Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: HöPö-HeSSu - 05.04.09 - klo:21:46
-
NÄMÄ MERKIT OLIS LISTALLA MF 5465 , JD 6530 JA VALTRA T 130 . MIELIPITEITÄ MERKEISTÄ JA ONKO KUINKA TYYPPI VIKOJA YM.
-
Ei varmaan pahasti mee vikaan kun tuon ensimmäisen unohtaa, muuten omien mieltymysten mukaan joko jd tai valtra. täälä toisaalla jo juttua ainakin tuon massikan "ominaisuuksia" koskien :'(
-
Kuinka tuon jd etupää on lukotettu, onko vielä kitkalukko? > kolmiveto
Entäs nelivedon hydaalinen kytkentäpakka luistaako?
Pyydä ainakin tarjous nh/case koneista vakka et konetta ostaisikaan - kilpailutus kannattaa 8)
-
5465 mansikissa tehon puute ei ole vika, se on ominaisuus.. ;D
valtua en itse ottaisi missään tapauksessa.
jonnu sais olla kyllä vaikka 6530 premium, ei s eikä se malli.
-
Kuinka tuon jd etupää on lukotettu, onko vielä kitkalukko? > kolmiveto
Miten Valtra N, onko sekin kolmiveto?
-
Itse itselleni vastaten, kun asia rupes vaivaamaan:
http://www.valtra.fi/extras/documents/FI_NLS_A-C.pdf (http://www.valtra.fi/extras/documents/FI_NLS_A-C.pdf)
Eli lukko on kitkalukko. Mitä hiton humpuukia tuo on, kyllä minä olen MF miehenä tottunut siihen että lukolla saadan kaikki 4 maksettua pyörää vetämään. Tuotahan pitäisi ilmoittaa kuluttaja-asiamiehelle. Myydään nelivetoisia traktoreita joista puuttuu yksi vetävä pyörä >:(
Antaako tuo sitten periksi tiukassa paikassa, kuten esim metsässä jyrkässä nousussa kun se viimeisen pyörän pito olisi tärkeä?
-
Itse itselleni vastaten, kun asia rupes vaivaamaan:
http://www.valtra.fi/extras/documents/FI_NLS_A-C.pdf (http://www.valtra.fi/extras/documents/FI_NLS_A-C.pdf)
Eli lukko on kitkalukko. Mitä hiton humpuukia tuo on, kyllä minä olen MF miehenä tottunut siihen että lukolla saadan kaikki 4 maksettua pyörää vetämään. Tuotahan pitäisi ilmoittaa kuluttaja-asiamiehelle. Myydään nelivetoisia traktoreita joista puuttuu yksi vetävä pyörä >:(
Antaako tuo sitten periksi tiukassa paikassa, kuten esim metsässä jyrkässä nousussa kun se viimeisen pyörän pito olisi tärkeä?
Metsään mennään metsäkoneella 8) 8) Ei jonnen lukko ole luistanu mulla ikinä vaikka on kuormaaja ja edestakana levikkeet.
Jossain edellisis koneis oli hammaslukot,oli v.ttumaista kun esim.kyntäes tuli käännökseen ja lukot ei irrottanu >:(
-
Tuo kitkalukosta itkeminen jaksaa minua ihmetyttää. Jos traktorissa ei ole keulalla tonnin punttia, niin se on aika se ja sama minkälainen lukko siellä etuakselilla on.
On tilanteita joissa kitkalukko on jopa parempi, se toimii jo ennenkuin kuski kerkeää tajuta edes lukkoa tarvittavan. Ja huoleton käytössä, ei tarvi huolehtia sen poiskytkemisestä. Riittää että vaihtaa ajallaan akseliin hyvälaatuiset öljyt jotta lukko ei ala luistaa ja mekkaloida huonon öljyn takia.
Massikka ei edes pääse sen jyrkän nousun alle metsässä kun sen meno tyssää kantoon surkean maavaran takia jo metsän reunassa...
-
Itse itselleni vastaten, kun asia rupes vaivaamaan:
http://www.valtra.fi/extras/documents/FI_NLS_A-C.pdf (http://www.valtra.fi/extras/documents/FI_NLS_A-C.pdf)
Eli lukko on kitkalukko. Mitä hiton humpuukia tuo on, kyllä minä olen MF miehenä tottunut siihen että lukolla saadan kaikki 4 maksettua pyörää vetämään. Tuotahan pitäisi ilmoittaa kuluttaja-asiamiehelle. Myydään nelivetoisia traktoreita joista puuttuu yksi vetävä pyörä >:(
Antaako tuo sitten periksi tiukassa paikassa, kuten esim metsässä jyrkässä nousussa kun se viimeisen pyörän pito olisi tärkeä?
5000srj massikathan ei tunnetusti tahdo vetää koko etupäällä. On siitä yhdestäkin vetävästä edessä apua siinä tilanteessa kun mässerin miehellä pakka luistaa...
-
valtraan on saanut ruksattua jo 88 alkaen hydraulisen levylukon.
muistaakseni se on vakiona esim. n141:ssä ja yleensäkkin kaikissa teollisuus akselisissa se on vakiona (8550,t140,t171,ym.)
pitää kyllä hyvin. vaikka toinen pyörä ilmassa niin molemmat vetää.
takanikin on levylukko sekin pitää.
-------
john deereen ei saa eteen lukkoa. ero on kyllä lukollisella ja lukotomalla iso, etenkin ääri tilanteissa. metsäajossa se on jo lähes välttämätön.
-
Tuo kitkalukosta itkeminen jaksaa minua ihmetyttää.
Kuten retku jo totesi, metsässä ero kitka ja hammaslukon välillä on merkittävä. Pelto käytössä ei taida kuitenkaan olla suurta merkitystä kumpi on.
