Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: ER - 15.09.09 - klo:12:15

Otsikko: Vaimennin vanhaan etukuormaajaan?
Kirjoitti: ER - 15.09.09 - klo:12:15
Nyt kun on tullut ajeltua muutamalla lainavehkeellä, joiden etukuormaajissa on vaimennus, niin on alkanut tehdä sellaista itsekin mieli.

Millaisia vaimenninvaihtoehtoja on olemassa kohtuullisen edulliseen hintaan?

Niissä kuormaajissa, joilla olen ajellut, on ollut "pässinkivekset", mikä lie oikea nimitys, paineakku kenties?

Netissä surffaamalla MP-Lift myy erityyppistä vaimenninta. http://www.mp-lift.fi/lisavarusteet.htm

"Kaasuvaimentimet aisastolle - MP-LIFT kuormaimissa on vakiona kotimainen Hydroll mäntätyyppinen kaasuvaimennin. Vaimenninsarjaa on saatavissa myös muihin kuormaimiin. Hinta: 380 e".

Tuossa olisi ainakin hinta kohdallaan. Käsittääkseni nuo pallotyyppiset ovat kalliimpia, mutta ovatko ne myös toiminnaltaan jotenkin parempia?

Mitenkäs tuollainen vaimennin käyttäytyy esim. pyöröpaaleja nostellessa? Kun paalin pudottaa pois, niin kuormain varmasti nytkähtää rajusti ylöspäin 10-20 cm, vai miten on? Saako tuon vaimennuksen helposti pois päältä esim. sulkuhanalla, jos se ei jostain syystä sovellu sen hetken käyttötarkoitukseen?

Otsikko: Vs: Vaimennin vanhaan etukuormaajaan?
Kirjoitti: dmem - 15.09.09 - klo:13:26
Mitenkäs tuollainen vaimennin käyttäytyy esim. pyöröpaaleja nostellessa? Kun paalin pudottaa pois, niin kuormain varmasti nytkähtää rajusti ylöspäin 10-20 cm, vai miten on? Saako tuon vaimennuksen helposti pois päältä esim. sulkuhanalla, jos se ei jostain syystä sovellu sen hetken käyttötarkoitukseen?

Ainakaan uusissa Trimoissa ei mitenkään rajusti nytkähdä ylöspäin kun pudottaa paalin. Hyvin on toiminut kaikissa tilanteissa, en ole vielä kertaakaan ottanut pois päältä.
Otsikko: Vs: Vaimennin vanhaan etukuormaajaan?
Kirjoitti: oltsik - 15.09.09 - klo:14:32
Nyt kun on tullut ajeltua muutamalla lainavehkeellä, joiden etukuormaajissa on vaimennus, niin on alkanut tehdä sellaista itsekin mieli.

Millaisia vaimenninvaihtoehtoja on olemassa kohtuullisen edulliseen hintaan?

Niissä kuormaajissa, joilla olen ajellut, on ollut "pässinkivekset", mikä lie oikea nimitys, paineakku kenties?

Netissä surffaamalla MP-Lift myy erityyppistä vaimenninta. http://www.mp-lift.fi/lisavarusteet.htm

"Kaasuvaimentimet aisastolle - MP-LIFT kuormaimissa on vakiona kotimainen Hydroll mäntätyyppinen kaasuvaimennin. Vaimenninsarjaa on saatavissa myös muihin kuormaimiin. Hinta: 380 e".

Tuossa olisi ainakin hinta kohdallaan. Käsittääkseni nuo pallotyyppiset ovat kalliimpia, mutta ovatko ne myös toiminnaltaan jotenkin parempia?

Mitenkäs tuollainen vaimennin käyttäytyy esim. pyöröpaaleja nostellessa? Kun paalin pudottaa pois, niin kuormain varmasti nytkähtää rajusti ylöspäin 10-20 cm, vai miten on? Saako tuon vaimennuksen helposti pois päältä esim. sulkuhanalla, jos se ei jostain syystä sovellu sen hetken käyttötarkoitukseen?



