Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: PigBoss - 12.03.09 - klo:22:38
-
Jos päätyisin hankkimaan hintaluokassa 13 k€ viiva 23 k€ MF traktorin "jokapaikanhöyläksi" ilman etukuormaajaa, lähinnä kylvöön ( 3m hinattava) ja ruiskutuksiin (nl 1000 l).... niin olisiko 3060 liian pieni ja 3080 liian iso... eli olisiko 3070/mieluummin 3075 sopiva?? Mielipiteitä ;) Yhtäkkiä tuli semmonen iili, että muut merkit ei tuossa hintaluokassa tulisi kysymykseen. Esim. jos vertaa F 100-90 ja MF 3075 niin kait tuon MF nostolaitehallinta ja ohjaamoergonomia puhuu puolestaan? Onko noi verkut kestäviä, entä koneen sitkeys. Pidetty noita pikkuperkejä nuhapumppuina...
-
eikös nuo 3000-sarjan verkut oo ollu aika "PIIP"....... sähkövikoja??? .osta se fiiatti vain. jos nuosta kaharesta pitää valita, eihän -90 sarjan viiateis hytti kyllä ole paras. osta sitte winneri.
-
3080 on kyllä aika rohjo kylvökoneen eteen, jos siis on kyse ihan perinteisestä kylvökoneesta.
Riippuu tietysti maalajeista ja kylvökoneesta, viimeiset 5 vuotta olen vetänyt 3 metrin isosäiliöistä jyräcombia MF 575:lla joka on moottoriltaan suunnilleen sama kuin 3050 ja kyllä se kone savimaalla on liikkunut sen max 9 km/h jonka laahavantaalla voi ajaa. Pehmeämmillä maalajeilla sitten ollut vähän tahmeampaa ja oikein pehmeitä ei ollut tuon yhdistelmän aikana viljelyksessä lainkaan. Pikavaihde auttaa paljon, enkä enää lähtisi kylvöhommiin ilman.
3080 on ollut uudesta lähtien eli 20 vuotta, jotain maadoituksia on vuosia sitten vedetty uusiksi ja kierrosluku/tuntimittari toimii satunnaisesti, mutta muuten sähköt on toimineet ok.
-
Miten olisi Case ih 956/1056?
-
3080 on kyllä aika rohjo kylvökoneen eteen, jos siis on kyse ihan perinteisestä kylvökoneesta.
Riippuu tietysti maalajeista ja kylvökoneesta, viimeiset 5 vuotta olen vetänyt 3 metrin isosäiliöistä jyräcombia MF 575:lla joka on moottoriltaan suunnilleen sama kuin 3050 ja kyllä se kone savimaalla on liikkunut sen max 9 km/h jonka laahavantaalla voi ajaa. Pehmeämmillä maalajeilla sitten ollut vähän tahmeampaa ja oikein pehmeitä ei ollut tuon yhdistelmän aikana viljelyksessä lainkaan. Pikavaihde auttaa paljon, enkä enää lähtisi kylvöhommiin ilman.
3080 on ollut uudesta lähtien eli 20 vuotta, jotain maadoituksia on vuosia sitten vedetty uusiksi ja kierrosluku/tuntimittari toimii satunnaisesti, mutta muuten sähköt on toimineet ok.
MF 690 takapotku vetää savilla ihan mainiosti 3000 JC:tä. Kolmetonnisen sähköviat ovat pääasiassa liittimissä ja katkaisijoissa. Ei muualla sen enempää kuin muissakaan nykysähkötraktoreissa.
Liittimet kun putsaa, niin menee taas.
-
Vaikea kuvitella, mikä tuon ikäisistä traktoreista olisi parempi laahavannaskoneen eteen kuin hiukan piristetty 3075?
-Quadram-kone edeltäjäänsä etevämpi (sitkeys&pö-talous)
-Paras 4-portainen pikavaihde (eikä edeltäjän A/B-murheita, kun ei mahdollisuutta väärinkäyttää)
-Luokkansa paras hytti
-Ketterä
Aivot voi tietty olla heikko kohta, mitä lie uudet maksaa tahi juottaa?