-
Kyllä etukuormainkoneessa aikoinaan oli kitkalukko, ei ongelmaa. Nykyisin etukuormainkoneessa kytkettävä hammaslukko, automaattiasentoinen ja pakkokytkentä. Pahassa paikassa todella hyvä ja metrin hangessa, mutta kuormaustöissä kallistuisin silti kitkalukon puolelle. Jos ei tätä hammaslukkoa ole päällä, vain toinen etunen vetää kuormatessa ja tyhjää lyö.Sitten painellaan lukkoa tarpeen mukaan. Carraron kitkalukon kanssa ei ollut mitään ongelmaa aikoinaan, eikä kuulemma uudella omistajallakaan ( yli 13000 h ). Ja näkyi aina, kun molemmat pyörät veti puskettaessa ( vaikka kitkajarruhan se vain on, mutta silti... ). Mutta se on kuitenkin tuossa hammaslukossa plussaa nykykoneessa, että se kytkettävää mallia. Muistaa ne ns. automaattilukot -80 ja -90-luvuilta ja remontitkin.....Mutta kitkalukollinen kone odottaa pihassa etukuormainta, hammaslukollisella sitten metsässä....
-
jos traktorissa on kopista katkasijalla kytkettävä lukko, se on aina levy eli kitkalukko, oli se sitten etu- tai takapäässä. ja pitää ihan yhtä hyvin tai huonosti kummasakin tapauksessa
-
jos traktorissa on kopista katkasijalla kytkettävä lukko, se on aina levy eli kitkalukko, oli se sitten etu- tai takapäässä. ja pitää ihan yhtä hyvin tai huonosti kummasakin tapauksessa
Ei ole aina kytkettävä etuakselin lukko levylukko : New Holland TS, TSA, CaseIH MX,Puma, New Holland M, TM ja T6000/7000-sarjat jne. kytkettävällä hammaslukolla ( vai oliko 50 km/h malli levylukollinen uusissa muistaakseni ? )
Ja kytkettävät levylukot toimivat hydr. pakkaperiaatteella, toisin kuin automaattiet kitkalukot, joissa jousipainotteiset levyt.
-
On huono juttu jos ei ole kunnon lukkoa - kitkakukolla ei ole mitään virkaa ihan sama vaikka ei olisi ollenkaan.
Jos joku väitää ettei lukkotyypillä ole merkitystä niin puhuu totuuden vastaisesti.
Hammas/sakara lukko pitää 100%, mutta rikkoontumisen mahdollisuus väärinkäytettynä on olemassa.
Hydaalisesti kytkettävä levylukko on mielestäni paras, pitää suht hyvin luistaa vain kun rikkoontumis mometti lähestyy valtraan on sen saanut lisävarusteena on jotain 500€ - voi saada muihinkin ?
Nelivedon kytkentä pakkan luisto on myös huomion arvoinen seikka MF on siitä jo tullut tunnetuksi, JD;ssä sitä on ollut vanhemmissa maleissa tuosta 6530 mallista en tiedä?
-
On huono juttu jos ei ole kunnon lukkoa - kitkakukolla ei ole mitään virkaa ihan sama vaikka ei olisi ollenkaan.
Jos joku väitää ettei lukkotyypillä ole merkitystä niin puhuu totuuden vastaisesti.
Hammas/sakara lukko pitää 100%, mutta rikkoontumisen mahdollisuus väärinkäytettynä on olemassa.
Hydaalisesti kytkettävä levylukko on mielestäni paras, pitää suht hyvin luistaa vain kun rikkoontumis mometti lähestyy valtraan on sen saanut lisävarusteena on jotain 500€ - voi saada muihinkin ?
Nelivedon kytkentä pakkan luisto on myös huomion arvoinen seikka MF on siitä jo tullut tunnetuksi, JD;ssä sitä on ollut vanhemmissa maleissa tuosta 6530 mallista en tiedä?
Vehkeet käytön mukaan. Jos luulee tarvitsevan oikeasti 100 % nelivedon käytössään joka päivä niin silloin rankkaa ne vaihtoehdot pois joihin sitä ei saa ja mielestäni JD lukeutuu näihin.
Jos taas epäilee sen tarvitsemista niin miksi ihmeessä se on niin huono juttu? Eeenkä nyt lähtis ihan noin karkeaa yleistystä tekemään kitkalukon tarpeettomuudesta, se pitää tiettyyn rajaan asti, mutta ei se raja nyt 0-momentissa kulje.
Meillä on pelkästään automaattisilla kitkalukoilla varustettuja traktoreita kohta 10 v. Eikä kertaakaan ole tullut paikkaa jossa tuo olisi ollut ongelma. Kertaakaan upotessa ei olisi 100 etupään lukko pelastanut.
-
jos traktorissa on kopista katkasijalla kytkettävä lukko, se on aina levy eli kitkalukko, oli se sitten etu- tai takapäässä. ja pitää ihan yhtä hyvin tai huonosti kummasakin tapauksessa
***ei ihan niinkään. asiasta mitään tiedä, enkä lukkojen oikeita nimiä,mutta kitkalukko on automaattinen pyörien nopeuserosta toiminnan ottava"tasauspyörästön jarru".
levylukko toimii hydr.paineella=pakat kiinni. pitää ihan eritavalla. näitä asioita ei pidä sekoittaa. hyvinhän ne pakat pitää voimanotossakin, miksei sitten akseleissa?
kitkalukko ei pidä jos toinen rengas ilmassa/jäällä. kytkettävä levylukko pitää. tai ainakin vähän ajetuissa megavalmeteissa on pitäny.
fiat 110-90:ssä oli kitkalukko edessä. veti huonommin kyntöauroja kun vanhempi hammaslukollinen fiiu. jos ajoit esim. auraus lenkillä ojaan niin tienpuoleinen pyörä suti ja ojanpuoleinen oli paikallaan. ei tullut tielle, toisin kuin hammaslukollinen edeltäjänsä. eli eron kyllä huomaa ihan jokapäiväisessä ajossakin.
mb-trakissa on ollu vuodesta 77 kopista katkaisijalla kytkettävä hammaslukko edes ja takana.
--------
mun käsittääkseni jontikassa saman merkkinen etuaksli kun valtrassa? tiedä sitten miksei siihen saa lukkoa? myös massikassa saman merkkinen akseli... dana.
-
Vehkeet käytön mukaan. Jos luulee tarvitsevan oikeasti 100 % nelivedon käytössään joka päivä niin silloin rankkaa ne vaihtoehdot pois joihin sitä ei saa ja mielestäni JD lukeutuu näihin.