Ainakin Meidän MP-liftissä on pallohana jolla vaimentimen saa pois käytöstä.

paalihommissa kuormain pomppaa juuri 10-20 cm ylöspäin kun päästät paalista irti. Mutta tähän mennessä tuosta ei ole ollut ongelmaa
Otsikko: Vs: Vaimennin vanhaan etukuormaajaan?
Kirjoitti: arzyboy - 15.09.09 - klo:19:10
http://www.hydroll.com/fin/tuotteet.htm
Tuolta firmasta paikallinen huoltoliike hommasi vanhoihin kuormaimiin paineakut, eikä hinta päätä huimannut. Pallohanat laitettiin joilla voi säätää jonkin verran vaimennuksen tehoa. Yleensä aina täysi vaimennus päällä. Asentajan mukaan toimii paremmin kuin pässikivekset ja kestävyys aivan toista luokkaa. Ja kuormainhan tietenkin nousee sen 20 cm kun kuorman tipauttuaa kyytiltä, joka pitää tietenkin ottaa huomioon jos on tiukka paikka. Isä ei tietenkään tuosta vaimentimesta tykkää, mutta itse en antaisi pois enää mistää hinnasta. Mitä enemmän kuormaa, sitä mukavampi kyyti ;)
Otsikko: Vs: Vaimennin vanhaan etukuormaajaan?
Kirjoitti: MF 4000 - 15.09.09 - klo:20:29
Kyllä se vaimennin hyvä on ja vipu on millä vaimennuksen saa pois päältä.Itse olen esim kuormalavoja käsitellessä pitänyt vaimennuksen  pois päältä.olisi jotenkin silloin tarkempi tuntuma eikä vaarana että säkit puhkeilee.Tien päällä hyvä peli.
Otsikko: Vs: Vaimennin vanhaan etukuormaajaan?
Kirjoitti: Suunnittelija - 15.09.09 - klo:20:56
Huoltomies asensi pallukat jo kymmenkunta vuotta sitten. Hanat pitää olla ehdottomasti. Mukavuus parani huomattavasti ja uskon traktorinkin tykkäävän. Ainoa vaara mielestäni on se, jos tulee ajettua liian kovaa kuoppaan liian isolla kuormalla, kun kulkee niin pehmeästi. Joku paikka kuitenkin pettää, jos kuski on pöljä.
Otsikko: Vs: Vaimennin vanhaan etukuormaajaan?
Kirjoitti: KJL - 15.09.09 - klo:21:29
Niin minkähän tyypin Hydrolleja nois kuormaimis sitten käytetään? Yhtäkkiä hataran näkömuistikuvan perusteella taitavat olla tota HPD20 sarjaa ainakin ulkomittojensa perusteella, mutta vaimentaneeko tuo sitten molempiin suuntiin? Siksihän niitä pässinkiveksiäkin yleensä on kaksi, että toinen on kytkeskelty nostoon ja toinen laskuun... Ai niin voishan tätä kysyä suoraan tuolta hydrolliltakin, muttei ehkä tähän kellonaikaan.
Otsikko: Vs: Vaimennin vanhaan etukuormaajaan?
Kirjoitti: Verku - 15.09.09 - klo:22:00
Mitenkäs tuollainen vaimennin käyttäytyy esim. pyöröpaaleja nostellessa? Kun paalin pudottaa pois, niin kuormain varmasti nytkähtää rajusti ylöspäin 10-20 cm, vai miten on? Saako tuon vaimennuksen helposti pois päältä esim. sulkuhanalla, jos se ei jostain syystä sovellu sen hetken käyttötarkoitukseen?

Ainakaan uusissa Trimoissa ei mitenkään rajusti nytkähdä ylöspäin kun pudottaa paalin. Hyvin on toiminut kaikissa tilanteissa, en ole vielä kertaakaan ottanut pois päältä.

