Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Oksa - 12.09.19 - klo:21:14

Otsikko: deutsi 5090
Kirjoitti: Oksa - 12.09.19 - klo:21:14
pääsinpä tuollasen kanssa pelaamaan tänään, setkan huollon ajaksi.       onpa vinkee värkki, ketterä ja puhtia löytyy kuin muissakin ja hallintalaitteet on ihan käteenkäyvät.       ja stollin kuormaimella ni jo on  työkone.       joutusaan lappas kompostin kärriin ja sit fiulla levälleen.   ei pitkään nokka tuhissu.           miä en nuita isoja koneita niin kaipaa mutta hyvä kun joillain on vielä nuita pikkuvärkkejäkii..
Otsikko: Vs: deutsi 5090
Kirjoitti: Heino Leino - 12.09.19 - klo:21:38
Liekkö niitä Italijan ihmeitä?
Otsikko: Vs: deutsi 5090
Kirjoitti: lypsyukko - 12.09.19 - klo:22:15
pääsinpä tuollasen kanssa pelaamaan tänään, setkan huollon ajaksi.       onpa vinkee värkki, ketterä ja puhtia löytyy kuin muissakin ja hallintalaitteet on ihan käteenkäyvät.       ja stollin kuormaimella ni jo on  työkone.       joutusaan lappas kompostin kärriin ja sit fiulla levälleen.   ei pitkään nokka tuhissu.           miä en nuita isoja koneita niin kaipaa mutta hyvä kun joillain on vielä nuita pikkuvärkkejäkii..

Taas näitä zetori miesten "huoltoja" . Varakone ja kaikki :) Jos aamulla 8.00 on koneen kans huollossa, niin paljon pitää olla "huollettavaa" , että ei puolen päivän maissa oo jo kotona. Valtraan tehtiin jokunen vuosi sitten  kytkinremontti, vaihdettiin moottorin takapään stefa, starttiratas ja startti . Niin ja ruuvailtiin ek.kiinnikkeet irti ja paikoilleen. Vein 12 mennessä ja hain seuraavana päivänä 12 mennessä. Siinä välissä osatkin tilattiin tehtaalta ja toimitettiin pajalle. Voisin sanoa, että tuota ehkä oli joskus ennenkin harjoiteltu, vaikka kenenkään muun Valtraan ei tieteenkään noita ole ikinä vaihdettu / korjattu :)
Otsikko: Vs: deutsi 5090
Kirjoitti: Oksa - 13.09.19 - klo:07:27
ja iha yön pajalla..      kato, setkoja ei korjata, niitä huolletaan.     ja kun on monta konetta samaan aikaan pajalla eikä porukkaa niiiiin paljon töissä, ni saabi sit ajeltavaks toisen koneen.      en tiiä missä lie tehty mutta ei ainakaan turkisa... kuten eräs..              noooo, kuitenkin monelle tilalle aputraktoriksi ihan pätevä peli.   ja matala.     ihmetelly miks nykyään kaikki n. 100 hepoiset on kuin lennonjohtotornei?      kolme metriä korkeita liki kaikki..  ja rappusia pitää olla kuin kirkossa.  ei tavon ajossa tartte olla 70 senttiä maavaraa.     ja kun ajaa kaltevalle pinnalle niin jo hirvittää kuormaimen kaa kun nostaa sitä toista takapyörää..
Otsikko: Vs: deutsi 5090
Kirjoitti: Heino Leino - 13.09.19 - klo:09:19
Eppäelen vahvasti, että tuo on niitä same-lapurtsiini-hurlimanni-kopijoeta, ei oekeja teussi
Otsikko: Vs: deutsi 5090
Kirjoitti: Härö - 13.09.19 - klo:13:40
pääsinpä tuollasen kanssa pelaamaan tänään, setkan huollon ajaksi.       onpa vinkee värkki, ketterä ja puhtia löytyy kuin muissakin ja hallintalaitteet on ihan käteenkäyvät.       ja stollin kuormaimella ni jo on  työkone.       joutusaan lappas kompostin kärriin ja sit fiulla levälleen.   ei pitkään nokka tuhissu.           miä en nuita isoja koneita niin kaipaa mutta hyvä kun joillain on vielä nuita pikkuvärkkejäkii..

