Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: masi_71 - 31.10.07 - klo:17:42

Otsikko: M-F 188 ja kehno kylmä käynnistyvyys
Kirjoitti: masi_71 - 31.10.07 - klo:17:42
Tervee

Onko hyviä vihjeitä mistä alkaa etsimään syitä siihen että massikka ei meinaa lähtee kylmänä käymään.
Koneella ajettu xxxx h, ei kuitenkaan mahdottomasti.
Ilmaa ei ole järjestelmässä, savua työntää ja silloin tällöin yrittää.
Onko näissä joku perusjuttu ? vai onko Perkins vaan aluperin jo huono käynnistyy ?
Kunhan sen vaan vaan saa käymään niin käynnistyy puolilämpöisenä ja kuumana ihan ok.
Otsikko: Vs: M-F 188 ja kehno kylmä käynnistyvyys
Kirjoitti: Hervast - 31.10.07 - klo:18:10
Eikai se perkins lie ikinä ollut kuuluisa hyvästä kylmäkäynnistymisestään, mut ensimmäisenä tulisi mieleen tarkistaa ettei pumpun ajoitus ole muuttunut jos vaiva on ilmaantunut äkillisesti. Myös suuttimet ja hehkun toiminta kannattaa toki tarkistaa.
Otsikko: Vs: M-F 188 ja kehno kylmä käynnistyvyys
Kirjoitti: Maalaispoika - 31.10.07 - klo:18:17
Mitä meillä on ferguja ollu, niin kyllä 100-sarjaaset on ollu parhaita lähtemään käyntiin. 390 on toinen ääripää, kun aurinko menee kesällä pilveen, niin ilman hehkuttamista ei lähde käyntiin.
Otsikko: Vs: M-F 188 ja kehno kylmä käynnistyvyys
Kirjoitti: KJL - 31.10.07 - klo:19:27
Mitä meillä on ferguja ollu, niin kyllä 100-sarjaaset on ollu parhaita lähtemään käyntiin. 390 on toinen ääripää, kun aurinko menee kesällä pilveen, niin ilman hehkuttamista ei lähde käyntiin.
Ennemminkin niin, että 212 ja 236 kyllä lähtee kuinka päin vaan, mutta 248 ei niin kovin ilosesti. Ainakaan 590, 690, 290, 390 ei oikeen tykkää kylmästä lämmittämättä. Voidaan toki kritisoida noin moottoriteknisesti, että onko siinä mitään järkeä, jos kone täräytetään vaikka millasella pakkasella lämmittämättä käyntiin?

248:n huonoon käyntiinlähtöön ainakin yks syy on alitehoinen starttimoottori. Sitten taas 354 ja quadramit kyllä lähtee.
Otsikko: Vs: M-F 188 ja kehno kylmä käynnistyvyys
Kirjoitti: farmex - 31.10.07 - klo:21:59
Mulla oli kaksi 590 joskus 80-luvulla.Toinen lähti kevyesti kolmenkymmenen asteen pakkasesta ja toista sai hehkuttaa ja sahata jo nollan lämpötilassa.Samat moottorit ja kunnossa kumpikin.Ovat ilmeisesti yksilöllisiä.
Otsikko: Vs: M-F 188 ja kehno kylmä käynnistyvyys
Kirjoitti: jariman - 31.10.07 - klo:22:11
Kannattaa testata ruiskutussuuttimet, ettei "kuse", lähtee kylmänä
huonosti käymään jos suuttimet kusee/vuotaa

Tsekkaa hehkutulppa, ettei vuoda, "kastelee" koneen seisoessa
(yllättävä vika) ja että yleensä toimii

polttoainelaatu, kaiketi ::) moottorilöpöä tankissa ::)

ilmaa järjestelmässä, siirtopumpun sihti tukossa,siirtopumpun
venttiilit jumissa

tai sitten moottori väljä,venttiilivika ym.

tai cav- ruiskupumpun matalapainepumppu loppu (siipipumppu)
noin 10 000 h kestää, dieselkorjaamon heiniä

täs jotain ensalkuun.
Otsikko: Vs: M-F 188 ja kehno kylmä käynnistyvyys
Kirjoitti: H Hehtolitra - 01.11.07 - klo:06:57
 
 alitehoinen starttimoottori.

Se minua hämäsi, kun vika tuli vähitellen, meni aikaa ennenkuin tajusin.

Pikku vika mutta hankala vaiva.

Otsikko: Vs: M-F 188 ja kehno kylmä käynnistyvyys
Kirjoitti: PR - 02.11.07 - klo:12:11

 alitehoinen starttimoottori.

Se minua hämäsi, kun vika tuli vähitellen, meni aikaa ennenkuin tajusin.

Pikku vika mutta hankala vaiva.



Samaa mieltä. Oireet juurikin tuollaiset.
Otsikko: Vs: M-F 188 ja kehno kylmä käynnistyvyys
Kirjoitti: KJL - 02.11.07 - klo:12:46

 alitehoinen starttimoottori.




Joskus on käyny mieles, josko siihen 248:iin sopis joku tehokkaampi startti.
Uusien kutosten startti on fyysisesti niin pirun pieni, mutta pirun hyvin pyörittää.
Otsikko: Vs: M-F 188 ja kehno kylmä käynnistyvyys
Kirjoitti: H Hehtolitra - 02.11.07 - klo:18:20
Mistä sen tietää, mikä Masin verkua vaivaa, en sitä sano, mutta jos nykymaailmassa
aikoo työnsä kustannustehokkaasti hoitaa, pitää siinä varautua myös vanhojen koneiden
korjaamiseen.
Ja kun yksi perkeleen starttimoottori tekee sen, että yölläkin täytyy herätä miettimään
asiaa, uni löytyy taas kun koittaa emännän tussua siinä vierellä!. Tai sitten ei.

