Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: jd78 - 09.02.08 - klo:10:01
-
Tuossa metsä puolen keskusteluissa näkyy olevan aihe traktorien peräöljyjen sekoittumisista kimppa koneita käytettäessä. Minkä laisia kokemuksia/vaurioita tullut kun öljyt sekoittuneet em. tilanteissa tai muuten laitettu väärää öljyä perään. Itse olen huomannut että Ferkujen jarrut kyllä vaatii donaxin ainakin raskaammissa töissä. Ja sitten jontikan etuperät joissa on kitkalukko vaaatii kyllä kanssa oikean öljyn en nyt muista luokitusta mutta olen ruvennut laittamaan niihin sen jontikan oman öljyn. Ku väärillä öljyillä käytetäessä tuntuu lukko tarttuvan kiinni tiukoissa käännöksissä ja pitää aika laila pauketta ja tämä pauke tuntuu käyvän pitemmän päälle akselien ja ristikoiden päälle! Niin tämän keskustelun tarkoituksena ei ollu tarkoitus etsiä eri merkkien heikkouksia, vaan saada aikaan keskustelu oikeiden öljyjen käytön merkityksestä. Nuo kyseiset viat tuossa alussa joista mainitsin eivät varmaan ole ainoita väärien öljyjen aiheuttamia vikoja vaan sellaisia itse tekemiäni havaintoja.
-
jontikan etuperät joissa on kitkalukko vaaatii kyllä kanssa oikean öljyn en nyt muista luokitusta mutta olen ruvennut laittamaan niihin sen jontikan oman öljyn. Ku väärillä öljyillä käytetäessä tuntuu lukko tarttuvan kiinni tiukoissa käännöksissä ja pitää aika laila pauketta ja tämä pauke tuntuu käyvän pitemmän päälle akselien ja ristikoiden päälle!
Kyllä sinne etuakseliiin pitää laittaa LS-lisäaineistettu öljy, mikä on kitkalukkoja varten tehty..Jontikan suositus on se oma hydr.öljy, mutta parempi on laittaa ls-öljyä.
-
Itellä tulossa peräöljyjen vaihto AQ2-Jontikkaan, Donax TD 10W-30 löytyy, mutta jotkut käyttää Hy-Gardia, muistaakseni Maalaispoika tais mainita käyttävänsä yhdessä viestissä. Tuota Donaxia on sitten toisissa koneissa, eikä sekoittuminen aiheuta ongelmia. Täyttäähän se Donax Jontikan vaatimukset ja samoin NH:n. Itse asiassa Donax TD vastasi Ambran 134 D:tä, silloin kun tuli vielä Shelliltä. Nyt pitäis tulla BP:lta tämä Ambra. Kaiken pahinta on jos perään joutuu jarruja ja pakkoja varten lisäaineistamatonta öljyä. Aikoinaan yks tuttu pisti lisäysöljyä n.20 litraa Fordin perään, sattui vahingossa 10W-30 moottoriöljyä, vuoden päästä remontointiin jarrut. Jontikkaan taidan laittaa Donaxit nyt....
-
Kyllä jontikan perään laitan itsekkin aina donaxit. Mutta lukollisen etuperän öljystä vielä tulipa vastaan kerran selainen ongelma muistaakseni käytettäessä Nesteen niin sanottua LS- öljyä että lukko tarrasi kiinni ja ongelma poistui kun sinne laitettiin ne jontikan omat öljyt! Syytä moiseen en ymmärtänyt kun katsoin sen Nesteen öljyn luokitukset nin kaiken piti olla kohdallaan! Liekkö ollu väärä tarra purkin kupeessa?
-
Kyllä jontikan perään laitan itsekkin aina donaxit. Mutta lukollisen etuperän öljystä vielä tulipa vastaan kerran selainen ongelma muistaakseni käytettäessä Nesteen niin sanottua LS- öljyä että lukko tarrasi kiinni ja ongelma poistui kun sinne laitettiin ne jontikan omat öljyt! Syytä moiseen en ymmärtänyt kun katsoin sen Nesteen öljyn luokitukset nin kaiken piti olla kohdallaan! Liekkö ollu väärä tarra purkin kupeessa?
