Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: nautafarmari - 29.11.09 - klo:11:00

Otsikko: Kalliomurske
Kirjoitti: nautafarmari - 29.11.09 - klo:11:00
Minkä kokosta kannattaa pihatiellä laittaa, tai mistä ei traktorin renkaat vielä tykkää kyttyrää? Mihinkä raekokoon tuota yleensä tehdään? Kantavuus varmaan parempi kuin normi 32?
Otsikko: Vs: Kalliomurske
Kirjoitti: SKF - 29.11.09 - klo:11:26
Minkä kokosta kannattaa pihatiellä laittaa, tai mistä ei traktorin renkaat vielä tykkää kyttyrää? Mihinkä raekokoon tuota yleensä tehdään? Kantavuus varmaan parempi kuin normi 32?

150 mm pohojalle ja 60 pintahan, kylä savi lopun tilikkii! ;)
Otsikko: Vs: Kalliomurske
Kirjoitti: Hervast - 29.11.09 - klo:11:49
Kalliomurskehan on kantavaa ja vettä läpäisevää materiaalia joka on tarkoitettu runkomateriaaliksi, ei siitä pidemmänpäälle ole sen suurempaa iloa pintamateriaalina.

Jos on kantavuusongelmia, niin ajaa tien runkoon vaikka kivirauniota (tai tuota 150mm kiveä), savikolla tietty pitää runkomateriaali erottaa hienojakoisesta materiaalista vaikkapa kankailla. Pintakerroksiin sitten 20-30 mm mursketta niin sen pystyy lanaamaan tarvittaessa traktorikalustolla. Autollakin pystyy sitten vielä kulkemaan tarvittaessa.
Otsikko: Vs: Kalliomurske
Kirjoitti: JCM - 29.11.09 - klo:12:10
Härpitään nyt tätä aihetta. Täällä on ollut juttua, että esim. pellon raivauksesta tulleita kiviä on murskailtu. Katselin tuossa, että niitä olis raivauksien ja kivenkeruun takia kertynyt aivan kauheasti lohkojen varsiin. On vaan aika haluttomia nuo murskaus yritykset raiviokivien murskaukseen. Nyt kun saisi vinkkiä mistä yrityksistä kannattais kysellä???

Olisi sekin mahdollisuus, että rikotuttaisi isommat ja välppäis ja seuloisi suurinpiirtein eri jakeisiin? Alkaa nää syksyt olemaan järestään aika kosteita ja sen myötä murskeille olis käyttöä. Kivet ei tän suunan pelloilta lopu ihan heti kesken.  ;D

http://www.savonsanomat.fi/uutiset/savo/tiest%C3%A4-tuli-savim%C3%B6ss%C3%B6%C3%A4-karttulassa/507873
Otsikko: Vs: Kalliomurske
Kirjoitti: nautafarmari - 29.11.09 - klo:12:19
Kalliomurskehan on kantavaa ja vettä läpäisevää materiaalia joka on tarkoitettu runkomateriaaliksi, ei siitä pidemmänpäälle ole sen suurempaa iloa pintamateriaalina.


Näyttää täällä päin olevan nykyään pääasiallinen pintamateriaali. Pinnan liettyminen on ongelma, ei kantavuus.



Otsikko: Vs: Kalliomurske
Kirjoitti: mlahti - 29.11.09 - klo:12:56
asvaltti
Otsikko: Vs: Kalliomurske
Kirjoitti: Tapani - 29.11.09 - klo:12:59
asvaltti
Ei se asvalttikaan auta, jos pohjat on huonot. Meillä on pihatiet asvalttia toista kymmentä vuotta ja viime keväänä ensimmäisen kerran yhdestä kohti meni asvaltti rikki.
Otsikko: Vs: Kalliomurske
Kirjoitti: Hervast - 29.11.09 - klo:13:12
No sitä ajattelee toista ja kirjoittaa toista, kalliosta murskattu sepeli oli jostain syystä mielessä.

Tuohon ongelmaan lienee ratkaisu tien muodon parantaminen, ylimääräinen vesi pitäis saada poistumaan tien pinnalta mahdollisimman äkkiä. Vois kokeilla tien muotoilua pyörähtävämmäksi karkeammasta aineesta, tiivistys ja lanauskerros vaikka n. 20mm tavaralla.

