Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: KJL - 10.05.09 - klo:15:33
-
Tää nyt tuli mieleen tossa Ooppeleiden vuosihuoltoja tehdes, että kuinka moni säännöllisesti tekee tai jättää tekemättä koneiden vuosihuollot ajallaan... Vectrojen vuosihuoltoon kuuluu jakohihnan ja vesipumpun vaihto, ellei jopa pakoventtiilien uusiminen, kuten toisessa oli. ;D
-
Säännöllisesti tulee tehtyä myöhässä, tai ainakin viime tipassa, aina, kaikki.
Ja jos syksyllä tulee vannottua, että esim. silppurivaunu talvella käydään läpi joka paikasta, on se vieläkin siellä konehallin nurkassa odottamassa sitä pajalle pääsyä...
Talvi on lyhyt ja vähäluminen, liian lyhyt!
-
Taivaspaikka ja vaihtohyvitys oli varmat sille isännälle joka rasvasi Sampon päivittäiset huoltokohteet...ympäri vuoden. Vaseliinia ämpärillinen lattialla joka laakerin alla.
Paras lopputulos saadaan kun on tehokkaat koneet tehokkaassa käytössä ja hyvässä kunnossa. Mutta onko sitä putipuhtaana varastorasvoissa odotteleva Wärtsilä 250 kylvökone -83, jolla kylvettiin 19,4 ha karjatilan uusittavat nurmet suojaviljoineen 15 vuotta ja on sen jälkeen ollut paalikasan takana varalla kun siitä ei saanut kuntonsa mukaista hyvitystä uuteen Rapidiin vaihdettaessa? Koneen puunaamiseen ja säätöihin on mennyt aikaa vain vähän vähemmän kuin kylvöön.
-
Kyllähän nuo vuosihuollot tulee tehtyä huolellisesti, mutta yhtä täydellinen kuin KJL kuvailee,on vielä kokematta. Liekö koneiden ja autojen merkissä se syy vaiko käyttäjässä ;D
Koneille aina käyttökauden jälkeen tarvittavat korjaukset ja huolellinen huolto. Ressitöntä näin keväällä laittaa koneet perään ja eikun baanalle, sähkövioille ei voi sitten mitään mikäli sellaisia koneisiin säilytyksen aikana ilmaantuu. Öljynvaihdot ennen käyttökautta tai tarpeen mukaan kauden aikana.
Lietekärryn purkupumppu toteutettu typerästi,mallia vepi. Ja aika alkaa jättämään lietepumpusta, noiden kestossa toivomista. Muutoin on sesongit selvitetty mukavasti,hyvin pienellä selvitty kokonaisuutena. Hyvänä esimerkkinä puimuri johon ei ole vielä varaosia tar*****,tosin vasta tänä syksynä kolkutellaan tonnin rajaa :)
Ennakoiva huolto on niin ressitöntä kun seurailee heitä ketkä tekee rempat vasta sesongin aikana. Voisi verrata sammuttimeen, jauhesammutin paloarasssa paikassa estää tulipalon paljon paremmin kuin hitaasti paikalle ehtivä palokunta. Ero tuhojen laajuudessa melkoinen :)
Avaruuskaupoi tuossa kertoikin oleellisen kuinka koneet kestää tilalla kuin tilalla ja KAUAN, sama kuinka paljon "huolto" vie aikaa ja rahaa :)
-
Kyllähän nuo vuosihuollot tulee tehtyä huolellisesti, mutta yhtä täydellinen kuin KJL kuvailee,on vielä kokematta. Liekö koneiden ja autojen merkissä se syy vaiko käyttäjässä ;D
Koneille aina käyttökauden jälkeen tarvittavat korjaukset ja huolellinen huolto. Ressitöntä näin keväällä laittaa koneet perään ja eikun baanalle, sähkövioille ei voi sitten mitään mikäli sellaisia koneisiin säilytyksen aikana ilmaantuu. Öljynvaihdot ennen käyttökautta tai tarpeen mukaan kauden aikana.
Lietekärryn purkupumppu toteutettu typerästi,mallia vepi. Ja aika alkaa jättämään lietepumpusta, noiden kestossa toivomista. Muutoin on sesongit selvitetty mukavasti,hyvin pienellä selvitty kokonaisuutena. Hyvänä esimerkkinä puimuri johon ei ole vielä varaosia tar*****,tosin vasta tänä syksynä kolkutellaan tonnin rajaa :)
Ennakoiva huolto on niin ressitöntä kun seurailee heitä ketkä tekee rempat vasta sesongin aikana. Voisi verrata sammuttimeen, jauhesammutin paloarasssa paikassa estää tulipalon paljon paremmin kuin hitaasti paikalle ehtivä palokunta. Ero tuhojen laajuudessa melkoinen :)
Avaruuskaupoi tuossa kertoikin oleellisen kuinka koneet kestää tilalla kuin tilalla ja KAUAN, sama kuinka paljon "huolto" vie aikaa ja rahaa :)
Paalain pitäis käydä läpi ajoissa, jos sitä sattuu tarvita...
Tuohon ouppeliremppaan oli selkee syykin. Edellisen omistajan aikana tehdyssä remminvaihdossa oli nuukailtu eikä vesipumppua oltu vaihdettu tohon farkkuun vaikka se pumppu halpa onkin. Viistoperään vaihdoin remmin, rullat ja pumpun ihan varmuuden vuoksi, ettei tartte kantta riipiä irti kuten farkussa kävi. Viistoperänkin pumpulla oli ihan tarpeeksi kilometrejä takana, vaikka pumpun laakerit ihan hyvältä tuntuikin noin käsikopelolla. Samalla kumpaisenkin vuotava syyläri piti vaihtaa. Varsin opettavaista oli joo...
-
Täytyyhän niistä vanhoista romuista yrittää huolta pitää, aina se huoltaminen on halvempaa kuin rikkoutuneen korjaaminen. Ja kun on käytettyjä kamppeita nurkkiinsa haalinut, on sitä samalla varmasti ajatellut että joutuuhan näitä enempi huoltamaan mut hankintahinnassa on säästetty ja paljon...