Oonko ainut jolla on (harha)mielikuva että vaimentimia ei sais kuormatessa käyttää..... ???
Otsikko: Vs: Vaimennin vanhaan etukuormaajaan?
Kirjoitti: Hervast - 15.09.09 - klo:22:06
Joissain uusissa kuikissa tais olla kaksikin palluraa alassuuntaan jotta vaimennus toimisi jouhevammin eri kuormilla.

Joskus tasaushommissa ja trukkipiikin kanssa kaipailis että sais vaimennuksen pois päältä, muuten kantelu sekä tieajossa on sellainen varuste että ilman ei enää osais olla. Saahan tuon sulun toteutettua myös sähköventtiilillä, mut suunnitteluasteelle on jäänyt ittelläkin.
Otsikko: Vs: Vaimennin vanhaan etukuormaajaan?
Kirjoitti: bdr-529 - 15.09.09 - klo:22:08
Lähes aina on ollu vaimennus asennossa eika oo mitään vikaa tullu.
Otsikko: Vs: Vaimennin vanhaan etukuormaajaan?
Kirjoitti: Red Bull - 15.09.09 - klo:22:20
Mullon tommonen MP-liftin kaasuvaimennin ollut yli kymmenen vuotta, nyt jo toisessa kuormaimessa. Vaimennus ollut lähes kokoajan päällä, vaimennus toimii parhaiten kun on kauha tms. keulassa. Kuikkaan kuuluvat vaihtavan niitä kiveksiä  :D
Otsikko: Vs: Vaimennin vanhaan etukuormaajaan?
Kirjoitti: Heka - 15.09.09 - klo:22:38
Mullon tommonen MP-liftin kaasuvaimennin ollut yli kymmenen vuotta, nyt jo toisessa kuormaimessa. Vaimennus ollut lähes kokoajan päällä, vaimennus toimii parhaiten kun on kauha tms. keulassa. Kuikkaan kuuluvat vaihtavan niitä kiveksiä  :D

Putkimaisethan on tavallaan niinkuin hydraulisylintereitä, eli teräsmännän toisellapuolella on kaasua. Pallomaisissa on taas semmonen kumikalvo. Kestävyys on ihan eri luokkaa nuissa sylinterimäisissä, mutta noi kivekset on taas edullisia. Riippuen paikasta mistä ostaa nuita niin pallerot maksaa 20-150e ja sylinterimäiset 100-400euroa.

Hanat on hyvät kun teet tarkkaa kuormausta, eikä ne maksa paljoa, että ehdottomasti kannattaa asentaa ne.
Otsikko: Vs: Vaimennin vanhaan etukuormaajaan?
Kirjoitti: hvinnamo - 15.09.09 - klo:22:49
No just.Ostin hydrauli-liikkeestä kaksi palloa yht.200e.Oikea tilavuus on a'0,75litraa ja vastapaine 20 bar. Nämä tulivat Q960 kuormaimeen joka on ns.keskikokoinen.Kolme etukuormaintraktoria omistan ja jokaisessa on paineakut joita ilman ei tule toimeen.Ikinä en ole hanasta kiinni laittanut, eli ei ole tullut sellaista tilannetta jossa olisi vaimennus tarvinut poistaa.Aina olen "täysiä" ajanut joka paikkaan ja yksikään ei ole hajonnut.Esim. 1200kg:n u-lumiauran kanssa vuosia lumitöissä ja täysin moitteetta kestäneet sekä kuormaaja että paineakut.Tämä 200e:n jälkiasennusakut on siis vain yhdessä koneessa.Kaveri laittoi kanssa omaan Trimaansa pässinkivekset ja sanoin nämä vastapainearvot hänelle.No, hän tilasi kuitenkin 40bar:in pallot kun ajatteli että 20bar on liian vähän.Seurauksena se että joustoa tulee vasta kun on sorakauha täynnä hiekkaa!! Paras jousto on 90-50 Quickessa jossa on 3 palloa(kaksi nostopuolella ja yksi laskupuolella) kuormaaja joustaa 20-30cm kun 100 kg:n ukko menee roikkumaan kuormaajaan.Todella miellyttävä ajaa eikä joustoa siltikään olo liikaa.Vastapaineita voi säätää alan liikkeissä kyllä mihin arvoon haluaa jos ei mielytä.Ja paineen vähennyksen voi tehdä kyllä itsekin mutta lisäys onkin sitten vaikeampaa.
Otsikko: Vs: Vaimennin vanhaan etukuormaajaan?
Kirjoitti: hvinnamo - 15.09.09 - klo:22:52
Mitenkäs tuollainen vaimennin käyttäytyy esim. pyöröpaaleja nostellessa? Kun paalin pudottaa pois, niin kuormain varmasti nytkähtää rajusti ylöspäin 10-20 cm, vai miten on? Saako tuon vaimennuksen helposti pois päältä esim. sulkuhanalla, jos se ei jostain syystä sovellu sen hetken käyttötarkoitukseen?