Meillä on yksityisteillä käytetty laadultaan kalliomursketta lähellä olevaa mursketta ja sorasärkästä murskattua tavaraa ja liestyminen on suurempi ongelma em. aineessa vaikka se on 20 mm vs. 16 mm soramurske. Toki kesällä pölynsidonta on helpompaa kohdissa jossa murskeen seassa on enempi sideainetta.
Otsikko: Vs: Kalliomurske
Kirjoitti: klapikasa - 29.11.09 - klo:14:22
Tilaa KaM 0-16. Se on se tavalinen murske mitä ne ajaa pintaan. 0-32 on jo liian karkee. Jotain noiten väliin jääviä ei ainakaan ncc tai rudus tekee.
Otsikko: Vs: Kalliomurske
Kirjoitti: Ana - 29.11.09 - klo:14:32
Korkeintaan talon porraspäähän 0-16, muuten 0-32 tai 0-65 pinnaksi. Tuohon kylätielle ajoivat syksyllä pinnaksi 0-16... noh, olihan se kuivalla hyvä mutta nyt se on sekaantunu sellaaseksi 15cm savivelliksi. Toki murskeitten laarus on suuria eroja riippuen kalliosta.
Otsikko: Vs: Kalliomurske
Kirjoitti: MF 4000 - 29.11.09 - klo:14:33
tuota 16 mm mursketta meillä on käytetty.ja kesällä sitten kylvää maantiesuolaa tai mitä se nyt sitten on,niin kovettuu ihmeesti,Tietysti jos perusteellisemmin laittaa routamatto/suodinkangas  ja karkeampi 30-16 murske ja pintaan tuo 0-16.Mutta kustannukset nousee.Tuo 0-16 on kyllä hyvä tasata.
Otsikko: Vs: Kalliomurske
Kirjoitti: ravenlord - 29.11.09 - klo:14:42
Entäs jos tie tehdään nevalle? Kyseesä olisi tien kunnostus, johon on vuosikymmenien ajan ajettu milloin minkäkimoista kiviä ja soraa, ja tie on taasvaihteeksi pudonnut melkolailla syvälle. Ojien perkaaminen on myös tarpeen, mutta mitä ja missä järjestyksessä kannattaisi siihen vanhan tienrungon päälle ajaa tavaraa? Ajattelin ite niin että pohjalle matto seulajätettä, eli pyöreää kiveä, ja päälle suunnittelin sellaasta ruosteista monijakeista hiekkaa missä on pohjamaata seassa. Onkuin asfalttia kun sen levittää.  Mielipiteitä ja hyviä ehdotuksia?
Otsikko: Vs: Kalliomurske
Kirjoitti: MF 4000 - 29.11.09 - klo:14:58
Periaatteessahan se noin menee, pinnan muotoilu enne levitystä on hyvä,koska vedet eivät jää seisomaan tierunkoon.
Otsikko: Vs: Kalliomurske
Kirjoitti: kuu - 29.11.09 - klo:16:52
0-12 mm pintaan ja alle sitten mitä tahansa isoa.

Pintaan tosiaan pientä, jotta menee kiinni liikenteen alla eikä siten pölyä ja purkaannu pinta.

Ojat kuntoon, ja jos on routiva paikka tms niin kangas niihin kohtiin
Otsikko: Vs: Kalliomurske
Kirjoitti: Herra Heinamaki - 29.11.09 - klo:17:46
Jos pinta liettyy, siinä on liikaa hienoa tavaraa.

Kangas alle, päälle 0 - 32 KaM. Pyörissä kulkee siihen tilkettä aikaa myöten. Jos tuntuu liian karkealta vielä vuoden kuluttua, voi päälle aina vetää maton 0 - 16 KaM:ista.

