Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Maalaispoika - 25.04.09 - klo:20:09
-
Vanha navetta on vuosimallia -99 ja siellä on Merivirran parsi- ja karsinakalusteet. Nyt sitten ovat hitsisaumat alkaneet irtoamaan ja korjaushitsaamista saisi ruveta harrastamaan oikein tosissaan. Lehmien parrenerottajat ovat mallia "joka erottajalla oma hitsattu tolppansa" ja niistä alkavat erottajat irtoamaan tolpista ja nuorenkarjan pystyputkisista karsinaväliaidoista alkaa putket irtoamaan. Vaikea arvata, mihin putket häviävät ritiläpohjaisissa karsinoissa...
Onko muilla ollut samanlaisia ongelmia, vai onko meille vain sattunut "hiukan" huonompaa erää? Jotenkin olisi ajatellut, että kyllähän niiden pitäisi yli 10 vuotta kestää.
-
Tollonpajan kalusteissa meni syöntiparren eroittimet kahdessavuodessa kaikki poikki vaikka oli maalattu erikoismaalilla ennen valua. Muutaman makuuparreneroittimen olen hitsannut päätylätkään uudestaan kiinni. Olleet käytössä 8 vuotta. Makuuparreneroittimen kiinnityshenkseleitä on muutama katkennut.
-
Taloudellinen käyttöikä korkeintaan 7 vuotta.
No pistetäänpäs paremmaksi, vuonna 2001 käyttöön otettu pihattonavetta. Kalusteet De Fatal.
Vuosi sitten alkoi nuorkarjan karsinatolpat katketa lattianrajasta, ensimmäiset vesikuppitolpista, hetken päästä välitolppa kumimaton alta poikki, nyt on aikas pitkälti joka toinen poikki. Putket juotosvalettu sisältä, ihan mukava piikata lattiasta kaikki pois, akselinpätkää ei siis sisään saa. Kokonaisuutena vielä pysyy läjässä, väliaitoja ei tarvii aukoa, takimmaiset tolpat vielä ehjät, aidat toimii. Toivotaan että jatko saadaan kuntoon, helpompi sitten talvella reerata.
Hiehoparret on saumoista auki ja pultit lattiasta poikki. Kokonaisuutena sekin pysyy läjässä.
Lehmien parret on toistaiseksi kunnossa, lukuunottamatta päänmäisiä vanerierottimia joiden tolpat tyvestä poikki.
Lypsyasema, joka ehkä vaihtuisi ropoon, on kokonaan ehjä, eli emäntä lypsää edelleen toistaiseksi....pitkään.... ::)
Sähköputkien teräksiset kiinnikkeet kaikki hävinneeet, muoviset sais vaihtaa...
Edellispäivänä sontakoneen (köysiraappa) kulmapyörä lähti seinästä irti, syy: rosteripulteilla kiinni-> kiinnityslevyssä nätti 19mm kuusioreikä joka kulmassa, eli rosteri hävitti teräksen pois nätisti.
Muoviset sähkörasioiden läpivientiholkit monessa kohdin haljennut tai poikki, kovettuneet siis...
Kyllä näitä riittää.
Uusia navetoita tehdään, hintaan 2 eur/ litra, millä maksetaan pois ennenkuin kalut on loppu.
Rakennuksen käyttöikä ei ole ongelma, mutta se kaikki muu!!!
-
Kauanhan nuo on kestänyt. ;D
Mulla meni de lavalin säätöparsista 5 vuoteen ensimmäiset erottajat poikki, nyt puutuu jo varmaan kaikkiaan 10 erottajaa ja ylhäällä kulkevan vesijohdon tuki putkista toiselta puolen 3 on poikki. ???
Tilasin toiselle puolen sirviön niskapuomi parret, niin sanoivat tuki putkien de lavalilla painavan 3,5 kg kappale, heidän parsissaan 9 kg.
Tuntuikin kun viime syksynä hiehoille rakensin uudet parret ettei niitä ihan 50 kerralla sylissään kanna.
Kysyin muuten keskolta merivirran pomo parsia, olivat kalliimat kuin sirviön vastaavat.
Katsotaan pysyykö nämä paikallaan? joka kolmas putki kattoon erottajat ja etutolpat kiilaankureilla lattiaan kiini.
-
Vanha navetta on vuosimallia -99 ja siellä on Merivirran parsi- ja karsinakalusteet. Nyt sitten ovat hitsisaumat alkaneet irtoamaan ja korjaushitsaamista saisi ruveta harrastamaan oikein tosissaan. Lehmien parrenerottajat ovat mallia "joka erottajalla oma hitsattu tolppansa" ja niistä alkavat erottajat irtoamaan tolpista ja nuorenkarjan pystyputkisista karsinaväliaidoista alkaa putket irtoamaan. Vaikea arvata, mihin putket häviävät ritiläpohjaisissa karsinoissa...
