Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: paalipoika - 12.07.19 - klo:19:49
-
Elikkä Valtra 8050 hi-tech lakkasi liikkumasta eteen päin kerta laakista, ilman varoittamista. Pakki toimii kyllä. Onkos ideoita mikä ois vikana?
-
Kytkeytyykö sahköt suunnanvaihdosta, eli naksahtaako rele ja tuleeko sivupaneelinäyttöön nuoli eteen ja onko vikakoodeja?
-
Ei tule nuolta, ei koodeja, ulosoton kuva vilkahtaa
-
Oon nähnyt kun N141:stä vietiin pakilla takuuaikana "huoltoon" peruuttamalla. Nyt en enää muista mikä oli diagnoosi, mutta syyksi sanottiin traktorin pesu kuumavesi pesurilla. Tapauksesta aikaa varmaan ainakin 10v, mutta "huolto" olisi ollut kait muutaman tonnin arvoinen. Voi toki olla , että mekaanisen vian oli aiheuttanut joku kosteus / yhdistämis häiriö ja lopuksi ainoa suunta liikkua oli peruuttamalla.
-
ja syynä se kuuluisa sähkövika. just tosa yks kaveri kertoi kuin oli kone halvantuna kun pesi sen.. ihan kiva kun vielä pertai.....
-
Jos ei relekään naksahda niin saattaa olla suunnanvaihtovipu sökö. Omassa Valtrassa alkaa olla 10400 tunnin kypsässä iässä vähän tarvetta asetella tarkemmin eteenajo päälle kun joskus ei kytkeydy kun hätäisesti vivun eteenajoon tökkää.
-
Ei naksahda. Tällä on 9800 mittarissa ja jonkun verran kuormaus hommaa. Onko oikea ja vasen kätinen vipu sama, ei kai?
-
Ei naksahda. Tällä on 9800 mittarissa ja jonkun verran kuormaus hommaa. Onko oikea ja vasen kätinen vipu sama, ei kai?
En ainakaan löydä eri varaosanumeroa suunnanvaihtovivulle, voi olla että johtosarja on eri ja kääntää vivun toiminnot eri kätisissä koneissa. Jatkan vielä osakuvaston kaivelua. Kombikytkimelle ja ohjaupylvään kotelolle löytyy vasen ja oikea eri varaosanumeroilla mutta ei suunnanvaihtajavivulle.
-
Onko joku muukin lukitus ratilla kuin mutteri? Ei liiku mihinkään lyömällä, repimällä taikka kaksi jalkaisella ulosvetäjällä rattia rikkomatta.
-
Onko joku muukin lukitus ratilla kuin mutteri? Ei liiku mihinkään lyömällä, repimällä taikka kaksi jalkaisella ulosvetäjällä rattia rikkomatta.
Voi olla lujassa. Joskus rakensin kolmihaaraiseen ulosvetäjään kiinteät lenkit joka puolalle ja lekaa vielä ulosvetäjän pultin päähän. Irtosi, mutta ei ole ratti enää ihan suora.
-
Vanhemmalla raktorilla olisi jo voinut traktoriin kiinnitettävällä puimurilla harjoittaa vaikka ympyräpuintia. Ja niiden vikoja on helppo arvuutella, kun ei ole mitään koodia tai sähköä tai väylää.
-
ja syynä se kuuluisa sähkövika. just tosa yks kaveri kertoi kuin oli kone halvantuna kun pesi sen.. ihan kiva kun vielä pertai.....
Omaa tyhmyyttä kun pesee koneensa. Paineilma ja öljy on ainoat mitä sähköjä sisältävät koneet tarvitsee. Kaikenhan saa rikki kun tahallaan rikkoo.
-
Jontikassa sama vika muuten muutama vuosi sitten,kulki kylläkin eteenpäin muttei taaksepäin.Halvaantui lopuksi kokonaan.Joku jousi poikki kytkimestä oli mennyt.
-
ja syynä se kuuluisa sähkövika. just tosa yks kaveri kertoi kuin oli kone halvantuna kun pesi sen.. ihan kiva kun vielä pertai.....
"Pesu" on kovin suhteellinen käsite.
https://www.youtube.com/watch?v=rEKCLuVQZ-E
-
ja syynä se kuuluisa sähkövika. just tosa yks kaveri kertoi kuin oli kone halvantuna kun pesi sen.. ihan kiva kun vielä pertai.....
9800 tuntia sen verran paljon vanhoillekin traktoreille et vikaa tahtoo tulla vaikkei olis sähköjä ollenkaan . Ei majorit ja nuffitkaan ikuisia olleet .