Tässä menee ehkä asiat vähän sekaisin. Itse en käytä eikä ole tarvetta peltotöissä "automaattilukolle" ja yleensä en käytä lukkoja ollenkaan, pl kyntäessä pitkään suoraan. Napista napsautan pois ennen päistettä, ja näkeehän sen merkkivalostakin milloin lukko on poiskytketty. On perin selvää ettei 100% lukolla yritetä väkisin kääntää, vaan silloin kytketään lukko pois.
Ne paikat joissa tarvii 100% lukon, on yleensä metsässä, esim ristiriipunnassa, tai kun kone on uppoamassa pellolla tai noustessa jäistä mäkeä jolloin toisen puolen pyörät ovat sepelillä ja toiset jäällä tai syvässä hangessa. Vaikka tarvitsisin tämän toiminnon vain kerran vuodessa, on se joka pennin arvoinen.
En ole ennen kiinnittänyt huomioon tähän asiaan, minkä tasoista lukitusta tuo Valtran Hilock sitten tarjoaa, näkyy maksavan 590€? 3½-pyöräveto kelpaisi, 3- ei. Onko kytkettävä hydr.lukko sitten vielä yksi eri asia, kuin tavallinen "kitkalukko"?
-
On huono juttu jos ei ole kunnon lukkoa - kitkakukolla ei ole mitään virkaa ihan sama vaikka ei olisi ollenkaan.
Jos joku väitää ettei lukkotyypillä ole merkitystä niin puhuu totuuden vastaisesti.
Hammas/sakara lukko pitää 100%, mutta rikkoontumisen mahdollisuus väärinkäytettynä on olemassa.
Hydaalisesti kytkettävä levylukko on mielestäni paras, pitää suht hyvin luistaa vain kun rikkoontumis mometti lähestyy valtraan on sen saanut lisävarusteena on jotain 500€ - voi saada muihinkin ?
Nelivedon kytkentä pakkan luisto on myös huomion arvoinen seikka MF on siitä jo tullut tunnetuksi, JD;ssä sitä on ollut vanhemmissa maleissa tuosta 6530 mallista en tiedä?
Vehkeet käytön mukaan. Jos luulee tarvitsevan oikeasti 100 % nelivedon käytössään joka päivä niin silloin rankkaa ne vaihtoehdot pois joihin sitä ei saa ja mielestäni JD lukeutuu näihin.
Miksi ihmeessä 100% nelivetoa pitäisi tarvita joka päivä. Muutama kerta tositarpeeseen riittää
Jos taas epäilee sen tarvitsemista niin miksi ihmeessä se on niin huono juttu? Eeenkä nyt lähtis ihan noin karkeaa yleistystä tekemään kitkalukon tarpeettomuudesta, se pitää tiettyyn rajaan asti, mutta ei se raja nyt 0-momentissa kulje.
On se niin vaatimaton tuo kitkalukkon tarjoama vetoapu ettei asiasta kannata edes mainita
Meillä on pelkästään automaattisilla kitkalukoilla varustettuja traktoreita kohta 10 v. Eikä kertaakaan ole tullut paikkaa jossa tuo olisi ollut ongelma. Kertaakaan upotessa ei olisi 100 etupään lukko pelastanut.
Voi olla ettei pelasta UPONNUTTA, mutta voi pelastaa ennen uppoamista ( neliveto vetää paremmin kuin kolmiveto )-- tosin asiaa et voi tietää kun sulla ei lukkoa ole.
-
Vehkeet käytön mukaan. Jos luulee tarvitsevan oikeasti 100 % nelivedon käytössään joka päivä niin silloin rankkaa ne vaihtoehdot pois joihin sitä ei saa ja mielestäni JD lukeutuu näihin.
Tässä menee ehkä asiat vähän sekaisin. Itse en käytä eikä ole tarvetta peltotöissä "automaattilukolle" ja yleensä en käytä lukkoja ollenkaan, pl kyntäessä pitkään suoraan. Napista napsautan pois ennen päistettä, ja näkeehän sen merkkivalostakin milloin lukko on poiskytketty. On perin selvää ettei 100% lukolla yritetä väkisin kääntää, vaan silloin kytketään lukko pois.
Ne paikat joissa tarvii 100% lukon, on yleensä metsässä, esim ristiriipunnassa, tai kun kone on uppoamassa pellolla tai noustessa jäistä mäkeä jolloin toisen puolen pyörät ovat sepelillä ja toiset jäällä tai syvässä hangessa. Vaikka tarvitsisin tämän toiminnon vain kerran vuodessa, on se joka pennin arvoinen.
En ole ennen kiinnittänyt huomioon tähän asiaan, minkä tasoista lukitusta tuo Valtran Hilock sitten tarjoaa, näkyy maksavan 590€? 3½-pyöräveto kelpaisi, 3- ei. Onko kytkettävä hydr.lukko sitten vielä yksi eri asia, kuin tavallinen "kitkalukko"?
Lukkot luokitellaan juuri niin kuin retku vastasi
Omaa kokemusta kaikista lukkotyypeistä myös automaatti hammaslukosta ei menny rikki ja toimi luultavasti niin kuin piti deuts DX
Valtran Hilock lukosta myös kokemusta en ole saanut luistamaan - ainakaan niin että sen silmin huomaisi - myös nelivedon pakka pitää.
Nykyään tuo automaatti tasauspyörästön lukko tarkoitaa nostolaitisiin kytkettyä ohjausta > nostolaite ylös > lukot pois > nostolaite alas > lukot päälle.
