Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Miklu - 09.04.09 - klo:16:01
-
Entinen onpi glaasi parenpaa pitäisi saada?
-
Fusioni, ne vaihtuu viconit fusioneihin näköjään, kuten kaikki muutkin merkit. Eli näkyy kelpaavan konefarmille kaikki merkit vaihdossa....
-
Entinen onpi glaasi parenpaa pitäisi saada?
Entiseen verrattuna aivan sama. Paranee pirusti joka tapauksessa ;D
-
Entinen onpi glaasi parenpaa pitäisi saada?
Entiseen verrattuna aivan sama. Paranee pirusti joka tapauksessa ;D
Ihan totta. Noista kahdesta kun valitsee niin käyttötarkoitus ratkaisee jotakin. Fusionilla ei voi tehdä 1,2sta isompaa paalia. Traktorista saa voimat loppuvaiheessa paalia loppumaan. Paalin sitominen, pudotus ja portin kiinnilaitto tapahtuu fusionissa äkkiä. Portaaton voimansiirto traktorissa, jos sattuu toimia, on tämän koneen kanssa hyvä.
Jos itsellesi paalailet jonkunkaan verran niin suosittelen kyllä viconia, saat tehtyä sen kokoisia paaleja kuin haluat, muoviakin säästyy ja ainakin teoriassa riittää pienempi traktori. Ajonopeutta ei ole tarpeen muutella kun tehontarve ei oleellisesti lisäänny missään vaiheessa.
-
Mietitäänpä?
Viconilla saat tehtyä kaikenkokoiset paalit, ja toimii oikeasti. Uutta tekniikka, on toki antureita mutta niillä juuri saadaan uusi tekniikka käyttöön ja uudet päivitykset joka vuosi, ja kesken kaudenkin.
Mietippä autoja, uusissa autoissa tietokone valvoo asioita, ja traktoreissa ym koneissa. miksi ei heinäkoneissa? Hyvät varustelllut autot kelpaa kaikille, ei kukaan halua autoa missä ei ole mitään varuisteita ja aatamin aikainen tekniikka. niin se vaan on, samalla rahalla saa uuttakin tekniikka.
Fusion hyvä kone mutta auttamatta jäänyt kehityksessä jälkeen ja ei ole oikein enää "kehityksessä mukana". tuo varmasti markkinoille muuttuvakammioisenkin koneen kohta.
Suhde euroopassa jo muistaakseni näin että Viconeita myydään kolmannes enemmän kuin mc halen koneita. Laatu vakuuttaa ja paranee vaan kaikki entisestään kun siirtyy kuhnin väreihin ja omistukseen....
Itse ajan toki myös kiinteäkammioisella mutta seuranneena paljon jo viconilla ajoa niin vaikuttaahan se todellakin paalainten mersulta sanoo kaaikki mitä sanoo. Jonkun on toimittava esikuvana......paalaimissakin... mutta on niitä aina jotka haluaa ajaa hieman vanhahtavalla koneella ja vanhalla tekniikalla... ja puolustaa niitä.....
Ei se ole aina voitto jos on antureita ja säätöjä vähän, koska silloin ei saada mitään ominaisuuksia ja hienouksia ja valvontoja ees toteutettua....
-
Fusioni, ne vaihtuu viconit fusioneihin näköjään, kuten kaikki muutkin merkit. Eli näkyy kelpaavan konefarmille kaikki merkit vaihdossa....
kysymys viittasi malliin 2160, ei näy konefarmin listalla.
http://services.mascus.com/products.aspx?did=konefarmi&ctl=Agriculture&ctgn=Foragers
V2160 on aivan eri tyyppinen kone, kuin toi MC.
V:n oleellisin ero MC:een on tiukka paali, jonka kehä on vieläpä säädettävissä. Myös pelkkä vaipan muovitusmahdollisuus kannattaa huomioida.
V on selkeä rakenteeltaan ja helppo huoltaa. Rasvauksen perillemeno varmaa, kunnei keskusrasvaria tarvita parin nipan takia.
