Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: sorkkis - 01.07.21 - klo:07:13
-
Pitääkö paikkansa et hydrauliikka öljyä on käytetty huuhtelu öljynä ?
Itse kohtasin tuon jutun kun huoltoon tuli ajoleikkuri . Omistaja oli huomannut saaneensa vahingossa hydrauliikkaöljyä moottoriöljynä , ei ehtinyt onneksi käyttää konetta kuin hetken .
Vaihdoin tilalle sae 30 mineraali öljyt varmuuden vuoksi kahteen kertaan . Tuli nimittäin melkoista sakkaa ensimmäisten öljyjen joukossa .
-
En näkisi hydeöljyssä mitään erityisominaisuutta miksi se olisi erityisen hyvä huuhteluöljynä - paitsi että se on toki paljon halvempaa kuin joku spesiaali huippuluokan moottoriöljy.
Oikeissa moottoriöljyissähän on enemmän peseviä ja palojätteitä ym. liuottavia komponentteja kuin hyde- tai voimansiirtoöljyissä.
Vähän riippuu moottorista miten merkityksellinen öljyn laatu on. Vanha Briggsi nyt pelaa kunhan suurinpiirtein öljyksi voi kutsua. Johonkin Lamborghini Murciélagoon en laittaisi ihan mitä tahansa tököttiä... ja dieselkoneiden saastefilttereiden vaatimukset moottoriöljylle pitää ottaa tosissaan ettei pilaa väärällä öljyllä kalliita komponentteja.
Kiroitusvihre korjattu, ärrrgh.
-
En näkisi hydeöljyssä mitään erityisominaisuutta miksi se olisi erityisen hyvä huuhteluöljynä - paitsi että se on toki paljon halvempaa kuin joku spesiaali huippuluokan moottoriöljy.
Oikeissa moottoriöljyissähän on enemmän peseviä ja palojätteitä ym. liuottavia komponentteja kuin hyde- tai voimansiirtoöljyissä.
Vähän riippuu moottorista miten merkityksellinen öljyn laatu on. Vanha Briggsi nyt pelaa kunhan suurinpiirtein öljyksi voi kutsua. Johonkin Lamborghini Murciélagoon en laittaisi ihan mitä tahansa tököttiä... ja dieselkoneiden saastefilttereiden vaatimukset moottoriöljylle pitää ottaa tosissaan ettei pilaa väärällä öljyllä kalliita komponentteja.
Kiroitusvihre korjattu, ärrrgh.
Voiteleeko hydrauliikka öljy ?
Brigseissä ei tahdo moniasteöljytkään pysyä sisällä joten hydrauliöljy ei tule kysymykseen moottori öljynä .
-
En näkisi hydeöljyssä mitään erityisominaisuutta miksi se olisi erityisen hyvä huuhteluöljynä - paitsi että se on toki paljon halvempaa kuin joku spesiaali huippuluokan moottoriöljy.
Oikeissa moottoriöljyissähän on enemmän peseviä ja palojätteitä ym. liuottavia komponentteja kuin hyde- tai voimansiirtoöljyissä.
Vähän riippuu moottorista miten merkityksellinen öljyn laatu on. Vanha Briggsi nyt pelaa kunhan suurinpiirtein öljyksi voi kutsua. Johonkin Lamborghini Murciélagoon en laittaisi ihan mitä tahansa tököttiä... ja dieselkoneiden saastefilttereiden vaatimukset moottoriöljylle pitää ottaa tosissaan ettei pilaa väärällä öljyllä kalliita komponentteja.
Kiroitusvihre korjattu, ärrrgh.
vanha karstanen kone niin niin puolet moottoriöljyä, puolet atf.ää ja päälle asetonia oman luonteenlujuuden mukaan sekaan ja ajoa hetken aikaa järjen kanssa nin taas pelaa venttiilin nostajat ja männänrenkaat ;) :D ;D 8)
-
puolet moottoriöljyä, puolet atf.ää ja päälle asetonia oman luonteenlujuuden mukaan sekaan
Paljos oikeesti toi asetoni% tuossa liemessä? Ja minkälaiseen moottoriin uskaltaa käyttää? Ja miten kauan???
-
puolet moottoriöljyä, puolet atf.ää ja päälle asetonia oman luonteenlujuuden mukaan sekaan
Paljos oikeesti toi asetoni% tuossa liemessä? Ja minkälaiseen moottoriin uskaltaa käyttää? Ja miten kauan???
Ei mihinkään moottoriin .
