Mitenkäs tuollainen vaimennin käyttäytyy esim. pyöröpaaleja nostellessa? Kun paalin pudottaa pois, niin kuormain varmasti nytkähtää rajusti ylöspäin 10-20 cm, vai miten on? Saako tuon vaimennuksen helposti pois päältä esim. sulkuhanalla, jos se ei jostain syystä sovellu sen hetken käyttötarkoitukseen?
Nyt kun on tullut ajeltua muutamalla lainavehkeellä, joiden etukuormaajissa on vaimennus, niin on alkanut tehdä sellaista itsekin mieli.
Millaisia vaimenninvaihtoehtoja on olemassa kohtuullisen edulliseen hintaan?
Niissä kuormaajissa, joilla olen ajellut, on ollut "pässinkivekset", mikä lie oikea nimitys, paineakku kenties?
Netissä surffaamalla MP-Lift myy erityyppistä vaimenninta. http://www.mp-lift.fi/lisavarusteet.htm
"Kaasuvaimentimet aisastolle - MP-LIFT kuormaimissa on vakiona kotimainen Hydroll mäntätyyppinen kaasuvaimennin. Vaimenninsarjaa on saatavissa myös muihin kuormaimiin. Hinta: 380 e".
Tuossa olisi ainakin hinta kohdallaan. Käsittääkseni nuo pallotyyppiset ovat kalliimpia, mutta ovatko ne myös toiminnaltaan jotenkin parempia?
Mitenkäs tuollainen vaimennin käyttäytyy esim. pyöröpaaleja nostellessa? Kun paalin pudottaa pois, niin kuormain varmasti nytkähtää rajusti ylöspäin 10-20 cm, vai miten on? Saako tuon vaimennuksen helposti pois päältä esim. sulkuhanalla, jos se ei jostain syystä sovellu sen hetken käyttötarkoitukseen?
Mitenkäs tuollainen vaimennin käyttäytyy esim. pyöröpaaleja nostellessa? Kun paalin pudottaa pois, niin kuormain varmasti nytkähtää rajusti ylöspäin 10-20 cm, vai miten on? Saako tuon vaimennuksen helposti pois päältä esim. sulkuhanalla, jos se ei jostain syystä sovellu sen hetken käyttötarkoitukseen?
Ainakaan uusissa Trimoissa ei mitenkään rajusti nytkähdä ylöspäin kun pudottaa paalin. Hyvin on toiminut kaikissa tilanteissa, en ole vielä kertaakaan ottanut pois päältä.
Mullon tommonen MP-liftin kaasuvaimennin ollut yli kymmenen vuotta, nyt jo toisessa kuormaimessa. Vaimennus ollut lähes kokoajan päällä, vaimennus toimii parhaiten kun on kauha tms. keulassa. Kuikkaan kuuluvat vaihtavan niitä kiveksiä :D
Mun traktorin ohjeissa sanotaan että etuakselin jousitusta ei saa käyttää pellolla!!! :DMitenkäs tuollainen vaimennin käyttäytyy esim. pyöröpaaleja nostellessa? Kun paalin pudottaa pois, niin kuormain varmasti nytkähtää rajusti ylöspäin 10-20 cm, vai miten on? Saako tuon vaimennuksen helposti pois päältä esim. sulkuhanalla, jos se ei jostain syystä sovellu sen hetken käyttötarkoitukseen?
Ainakaan uusissa Trimoissa ei mitenkään rajusti nytkähdä ylöspäin kun pudottaa paalin. Hyvin on toiminut kaikissa tilanteissa, en ole vielä kertaakaan ottanut pois päältä.
Oonko ainut jolla on (harha)mielikuva että vaimentimia ei sais kuormatessa käyttää..... ???
Niin minkähän tyypin Hydrolleja nois kuormaimis sitten käytetään? Yhtäkkiä hataran näkömuistikuvan perusteella taitavat olla tota HPD20 sarjaa ainakin ulkomittojensa perusteella, mutta vaimentaneeko tuo sitten molempiin suuntiin? Siksihän niitä pässinkiveksiäkin yleensä on kaksi, että toinen on kytkeskelty nostoon ja toinen laskuun... Ai niin voishan tätä kysyä suoraan tuolta hydrolliltakin, muttei ehkä tähän kellonaikaan.
Joustaa joka suuntaan,kaksoispaineakku, ihan kotimainen patentti.
Nettisivuilla jorinaaa asiasta.
Joustaa joka suuntaan,kaksoispaineakku, ihan kotimainen patentti.
Nettisivuilla jorinaaa asiasta.
Elikkäs nettisivut lienevät nämä?
http://www.hydroll.com/fin/hpd20fin.htm
Minkäs tilavuuksisia palleroita etukuormaajaan kannattaisi laittaa, onko kokemuksia mikä riittää?
lue ylempää...
Mitenkäs tuollainen vaimennin käyttäytyy esim. pyöröpaaleja nostellessa? Kun paalin pudottaa pois, niin kuormain varmasti nytkähtää rajusti ylöspäin 10-20 cm, vai miten on? Saako tuon vaimennuksen helposti pois päältä esim. sulkuhanalla, jos se ei jostain syystä sovellu sen hetken käyttötarkoitukseen?
Ainakaan uusissa Trimoissa ei mitenkään rajusti nytkähdä ylöspäin kun pudottaa paalin. Hyvin on toiminut kaikissa tilanteissa, en ole vielä kertaakaan ottanut pois päältä.
