Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Petri - 20.10.10 - klo:07:46
-
Mitäs mieltä raati on, kuinka paljon pienemmät (halkaisijaltaan) levikkeet voivat olla, jotta vielä toimivat?
Ymmärrän, että mahdollisimman samankokoiset toimivat pellolla parhaiten (toisessa koneessa on 16.9/34 levikkeenä erittäin kuluneet 12/38 ja hyvin toimii). Nyt haussa on 16.9/38 renkailla olevaan tulevat levikkeet; saisin noutohinnalla 13.6, mutta Vianorin taulukon mukaan kokoeroa säteessäkin on jo 46 mm. Käykö niin, että levikkeet vain estävät uppoamisen, mutta vähän isommat omat kulkevat koko ajan uraa tehden eli polttoainetta kuluu ja pintamaan tiivistyminenkin jatkuu entiseen malliin? 14.9 pyörien kokoero (säde) 16.9 olisi sekin vielä 31 mm.
Tarjontaa olisi noille 13.6/38 paripyörille vaikka kuinka, mutta 16.9 ei mitään....
Petri
-
Jos levike on halkaisijaltaan pienempi peruspyörää, niin peruspyörän painuma on suurempi kuin ilman paripyörää johtuen paripyörien lisäpainovaikutuksesta ennen kuin alkavat kantaa. Saman kokoiset vaan jos akselit kestää. Tai sitten leveät milliset.
-
***Mullon 18.4/34 (korkeus sama kuin 16.9/38?) parina 13.6/38. Keväällä ne ei kyllä paljon auta, ykköspyörän jälki jää peltoon. Kesällä paalaimen kanssa ne on kyllä hyvät, turvemaa joustaa sen verran että uria ei jää..
-
Mitäs mieltä raati on, kuinka paljon pienemmät (halkaisijaltaan) levikkeet voivat olla, jotta vielä toimivat?
Ymmärrän, että mahdollisimman samankokoiset toimivat pellolla parhaiten (toisessa koneessa on 16.9/34 levikkeenä erittäin kuluneet 12/38 ja hyvin toimii). Nyt haussa on 16.9/38 renkailla olevaan tulevat levikkeet; saisin noutohinnalla 13.6, mutta Vianorin taulukon mukaan kokoeroa säteessäkin on jo 46 mm. Käykö niin, että levikkeet vain estävät uppoamisen, mutta vähän isommat omat kulkevat koko ajan uraa tehden eli polttoainetta kuluu ja pintamaan tiivistyminenkin jatkuu entiseen malliin? 14.9 pyörien kokoero (säde) 16.9 olisi sekin vielä 31 mm.
Tarjontaa olisi noille 13.6/38 paripyörille vaikka kuinka, mutta 16.9 ei mitään....
Petri
Kyll ne olis oltava takapyöris samankokoiset, muuten tulee paripyöräsulkeisista vain turhaa työtä hyötyyn nähden. Etupyöris hiukka pienemmät on kääntyvyyden takia hyvät.
-
Jos levike on halkaisijaltaan pienempi peruspyörää, niin peruspyörän painuma on suurempi kuin ilman paripyörää johtuen paripyörien lisäpainovaikutuksesta ennen kuin alkavat kantaa. Saman kokoiset vaan jos akselit kestää. Tai sitten leveät milliset.
8) Landehoolla on selvästi maalaisjärkeä. Hieno kommentti :)
-
8) Landehoolla on selvästi maalaisjärkeä. Hieno kommentti :)
[/quote]
Onkohan LH takavuosina kuunnellut luomupioneeri Seppo Lohtajaa? Eli " kone saa painaa mitä vaan kun on leveet kummit" juttuihin Seppo vastasi aina että " jos sillalla on 4 tonnin painorajoitus ja traktorisi painaa 5 tonnia, niin auttaako jos haet paripyörät joka nurkkaan, jolloin traktorisi painaa lähes 6 tonnia?"
Sama halkaisija tai vähän pienempi, ei yhtään isompi, muuten tulee piruja ja silppua kun neliveto vetää eri suhteella kuin pitäis. Ja etupyöriin ei missään nimes isompia, tänä keväänä melkein häpäisin housuni, kun traktori ei asfaltilla yht äkkiä kääntynytkään, vaikka piti!
-
8) Landehoolla on selvästi maalaisjärkeä. Hieno kommentti :)
Onkohan LH takavuosina kuunnellut luomupioneeri Seppo Lohtajaa? Eli " kone saa painaa mitä vaan kun on leveet kummit" juttuihin Seppo vastasi aina että " jos sillalla on 4 tonnin painorajoitus ja traktorisi painaa 5 tonnia, niin auttaako jos haet paripyörät joka nurkkaan, jolloin traktorisi painaa lähes 6 tonnia?"
