Agronet
Keskusteluaiheet => Maidontuotanto ja lihanaudat => Aiheen aloitti: Oksa - 12.03.23 - klo:14:42
-
tuoosa eilen lehmä poiki kaksoisvasikat ja kun kattelin mitä tuli niin huomasin et toinen on sonni mutta toinen onkin sitten muuu-sukupuolinen. siltä puuttuu nisät ja pallit. hitto, pitipä tuokin nähä vanhoilla päivillään.. tais olla jopa eka kasoispoikiminen.. oikein virkeitä ja eloisia ovat. eka juotto tuttipullolla meinas mennä lörinäks kun toinen sai ekana ja sit toinen kun juomassa ni se juonut oli koko ajan kiusaamassa... nooo, nyt voi jo laittaa omiin karsinoihin kun on jo lämmöt kohillaan.
-
oho, kommentti häpis.. noooo, katoin historiaa ja tosiaan; ainakaan viimeiseen 35 vuoteen ei yhtään kaksoispoikimista. ja kyllä nuo kuulema kelpaa hyin markkinoille. nyt vaan pitääki tilata samala ku ilmottaa rekisteriin, lisää korvamerkkejä.. kun tuo seuraavakin näyttää paisuvan himppa liikaa... en tiijä miks nuita kaksosia tuloo joillekii monia ja esim. miulle ei..
-
^
Ei tuossa mitään ajan hermolla oloa ole. Ainahan sitä on sanottu, että jos kaksois vasikoista toinen on sonni, niin se lehmäinen ei suurella todennäköisyydelleä ole normaali lehmäinen. Oon kuullu jonkun jättäneen tuollaisen sukua jatkamaan ;D Ja soitettu vielä elli paikalle, kun ei tuu kiimaan ;D Diagnoosin olis voinut antaa vaikka etänä, jos lähtötiedot olisi kerrottu.
Mutta ihmettelen, jos ei kaksosvasikoita ole ennemmin tullut. Eiköpä noita ainakin 5% oo poikimissista joka vuosi , ehkä lähelle 10:ntä. Tosin tuollaiset seka sikiö kaksoset ei mulla tilastoja kaunista. Sonni syntyy normaalisti ja munattoman paikka on montus.
Joo otin pois ja tein uuren :)
-
oho, kommentti häpis.. noooo, katoin historiaa ja tosiaan; ainakaan viimeiseen 35 vuoteen ei yhtään kaksoispoikimista. ja kyllä nuo kuulema kelpaa hyin markkinoille. nyt vaan pitääki tilata samala ku ilmottaa rekisteriin, lisää korvamerkkejä.. kun tuo seuraavakin näyttää paisuvan himppa liikaa... en tiijä miks nuita kaksosia tuloo joillekii monia ja esim. miulle ei..
Niin kelpaahan se ihan samoin markkinoille . 30 euroa 50kg saakka sisältää korvamerkit. Sitä siinä juottelet kuukauden verran , niin palkoille et kyllä pääse. Normaali lehmän vasikat sentäs voi olla lähes normi kokoisia syntyessään. Tänä syksynä ittellä kaksi hiehoa on tehnyt sekasikö kaksoset ja niissä lehmäiset niin pirun pieniäkin, että ei oo suru tullut puseroon tuhlatessa pulttipyssyn kutia.
-
Elävänä syntyneet kyllä pitäs lähettää H.joelle.Tätäkin saittia seuraa ellejäkin...Huonoon vasikkaan on aina syy huonossa emässä eikä pieni vasikka välttämättä pieneksi jää.Viimeisen vuoden aikana huonoin vasikka on ollut suurin ja kaksongelmaa ei ole.
-
Elävänä syntyneet kyllä pitäs lähettää H.joelle.Tätäkin saittia seuraa ellejäkin...Huonoon vasikkaan on aina syy huonossa emässä eikä pieni vasikka välttämättä pieneksi jää.Viimeisen vuoden aikana huonoin vasikka on ollut suurin ja kaksongelmaa ei ole.
Korvamerkitttömän / rekisteröimättömän saa kyllä lopettaa ja haudata.
Muok. Jos ei nyt säännöt sitten jossain kohtaa ole muuttuneet.
Ja mulle on ihan sama kuinka muut vasikkansa paapoo. 30 hinnalla ei vaan voitoilla isootella ja pahimmassa tapauksessa se pieni ei paina edes sitä 40kg , joka kait lehmäisen minimi. Ittellä ei ole tästä kokemusta , mutta alle 50kg on näköjään tuon 30 korvamerkkeineen (onkos ne jotain 8e) . Mitäs sitten jos se ei paina terninä tarpeeksi? Alle vuoden ikäistä ei saa kuulemma edes teuraaksi nykyään laittaa ja normi välitysvasikka ei kuulemma liiku. Tosin nyt lehmäinen terni taitaa viettää 2kk synttärit vielä syntymätilalla, joten sinällään painoissa ei ongelmia.
