Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Isäntärenki - 24.03.09 - klo:20:00
-
Tervajoella Pohjanmaalla paha taturma tänään aamupäivällä. Isäntä hakemassa siemensäkkiä paikallisesta kaupasta säkit tuotiin trukilla taktorin viereen ja isäntä nosti omalla hiiapilla kärryyn. Nivelaksila uusi ja suoja kunnossa , mutta kärrypäässä oli näkyvissä se jousi tappi millä nivel lukitaan, kun siellä ei ollut suoja pelliä sen aksilan päällä, nii ilmeisesti meni katsomaan kärrylle, ja horjahti sen aksilanpäälle ja hiha tarttui siihen tappiin käsi pois melkein alkapäähän saakka. Myyjä toimi ripeästi teki kiristys siteen sai veren vuodon tyrehtymään, ambulanssi kuskitkin oli mennyt lähes shokkiin muta kun tuli helikopterilla lääkäri paikalle niin sitten oli alannnut homma menemään eteenpäin, ja saatu hallintaan. Hain heti uuden nivelaksilan jossa ei ole sellaista lukitusta. TARKISTAKAA NIVELAKSILANNE MINKÄTYYPPINEN LUKITUS JA AINAKIN KUN UUTTA HANKKII NIIN EI SELLAISTA.
-
Tervajoella Pohjanmaalla paha taturma tänään aamupäivällä. Isäntä hakemassa siemensäkkiä paikallisesta kaupasta säkit tuotiin trukilla taktorin viereen ja isäntä nosti omalla hiiapilla kärryyn. Nivelaksila uusi ja suoja kunnossa , mutta kärrypäässä oli näkyvissä se jousi tappi millä nivel lukitaan, kun siellä ei ollut suoja pelliä sen aksilan päällä, nii ilmeisesti meni katsomaan kärrylle, ja horjahti sen aksilanpäälle ja hiha tarttui siihen tappiin käsi pois melkein alkapäähän saakka. Myyjä toimi ripeästi teki kiristys siteen sai veren vuodon tyrehtymään, ambulanssi kuskitkin oli mennyt lähes shokkiin muta kun tuli helikopterilla lääkäri paikalle niin sitten oli alannnut homma menemään eteenpäin, ja saatu hallintaan. Hain heti uuden nivelaksilan jossa ei ole sellaista lukitusta. TARKISTAKAA NIVELAKSILANNE MINKÄTYYPPINEN LUKITUS JA AINAKIN KUN UUTTA HANKKII NIIN EI SELLAISTA.
Todella ikävää MUTTA TARKASTAKAA NIVELAKSELIEN SUOJAUS ENSIN ja lopettakaa roikkuminen pyörivien akselien päällä. En yhtään ihmettele että suojausnormit vaan entisestään tiukkenee
-
Ikävämpi juttu, jos ei mitään tee ei mitään satukkaan.
Itse olen hommannu yhden akselin jossa on tuo vedettävä lukitus, mutta sekin vaan toisessa päässä. Sekin laitetaan traktorin päähän - ei olisi auttanut tässä tapauksessa.
Noita lukitus tappeja olen suojannut ilmastointi teipillä - ne pystyy avaamaan silti normaalisiti - estää ainakin jonkun verran vaatteisiin tarttumista.
-
Paras vaan kun pysyy kaukana pyörivistä akseleista oli suojat tai ei.
-
Minun koulukaveri kuoli noin 10 vuotta sitten kun tarttui lietepumpun akseliin. Sen jälkeen olen kyllä varonut akseleita kuin ruttoa.
Työkaveri kuoli joku vuosi takaperin kun petti tunkki kun oli auton alla, sen jälkeen on kyllä pukkeja löytynyt hallilta runsain määrin.
Se on vaan kumma, että se vaatii jonkun läheltä tai omakohtaista kokemusta ennen kuin uskoo..
-
Ikävämpi juttu, jos ei mitään tee ei mitään satukkaan.
Itse olen hommannu yhden akselin jossa on tuo vedettävä lukitus, mutta sekin vaan toisessa päässä. Sekin laitetaan traktorin päähän - ei olisi auttanut tässä tapauksessa.
Noita lukitus tappeja olen suojannut ilmastointi teipillä - ne pystyy avaamaan silti normaalisiti - estää ainakin jonkun verran vaatteisiin tarttumista.