Muuten, kyllä tällä palstalla voisi enemmänkin niitä kysymyksiä olla, kyllä meillä pojat niitä riittää.
Otsikko: Vs: M-F 188 ja kehno kylmä käynnistyvyys
Kirjoitti: J.A.Sandels - 02.11.07 - klo:18:24



 käyny mieles, josko siihen 248:iin sopis joku tehokkaampi startti.
Uusien kutosten startti on fyysisesti niin pirun pieni, mutta pirun hyvin pyörittää.
[/quote]

Uusissa planeettapyörästö alennusvaihteena,kierroksia itse moottorissa enempi.
Otsikko: Vs: M-F 188 ja kehno kylmä käynnistyvyys
Kirjoitti: H Hehtolitra - 02.11.07 - klo:18:36
[


 käyny mieles, josko siihen 248:iin sopis joku tehokkaampi startti.
Uusien kutosten startti on fyysisesti niin pirun pieni, mutta pirun hyvin pyörittää.
[/quote]

Uusissa planeettapyörästö alennusvaihteena,kierroksia itse moottorissa enempi.
[/quote]

Hyvä tieto, mutta eivät varmaan sovi vanhempiin malleihin, vai miten?
Ja hinta, voi olla suolainen?
Otsikko: Vs: M-F 188 ja kehno kylmä käynnistyvyys
Kirjoitti: KJL - 02.11.07 - klo:19:52



Uusissa planeettapyörästö alennusvaihteena,kierroksia itse moottorissa enempi.


Hyvä tieto, mutta eivät varmaan sovi vanhempiin malleihin, vai miten?
Ja hinta, voi olla suolainen?

Toi planeettajuttu oli tiedossa enkä ihan suoran pulttauksenkaan olettanu sopivan. Muuten tehokkaampi ei olis pahitteeksi vaan ei taida maksaa vaivaa.
Otsikko: Vs: M-F 188 ja kehno kylmä käynnistyvyys
Kirjoitti: MFV8 - 02.11.07 - klo:20:41
Keskohan kauppaa sellaista tehostarttia jossa on tuo välitys, mainoksessa lukee vaan että varmista sopivuus myyjältä. Oon meinannut hommata sellaisen tuohon meidän 590:iin joka on muuten myös huono lähtemään kylmästä käyntiin, ajettukin vasta 3500h. Startti vie laiskasti vaikka antais apuvirtaa, mutta niin vie 275:ssakin ja se hörähtää silti tosi helposti aina, sillä jo 7400h takana.
Otsikko: Vs: M-F 188 ja kehno kylmä käynnistyvyys
Kirjoitti: samppaj76 - 02.11.07 - klo:21:29
itellä oli 165 sama vika korjaantui kun vaihtoi suuttimien kärjet uusiin.
Otsikko: Vs: M-F 188 ja kehno kylmä käynnistyvyys
Kirjoitti: J.A.Sandels - 02.11.07 - klo:22:13
Siellä siellä se Väinö on eli planeetta.
-90 3050 Jontiireen ostin tuollaisen vaihtolaitteena,hintaa en nyt muista mutta hyvin pyörittää. Autosähkökaupasta, eka hajosi joten takuuseen uusi,piti kuikistaa sisälle uteliaisuuttaan niin planeetta löytyi.
Lienee ns. Boschin kopio.
Otsikko: Vs: M-F 188 ja kehno kylmä käynnistyvyys
Kirjoitti: Timppa - 03.11.10 - klo:20:30
Kuinkas pellaa?
Otsikko: Vs: M-F 188 ja kehno kylmä käynnistyvyys
Kirjoitti: MFV8 - 03.11.10 - klo:22:11
Keskohan kauppaa sellaista tehostarttia jossa on tuo välitys, mainoksessa lukee vaan että varmista sopivuus myyjältä. Oon meinannut hommata sellaisen tuohon meidän 590:iin joka on muuten myös huono lähtemään kylmästä käyntiin, ajettukin vasta 3500h. Startti vie laiskasti vaikka antais apuvirtaa, mutta niin vie 275:ssakin ja se hörähtää silti tosi helposti aina, sillä jo 7400h takana.

Nostalgista suorastaan ;D 590 oli ja meni, tehostartin ostin ja se oli parempi ku vanha, mutta ei se tuosta hyvää käynnistyjää tehnyt silti, parani toki jonkun verran. Sama tartti pyörittää nykyään tuota 275:sta jossa nyt n. 1000h enempi kuin tuossa edellä mainittu ja edelleen loistava käynnistyjä.

Sellaista on kuulunut että nämä jälkeenpäin turbotetut on huonoja lähtemään siksi, että syötön lisäyksen sivuvaikutuksena tulee syötön alkuhetken aikaistuminen ja se heikentää kylmäkäynnistyvyyttä. Tämä selittänee myös eron 236 ja 248 välillä, kun 248:ssa tietysti ruokinta suuremmalla jo alunperin.

Lohkon korkeutta myös ehdotettu eli puristuksissa heittoja. Meillä oli joskus kaksi samanikäistä 575:sta samaan aikaan talossa ja toinen selvästi huonompi käynnistyjä.
Ja vielä se että CAV:n pumpussa ei mitään kunnon kylmästarttiapua ole kuten pakkosyöttöä yms.
Otsikko: Vs: M-F 188 ja kehno kylmä käynnistyvyys
Kirjoitti: Teroman - 03.11.10 - klo:22:11
Komia startti,,,,,,
 :'(