Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: redbull - 07.03.10 - klo:22:40

Otsikko: Latauksesta
Kirjoitti: redbull - 07.03.10 - klo:22:40
Mikähän se mahtaa olla vanhan työkoneen latauksessa vikana, kun mittarin mukaan lataa vain niukasti 12 v. Laturi on uusi Ikran 65 amppeerinen ja siinä on säädin sisällään. Sitähän ei voi säätää lataamaan korkeammalle?? Akku on myös uusi ::) Voisiko olla niin että laturin siiva on liian iso, eli ei tule kierroksia tarpeeksi. Mittari kyllä värähtää hieman korkeammalle kun moottoria ryntäyttää... >:(
Otsikko: Vs: Latauksesta
Kirjoitti: SKN - 07.03.10 - klo:22:45
Mikähän se mahtaa olla vanhan työkoneen latauksessa vikana, kun mittarin mukaan lataa vain niukasti 12 v. Laturi on uusi Ikran 65 amppeerinen ja siinä on säädin sisällään. Sitähän ei voi säätää lataamaan korkeammalle?? Akku on myös uusi ::) Voisiko olla niin että laturin siiva on liian iso, eli ei tule kierroksia tarpeeksi. Mittari kyllä värähtää hieman korkeammalle kun moottoria ryntäyttää... >:(
Kerros ny tarkemmin. Mikä kone? Mistä mittasit? Millä kuormalla?
Otsikko: Vs: Latauksesta
Kirjoitti: Ojala - 07.03.10 - klo:22:55
Siinä on uudenlainen "huoltovapaan akun säädin"  :P
Nakkaa se menemään ja hae Boschin ärhäkämpi tilalle  ;D

KYLLÄ LÄHTEE !


Nää matalalle säädetyt on tarkotettu lämpimiin maihin, ei nääs haihuta akkua kuiviin  :P
Otsikko: Vs: Latauksesta
Kirjoitti: Verku - 07.03.10 - klo:23:12
Eikö laturista kuin laturista pitäis se +14 volttia ulos tulla, sillähän sitä mehua sinne akkuun ajetaan? Oonko vanhanaikanen. ???

Ojalan pentis tuommonen hiano akku ja laturi josta mä en tajuu... :D

Kait tuo vois paikkansakkin pitää.... ;)
Otsikko: Vs: Latauksesta
Kirjoitti: mikkocu - 07.03.10 - klo:23:18
olisko säädin sökönä?
tai yks diodi kärähtäny..sillon lataus yleensä 12v paikkeilla.
normaalisti se on 13.8-14.4v
Otsikko: Vs: Latauksesta
Kirjoitti: redbull - 07.03.10 - klo:23:21
olisko säädin sökönä?
tai yks diodi kärähtäny..sillon lataus yleensä 12v paikkeilla.
normaalisti se on 13.8-14.4v
No kun se laturi on uusi..Tai ollu ny uudesta asti sellanen (2kk)..
Otsikko: Vs: Latauksesta
Kirjoitti: redbull - 07.03.10 - klo:23:26


[/quote]
Kerros ny tarkemmin. Mikä kone? Mistä mittasit? Millä kuormalla?
>>Isuzun 2,8 litranen..Siinä on oma latausmittari. Vanha laturi näytti vajaata 14 volttia siihen asti kunnes hajosi. Kuormaa ei ole kuin nimeksi, kun kaksi työvaloa kiiluu nokalla ja silti syö sen uuden akun tyhjäksi n. viiden käynnistyskerran jälkeen. Boosterilla pyörii kyllä sit taas iloisesti..
Otsikko: Vs: Latauksesta
Kirjoitti: SKN - 08.03.10 - klo:09:03


Kerros ny tarkemmin. Mikä kone? Mistä mittasit? Millä kuormalla?
>>Isuzun 2,8 litranen..Siinä on oma latausmittari. Vanha laturi näytti vajaata 14 volttia siihen asti kunnes hajosi. Kuormaa ei ole kuin nimeksi, kun kaksi työvaloa kiiluu nokalla ja silti syö sen uuden akun tyhjäksi n. viiden käynnistyskerran jälkeen. Boosterilla pyörii kyllä sit taas iloisesti..
[/quote]
Siivapyörän tulee olla saman kokonen kun vanhassakin. Tosin merkitys pieni. Sun on diodit kärvähtäny, purkaa akkua eli laturi päästää läpi. Akusta kannattaa kattoo kennojen ominaispainot. Uudessakin akussa on nykyään monesti kennot ihan paskoja. Ei tarvi kun puolityhjän akun jättää 15 asteen pakkaseen yöksi ni pilalla on.
Otsikko: Vs: Latauksesta
Kirjoitti: mikasep - 08.03.10 - klo:09:09


Kerros ny tarkemmin. Mikä kone? Mistä mittasit? Millä kuormalla?
>>Isuzun 2,8 litranen..Siinä on oma latausmittari. Vanha laturi näytti vajaata 14 volttia siihen asti kunnes hajosi. Kuormaa ei ole kuin nimeksi, kun kaksi työvaloa kiiluu nokalla ja silti syö sen uuden akun tyhjäksi n. viiden käynnistyskerran jälkeen. Boosterilla pyörii kyllä sit taas iloisesti..
[/quote]

Mittaa se jännite laturin päästä. Voi hukkua jännite johtoihin jos on tullut liikuteltua liitoksia laturia vaihdettaessa. Jos jännite on edelleen <13,8V niin laturi on susi jo syntyessään.