-
Saa alle vuoden ikäisen teurastaa, ainakin HK ottaa, toki joku syy siihen täytyy olla. En tiedä kelpaako syyksi huono kasvu. Kyllä niistä kaksiosista joskus tulee heikosti kasvavia, ainakin emoilla. Toinen jää joskus vähän huonolle hoidolle ja kehittyy sitten heikosti… Yleensä kyllä onnistuu hyvin ja kasvaa ihan kohtuudella.
-
Saa alle vuoden ikäisen teurastaa, ainakin HK ottaa, toki joku syy siihen täytyy olla. En tiedä kelpaako syyksi huono kasvu. Kyllä niistä kaksiosista joskus tulee heikosti kasvavia, ainakin emoilla. Toinen jää joskus vähän huonolle hoidolle ja kehittyy sitten heikosti… Yleensä kyllä onnistuu hyvin ja kasvaa ihan kohtuudella.
Nyt en enää muista pitikö alle 1v teurastaa erillään vai pitikö sen lihoille olla jatkokäyttö tiedossa jo ennen teurastusta. Kun nyt ei omakohtaista tarvetta ole tullut vastaan, niin en oo perehtynyt. Yhyrellä tutulla on tämän talven laiduntanut pari mullikkaa katoksessa, kun kuulemma niitä ei voi vielä teurastaa. Sitä minä en tiedä miksi niitä ei alunperin laitettu välitykseen, kun muut ylimääräiset sieltäkin lähtee.
-
Elävänä syntyneet kyllä pitäs lähettää H.joelle.Tätäkin saittia seuraa ellejäkin...Huonoon vasikkaan on aina syy huonossa emässä eikä pieni vasikka välttämättä pieneksi jää.Viimeisen vuoden aikana huonoin vasikka on ollut suurin ja kaksongelmaa ei ole.
Korvamerkitttömän / rekisteröimättömän saa kyllä lopettaa ja haudata.
Muok. Jos ei nyt säännöt sitten jossain kohtaa ole muuttuneet.
Ja mulle on ihan sama kuinka muut vasikkansa paapoo. 30 hinnalla ei vaan voitoilla isootella ja pahimmassa tapauksessa se pieni ei paina edes sitä 40kg , joka kait lehmäisen minimi. Ittellä ei ole tästä kokemusta , mutta alle 50kg on näköjään tuon 30 korvamerkkeineen (onkos ne jotain 8e) . Mitäs sitten jos se ei paina terninä tarpeeksi? Alle vuoden ikäistä ei saa kuulemma edes teuraaksi nykyään laittaa ja normi välitysvasikka ei kuulemma liiku. Tosin nyt lehmäinen terni taitaa viettää 2kk synttärit vielä syntymätilalla, joten sinällään painoissa ei ongelmia.
Ennen sai haudata,mutta BSE teki tiukennuksen ja on minun tietojen mukaan yhä voimassa.Vasikkavälitys vetää kuulemma hyvin jo osassa Suomea ja onhan luonollista,että vetääkin tauon jälkeen.Atrialta tuli syksyllä viesti ettei alle vuoden ikäisisä mielellään teurastamolle oteta.
-
Kuolleena syntyneen saa ainakin haudata. Ei sitä jälkeenpäin tiedä, kuoliko se ennen vai jälkeen syntymän. ;) Eikä oikein sitäkään syntyikö vasikoita 1 vai 2. ;)
Pitäkää paperit kunnossa.
-
Kuolleena syntyneen saa ainakin haudata. Ei sitä jälkeenpäin tiedä, kuoliko se ennen vai jälkeen syntymän. ;) Eikä oikein sitäkään syntyikö vasikoita 1 vai 2. ;)
Pitäkää paperit kunnossa.
Näinpä !
Ainakin ennen oli , paljon bse-kohun jälkeen siis, korvamerkittömäksi jäämisen syynä joko kuolleena syntyminen, kuolema tai lopetus ja kaikki sai silloin pistää monttuun. Nyt en ole asiaa tarkistanut. Paperit on kumminkin kunnossa !
Muok
Honkajoelle lähetettävällä pitää olla korvamerkit. Jos siis eläin on jäänyt merkittä noista yllä mainituista syistä, niin miten se sitten Honkajoelle pääsee.