Nopeudessa V jää MC:lle, mikäli arvioidaan paalien lukumäärää. MC:llä tekee enemmän paaleja samassa ajassa ja samalta alalta... MC on urakkamiehen kone
-
Muuttuvakammioisella on kieltämättä monia etuja... paalimääärä pienenpi, työmenekki ruokinnassa luultavasti pienenee. Paalin aukaisu aika työlästä puuhaa,nytten kun aukoo 6-8 paalia apeeseen päivässä. Onko vicon toimintavarma?
-
Muuttuvakammioisella on kieltämättä monia etuja... paalimääärä pienenpi, työmenekki ruokinnassa luultavasti pienenee. Paalin aukaisu aika työlästä puuhaa,nytten kun aukoo 6-8 paalia apeeseen päivässä. Onko vicon toimintavarma?
Kyllä yleisesti ottaen on toimintavarma. Muovituksen kanssa on jossain ollut pientä alkukankeutta. Joka koneessa voi jotain ongelmia joissakin yksilöissä olla. Minähän en kuitenkaan tilitä tässä sitten omakohtaisia käyttökokemuksia kummastakaan noista koneista, tietoni perustuu yksittäisiin käyttäjäkommentteihin ja huomioihini koneen rakenteesta ja "työnäytöksistä". Tulikin tuossa vielä mieleen että ainakaan kaikille fusioneille ei mikä tahansa verkko kelpaakaan ollenkaan.
-
Kyllä vicon on toimintavarma, onhan suomessa jo nyt ollut ainakin kolme vuotta näitä muuttuva kammioisia viconeita, alkaa kehitys tuottaa jo ihan kivaa tulosta.
Ja jps 1,2 m paaleja tekee 1000 niin 1,6m paaleja lle 600. Säästö kaikessa on huikea.
Usein jopa paalikärryihin menee lähes yhtä monta 1,6 m paaleja, siinä sit kulkee aina lähes tupla määrä rehua ja jos vertaa "pikkuisiin" 1,2 m paaleihin.
Esim 1,6 m olkipaali joka on ihan "ruutikuivaa" painaa 450 kg helposti. Ja paali on todella tiukka verrattuna monen muun koneen tekemiin "möltteihin"!
Niin ja pelaa muuten oikeasti sateella ja käärii myös nekin paalit, eikä ala paali "jauhaa" tyhjää käärijässä! Näitäkin koneita on :)
Kaikista löytyy toki yksilöitä joissa vikoja mutta yleisesti ottaen koneitten laadustahan tässä keskustellaan. Ja toki on niitäkin isäntiä joilla ei toimi mikään eikä kestä mikään.....
-
Jep. Osta TIETENKIN VICON. Mulla alkaa kolmas kesä Viconilla. Pelaa kuin junan vessa, ei tarttenu antureiden eikä muidenkaan ongelmien kanssa painia. On paalattu vesisateella säilörehua ja olkea, kumpikin onnistuu. Eihän siinä toki mitään järkeä ole, mutta isänmaamme suvi on joskus niin kostea... Ensi viikolla on tarkoitus aloitella kesän paalaus sesonki, pikkusen ruokohelpeä ja olkea olisi paalattavana. On se vaan niin mukavaa kun voi paalata seitsemänä kuukautena vuodessa toimivilla koneilla. Onhan noita muitakin muuttuvakammioisia tullut kokeiltu, mutta tästä ei enään vaihtamalla hetkeen parane, tietysti paraskin kehittyy ja muuttuu vieläkin paremmaksi.
-
Kyllä vicon on toimintavarma, onhan suomessa jo nyt ollut ainakin kolme vuotta näitä muuttuva kammioisia viconeita, alkaa kehitys tuottaa jo ihan kivaa tulosta.
Ja jps 1,2 m paaleja tekee 1000 niin 1,6m paaleja lle 600. Säästö kaikessa on huikea.
Usein jopa paalikärryihin menee lähes yhtä monta 1,6 m paaleja, siinä sit kulkee aina lähes tupla määrä rehua ja jos vertaa "pikkuisiin" 1,2 m paaleihin.
