Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Jompero - 05.01.10 - klo:14:38
-
Mikä on kun lämpönen vesi kyllä nousee kattopuhaltimen kennoon muttei suostu tuleen sieltä alas? Onkohan tuo eberin vesipumppu liian pienitehonen vai onko ilmalla taipumus kokoontua tuonne ylös, kova kurlutes ainakin kuuluu. Tottahan tuo alakennokin kovaa piisais mutta oli vain helpompi asentaa :-[
Jos ottaa vain alakennon käyttöön, niin mistähän putket kannattais vetää? T-haaralla tuo kattopuhallin kylmenee mun järjellä kokonansa, kolmitieventtiilillä sais tietysti eber-lämmitysasennon/moottorin käynnissä olo asennon. Vai onko se paree laittaa ihan oma linjansa ylä/alakennolle, taitaa loppua proput moottorin kyljestä :D
-
Onko kattokenno tuttanut lämpöö ennen asennusta ?
Meinaan on sellasia tapauksia että katon sisällä on letku ollut purituksissa vuosia ,on vaan ihmetelty kun ei tahdo hytti lämmitä.
-
Onko kattokenno tuttanut lämpöö ennen asennusta ?
Meinaan on sellasia tapauksia että katon sisällä on letku ollut purituksissa vuosia ,on vaan ihmetelty kun ei tahdo hytti lämmitä.
virtaako toisinpäin ??? ??? ??? ???
-
MInkä kokonen spähheri? Pitkissä letkuasennuksissa tarvii lisäpumpun. Tuossa on jo korkeuseroa aika lailla.
-
Kyseesä vissiin valtteri? Mezzo/mega/t?
6400 ja 6800 vallujen kanssa juoruttiin webaston kanssa tappelemaan juuri tuon veden kierron kanssa. Ratkastiin sillai että webasto ottaa veten lohkon alareunasta jossa tyhdennysproppu ja painaa veten t-haaraan josta menee vesipumpun päälle. Normaalisti vesi nousee kannen päältä alakennolle josta yläkennolle josta vesipumpulle. Kun webasto käy niin kierrättää vettä pelkässä lohkossa ja kun kone käynnistetään niin suljetaan webasto kierto kraanalla jotta vesi kiertää yläkennossa.
Raavittiin päätä kunnolla ennen ku keksittiin tollanen.
-
Omassa 6850 kiertää kyllä hyvin kattokennon kautta. Lämmitin on 5kw webasto johon on vaihdettu isompi kiertovesipumppu, tais olla 9kw lämmittimestä. Ei toiminut omalla pumpulla.
-
ite ainakin laitoin 5kw eberin siihen hytin etuseinästä läpi menevien letkujen väliin ja hyvin sieltä kattopuhaltimesta tulee lämpöstä.
-
Joo näin se on webastokin kytketty, kojelauta- ja kattokenno sarjassa niin kuin alunperinkin.
-
8550 mä sitä laitoin. Naftaputsarin takaa lohkon kyljestä otin veden ja paisuntasäiliön letkuun t-haara niin rupes puksuneeraahan 5kw Eberi. Ja yläkennon muutin omaksi kierroksi, Eberin vesi menee vain alakennon läpi. Semmonen ropleema viä jäi, että puhaltimet ei suostu pyöriin jos ei lämmitin oo päällä? Sulaketaululta lähtevä johto on katkastu tuohon lämmitinohjaukseen, mutta se ei näköjään älyä antaa virtaa sitten ilman lämmitimen relettä?
-
Juu se vaatii sen vaihtoreleen siihen väliin, tulee asennus sarjan mukana yleensä (normi vaihtorele)
-
Niin onhan siä se rele, mutta se näköjään anna käskyä puhaltimille ilman Eberiä? En oo koskaan perehtyny releiden sielunelämään, mutta tykkääköhän se kyttyrää jos sen sulakkeelta lähtevän johdon haarottaa sinne releelle, ei siis katkase kuten ohjeessa sanottiin?