Ilman kangasta märällä kelillä ajaminen pumppaa pohjamaasta savesta pintaan.
Otsikko: Vs: Kalliomurske
Kirjoitti: palindromi - 29.11.09 - klo:18:07
joka paikkaan rätti alle,pohjalle vähän hiekkaa, sitten puoli metriä 0-200mm kiveä, KUNNON jyräys ja päälle 10cm 0-32mm kiveä. ei muuten seiso vesi pihassa  ;D
Otsikko: Vs: Kalliomurske
Kirjoitti: vms1 - 29.11.09 - klo:18:50
Täällä on ollut juttua, että esim. pellon raivauksesta tulleita kiviä on murskailtu. Katselin tuossa, että niitä olis raivauksien ja kivenkeruun takia kertynyt aivan kauheasti lohkojen varsiin.
joka paikkaan rätti alle,pohjalle vähän hiekkaa, sitten puoli metriä 0-200mm kiveä, KUNNON jyräys ja päälle 10cm 0-32mm kiveä. ei muuten seiso vesi pihassa  ;D

Jos sattuu oleen niitä kiviä paljon nii ajattaa ne jollekki kentälle missä rammerilla hakkaa isoimmat pienemmäksi. jos on oikein isoja tai hyvin kovia niin tynamiittia perään. Sitten itte perustamiseen niin tärkein on, että saa veden pois joko avo-ojin tai salaojittamalla. Jos maat on märkiä niin matto alle ja sen päälle tätä rikottua kiveä. Raekoko ei sais ylittää 2/3 kerroksen paksuudesta mutta hienoaineella ei ole väliä. Jos haluaa olla oikein pätevä nii kuormat pitäis kipata valmiin pinnan päälle ja siitä työntää vaikka puskulevyllä monttuun. Pintaan sitten vaan jotain 32 joku 5-10 cm. jos viellä meinaa laittaa asfalttia ja meinaa saada sen pysymään kunnossa niin ainakin 60cm kerrokset alle ja jos hiukankin raskaampaa liikennettä nii 80cm. Noi peltojen Kivet tahtoo olla niin kovia, että murskaaminen ei lyö leiville. Jos välttämättä haluu omaa mursketta nii hakee vaikka jonkun ladon rakennuslupaa kalliotöppyrälle ja antaa sen kallion poistamisen jollekki firmalle.
Otsikko: Vs: Kalliomurske
Kirjoitti: suomileijona - 29.11.09 - klo:20:06
minä laitoin ratasepeliä (63mm) hallin pihalle.. ei enää vesi seiso! joku aika menee että kivet asettuu kunnolla.. nyt jo ihan hyvä kävellä
Otsikko: Vs: Kalliomurske
Kirjoitti: Timppa - 29.11.09 - klo:20:21
minä laitoin ratasepeliä (63mm) hallin pihalle.. ei enää vesi seiso! joku aika menee että kivet asettuu kunnolla.. nyt jo ihan hyvä kävellä

0-65:sta kun laittaa ja lätkällä täryttelee (jos maa on kuivaa) sen tasaseks niin on aikas hyvä. Siihen päälle vaikkapa 0-16:ta.
Otsikko: Vs: Kalliomurske
Kirjoitti: JCM - 29.11.09 - klo:20:46
Lainaus
Jos välttämättä haluu omaa mursketta nii hakee vaikka jonkun ladon rakennuslupaa kalliotöppyrälle ja antaa sen kallion poistamisen jollekki firmalle.

Täältähän saa oikeasti hyviä vinkkejä.  :)

Lainaus
Jos sattuu oleen niitä kiviä paljon nii ajattaa ne jollekki kentälle missä rammerilla hakkaa isoimmat pienemmäksi.

Kone löytyisi ja noita rammereita saisi vuokrattua. http://www.iskuvasara.fi/Iskuvasaranvuokraus.htm

Yksinkertaisella soravälpän tapaisella sais sit nuo murkulat jaettua hienompaa ja karkeampaa jakeeseen. Pitää ihan tuumailla, että olisiko tuossa mitään järkeä siis rahallisesti.  :)