Entäs kuorman paino sitten, talvikeleillä ei pikkukoneella lavetti liikukaan.
-
Juu ei niitä 30 kpl kannata laittaa1,6 m paaleja.... paitsi jos on hyvä kärry jne....
Mut vertaa, samaan kuormaan 30 kpl 1,2 m tai esim 17 kpl 1,6 m.. lähes sama määrä moteissa rehua ja kuorma pysyy oikeasti läjässä, pienillä matkoilla nopeuttaa kun ei tarvi sitoa ees kun saa ajaa siisteilla "vajailla" kuormilla...... pellolla noin puolet vähemmän nostokertoja, myös kotona, vaunuun tai mihin laitatkaan. säästää yksinkertaisesti työtä ja aikaa.
Jos ajat esim combilla sä viet 100 kpl 1,2 m paaleja pellon reunaan.... ajat 1,6 m paaleja viet 55 kpl pellon laitaan....
Tai 3000 pientä ja vastaavasti vain 1600-1700 isoa?? hmm.....
Nykyään kun pihditkin ja muut käsittelylaitteet alkaa olla jo oikeasti mitoitettu isoille paaleille.
-
Tietenkin paaleista pitää saada mahdollisimman suuri ja painavia, järki tietysti pitää olla hommassa mukana. Idiootti täpinöitsijä tietysti saa kaiken hajalle kun on sulake päästä palanut. Isoilla paaleilla kaikki käsittely on huomattavasti nopeampaa, tehokkaampaa, HALVEMPAA. Muovia menee vähemmän, verkkoa vähemmän, ennen kaikkea aikaa ja RAHAA! Raha se on joka ratkaisee, ei se mitä joku yksittäinen maksaa vaan mitä jää lopulta viivan alle kokonaisuudesta. Ajeltiin tuossa olki paaleja rekalla keväällä, 40 paalia mahtui autoon ja painoa oli 15000 kiloa, kuivaa ohran olkea.
-
Juu ei niitä 30 kpl kannata laittaa1,6 m paaleja.... paitsi jos on hyvä kärry jne....
Mut vertaa, samaan kuormaan 30 kpl 1,2 m tai esim 17 kpl 1,6 m.. lähes sama määrä moteissa rehua ja kuorma pysyy oikeasti läjässä, pienillä matkoilla nopeuttaa kun ei tarvi sitoa ees kun saa ajaa siisteilla "vajailla" kuormilla...... pellolla noin puolet vähemmän nostokertoja, myös kotona, vaunuun tai mihin laitatkaan. säästää yksinkertaisesti työtä ja aikaa.
Jos ajat esim combilla sä viet 100 kpl 1,2 m paaleja pellon reunaan.... ajat 1,6 m paaleja viet 55 kpl pellon laitaan....
Tai 3000 pientä ja vastaavasti vain 1600-1700 isoa?? hmm.....
Nykyään kun pihditkin ja muut käsittelylaitteet alkaa olla jo oikeasti mitoitettu isoille paaleille.
Meinasin vaan, jotta koko ketju pitää olla mitotettu isompien paalien mukaan, kovin pienellä etukuormain koneella ei 1,6 metrin paali liiku, saati se lavetti.
-
Juu ei niitä 30 kpl kannata laittaa1,6 m paaleja.... paitsi jos on hyvä kärry jne....
Mut vertaa, samaan kuormaan 30 kpl 1,2 m tai esim 17 kpl 1,6 m.. lähes sama määrä moteissa rehua ja kuorma pysyy oikeasti läjässä, pienillä matkoilla nopeuttaa kun ei tarvi sitoa ees kun saa ajaa siisteilla "vajailla" kuormilla...... pellolla noin puolet vähemmän nostokertoja, myös kotona, vaunuun tai mihin laitatkaan. säästää yksinkertaisesti työtä ja aikaa.
Jos ajat esim combilla sä viet 100 kpl 1,2 m paaleja pellon reunaan.... ajat 1,6 m paaleja viet 55 kpl pellon laitaan....