Ainakaan uusissa Trimoissa ei mitenkään rajusti nytkähdä ylöspäin kun pudottaa paalin. Hyvin on toiminut kaikissa tilanteissa, en ole vielä kertaakaan ottanut pois päältä.

Oonko ainut jolla on (harha)mielikuva että vaimentimia ei sais kuormatessa käyttää..... ???
Mun traktorin ohjeissa sanotaan että etuakselin jousitusta ei saa käyttää pellolla!!!  :D
Otsikko: Vs: Vaimennin vanhaan etukuormaajaan?
Kirjoitti: Ojala - 15.09.09 - klo:23:58

Kuormaajaan laitat MP-Liftin soft driven , sitä Nuujaki suositteli  Näyttää kieltä

http://www.mp-lift.fi/lisavarusteet.htm
Se "Kaasuvaimennin", varaa sitte aikaa puheluun kun sitä tilaat, oikee "sanaseppo" tää
myyjä miäs , jos sieltä joku plikka vastaa puheluus niin kysy miehempuolta luuriin   ::)
   
Otsikko: Vs: Vaimennin vanhaan etukuormaajaan?
Kirjoitti: RockBull - 16.09.09 - klo:05:23
Niin minkähän tyypin Hydrolleja nois kuormaimis sitten käytetään? Yhtäkkiä hataran näkömuistikuvan perusteella taitavat olla tota HPD20 sarjaa ainakin ulkomittojensa perusteella, mutta vaimentaneeko tuo sitten molempiin suuntiin? Siksihän niitä pässinkiveksiäkin yleensä on kaksi, että toinen on kytkeskelty nostoon ja toinen laskuun... Ai niin voishan tätä kysyä suoraan tuolta hydrolliltakin, muttei ehkä tähän kellonaikaan.

Joustaa joka suuntaan,kaksoispaineakku, ihan kotimainen patentti.
Nettisivuilla jorinaaa asiasta.
Otsikko: Vs: Vaimennin vanhaan etukuormaajaan?
Kirjoitti: ER - 18.09.09 - klo:14:52
Joustaa joka suuntaan,kaksoispaineakku, ihan kotimainen patentti.
Nettisivuilla jorinaaa asiasta.

Elikkäs nettisivut lienevät nämä?

http://www.hydroll.com/fin/hpd20fin.htm

Minkäs tilavuuksisia palleroita etukuormaajaan kannattaisi laittaa, onko kokemuksia mikä riittää?

Otsikko: Vs: Vaimennin vanhaan etukuormaajaan?
Kirjoitti: hvinnamo - 18.09.09 - klo:17:23
Joustaa joka suuntaan,kaksoispaineakku, ihan kotimainen patentti.
Nettisivuilla jorinaaa asiasta.

Elikkäs nettisivut lienevät nämä?

http://www.hydroll.com/fin/hpd20fin.htm

Minkäs tilavuuksisia palleroita etukuormaajaan kannattaisi laittaa, onko kokemuksia mikä riittää?
lue ylempää...