Mika
Otsikko: Vs: Latauksesta
Kirjoitti: Risto - 08.03.10 - klo:09:22
Eihän se akku varmasti lataudu 12v. Johtoja tutkittava, tuleeko siemenvirta kun virrat on päällä toiseen niistä pikkujohdoista, toinen on merkkivalolle ja onko nämä nyt oikeinpäin kytketty.
Otsikko: Vs: Latauksesta
Kirjoitti: Pete - 08.03.10 - klo:09:31
Olikos vanhan ja tän uuden laturin siivapyörissä paljon kokoeroa?
865:een valteemiin joskus sovittelin tarvikelaturia, niin jouduin vanhasta laturista siivapyörän siirtään uuteen ennenkuin rupes kunnolla pelittään. Koolla on väliä.
Otsikko: Vs: Latauksesta
Kirjoitti: icefarmer - 08.03.10 - klo:09:39
Olikos vanhan ja tän uuden laturin siivapyörissä paljon kokoeroa?
865:een valteemiin joskus sovittelin tarvikelaturia, niin jouduin vanhasta laturista siivapyörän siirtään uuteen ennenkuin rupes kunnolla pelittään. Koolla on väliä.
uuden laturin kun asentaa niin kannattaa laittaa uus akkukin jos ei oo ihan justiinsa vaihtanu. polttaa laturin lyhyessä ajassa huono akku
Otsikko: Vs: Latauksesta
Kirjoitti: redbull - 08.03.10 - klo:10:08

Olikos vanhan ja tän uuden laturin siivapyörissä paljon kokoeroa?
865:een valteemiin joskus sovittelin tarvikelaturia, niin jouduin vanhasta laturista siivapyörän siirtään uuteen ennenkuin rupes kunnolla pelittään. Koolla on väliä.
[/quote]uuden laturin kun asentaa niin kannattaa laittaa uus akkukin jos ei oo ihan justiinsa vaihtanu. polttaa laturin lyhyessä ajassa huono akku
>>Akku laitettiin uusi samaan aikaan..Mikä lie IKH ??? Niin ja startti on myös tuliterä..Mitenkäs se latausvalon napaisuus sitten vaikuttaa tai sen polttimon koko 2w tai 4w, kun molemmat sinne mahtuu. Nyt on 4w;n.
Otsikko: Vs: Latauksesta
Kirjoitti: AC - 08.03.10 - klo:17:07
Entä akun maajohton kunto
Otsikko: Vs: Latauksesta
Kirjoitti: rene - 08.03.10 - klo:19:12
Herätinvirta voi olla liian pieni. Eli latauksen merkkivalon ottama teho ei riitä jolloin laturi ei herää ollenkaan. Aivan tuliterää laturia varsinkin voi kuulemma vaivata tuollainen. Kokeile kytkeä pieni lamppu laturin merkkivaloliittimeen niin selviää heti oliko vika siinä. Missään muualla ei oikein voi minusta olla jos laturi ei ole valmistusvikainen.
Otsikko: Vs: Latauksesta
Kirjoitti: sorkkis - 08.03.10 - klo:19:19
Mikähän se mahtaa olla vanhan työkoneen latauksessa vikana, kun mittarin mukaan lataa vain niukasti 12 v. Laturi on uusi Ikran 65 amppeerinen ja siinä on säädin sisällään. Sitähän ei voi säätää lataamaan korkeammalle?? Akku on myös uusi ::) Voisiko olla niin että laturin siiva on liian iso, eli ei tule kierroksia tarpeeksi. Mittari kyllä värähtää hieman korkeammalle kun moottoria ryntäyttää... >:(

Siivapyörä vois olla vikana toinen vaihtoehto et säädin olis viallinen .
Otsikko: Vs: Latauksesta
Kirjoitti: jariman - 08.03.10 - klo:21:31
Iskaran tyyppivika, hiilet jumissa, eipi lataa, jos muuten kaikki kunnossa
johdotus, oikein kytketty, virtalukko ehejä.

kopauta pikkasen laturin kylkeen voipi auttaa.

tai sit takuuseen, mulle kans on käynyt näitä maanantaipäivän
iskaroita useampi, yks pari kk käytössä ollut leipo laakerin kiinni,
samaten siivapyörä leipo ittensä akselille, laturin kaksioshihnat tietty
uusiksi, takuuseen...   seur laturi lataili silloin tällöin
hiilet jumissa, takuuna... kolmas kestänyt jo vuoden.....
ja kaksi (kunnostettu ja uusi) iskaraa hyllyssä...
Otsikko: Vs: Latauksesta
Kirjoitti: Hervast - 09.03.10 - klo:10:45
Se jännitteen heittely ja siitä seuraava valojen kirkkauden vaihtelu ja tuulettimen puhaltimen oireilu kait viittaavat juuri huonoon hiilikosketukseen eli varmaankin tuohon hiilien jumimiseen. Näin vähemmän ajetuissa latureissa, vanhoissahan hiilet voi olla muuten loppu.