Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: rene - 12.03.09 - klo:11:02
-
Lasikuitulevyjä pitäisi joitakin tehdä. Reilu 3 milliä olisi aika hyvä paksuus. Onko palstalla pioneerejä joilla olis kokemusta? Levyn tekohan sinänsä on maailman helpointa mutta pitäisi olla jotain materiaalia mattojen väliin täyteaineeksi.
Aine pitäisi olla tiivistä mutta siihen pitäisi saada hartsia kuitenkin imeytymään vähän. Huokoinenkin materiaali kyllä kävisi mutta hartsia ei silloin säästy paljoa, kokeilin villakankaalla ja se oli aika hyvä. Kevyttäkin pitäisi olla muuten kävisi ehkä hiekkakin.
Sahajauhoa ajattelin kokeilla seuraavaksi ja sitten kauroja. Aineen hinta ei aivan heti tule esteeksi, jokainen säästyvä hartsilitra säästää reilun vitosen.
-
Mikä estää lasikuitumaton käytön,eikö siitä tule lujempaa kuin sahajauhoista?
-
Kiinalaiset pani aikannaan (ja ehkä vieläki) betoniin riisijauhoja. Tuli niin lujjaa että tutkijat luulivat esim. Kiinan muurin tiiliä luonnonkivisiksi...
-
Kiinalaiset pani aikannaan (ja ehkä vieläki) betoniin riisijauhoja. Tuli niin lujjaa että tutkijat luulivat esim. Kiinan muurin tiiliä luonnonkivisiksi...
***Jos laittais riisijauhoon betonia? Tulisko hyviä riisikakkuja?
-
Mikä estää lasikuitumaton käytön,eikö siitä tule lujempaa kuin sahajauhoista?
Molemmin puolin toki kuussataagrammainen lasikuitumatto. Paksuutta eli jäykkyyttä saisi olla kuitenkin nelisen milliä ja matto on kallista. Lisäksi maton kasteleminen vie ihmeen paljon hartsia. Tietenkin lujin olisi neljällä mattokerroksella mutta jäykkyyttä ei silläkään saa enempää.
-
Kuitenkin mainitsit että hinta ei este.entäs havuvaneri tukevampaa kuin sahajauhot.Mä kyllä laitaisin sitä lasikuitua olisi edullisempi kuin sahajauho/kauraryynikokeilu ::)
-
Joo havuvaneria en ajatellutkaan, kai hartsi ottaa siihen kiinni tukevasti. Viilukin kyllä varmaan riittäisi paksuudeksi kahden maton väliin. Saattaa olla mahdottomuus saada tarttumaan tuota vaneria tai viilua koko alalta lasikuitumattoon ja ilmat välistä pois. Eikä saisi mennä harjoitteluksi kun materiaalit on kuitenkin arvokkaat.
-
On se kumma että väliilä kustannukset ei ole ongelma, mutta sitten materiaalit on kalliita.
Minkämoisesta neliö määrästä on kyse?
Useasti halvimmasta toteutuksesta tulee kallein.
Jos 3-4mm lasikuitulevyn jäykkyys riitä niin olisi varmaan syytä miettiä jotain muuta kuin lasikuitu ratkaisua ongelmaan, tai tehdä lasikuitulevyyn vahvistus "ripoja" ja "kehykset" joko lasikuidusta tai vaikka puurimoista.
Lasikuitumatto on kohtuu helppo saada kiinni havuvaneriin tai vaikka vanhaan puuoveen tiiviisti ilman ilmakuplia käyttämällä riittävästi hartsia.
Omista lasikuitu hommista on joitain vuosia, mutta muistaakseni hartsi ei maksanut silloin juuri mitään. Hain sitä omalla astialla eräästä k-auton maskeja ja soutuveneitä tekevästä firmasta. Siis päiväsaikaan omistajan ollessa paikalla.
-
On se kumma että väliilä kustannukset ei ole ongelma, mutta sitten materiaalit on kalliita.
Minkämoisesta neliö määrästä on kyse?
