Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Kualeppi - 02.04.09 - klo:20:21

Otsikko: Puimurikaupoille...
Kirjoitti: Kualeppi - 02.04.09 - klo:20:21
Terve.
Puimurinvaihto olisi ajankohtaista kun vanha 500-sarjan sampo alkaa esittelemään sisuskalujaan aina punnin yhteydessä...

Kun uuteen ei ole varaa,niin kaipaisinkin mielipiteitä vaihtoehdoista hintaluokassa 50-60 tuhatta euroa sis. alv. Vuosimalli tällöin toivon mukaan on joku -98-02.

Omat mielipiteeni samposta alkaa olla melko ahdistuneet, toki johtuu tuosta vanhasta rekkulasta, mutta myoskin "uudemmat" tuossa minun hintaluokassa vaikuttaa aika rähjäisiltä. Jos olis hydro, niin olishan se makiaa, muttakun tuon ikäset jo 1000h ajetut sampot tuntuu kolisevan ja paukkuvan jo turhan paljon. Onko se vaan luulotautia vai onko tuon ikäset sampot jo parhaat päivänsä nähneet?

Claassi taitaa olla ainut toinen mahdollisuus johon voisi varallisuus piisata, mutta onko mielikuva "kestävästä, mutta karuhkosta" koneesta paikallaan, vai pelkkää mielikuvaa. Mitähän eroja 58 ja 68 claassin välillä todellisuudessa on, kun konedatan mukaan sisuskalut on kokolailla samat, mutta mistä 68:n huikeasti suurempi paino johtuu?

Vuosittainen puintiala on n. 100-170 ha, eli eiköhän 58 claassi tai 2045 sampo tuosta kunnialla selviä.
Kertokaahan nyt noista kyseisistä koneista kokemusta omaavat hyviä ja huonoja puolia, kun itsellä ei noin "uusista" ole kokemusta muuta testiajossa.
Otsikko: Vs: Puimurikaupoille...
Kirjoitti: merheres - 02.04.09 - klo:21:01
Oisko tuo liika härevä? ;)
http://www.mascus.fi/Maatalous/Kaytetyt-Leikkuupuimurit/Claas-480E/e14aee56-9647-4af8-a8a6-cafedb94c5de.html (http://www.mascus.fi/Maatalous/Kaytetyt-Leikkuupuimurit/Claas-480E/e14aee56-9647-4af8-a8a6-cafedb94c5de.html)
tuokin voisi olla vaihtoehto? 8)
http://www.nettikone.com/685791 (http://www.nettikone.com/685791)
Otsikko: Vs: Puimurikaupoille...
Kirjoitti: sirkussonni - 02.04.09 - klo:23:52
Claassi taitaa olla ainut toinen mahdollisuus johon voisi varallisuus piisata, mutta onko mielikuva "kestävästä, mutta karuhkosta" koneesta paikallaan, vai pelkkää mielikuvaa. Mitähän eroja 58 ja 68 claassin välillä todellisuudessa on, kun konedatan mukaan sisuskalut on kokolailla samat, mutta mistä 68:n huikeasti suurempi paino johtuu?

Viiskasin ja kuuskasin välillä on paljonkin eroa. Oikeastaan vain puintikone on samaa, moottori, voimansiirto (hihnastot ja vaihteistot/alennusvaihteet) , elevaattorit, pöytä, tyhjennys kokonaisuudessaan ym. ovat isommassa järeämpää kaliiperia. Jos näistä vaihtoehtoja haet, ota sitten se kuuskasi.
Otsikko: Vs: Puimurikaupoille...
Kirjoitti: natikka - 02.04.09 - klo:23:57
osta nyykkä jos lujan poimurin haluat, claassi jotenki karu tosiaan ??? meillä kyllä sammot pelannu kohtuu hyvin, kevyitä ne on. siitähän ne sampojen viat johtuu.... mutta sampo menee vettenpäällä ku vähä lastuja nakkelee ensi siihen ;D.
Otsikko: Vs: Puimurikaupoille...
Kirjoitti: Pappa - 03.04.09 - klo:00:04
osta nyykkä jos lujan poimurin haluat, claassi jotenki karu tosiaan ??? meillä kyllä sammot pelannu kohtuu hyvin, kevyitä ne on. siitähän ne sampojen viat johtuu.... mutta sampo menee vettenpäällä ku vähä lastuja nakkelee ensi siihen ;D.
Minkä vuotinen ja mitä mallia sun Sampo on ?
Otsikko: Vs: Puimurikaupoille...
Kirjoitti: ijasja2 - 03.04.09 - klo:09:52
Sirkussonnin vastauksessa oleellinen,paitsi että puintikoneessakin eroa sikäli että kuuskasin puintikelan saa irti näppärästi etukautta esim. kiveen ajossa tms. Taitaa puintikelakin olla hiukan järeämmin tehty? Samoin kohlimien päällä olevat hangot erilaiset.