-
Murtolassa näytäis olevan elämää :o
http://www.murtola.com/foorum/viewtopic.php?f=13&t=4263
" JD 30 sarjan murheet muilla? "
-
Miksi ihmeessä 100% nelivetoa pitäisi tarvita joka päivä. Muutama kerta tositarpeeseen riittää
Niin kuin sanoin, vehkeet käytön mukaan. Tällä tarkoitin sitä että itse luokittelisin 100 % nelivedon OMISSA HOMMISSANI "ei niin tärkeäksi ominaisuudeksi". Jos haluamani traktori ei sisällä 100 % nelivetoa niin en sitä sen puutteen takia jätä ostamatta. Epäilemättä löytyy kohtia joissa tuosta oikeasta etuvedosta on hyötyä ja se voi olla jopa välttämättömyys. Mutta minulla ei ole näitä kohtia vastaan tullut, kun en metsään mene traktorilla. Ja voisin jopa väittää että on iso osa isäntiä jotka eivät tarvitse sitä 100 % nelivetoa koskaan.Jos taas epäilee sen tarvitsemista niin miksi ihmeessä se on niin huono juttu? Eeenkä nyt lähtis ihan noin karkeaa yleistystä tekemään kitkalukon tarpeettomuudesta, se pitää tiettyyn rajaan asti, mutta ei se raja nyt 0-momentissa kulje.
On se niin vaatimaton tuo kitkalukkon tarjoama vetoapu ettei asiasta kannata edes mainita
On se niin vaan jännä juttu kun kaikki edellset kerrat kun olen paskakärrin kanssa peltoon uponnut niin kaikki 4 pyörää sutivat vielä siinä vaiheessa kun peli oli menetetty. Vaikka keulalla 500 kg puntteja
-
En ole ennen kiinnittänyt huomioon tähän asiaan, minkä tasoista lukitusta tuo Valtran Hilock sitten tarjoaa, näkyy maksavan 590€? 3½-pyöräveto kelpaisi, 3- ei. Onko kytkettävä hydr.lukko sitten vielä yksi eri asia, kuin tavallinen "kitkalukko"?
Millainen on 3 1/2 veto?
-
Millainen on 3 1/2 veto?
No se on jotain 100% hammaslukon ja Valmetin 3-pyörävedon välistä. Ehkä Hi-Lock? ??? ???
Pellolla voisi kitkalukko riittää koska siellä on yleensä sama kitka joka pyörän alla. Metsässä ja puolijäisellä tiellä taas ei. Toisaalta tämä on hyvä tietää jos vaihtaa Valmettiin tai JD:hen, yksi lisäpuute jolla voi tinkiä hintaa :D
-
Mf 5400-sarjalaisissa tietääkseni käytetään sekä Carraro että Dana etuakseleita , riippuen mallista. Tosin omassani pitäis olla ohjekirjan mukaan juuri Dana, mutta koneessa on eri akseli kuin ohjekirjan kuvassa ( ??? MF ja "Keskon suomennus" ???) Tosin akselissa lukee >:( AGCO >:(
Mutta nelivedot ovat nelivetoja ja kitkalukolliset joissain tilanteissa kumminkin vaan kaksi vetoisia, sillä eihän ilmassa pyörivästä etupyörästä mitään apua ole kun toinen ei tee mitään ;)
Mutta tuskin traktoria kumminkaan etuakselin perusteella ostetaan , taitaa niissä olla muita enemmänkin eroja aiheuttavia "ominaisuuksia"
-
Niin kuin sanoin, vehkeet käytön mukaan. Tällä tarkoitin sitä että itse luokittelisin 100 % nelivedon OMISSA HOMMISSANI "ei niin tärkeäksi ominaisuudeksi". Jos haluamani traktori ei sisällä 100 % nelivetoa niin en sitä sen puutteen takia jätä ostamatta.
No jos omissa hommissa, hyväksytään tämän kerran ;D
Epäilemättä löytyy kohtia joissa tuosta oikeasta etuvedosta on hyötyä ja se voi olla jopa välttämättömyys. Mutta minulla ei ole näitä kohtia vastaan tullut, kun en metsään mene traktorilla. Ja voisin jopa väittää että on iso osa isäntiä jotka eivät tarvitse sitä 100 % nelivetoa koskaan.Jos taas epäilee sen tarvitsemista niin miksi ihmeessä se on niin huono juttu
Huono juttu on jos epäilee vaikka pitäisi ola epäilemättä epäilyä ;)
On se niin vaan jännä juttu kun kaikki edellset kerrat kun olen paskakärrin kanssa peltoon uponnut niin kaikki 4 pyörää sutivat vielä siinä vaiheessa kun peli oli menetetty. Vaikka keulalla 500 kg puntteja
Ei oo yhtään jännä :-[
[/quote]
-
OjalanTraktorin etuakselilla on sekä kitka, että 100% levylukko.
-
jos traktorissa on kopista katkasijalla kytkettävä lukko, se on aina levy eli kitkalukko, oli se sitten etu- tai takapäässä. ja pitää ihan yhtä hyvin tai huonosti kummasakin tapauksessa
***ei ihan niinkään. asiasta mitään tiedä, enkä lukkojen oikeita nimiä,mutta kitkalukko on automaattinen pyörien nopeuserosta toiminnan ottava"tasauspyörästön jarru".
levylukko toimii hydr.paineella=pakat kiinni. pitää ihan eritavalla. näitä asioita ei pidä sekoittaa. hyvinhän ne pakat pitää voimanotossakin, miksei sitten akseleissa?
kitkalukko ei pidä jos toinen rengas ilmassa/jäällä. kytkettävä levylukko pitää. tai ainakin vähän ajetuissa megavalmeteissa on pitäny.
fiat 110-90:ssä oli kitkalukko edessä. veti huonommin kyntöauroja kun vanhempi hammaslukollinen fiiu. jos ajoit esim. auraus lenkillä ojaan niin tienpuoleinen pyörä suti ja ojanpuoleinen oli paikallaan. ei tullut tielle, toisin kuin hammaslukollinen edeltäjänsä. eli eron kyllä huomaa ihan jokapäiväisessä ajossakin.
mb-trakissa on ollu vuodesta 77 kopista katkaisijalla kytkettävä hammaslukko edes ja takana.
--------
mun käsittääkseni jontikassa saman merkkinen etuaksli kun valtrassa? tiedä sitten miksei siihen saa lukkoa? myös massikassa saman merkkinen akseli... dana.
no juu sitä meinasin että levyjen varassa mennään,jousella tai öljyllä painattamalla mutta kumminkin
-
Noista alkuperäisistä vaihtoehdoista valitessa, yksi ja sama minkä ottaa. Ei siinä ole kenelläkään tarjota erinomaisuuksia
-
NÄMÄ MERKIT OLIS LISTALLA MF 5465 , JD 6530 JA VALTRA T 130 . MIELIPITEITÄ MERKEISTÄ JA ONKO KUINKA TYYPPI VIKOJA YM.