Useasti halvimmasta toteutuksesta tulee kallein.
Jos 3-4mm lasikuitulevyn jäykkyys riitä niin olisi varmaan syytä miettiä jotain muuta kuin lasikuitu ratkaisua ongelmaan, tai tehdä lasikuitulevyyn vahvistus "ripoja" ja "kehykset" joko lasikuidusta tai vaikka puurimoista.
Lasikuitumatto on kohtuu helppo saada kiinni havuvaneriin tai vaikka vanhaan puuoveen tiiviisti ilman ilmakuplia käyttämällä riittävästi hartsia.
Omista lasikuitu hommista on joitain vuosia, mutta muistaakseni hartsi ei maksanut silloin juuri mitään. Hain sitä omalla astialla eräästä k-auton maskeja ja soutuveneitä tekevästä firmasta. Siis päiväsaikaan omistajan ollessa paikalla.
Noin 60 neliötä on kokonaismäärä. Tuollainen levy tehdään siten että muottivanerin päälle lutrataan väri/pinnoite siihen päälle joko hartsia ja lasikuitumatto ja hartsia tai suoraan matto ja sitten hartsia. Vaneri pitäisi saada tähän päälle. Suurimmat palat on reilusti alle 10 neliötä joten kyllä varmasti hyviä painoja ja runsasta hartsia käyttäen saisi ilmat pois ja vanerin tasaiseksi. Vanerin päälle hartsia taas ja matto ja viimeistely hartsilla. En tiedä millainen olisi vielä painoksi laittaa filmivaneri tähänkin päälle.
Paksuusmillimetri hartsilla ja lasikuidulla tehden maksaisi saamillani hinnoilla liki kympin neliölle. Nelimillinen levy päälle parisataa vanhaa markkaa/neliö!
-
Noin 60 neliötä on kokonaismäärä. Tuollainen levy tehdään siten että muottivanerin päälle lutrataan väri/pinnoite siihen päälle joko hartsia ja lasikuitumatto ja hartsia tai suoraan matto ja sitten hartsia. Vaneri pitäisi saada tähän päälle. Suurimmat palat on reilusti alle 10 neliötä joten kyllä varmasti hyviä painoja ja runsasta hartsia käyttäen saisi ilmat pois ja vanerin tasaiseksi. Vanerin päälle hartsia taas ja matto ja viimeistely hartsilla. En tiedä millainen olisi vielä painoksi laittaa filmivaneri tähänkin päälle.
Paksuusmillimetri hartsilla ja lasikuidulla tehden maksaisi saamillani hinnoilla liki kympin neliölle. Nelimillinen levy päälle parisataa vanhaa markkaa/neliö!
No nyt ymmärrän ongelman, kerran siihen tulee väri/pinnoite ja työjärjestys sen takia tuo kuvaamasi, ja neliömäärä kuitenkin kohtuullinen, ei parin neliön tuherrus.
Mihin noi muuten tulee, jos saa kysyä?
Havuvaneria ei kovin ohuena näytä olevan kaupan, mutta jos perus kovalevyn laittais niin kyllähän sekin jäykistäis hieman. Aloittaisi toisesta reunasta levy kaarena, niin mahdolliset ilmakuplat karkaisi edeltä pois, samaten kuin ylimääräinen hartsi.
-
Kovalevy olisi hyvä ja halpa mutta ei kestä kosteutta kun sitä ei kumminkaan saa kasteltua hartsilla. Pienkuorma-auton päälle kuljetuskoppi tulee noista levyistä niitattuna sinkittyyn putkirunkoon. Putki on aika edullista joten melko tiheästi voi laittaa kiinni lasikuidun, ihan ohut ei kuitenkaan kestä.
Tuossa eilen kokeilin laittaa lasikuitumattojen väliin hartsin kanssa kauroja. Sen verran oli lämpötila matala että hiukan ehkä kovettuu vielä mutta tulos vaikuttaa erittäin lupaavalta. Tuosta meinaan tehdä isommankin koepalan.