-
En näkisi hydeöljyssä mitään erityisominaisuutta miksi se olisi erityisen hyvä huuhteluöljynä - paitsi että se on toki paljon halvempaa kuin joku spesiaali huippuluokan moottoriöljy.
Oikeissa moottoriöljyissähän on enemmän peseviä ja palojätteitä ym. liuottavia komponentteja kuin hyde- tai voimansiirtoöljyissä.
Vähän riippuu moottorista miten merkityksellinen öljyn laatu on. Vanha Briggsi nyt pelaa kunhan suurinpiirtein öljyksi voi kutsua. Johonkin Lamborghini Murciélagoon en laittaisi ihan mitä tahansa tököttiä... ja dieselkoneiden saastefilttereiden vaatimukset moottoriöljylle pitää ottaa tosissaan ettei pilaa väärällä öljyllä kalliita komponentteja.
Kiroitusvihre korjattu, ärrrgh.
Voiteleeko hydrauliikka öljy ?
Brigseissä ei tahdo moniasteöljytkään pysyä sisällä joten hydrauliöljy ei tule kysymykseen moottori öljynä .
Öljyähän se hydeöljykin on, ominaisuudet eri kuin moottoriöljyssä.Pesuaineena notkeutensa vuoksi ehkä toimii.Kyllä meillä riksrattoneissa öljyt on pysyneet, ja vuosittain vaihdan niin eivät ole ihan tervaa.Teboilin silveriä 10w30. tai mitä nyt halpaa sattuu olemaan.Pääasia että vaihtaa.
-
Voiteleeko hydrauliikka öljy ?
Millä voidellaan hydrauliikan mäntäpumput ja hydrauliikkaventtiilit ja semmoiset ? Onko niissä erilliset rasvavoitelunipat tai jokin erillinen voitelyöljytila.
-SS-
-
Voiteleeko hydrauliikka öljy ?
Millä voidellaan hydrauliikan mäntäpumput ja hydrauliikkaventtiilit ja semmoiset ? Onko niissä erilliset rasvavoitelunipat tai jokin erillinen voitelyöljytila.
-SS-
eikös sorkkiksen pukissa ollu jotain ongelmia jarrujen ja voitelun tiimoilta ja kyseessä oli nimenomaan öljyjen kehnous ennemmin kuin virheet järjestelmän suunnittelussa ja rakentamisessa jos oikein muistan :-\ :-\ :-\ :-\
kyllähän varsinkin monet vanhemmat hydraulijärjestelmät kelpuuttaa ihan moottoriöljyn sisäänsä ;) ;) ;) ;)
-
Voiteleeko hydrauliikka öljy ?
Millä voidellaan hydrauliikan mäntäpumput ja hydrauliikkaventtiilit ja semmoiset ? Onko niissä erilliset rasvavoitelunipat tai jokin erillinen voitelyöljytila.
-SS-
eikös sorkkiksen pukissa ollu jotain ongelmia jarrujen ja voitelun tiimoilta ja kyseessä oli nimenomaan öljyjen kehnous ennemmin kuin virheet järjestelmän suunnittelussa ja rakentamisessa jos oikein muistan :-\ :-\ :-\ :-\
kyllähän varsinkin monet vanhemmat hydraulijärjestelmät kelpuuttaa ihan moottoriöljyn sisäänsä ;) ;) ;) ;)
Icefarmerin vastaukset taas puuta heinää ja samaten Himlerillä .
Ettekös ymmärrä ettei hydrauliikka järjestelmissä moottorit pyöri tuhansia kierroksia minuutissa joten voitelun tarve ei ole niin suuri kuin polttomoottoreissa .
Ettehän muuten mitään ymmärrä kommenteista päätellen .
Käytän synteettistä moottori öljyä sorkkahoitotelineessä koska pakkasella toimii paremmin eikä litkuunnu helteellä .
Icefarmer ei tätä ymmärrä koska on tyhmä postinjakaja joka ei tarvii kuin polkupyörän .
Ruohonleikkureissa kannattaa käyttää sae 30 mineraaliöljyä .
Icefarmeri voi tiedustella asiaa postin jopopyörän merkkikorjaamolta .
-
Kovasti on sorkanhoitajalla taas aamuäreyttä.
Noista öljyistä että aika moni käytti universaaliöljyä koneissaan moottorissa ja hydrauliikassa joitain aikoja sitten,eli samat öljyt joka paikassa.Saattaa käyttää vieläkin. Pääasia että on edes jotain liukastetta kitkaa pienentämään.