-
110-90 viiu=ei hyvä mihinkään mutta käy kaikkeen.Turbotettuna on soivapeli kaikkeen maatalous käyttöön.Vaikka se on hytistä tosi vanhanaikainen,siihen tottuu yllättävän äkkiä. ;D ;D
-
Eikäs siinä satasen viiussa oo sama hytti ku kaikissa 115 sarjaan asti?
80-90 hommattiin keväällä ja ei tilan puute vaivaa, tai ei oo tullu kyl viel huomattua ::)
-
kyllä se ahdas on, jos on ilmapenkki niin tälläänen pitkä koipinen siä sovi olemaan. polvet hakkaa kojelautaan, penkin takana ei oo tilaa. nevalla 110-90 otettiin ilmapenkki pois kun ei vaan mahtunu olemaan!! jos ei ilma penkkiä oo niin sitten menettelee.
-
Jos ilmapenkki ainut hankaluus on koneessa,on parei ottaa moottorsaha käteen ja sahata sopivan mittaanen pölli istumeksi ja heittää pihalle ne kaikki penkkivermeet kopista,saapi peräpukamilleen mieleesensä jokane kuski.
-
Esim. jos vertaa F 100-90 ja MF 3075 niin kait tuon MF nostolaitehallinta ja ohjaamoergonomia puhuu puolestaan? Onko noi verkut kestäviä, entä koneen sitkeys. Pidetty noita pikkuperkejä nuhapumppuina...
On aika mukava käyttää nostolaitetta pellolla, helppo kun nostovarsia pystyy säätään isosta potikasta tai sitten napsautettavalla ylös/alas katkaisijalla jonka ylä- ja alakorkeuden voi säätää. Ohjaamo on ikäisekseen hyvin asiallinen käytettävyydeltään ja kooltaan (Pieni kuva allekirjoitaneen nimen alla). Kahvipussille ja kupille löytyy mukavasti paikat..... ;D
Pikkuisen kun piristät niin kelpo kone. :)
-
Olen aina pitänyt noita ferkuja vastaavia muita laiskenpina ja heikko väänöisina. Kai ne kestää kohtuurella - etu pakka luistaa .
Fiatti on aika luja maatalouskäytösä ( paitsi turkistehdyt siniset ) osia saa helposti, mutta kömpelö - ooteko muuten vaihtanu niihin imuventiilit 5000h välein?
Entäs valemetti 6400 pieni akseliväli = kääntyy hyvin bosin rivipumpulla varustettuna vähä syöttöä eikä 110-90;tä ole vastusta, sähkönostolaite on kestävä.suuri nostolaiteen nostoliike
Jd vääntöä työkierroksilla mutta ei maantiellä jaksa pitää ylä mäkeen kierroksia - kääntyy hyvin - pieni nostolaiteen nostoliike etu pakka luistaa myös.
Kun ostaa koneen kanattaa kattoa ETTEI ruiskutus pumppuna ole STANADYNE siihen ei saa kohtuudella syöttöa eikä muutakaan, niitä näkee vähä kaikissa merkeissä - bosch rivi Nro 1 bosch jakajpumppu Nro2 turbo pitää kanssa olla - jos kuitenkin tarvii tehoa.
Valinnan varaa vaihtokoneissa on parhaiten valmet , JD ja mf
Saksan natikoita näyttää olevan kanssa liikeellä mutta ei pika vaihdetta :-\
-
Eli ostat nyt sen joka alkaa sopivalta tuntumaan,siihen sopivan lippiksen myös ;D
Otat taustoista selvää vaikka entisen omistajan paikkakunnan agri tms. huoltajalta, jos kaikesta huolimatta saat ns. pommin poltat sen tahi myyt eteenpäin. Kauppaliikkeen kysessä ollen purat tietysti kaupan. Hyväksyt koneen erityispiirteet,kaikkea täytyy joskus korjata.