Virheellisiä tietoja on näistä aina ollut (voin olla väärässä nytkin). Aikana kun vielä oman teurastuksen raadot sai haudata syntyi vasikkaa kuolleena. Sen hautaamis mahdollisuudesta en silloin tiennyt ja kysyin sitä paikalliselta elliltä. Ellin neuvo oli rekisteröidä se eloon ja teurastaa myöhemmin omaan käyttööön. Toki kävihän se noinkin, mutta helpointa olisi ollut tehdä se lain suomin mahdollisuuksin, mutta vasikka oli ensimmäinen raatona syntynyt ja luulin ellin tietävän säännöt.
-
Merkitön vasikka menee merkillisen eläimen mukana ilmaiseksi.
-
Merkitön vasikka menee merkillisen eläimen mukana ilmaiseksi.
Niin menee, mutta pienellä tilalla voi joutua säilömään vuosia sitä merkitöntä, että saa kyyti kaverin merkillisestä ;D
-
Kai sulla koira on?
-
Kai sulla koira on?
Kerääkö ne koiriakin ?
-
Ei kai, mutta jos on koira niin ei jää sivutuotteita kotiteurastuksesta tai muutakaan…..
-
taitaa nuo nykykoirat olla himppa kranttuja nuille. ainakiin tuttujen koirat. toisaalta<, katellaan jos ei lh huoli nuita ni kasvattaa isommaks ja laittaa sit meneen. rehua ja tilaa riittää toistaseks. hyiä ovat juomaan ja alkovat tänään mutustaan jo heinää laatikosta.. ja touhuuvat ihan virkeenä..
-
taitaa nuo nykykoirat olla himppa kranttuja nuille. ainakiin tuttujen koirat. toisaalta<, katellaan jos ei lh huoli nuita ni kasvattaa isommaks ja laittaa sit meneen. rehua ja tilaa riittää toistaseks. hyiä ovat juomaan ja alkovat tänään mutustaan jo heinää laatikosta.. ja touhuuvat ihan virkeenä..
Mikä firma ottaa normi välitysvasikkana vielä vasikkoja? Muistaakseni A lupaa ottaa vastaan terninä, mutta ei anna lupausta enää välitysvasikoille. Toisaalta mikä terni se 55 vrk vasikka on, jollaisen A viimeksi otti vastaan. Voihan tämä vasikan ylitarjonta vielä joskus helpottaakkin. Pitäisi vielä naudanlihan kulutuskin saada nousuun, mutta ei taida näillä kuluilla olla mahdollista.
-
liha hietanen on toimina ihan normaalisti ainakin tähän asti. ei kait tuo a ole koskaan moista harrastannu.. ainakaan hinnoissaan ja haut on kait ihan oma tarina. hk taitaa jotenkuten toimia..
-
Mielestäni A:n haut on toimineet ennen tätä kevättä loistavasti. Joskus oli ihan normia, että sonnivasikasta pääsi 10-17 vrk välillä eroon. Viime viikolla sonnilla ikää 22vrk, mutta ylimääräinen lehmävasikka 55vrk.
-
tääläpäin on aika isoja heittoja. lie liian vähän jäseniä jotta haut osuis kustannustehokkaiks..
-
Saa alle vuoden ikäisen teurastaa, ainakin HK ottaa, toki joku syy siihen täytyy olla. En tiedä kelpaako syyksi huono kasvu. Kyllä niistä kaksiosista joskus tulee heikosti kasvavia, ainakin emoilla. Toinen jää joskus vähän huonolle hoidolle ja kehittyy sitten heikosti… Yleensä kyllä onnistuu hyvin ja kasvaa ihan kohtuudella.
Näin hyvin sitä meikeläinen muistaa :) Tuo alla oleva teksi oli atria työpöydällä. No eihän tuo ollutkaan kielto vaan toive ;)
"Viranomaissäädösten mukaisesti alle 12 kk ikäisten nautojen liha on pidettävä erillään, joten Atria joutuu erikseen hakemaan näille ruhoille asiakkaat. Jos mahdollista, naudat kannattaa toimittaa teuraaksi yli vuoden iässä."
-
Onkohan vielä Satakunnassa/varsinais-Suomessa tämä vasikanlihan tuottaja? Vaiko jo eläkkeellä…
-
nuo kaksoset kasvaa silmissä ja ovat hyin eläviä ja virkeitä. olis ollu sääli nupata tuota toista. hyää lihaa kasvaavat.