Otsikko: Vs: Vaimennin vanhaan etukuormaajaan?
Kirjoitti: zape - 18.09.09 - klo:17:36
Pallerot yleensä 0,75l yksi männän puolelle ja toinen varrenpuolelle. Hydrollin kaksoisvaraajassa on kaksi mäntää ja kaasu mäntien välissä ja sylinterin männän ja varrenpuolen öljyt painavat kummaltakin puolen kaasupatjaa. Silti hyvä olla vastusvastaventtiilit jarruttamassa jouston liikkeitä, eli vapaa virtaus vaimentajalle ja takasin virtausta jarrutetaan, saahaan tavallaan iskunvaimennus. Hydrollin kaksoisakku toimii ilman vastusvastaventtiiliäkin, sillä saa hienosäädettyä joustoliikkeitä. Quiken systeemeissä pitäisi olle vastusvastaventtiilit, ne rakennettu kiinteet, johokin nipansisään. En tiedä tästä uudemmasta systeemistä, siinä on kaksi erilaista jousitusta tarjolla.

Vaimentimen tilavuus vaikuttaa jouston suuruuteen ja typen paine jouston jäykkyyteen. Pallero akkuja ostaissa pitää valita pakkasen kestävällä kalvolla, muuten on lyhyt ikänen akku. Hydroilin akkun tiiveyden korjaus onnistuu tiivisteen vaihdoilla ja typen täytöllä, mutta pallero akut kertakäyttösiä

Parhaiten kestää jos laittaa 6/2 sähkövaihtoventtiilin akun letkujen väliin ja työ käytössä sulkee jouston ja tie ajossa pitää jouston päällä. Pyöröpaalien käsittelyssä varmaan kestää hyvin jousto päällä ,mutta raskaassa maansiirto hommissa paineakut saa nopeasti sököksi. No siitä varmasti voi olla monta mieltä ja meitä sitten monenlaisia käyttäjiä ::)
Otsikko: Vs: Vaimennin vanhaan etukuormaajaan?
Kirjoitti: apilas - 18.09.09 - klo:20:13
Mitenkäs tuollainen vaimennin käyttäytyy esim. pyöröpaaleja nostellessa? Kun paalin pudottaa pois, niin kuormain varmasti nytkähtää rajusti ylöspäin 10-20 cm, vai miten on? Saako tuon vaimennuksen helposti pois päältä esim. sulkuhanalla, jos se ei jostain syystä sovellu sen hetken käyttötarkoitukseen?

Ainakaan uusissa Trimoissa ei mitenkään rajusti nytkähdä ylöspäin kun pudottaa paalin. Hyvin on toiminut kaikissa tilanteissa, en ole vielä kertaakaan ottanut pois päältä.

ensimmäisestä paine-akulla varustetusta kuormaajasta käänsin sulkuhanan päälle ja kokeilu kesti tasan viisi minuuttia sen jälkeen en ole enää sulkuhahaa sulkenut :)
Otsikko: Vs: Vaimennin vanhaan etukuormaajaan?
Kirjoitti: ER - 20.01.12 - klo:16:14

Hydrollin kaksoisvaraajassa on kaksi mäntää ja kaasu mäntien välissä ja sylinterin männän ja varrenpuolen öljyt painavat kummaltakin puolen kaasupatjaa. Silti hyvä olla vastusvastaventtiilit jarruttamassa jouston liikkeitä, eli vapaa virtaus vaimentajalle ja takasin virtausta jarrutetaan, saahaan tavallaan iskunvaimennus. Hydrollin kaksoisakku toimii ilman vastusvastaventtiiliäkin, sillä saa hienosäädettyä joustoliikkeitä. Quiken systeemeissä pitäisi olle vastusvastaventtiilit, ne rakennettu kiinteet, johokin nipansisään. En tiedä tästä uudemmasta systeemistä, siinä on kaksi erilaista jousitusta tarjolla.