Siinä se.
Jos tuollaisella fergulla ei hyviä oraita saa niin lienee miehessä vika... ;D
-
kyllä se ahdas on, jos on ilmapenkki niin tälläänen pitkä koipinen siä sovi olemaan. polvet hakkaa kojelautaan, penkin takana ei oo tilaa. nevalla 110-90 otettiin ilmapenkki pois kun ei vaan mahtunu olemaan!! jos ei ilma penkkiä oo niin sitten menettelee.
Ei siellä hytissä mitään sukukokouksia tartte pitään. Oon itse melkein 190 pitkä ja painookin reilusti yli neuvolarajan eikä mulle ole 110/90 hytissä ahtaanpaikankammo iskenyt.
-
3060 oli kymmenen vuotta, eikä ongelmia sähköjen kanssa(oli se karvalakein E). Nyt 110-90 ja molempiin olen tyytyväinen ollut. Onhan Fiiussakin napilla nostolaite, kyllä JC tottelee sitä mukavasti, kun +150 hp antaa määräyksen kulkusuunnasta ;D.
-
Eli ostat nyt sen joka alkaa sopivalta tuntumaan,siihen sopivan lippiksen myös ;D
Otat taustoista selvää vaikka entisen omistajan paikkakunnan agri tms. huoltajalta, jos kaikesta huolimatta saat ns. pommin poltat sen tahi myyt eteenpäin. Kauppaliikkeen kysessä ollen purat tietysti kaupan. Hyväksyt koneen erityispiirteet,kaikkea täytyy joskus korjata.
Siinä se.
Jos tuollaisella fergulla ei hyviä oraita saa niin lienee miehessä vika... ;D
No joo... saa ne poltella koneitansa joillei mee puvun takis napit kiinni ja kylillä retostellaan, että rahaa on niin ettei pas kalle taivu. Ite en oo koskaan hyvää kauppaa tehny, mutta en oo koskaan ensimmäisenä ottanu luuria käteen vaan oon kävelly peilin eteen soittaan.
Oottelen sopivaa ja ostan piruuttani 3075 massikan. Valtra on ykköskoneena, mutta käytettynä hankittu MF maksaa ittensä takaasi edes joskus. Siinä sitte vedellään MF llä Valtralla ja Fiatilla John Deeren lippis pääs ja Casen haalarit päällä.
Ei oo niin nöpööstä että tarttis tavan mukaan oikeaan kouraan "sylkästä" kun vasenkin maittaa... hyvää kevättä kaikille merkkiuskollisille :D ;)
Edit --> eikä sillä, että piruuttaan vaan MF 3000 sarja on ollut kiistaton rajapyykki "bulkkikoneiden" suunnannäyttäjänä ;)
-
kyllä se ahdas on, jos on ilmapenkki niin tälläänen pitkä koipinen siä sovi olemaan. polvet hakkaa kojelautaan, penkin takana ei oo tilaa. nevalla 110-90 otettiin ilmapenkki pois kun ei vaan mahtunu olemaan!! jos ei ilma penkkiä oo niin sitten menettelee.
Ei siellä hytissä mitään sukukokouksia tartte pitään. Oon itse melkein 190 pitkä ja painookin reilusti yli neuvolarajan eikä mulle ole 110/90 hytissä ahtaanpaikankammo iskenyt.
ilman ilma penkkiä kyllä mahtuukin. itellä ei kyllä ollut mukava istua viiatis jossa grammerin ilma penkki. siitä ei tykänny kukaan joka sillä ajoi.
-
Eli ostat nyt sen joka alkaa sopivalta tuntumaan,siihen sopivan lippiksen myös ;D
Otat taustoista selvää vaikka entisen omistajan paikkakunnan agri tms. huoltajalta, jos kaikesta huolimatta saat ns. pommin poltat sen tahi myyt eteenpäin. Kauppaliikkeen kysessä ollen purat tietysti kaupan. Hyväksyt koneen erityispiirteet,kaikkea täytyy joskus korjata.