Ainut vetolukitus on tuossa paskakärrin akselin toisessa päässä.. Ja kärri kun omatekone ni ei suojaa :( Ei oo kyl huhuja kuulunu tommosist onnettomuuksist. Itekkii tulloo kartettua nuita akseleita.
-
Uusi ongelma onkin se, että suojista on tehty jo niin kattavia, että rasvaaminen monissa tapauksissa on lähes mahdotonta ilman että purkaa ne suojat. Sitten ne ei enää niin hyvin takaisin menekään, ja varmasti moni jättää sen vuoksi ne pois. Omakohtaisia kokemuksia aivan uudesta niittokoneesta, hinattavassa kun niitä akseleita piisaa. Puomilta koneen päälle menevä akseli on laajakulmanivelellä varustettu, bondiolin akseli, niin ei millään helevatalla saanut rasvattua. Ei sitten puomin tai koneen missään asennosa, päät kiinni kiilauralla ja pultilla eli ei helppoa aukaistakaan. Oli pakko purkaa koko suojus, takaisin ei saanutkaan, ei sopinut enää suojien lukitukset ja rikkihän siinä yksi lukituskieleke meni. Eli ensimmäiseen rasvaukseen asti kesti, ja ihan tosissaan kahteen mieheen sitä koitettiin selvittää että miten se rasvaus jatkossa tehdään. Kyllä siinä lopulta tarvittiin mattopuukkoa, tehtiin sellaiset aukot suojiin, että nippa kohdilleen tulee.
-
joskus ei edes uskaltanu lingon akselia laittaa ennenku oli traktorin sammuttanu,
ja sama homma niitten lingon pulttien kanssa kone piti sammuttaa ennenku uskals käsiään tunkea sinne linkoon
-
Naapurin isännältä tarttu "Yliveto" kintas ranteesta lukitustappiin...
Kämmenselästä nahat ja yksi sormi jäi kintaaseen, kyynärvarresta
luut kahesta kohtaa poikki, olkavarresta poikki nii et muutamalla
jänteellä jäi roikkumaan...
Jäi henkiin ja käsi kursittiin kasaan, ei ihan uuden verosta tullu
mut käsi kuitenki ::)
-
Sirkkelisahurilla oli kerran paikallinen isäntä jelppaamassa. Pyöri koneen ympärillä tämän tästä, ja niinpä vain kävi, että haalarinresu tarttui pyörivään akseliin....
Isännän pelasti nuukuus, koska ei ollut raskinut ostaa uudempaa haalaria sekä se, että oli raavaanpuoleinen riski kaveri.
Haalari kiertyi akseliin, mutta isäntä sai pidettyä kaksin käsin kiinni koneesta ja niinpä hauras, vanha haalari repeytyi miehen yltä akselin ympärille. Tapauksesta selvittiin mustelmilla, koko ruumis oli verenpurkaumilla mutta henki säilyi.
-
tääläkin päin yhdeltä olkapäätä myöre käsi perunannostokoneeseen, äläkää kysykö miten. noissa kärryissä missä aksila pyörii vaan ku ajetaan niin eipä nuota suojuksia oo, siis nevalla. eikä kyllä missään muussakaan, kyllä järki sen verran sanoo ettei jyrsintä mennä rasvailemaan ku se pyörii. mutta yleensä tuollaaset onnettomuudet tuloo kyllä nurkan takaa.
yks vaarallisin nevalla on hihina, sitä pitää puhallella silloinkin kun se pyörii. siinä on paljon akseleita ynnämuita pyöriviä, yleensä silloin ku hihnaa siivotaan niin raktoris on toinen kaveri pitämäs kättä napilla. ::)
-
yks vaarallisin nevalla on hihina, sitä pitää puhallella silloinkin kun se pyörii. siinä on paljon akseleita ynnämuita pyöriviä, yleensä silloin ku hihnaa siivotaan niin raktoris on toinen kaveri pitämäs kättä napilla. ::)
[/quote]
Ei paljo järki päätä pakota. :o
-
Ei paljo järki päätä pakota. :o
Otan osaa!
-
tä? se nyt vain on niin, perkeleen varovainen siinä pitää olla. jos joudutaan ajamaan paljon märjempää tavaraa joka kerääntyy hihnan alle niin silloin joutuu hihina pyöries remmin alle päästämään painetta. muuten tekee sen että hihna on lopulta kaksinkerroin..... tuon joutuu tekemään onneksi todella harvoin. ja kyllä paineilmaletku on sellanen yli metrin mittanen pilli siinä letkun päässä, ei todellakaan tarvitse käsiä sinne lykätä.