-
Kovasti on sorkanhoitajalla taas aamuäreyttä.
Noista öljyistä että aika moni käytti universaaliöljyä koneissaan moottorissa ja hydrauliikassa joitain aikoja sitten,eli samat öljyt joka paikassa.Saattaa käyttää vieläkin. Pääasia että on edes jotain liukastetta kitkaa pienentämään.
Kyllä väkisinkin ärsyyntyy Icefarmerin tyhmistä kannan otoista .
-
kannattaisko vaan opetella unohtamaan piikit, ( joita jakelet myös ite ) ja ei kait nuo moottorikaan ihan tuhansia kierroksia kierrä minuuteissa? tai mahtais olla aika vinkunaa.. alkuperäiseen; hydeöljy ei pese yhtään tehokkaammin kuin moottoriöölikään. jotkin hapettumisen estoaineet vain turhia moottorissa. näin tp kertoi.
-
Ettekös ymmärrä ettei hydrauliikka järjestelmissä moottorit pyöri tuhansia kierroksia minuutissa joten voitelun tarve ei ole niin suuri kuin polttomoottoreissa .
On niitä nopeita hydraulimoottoreitakin. Mullakin oli yksi pieni 5 cm³ Brüningshaus-Hydromatic mäntämoottori joka oli suunniteltu pyörimään 10 000 rpm.
Ihan mielenkiintoinen sirinä... vaati lämpimät öljyt että otti täysiä kierroksia.
Monet liikkuvan kaluston pumput pyörivät sen 2000 rpm kun ovat suoraan kampiakselillla, jotkut sähkömoottorien perässä olevat jopa 3500.
Kyllä hydrauliikkaöljy voitelee oikein hyvin ja toimii välttävästi peruspolttomoottoreissakin. Ei tietysti järkeä oikeaan käyttöön. Lisäaineistus on vähän väärä mutta puutteellinen, samoin viskositeetti-indeksi ei välttämättä toimi niissä lämpötiloissa joihin se polttomoottorissa voi joutua. Hydrauliikassa ei pitäisi olla niin kuumia kohtia kuin jossain turbon akselilla tahtoo olla.
-
Öljyn vetykäsittely on tärkein tekijä. Mulla on 1,5 litran virvoitusjuomapullossa nestemäistä vetyä, jota sitten kaadetaan uuteen öljyyn öljynvaihdon yhteydessä. Tietyssä lämpötilassa vetyöljy-seos alkaa porisemaan ja hiukkaset ja töhnät liukenevat pakokaasuun.
-
Ettekös ymmärrä ettei hydrauliikka järjestelmissä moottorit pyöri tuhansia kierroksia minuutissa joten voitelun tarve ei ole niin suuri kuin polttomoottoreissa .
On niitä nopeita hydraulimoottoreitakin. Mullakin oli yksi pieni 5 cm³ Brüningshaus-Hydromatic mäntämoottori joka oli suunniteltu pyörimään 10 000 rpm.
Ihan mielenkiintoinen sirinä... vaati lämpimät öljyt että otti täysiä kierroksia.
Monet liikkuvan kaluston pumput pyörivät sen 2000 rpm kun ovat suoraan kampiakselillla, jotkut sähkömoottorien perässä olevat jopa 3500.
Kyllä hydrauliikkaöljy voitelee oikein hyvin ja toimii välttävästi peruspolttomoottoreissakin. Ei tietysti järkeä oikeaan käyttöön. Lisäaineistus on vähän väärä mutta puutteellinen, samoin viskositeetti-indeksi ei välttämättä toimi niissä lämpötiloissa joihin se polttomoottorissa voi joutua. Hydrauliikassa ei pitäisi olla niin kuumia kohtia kuin jossain turbon akselilla tahtoo olla.
Noin minäkin sen ajattelin ja asiakas . Tuhoa ei päässyt tulemaan :)
Kaikkea sattuu enkä onneksi sellainen kuten Ice farmer .