-
pitäs antaa käsky ilman eperiä.Koska sehän on sähköttä ja yhdistävänä ilman eberiäkin.
Sitten kun lämpötila nousee niin yhdistää 30 87 navat vaikka raku sammuksissa ja puhallin käy.
Kokeile vaihtaa normaali VAIHTO(ja katso että navoilla samat toiminnot/karjellä) rele siihen tilalle,se on joku hieno diodi ohajttu rele,saattaa olla rikki.
Itsellä näin.
-
Yleensä jos kurluttaa niin siellä on ilmalukko
-
Mutta luulis että se ilmalukko olis saanu kyytiä kun kone oli kumminki muutaman tunnin lumihommissa ennenkö koitin lämmitintä päälle? Ei tuo jälkimmäinenkään asennus toiminu aluksi, mutta kun korvensi konetta sen verran että ilkes -28 asteessa täräyttää käyntiin niin rupes Eberikin puhiseen.
Olisko tuos sitte vettä sen verran enempi kun 4 pyttyses että potku loppuu tuosta vesipumpusta jos ylös pitää nostaa
Tunnin verran saa tohottaa näillä keleillä alkaa lohkon kylki olemaan haalea :D mutta on se paree kun se vastus joka ei saanu lämpöseksi kunnolla edes ittiänsä pienemmälläkään pakkasella. Onkohan noihin pantu tehtaalla jo turhan pieni vastus, eikös tommonen vastus kumminki oo on/off
-
Kun käytätä pidä eberi päällä ja varmista että kennolta palaa myös lämmintä nuo eberin magneettivetoset tuppaa olemaan hieman tuhnuja työntämään kohmeista nestettä ja onhan se sähköpumppu letkun alimmassa kohdassa tahi jos on eberin sisällä oleva niin lähtevä letku pitää nousta ylöspäin ei mitään ylös alas mutkia matkalla
-
Jos alimpaan kohtaan meinaa, niin sillonhan se järjestys olis moottori-lämmitin-alakenno-vesipumppu-yläkenno-moottori mikä ei liene tarkoitus, ainakin noissa kuvissa se on aina ennen lämmitintä TAI koko systeemi pitää värkätä kopin alle ja siinäkin tapauksessa järjestys on moottori-alakenno-vesipumppu-lämmitin-yläkenno-moottori. Konepellin alla on vain huomattavasti paremmassa suojassa kuin hytin alla
Tosin sama nestehän sen läpi menee joka tapaukses mutta liekkö tuolla joku tarkotus että lämmittimen pitäis olla painepuolella eikä imupuolella, ilmakuplat? Ihan vain sillä kyselen kun 8150 odottaa vuoroonsa 8)
Se rele muuten oli joku sisäänajettava malli, nyt toimii ihan normaalisti puhaltimet kun oli kone käynnis ??? tommonen hieno diodirele varmaan on niin arvonsa tunteva että vaatii neitsytmatkan ja vasta toisella kertaa suostuu tarttuun lapioon :D
-
diodi ohjattu?? vaiko diodi suojattu induktiivi piikkiä varten? jos kyseisen releen pistää väärten päin ohjausvirran se on laaki ja vainaa mutta eberin releen navat
30 --> puhaltimeen
87A <-- koneen sulaketaululta
87 <-- Eberin sulakkeelta
85 - maa
86 + ohjaus
niin ja sähköiseltä vesipumpulta lähtevä letku pitäisi optimi tapauksessa lähteä yläspäin jottei pumppuun jää niitä ilmakuplia poistuvat vapaasti menosuuntaan mikäli vesikierrossa on kuristimia ne aiheuttavat eberin tehon tipahtamisen osa teholle. Kuokkakoneissa usein on moottorista lämmistyskennoon menevässä nipassa niin pieni reikä ja letkukin pientä jolloin vesi ei kierrä kunnolla silloin on asennettu tuplapumppu järjestelmään.