Korvaa tuo 5465 masseri 5470:llä kun ei kerran näy sisudiisseli olevan mikkään kynnyskysymys.
Siinä on parempi loota kuin Valtrassa ja se ei ole makukysymys vaan totuus, dyna-4 on asiallinen ja toimii.
Jos on yhtään mieltyny siihen minkälaisia ranskassa tehtyjen massikoiden kopit on niin tuossa ei pety.
Nostolaitteen hitaasta laskustahan jotkin itkee mutta ovat lähinnä varmaan lukeneet koneviestistä, koneen (painon) kanssa laskee ihan niinkuin pitääkin.
Ulos näkee hyvin, kone vetää hyvin.
Kattelkaa huumorin vuoksi kumpia koneita liikkuu vaihtoon näistä kahdesta masserista, tulee aika monta 5465:sta yhtä 5470 vastaan.
Mutta itseppä tiedät mikä parhaiten käteen sopii kun käyt ajamassa. ::)
-
Millainen on 3 1/2 veto?
No se on jotain 100% hammaslukon ja Valmetin 3-pyörävedon välistä. Ehkä Hi-Lock? ??? ???
Pellolla voisi kitkalukko riittää koska siellä on yleensä sama kitka joka pyörän alla. Metsässä ja puolijäisellä tiellä taas ei. Toisaalta tämä on hyvä tietää jos vaihtaa Valmettiin tai JD:hen, yksi lisäpuute jolla voi tinkiä hintaa :D
En tiiä mikä lukko noissa T-sarjaisissa on mutta kertaakaan en ole saanu sitä luistamaan ja on oltu kunnolla konkelossa enempi kuin sata kertaa. Lukon kun pistää niin aina on kaikki vetäny..vaikka ojan päällä ristiriipunnassa ja täys kuorma jatkeena.
-
NÄMÄ MERKIT OLIS LISTALLA MF 5465 , JD 6530 JA VALTRA T 130 . MIELIPITEITÄ MERKEISTÄ JA ONKO KUINKA TYYPPI VIKOJA YM.
Korvaa tuo 5465 masseri 5470:llä kun ei kerran näy sisudiisseli olevan mikkään kynnyskysymys.
Siinä on parempi loota kuin Valtrassa ja se ei ole makukysymys vaan totuus, dyna-4 on asiallinen ja toimii.
Jos on yhtään mieltyny siihen minkälaisia ranskassa tehtyjen massikoiden kopit on niin tuossa ei pety.
Nostolaitteen hitaasta laskustahan jotkin itkee mutta ovat lähinnä varmaan lukeneet koneviestistä, koneen (painon) kanssa laskee ihan niinkuin pitääkin.
Ulos näkee hyvin, kone vetää hyvin.
Kattelkaa huumorin vuoksi kumpia koneita liikkuu vaihtoon näistä kahdesta masserista, tulee aika monta 5465:sta yhtä 5470 vastaan.
Mutta itseppä tiedät mikä parhaiten käteen sopii kun käyt ajamassa. ::)
Nostolaitteen laskunopeus ei olekkaan se ongelma, mulla ainakin laski siihen asti moitteettomasti kun se "galibroitiin" nyt se sitten on hidas ???
Mutta nousunopeus on jotain ja syvältä :'( . Vaatii todellista ennakointia. No onneksi on taas "huoltoon" menossa, jonotusnumero on jo, tulispa nyt kuntoon . Vois muutenkin ajatukset tulla myönteisimmiksi, jos nostolaite paranis.
-
NÄMÄ MERKIT OLIS LISTALLA MF 5465 , JD 6530 JA VALTRA T 130 . MIELIPITEITÄ MERKEISTÄ JA ONKO KUINKA TYYPPI VIKOJA YM.
Korvaa tuo 5465 masseri 5470:llä kun ei kerran näy sisudiisseli olevan mikkään kynnyskysymys.
Siinä on parempi loota kuin Valtrassa ja se ei ole makukysymys vaan totuus, dyna-4 on asiallinen ja toimii.
Jos on yhtään mieltyny siihen minkälaisia ranskassa tehtyjen massikoiden kopit on niin tuossa ei pety.
Nostolaitteen hitaasta laskustahan jotkin itkee mutta ovat lähinnä varmaan lukeneet koneviestistä, koneen (painon) kanssa laskee ihan niinkuin pitääkin.
Ulos näkee hyvin, kone vetää hyvin.
Kattelkaa huumorin vuoksi kumpia koneita liikkuu vaihtoon näistä kahdesta masserista, tulee aika monta 5465:sta yhtä 5470 vastaan.
Mutta itseppä tiedät mikä parhaiten käteen sopii kun käyt ajamassa. ::)
Nostolaitteen laskunopeus ei olekkaan se ongelma, mulla ainakin laski siihen asti moitteettomasti kun se "galibroitiin" nyt se sitten on hidas ???
Mutta nousunopeus on jotain ja syvältä :'( . Vaatii todellista ennakointia. No onneksi on taas "huoltoon" menossa, jonotusnumero on jo, tulispa nyt kuntoon . Vois muutenkin ajatukset tulla myönteisimmiksi, jos nostolaite paranis.
Miksi ihmeessä ruuvaisivat virtausnopeutta?
Meillä pelannu ilman ongelmaa, kumpaankin suuntaan
-
Millainen on 3 1/2 veto?
No se on jotain 100% hammaslukon ja Valmetin 3-pyörävedon välistä. Ehkä Hi-Lock? ??? ???