-
tä? se nyt vain on niin, perkeleen varovainen siinä pitää olla. jos joudutaan ajamaan paljon märjempää tavaraa joka kerääntyy hihnan alle niin silloin joutuu hihina pyöries remmin alle päästämään painetta. muuten tekee sen että hihna on lopulta kaksinkerroin..... tuon joutuu tekemään onneksi todella harvoin. ja kyllä paineilmaletku on sellanen yli metrin mittanen pilli siinä letkun päässä, ei todellakaan tarvitse käsiä sinne lykätä.
Hyvä luotto sulla on siihen jätkään siellä kopissa et sillä on homma handussa kun jätkä lähtee imeytymään koneen sisälle käsiedellä ;D ;D
-
Tapahtuuko nämä onnettomuudet aina akseleille, joissa on suojukset periaatteessa moitteettomassa kunnossa? Varsinkin väärän turvallisuudentunteen saa aikaan ketjuilla pyäsytetty suojus, jonka sisällä akseli vimmatusti pyörii. Olen nähnyt tällaisten akselien yli mentävän täysin huolettomasti.
-
Eipä tuu enää mentyä pyörivän akselin päälle seisomaan. Joskus nuorempana sitäkin tuli tehtyä. Parempi vaan pysyä pyörivistä akseleista mahdollisimman kaukana. Niin kiire ei saa olla että riskeeraa omalla hengellä. Nuo vanhat puimurit on kans melekosen vaarallisia kun on avosäiliöt. Ja muutenkin hihnaa ja ketjua pyörii suuntaan jos toiseen :o
-
Nyt näyttää siltä että se suojus oli pyörinyt mukana, ketju hakannut oli ottanut käsi siihen ketjuun tai aikonut pysäyttää sen ottamalla kiinni siitä. Soitti minulle ja sanoi että en ymmärrä että seisoin kärryn vetoaisan vieressä ja sitten olin yht äkkiä toisella puolella. Olenmme miettineet että oliko se suojan laakerit jäätynyt kiinni jäänyt syksyllä kosteutta, koko talvena niitä viljakärryjä ei ollut käytetty ja olleet sisällä. Tai sitten se lukitusnappi on kanssa ollut mukana siinä tapahtumassa.
-
Parempi vaan ilman mitään suojia. Pysyy totuus kirkkaana mielessä.
-
sitten vastaan tulee luultavasti vakuutus..... jos ei suojaa ole niin tuskinpa mitään korvausta tulee ???. oonko vääräs?
-
sitten vastaan tulee luultavasti vakuutus..... jos ei suojaa ole niin tuskinpa mitään korvausta tulee ???. oonko vääräs?
et ole väärässä, suojat kuntoon jos repsottaa.. samoin lukitukset.
ketjut sitten pitää aina, siis aina kiinnittää kunnolla.
-
Mulla ei taida olla yhdessäkään nivelakselissa ehjiä suojuksia. Taitaa tosin olla paras näin. Helppo rasvata eikä tule mieleenkään mennä pyörivän akselin lähelle.
-
Meillä kävi johtavalomittaja tekemäs tilakäyntiä jokin aika sitte ja katseli tietysti lomittajien työolosuhteita läpi. Apevaunun kohdalla katsoi nivelakselia, että ovatko suojat kunnossa. Oli kovasti yllättynyt, kun huomasi myös kettinkien olevan kunnossa ja kytkettynä.
-
Mulla ei taida olla yhdessäkään nivelakselissa ehjiä suojuksia. Taitaa tosin olla paras näin. Helppo rasvata eikä tule mieleenkään mennä pyörivän akselin lähelle.
Ostakaa nivelakseli jossa on ristikon päissä rasvanippa(esim. bondioli)-akseli saa olla paikoilla,suojia ei tarvi kääntää,HELPPO rasvata. Rikkinäisen tai suojan kokonaan puuttuminen käy kalliiksi........
-
Mulla ei taida olla yhdessäkään nivelakselissa ehjiä suojuksia. Taitaa tosin olla paras näin. Helppo rasvata eikä tule mieleenkään mennä pyörivän akselin lähelle.