Ja jos kumit on niin leveet, että yltää penkkaan asti kun sillan kannella ollaan? Helvetin huono kielikuva, mutta ajan takaa sitä, että eikös pintapaine kun tarpeeksi leveisiin kosketuspintoihin mennään ole myös suhteessa akselipainoon, ts. noi kaksi suuretta ei olis toisistaan täysin riippumattomia, vrt. esim telat vs. renkaat. Tähän en ole juuri kuullut otettavan kantaa.
Tuntuu nyt meikäläinen joka topicciin tunkevan offtopicillaan, mut onhan tä kuitenkin jotain vaihtelua perinteiseen Agron *****ilulinjaan :) Aloittaja suitsikoon tarvittaessa...
-
Takavuosina kysyttiin tuleeko takapotkusta neliveto kun rinnalle pistetään paripyörät. Mitä sanoo raati?
-
Takavuosina kysyttiin tuleeko takapotkusta neliveto kun rinnalle pistetään paripyörät. Mitä sanoo raati?
--ei ainakaan kurassa,eikä ohjauskyvyltään.
-
8) Landehoolla on selvästi maalaisjärkeä. Hieno kommentti :)
Onkohan LH takavuosina kuunnellut luomupioneeri Seppo Lohtajaa? Eli " kone saa painaa mitä vaan kun on leveet kummit" juttuihin Seppo vastasi aina että " jos sillalla on 4 tonnin painorajoitus ja traktorisi painaa 5 tonnia, niin auttaako jos haet paripyörät joka nurkkaan, jolloin traktorisi painaa lähes 6 tonnia?"
Sama halkaisija tai vähän pienempi, ei yhtään isompi, muuten tulee piruja ja silppua kun neliveto vetää eri suhteella kuin pitäis. Ja etupyöriin ei missään nimes isompia, tänä keväänä melkein häpäisin housuni, kun traktori ei asfaltilla yht äkkiä kääntynytkään, vaikka piti!
[/quote]
Nevalle jos ajaa 3tonnin takatuupparilla niin sinne hukkuu. 5tonnin nelikko paripyörillä porskuttaa vaikka olis jokin työkonekin perässä, äes tms.
-
Takavuosina kysyttiin tuleeko takapotkusta neliveto kun rinnalle pistetään paripyörät. Mitä sanoo raati?
Takavedon etenemiskyky paranee jos etupyörien kokoa kasvattaa 8)
-
Takavuosina kysyttiin tuleeko takapotkusta neliveto kun rinnalle pistetään paripyörät. Mitä sanoo raati?
--ei ainakaan kurassa,eikä ohjauskyvyltään.
Mutta kun nelivetoon laittaa parit joka kulmaan ni mikä se sitte on?
Takaveto paripyörillä=jarrut tarttee olla kunnossa että saa kääntymään. Ja neliveto suurinpiirtein samalla elopainolla ja numeroa suuremmilla takapyörillä, ilman paripyöriä, menee kärryn kans pahemmasta ko takaveto paripyörien kans. Tästä on omakohtaista kokemusta.. Ensin sorvataan takaveto aksiloota myöde kiinni, kärry pois perästä ja toinen hevonen eteen, ja kärry lähti sillä nöyrästi liikkeelle. nelivedossa on tosin etukuormaaja lisäpainona nokalla..
Puhumattakaan siitä kääntyvyydestä. Vekslaile sitte siinä kurakossa niin pian saa hälyyttää apuja, ko kura pursuaa oven alareunasta kajuuttaan.. Se siitä ison takavedon mahtavasta notkeudesta nelivetoon verrattuna, ja monasti sitä kääntökulmaa rajoittaa työkone, ei etupyörien kääntökulma, ison takavedon tapauksessa oman tahtonsa mukaan poukkoileva nokka lisää jännitystä.. Tietenni tuomoset pikkuset rattorit, tyyliin 502 valmetti, ne menee uskomattomista paikoista ko sitä lyhyttä akseliväliä ja suurta kääntökulmaa ensin käsitää hyödyntää.
-
Mitäs mieltä raati on, kuinka paljon pienemmät (halkaisijaltaan) levikkeet voivat olla, jotta vielä toimivat?