Pellolla voisi kitkalukko riittää koska siellä on yleensä sama kitka joka pyörän alla. Metsässä ja puolijäisellä tiellä taas ei. Toisaalta tämä on hyvä tietää jos vaihtaa Valmettiin tai JD:hen, yksi lisäpuute jolla voi tinkiä hintaa :D
En tiiä mikä lukko noissa T-sarjaisissa on mutta kertaakaan en ole saanu sitä luistamaan ja on oltu kunnolla konkelossa enempi kuin sata kertaa. Lukon kun pistää niin aina on kaikki vetäny..vaikka ojan päällä ristiriipunnassa ja täys kuorma jatkeena.
Samaa oo yrittäny vakuutella mutta, nuo uskottomat jumalan kieltäjät luistattelee vaan omiaan >:(
-
NÄMÄ MERKIT OLIS LISTALLA MF 5465 , JD 6530 JA VALTRA T 130 . MIELIPITEITÄ MERKEISTÄ JA ONKO KUINKA TYYPPI VIKOJA YM.
Korvaa tuo 5465 masseri 5470:llä kun ei kerran näy sisudiisseli olevan mikkään kynnyskysymys.
Siinä on parempi loota kuin Valtrassa ja se ei ole makukysymys vaan totuus, dyna-4 on asiallinen ja toimii.
Jos on yhtään mieltyny siihen minkälaisia ranskassa tehtyjen massikoiden kopit on niin tuossa ei pety.
Nostolaitteen hitaasta laskustahan jotkin itkee mutta ovat lähinnä varmaan lukeneet koneviestistä, koneen (painon) kanssa laskee ihan niinkuin pitääkin.
Ulos näkee hyvin, kone vetää hyvin.
Kattelkaa huumorin vuoksi kumpia koneita liikkuu vaihtoon näistä kahdesta masserista, tulee aika monta 5465:sta yhtä 5470 vastaan.
Mutta itseppä tiedät mikä parhaiten käteen sopii kun käyt ajamassa. ::)
Nostolaitteen laskunopeus ei olekkaan se ongelma, mulla ainakin laski siihen asti moitteettomasti kun se "galibroitiin" nyt se sitten on hidas ???
Mutta nousunopeus on jotain ja syvältä :'( . Vaatii todellista ennakointia. No onneksi on taas "huoltoon" menossa, jonotusnumero on jo, tulispa nyt kuntoon . Vois muutenkin ajatukset tulla myönteisimmiksi, jos nostolaite paranis.
Miksi ihmeessä ruuvaisivat virtausnopeutta?
Meillä pelannu ilman ongelmaa, kumpaankin suuntaan
Älä viitti, ei tämä oo mikään viisastelun aihe edellisessä MF 5465 ketjussa selitin tätä samaa = Nostonopeuteen autaa suurempituotoinen lisävarusteena saatava säätötilavuus pumppu ei muu, kuitenkin jää vielä ne muut " ominaisuudet "
-
Miksi ihmeessä ruuvaisivat virtausnopeutta?
Meillä pelannu ilman ongelmaa, kumpaankin suuntaan
Eipä tainnu ruuvilla olla, töpselin reikä auki ja läppäristä Ferkun kuvia kattelemahan! Pirusti painua perähän ja kalibroimaan . No hitaampi se nyt on , mutta ei parempi. Luuloo jotta napit hajalla kun ei lähäre laskemahan. Toki sitten kun lähtöö menöö normaalisti, tuloo vaan uskonpuute orotellessa.
Aina se on miettinyt nousuun lähdössä, silloin kun kone kannattelee nostolaitetta. Mutta kuten sanoin "huoltoon" menossa, kesti vaan hetken kun tuli asia ns. kuulluksi tai ymmärretyksi. No onneksi organisaatiomuutoksen johdosta Keskon huoltopalvelut taitavat tulla paremmin käyttäjien lähettyville, siellä "mietintä" portaassakin. Niin ja onhan noita hydrauliikka vaihtoehtojakin jo vissiin 3, omani 100l hydellä.
??? mutta ei se sen nopeuden takia sinne mene , vaan muut murheet nostolaitteessa ;) * sanoisko kosmeettiset käytöshäiriöt*
-
Miksi ihmeessä ruuvaisivat virtausnopeutta?
Meillä pelannu ilman ongelmaa, kumpaankin suuntaan
Eipä tainnu ruuvilla olla, töpselin reikä auki ja läppäristä Ferkun kuvia kattelemahan! Pirusti painua perähän ja kalibroimaan . No hitaampi se nyt on , mutta ei parempi. Luuloo jotta napit hajalla kun ei lähäre laskemahan. Toki sitten kun lähtöö menöö normaalisti, tuloo vaan uskonpuute orotellessa.
Aina se on miettinyt nousuun lähdössä, silloin kun kone kannattelee nostolaitetta. Mutta kuten sanoin "huoltoon" menossa, kesti vaan hetken kun tuli asia ns. kuulluksi tai ymmärretyksi. No onneksi organisaatiomuutoksen johdosta Keskon huoltopalvelut taitavat tulla paremmin käyttäjien lähettyville, siellä "mietintä" portaassakin. Niin ja onhan noita hydrauliikka vaihtoehtojakin jo vissiin 3, omani 100l hydellä.
Tuo 100 L kolmella pumpulla ei vaikuta nostolaiteeseen > kolmaspumppu
kytkeytyy irti kun nostolaitetta käytetään.
-
En nyt muista varmasti, mutta tässä pienempi tuottoinen nostolaitepumppu, kuin 2 pumpun hydessä. Siis siinä karvalakki mallissa. 3 pumpun paketissa suurin tuotto ulkopuoliseen hydrauliikkaan, ei nostolaitteelle.
Huom mulla jo edellistä mallisarjaa, ei monitehokone! Voipi olla että nykyään tämä on muuttunut
-
NÄMÄ MERKIT OLIS LISTALLA MF 5465 , JD 6530 JA VALTRA T 130 . MIELIPITEITÄ MERKEISTÄ JA ONKO KUINKA TYYPPI VIKOJA YM.
Korvaa tuo 5465 masseri 5470:llä kun ei kerran näy sisudiisseli olevan mikkään kynnyskysymys.
Siinä on parempi loota kuin Valtrassa ja se ei ole makukysymys vaan totuus, dyna-4 on asiallinen ja toimii.
Jos on yhtään mieltyny siihen minkälaisia ranskassa tehtyjen massikoiden kopit on niin tuossa ei pety.