Siinä se.
Jos tuollaisella fergulla ei hyviä oraita saa niin lienee miehessä vika... ;D
No joo... saa ne poltella koneitansa joillei mee puvun takis napit kiinni ja kylillä retostellaan, että rahaa on niin ettei pas kalle taivu. Ite en oo koskaan hyvää kauppaa tehny, mutta en oo koskaan ensimmäisenä ottanu luuria käteen vaan oon kävelly peilin eteen soittaan.
Oottelen sopivaa ja ostan piruuttani 3075 massikan. Valtra on ykköskoneena, mutta käytettynä hankittu MF maksaa ittensä takaasi edes joskus. Siinä sitte vedellään MF llä Valtralla ja Fiatilla John Deeren lippis pääs ja Casen haalarit päällä.
Ei oo niin nöpööstä että tarttis tavan mukaan oikeaan kouraan "sylkästä" kun vasenkin maittaa... hyvää kevättä kaikille merkkiuskollisille :D ;)
Edit --> eikä sillä, että piruuttaan vaan MF 3000 sarja on ollut kiistaton rajapyykki "bulkkikoneiden" suunnannäyttäjänä ;)
Häh?.. mitä oikeen selität? onko tuo joku runo?
-
Eli ostat nyt sen joka alkaa sopivalta tuntumaan,siihen sopivan lippiksen myös ;D
Otat taustoista selvää vaikka entisen omistajan paikkakunnan agri tms. huoltajalta, jos kaikesta huolimatta saat ns. pommin poltat sen tahi myyt eteenpäin. Kauppaliikkeen kysessä ollen purat tietysti kaupan. Hyväksyt koneen erityispiirteet,kaikkea täytyy joskus korjata.
Siinä se.
Jos tuollaisella fergulla ei hyviä oraita saa niin lienee miehessä vika... ;D
No joo... saa ne poltella koneitansa joillei mee puvun takis napit kiinni ja kylillä retostellaan, että rahaa on niin ettei pas kalle taivu. Ite en oo koskaan hyvää kauppaa tehny, mutta en oo koskaan ensimmäisenä ottanu luuria käteen vaan oon kävelly peilin eteen soittaan.
Oottelen sopivaa ja ostan piruuttani 3075 massikan. Valtra on ykköskoneena, mutta käytettynä hankittu MF maksaa ittensä takaasi edes joskus. Siinä sitte vedellään MF llä Valtralla ja Fiatilla John Deeren lippis pääs ja Casen haalarit päällä.
Ei oo niin nöpööstä että tarttis tavan mukaan oikeaan kouraan "sylkästä" kun vasenkin maittaa... hyvää kevättä kaikille merkkiuskollisille :D ;)
Edit --> eikä sillä, että piruuttaan vaan MF 3000 sarja on ollut kiistaton rajapyykki "bulkkikoneiden" suunnannäyttäjänä ;)
Häh?.. mitä oikeen selität? onko tuo joku runo?
Meinaa vissiin RockBull ostaa koneen jossa saa tuntikulun kohdalleen.... Valumetin kun ostaa joskus uutena niin liikkeen rahoituskuvioiden, parin uuden vaihto-valumetin, huoltokulujen ja käteen jääneen koneen arvoon peilaten on tunnille tullut niin paljon hintaa ettei arvaakkaan. Siittä vaan tukemaan "kotimaista"..... ;D
Kunhan höpisen, eiköhän sillä valullakin paskat pellolle leviä ja siemenet maahan mene kohtuuhintaan :D
Se nyt vaan on kuskista ja pidosta niin paljon kiinni että paljonko tunnille tuloo hintaa... Paitti jos ostaa ventin kun se kuluttaa niin vähän että löpön määrä melkein lisääntyy tankissa, en mä ainakaan ymmärrä millä muulla sen saa ittensä tienaamaan..... ::)
-
..., mutta miten olis 9tn JCB?