Onko muilla ollut samanlaisia ongelmia, vai onko meille vain sattunut "hiukan" huonompaa erää? Jotenkin olisi ajatellut, että kyllähän niiden pitäisi yli 10 vuotta kestää.
Meidän pihatto on otettu käyttöön -01 ja meilläkin on merivirran kalusteet. Meillä on lehmille merivirran säätöparret, eli tolppa/2 erottaja, tolppin U-klemmarilla kaks 2 tuuman vaakaputkea ja erottajat sitten vaakaputkiin. Nämä ovat kyllä kestäneet, mutta nuorkarjanpuolella tilanne on juuri kuvailemallasi tavalla.
-
Mulla suurin osa parsista Pellonpajalta vuodelta 1980, ( suurin osa) edelleen ehjiä. jotku "viisaat" sanoo että maadoitus ongelmat katkaisee parret jopa kahdessa vuodessa ( tiedän näinkin käyneen) . Mutta tuskin mulla edes yritetty mitenkään maadottaa ?
-
Mulla suurin osa parsista Pellonpajalta vuodelta 1980, ( suurin osa) edelleen ehjiä. jotku "viisaat" sanoo että maadoitus ongelmat katkaisee parret jopa kahdessa vuodessa ( tiedän näinkin käyneen) . Mutta tuskin mulla edes yritetty mitenkään maadottaa ?
Itsekkin olen kuullut tuon teorian.
Meillä oli pellonpajan(nähtävästi)1975-1997 ja yhtään erotinta ei ollut poikki kun niistä luovottiin.
Itse en oikein usko tuohon maadoitus teoriaan.
Minusta näissä parsissa on vain raudassa säästetty.
Ne meidän pellonpajan parret oli ihan eri paksuista putkea, kun nämä nykyiset de lavalin.
-
En ole asiantuntia mutta jos se ruostuminen on yleistä niin eikö niille riski kohdille voisi tehdä vuosihuoltoa vai onko se uusiminen niin edullista ja helppoa?
-
Ne tolpanjuuret sais olla vähän vahvemmasta aineesta tehty esim. ainesputkea tai pyörötankoa. Kalliimpi se olis tietysti laittaa mutta kestoikäkin pitkä.
-
Ne tolpanjuuret sais olla vähän vahvemmasta aineesta tehty esim. ainesputkea tai pyörötankoa. Kalliimpi se olis tietysti laittaa mutta kestoikäkin pitkä.
Sitten ne katkiaa siitä vahvikkeen juuresta. Koko parren runkorakenne pitäisi olla vahvempaa aiesta ja kunnon kalvanointi. Todennäköisesti näissä on vielä kalvanoinissakin vikaa.
-
Pellonpajan kalusteissa nykyisin kielletään yhdistämistä niitä raudoitukseen juuri sinkityksen syöpynisen vuoksi.
-
Ne tolpanjuuret sais olla vähän vahvemmasta aineesta tehty esim. ainesputkea tai pyörötankoa. Kalliimpi se olis tietysti laittaa mutta kestoikäkin pitkä.
Sitten ne katkiaa siitä vahvikkeen juuresta. Koko parren runkorakenne pitäisi olla vahvempaa aiesta ja kunnon kalvanointi. Todennäköisesti näissä on vielä kalvanoinissakin vikaa.
*** Mutta ei ainakaan ruostu puhki lattianrajasta. Mulla on reilu 30 vuotiaat kalusteet parsinavetassa ja kyllä näitä putkien juuria on saanut sepittää, kun ruostuu puhki. lattianrajasta ylöspäin ne on yleensä muuten ok.
-
Ne tolpanjuuret sais olla vähän vahvemmasta aineesta tehty esim. ainesputkea tai pyörötankoa. Kalliimpi se olis tietysti laittaa mutta kestoikäkin pitkä.
Sitten ne katkiaa siitä vahvikkeen juuresta. Koko parren runkorakenne pitäisi olla vahvempaa aiesta ja kunnon kalvanointi. Todennäköisesti näissä on vielä kalvanoinissakin vikaa.
*** Mutta ei ainakaan ruostu puhki lattianrajasta. Mulla on reilu 30 vuotiaat kalusteet parsinavetassa ja kyllä näitä putkien juuria on saanut sepittää, kun ruostuu puhki. lattianrajasta ylöspäin ne on yleensä muuten ok.