-
Vuodet ei oo veljeksiä. kahden huonon lehmävasikka vuoden jälkeen ei nyt muuta oo sitten tullutkaan kuin lehmäisiä. Nyt kysymys johon tuskin täältä enää saa vastausta. Kelpaako lehmävasikka nykyään enää normina välitykseen ? Vai meneekö vaan terninä vaikka olis jo juotolta vierotettu. Tuossa aiemmin olin itte kirjoitellut, että 55vrk vanha oli lähtenyt terninä. Ihan ei nykytilanteessa kiinnosta sekään, mutta pakko kait jotenkin alkaa vähentämään.
-
Vuodet ei oo veljeksiä. kahden huonon lehmävasikka vuoden jälkeen ei nyt muuta oo sitten tullutkaan kuin lehmäisiä. Nyt kysymys johon tuskin täältä enää saa vastausta. Kelpaako lehmävasikka nykyään enää normina välitykseen ? Vai meneekö vaan terninä vaikka olis jo juotolta vierotettu. Tuossa aiemmin olin itte kirjoitellut, että 55vrk vanha oli lähtenyt terninä. Ihan ei nykytilanteessa kiinnosta sekään, mutta pakko kait jotenkin alkaa vähentämään.
Myy oksalle...
-
Eiköhän nyky tilanteessa mene kaikki, vaikka vähän huonompikin välitykseen. Pari vuotta sittenkö tässä ketjussa tuskailtiin kun huonosti liikkuu vasikat
-
Eiköhän nyky tilanteessa mene kaikki, vaikka vähän huonompikin välitykseen. Pari vuotta sittenkö tässä ketjussa tuskailtiin kun huonosti liikkuu vasikat
Ostavat pitoelukaksi myös suurempia eriä,elukoita ei yksinkertaisesti ole markkinoilla nyt.
-
Eiköhän nyky tilanteessa mene kaikki, vaikka vähän huonompikin välitykseen. Pari vuotta sittenkö tässä ketjussa tuskailtiin kun huonosti liikkuu vasikat
Ostavat pitoelukaksi myös suurempia eriä,elukoita ei yksinkertaisesti ole markkinoilla nyt.
Ei noissa vasikoissa mitään vikaa, mutta loppuu paikat, kun muuttuikin lehmäisiksi lähes kaikki.
Tuskin tosiaan lehmä vasikoitakaan liikaa markkinoilla on joten taitaa niistä eroon päästä vanhemmustakin.
-
ja tuntuu kuulema hinnat nousevan... noooo, jos sit syksymmällä. olkoon kesä rauhallinen nyt kun kerta homma kusee..
-
ja tuntuu kuulema hinnat nousevan... noooo, jos sit syksymmällä. olkoon kesä rauhallinen nyt kun kerta homma kusee..
mikäs homma nyt kusee ja kellä ?
-
ja tuntuu kuulema hinnat nousevan... noooo, jos sit syksymmällä. olkoon kesä rauhallinen nyt kun kerta homma kusee..
mikäs homma nyt kusee ja kellä ?
Käyppä Atrian vasikkatilaussivulla,sieltä löytynee syy.
-
itellä mämmäs tuon vasikkatilauksen ja on sit navetta tyhjä.. mut en kait ihan kusessa ole kun saabi tehä kesän jotain muuta kuin nuita paimentaa ja sen verta joutaa jopa remppaa tehä kun vimoset kohta lähtöö.. tai pitäsköhän sen loman tänä kesänä? kun on jo muutama vuosikymmen menny iliman.. oisko ehotuksia ??
-
Luulen ettei millään isoista teurastamoista ole antaa vasikoita kuin niille joihin on silmukka kaikkein tiukimmalla. Edes perinteisesti juotettua lehmävasikkaa
-
juuu, ja pienillä swenkään verta.. mut katellaan nyt syksyä kohti ensin...
-
Luulen ettei millään isoista teurastamoista ole antaa vasikoita kuin niille joihin on silmukka kaikkein tiukimmalla. Edes perinteisesti juotettua lehmävasikkaa
Joko olet päättänyt mihin myyt syksyllä vasikat?
-
Kyllä ne tänne Suomalaiseen ketjuun menee.
Oikein hyvä että on saatu tämä tuottajaorganisaatio potkaistu käyntiin ja toivottavasti lähtee toimimaan. Vasikoita varmasti saavat, mutta täällä tapahtuvaa loppukasvatusta merkittävissä määrin on hankala saada toimimaan jos ei ole rahoitusmahdollisuutta vasikoiden luotottamiseen. Harvassa on loppukasvattajat jotka käteisellä ostaa vaikka 500 pihvisonnia, melkein miljoonan tarttee alvilsta rahaa siihen.
Olen niin monet vasikka pulat ja ruuhkat jo nähnyt että se ruuhkakin tulee joskus. Silloin sitten taas se himpun verran huonompaa hintaa maksava teurastamo voi olla kysytty kumppani jos vienti markkina onkin tukossa….