Lähiseutuvilla tekivät eräälle yksityistielle sateitten välillä remonttia, kun oli mennyt todella huonoksi. Siellä ensiksi työnsivät alusterällä liejut karholle keskelle, jonka ottivat pyöräkuormaajalla pois. Tämän jälkeen laittoivat 63:sta pohjalle ja 32:sta päälle. Pitäis ihan käydä vilkaisemassa, että asettuiko tie.
Otsikko: Vs: Kalliomurske
Kirjoitti: SKN - 29.11.09 - klo:21:05
http://www.maa-aines.com/index.php?node_id=13669
Otsikko: Vs: Kalliomurske
Kirjoitti: Make - 29.11.09 - klo:21:31
http://www.maa-aines.com/index.php?node_id=13669
Louhoksen kotisivut. ;)
Otsikko: Vs: Kalliomurske
Kirjoitti: Hervast - 29.11.09 - klo:21:39
Entäs jos tie tehdään nevalle? Kyseesä olisi tien kunnostus, johon on vuosikymmenien ajan ajettu milloin minkäkimoista kiviä ja soraa, ja tie on taasvaihteeksi pudonnut melkolailla syvälle. Ojien perkaaminen on myös tarpeen, mutta mitä ja missä järjestyksessä kannattaisi siihen vanhan tienrungon päälle ajaa tavaraa? Ajattelin ite niin että pohjalle matto seulajätettä, eli pyöreää kiveä, ja päälle suunnittelin sellaasta ruosteista monijakeista hiekkaa missä on pohjamaata seassa. Onkuin asfalttia kun sen levittää.  Mielipiteitä ja hyviä ehdotuksia?

Tein tieuran upottavalle nevalle peruuttamalla sinne 1/2 kuormaa seulanperäkiviä, sitten tamppasin ne puolikkaalla lastilla ja kippasin sitten loppukuorman kasan jatkoksi. Niinkauan kuin suo antoi periksi kippasin siihen kohtaan tavaraa ja välillä tasailin etukuormaimella. Nyt kestää ajaa vaikka millä kuormalla vaikka yhdestä kohtaa onkin tie hieman notkahtanut.

Eräässä toisessa paikassa oli samanmoinen ongelma kuin sinulla, vanha tieura vei soisevan maaston läpi vanhalle metsitettävälle suopellolle ja harvennettavaa metsää oli tien molemmin puolin. Ojat oli meininki kaivaa tieuran toiselle puolelle ja metsään savotan jälkeen. Kun sattui vielä sateinen syksy oli pakko vahvistaa tieuraa ajamalla siihen rauniosta kiveä. n. 20-30 cm kerros antoi mukavasti kantavuutta ja kun pintaan ajoi sorat niin on saanut olla niinehyvineen jo reilut 10 vuotta. Nyt kun tien runkokin on kuiva niin kantaa hyvin. Onneksi oli sopivaa 5-15 cm morkulaa tarjolla rauniossa.
Otsikko: Vs: Kalliomurske
Kirjoitti: vms1 - 29.11.09 - klo:22:01
Kone löytyisi ja noita rammereita saisi vuokrattua.

Yksinkertaisella soravälpän tapaisella sais sit nuo murkulat jaettua hienompaa ja karkeampaa jakeeseen.

Kannattaa harkita kaksi kertaa ennen kun asentaa rammerin omaan koneeseen. Tahtoo tapit kulua ja sylinterit sekä ikkunat sun muut saada helposti kipeää. Jos joku urakoitsija vaikka haluais tuhota oman koneensa. Eikä niitä mun mielestä kannata erotella kun ainoastaan kaivinkoneella suurimmat kivet pois jos on ohuempi kerros. Se hieno aines tarvitaan kuitenkin sitomaan sitä massaa.
Otsikko: Vs: Kalliomurske
Kirjoitti: Astral - 29.11.09 - klo:22:48
minä laitoin ratasepeliä (63mm) hallin pihalle.. ei enää vesi seiso! joku aika menee että kivet asettuu kunnolla.. nyt jo ihan hyvä kävellä

Ja ratasepelihän on nimensämukaisesti SEPELIÄ, josta siis puuttuu hieno aines. Ratasepelin koko on 32-65mm, tämä siis yleisesti käytössä oleva koko JOS kivi lujuudeltaan kelpaa ratasepeliks. Jos ei kelpaa niin puhutaan ihan vaan 32-65 sepelistä
Otsikko: Vs: Kalliomurske
Kirjoitti: suomileijona - 30.11.09 - klo:08:27
kyllä se ihan ratasepeliä oli. sano että tätä menee pelkästään vr:lle. muutamalle yksityiselle vaan menny
Otsikko: Vs: Kalliomurske
Kirjoitti: hogi - 30.11.09 - klo:09:10
http://www.maa-aines.com/index.php?node_id=13669
Louhoksen kotisivut. ;)

Hyvä firma  ;) ;)
Otsikko: Vs: Kalliomurske
Kirjoitti: Jompero - 30.11.09 - klo:13:23
Härpitään nyt tätä aihetta. Täällä on ollut juttua, että esim. pellon raivauksesta tulleita kiviä on murskailtu. Katselin tuossa, että niitä olis raivauksien ja kivenkeruun takia kertynyt aivan kauheasti lohkojen varsiin. On vaan aika haluttomia nuo murskaus yritykset raiviokivien murskaukseen. Nyt kun saisi vinkkiä mistä yrityksistä kannattais kysellä???