Jos valitstee käytettyä,ilman muuta kuuskasi. Kuulemma kuuskasi on ensimmäinen Claas,ja voin olla samaa mieltä viiskasin omistaneena ja kuuskasin omistajana. Ois muuten myynnissä tuo kuuskasi,mahtuu melkein tuohon hintahaarukkaan mutta on myös rahoille vastinetta :) Yksityisviestillä voi kysellä lisää.
Otsikko: Vs: Puimurikaupoille...
Kirjoitti: natikka - 03.04.09 - klo:13:01
osta nyykkä jos lujan poimurin haluat, claassi jotenki karu tosiaan ??? meillä kyllä sammot pelannu kohtuu hyvin, kevyitä ne on. siitähän ne sampojen viat johtuu.... mutta sampo menee vettenpäällä ku vähä lastuja nakkelee ensi siihen ;D.
Minkä vuotinen ja mitä mallia sun Sampo on ?
03, 2065. ajettu 850h. vanha 2055 vm.91 sillä oli ajettu 2000h, oli se kone jo loppu :P. viimenen syksy sillä oli aika remonttista, muuten sekin kone toimi niin kuin pitikin.
Otsikko: Vs: Puimurikaupoille...
Kirjoitti: realisti - 04.04.09 - klo:20:20
sampoja saa edullisesti ;D
ostin toisen isännän kanssa porukassa sampo 2035 ht115:n. vuosimalli 2005 ja tunnit
395h hinta 54000sis.alv täystakuu puintikaudeksi. ei taida muita noin uusia saada samalla hinnalla, on tuossakin sentään ilmastointi ja muu tarvittava. puintialaa yhteensä 150ha. toisella isännällä jäi vanha 600:nen hätäkoneeksi.
Otsikko: Vs: Puimurikaupoille...
Kirjoitti: mikkocu - 04.04.09 - klo:22:02
Itellä on alla vm-96 2045 hihnaveto sampo,tunteja vasta 750h.
kerkesin siihen vaihella talven lauhoina päivinä variaattorin hihnat,puimakoneen hihnan,vaihdattaa vaihteiston/kytkinakselin laakerit ja vaihteiston pakkiakselin muutossarjan(pakkiakseli ei pyöri enää 3-vaihteella mukana).samoin vaihdoin pöydän nostosylinterin tiivisteet.
ne peltiset hihnankiristyspyörät on "korjattu",tuttu sorvari teki niihin halkaistavan teräspesän.sen jälkeen on kestäny..mitä ny alko akseli kulumaan. ;D
yks syksy lähti heittokuljettimen kaista irti-lukkolipare oli irtonu hitsauksista.onneks lähettivät tehtaalta takuuseen uuven lukon.se piti sit hitsata kiinni ;D
sampon puintiteho on hyvä,samoin 18,4-34 renkailla se menee aikas pehmeistä paikoista..säiliön tyhjennys on kätevä ja nopee..samoin puhdistettavavuus..ja huollettavuus..
heikkoja puolia on sen köykänen teko..vaiheloota alimitoitettu.
mut jos kyttää noit hihnojen kireyksii ja huoltaa konetta..ja joka ehtoo puinnin jälkeen syynää sen läpi..pärjäilee...  ;)
Otsikko: Vs: Puimurikaupoille...
Kirjoitti: SKN - 04.04.09 - klo:22:04
Itellä on alla vm-96 2045 hihnaveto sampo,tunteja vasta 750h.
kerkesin siihen vaihella talven lauhoina päivinä variaattorin hihnat,puimakoneen hihnan,vaihdattaa vaihteiston/kytkinakselin laakerit ja vaihteiston pakkiakselin muutossarjan(pakkiakseli ei pyöri enää 3-vaihteella mukana).samoin vaihdoin pöydän nostosylinterin tiivisteet.
ne peltiset hihnankiristyspyörät on "korjattu",tuttu sorvari teki niihin halkaistavan teräspesän.sen jälkeen on kestäny..mitä ny alko akseli kulumaan. ;D
yks syksy lähti heittokuljettimen kaista irti-lukkolipare oli irtonu hitsauksista.onneks lähettivät tehtaalta takuuseen uuven lukon.se piti sit hitsata kiinni ;D
sampon puintiteho on hyvä,samoin 18,4-34 renkailla se menee aikas pehmeistä paikoista..säiliön tyhjennys on kätevä ja nopee..samoin puhdistettavavuus..ja huollettavuus..
heikkoja puolia on sen köykänen teko..vaiheloota alimitoitettu.
mut jos kyttää noit hihnojen kireyksii ja huoltaa konetta..ja joka ehtoo puinnin jälkeen syynää sen läpi..pärjäilee...  ;)
Jos tollaset määrät olsi tohon tuntimäärään remonttia, olis paskat tullu housuun... sihen paikkaan ;D
Otsikko: Vs: Puimurikaupoille...
Kirjoitti: landehande - 04.04.09 - klo:23:04
Itellä on alla vm-96 2045 hihnaveto sampo,tunteja vasta 750h.
kerkesin siihen vaihella talven lauhoina päivinä variaattorin hihnat,puimakoneen hihnan,vaihdattaa vaihteiston/kytkinakselin laakerit ja vaihteiston pakkiakselin muutossarjan(pakkiakseli ei pyöri enää 3-vaihteella mukana).samoin vaihdoin pöydän nostosylinterin tiivisteet.
ne peltiset hihnankiristyspyörät on "korjattu",tuttu sorvari teki niihin halkaistavan teräspesän.sen jälkeen on kestäny..mitä ny alko akseli kulumaan. ;D
yks syksy lähti heittokuljettimen kaista irti-lukkolipare oli irtonu hitsauksista.onneks lähettivät tehtaalta takuuseen uuven lukon.se piti sit hitsata kiinni ;D
sampon puintiteho on hyvä,samoin 18,4-34 renkailla se menee aikas pehmeistä paikoista..säiliön tyhjennys on kätevä ja nopee..samoin puhdistettavavuus..ja huollettavuus..
heikkoja puolia on sen köykänen teko..vaiheloota alimitoitettu.
mut jos kyttää noit hihnojen kireyksii ja huoltaa konetta..ja joka ehtoo puinnin jälkeen syynää sen läpi..pärjäilee...  ;)
Jos tollaset määrät olsi tohon tuntimäärään remonttia, olis paskat tullu housuun... sihen paikkaan ;D