Toisissa öljyissä riittää mukamas luokitukset, vaan ei riitä. Esimerkki löytyy Fiatagrin 90-sarjan jarruista, merkkiä en muista, mutta vaatimukset olis pitänyt täyttää, mutta parin-kolmensadan tunnin kuluttua jarrut olivat alkaneet pitää ääntä. Itsellä etupäässä myös Jontikan alkuperäiset öljyt. Tuotetietoja öljyistä tsekkaamalla näkee eri öljyjen välillä jonkinmoista eroa, mutta osa on poistanut tuotetietojaan voiteluaineista, mm. Valtra.
-
noista porukka koneista. kannattaa ainakin harkita paluusuodatinta. ja jos ei niin tihentää hydrauliöljyn suodattimen vaihtoväliä. öljyt on sellainen asia että niillä saattaa pienellä säästöllä tulla tosi isoja vahinkoja. itse olen käyttänyt kaikissa uudemmissa koneissa alkuperäisiä öljyjä ja suodattimia. meillä on tosin yhteisissä koneissa saman merkin veturit joten öljyjen sekoittuminen ei ongelma. jos vaihteistoöljy sama kuin hydrauliikka kuten yleensä on. fendt taitaa olla ainoita joissa erillinen öljy. olin ennemmin traktorin huoltajana töissä siinä näki millaiseen kuntoon koneet ajetaan huonolla huollolla ja öljyillä. kallista remonttia koneen omistajan murheita. itse en koe voitelu ainetta miksikään isoksi kustannukseksi jos laskee vaikka tuntia kohden. kunnollinen öljy ja suodatin toimii vaihtovälin loppuun asti. huono öljy ei toimi ja huono suodatin voi hajotessaan rikkoa paljon muutakin. nämä on valintoja kuten muutkin.
-
noista porukka koneista. kannattaa ainakin harkita paluusuodatinta. ja jos ei niin tihentää hydrauliöljyn suodattimen vaihtoväliä. öljyt on sellainen asia että niillä saattaa pienellä säästöllä tulla tosi isoja vahinkoja. itse olen käyttänyt kaikissa uudemmissa koneissa alkuperäisiä öljyjä ja suodattimia. meillä on tosin yhteisissä koneissa saman merkin veturit joten öljyjen sekoittuminen ei ongelma. jos vaihteistoöljy sama kuin hydrauliikka kuten yleensä on. fendt taitaa olla ainoita joissa erillinen öljy. olin ennemmin traktorin huoltajana töissä siinä näki millaiseen kuntoon koneet ajetaan huonolla huollolla ja öljyillä. kallista remonttia koneen omistajan murheita. itse en koe voitelu ainetta miksikään isoksi kustannukseksi jos laskee vaikka tuntia kohden. kunnollinen öljy ja suodatin toimii vaihtovälin loppuun asti. huono öljy ei toimi ja huono suodatin voi hajotessaan rikkoa paljon muutakin. nämä on valintoja kuten muutkin.
Erillinen öljy löytyy mm. Valmet / Valtra 205,305,405,355,455,555,365,465,565,665,865,600,700,800,900,A75,A85,A95. Sitten muistelen CaseIH CVX:t, CS94-150. Muistinkohan oikein ?
-
Mistähän johtuu, että peräöljyissä pitää olla sama 10 W kun moottoriöljyissä, sotkee vaan meitä tyhmempiä (=hätäisempiä)
-
Mistähän johtuu, että peräöljyissä pitää olla sama 10 W kun moottoriöljyissä, sotkee vaan meitä tyhmempiä (=hätäisempiä)
Samaa mietin minä. Voihan se olla helpompi hahmottaa mm. käyttölämpötila vrt. moottoriöljy. Mutta huolimattomasti saattaa kaataa märkäjarruperään moottoriöljyä. 10 W 30 peräöljy tais ollla ent. 85W90 ?
-
Noita koneita tuossa tullu 10 vuotta työkseen laiteltua, ni kyllä meinas itelläkin alkuun mennä sekasin sillon kun tuo shelli vaihto ne donaxin merkinnät. Vielä nykyäänkiin joutuu aina hetken miettimään että mikä on mitäkin. Ja sit niistä niin sanoituista yleisöljyistä vielä sen verran tohtisin mainita kun se paikallinen kauppias siellä tiskin takana sanoo että se sopii joka paikkaan niin kyllä se todellakin käy joka paikkaan jotenkin mutta omasta mielestä ei ole oikein hyvää missään käytössä, varsinkin jos on kyse vähänkään uudemmasta kone kannasta.
