyn pyöräkuormaajan ja niiden remontit kuuluvat olevan kalliita. Rehunsiirtokoneen olisi parasta olla toimintavarma. Kurottajan helppo hyttiinnousu on myöskin iso plussa.
No riippuisko ajomatkasta jotenkin? Millasta ajomatkaa pitäisit maksimietäisyytenä paalien hakureissulla kurottajalla. Eipä taida kurottajan voimansiirto tykätä liian pitkistä matkoista saatikka liian isoista paalikuormista. Enkä pyöräkuormaajaankaan kelpuuttais traktorin tilalle ellei pelkästään pihamaalla ajella. En nimittäin oo vielä koskaan nähnyt kärryä pyöräkuormaajan perässä. Viimeks hain 20 apilapaalia 75km päästä, mutta yleensä ajellaan hiukan lähempää (2-12km).
Isohkolla traktorilla painavienkin paalien käsittely joutuisaa ja vakaata.