     Sulla on pian kompostillinen lannoitetta.  Siirry luamuun.  ;D
Otsikko: Vs: Puimurikaupoille...
Kirjoitti: mikkocu - 05.04.09 - klo:07:13
Juu kyl tuli ajateltuu jos olis oikee puimuri mitä ei tarttis aina rassata..ni mitä sitä sit lauhoina talvipäivinä tekis..onhas sampossa hyvä varaosa toimitus..alkuperäsis (skf) laakereis oli lisätty ykkönen eteen..laakeriliikkeest 96e sama äskooähvä agrista 196e..onneks eivät kerroo piillä..eikä kengännumerolla,huhhuh :o
Otsikko: Vs: Puimurikaupoille...
Kirjoitti: Pappa - 05.04.09 - klo:10:12
Meillä Sampoon 2045 vm.1999 on kestänyt erittäin hyvin, mm. kaikki hihnat ja laakerit alkuperäisiä, vain virtalukko ja sulakerasia vaihdettu.
Otsikko: Vs: Puimurikaupoille...
Kirjoitti: natikka - 05.04.09 - klo:12:13
juu, täältä ku lukee noitten sampojen vioista niin voi luulla ettei sillä voi puida ollenkaa.... monesti "ampuu vähän yli" joidenkin jutut sampoista.  ::)
Otsikko: Vs: Puimurikaupoille...
Kirjoitti: gonemies - 05.04.09 - klo:13:05
>>> sampossa hyvä varaosa toimitus..alkuperäsis (skf) laakereis oli lisätty ykkönen eteen..laakeriliikkeest 96e sama äskooähvä agrista 196e

Alan miehet ovat kertoilleet,että siellä missä tarvitaan laakeria siellä ei lue SFK.

