Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: carlos - 09.04.23 - klo:23:16
-
Oleellinen osa pääsiäisen kärsimysnäytelmää on tietysti niittokoneen purkaminen. Nyt homma uhkaa tyssätä tietämättömyyteen. Kone on Comerin palkilla, 10 v vanha. Osaako joku kertoa miten kulmavaihteesta irtoaa palkin sisällä oleva hammaspyörä? Mitään lukitusta ei ainakaan ulkopuolelle näy.
-
Mikähän on koneen merkki ?elossa hinattavassa lähtee irti kun vain tiputtaa palkin koneesta.
-
Nyt en taas tierä yhtään mitään. Omas edellises elhos meni kulmavaihteelta alaspäin nivelakseli joka oli laipalla ja kuusiokolo ruuveilla kiinni siellä tötterös. Kätevä poika näppärästi irrotti pajalla omien käsien likaantumatta :) Uusittiin ratas ja muutakin kuin ruiski öljyä palkin päälle. Kokonainen "moduuli" löytyi paikallisen lantmanneni tiskin vieressä olevalta pöydältä. Moduuli kiinni ja kokoaminen päinvastaisessa järjestyksessä. taisin ajaa muutaman hehtaarin , kun lopulta vakuutusyhtiö halus maksaa korvausta koneesta. Ei johtunut ko korjauksesta ja varmasti ei enää ole se ratas ehjänä. :)
-
Comer joku kymmenen vuotta vanha, varmasti tietoa ja ehkäpä osavuvia jos kerrot merkki ja malli, on siellä joku tyyppikyltti.
-
Onko sillä väliä minkä merkin koneessa se Comeri on?
-
Onko sillä väliä minkä merkin koneessa se Comeri on?
Ei, mutta. Malleja varmaan useita? Jos koneen merkki ja malli, niin ehkä kuvia helpommin saatavana?
-
Comer gearboxes LF-141A Oli ainakin kookeli kuvien perusteella vaihtoehto kiila ja mutteri alla, jos se ratas ei pääse läpi. onko sitten että pitää purkaa vierestä rattaita pois että saa avattua sen mutterin?
Esm kvernelandin osakuvia kätevästi netistä saatavana. Siis taarup, vicon oliko muita? Kuhn osa on, osa vaikee.
-
Vaihde on Comer 142001. Varaosakuvat on mutta niistä ei oikein selviä lukitus. Voisiko olla niin että kulmavaihde pitää laittaa paloiksi että saa rattaan irti?
-
Kyseessä siis ratas nro 12.
(https://i.ibb.co/fHqNF0d/Wola.png)
-
Mitä ilmeisemmin palkki halkaistava, pulttikiinnitteinen, ylä ja alapuoli
Palkista pulttiliitoksella, hammasrattaan alapuolella 11 mutteri,
Joka pitää akselin paikallaan, varaosakuva kulmavaihteesta, sen
Akselista näyttää rakenteen.
-
Niin onko se ensimäinen vain veto, ei lautanen lainkaan? Silloin kyllä se on eri kokoinen kuin ne muut ja ei ole edes tarkoitus tulla läpi
-
Mitä ilmeisemmin palkki halkaistava, pulttikiinnitteinen, ylä ja alapuoli
Palkista pulttiliitoksella, hammasrattaan alapuolella 11 mutteri,
Joka pitää akselin paikallaan, varaosakuva kulmavaihteesta, sen
Akselista näyttää rakenteen.
Palkki on halki, rattaan alapuolella ei ole mutteria eikä lukkorengasta.
-
Mitä ilmeisemmin palkki halkaistava, pulttikiinnitteinen, ylä ja alapuoli
Palkista pulttiliitoksella, hammasrattaan alapuolella 11 mutteri,
Joka pitää akselin paikallaan, varaosakuva kulmavaihteesta, sen
Akselista näyttää rakenteen.
Palkki on halki, rattaan alapuolella ei ole mutteria eikä lukkorengasta.
Mikä tuo kuvan 11 mutteri on ?