-
Noita koneita tuossa tullu 10 vuotta työkseen laiteltua, ni kyllä meinas itelläkin alkuun mennä sekasin sillon kun tuo shelli vaihto ne donaxin merkinnät. Vielä nykyäänkiin joutuu aina hetken miettimään että mikä on mitäkin. Ja sit niistä niin sanoituista yleisöljyistä vielä sen verran tohtisin mainita kun se paikallinen kauppias siellä tiskin takana sanoo että se sopii joka paikkaan niin kyllä se todellakin käy joka paikkaan jotenkin mutta omasta mielestä ei ole oikein hyvää missään käytössä, varsinkin jos on kyse vähänkään uudemmasta kone kannasta.
Nythän on vallalla tuo Mobilin synteettisen yleisöljyn mainostus. Vähän arveluttaa...
-
Noita koneita tuossa tullu 10 vuotta työkseen laiteltua, ni kyllä meinas itelläkin alkuun mennä sekasin sillon kun tuo shelli vaihto ne donaxin merkinnät. Vielä nykyäänkiin joutuu aina hetken miettimään että mikä on mitäkin. Ja sit niistä niin sanoituista yleisöljyistä vielä sen verran tohtisin mainita kun se paikallinen kauppias siellä tiskin takana sanoo että se sopii joka paikkaan niin kyllä se todellakin käy joka paikkaan jotenkin mutta omasta mielestä ei ole oikein hyvää missään käytössä, varsinkin jos on kyse vähänkään uudemmasta kone kannasta.
Nythän on vallalla tuo Mobilin synteettisen yleisöljyn mainostus. Vähän arveluttaa...
Sitä Mobiliahan nuo nyt näyttää tyrkyttävän joka reikään sopivaks! Mutta saapa nähä miten rupeaa käytössä toimimaan! Ettei vaan kävis niin että huolto väli pitenee mut remonttien väli lyhenee!
-
helpoin käyttää kaikissa koneissa sen koneen öljyä, joka on laadusta vaativin. minä esimerkiksi käytän kaikissa koneissa j-d 6900:mukaan valittua öljyä. eikä nuo j-d 3050, vallu 702s ja ford 2000:aan ole tykänneet vuosien saatossa huonoa tuosta hyvästä oljystä :P
kustannuslisäkin on niin paljon pieni verrattuna vaatimattomimpiin öljyihin että ei sillä käytännön merkitystä ole.
niin ja yksi hyvä esimerkki noista ei alkuperäisistä suodattimista löytyy yhden tuttuni m-f 2680:sta pääsi teho-filterin suodattimella konerempaan (aikaa reilut 5 vuotta). Ei saanut remppaa tehon laskuun, mutta suodattimia loppuiäkseen. Tämän jälkeen on tullut itekin hankittua suodattimet alkuperäisinä.
-
Itellä tulossa peräöljyjen vaihto AQ2-Jontikkaan, Donax TD 10W-30 löytyy, mutta jotkut käyttää Hy-Gardia, muistaakseni Maalaispoika tais mainita käyttävänsä yhdessä viestissä.
Jep näin on. :D Tuo juontaa siitä, kun se-jontikan suunnanvaihdin ei meinannut toimia kuumalla kelillä. Sama öljy on nykyisessä ap:ssakin, josko sillä saisi edes vähän siirrettyä laatikon vaihtoa... ;)
-
Itellä tulossa peräöljyjen vaihto AQ2-Jontikkaan, Donax TD 10W-30 löytyy, mutta jotkut käyttää Hy-Gardia, muistaakseni Maalaispoika tais mainita käyttävänsä yhdessä viestissä.
Jep näin on. :D Tuo juontaa siitä, kun se-jontikan suunnanvaihdin ei meinannut toimia kuumalla kelillä. Sama öljy on nykyisessä ap:ssakin, josko sillä saisi edes vähän siirrettyä laatikon vaihtoa... ;)
155€ lukee punaisen Spirax LS purkin kyljessä,että oli se kallista parivuotta sitten!
Tästä kun oli puhe aiemmin...