Sinulle ehkä ei, mutta entäs naapurin/omat mukulat, yms? Pitäkää ne suojat vain kunnossa, vaikka itse ette niitä tarvitsekkaan.
-
Puolituntia kesti uuden akselin suoja juurikkaannostokoneessa. ???
-
Puolituntia kesti uuden akselin suoja juurikkaannostokoneessa. ???
Joo, erityisesti laajakulmanivelakselien päiden suojukset on niin isoja kooltaan, että esim JD:n tumpin suoja ottaa tosi herkkään kiinni nivelakselin suojaan ja aika äkkiä murtsii paskaks...
-
Nivelakselien suojien "rasvausreikiä" kun hiukan puukottaa,saa toimivat suojat ja näppärän rasvattavakin. Miksei niistä reistä voisi tehdä alunalkaen riittävän suuria tai sitten suojista näppärästi irroitettavia. Nyt vasta alkaa olemaan yleisessä käytössä nivelakslit joissa nivelien päissä rasvanipat,samoin näppärästi irroitettavat/kiinnitettävät suojat.
-
Comet:in akseleissa ainakin on hyvät suojat ja ne on rasvausta varten helppo irrottaa ja liuuttaa pois tieltä jotta rasvaus sujuu.Lisäksi nippojen paikat ja suuntaus on hyvin suuniteltu joten rasvaus on sujuvaa.Pari kappaletta laajakulmaisina noita käytössä ja ovat ihan asiallisia akseleita.Noita akseleita pitää myös huoltaa jotta suojat,ketjut ja putket pysyy kunnossa eli akselit tulisi silloin tällöin puhdistaa kunnolla ja suojat purkaa ja voidella. Syksyisin olen huollon akseleille yleensä tehnyt eikä siihen aikaa kauheasti tuhraannu. Jurttikoneissa noita akseleita riittää ristiin rastiin ja voitelukertoja tulee lukuisia joten äkkiä erottuu helppohoitoiset hankalista. Nuo ristikon päissä olevat nipat on varmasti paras ratkaisu helppouden kannalta.
-
Aito 110 % :n täppäri riisuu nivelakselin suojukset siltä seisomalta huitsin nevadaan, kun uuden akselin näköpiiriinsä saa. ;D
On näppärä rasvata ja halvat kuravaseliinit ei turhaa sotke suojuksia. ;D
täptäptäptäptäp.....
-
Jäin 15- kesäisenä nivelakselin murjomaksi.
Ihmeenkaupalla jäin henkiin, traktori sammui. (Ford 5000) Näin kovia karjuja Karjalassa... ;D
Kierroksia oli koneessa noin 1300krs/min.
Käsivarren luun katkeamisella selvisin.
-
sammui ??? kyllä oot sitkiä kaveri ;D
-
Jep, sammui- niin ihmeelliseltä kuin se tuntuukin.
Taisi yläkerran ukko olla asialla?
-
Tais olla tankissa säiliön pohjat ja tukehtui sopivasti sakkaan.
-
lähtikö käyntiin kumminki normaalisti? kyllä niin hyvä tuuri olis jos sakat olis vetäny ja tukehtunu.
-
Hei, lauantai alkuilta ja agronet, mitä oikein oletit? Ei näitä juttuja aina jaksa niin tosissaan, koko palstahan on muutenkin lähes pelkkää p..kanjauhantaa/ajantappoo.
-
Luulis tämän olevan semmonen ketju, jotta kaikki jättää vitsailut sikseen. Tuosta kun jää loppuiäksi vamma, jos yleensä jää henkiin. :(
-
Itelläki mielessä lapsuudesta sellanen tapsus että paalattiin ladossa heiniä ford 4000:lla ja siinä homman tiimellyksessä joutu aina välillä jotain asiaa toimittamaan traktori paalainyhdistelmän toisella puolen ja tottakai mistäpä se oli näppärämpi mennä ku vetoaisan ja helvetinmoista kyytiä pyörivän nivelakselin yli, joka luonnollisesti ilman suojia. Näin jälkeenpäin sitä miettii että siinä ei olisi paljon tarvinnut kompastella. :-\ Jostakin syystä motivaatio kasvanut akseleiden kunnossapitoon varsinkin kun itsellä pieniä lapsia. Lisäksi säännöllisen epäsäännöllisesti kuulee juttuja, joissa kerrotaan kuinka jotakuta naapuripitäjän isäntää/renkiä kerättiin jätesäkkiin lietepumpun nivelakselin ympäriltä. Nämä asiat kannattaisi pitää mielessä ku vituttaa rasvata niitä väärässä asennossa olevia nippoja siitä olemattomasta reijästä sinne suojan sisään, joka on vielä yleensä täynä ohimennyttä vaseliina..