Nostolaitteen hitaasta laskustahan jotkin itkee mutta ovat lähinnä varmaan lukeneet koneviestistä, koneen (painon) kanssa laskee ihan niinkuin pitääkin.
Ulos näkee hyvin, kone vetää hyvin.
Kattelkaa huumorin vuoksi kumpia koneita liikkuu vaihtoon näistä kahdesta masserista, tulee aika monta 5465:sta yhtä 5470 vastaan.
Mutta itseppä tiedät mikä parhaiten käteen sopii kun käyt ajamassa. ::)
Nostolaitteen laskunopeus ei olekkaan se ongelma, mulla ainakin laski siihen asti moitteettomasti kun se "galibroitiin" nyt se sitten on hidas ???
Mutta nousunopeus on jotain ja syvältä :'( . Vaatii todellista ennakointia. No onneksi on taas "huoltoon" menossa, jonotusnumero on jo, tulispa nyt kuntoon . Vois muutenkin ajatukset tulla myönteisimmiksi, jos nostolaite paranis.
Miksi ihmeessä ruuvaisivat virtausnopeutta?
Meillä pelannu ilman ongelmaa, kumpaankin suuntaan
Älä viitti, ei tämä oo mikään viisastelun aihe edellisessä MF 5465 ketjussa selitin tätä samaa = Nostonopeuteen autaa suurempituotoinen lisävarusteena saatava säätötilavuus pumppu ei muu, kuitenkin jää vielä ne muut " ominaisuudet "
niinpä.. mansikissahan ei ole vikoja, on vain niitä sen ominaisuuksia ;D ;D
-
En nyt muista varmasti, mutta tässä pienempi tuottoinen nostolaitepumppu, kuin 2 pumpun hydessä. Siis siinä karvalakki mallissa. 3 pumpun paketissa suurin tuotto ulkopuoliseen hydrauliikkaan, ei nostolaitteelle.
Huom mulla jo edellistä mallisarjaa, ei monitehokone! Voipi olla että nykyään tämä on muuttunut
OK
Tarkoitin ennen 08.2008 valmistettuja koneita mekaanisella ruiskutuspumpulla . Luulen niissä olevan sama nostolaiteen pumppu kaikissa 2005 - 09. Tuo kolmas pumppu on myös lisävaruste niin kuin säätötilavuuspumppukin.
-
Vieläkin sanoisin silti, että ei se ehkä niin huono ole, kuin äkkiseltään luulisi. Dyna-4 on todellakin Valtran seipäiden jälkeen "mahtava". "power control" suunnanvaihdin kätkee muitakin tärkeitä ja helpottavia toimintoja kuin suunnanvaihdon. Ja movadolle : kyllä mekaaninen ruiskutuspumppu ja 3 pumpun hydrauliikka 32,7l + (40 + 56 )l
Kahdella pumpulla se olisi 32,7 + 57, näin ainakin ohjekirja väittää, toki tätä ei toki tuotu esiin traktoria ostaessa.
-
On huono juttu jos ei ole kunnon lukkoa - kitkakukolla ei ole mitään virkaa ihan sama vaikka ei olisi ollenkaan.
On se niin vaatimaton tuo kitkalukkon tarjoama vetoapu ettei asiasta kannata edes mainita
Meillä on pelkästään automaattisilla kitkalukoilla varustettuja traktoreita kohta 10 v. Eikä kertaakaan ole tullut paikkaa jossa tuo olisi ollut ongelma. Kertaakaan upotessa ei olisi 100 etupään lukko pelastanut.
Voi olla ettei pelasta UPONNUTTA, mutta voi pelastaa ennen uppoamista ( neliveto vetää paremmin kuin kolmiveto )-- tosin asiaa et voi tietää kun sulla ei lukkoa ole.
Itse juuri pidin kitkalukossa eniten siitä, että hyvin usein se auttoi menoa huonommalla pinnalla jo paljon ennen kuin yleensä edes aletaan lukon nappia hamuamaan.
Ja esim. soranlastauksessa se oli parempi, kun kone veti aina 3 pyörällä penkkaa vasten ja kun neliveto pitää, niin vetokyky oli parempi kuin lukittavalla etuakselilla varustetussa koneessa josta on lukko pistettävä päälle jos meinaa yli 2 vetävällä pyörällä operoida. Monesti myös 2 pyörävetoinen kone on herkempi alkamaan sutimaan ristikkäisillä pyörillään.
Ja tuosta lukkojen pitävyydestä, omien kokemusten mukaan ainakin Valmetissa levylukko pitää hyvin kun vaan öljy on hyvää ja vaihdettu ajallaan. Myös kitkalukko toimii huomattavasti paremmin vaikkapa shellin öljyillä kuin teboilin litkuilla.
Entisessä koneessa oli sigen kitkalukko ja nykyisessä carraron hilock ja se on ainakin käynyt ilmi, että ei siitä etupään lukosta nyt niin ihmeellistä apua vaan ole metsässä ajellessa. Toki en pidä edessä ketjuja, mut silti pidän etuakselin lukkoratkaisun korostamista yleiskäyssä olevassa koneessa vähä liioitteluna.
Se on toki eri asia jos vaikkapa kyntää paljon vuosittain niin pykälää kevyemmällä koneella jossa on 100% lukot säästää pitkässä juoksussa paljon löpöä kun vetoteho voi olla sama kuin painavammalla koneella.
-
[/quote]
Itse juuri pidin kitkalukossa eniten siitä, että hyvin usein se auttoi menoa huonommalla pinnalla jo paljon ennen kuin yleensä edes aletaan lukon nappia hamuamaan.
Ja esim. soranlastauksessa se oli parempi, kun kone veti aina 3 pyörällä penkkaa vasten ja kun neliveto pitää, niin vetokyky oli parempi kuin lukittavalla etuakselilla varustetussa koneessa josta on lukko pistettävä päälle jos meinaa yli 2 vetävällä pyörällä operoida. Monesti myös 2 pyörävetoinen kone on herkempi alkamaan sutimaan ristikkäisillä pyörillään.
