Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Paalimies - 28.08.23 - klo:20:31
-
https://yle.fi/a/74-20047218
Palomiehet tekee puroja kaiteen alle että vesi valuisi tieltä pois. Luulisi olevan halvempikin vaihtoehto tuohon hommaan…
-
no joo...mut hätätilanne päällä
-
Täällä perattiin joku vuosi sitten kylätien reunaojat muta ei samalla poistettu pientareita. Jostain sisämutkista oli napattu lyhyeltä matkalta pätkä että vesi pääsisi pois.
On auramiehellekin ikävät, välillä näkyy isoja kääröjä maata lumipenkan päällä kun aura on haukannut reunavallia.
-
tuo sitä nykyaikaa. ei enää taho löytyä ammattimiähiä nuita raveja kaivamaan. harvoin esim. vastapenkkaa siloitellaan ja sit ojat kaivetaan hiton jyrkiks ja syviks.. kiva sorastaa kapeita teitä. ja tuo penkka tienposksessa ei ole ihan tuntematon ilmiö. kivasti pitää vettä tiellä.
-
tuo sitä nykyaikaa. ei enää taho löytyä ammattimiähiä nuita raveja kaivamaan. harvoin esim. vastapenkkaa siloitellaan ja sit ojat kaivetaan hiton jyrkiks ja syviks.. kiva sorastaa kapeita teitä. ja tuo penkka tienposksessa ei ole ihan tuntematon ilmiö. kivasti pitää vettä tiellä.
Ja se ojien perkauskin on välillä lähinnä ojaheinien lanausta kumoon vaikka selkeä tarve olisi poistaa ojasta maata reilusti.
-
Mä taas olen huomannut, että viime vuosina on paljonkin jyrsitty asvaltin ja ojan välisiä penkkoja matalaksi. Toki se jyrsitään sinne ojaan, joten perkaustarve lisääntyy. Usein tämä tapahtuu ennen perkuuta, mutta myös välillä olen huomannut noin tehtävän. Mutta tienvarsien niitossa täällä on ongelmia. Ojat kasvaa mettää ja kurvien kohdalla tai risteyksissä ei näe mitään. Tienkäyttäjän lijalle on valitettu mutta ei mitään vaikutusta. Heinäkuun alussa puomimurskain ajeli sellaisen 1,5m pyörtänön , mutta siihen se jäi. No tuolla vähän suuremmalla tiellä oli sitten normi kesantomurska parantelemas lopputulosta viime viikolla. Mikähän järki oli noin päin ne koneet laittaa ajelemaan. No sai tuolla järjestelyllä varmaan reilun puolimetriä siirrettyä "mettän reunaa" ojaan päin. Kylätien risteyksen kävi hoitelemassa yks eläkeläinen melko hyväksi raivaussahan kanssa. Meinas vaan että puhutaan elävistä kylistä ja ei nää edes risteävälle tielle, jos ei itte asiaa hoida.
-
Valtio kaivoi tieojia tässä kesällä. Aikamoisia kanjoneitahan niistä tuli. Kallistukset ovat kyllä aivan, mitä sattuu. Laajalti näkyy melkoisia uima-altaita. Lisäksi tämä oli jo toinen kerta, kun ojia syvennettiin huomattavasti ilman, että rumpuja syvennettiin. Siltikin jokaisesta betonirummun päästä yli 10 km:n matkalla onnistuivat kolhaisemaan palan pois tai saivat poreen aikaiseksi. Puhumattakaan laskuaukoista, kaivoista jne. Mutta kyllä nuo aliurakoitsijan ali-aliurakoitsijat ovat varmasti jo konkurssissa..
-
just tuo onkelmaa.. kuskien työmoraali kyllä aika heikkoa tasoa. ja sitä ihmottelen kun ojat pitää kaivaa niin syviksi kun taas vesi kyllä osaa kulkea matalampaakin ojaa myöten kun mahollisuus poistua tiealueelta on kunnossa. ja kiva kun lanataan tiet tasaseks, ilman kallistusta ja sit vielä luiskan reunaan pallee veten poistumista pinnalta estämään..
-
Monessa urakassa kyllä vaikuttaa, että siellä kokeillaan kuka viitti paskinta jälkeä tehä halvimmalla. Jonkun kauden käyvät kokeilemassa alehinnoilla ja sitten lopetetaan kun huomataan ettei siitä jääkkään mitään ja pääurakoitsijat nauraa matkalla pankkiin.
-
ja kukas saakaan taas oikeasti maksaa tuon. on se ihme että nykyään ei mitään rotia tuossa. kattelin tuossa tienposkeen hautattua kaapelityömaata. jälki on kyllä totella surkeaa, vaikka onkin tehty talvella. kyllä ketuttais niitellä ojanpohjia millää koneella.
-
Täällä perattiin joku vuosi sitten kylätien reunaojat muta ei samalla poistettu pientareita. Jostain sisämutkista oli napattu lyhyeltä matkalta pätkä että vesi pääsisi pois.
On auramiehellekin ikävät, välillä näkyy isoja kääröjä maata lumipenkan päällä kun aura on haukannut reunavallia.
Puhumattakaan siitä, että yritetään kuormurin alusterällä kuoppia täyttää irtohiekalla, ensimmäisellä sateella taas sama kuoppa. No, tiekarhut on tapettu sukupuuttoon, eikä taida enää osaavia kuskejakaan olla. Ja mitään ei tapahdu ellei tie-linjalle soita tai viestiä lähetä. Tiestömme on kohta Itä-Karjalan luokkaa mutta rekat vain suurenee ja akseleita tulee lisää.
-
ja tuossa kerran yhen tutun kanssa juteltiin noista reijistä asvaltilla. vettä täynnä reikä ja rekka ajaa yli: montakohan baaria mahtaa olla isku siihen kuupan reunamille kun vesi ei jousta...? kohta on oikea tolo kun tarpeeks monta renkasta yli menee.. tiekarhut poissa ja lanamiähet kans. joku jossain yrittää suokkiolla mutta jataus puuttuu...
-
Aika tarkkana saa olla kaivurihommissa, ei yhtään kannata kaapeista ennenkun selvittää
Mahdolliset maakaapelit ja valokaapelitta, ym, ja ovat
Välillä yllättävän pinnassa ja ihan eri paikassa kun kartalla,
Näin siis ihan yksityistiellä ja tiehoitokunnalle teillä,
Jopa välillä melko kinttupolkuinen peltotienpahainen,
Kolikon kääntöpuoli, paaluviljelmistä eroon, mutta johto, kaapeli ja
Viemäriverkko riittää, täytyy olla tarkkaan olla selvillä mitä
Missäkin, no yhden vesijohtoputken onnistuin teilaan pelto- ojan perkauksessa,
Olis kyllä jäätynyt talvella ellei olisi osunut kauhan kulmaan, oli kyllä
Aikas pinnassa, ihme kun ei ollut jäätynyt, no nyt on syvemmällä.
-
niinpä. muutama vuosi sitten teetettiin tielle uutta liittymää ja virma oli käyny merkkaamassa kaapelin. kaivettiin hiljalleen ohut kerros kerrallaan ja tunnusteltiin merkkien alta.. ja kun oja oli 80 cm syvä laitettiin putki ja täyteen kaivanto. ei löytyny kaapelia ja kun kaveri polkas lapion pystyyn ihan reilusti vieressä niin räsähti.. kaapeli olikin noin 1,3 m vieressä merkeistä ja pinnassa. ei 90 sentin syvällä kuin väittivät.. korjaajan kommentti oli; eihän nuita aina tiijä erkkikään..!