Oho, ompas vanha viestiketju, mutta asia on ihan nykypäivää. Ymmärsinkö nyt oikein tästä viestistä, että Quicken kuormaimissa (esim. vm. 2004 950/960) on jo vakiona vastusvastaventtiilit, joten sellaisia ei tarvitse miettiä, jos kytkee tuollaisen Hydrollin vaimentimen vanhaan kuormaajaan?

Mihinkäs väliin tuo Hydrollin värkki laitetaan?

Otsikko: Vs: Vaimennin vanhaan etukuormaajaan?
Kirjoitti: Hilippa - 20.01.12 - klo:16:39
 :)  Isossa kirjassaki sanotaan että jokainen turha sana.. vai miten se oli. Ei vaan Mikko on asiallinen mies.
Otsikko: Vs: Vaimennin vanhaan etukuormaajaan?
Kirjoitti: mää vai - 20.01.12 - klo:17:45
Tilaat vaan sieltä Perältä sen valmiin vaimenninpaketin. Molemmat mäntä että paineakkusysteemit toimivia, eikä tarvii hanaan koskea. Etujousituksen olen Deutzissa laittanut kuormaustöissä pois päältä, kun muuten jurnuttaa jatkuvasti.
Otsikko: Vs: Vaimennin vanhaan etukuormaajaan?
Kirjoitti: Verku - 20.01.12 - klo:18:27
Eikä ainakaan kannata kysyä, että jos se tulis halvemmaksi hydrolilta tilaten?  :o

Mutta se onkin varmaan sitten ylivoimanen jos mikko sen myy..... ;D
Otsikko: Vs: Vaimennin vanhaan etukuormaajaan?
Kirjoitti: hvinnamo - 20.01.12 - klo:18:46
Eikä ainakaan kannata kysyä, että jos se tulis halvemmaksi hydrolilta tilaten?  :o

Mutta se onkin varmaan sitten ylivoimanen jos mikko sen myy..... ;D

 
Ei kannata mistään muualta kysyäkään, Mikko on kuningas ja herroista herra ensimmäinen.
Otsikko: Vs: Vaimennin vanhaan etukuormaajaan?
Kirjoitti: Rimuli - 21.01.12 - klo:09:25
Multa saa 250 valmiin setin, minkä asennus kestää 5min  kuormaimeen kuin kuormaimeen.
Otsikko: Vs: Vaimennin vanhaan etukuormaajaan?
Kirjoitti: Verku - 21.01.12 - klo:20:17
Eikä ainakaan kannata kysyä, että jos se tulis halvemmaksi hydrolilta tilaten?  :o

Mutta se onkin varmaan sitten ylivoimanen jos mikko sen myy..... ;D

 
Ei kannata mistään muualta kysyäkään, Mikko on kuningas ja herroista herra ensimmäinen.

Se on maailman helpoin kauppakaveri. Se hinta nyt ON se mitä on ilmoitettu. ;D
Otsikko: Vs: Vaimennin vanhaan etukuormaajaan?
Kirjoitti: Ojala - 21.01.12 - klo:21:23
Sähköpostilla on kuulemma fiksuin tapa asioida, ei tule paha mieli kenellekään  :-*
Otsikko: Vs: Vaimennin vanhaan etukuormaajaan?
Kirjoitti: ER - 24.01.12 - klo:15:37
Eikä ainakaan kannata kysyä, että jos se tulis halvemmaksi hydrolilta tilaten?  :o

Mutta se onkin varmaan sitten ylivoimanen jos mikko sen myy..... ;D

Kyselin Hydrollilta tuota vaimenninta. Sieltä niitä ei suoraan myydä hyllystä, vaan tekevät vain niitä tilaustyönä pääasiassa jälleenmyyjille. Suoraankin niitä voi ymmärtääkseni tilata ja toimitusaika on 3 viikkoa, mutta pääasiassa mötikät menevät jälleenmyyjille ja teollisuuteen.

Jälleenmyyjät varmaankin sitten hinnoittelevat tuotteen omalla tavallaan, joten samaa mötikkää saa varmaankin eri hintaan eri paikasta.