Taas näitä zetori miesten "huoltoja" . Varakone ja kaikki :) Jos aamulla 8.00 on koneen kans huollossa, niin paljon pitää olla "huollettavaa" , että ei puolen päivän maissa oo jo kotona. Valtraan tehtiin jokunen vuosi sitten  kytkinremontti, vaihdettiin moottorin takapään stefa, starttiratas ja startti . Niin ja ruuvailtiin ek.kiinnikkeet irti ja paikoilleen. Vein 12 mennessä ja hain seuraavana päivänä 12 mennessä. Siinä välissä osatkin tilattiin tehtaalta ja toimitettiin pajalle. Voisin sanoa, että tuota ehkä oli joskus ennenkin harjoiteltu, vaikka kenenkään muun Valtraan ei tieteenkään noita ole ikinä vaihdettu / korjattu :)

No kyllä on. Starttikehästä loppui osin hampaat, nopsaan tekivät pajalla, joten harjoittelua minäkin epäilin. Samalla tietysti meni uusi kytkinpaketti, kun kerran poikki oli.
Otsikko: Vs: deutsi 5090
Kirjoitti: icefarmer - 13.09.19 - klo:22:10
oishan se oksalle soiva peli vanhuuden päiville  :-\ :-\ :-\ :-\

https://www.youtube.com/watch?v=MaIArDwzb3U
Otsikko: Vs: deutsi 5090
Kirjoitti: Oksa - 14.09.19 - klo:08:50
jepjep.  tuossa vaan laittaisin nosturin aisalle jotta ei nutjuta konetta nuin paljon..   tuo jalkatila takana onkin kateltava tuossa ...  jospa joskus........
Otsikko: Vs: deutsi 5090
Kirjoitti: Toivo Tonta - 14.09.19 - klo:09:42
oishan se oksalle soiva peli vanhuuden päiville  :-\ :-\ :-\ :-\

https://www.youtube.com/watch?v=MaIArDwzb3U
Oksan parjaamassa yli 30 vuotiaassa Valmetissa on ainakin kuormaus ergonomia paljon edellä tuota 8)
Otsikko: Vs: deutsi 5090
Kirjoitti: metsajussi - 14.09.19 - klo:11:52
oishan se oksalle soiva peli vanhuuden päiville  :-\ :-\ :-\ :-\

https://www.youtube.com/watch?v=MaIArDwzb3U

Sinänsä yllättävää että noinkin tuoreessa yhdistelmässä on vielä monivipulohko. Vaan lienee Mowin 'priser från' malli. Liikkuu se pölli sellaisellakin kun osaa, minä vaan en.
En mä hennoisi noin nättiä Deutzia metsään viedä... ehkä jos ajelee vain omia siistejä reittejään eikä tule vastaan louhikkoa jossa on parin ison koivun tai haavan hylätyt latvat kerran moton yliajamana..
Otsikko: Vs: deutsi 5090
Kirjoitti: Oksa - 15.09.19 - klo:09:42
valmetin erko nyt on semmonen kyseenalainen juttu.   ite ihmotellu esim. vanhan aalaisen mettäohjaamoa!!  mikä työ saaha penkki käännettyä ja vielä ite siihen...   mutta kait niitä nyt muitakin ..   05 sarjalaisissa oli jonkinlainen mutta muuten onneton monasti tekniikan takia..
Otsikko: Vs: deutsi 5090
Kirjoitti: Toivo Tonta - 15.09.19 - klo:10:39
valmetin erko nyt on semmonen kyseenalainen juttu.   ite ihmotellu esim. vanhan aalaisen mettäohjaamoa!!  mikä työ saaha penkki käännettyä ja vielä ite siihen...   mutta kait niitä nyt muitakin ..  05 sarjalaisissa oli jonkinlainen mutta muuten onneton monasti tekniikan takia..
Vai jonkinlainen ;D 99% uusissakin on huonompi ja mitä tarkoitat muuten onneton monasti tekniikan takia?
Otsikko: Vs: deutsi 5090
Kirjoitti: Oksa - 15.09.19 - klo:16:29
tosa kylällä kattonnu kun on yks 705 aina lewvällään jonkin pikkujutun takia, nytkin vaihteensiirtäjän sokka poikki ja kun pansaaria vielä pykätty suojaks ni hankalaa on laittaa.    ja viimeeks meni hampaat vauhtipyörältä, lie kolmas kerta jo.  ulosottoakselin tappi taas poikki kesällä.   hirveesti laatuvaihteluja.
Otsikko: Vs: deutsi 5090
Kirjoitti: metsajussi - 15.09.19 - klo:21:49
Mistä johtuu tuo hammaskehän karies?