-
Noita koneita tuossa tullu 10 vuotta työkseen laiteltua, ni kyllä meinas itelläkin alkuun mennä sekasin sillon kun tuo shelli vaihto ne donaxin merkinnät. Vielä nykyäänkiin joutuu aina hetken miettimään että mikä on mitäkin. Ja sit niistä niin sanoituista yleisöljyistä vielä sen verran tohtisin mainita kun se paikallinen kauppias siellä tiskin takana sanoo että se sopii joka paikkaan niin kyllä se todellakin käy joka paikkaan jotenkin mutta omasta mielestä ei ole oikein hyvää missään käytössä, varsinkin jos on kyse vähänkään uudemmasta kone kannasta.
Entä jos öljy täyttää vaaditut laatuluokat ( merkkikohtaiset ja api-luokat )? Voiko käyttää, kysyy nimimerkki onko K-kaupan Valio-maito ravintosisällöltään samanlaista kuin S-marketin Arla-maito, jos kyseessä sama rasvaton?
-
Accela LS noin satasen purkki. Meinaan laittaa CS:n jarruihinkin.
Saako D-F:n jarrut jollain öljyllä hiljaisiksi? CS:ssä tahtovat äännellä.
-
Entä jos öljy täyttää vaaditut laatuluokat ( merkkikohtaiset ja api-luokat )? Voiko käyttää, kysyy nimimerkki onko K-kaupan Valio-maito ravintosisällöltään samanlaista kuin S-marketin Arla-maito, jos kyseessä sama rasvaton?
Enpä tiiä noista rasvattomista! Mutta käytössä olen vain huomannu että vaikka kuinka purkissa luvataan öljyn täyttävän merkkikohtaiset yms. luokat ni tahtoo vaa eri öljy merkkien välillä olla eroja toimivuudessa! Sama kait se on maidoissakin toinen toimii toisella kun taas toinen laatu toisella, eli ei se ihan sama oo millä sen kahvinsa valkasee!
-
Accela LS noin satasen purkki. Meinaan laittaa CS:n jarruihinkin.
Saako D-F:n jarrut jollain öljyllä hiljaisiksi? CS:ssä tahtovat äännellä.
Ei ne mun mielestä ääntele lainkaan,tosin ei tartte näin talvella kovinkaan polkea sivuteillä,pikiteillä kärry pysäyttää mukavasti. Keveästi jarrutellenkin jontikan jarrut ääntää selkeästi vrt. Deutsiin.
Shellin öljyjä olen käyttänyt,valikoimasta sopivaa. Peräöljyinä donaxia,spiraxia planeettoihin sekä etupäähän. Tarpeen mukaan normaalia 80W90 tai sitten 90LS:ää. Muistinvaraisesti näin, ohjekirjasta tulee katottua vaihtaessa että tulee oikeaa öljyä oikeaan paikkaan.
Nuo planeetat jne. vaatii erikoneissa erityyppisiä öljyjä,mistä lie kyse kun rakenne erimerkeissä sama.
-
Jospa kone olis sellainen joka ei tarvitse erikoisöljyjä eli samaa universaalia perseeseen ja moottoriin eipä noi 300 sarjan verkut muuta vaadi.Ja öljymurheet on pois.Hittojako sitä läträä ylimääräisten rasvojen kanssa,tosi tyhmää****
-
Jospa kone olis sellainen joka ei tarvitse erikoisöljyjä eli samaa universaalia perseeseen ja moottoriin eipä noi 300 sarjan verkut muuta vaadi.Ja öljymurheet on pois.
Kyllä meillä ainakin ruvettiin käyttämään donaxia 390:ssäkin, kun kerran paloi ulosoton pakka.
-
Kaikissa nykyisin Donax TD. Lähinnäkin uudempien takia. Aikaisemmin käytös oli universaalia eikä mitään ääntelyjä vanhusten jarruista kuulunu.
-
Itse ainakin näkisin laatuöljyn käytön monessa tapauksessa erittäin järkevänä. Esim. etuakselissa laatuöljyllä ajaa tuplamäärän tunteja kuin autotarvikeliikkeen merkillä T ja siitä huolimatta laatuöljy säilyttää ominaisuutensa paremmin. Ja etuakseli ei ole edes vaativin paikka öljylle koneessa.