Ja tuosta lukkojen pitävyydestä, omien kokemusten mukaan ainakin Valmetissa levylukko pitää hyvin kun vaan öljy on hyvää ja vaihdettu ajallaan. Myös kitkalukko toimii huomattavasti paremmin vaikkapa shellin öljyillä kuin teboilin litkuilla.
Entisessä koneessa oli sigen kitkalukko ja nykyisessä carraron hilock ja se on ainakin käynyt ilmi, että ei siitä etupään lukosta nyt niin ihmeellistä apua vaan ole metsässä ajellessa. Toki en pidä edessä ketjuja, mut silti pidän etuakselin lukkoratkaisun korostamista yleiskäyssä olevassa koneessa vähä liioitteluna.
Se on toki eri asia jos vaikkapa kyntää paljon vuosittain niin pykälää kevyemmällä koneella jossa on 100% lukot säästää pitkässä juoksussa paljon löpöä kun vetoteho voi olla sama kuin painavammalla koneella.
[/quote]
****************************************************
Etu lukko on tietysti vaan yksityskohta kokonaisuudessa tulipa sekin ruo*****a pohjamutiin asti.
Kitkalukon pitävyyttä voi sellaisen omistaja kokeilla itse > toinen etupyörä ilmaan ja pyöritä käsin > siinä sen " pidon " huomaa
Muilla lukoilla käsinpyöritys ei sitten onnistukkaan.
Vaihteisto, kääntöympyrä ja nostolaitekin jäi ruotimatta ???
-
Tuommoset käsinpyöritykset menee jo saivartelun puolelle :D Käytännössä taitaa toimia vähän toisin.
PS. Retkukohan se mainitsi että teollisuusakseleissa on aina levylukko, näin toki useimmiten on. Mutta ainakin carraro on valmistanut teollisuusakseleita myös kitkalukolla. Tosin aika harvinaisia taisivat olla.
No mites se liikevara nykyään Jontikan nostolaitteessa ? onko parantunut entisistä ?
-
fendtisäkin on dana. 400 vario ja vanhat 700 samalla pikku akselilla kun n91-141. myös joutitus ihan sama.
-----
dynä 4 monen mielestä mitään tekemätön koska ei oo 50k versiota. eli taas mennään tarpeen mukaan.
-
Vaihteisto, kääntöympyrä ja nostolaitekin jäi ruotimatta ???
Olisiki jollain intoa kokeilla käytännössä oman koneensa kääntöympyrä. Minä voisin heittää käytännön lukemat kun tehtaan säädöt on muutettu. Renkaat tietysti mainittava koska se vaikuttaa kääntöympyrään.
Ratti linkkuun, neliveto päälle ja ulommainen jäänyt ruusunjälki mitataan??
-
Vaihteisto, kääntöympyrä ja nostolaitekin jäi ruotimatta ???
Olisiki jollain intoa kokeilla käytännössä oman koneensa kääntöympyrä. Minä voisin heittää käytännön lukemat kun tehtaan säädöt on muutettu. Renkaat tietysti mainittava koska se vaikuttaa kääntöympyrään.
Ratti linkkuun, neliveto päälle ja ulommainen jäänyt ruusunjälki mitataan??
Ja tämän kisan voittaja käy tekemässä mettässä kunniakierroksen . Ja kun palaa sieltä niin sivupellit on solmussa ja/ tai tulleet tuulilasista koppiin :)
-
Vaihteisto, kääntöympyrä ja nostolaitekin jäi ruotimatta ???
Olisiki jollain intoa kokeilla käytännössä oman koneensa kääntöympyrä. Minä voisin heittää käytännön lukemat kun tehtaan säädöt on muutettu. Renkaat tietysti mainittava koska se vaikuttaa kääntöympyrään.
Ratti linkkuun, neliveto päälle ja ulommainen jäänyt ruusunjälki mitataan??
Ja tämän kisan voittaja käy tekemässä mettässä kunniakierroksen . Ja kun palaa sieltä niin sivupellit on solmussa ja/ tai tulleet tuulilasista koppiin :)
Ei ole vielä peltit lähteny ja monet vuodet on sitä rinkiä heitetty metissä ja pelloilla ;D Fuskausta ei tietenkään sallita..
-
Vaihteisto, kääntöympyrä ja nostolaitekin jäi ruotimatta ???
Olisiki jollain intoa kokeilla käytännössä oman koneensa kääntöympyrä. Minä voisin heittää käytännön lukemat kun tehtaan säädöt on muutettu. Renkaat tietysti mainittava koska se vaikuttaa kääntöympyrään.
Ratti linkkuun, neliveto päälle ja ulommainen jäänyt ruusunjälki mitataan??
Ja tämän kisan voittaja käy tekemässä mettässä kunniakierroksen . Ja kun palaa sieltä niin sivupellit on solmussa ja/ tai tulleet tuulilasista koppiin :)
Ei ole vielä peltit lähteny ja monet vuodet on sitä rinkiä heitetty metissä ja pelloilla ;D Fuskausta ei tietenkään sallita..
Pellit ja muovit on mullakin ehjät, takalasi meni kerran tuli 12m pylvään perä hyttiin ei kuitenkaan kuskin penkille asti :-\ , no meni vähä tarina naapuri kaistalle.
Voittajaa ei tässä varmaan haeta, sen näkee ostaja saatuaan tarjoukset kaupiaalta.
-
Voittajaa ei tässä varmaan haeta, sen näkee ostaja saatuaan tarjoukset kaupiaalta.
Ja jos kaupat syntyy niin voittaja on myyjä :D
-
Jos JD niin ehdottomasti kannattaa kattella sitä premium versiota.
Massikassa ihan mukava tuo vaihteisto.
Valtra nyt varmaan ihan kestävää perus tekniikkaa, mutta huono kuormainkone (jos tulee), huono vaihteisto ja juoppo moottori.
Ohjaamo ominaisuudet nyt kukin voi itse kokeilla niistä on niin monta mielipidettä.
Itsellä ollut ajossa nyt reilun vuoden 6430 premium jontikka quiken kuormaajalla. Tosi tyytyväisiä ollaan oltu koneeseen.