-
Kyllä ne tänne Suomalaiseen ketjuun menee.
Oikein hyvä että on saatu tämä tuottajaorganisaatio potkaistu käyntiin ja toivottavasti lähtee toimimaan. Vasikoita varmasti saavat, mutta täällä tapahtuvaa loppukasvatusta merkittävissä määrin on hankala saada toimimaan jos ei ole rahoitusmahdollisuutta vasikoiden luotottamiseen. Harvassa on loppukasvattajat jotka käteisellä ostaa vaikka 500 pihvisonnia, melkein miljoonan tarttee alvilsta rahaa siihen.
Olen niin monet vasikka pulat ja ruuhkat jo nähnyt että se ruuhkakin tulee joskus. Silloin sitten taas se himpun verran huonompaa hintaa maksava teurastamo voi olla kysytty kumppani jos vienti markkina onkin tukossa….
Tiedä sitten miten nämä sisämarkkinat toimii,täällä vaihtavat teurastamoa näihin pienempiin no.tähän oksan liha-hietaseen,maksaa kuulemma huomattavasti paremmin kuin nämä kolme suurinta.Hyväähän tässä on se,pakotetaan myös suuremmat maksamaan paremmin.
-
On hyvä ehdottomasti. On hyvä että on näitä pieniä teurastamoita jotka menee hinnalla molemmilta puolin ohi näistä kolmesta. Vaikka kolmen suuren hankinta osuus on varmaan noin 80%. Se loppu houkuttaa myös näitä isoja kakun jaolle.
Vaikka olen monesti kritisoinut näitä sopimuksettomia tiloja niin tässä ennennäkemättömässä tilanteessa ne ovat erittäin hyviä kirittäjiä. Sitten ne kyllä ruuhka markkinassa on meillä muilla maksattaneet olemassa olonsa kun tavaraa on saanut halvall kun on hakenut pois
-
mutta mulle on maksettu ihan hyää hintaa oli sit ruuhkaa tahi ei... en ole tarkkaan seurannu olenko saanu sen vimosen sentin joka kerta mutta palveluun oon tyytyväinen ja hyin on juteltu puhelimessa asioista joka kerta. vieläköhän on miun tilan nimellä lihaa myynnissä atrialla? yhen hiehon tuolle myin jo vuonna kivi/keppi.. jotenkin tuntuu että nuille isoille tuottaja on vaan se perkeleen sikiö kaikkine lihoineen...
-
On muuten iso hieho jos sitä vielä myydään tai ainakin laitettu pakkaseen pahanpäivän varalle
-
miä ihan samaa ihmettelin mutta kait se vain markkinointikikkare. ite en enää moiselle valehtevalle virmalle myy..
-
miä ihan samaa ihmettelin mutta kait se vain markkinointikikkare. ite en enää moiselle valehtevalle virmalle myy..
Olisko sen pitänyt kysyä sulta lupa lihan myymiseen, vai mitä oikein ajattelit. Ja mikä on tämä valehtelu väite ? Alkaa olla jo aika paksua, kun kiero savolainen alkaa syyttämään teurasfirmaa valehtelusta.
-
nooo, hyä kun kertovat sopimusta tehessä että parasta hintaa... ja sit nuo muut maksaa ihan omalla hinnalla.. nooo, jos se kelpaa ni ei kait nuo mtssä kirjottaneet ihan höpöjä kerro....
-
miä ihan samaa ihmettelin mutta kait se vain markkinointikikkare. ite en enää moiselle valehtevalle virmalle myy..
Olisko sen pitänyt kysyä sulta lupa lihan myymiseen, vai mitä oikein ajattelit. Ja mikä on tämä valehtelu väite ? Alkaa olla jo aika paksua, kun kiero savolainen alkaa syyttämään teurasfirmaa valehtelusta.
Atriasta pittää sen verran sannoo,hoitaa pitoelukoittenkuletukset varsin mallikkaasti,mitä minä olen nähny.Kaikista firmoista näin ei voi sanoo.Vasikkavälitys nyt sitten on oma luku sinällään.Valehtelua se on tämäkin,jos niitä tauteja siirretään tiloilta toiselle ihan tahallaan.
-
ite katon nuita liha-hietasen kuletuksia kumpaanki suuntaan ja mietin et on kyllä elikkoitten kaverit kuskina. niiin hyin käsittelevät elikoita , oli net sit isoja tahi pieniä.. joskus ittiä oikein hävettää kun ei osaa noin hyin elikoa houkutella kulkemaan..