Itte se on tehtävä  ;D

http://www.nettikone.com/viewMachine.php?status=F&id_machine=788387&PN[0]=adv_search&PL[0]=advSearch.php?id=2734061@tb=tmp_find_agent&PN[1]=search_results&PL[1]=listAdvSearchFindAgent.php?id=2734061@tb=tmp_find_agent
Otsikko: Vs: Kalliomurske
Kirjoitti: roadman - 30.11.09 - klo:18:54
Entäs jos tie tehdään nevalle? Kyseesä olisi tien kunnostus, johon on vuosikymmenien ajan ajettu milloin minkäkimoista kiviä ja soraa, ja tie on taasvaihteeksi pudonnut melkolailla syvälle. Ojien perkaaminen on myös tarpeen, mutta mitä ja missä järjestyksessä kannattaisi siihen vanhan tienrungon päälle ajaa tavaraa? Ajattelin ite niin että pohjalle matto seulajätettä, eli pyöreää kiveä, ja päälle suunnittelin sellaasta ruosteista monijakeista hiekkaa missä on pohjamaata seassa. Onkuin asfalttia kun sen levittää.  Mielipiteitä ja hyviä ehdotuksia?

Mitäs sillä nevalla tarkoitat? Täälläpäin neva tarkoittaa sitä että 8m metrisen riun saa polkea pystyyn.

Noille soille ja nevoille tien tekeminen on kinkkinen juttu mitä raskaampaa tavaraa ajat niin sen enemmän tahtoo tie painua. Kantava tavara aiheuttaa myöskin painetta painumiselle, jos kuivatus onnistuu niin kantavaa maa-ainesta tiepohjalle ja ravit kaivetaan KAUAS tienlaidasta ja ravi ojasta tulevalla aineksella tuetaan tien sivut elikkäs tehdään vastapainetta ettei tien rungon alla oleva pehmeä aines pullahda raviojaan. "Näin yritetään estää niin sanottu tien painuminen"

Ihan oikeille nevoille on tehty seuraavaa. puupeti on ladottu vesi rajan alapuolelle jonka päälle on ajettu kohtuullinen määrä maata.
UPM pojat ajaa tälläistä tietä myöten tukirekoilla. Sinne on työnnetty 10m riuku 13T kaivinkoneella puomit niin alas kuin vain saa. Auta armias jos se puupeti pettää, sinne moslkahtaa eikä pois ongita.
Ai niin eikä mitään mutkia noille paikoin tiehen.Rummutkin laitetaan puupedin yläpuolelle.
Nyt vois saada soneralta vanhoja puhelin pylväitä tuohon tarkoitukseen.

Muutoin rospuutto aikaan pehmeisiin ja routiviin paikkoihin. Suodatin kankaan päälle kantavaa kerrosta 200-300 mm. Kivikarhu kivi on hyvää tavaraa sellaisenaan. Päälle 0-32 kalliomurske. Ravit kaivetaan samoin kuin edellä riittävän kauas, tien laidat tuetaan ravista tulevalla maa-aineksella.

Kivi tavarasta sen verta että kulmikkaalla kiviaineksella on parempi kanto kyky kuin pyöreäksi hioutuneella. eli mursketta aina kantaviin kerroksiin.
Otsikko: Vs: Kalliomurske
Kirjoitti: Bonden - 01.12.09 - klo:17:27
Tutulle kallionmurskaajalle tarjosin metsäkiviä ja pellonreuna kivikasoija,mutta se sanoi että ei saa käyttää missään kun se on niin " pehmeä" kiviaines. Ei voi myydä,mut ehkä omaan käyttöön sitten.
Otsikko: Vs: Kalliomurske
Kirjoitti: zape - 01.12.09 - klo:18:51
Jos haluu itte kiviä murskailla ja on kukkalapiokone ostakkee tämmönen kauha, karkeesta kivisestä sorarinteestä, täyttä tavaraa omaan käyttöön.