Ajattelin vaan kun itsellä muun merkkisiä > 10 000 h ajettuja eikä yhdessäkään ole ollut hammaskehävaivoja. En ole edes osannut pelätä.

Vai onko nuo hammasvaivaiset koneita joita on startattu vähintään 57 kertaa päivässä?
Otsikko: Vs: deutsi 5090
Kirjoitti: Toivo Tonta - 15.09.19 - klo:23:04
Mistä johtuu tuo hammaskehän karies?

Ajattelin vaan kun itsellä muun merkkisiä > 10 000 h ajettuja eikä yhdessäkään ole ollut hammaskehävaivoja. En ole edes osannut pelätä.

Vai onko nuo hammasvaivaiset koneita joita on startattu vähintään 57 kertaa päivässä?

Pariin kohtaanhan se nelonen pysähtyy. Kyllä siinä varmaan 10000h ja paljon pätkä ajoa tarvitaan. Olisko startin säädöt persiillään?
Otsikko: Vs: deutsi 5090
Kirjoitti: metsajussi - 16.09.19 - klo:07:50
Starttejakin on kahdenlaisia - vanhoja ruuvilla siirtäviä ja sitten uudempia solenoidin vivulla siirtäviä.
Taitaa olla niin että ruuvimalli ei välitä suurempaa voimaa ennen kuin startin hammaspyörä on 'perillä'.
Solenoidimalli saattaa rakenteeltaan vähän sinnepäin ollessaan antaa täyden tehon vaikka hampaat olisivat vasta 'nurkalla'.

Ehkä kehän materiaalissakin voi olla eroja. Pitäisi olla niin että startin hampaat lähtee ja kehän jää.

Ainakin tarvikestarttien laatu on surkea mutta vaihteleva. Moni taitaa vaihdella muutaman vuoden välein, ja kaikki eivät toimi kunnolla edes uutena.
Vanhoissa, noin 10 000 nurkilla ajetuissa on alkuperäisiä jotka korvakuulolla toimivat ihan kunnolla. Mullakin pari vanhaa pötkylää, toinen kolmipyttyisessä ja toinen kuutosessa, se tosin 24 V. Kevyesti ja varmasti lähtevät, ilman mitään soraääniä tms.
Tietysti se vaikuttaa ikäennusteeseen pannaanko aamulla käymään ja ajetaan 12 h putkeen, vai startataanko 10 kertaa tunnissa.
Otsikko: Vs: deutsi 5090
Kirjoitti: Oksa - 16.09.19 - klo:07:58
ja parasta kunvirman varaosatiskille asti pääsee nostotanko jossa on jengat piirrettynä mutta ei sorvattuna,   öljypaperiin käärittynä vielä.       laatua pojat, laatua.
Otsikko: Vs: deutsi 5090
Kirjoitti: metsajussi - 16.09.19 - klo:08:50
Olin aikoinaan erään toimialan pienyrittäjien yrityskoulutustapahtumassa.

Siellä joku tuotantotalouden asiantuntija painotti aloitteleville yrittäjille että 'älkää tehkö kympin laatua vitosen osaan. Se ei kannata!'

Teki mieli kommentoida että entäs jos tekisikin niitä kympin osia, mutta pidin mölyt mahassani.

Otsikko: Vs: deutsi 5090
Kirjoitti: Härö - 16.09.19 - klo:09:42
Ilmeisesti starttikehäongelmat ovat Valtralla muita merkkejä yleisempiä, en ole kyllä moiseen aiemmin törmännyt.
Otsikko: Vs: deutsi 5090
Kirjoitti: Oksa - 17.09.19 - klo:09:25
lie tuo metallin karkaisu tuolla se onkelma..   natikoissa aikasemmin ( 1970-luvulla )   mut nykyään harvinaisia muilla..   eilen huoltomiähen kaa oli juttua..