Tai siis tuollaistako ei silti ole koneessa.
-
Mitä ilmeisemmin palkki halkaistava, pulttikiinnitteinen, ylä ja alapuoli
Palkista pulttiliitoksella, hammasrattaan alapuolella 11 mutteri,
Joka pitää akselin paikallaan, varaosakuva kulmavaihteesta, sen
Akselista näyttää rakenteen.
Palkki on halki, rattaan alapuolella ei ole mutteria eikä lukkorengasta.
Mikä tuo kuvan 11 mutteri on ?
Tai siis tuollaistako ei silti ole koneessa.
Se on ilmeisesti vaihteen kiinnitysmutteri, lista näyttää määräksi 8 kpl.
-
Voiko se olla akseli ylös ja alempi ratas yhtä? Onko vaiheesta rajähdyskuvaa? Voi ne olla semmosii jos kokonaisuus on esm comer.
-
Varaosakuva kulmavaihteesta selventäisi rakennetta, tuon palkin
Kuvaa kun katselee, niin olisi irroitettava aksila rattaasta ??
Joko rymppisovitteella, tai sitten sisäinen lukkorengas,
Prässillä auki, eli jousilanka, pianolankatyyppinen
Lukitus akselin ja rattaan välillä.
Tarvis tutkia kulmavaihteesta rakennetta, hinattavissa comerin
Kaksoiskulmavaihteissa saa kulmavaihteen purettua, kansikehä auki,
Ja vastakkaisen akselin päässä iso mutteri, se auki niin kulmavaihde
Purkaantuu, rakenteita toki erilaisia.
Nostolaitekoneesta kyse?
-
Voiko se olla akseli ylös ja alempi ratas yhtä? Onko vaiheesta rajähdyskuvaa? Voi ne olla semmosii jos kokonaisuus on esm comer.
Kyllä ne erillisiä on, lukitus on vaan täysi arvoitus. Kuvassa nro 13 on lukkorengas mutta siihen ei voi millään päästä käsiksi. Kulmavaihteen kuvan mukaan akseli ja ylempi ratas ovat yhtä puuta. Alempi ratas ei ole tiukka rihloihinsa, rasva liikkuu välissä kun vääntelee. Aika hankala saada prässiinkään kun rattaan ja palkin kannen välissä ei ole montaa milliä.
Nyt tarvittaisiin kyllä kokemusasiantuntijaa
-
Onko alemmassa hammas rattaassa reikiä johon joku erikois- ulos vedin saa? Noi muut holkit ja hilut siinä kuvassa alemman yläpuolella, onko ne kiinni kulma vaihteessa vai sovite palkin kannen kanssa?
Siis se hammasratas laakeroitu kaulasta ja laakerin ulko on vaihteiston kannessa. Silloin ei muuta ku jollain keinoin prässiin.
-
Onko alemmassa hammas rattaassa reikiä johon joku erikois- ulos vedin saa? Noi muut holkit ja hilut siinä kuvassa alemman yläpuolella, onko ne kiinni kulma vaihteessa vai sovite palkin kannen kanssa?
Siis se hammasratas laakeroitu kaulasta ja laakerin ulko on vaihteiston kannessa. Silloin ei muuta ku jollain keinoin prässiin.
Rattaassa ei ole reikiä ja on ilmeisesti laakeroitu kaulasta vaihteeseen, sitä ei muutaman millin raosta näe. Olisiko ratas sitten pelkästään laakerin sovitteella kiinni, ilman lukitusta?
-
Laitetaan nyt tänne operaation loppuraportti jos joku muukin ihmettelee samaa joskus. Löysin netistä toisen merkin varaosakuvaston josta oli nähtävissä että palkin kansi toimii laakerin lukituksena. Hammaspyörä laakereineen tuli kannen mukana kun sen sai väännettyä irti kulmavaihteesta.
-
Eli työvoitto. Kerro nyt vaan minkä merkkinen se kyseinen kone on.
Ja vaikka se on Comer, kuitenkin on merkki kohtaisia eroja?