-
Elikkä Valtra 8050 hi-tech lakkasi liikkumasta eteen päin kerta laakista, ilman varoittamista. Pakki toimii kyllä. Onkos ideoita mikä ois vikana?
Suunnanvaihtajan vipu. Ei välttämättä ole rikki. Vipu itsessään on kiinni vain jousessa, joka sallii sen liikkumisen. Vivun varressa on magneetti, ja vastaavasti vivun runkokappaleessa kolme anturia, jotka haistavat magneetin läsnäolon (eteen, taakse ja käsijarru). Jos kone on sammuksissa menee käsijarru päälle. Käynnissä ollessa, jos ei ole "signaalia", on suunnanvaihto vapaalla ja käsijarru irti.
Ratti irti (voi tosiaan olla tiukassa, on mutteri, kartio ja kiila); ulosvetäjällä lähtee. Kun saa nuo magneetit ja anturit näkösälle, voi vähän tutkistella mitä tapahtuu. Itsellä on vipu kulkeutunut pari kertaa jousessa vähän ulospäin, jolloin traktorin liike loppuu. Voi jo ennen ratin irroittamista kokeilla, onko vivun varovaisella ulos/sisään -liikkeellä toivottua vaikutusta.
-
Jos nuo edelliset ei auta, vasen rengas irti, ohjaamon sivusta luukku auki ja tarkistat sunnanvaihdon solenoidit sieltä rungon päältä. Luultavasti vika siellä. Jos vanhan malliset "kanttiset" palikat lohkon päässä, tarkista tarkkaan, jos vähänkään halkeamia kuoressa, vaihtoon. Muistaakseni kyseessä ensimmäinen lohko oikealta ajosuuntaan. Vaihto parin minuutin homma eikä ollut hinnan kiroissakaan tuo osa.
-
Jos kelavika niin pitäisi tulla vikakoodi, ne Parkerin kanttikelat on kaikki halkeilleita mutta voivat silti toimia vuosikaudet tai pimentyä ihan justiinsa, arpapeliä niiden kanssa.
-
Noista Valtroista lähtee ratti irti lyömällä. Mutteri hiukan löysälle, sopiva kuparipötkö akselia vasten, ratin pituussäätö sopivaan kohtaan ja tiukka lukitus, reisillä nostaa rattia napakasti ja lyö samalla kuparipötköön lujasti joko kuparilla tai muulla moskalla. Viime vuosina ei ole tullut testailtua mutta pari elämää sitten tuli tehtyä enempikin. Tästä syystä en osaa auttaa tuohon alkuperäiseen ongelmaan.
-
Elikkä Valtra 8050 hi-tech lakkasi liikkumasta eteen päin kerta laakista, ilman varoittamista. Pakki toimii kyllä. Onkos ideoita mikä ois vikana?
Löytyikö vika kelasta vai jostain muualta? Nimim. 8150 Hitech 1 ja vain pakki puuttuu.
Edit: Omalta kohdalta vikapaikka selvisi; Hitech-ohjainlaitteen luota oli irronnut johtosarjan suojakuoren sisällä oleva pakkijohdon diodin liitin. Koppi on lähes täysin purettuna ja edellisen omistajan sotkut siivoutumassa niin siinä on tullut johtosarjaa siirettyä kerran jos toisenkin.
-
Edit: Omalta kohdalta vikapaikka selvisi; Hitech-ohjainlaitteen luota oli irronnut johtosarjan suojakuoren sisällä oleva pakkijohdon diodin liitin.
No kaikenlaisiin paikkoihin valmistajan pitää niitä olennaisia osia piilotella kuin johtojen suojakuorien sisään :-(
-
eiks mitsun canterissa ollu sulakkkeetkin johdon keskellä? muistelen et eräässäkin pitkään etittiin vikaa kunnes huomattiin tumma kohta johdossa..
-
Noista Valtroista lähtee ratti irti lyömällä. Mutteri hiukan löysälle, sopiva kuparipötkö akselia vasten, ratin pituussäätö sopivaan kohtaan ja tiukka lukitus, reisillä nostaa rattia napakasti ja lyö samalla kuparipötköön lujasti joko kuparilla tai muulla moskalla. Viime vuosina ei ole tullut testailtua mutta pari elämää sitten tuli tehtyä enempikin. Tästä syystä en osaa auttaa tuohon alkuperäiseen ongelmaan.
Tämä oli huollonkin neuvoma tapa ratin irrotukseen, toimi ainakin omassa Valtrassa ekalla lyönnillä.