Tuotetta voi kuulemma kysellä hydraulialan jälleenmyyjiltä.

Otsikko: Vs: Vaimennin vanhaan etukuormaajaan?
Kirjoitti: - 24.01.12 - klo:16:04
Jossakin vanhemmis quikis tuo vaimennus pelaa tosi hienosti.
Mp-liftis oli liian jäykkä eli vaati käytännös 450kg kauhan nokalle että toimi. 85kg painava mies ei sitä kyllä juuri liikkumaan saanu. Tämä oli yksi syy miksi laitoin nykyiseen koneeseen 65 quikan. Pettymys vaan oli suuri kun ei tuo jousta yhtään sen kummemmin kun mp...
Otsikko: Vs: Vaimennin vanhaan etukuormaajaan?
Kirjoitti: Ana - 24.01.12 - klo:16:19
Jossakin vanhemmis quikis tuo vaimennus pelaa tosi hienosti.
Mp-liftis oli liian jäykkä eli vaati käytännös 450kg kauhan nokalle että toimi. 85kg painava mies ei sitä kyllä juuri liikkumaan saanu. Tämä oli yksi syy miksi laitoin nykyiseen koneeseen 65 quikan. Pettymys vaan oli suuri kun ei tuo jousta yhtään sen kummemmin kun mp...

Jaksaako 65 nostaa ja vielä pitääkin T-sarjalaisen etupyörät ilmas? yhteistyökumppani moitti kyseistä yhristelmää voimattomaksi.

Itellä on 970 ja 980, ne kyllä joustaa pelkillä aisoillakin hyvin kesäkelillä näin talvella tietty kankia mutta virkoaa hetkeksi kun parikertaa käyttää aisoja ylhäällä.
Otsikko: Vs: Vaimennin vanhaan etukuormaajaan?
Kirjoitti: bouli - 24.01.12 - klo:17:19
Jossakin vanhemmis quikis tuo vaimennus pelaa tosi hienosti.
Mp-liftis oli liian jäykkä eli vaati käytännös 450kg kauhan nokalle että toimi. 85kg painava mies ei sitä kyllä juuri liikkumaan saanu. Tämä oli yksi syy miksi laitoin nykyiseen koneeseen 65 quikan. Pettymys vaan oli suuri kun ei tuo jousta yhtään sen kummemmin kun mp...
Kaveri oli Ismestä säädättänyt samanlaisen Hydrolin vaimentimen uudelleen pienemmille paineille. Sanoi että pelaa ihan eri tavalla.
Itselläkin ollut suunnitelmissa käydä tuon MP-Liftin kanssa pajalla, tässä lähellä parikin hydrauligurua joilla typpipullo.  Itseasiassa tuo on ollut suunnitelmissa jo parikin vuotta..
Otsikko: Vs: Vaimennin vanhaan etukuormaajaan?
Kirjoitti: zetor8045 - 24.01.12 - klo:18:47
Jossakin vanhemmis quikis tuo vaimennus pelaa tosi hienosti.
Mp-liftis oli liian jäykkä eli vaati käytännös 450kg kauhan nokalle että toimi. 85kg painava mies ei sitä kyllä juuri liikkumaan saanu. Tämä oli yksi syy miksi laitoin nykyiseen koneeseen 65 quikan. Pettymys vaan oli suuri kun ei tuo jousta yhtään sen kummemmin kun mp...

Jaksaako 65 nostaa ja vielä pitääkin T-sarjalaisen etupyörät ilmas? yhteistyökumppani moitti kyseistä yhristelmää voimattomaksi.