-
Hupaisan näköistä kun kaura alkaa orastuun ;Dja kaiken lisäksi tintit nokkii ne jyvät sieltä pois tulee ilmastointi ilmaiseksi.
PS
Jos todella noin ison projektin teet tee se kunnon aineista
-
Kannattaako alkaa läträtä itse? Tilaa suoraan komposiittilevy koritehtaalta ja vain nurkat kiinni valmiilla profiileilla. Valmista tuli helposti ja siististi. Jos hyvää haluat itse, niin pitäi olla jo alipaine pöydät, sun muut vermeet.
Itse tilasin umpinaisen perävaunun valmiina ko. systeemillä tehtynä.
Eipä olisi jäänyt itselle työpalkka juuri lainkaan.
Koposiitin paksuuden pystyy tilamaan sellaisen, kuin haluaa ja käytön mukaan.
-
Kannattaako alkaa läträtä itse? Tilaa suoraan komposiittilevy koritehtaalta ja vain nurkat kiinni valmiilla profiileilla. Valmista tuli helposti ja siististi. Jos hyvää haluat itse, niin pitäi olla jo alipaine pöydät, sun muut vermeet.
Itse tilasin umpinaisen perävaunun valmiina ko. systeemillä tehtynä.
Eipä olisi jäänyt itselle työpalkka juuri lainkaan.
Koposiitin paksuuden pystyy tilamaan sellaisen, kuin haluaa ja käytön mukaan.
Mitäs se komposiittilevy on? Ja mitäs se sitten maksaa? Ei varmaan mittatilaustyönä ole halpa kun isosta vaneristakin pyydetään liki kahtakymppiä neliö ja ylikin vaikka ilmoituksessa lyödään rumpua juuri edullisista hinnoista.
-
Hupaisan näköistä kun kaura alkaa orastuun ;Dja kaiken lisäksi tintit nokkii ne jyvät sieltä pois tulee ilmastointi ilmaiseksi.
PS
Jos todella noin ison projektin teet tee se kunnon aineista
Onhan se vähäsen hupaisen näköistä kun lasikuidusta kuultaa läpi kauranjyvät. Toki vain sillä puolella missä ei ole pintaa muuta kuin tuo matto. Aika tukevaa levyä kyllä yhtäkkiä tuntuis. Eikä ne jyvät tuossa hartsin sisällä varmaankaan idä.
-
Entä jos tekisit sen pienemmistä/normikokoisista vanerilevyistä joiden saumakohdat joko H- tai T-alumiiniprofiililla? Tosin jos tekee ympäripontatusta vanerista niin voi periaatteessa jättää listat pois
saumoista, kun käyttää riittävästi Sikaa saumoissa tai laittaa vaan latan päälle.
Itse hommasin molemmin puolin pinnoitettua vaneria ja alumiiniprofiilia yhdeltä kuorma-auton koppilavoja valmistavasta firmasta. Ei ollut kovin kallista, mutta vanerit olivatkin n.30cm ylijäämä soiroja. Luulisi että vastaava paikka pystyisi järjestämään kokonaisiakin levyjä kohtuu hintaan, ehkä jopa II-laatua.
-
Koposiitti on kerroslevy. Esimerkikiksi pinnat ovat lasikuitua ja välissä voi olla vanaria, uretaani levyä, tai jotai muuta väli-materiaalia.
Kuorma-autojen kaapit ja rekkojen perävaunun kori on yleensä valmistettu jostakin komposiitti levystä. Esimerkkinä pari firmaa, jotka valmistavat kyseisiä levyjä. Muitakin on, mutta nuo löytyivät helposti.
http://www.eurocon.fi/index.php?k=7061
http://www.kerroslevy.net/
Hinnat saat selville kysymällä, mutta vaihtelevat suuresti, minkälaista levyä halutaan.
Edullinen on myös tavallinen filmi, tai muuten pinnoitettu vaneri.
Filmiä saa halvimmillaan kympistä ylöspäin vähän ostopaikasta riippuen.