Siellä määränpäässäkin pitää kustantaa ainakin yksi välivarasto sille viljalle ja siirto sille. Laiva ja satama maksuineen on liian kallis systeemi edes tilapäiseen varastointiin. Jos meinaa jotain katteita saada, niin kyllä siinä pitää käydä futuuri ja johdannaiskauppaa sillä viljaerällä.Minkäs takia se veetieemeli perui sen viljanvientifirman perustamisen? Kova oli uho vielä pari kolmevuotta sitten ja homma lopahti kuin seinään.
Tämä on vain arvailua, mutta viljakauppa on varsin pääomavaltaista, ja sen aloittaminen tyhjästä on vähintäänkin haastavaa.
Jos nyt ajatellaan vaikka sitä Ruotsista tullutta ohralaivaa, vain 3 miljoonaa kiloa eli 3000 tonnia. Käsittääkseni pieni kuorma? Mutta lasketaan pyöreillä summilla, 10 miljoonaa kiloa ja 10.000 tonnia siis. Laitetaan kotimaan hinnaksi vaikka se 140 euroa. Ostat ja varastoit sen välivarastoon (joka sekin täytyy hankkia tai vuokrata jostakin, nykytoimijoilta voi olla haastavaa saada uudelle kilpailijalle siilotilaa?) ja tilität myyjille.
Rahaa pitää löytyä jostakin se 10.000 * 140 = 1.400.000. Pikkuraha? Lisäksi täytyy jostakin saada vielä rahaa rahtaukseen. Myyt sen 160 euroa ja saat siis 200.000 enemmän mutta odotat taas jonkun aikaa rahojasi. Eikä ole riskitöntä.
Jostakin täytyy löytyä rahoittaja, joka suostuu kohtalaisella riskillä rahoittamaan. Kun toiminta on pyörinyt muutaman vuoden ja kuorman, niin saattaa olla, että ollaan omarahoitteisia ja homma helpottuu. Mutta käyntiin saaminen on vähintäänkin haastavaa, saattaa olla jopa varsin vaikeaa. Pääomien ja varastotilan tarpeen takia. Vielä kilpailluilla markkinoilla. Vanhoilla toimijoilla on kanavat ja rahoitus ja muut valmiina, heillä on etulyöntiasema.
Otsikon kysymykseen vastaan, että minä maksan MTK:n jäsenmaksua ja maksan sen mielelläni, koska MTK on niin kiva järjestö. Kevyesti Suomen paras. Jäseninä upeita isäntiä ja emäntiä ympäri Suomen.
veetillähän on firma valmiina, kauppaa tehny tarton myllyn kans vaikka kuinka paljon ja kuukausitulot reippaat 5000 euroa puhtaana käteen jos oikein muistelen veetin puheita, kyllä tuossa tilanteessa reippaan miljoonan laina pitää järjestyä helpommin kuin persaukiselle, valmiiksi velkaiselle tissinkoittajalle robonavetan rahotus....jos vaan viljanviejällä ei rupea käsi tärisemään velkakirjoja allekirjoiteltaessa ;) :D ;D 8)Minkäs takia se veetieemeli perui sen viljanvientifirman perustamisen? Kova oli uho vielä pari kolmevuotta sitten ja homma lopahti kuin seinään.
Tämä on vain arvailua, mutta viljakauppa on varsin pääomavaltaista, ja sen aloittaminen tyhjästä on vähintäänkin haastavaa.
Jos nyt ajatellaan vaikka sitä Ruotsista tullutta ohralaivaa, vain 3 miljoonaa kiloa eli 3000 tonnia. Käsittääkseni pieni kuorma? Mutta lasketaan pyöreillä summilla, 10 miljoonaa kiloa ja 10.000 tonnia siis. Laitetaan kotimaan hinnaksi vaikka se 140 euroa. Ostat ja varastoit sen välivarastoon (joka sekin täytyy hankkia tai vuokrata jostakin, nykytoimijoilta voi olla haastavaa saada uudelle kilpailijalle siilotilaa?) ja tilität myyjille.
Rahaa pitää löytyä jostakin se 10.000 * 140 = 1.400.000. Pikkuraha? Lisäksi täytyy jostakin saada vielä rahaa rahtaukseen. Myyt sen 160 euroa ja saat siis 200.000 enemmän mutta odotat taas jonkun aikaa rahojasi. Eikä ole riskitöntä.
Jostakin täytyy löytyä rahoittaja, joka suostuu kohtalaisella riskillä rahoittamaan. Kun toiminta on pyörinyt muutaman vuoden ja kuorman, niin saattaa olla, että ollaan omarahoitteisia ja homma helpottuu. Mutta käyntiin saaminen on vähintäänkin haastavaa, saattaa olla jopa varsin vaikeaa. Pääomien ja varastotilan tarpeen takia. Vielä kilpailluilla markkinoilla. Vanhoilla toimijoilla on kanavat ja rahoitus ja muut valmiina, heillä on etulyöntiasema.