-
voi sitä kaikkea sattua... Ohtenä keväänä olin laittamassa lietekärryyn rasvattua aksilaa talven jälkeen paikalleen, mutta kärrynpuolen ura-akseli oli talven jäljiltä vähän ruosteen möhnässä. No vanha isäntä oli vieressä katselemassa että eihän tuosta tule paskaakaan ja kun sanoin että haen teräsharjan hallilta jotta voi puhdistaa akselin boorit tuli vastaukseksi että anna kun vanha näyttää mallia. No eihän siinä kuin nivelakselia yrittään booriin, mutta eipä mennyt. Uutta yritystä ja aksilan pää taivasta kohti, arvatenkin sormet ristikon välissä. Lopputulos hyvin arvattavissa. Aksila lipsahti sormista toinen pää vahän jo boorissa ja sormet ristikon välissä. Kahdesta sormesta koko väliltä lihat pois luiden päältä ja kolmas sormi luusta poikki. Puoli vuotta kesti toipua, mutta kyllä niistä vielä sormet tuli. Kunnes...
Oltiin laittamassa paalaajaa pajalle huoltoa varten. Paja hieman ylärinteessä joten kun paalain sopivasti hallissa trakstori on hieman "päällään". Tästä luonnollisesti seuraa se että tappi on kanituksessa eikä tukijalan mitta riitä joten pakko laskea maatalousvetolaittetta vähän kuoukun hydrauliikalla. Tässä vaiheessa näkyvyys traktorista vetoaisalle nolla johtuen rinteestä. No innokas vanha isäntä taas apuna hääräämässä ja kun en heti saanut vetolaitteen tappia irtoaan tuli kommentti: Mene hyttään antaan löysiä niin nostan tapin pois. Minä teen työtä käskettyä ja isä huutaa kohta että nosta! heti kun ehdin käskyn kuultua nostaa nostolaitetta kuuluu karmea huuto, laskin heti nostolaitteen alas ja näin kun isä nostaa kättään jossa on kaksi sormea normaalia vähemmän. Oli laittanut vetolaitteen ja silmukan väliin sormet tunnustellakseen tapin kohtaa ja ei muistanut ottaa sormia pois kun käski nostaa. Tuloksena oli kaksi lattialla olevaa murskautunutta sormea. Ei kun mies äkkiä sairaalaan ja leikkaukseen. Sormet oli niin murskana ettei saatu liitettyä, mutta toista sormea jatkettiin reidestä otetulla lihasiirteellä joten on sentään neljä lähes normaalimittaista sormea ja yksi tynkä.
Oppinut olen sen verran että en helpolla ota kaveria mukaan koneen kytkentään tai irroitukseen, tai varsinkaan tee mitään käskystä ilman omaa näköhavaintoa.
-
Luulis tämän olevan semmonen ketju, jotta kaikki jättää vitsailut sikseen. Tuosta kun jää loppuiäksi vamma, jos yleensä jää henkiin. :(
110 % näin on
kuten myös kaikille sairauksille, tapaturmille tai isoille konevahingoille ilkkuminen :-\
-
Nostetaan ylös on hyvin tärkeä asia, sitä koskaan liikaa teroiteta VAROVAISUUTTA.
-
Huhhuh...
Tuollaisen hätähousu-työkaverin kanssa työskentely on tuhat kertaa vaarallisempaa kuin suojaamattoman nivelakselin.
Akselin toiminta on sentään ennakoitavissa.
Ja kaikki kytkentätoimet pitää pystyä tekemään yksin.Olkoon vaikka vähän hitaampaa.
Suurimmassa osassa koneita akselin suojaus ei ole edes tarpeen. Aika fakiiri on se joka saa itsensä telottua liikkuvan niittomurskaimen akseliin. Tai saman koneen pyörimättömään akseliin kun kone seisoo parkissa pihalla.
No myönnetään että vähentäähän suojus heinän kietomista.
Paikalliskäyttö sitten erikseen.