Tai 3000 pientä ja vastaavasti vain 1600-1700 isoa?? hmm.....
Nykyään kun pihditkin ja muut käsittelylaitteet alkaa olla jo oikeasti mitoitettu isoille paaleille.
Meinasin vaan, jotta koko ketju pitää olla mitotettu isompien paalien mukaan, kovin pienellä etukuormain koneella ei 1,6 metrin paali liiku, saati se lavetti.
Pakkaskelillä tai tietä pitkin kyllä raskaskin lavetti liikkuu vaikka ferkulla jos ei kauheita mäkiä ole.
-
Mitenkä märkäheinä viconilla sitten, joku pelotteli puhdistamaan joutuisi muutaman paalin jälkeen? Tulee kumminkin sellaisiakin kosteita paalauspäiviä!
-
Ei todellakaan, jos sekaannut johonkin muuhun muuttuvakammioiseen niin jopa muutaman paalin välein ja tiettyjä tai tietynlaista rehua ei voi ajatellakkaan paalata.
Mutta Vicon kyllä pelaa ja pihsiatusta Ei yhtään useammin kun kiinteäkammioistakaan.... jos nyt ees kerran päivässä käyt vilkaisemassa onko heinää "puhdistus" kohteissa.
Erittäin hyvin suunniteltu puhdistukseen (helppoa ja nopeaa) ja märän rehun paalaukseen.
-
viconista lähes pelkkää hyvää kerrottavaa. Itsellä kyllä ollut vain kiinteäkammioisia, mutta tutulla on juuri 2160 eikä sekään ole renttuillut ylimääräisesti. Kyllä molemmilla paalaa, mutta välillä tuntuu että mc saa jopa turhaa ylenmääräistä hehkutusta. Oma koneenvalinta kohdistui taas viconiin ja malliin 2235 oc23-3d. Toinen vaihtoehto oli mc, mutta puhdistettavuus, yksiakselisuus, lähellä maata oleva käärinkehä, ja muutama muu seikka sai minut pysymään viconin käyttäjänä.
-
Teoriassa kiinteäkammioisella tulee paalin maksimitiukkuus vesimärällä lyhyellä rehulla vastaan helposti. Alkaa ottamaan ketjujen päälle niin että ei mikään kestä.
-
Teoriassa kiinteäkammioisella tulee paalin maksimitiukkuus vesimärällä lyhyellä rehulla vastaan helposti. Alkaa ottamaan ketjujen päälle niin että ei mikään kestä.
Tuo tuli huomattua viime kesän toisessa riennossa welgerin 220rp vempeleen kanssa. Alimman rullan päässä huonot kierteet=ratas luisti=ketjut pois paikoiltaan. Sitte ketjut takas päälle ja uuestaa=ratasta ettimään pellolta, löyty= hitsattiin kiinni= ketjut poikki, veti tuon karhon sisääntuloaukosta toisen ylöspäin katottuna niin rullan sisemmän pikkurattaas ympärille ketjut= peltiä väänty ja repes sen rullna kiinitysreijän ympäriltä.
Noh, siisä paaluutettiin vieraalla. Sitte korjautettiin alimman rullan pää sekä muutama ratas joiden muutama piikki oli ketjun ansiosta 2-haaraisia.
Niimpä siinä sitte opittiin että jos on vähäki vikaa korjaa perkele kunnolla ja heti ennen ku tapahtuu ismonpia!! >:( :-\ :) :D ;D 8)
-
Remmikoneen vetämiseen riittää paljon pienempi traktori kun kiinteäkammioisen rullakoneen.
-
Onko jossakin selväkielistä käyttöohjetta Viconin paalainkääriöihin kun tuo mukana tullut vaan sekoittaa
asiat ja talviopiskelun?
-
Pistäydyppä käyttökoulutuksesta tai tilaa opastaja pellolle jos et osaa ajaa.... ei maksa mitään ja tulevat mielellään opastamaan koneen käytön.