Hydrollin kaksoisvaraajassa on kaksi mäntää ja kaasu mäntien välissä ja sylinterin männän ja varrenpuolen öljyt painavat kummaltakin puolen kaasupatjaa. Silti hyvä olla vastusvastaventtiilit jarruttamassa jouston liikkeitä, eli vapaa virtaus vaimentajalle ja takasin virtausta jarrutetaan, saahaan tavallaan iskunvaimennus. Hydrollin kaksoisakku toimii ilman vastusvastaventtiiliäkin, sillä saa hienosäädettyä joustoliikkeitä. Quiken systeemeissä pitäisi olle vastusvastaventtiilit, ne rakennettu kiinteet, johokin nipansisään. En tiedä tästä uudemmasta systeemistä, siinä on kaksi erilaista jousitusta tarjolla.
Eikä ainakaan kannata kysyä, että jos se tulis halvemmaksi hydrolilta tilaten? :o
Mutta se onkin varmaan sitten ylivoimanen jos mikko sen myy..... ;D
Eikä ainakaan kannata kysyä, että jos se tulis halvemmaksi hydrolilta tilaten? :o
Mutta se onkin varmaan sitten ylivoimanen jos mikko sen myy..... ;D
Ei kannata mistään muualta kysyäkään, Mikko on kuningas ja herroista herra ensimmäinen.
Eikä ainakaan kannata kysyä, että jos se tulis halvemmaksi hydrolilta tilaten? :o
Mutta se onkin varmaan sitten ylivoimanen jos mikko sen myy..... ;D
Jossakin vanhemmis quikis tuo vaimennus pelaa tosi hienosti.
Mp-liftis oli liian jäykkä eli vaati käytännös 450kg kauhan nokalle että toimi. 85kg painava mies ei sitä kyllä juuri liikkumaan saanu. Tämä oli yksi syy miksi laitoin nykyiseen koneeseen 65 quikan. Pettymys vaan oli suuri kun ei tuo jousta yhtään sen kummemmin kun mp...
Jossakin vanhemmis quikis tuo vaimennus pelaa tosi hienosti.Kaveri oli Ismestä säädättänyt samanlaisen Hydrolin vaimentimen uudelleen pienemmille paineille. Sanoi että pelaa ihan eri tavalla.
Mp-liftis oli liian jäykkä eli vaati käytännös 450kg kauhan nokalle että toimi. 85kg painava mies ei sitä kyllä juuri liikkumaan saanu. Tämä oli yksi syy miksi laitoin nykyiseen koneeseen 65 quikan. Pettymys vaan oli suuri kun ei tuo jousta yhtään sen kummemmin kun mp...
Jousituksen kun napsasee nappulasta pois niin nokka nousee ja pysyy ylhäällä... Mutta jousituksen kanssa ei... Niin ja 55 joka vääntymisen takia vaihdettiin uuteen niin uusi joustaa jopa ilman kauhaa mitä vanha ei tehnyt ja vanha myöskin antoi kauhankipristys kokoajan periksi niin kiva ajaa tiellä lumiauran tai kauhaharjan kanssa tiellä kun täytyy pitää kokoajan vastaan.... No uusi toimii paremmin vaikka se onkin samanlainen näköeste/tunneli ;DJossakin vanhemmis quikis tuo vaimennus pelaa tosi hienosti.
Mp-liftis oli liian jäykkä eli vaati käytännös 450kg kauhan nokalle että toimi. 85kg painava mies ei sitä kyllä juuri liikkumaan saanu. Tämä oli yksi syy miksi laitoin nykyiseen koneeseen 65 quikan. Pettymys vaan oli suuri kun ei tuo jousta yhtään sen kummemmin kun mp...
Jaksaako 65 nostaa ja vielä pitääkin T-sarjalaisen etupyörät ilmas? yhteistyökumppani moitti kyseistä yhristelmää voimattomaksi.
Itellä on 970 ja 980, ne kyllä joustaa pelkillä aisoillakin hyvin kesäkelillä näin talvella tietty kankia mutta virkoaa hetkeksi kun parikertaa käyttää aisoja ylhäällä.
Jousituksen kun napsasee nappulasta pois niin nokka nousee ja pysyy ylhäällä... Mutta jousituksen kanssa ei... Niin ja 55 joka vääntymisen takia vaihdettiin uuteen niin uusi joustaa jopa ilman kauhaa mitä vanha ei tehnyt ja vanha myöskin antoi kauhankipristys kokoajan periksi niin kiva ajaa tiellä lumiauran tai kauhaharjan kanssa tiellä kun täytyy pitää kokoajan vastaan.... No uusi toimii paremmin vaikka se onkin samanlainen näköeste/tunneli ;DJossakin vanhemmis quikis tuo vaimennus pelaa tosi hienosti.
Mp-liftis oli liian jäykkä eli vaati käytännös 450kg kauhan nokalle että toimi. 85kg painava mies ei sitä kyllä juuri liikkumaan saanu. Tämä oli yksi syy miksi laitoin nykyiseen koneeseen 65 quikan. Pettymys vaan oli suuri kun ei tuo jousta yhtään sen kummemmin kun mp...
Jaksaako 65 nostaa ja vielä pitääkin T-sarjalaisen etupyörät ilmas? yhteistyökumppani moitti kyseistä yhristelmää voimattomaksi.
Itellä on 970 ja 980, ne kyllä joustaa pelkillä aisoillakin hyvin kesäkelillä näin talvella tietty kankia mutta virkoaa hetkeksi kun parikertaa käyttää aisoja ylhäällä.
Mitenkäs muuten tuollainen jälkiasennettu vaimennin pelittää, jos traktorissa on jousitettu etuakseli? Eli alkaako kone niiailla jo liiaksikin, jos sekä akseli että kuormaaja on vaimennettu? Vai onko vaan tatsi entistä pehmeämpi?