Laatu kehnoontunut merkittävästi joskus muinoin olleesta.
Otsikko: Vs: Puimurikaupoille...
Kirjoitti: der bauer - 05.04.09 - klo:13:17
>>> sampossa hyvä varaosa toimitus..alkuperäsis (skf) laakereis oli lisätty ykkönen eteen..laakeriliikkeest 96e sama äskooähvä agrista 196e

Alan miehet ovat kertoilleet,että siellä missä tarvitaan laakeria siellä ei lue SFK.

Laatu kehnoontunut merkittävästi joskus muinoin olleesta.

Svenka Kullager Fabrikenin laakerit ei valmisteta enää Ruotsissa
 
Otsikko: Vs: Puimurikaupoille...
Kirjoitti: natikka - 05.04.09 - klo:14:38
ei muutaku KOYOA vaan, son paras ::)
Otsikko: Vs: Puimurikaupoille...
Kirjoitti: tuunaaja - 05.04.09 - klo:17:23
Itellä on alla vm-96 2045 hihnaveto sampo,tunteja vasta 750h.
kerkesin siihen vaihella talven lauhoina päivinä variaattorin hihnat,puimakoneen hihnan,vaihdattaa vaihteiston/kytkinakselin laakerit ja vaihteiston pakkiakselin muutossarjan(pakkiakseli ei pyöri enää 3-vaihteella mukana).samoin vaihdoin pöydän nostosylinterin tiivisteet.
ne peltiset hihnankiristyspyörät on "korjattu",tuttu sorvari teki niihin halkaistavan teräspesän.sen jälkeen on kestäny..mitä ny alko akseli kulumaan. ;D
yks syksy lähti heittokuljettimen kaista irti-lukkolipare oli irtonu hitsauksista.onneks lähettivät tehtaalta takuuseen uuven lukon.se piti sit hitsata kiinni ;D
sampon puintiteho on hyvä,samoin 18,4-34 renkailla se menee aikas pehmeistä paikoista..säiliön tyhjennys on kätevä ja nopee..samoin puhdistettavavuus..ja huollettavuus..
heikkoja puolia on sen köykänen teko..vaiheloota alimitoitettu.
mut jos kyttää noit hihnojen kireyksii ja huoltaa konetta..ja joka ehtoo puinnin jälkeen syynää sen läpi..pärjäilee...  ;)
Jopa on tunteja VÄHÄN/ vuosi-kuinka hyvin "pärjäilisi"jos olisit puittanu rahtityönä........
Otsikko: Vs: Puimurikaupoille...
Kirjoitti: mikkocu - 05.04.09 - klo:21:04
Juu ääskooäffä ei kuulemma oo nii hyvä kun ennen.. :(
siäl lootas oli tsekkiläisii laakereita..ei tiijä missä oli vikaa..mut rempan jälkeen "ääni" hävis,eikä se kuulunu pään sisältä..jos joku nii luulee :P
..ja sampolla ajava ajaa kotimaisella,oikeen porissa tehty. ;D
ja se vaiheloota,se on tehty tampereella linnavuores ;D
taitaa olla aikas paljon siit kiinni minä päivänä kone on tehty,maanantai-tiistai :o.. ja siit vuosmallista :D..koska sampolla tehään jatkuvaa kehitystyätä ::)..melkein kaik viat korjataan aina seuraavana vuonna ;D..ja meneehän noit sampoja afrikkaanki..algeriaanki oikeen 400kpl ja kaik hihnavetosii....ja jos niille tulee se 2000kpl tilaus..huhhuh..mitenhän siinä pysyy tuatekehittely ja "laatu"tarkkailu perässä? :o