Ja jos öljynvaihtoväli pidentyy niin säästynyt työ- ja materiaalikustannus kattaa käytännössä aina kalliimman öljyn käyttökustannukset.
-
Yleisöljy on pirun keksintö. Tasasen huonoa joka paikkaan.
Mökkirakkoreihin.
Halapaa haluaa niin oisko MANOIL vielä hengissä?
-
Tuossa availin yhden mf 6270 takaronkat ku oli nuo jarrut häipyny, koneessa tunteja noin 4000 ollut aika rankan maansiirto vaunun vedossa mäkisessä maastossa. Olipa jarrulevyt ja vastin pinnat sitten ihan loppu. Koneessa käytetty ilmeisesti perässä jos jonkin laista öljyä! Ja tainnu parit suodattimen vaihto kerrat unohtua! Tässä tapauksessa kyllä pahoin pelkään että näinköhän ois edes donaxi moiselta tuholta pelastanu! Mutta luulen tähänkin vikaan osasyyllisenä väärän öljyn olevan!
-
Märät levyjarrut eivät kestä ihan tajutonta käyttöä,öljy kun johtaa huonosti lämpöä pois niin nehän on helppo polttaa. Tietysti hyvällä öljyllä paljon pitempään. Tuo jarrujen ihan sököksi ajaminen on paha juttu, perässä on jos jonkinmoista paikkaa mihin se muhju pääsee piiloon asentajaa ja saattaa sitten tehdä temppuja tulevaisuudessa.
-
Märät levyjarrut eivät kestä ihan tajutonta käyttöä,öljy kun johtaa huonosti lämpöä pois niin nehän on helppo polttaa. Tietysti hyvällä öljyllä paljon pitempään. Tuo jarrujen ihan sököksi ajaminen on paha juttu, perässä on jos jonkinmoista paikkaa mihin se muhju pääsee piiloon asentajaa ja saattaa sitten tehdä temppuja tulevaisuudessa.
Niinpä onpa todella mukavaa jo ajatellakkin huomista, että millä se muju taas sieltä joka onkalosta lähtee! Yleensä olen suositellut tälläisen remontin jälkeen vähän ajoa jonka jälkeen taas öljyt vaihtoon!
-
Yleisöljy on pirun keksintö. Tasasen huonoa joka paikkaan.
Ei se ihan noinkaan ollut. En nyt muista kumpaan se oli itse asiassa vähän parempaa kuin varsinainen, moottoriin vai perään. Ettei vaan ollu niin päin, että koneeseen parempaa kuin varsinainen moottoriöljy, kun perän rattaiden takia paremmat liukulaakerointien vaatimat voiteluominaisuudet/lisäaineistukset. Vai oliko se sitten toisinpäin... Moisesta tiedosta jo aikaa reilu 10 vuotta, jotta voin muistaa pahoin väärin tuon asian.
No eipä noi "universaalit" nyt niin kauheen huonojakaan oo. Suurin osa 165:n ja 690:n tunneista on ajeltu akrimarketin farmoil 10W30 universaalilla eikä oo hajonneet öljyn takia.
-
Accela LS noin satasen purkki. Meinaan laittaa CS:n jarruihinkin.
Saako D-F:n jarrut jollain öljyllä hiljaisiksi? CS:ssä tahtovat äännellä.
Mitäs tuohon cs:ään käsketään ohjekirjassa laittamaan?
-
GL 5. Mahtaiskohan lukkoperälisäaine hiljentää jarruja? Lähinnä ne narisee kääntöjarrua käytettäessä.
-
GL 5. Mahtaiskohan lukkoperälisäaine hiljentää jarruja? Lähinnä ne narisee kääntöjarrua käytettäessä.
Kääntöjarrua??? Mä vierastan koko ajatustakin nelivetoisen kääntymisen avittamisesta jarrulla. Etuveto sattumoisin kytkeytyy päälle jarrutettaessa, jolloin traktorista pitäs tulla liukuohjattu. Kääntyy ketterästi kyllä ilman jarrun apua. Takatuupparilla äärimmäisen joskus harvoin tulee käytettyä.
-
Ei neliveto kääntöjarrua painaessa kytkeydy. Kynnössä lähinnä tulee käytettyä.