-
,se on joku hieno diodi ohajttu rele,saattaa olla rikki.
Itsellä näin.
Tuon takia niistä diodiista höpisin
Ootteko laittanu tuplapumpulla sen toisen pumpun ennen vai jälkeen lämmittimen? Äkkiseltään näyttäis toinen samanlainen pumppu olevan halvempi kuin laittaa 1 tehokkaampi.
Aikanaan kun webastoa asentelin 755:seen niin huomasin kans tuon että röörit pitää olla tarpeeksi suuret, pienikin nippa ahistaa kummasti jos ei poraa reikää isommaksi
-
mekaanisella vedolla varustettu vesipumppu ennen eberiä alimpaan kohtaan rele ohjauksella vedenkiero paranee ja pienikin pannu saa motin kuumaksi asti. Mekaaninen siksi ettei vesikierrossa oleva metalli jää vesipesään niinkuin magneettivetoisessa .Tutkittu ja testattu muutamassa "takuu"koneessa ilman lisäpumppua ja lisäpumpulla.
-
Löytyiskö täältä ketään viisaampaa joka osais sanoa miksi fentissä ei tahdo kiertää vesi kuin kannessa. Elikkä vedenkierto: Kannen yläpää->eberi->lämppärin kenno->alavesiletku. 5kw eberi ja 1,5tunnin jälkeen pelkästään kansi lämmin, lohkon kylki aivan kylmä. kyseessä 926 fentti.
-
Lämmityskennolta menee vesi alavesiletkuun? Vai toiseen päähän kantta? Termostaatti ei päästä lohkon puolelle vettä? Tottahan oot muistanu röyhtäyttää asennuksen jälkeen = käyttää moottorin lämpöseksi asti?
Bobcattiin kun asentelin joskus semmosta sähköllä toimivaa vesilämmitintä, niin sitä en saanu kans kokonaan kuumaksi ennenkö tein syylärin alavesiletkuun liitoksen ja toisesta päästä kannesta toinen liittymä
Onkohan sille muuten joku looginen selitys, että Eberin polttoaineen otto käsketään asentaa ensimmäiseksi tankin jälkeen ja Webasto paluupuolelle?
-
Tuo polttoaine kannatta ottaa suoraa säiliöstä mikäli mahdollista sillä nykyiset säästövimmaiset valmistajat säästävät jopa polttoaine putkien halkaisijassa jolloin t haaran kohdalla saattaa tuotta ongelmia kun yleensä putkeen työnnettävä t-haara on vielä ohkaisenmpi kuin letku eli virtaus on niin suuri että sivu haaraan ei menekkkään tavaraa vaan jopa tulee alipaineiseksi.. paluu linjan putki taas ei joka tapauksessa menekkään säiliön pohjalle jolloin webaston pumppu hörii tyhjiä..
-
Lämmityskennolta menee vesi alavesiletkuun? Vai toiseen päähän kantta? Termostaatti ei päästä lohkon puolelle vettä? Tottahan oot muistanu röyhtäyttää asennuksen jälkeen = käyttää moottorin lämpöseksi asti?
Bobcattiin kun asentelin joskus semmosta sähköllä toimivaa vesilämmitintä, niin sitä en saanu kans kokonaan kuumaksi ennenkö tein syylärin alavesiletkuun liitoksen ja toisesta päästä kannesta toinen liittymä
Onkohan sille muuten joku looginen selitys, että Eberin polttoaineen otto käsketään asentaa ensimmäiseksi tankin jälkeen ja Webasto paluupuolelle?
Lämmityskennolta menee vesi alavesiletkuun, siitä se nousee kanteen vesipumpun läpi. Lohko ei vaan lämpene millään. Tuossa joku jo ehdotteli isomman kiertovesipumpun laittoa..