-
Metsajussin pitäis joskus poikkeuksellisesti kirjoittaa ihan sopaskaa, niin nähtäis miten Sorkkis silloinkin maata suudellen ylistäis jussin kirjoituksia ;D
-
puolet moottoriöljyä, puolet atf.ää ja päälle asetonia oman luonteenlujuuden mukaan sekaan
Paljos oikeesti toi asetoni% tuossa liemessä? Ja minkälaiseen moottoriin uskaltaa käyttää? Ja miten kauan???
en minä prosenteista tiedä, turha tarkkuus on teknistä taitamattomuutta. noita vanhoja käyttöautoja joilla ei mitään arvoa enää ole ja missä nostajat tuppaa nakuttamaan elvytetään juurikin tuolla atf.llä tai polttoöljylläkin öljyn seassa.
armeijassa ken on käynyt ja noita isoja idän dieseleitä käyttänyt ja lukenut käyttöohjeitakin niin muistaa että moottoriöljyä oli ihan luvallista ohentaa bensiinillä äärimmäisissä olosuhteissa, oliko muistaakseni tatrassa mukana oikein viskositeettimittari tuota tarkoitusta varten.
kaikkein tehokkain ruostejunien irroitinhan tulee kun atf.ää ja asetonia sekoitetaan puolet ja puolet, tätä vanhojen autojen kunnostajat käyttää esim jumittuneisiin mäntiin
oikein kun aloin muistelemaan niin en ole ikinä nähnyt öljytippaa ruohonleikkurin alla, yksi oikein vanha leikkuri joka lähinnä raivaussahan virkaa toimittaa jää aina talveksi kuusen alle ja hyvin se sieltä yleensä herää henkiin, kerran muistaakseni vaati uuden tulpan mutta että uutta öljyä, ehei :D :D :D :D :D
-
puolet moottoriöljyä, puolet atf.ää ja päälle asetonia oman luonteenlujuuden mukaan sekaan
Paljos oikeesti toi asetoni% tuossa liemessä? Ja minkälaiseen moottoriin uskaltaa käyttää? Ja miten kauan???
en minä prosenteista tiedä, turha tarkkuus on teknistä taitamattomuutta. noita vanhoja käyttöautoja joilla ei mitään arvoa enää ole ja missä nostajat tuppaa nakuttamaan elvytetään juurikin tuolla atf.llä tai polttoöljylläkin öljyn seassa.
armeijassa ken on käynyt ja noita isoja idän dieseleitä käyttänyt ja lukenut käyttöohjeitakin niin muistaa että moottoriöljyä oli ihan luvallista ohentaa bensiinillä äärimmäisissä olosuhteissa, oliko muistaakseni tatrassa mukana oikein viskositeettimittari tuota tarkoitusta varten.
kaikkein tehokkain ruostejunien irroitinhan tulee kun atf.ää ja asetonia sekoitetaan puolet ja puolet, tätä vanhojen autojen kunnostajat käyttää esim jumittuneisiin mäntiin
oikein kun aloin muistelemaan niin en ole ikinä nähnyt öljytippaa ruohonleikkurin alla, yksi oikein vanha leikkuri joka lähinnä raivaussahan virkaa toimittaa jää aina talveksi kuusen alle ja hyvin se sieltä yleensä herää henkiin, kerran muistaakseni vaati uuden tulpan mutta että uutta öljyä, ehei :D :D :D :D :D
Armeijassa ollut luvallista ? Eihän siviilissä ole noille ohjeille käyttöä . ;D ;D
Taas niin paskaa suollat . ;D
-
intissä kokeilivat aikoinaan aika rajujakin konsteja. olihan nuita itän ihmeitä joilla kokeilla.. vaihtomoottorihan tuklia ian mukana jo kaupan yhteytessä. ja eiks ritkerattoni ole öölisuositukseltaan jotain caterbillarin tasoa? banaanista seuraavaa viskolta. ei niiiiin nökönuuka.
-
moottori shassa on käytetty öljyä jokaon volovin f 12 auton ohojausvaihteesta otettu pois..kun laitoimme vanhaan tukki autoon lisä akselin niin piti vaihtaa servoon yksi vipu jossaolj kaksi ( 2 ) reikee jotta sae ohojoovan takatelin toemimmaan..vanahaan f 12 pirsiin laitoimma uuvven servo tehosttimen ja asssiekas olj tyytyvväenen ..panimma vileä jarruloihinkinn tenttuva jotta talavella tukki metässä kulukis. se olj10095 tai jottae kun hommoo olj..mouttorsaha solo ja huski net pellooihan mukavstismallaolöjyllä kun olj amaxooninki kuasuttimessa..monijaeta milli litroja..se onaeka mennää muate kuukin alkaa näkkyö ja on20selssius astetta.yhä..ja vastan sijontakinn jäe jussina tekemäti...lohen palloo röökäsin ehtoolla ja se maestuikin ihan savukalalta..hyvve yötä..ja ptäkeehuolta toisistanne..