Ymmärrän, että mahdollisimman samankokoiset toimivat pellolla parhaiten (toisessa koneessa on 16.9/34 levikkeenä erittäin kuluneet 12/38 ja hyvin toimii). Nyt haussa on 16.9/38 renkailla olevaan tulevat levikkeet; saisin noutohinnalla 13.6, mutta Vianorin taulukon mukaan kokoeroa säteessäkin on jo 46 mm. Käykö niin, että levikkeet vain estävät uppoamisen, mutta vähän isommat omat kulkevat koko ajan uraa tehden eli polttoainetta kuluu ja pintamaan tiivistyminenkin jatkuu entiseen malliin? 14.9 pyörien kokoero (säde) 16.9 olisi sekin vielä 31 mm.
Tarjontaa olisi noille 13.6/38 paripyörille vaikka kuinka, mutta 16.9 ei mitään....
Petri
Matka on pitkä, mutta multa joutais 16.9/38 levikkeet. Itelle pitäis löytää 20.8 parikkaat.
-
8) Landehoolla on selvästi maalaisjärkeä. Hieno kommentti :)
Onkohan LH takavuosina kuunnellut luomupioneeri Seppo Lohtajaa? Eli " kone saa painaa mitä vaan kun on leveet kummit" juttuihin Seppo vastasi aina että " jos sillalla on 4 tonnin painorajoitus ja traktorisi painaa 5 tonnia, niin auttaako jos haet paripyörät joka nurkkaan, jolloin traktorisi painaa lähes 6 tonnia?"
Sama halkaisija tai vähän pienempi, ei yhtään isompi, muuten tulee piruja ja silppua kun neliveto vetää eri suhteella kuin pitäis. Ja etupyöriin ei missään nimes isompia, tänä keväänä melkein häpäisin housuni, kun traktori ei asfaltilla yht äkkiä kääntynytkään, vaikka piti!
Nevalle jos ajaa 3tonnin takatuupparilla niin sinne hukkuu. 5tonnin nelikko paripyörillä porskuttaa vaikka olis jokin työkonekin perässä, äes tms.
[/quote]
Harrastat kylvöä kirren päälle!
-
Raivion tasausta.
-
8) Landehoolla on selvästi maalaisjärkeä. Hieno kommentti :)
Onkohan LH takavuosina kuunnellut luomupioneeri Seppo Lohtajaa? Eli " kone saa painaa mitä vaan kun on leveet kummit" juttuihin Seppo vastasi aina että " jos sillalla on 4 tonnin painorajoitus ja traktorisi painaa 5 tonnia, niin auttaako jos haet paripyörät joka nurkkaan, jolloin traktorisi painaa lähes 6 tonnia?"
Sama halkaisija tai vähän pienempi, ei yhtään isompi, muuten tulee piruja ja silppua kun neliveto vetää eri suhteella kuin pitäis. Ja etupyöriin ei missään nimes isompia, tänä keväänä melkein häpäisin housuni, kun traktori ei asfaltilla yht äkkiä kääntynytkään, vaikka piti!
Nevalle jos ajaa 3tonnin takatuupparilla niin sinne hukkuu. 5tonnin nelikko paripyörillä porskuttaa vaikka olis jokin työkonekin perässä, äes tms.
Harrastat kylvöä kirren päälle!
[/quote]
öö.. kirren päälle? Tarkoittanet routaa? Ja nevamaat olisi hyvä kylvää roudan päälle, parahin kasvusto silläkonstin tuloo..
-
Niinku muutkin jo todennu, niin saman kokoiset olis hyvä olla.
Meillä hieman kuluneen 18,4R38:n parina täydellä pinnalla oleva 16,9R38 --> ei tuokaan hyvä. :(
Voisin toki myydä nuo 16,9R38:t. Etsisin sitten itselle tilalle sopivammat. Pistä yksityisviestiä jos kiinnostaa.
-
8) Landehoolla on selvästi maalaisjärkeä. Hieno kommentti :)
Onkohan LH takavuosina kuunnellut luomupioneeri Seppo Lohtajaa? Eli " kone saa painaa mitä vaan kun on leveet kummit" juttuihin Seppo vastasi aina että " jos sillalla on 4 tonnin painorajoitus ja traktorisi painaa 5 tonnia, niin auttaako jos haet paripyörät joka nurkkaan, jolloin traktorisi painaa lähes 6 tonnia?"
Sama halkaisija tai vähän pienempi, ei yhtään isompi, muuten tulee piruja ja silppua kun neliveto vetää eri suhteella kuin pitäis. Ja etupyöriin ei missään nimes isompia, tänä keväänä melkein häpäisin housuni, kun traktori ei asfaltilla yht äkkiä kääntynytkään, vaikka piti!