-
Pistäydyppä käyttökoulutuksesta tai tilaa opastaja pellolle jos et osaa ajaa.... ei maksa mitään ja tulevat mielellään opastamaan koneen käytön.
Juu, semmoista tarjoivat vielä vuoden vanhaankin koneeseen. Käyttäjäkurssista ei ole ollut puhetta.
-
Toi remmi Viconi siis ihan oikeesti toimii?? Yks kaveri ajeli sellasella yhden kesän ja syksyllä hyppi tasajalkaa niin kauan, että O.K. toi sille uuden Welgerin kombin tilalle. No, kiva kuulla välillä positiivistakin palautetta ko. koneesta.
-
Eiköhän kaikissa koneissa ole käynnistysvaiheessa sanomista.... taitaapa olla kyse näistä ensimmäisistä koneista kun "remmikoneilla" aloitettiin suomessa oikeasti palaamaan joka oloissa ja oli jotain pieniä ongelmia.... ja kylläpä siitäkin koneesta ongelma paikka löydettiin tietojeni mukaan ja on usein todella pienestä kiinni.
Sehän olisi aika käsittämätöntä jos uuden koneen markkinoille lanseeraus sujuisi niin että ei mitään sanomista olisi ollut?
Itse olen sitä mieltä että tällä hetkellä Vicon muuttuvakammioinen on numero 1 paalain kaupassa (siis ominaisuudet ja laatu ym...) Ja senkin takia näillä näkymin meidänkin pellolla alkaa putkahdella remmikoneen paaleja pellolle.....
-
Toi remmi Viconi siis ihan oikeesti toimii?? Yks kaveri ajeli sellasella yhden kesän ja syksyllä hyppi tasajalkaa niin kauan, että O.K. toi sille uuden Welgerin kombin tilalle. No, kiva kuulla välillä positiivistakin palautetta ko. koneesta.
Tuollaisesta en ole kuullutkaan. Mikähän mahtoi kaverin koneessa olla pielessä? Vai ei kuitenkaan mahtanut olla käyttäjä pielessä.
Sellainen tuossa tuli mieleen että kannattaa kyllä laskea rehuyksikkökustannus. On hiukan eroa kun raaka-aine kuitenkin lasketaan sinänsä melkein hinnattomaksi.
-
Miten se oikein meni kernekö möi tehtaan kuhnille jossa tekivät viconeita? Siirtyykö valmistus sitten muualle?
-
Noissa "vanhan"polven muuttuvakammioisissa oli vähän enemmän haastetta kuskille, tartti vähän osata katsoa karhoa, keliä, matariaalia. Viconilla piisaa kun osaa jollain paalaajalla ajaa.Tosin en oo ikinä ajanut kuin muuttuvakammioisilla, kaippa ne pönttökoneet on koko helppoja ajaa.
-
Entinen onpi glaasi parenpaa pitäisi saada?
Sattu vaan silmään et nyt olis tälläne 2160 halvalla myynnissä vain 4 000 eur avk:lla. Vaikka varakoneeksi 8) Liekkö palanu laakerivaurioon vai sähköihin?
-
Entinen onpi glaasi parenpaa pitäisi saada?
Sattu vaan silmään et nyt olis tälläne 2160 halvalla myynnissä vain 4 000 eur avk:lla. Vaikka varakoneeksi 8) Liekkö palanu laakerivaurioon vai sähköihin?
Aika rumaksi on mennnyt, kyllä on palanut ympäriinsä. Nyt on jo melekeen claassi paree kun tuo vicon, tuo palanut. Vaan noukin voi olla aivan ehjä ja vaihtokelpoinen sellaisenaan. Kun vaan tietäisi joskus tarvitsevansa niin tekisi hyvät kaupat.
Keskimääräistä parempi nosturi oli tuola avkilla myös myynnissä kauhavalta. Siltaan ajettu coma 1030. Justiinsa viime viikolla ajelin kauhavalla, jos olisin tiennyt niin olisin käynyt katsomassa kun oli kuvissa aika hyvän näköinen.