Itellä on 970 ja 980, ne kyllä joustaa pelkillä aisoillakin hyvin kesäkelillä näin talvella tietty kankia mutta virkoaa hetkeksi kun parikertaa käyttää aisoja ylhäällä.
Jousituksen kun napsasee nappulasta pois niin nokka nousee ja pysyy ylhäällä... Mutta jousituksen kanssa ei... Niin ja 55 joka vääntymisen takia vaihdettiin uuteen niin uusi joustaa jopa ilman kauhaa mitä vanha ei tehnyt ja vanha myöskin antoi kauhankipristys kokoajan periksi niin kiva ajaa tiellä lumiauran tai kauhaharjan kanssa tiellä kun täytyy pitää kokoajan vastaan.... No uusi toimii paremmin vaikka se onkin samanlainen näköeste/tunneli  ;D
Otsikko: Vs: Vaimennin vanhaan etukuormaajaan?
Kirjoitti: - 25.01.12 - klo:08:05
Jossakin vanhemmis quikis tuo vaimennus pelaa tosi hienosti.
Mp-liftis oli liian jäykkä eli vaati käytännös 450kg kauhan nokalle että toimi. 85kg painava mies ei sitä kyllä juuri liikkumaan saanu. Tämä oli yksi syy miksi laitoin nykyiseen koneeseen 65 quikan. Pettymys vaan oli suuri kun ei tuo jousta yhtään sen kummemmin kun mp...

Jaksaako 65 nostaa ja vielä pitääkin T-sarjalaisen etupyörät ilmas? yhteistyökumppani moitti kyseistä yhristelmää voimattomaksi.

Itellä on 970 ja 980, ne kyllä joustaa pelkillä aisoillakin hyvin kesäkelillä näin talvella tietty kankia mutta virkoaa hetkeksi kun parikertaa käyttää aisoja ylhäällä.
Jousituksen kun napsasee nappulasta pois niin nokka nousee ja pysyy ylhäällä... Mutta jousituksen kanssa ei... Niin ja 55 joka vääntymisen takia vaihdettiin uuteen niin uusi joustaa jopa ilman kauhaa mitä vanha ei tehnyt ja vanha myöskin antoi kauhankipristys kokoajan periksi niin kiva ajaa tiellä lumiauran tai kauhaharjan kanssa tiellä kun täytyy pitää kokoajan vastaan.... No uusi toimii paremmin vaikka se onkin samanlainen näköeste/tunneli  ;D

Juuri näin. Jousitus päällä ei nokka tahdo nousta, mutta jousitus pois nousee ihan ok.
Jousitus tulee joskus heitettyä pois kun esim. putsaa pellolta sontaläjän pohjaa. Voi lykkiä kauha "kippaavas" asennos huulilevy pellonpintaa nuollen eikä kauha lähde imemään maapalloon.
Otsikko: Vs: Vaimennin vanhaan etukuormaajaan?
Kirjoitti: ER - 30.01.12 - klo:15:43
Mitenkäs muuten tuollainen jälkiasennettu vaimennin pelittää, jos traktorissa on jousitettu etuakseli? Eli alkaako kone niiailla jo liiaksikin, jos sekä akseli että kuormaaja on vaimennettu? Vai onko vaan tatsi entistä pehmeämpi?

Otsikko: Vs: Vaimennin vanhaan etukuormaajaan?
Kirjoitti: hvinnamo - 30.01.12 - klo:16:43
Mitenkäs muuten tuollainen jälkiasennettu vaimennin pelittää, jos traktorissa on jousitettu etuakseli? Eli alkaako kone niiailla jo liiaksikin, jos sekä akseli että kuormaaja on vaimennettu? Vai onko vaan tatsi entistä pehmeämpi?

 Tatsi on entistäkin pehmeämpi. Ei niistä kummastakaan haittaa ole yhdessä , eikä erikseen.
Otsikko: Vs: Vaimennin vanhaan etukuormaajaan?
Kirjoitti: tr - 30.01.12 - klo:22:08
halvimmat saa varmaan puimuripurkaamosta. ainakin vaarissa ja mf:ssä on noita. laitoin muuten joskus aikoinaan äkeeseenkin semmosen faarin kiveksen. lakkas ravistamasta tieajossa ja pellolla toimi automaattisena syvyyssäätönä todella hyvin.(potilan sph)