http://www.mbcrusher.com/home_eng.php
Otsikko: Vs: Kalliomurske
Kirjoitti: oojee - 04.12.09 - klo:00:44
Minkä kokosta kannattaa pihatiellä laittaa, tai mistä ei traktorin renkaat vielä tykkää kyttyrää? Mihinkä raekokoon tuota yleensä tehdään? Kantavuus varmaan parempi kuin normi 32?

 tai mistä ei traktorin renkaat vielä tykkää kyttyrää?  ??? 0-200mm kaM tota tavaraa ei kannata laittaa pihatielle päällimmäiseks kerrokseks siitä saattaa JO renkaat tykätä kyttyrää (vastaus aiheeseen)  :D
Otsikko: Vs: Kalliomurske
Kirjoitti: vms1 - 04.12.09 - klo:11:17
Tutulle kallionmurskaajalle tarjosin metsäkiviä ja pellonreuna kivikasoija,mutta se sanoi että ei saa käyttää missään kun se on niin " pehmeä" kiviaines. Ei voi myydä,mut ehkä omaan käyttöön sitten.
Mä en tiiä valmiista tavarasta, mutta oon käsittäny että luonnon muovaama kivi vaatii enemmän voimaa rikotukseen kun kalliosta räjäytetty. Eikä sillä kiviaineen pehmeydellä ole mun käsityksen mukaan merkitystä piha ja metsäteillä. Sokkelin alla ja asfaltin alla sillä sitten voi olla merkitystä eli ei muuta kun rikki vaan ja oman sekä naapureiden käyttöön. Nii korjatkaa äkkiä joku jos tää meni ihan metsään.
Otsikko: Vs: Kalliomurske
Kirjoitti: JCM - 04.12.09 - klo:12:46
Lainaus
Kannattaa harkita kaksi kertaa ennen kun asentaa rammerin omaan koneeseen. Tahtoo tapit kulua ja sylinterit sekä ikkunat sun muut saada helposti kipeää. Jos joku urakoitsija vaikka haluais tuhota oman koneensa. Eikä niitä mun mielestä kannata erotella kun ainoastaan kaivinkoneella suurimmat kivet pois jos on ohuempi kerros.

Nyt voisi vielä ehkä saada aika helposti ja edullisesti jonkun maarakennusurakoitsian tekee tuon, kun ei vielä kauheata noususuhdannetta ole näkyvissä ja talvella muutenkin maarakennuspuolella on vähän hiljaisempaa.

Lainaus
Jos haluu itte kiviä murskailla ja on kukkalapiokone ostakkee tämmönen kauha, karkeesta kivisestä sorarinteestä, täyttä tavaraa omaan käyttöön.

http://www.mbcrusher.com/home_eng.php

Toi olis kyllä hyvä. Mutta käytetyilläkin näkyi olevan hinta niin hyvin kohdallaan ettei uuden hintaa uskaltanut selvittää.  :D Pitäisikö jollekkin vuokrausfirmalle vihjaista, että ottaisivat kyseiset kauhat listoille. Olis varmaan muillekkin noille käyttöä.

Lainaus
Mä en tiiä valmiista tavarasta, mutta oon käsittäny että luonnon muovaama kivi vaatii enemmän voimaa rikotukseen kun kalliosta räjäytetty. Eikä sillä kiviaineen pehmeydellä ole mun käsityksen mukaan merkitystä piha ja metsäteillä. Sokkelin alla ja asfaltin alla sillä sitten voi olla merkitystä eli ei muuta kun rikki vaan ja oman sekä naapureiden käyttöön. Nii korjatkaa äkkiä joku jos tää meni ihan metsään.

Näin minäkin ymmärsin, että luonnonkivet ovat niin kovia, että on aika hupaa murskaimelle. Mutta mielestäni pellonraivauksesta ja kivienkeräyksestä tulevia kiviä ei enään kannattaisi mihinkään metsään haudata. Menisivät ihan täydestä metsä, pelto- ja yksityisteille. Muuhun sit oikeata kalliomursketta.

Seuraavassa linkissä on hyvin tiivistetty kiviainesten käyttö ja kehitysnäkymät.

http://www.gtk.fi/luonnonvarat/kiviaines/kalliokiviainekset/