-
Ei neliveto kääntöjarrua painaessa kytkeydy. Kynnössä lähinnä tulee käytettyä.
En oo kokeillu mut niin kyllä sanoo jd:n ohjekirjakin et ei kytkeydy kääntöjarrulla.
-
Ei neliveto kääntöjarrua painaessa kytkeydy. Kynnössä lähinnä tulee käytettyä.
MF8130 ja MF5465 kytkeytyypi. (Etupyörät kääntyy tarpeeksi)
-
Yleisöljy on pirun keksintö. Tasasen huonoa joka paikkaan.
Ei se ihan noinkaan ollut. En nyt muista kumpaan se oli itse asiassa vähän parempaa kuin varsinainen, moottoriin vai perään. Ettei vaan ollu niin päin, että koneeseen parempaa kuin varsinainen moottoriöljy, kun perän rattaiden takia paremmat liukulaakerointien vaatimat voiteluominaisuudet/lisäaineistukset. Vai oliko se sitten toisinpäin... Moisesta tiedosta jo aikaa reilu 10 vuotta, jotta voin muistaa pahoin väärin tuon asian.
No eipä noi "universaalit" nyt niin kauheen huonojakaan oo. Suurin osa 165:n ja 690:n tunneista on ajeltu akrimarketin farmoil 10W30 universaalilla eikä oo hajonneet öljyn takia.
Myönnetään etteivät nyt mitenkään erikoisen huonoja ole,mutta eivät kyllä parempiakaan kuin ko.kohteeseen kohdistetut eli varsinaiset perä,hydr.,vaihteisto ja moottoriöljyt. Markkinamiesten juttuja aikanaan myynnin edistämiseksi. Kyselin ihan viisaammilta aikanaan,suorituskyvystä täytyy tinkiä kun sovelletaan moneen kohteeseen samaa lientä. Huollon helpottaminen pääsyy,käy oikein hyvin mm. niille jotka hieman harvemmin "ruutia keksii". Eikä ollu pottuiluksi tarkoitettu,sellin joku tuotepäälikkö näin joskus sanoi.
-
Ei neliveto kääntöjarrua painaessa kytkeydy. Kynnössä lähinnä tulee käytettyä.
MF8130 ja MF5465 kytkeytyypi. (Etupyörät kääntyy tarpeeksi)
Itävaltalainen insinööri on monessa kohtaa fiksu. ;)
-
Ei neliveto kääntöjarrua painaessa kytkeydy. Kynnössä lähinnä tulee käytettyä.
MF8130 ja MF5465 kytkeytyypi. (Etupyörät kääntyy tarpeeksi)
Itävaltalainen insinööri on monessa kohtaa fiksu. ;)
Katoikko beigellä kirjotetun? ;D
(http://www.pottupellossa.fi/galleria/albums/userpics/normal_taipuisa1.jpg)
-
GL 5. Mahtaiskohan lukkoperälisäaine hiljentää jarruja? Lähinnä ne narisee kääntöjarrua käytettäessä.
Eikö siellä tarkemmin sanota esim. ackelan sopivaa tyyppiä?
Kiellettiinkö just noihin cs:iin laittamasta hytrania kun siinä ei ole sinkkiä?
LS lisäaine varmaan hiljentää mutta varmaan heikentää jarruvoimaa.
-
Lukkoperien ja märkäjarrujen lisäaineilla poistetaan värinää josta se mainittu ääni aiheutuu. Eli saadaan aikaan tasaisempi kitka osien välille.
Se narina ei ole ollenkaan terveellistä,aika usein materiaalivirhettä jarrulevyissä jos ei öljyn vaihto parempaan auta.
-
GL 5. Mahtaiskohan lukkoperälisäaine hiljentää jarruja? Lähinnä ne narisee kääntöjarrua käytettäessä.
Eikö siellä tarkemmin sanota esim. ackelan sopivaa tyyppiä?
Kiellettiinkö just noihin cs:iin laittamasta hytrania kun siinä ei ole sinkkiä?
LS lisäaine varmaan hiljentää mutta varmaan heikentää jarruvoimaa.
Accela tuli markkinoille oikeastaan vasta CS:in jälkeen. Noissa on jarrut peräalennusvaihteen kanssa samassa. Vaihteistossahan ei saa käyttää muuta kuin Universaalia.