Nevalle jos ajaa 3tonnin takatuupparilla niin sinne hukkuu. 5tonnin nelikko paripyörillä porskuttaa vaikka olis jokin työkonekin perässä, äes tms.
Harrastat kylvöä kirren päälle!
öö.. kirren päälle? Tarkoittanet routaa? Ja nevamaat olisi hyvä kylvää roudan päälle, parahin kasvusto silläkonstin tuloo..
[/quote]
Hieman OT mutta Wikipedia sanoo sanasta Kirsi ja kirre:
"Varsinkin länsi- ja kaakkoismurteissa kirsi merkitsee routaa eli jäätynyttä maan pintaa. Joillakin läntisillä alueilla kirsi merkitsee keväistä kovaa hankea, jonka päällä voi kävellä. Idässä kirreksi kutsutaan myös suojalunta."
-
Lisää OT. Leskenlehtiä kutsutaan jossakin Satakunnan osissa "kirsikukkasiksi" tästä samasta syystä 8)
-
Ilmanpaineita säätämällä voi hoitaa jonkunmoisen halkaisijaeron, mutta >40 mm on jo aika paljon. Itsellä kokemuksia tilanteesta, missä vyörenkaat sisempinä ja ristikudokset ulompina, jolloin piti paineiden kanssa vähän hakea, jotta löysi niille tasapainon.
-
Ilmanpaineita säätämällä voi hoitaa jonkunmoisen halkaisijaeron, mutta >40 mm on jo aika paljon. Itsellä kokemuksia tilanteesta, missä vyörenkaat sisempinä ja ristikudokset ulompina, jolloin piti paineiden kanssa vähän hakea, jotta löysi niille tasapainon.
Joskus kun paineilla kikkailee liikaa niin kumit hankaavat yhteen -> Vianorin pojat hierovat käsiään :D
-
Niinku muutkin jo todennu, niin saman kokoiset olis hyvä olla.
Meillä hieman kuluneen 18,4R38:n parina täydellä pinnalla oleva 16,9R38 --> ei tuokaan hyvä. :(
Voisin toki myydä nuo 16,9R38:t. Etsisin sitten itselle tilalle sopivammat. Pistä yksityisviestiä jos kiinnostaa.
Veppimestari huom! Tämä on jo toinen mainos tältä kaverilta tässä ketjussa!! ;D
-
Voisin toki myydä nuo 16,9R38:t.
Veppimestari huom! Tämä on jo toinen mainos tältä kaverilta tässä ketjussa!! ;D
Eikun toinen mainos, mutta eri henkilöiltä. Ja kolmas on tullut yv:nä, joka tietysti onkin se fiksuin tapa, niin pysyy keskustelu asiassa, ilman henkilökohtaisuuksia kuten tällä on tapana.
Ja itselle tuli selväksi, etten ainakaan lähde tuohon Väylän länsipuolelle tinkaamaan niistä kapeammista, siitä kaunis kiitos kaikille ketjuun osallistuneille.
Petri
-
8) Landehoolla on selvästi maalaisjärkeä. Hieno kommentti :)
Onkohan LH takavuosina kuunnellut luomupioneeri Seppo Lohtajaa? Eli " kone saa painaa mitä vaan kun on leveet kummit" juttuihin Seppo vastasi aina että " jos sillalla on 4 tonnin painorajoitus ja traktorisi painaa 5 tonnia, niin auttaako jos haet paripyörät joka nurkkaan, jolloin traktorisi painaa lähes 6 tonnia?"
Sama halkaisija tai vähän pienempi, ei yhtään isompi, muuten tulee piruja ja silppua kun neliveto vetää eri suhteella kuin pitäis. Ja etupyöriin ei missään nimes isompia, tänä keväänä melkein häpäisin housuni, kun traktori ei asfaltilla yht äkkiä kääntynytkään, vaikka piti!
[/quote]
***Eihän tossa ole mitään järkeä, eihän tyhjällä traktorilla ajeta koskaan pellolla ??? aina on joku kones tai esim. lietevaunu tuomassa painoa traktorille. Tällöin paino lisääntyy ja vetoteho kasvaa. Painolla ja kantavalla rengastuksella saadaan vetotehoa, ei mahdollisimman kevyellä traktorilla...
-
Painolla ja kantavalla rengastuksella saadaan vetotehoa, ei mahdollisimman kevyellä traktorilla...
Painolla ja vetoteholla saadaan pirun syviä tiivistymiä joiden korjaaminen ei olekaan ihan yksoikoista puuhaa