Niin no pitääkin 30 vuotiaita jo hitsailla, mutta että alle 10 vuotiaita pitää nykyisin korjailla.
-
Laitettiin viime kesänä Sirviön metallin säätöparret Alfa-Lavalin länkien tilalle. Luulisi jonkun aikaa kestävän kun on kiila-ankkureilla kiinni ja lisäksi umpitanko putken sisässä ja entisen erottimen reijässä noin 20 senttiä. Ainakin naapurissa hyvin kestäneet Nuo Sirviön parret jo noin 15 vuotta.
-
Kukaan ei parjaa DanEgvetin rautoja?
-
pellonpajan kalusteita v-87. pari vuotta sitte meinasin alakaa uusimaan,
mutta kun vejin muutaman lattijan rajasta ,poikki niin katon että on niin paksusti vielä rautaa että jätinpä vielä entiset käyttöön
dan evegtin kalusteet oli jossain lahonu muutamassa vuojessa
-
Vanha navetta on vuosimallia -99 ja siellä on Merivirran parsi- ja karsinakalusteet. Nyt sitten ovat hitsisaumat alkaneet irtoamaan ja korjaushitsaamista saisi ruveta harrastamaan oikein tosissaan. Lehmien parrenerottajat ovat mallia "joka erottajalla oma hitsattu tolppansa" ja niistä alkavat erottajat irtoamaan tolpista ja nuorenkarjan pystyputkisista karsinaväliaidoista alkaa putket irtoamaan. Vaikea arvata, mihin putket häviävät ritiläpohjaisissa karsinoissa...
Onko muilla ollut samanlaisia ongelmia, vai onko meille vain sattunut "hiukan" huonompaa erää? Jotenkin olisi ajatellut, että kyllähän niiden pitäisi yli 10 vuotta kestää.
kyseessä vissiin amer mallin kalusteet. meillä kans noi merivirran kalusteet vm 2003, kestivät vajaa pari vuotta ja parrenerottajat alkoivat repeillä tolpasta. saatiin takuuseen lisä kiinnikkeitä mut nyt edessä täydellinen parsikaluste remontti eli entiset pihalle ja uutta tilalle. sen oon oppinut pihatosta et PIHATON SISÄLLE EI PIDÄ OSTAA MITÄÄN KOTIMAISTA MISSÄ ON RAUTAA EI KONEITA EI KALUSTEITA! eikä mielellään sinne pellollekkaan ;D
-
Alfa Lavalin Fang lukkoaita 29 vuotta. Tolpat lattianrajasta kengitetty pariin kertaan. Itse aita nyt siinä pisteessä, että korjaushitsauksiin ei enää löydy kiinnekohtaa. Pitkään pärjäsi, kun teki sauman aina vanhan päälle. Tänä kesänä kannetaan romukasaan ja lehmät pääsevät pihattoon.
-
Lavalin TT parret vuodelta -73 ovat edelleen pystyssä, Yhtä tolppaa olen vahvistanut vesikupin kiinnityksen alta. -77 laajennuksessa laitetut neljä samanmoista partta kaatui tasan vuossitten.
-
Kukaan ei parjaa DanEgvetin rautoja?
Dan Egtved on selkeästi paras, sen takia sitä ei parjata.. ;D
-
odotas vaan....
-
kyseessä vissiin amer mallin kalusteet. meillä kans noi merivirran kalusteet vm 2003, kestivät vajaa pari vuotta ja parrenerottajat alkoivat repeillä tolpasta. saatiin takuuseen lisä kiinnikkeitä
Nepä juuri. Niihin ei tullut koskaan laitettua niitä tukiputkia, mitkä menisivät vaakaan erottajasta toiseen, mutta tuskinpa niistäkään olisi apua ollut.
-
Mikään muu ammattiala ei kestäisi niin huonoja kamppeita kuin maatalous. Tässä nämä parret mutta samaan sarjaan menee lypsykalustot sun muut, varsinkin laval. Ja traktorikäyttöiset koneet, on ne huonoja ja maksavat silti ihan ...
Tulee kyllä ikävä siinä vaiheessa, kun puolen miljoonan navetan sisus on romuna ennekuin on maksettu.
-
Suurin ongelma näissä parsikalusteissa on isot kauppa ketjut.
Kilpailuttavat hinnat niin halvoiksi että pakko valmistajan tehdä paskaa.
Esimerkkinä alfan niska puomi parret alv.0 hinta oli viime kesänä alk.95€
Sirviö myi omia niskapuomiaan 3 kertaa kalliimalla, mutta olikin 6 kertaa enemmän rautaa mukana ja galvanointikin on tehty kunnolla, eikä sinne päin.