Agronet
Keskusteluaiheet => Yleistä maa- ja metsätaloudesta => Aiheen aloitti: anarasanen - 25.07.18 - klo:12:42
-
Pitäisi myydä leikkuupuimuri. Millainen kauppakirja siitä pitäisi laatia ja millaisia ehtoja kauppakirjaan kannattaisi kirjata? Onko netissä jotain hyviä valmiita kauppakirjapohjia, onko esim. Nettikone.comin kauppakirjapohja hyvä?
-
Pitäisi myydä leikkuupuimuri. Millainen kauppakirja siitä pitäisi laatia ja millaisia ehtoja kauppakirjaan kannattaisi kirjata? Onko netissä jotain hyviä valmiita kauppakirjapohjia, onko esim. Nettikone.comin kauppakirjapohja hyvä?
Hyvä malli on jonkun oikean koneliikkeen kauppakirja, ostajalle ei jää liikaa oikeuksia eikä mahdollisuuksia muuhun kuin allekirjoitukseen ja maksamiseen.
Seuraavat selvästi esillä.
- myyjä
- ostaja
- kaupankohde
- maksuehto
- hallinta- ja omistusoikeuden siirtyminen
- myyjän vastuun loppuminen
- ostaja ymmärtää edelliset kohdat
Tietysti jonkun muutaman tonnin puimurin voi myydä laittamalla ostajalle laskun kouraan kun asia on kätelty.
-
Mitenkäs tuota pitääkö näin käytetyn koneen tapauksessa kauppakirjassa yksilöidä koneessa tiedetyt pikkuviat vai riittääkö maininta, että ostaja on tutustunut kaupankohteeseen ja hyväksynyt sen? Entä pitääkö kauppakirjassa mainita erikseen jotain vaaranvastuusta, esim, että vaaranvastuu siirtyy kauppakirjan allekirjoituksen yhteydessä ostajalta myyjälle?
-
Omistusoikeus siirtyy, kun kauppasumma on kokonaisuudessaan maksettu.
Mainitse, että on vanha (vuosimalli tai muuta) käytetty kone.
Jos on selkeitä tiedossa olevia isoja vikoja (vaihde ei pysy päällä, joku laakeri on rikki), jotka pitää korjata ennen kuin kone on
käyttökunnossa, kirjaa ne varmuudeksi. Ei ainakaan haittaa.
Ja se, että ostaja on tutustunut myytävään laitteeseen, on hyvä kirjata.
-
Jos vanha kone niin voihan tuon aina kirjata myytävän ostajan korjattavaksi siinä kunnossa missä se p*ska kaupantekohetkellä on.
-
Jos vanha kone niin voihan tuon aina kirjata myytävän ostajan korjattavaksi siinä kunnossa missä se p*ska kaupantekohetkellä on.
No näin minäkin sen ajattelen. Jos kauppakirjassa lukee, että kone myydään siinä kunnossa kuin se kaupantekohetkellä on ja ostaja on tutustunut koneeseen ja hyväksyy se sellaisenaan, niin ei kai siinä mitään sen kummempia tarvitse.
Ajattelin käyttää tätä Nettikone.comin pohjaa:
https://www.nettikone.com/kauppakirja
Vai tietääkö joku jonkin paremman sopimuspohjan?
-
Tavara myydään siinä kunnossa kun on ja ostaja on tutustunut kaupan kohteeseen. Jälkivaatimuksia ei hyväksytä. Omistusoikeus siirtyy kun kauppahinta on kokonaisuudessaan maksettu myyjän tilille. Tähän allekirjoitus ja homma on selvä. Paitsi että tavarahan ei liiku myyjän pihasta yhtään minnekkään, ennen kuin se kauppahinta tosiaan on maksettu myyjän tilille ja näkyy verkkopankissa. Jos kyseessä on suurempi kone, niin sitä tuskin tarvitsee päivässä saada itselleen, niin ehtii odottamaan rahojen saapumista. Konekaupoissa kauhea kiire haisee aina kusetukselta. Ja se ei riitä, että näet asiakkaan maksavan ja saat kuitin missä on tekaistu pankin arkistointitunnus, sitten kun rahat on omassa verkkopankissa nähtävissä voi laskea tavaran liikkeelle.
-
Tavara myydään siinä kunnossa kun on ja ostaja on tutustunut kaupan kohteeseen. Jälkivaatimuksia ei hyväksytä. Omistusoikeus siirtyy kun kauppahinta on kokonaisuudessaan maksettu myyjän tilille. Tähän allekirjoitus ja homma on selvä. Paitsi että tavarahan ei liiku myyjän pihasta yhtään minnekkään, ennen kuin se kauppahinta tosiaan on maksettu myyjän tilille ja näkyy verkkopankissa. Jos kyseessä on suurempi kone, niin sitä tuskin tarvitsee päivässä saada itselleen, niin ehtii odottamaan rahojen saapumista. Konekaupoissa kauhea kiire haisee aina kusetukselta. Ja se ei riitä, että näet asiakkaan maksavan ja saat kuitin missä on tekaistu pankin arkistointitunnus, sitten kun rahat on omassa verkkopankissa nähtävissä voi laskea tavaran liikkeelle.
Milläs maksat kauppasumman jos ei myyjä edes laita laskua?
-
laittaa kiertoon edelleen ja sit kirkkain silmin väittää ettei moista koskaan etes nähnykään. kyl se siitä oppii..
-
Jos maksu tapahtuu verkkopankissa, niin pitää maksupäivä olla heti.
Perinteinen kupru on kai se, että laitetaan maksupäivä vaikka huomiselle ja perutaan se sitten, kun kone on jo viety.
-
Joskus ostin auton. Kauppakirjaan oli merkitty "myydään korjattavaksi" eli otettiin kantaa siihen että vikoja voi olla. Olikin jotain pientä.
-
Tavara myydään siinä kunnossa kun on ja ostaja on tutustunut kaupan kohteeseen. Jälkivaatimuksia ei hyväksytä. Omistusoikeus siirtyy kun kauppahinta on kokonaisuudessaan maksettu myyjän tilille. Tähän allekirjoitus ja homma on selvä. Paitsi että tavarahan ei liiku myyjän pihasta yhtään minnekkään, ennen kuin se kauppahinta tosiaan on maksettu myyjän tilille ja näkyy verkkopankissa. Jos kyseessä on suurempi kone, niin sitä tuskin tarvitsee päivässä saada itselleen, niin ehtii odottamaan rahojen saapumista. Konekaupoissa kauhea kiire haisee aina kusetukselta. Ja se ei riitä, että näet asiakkaan maksavan ja saat kuitin missä on tekaistu pankin arkistointitunnus, sitten kun rahat on omassa verkkopankissa nähtävissä voi laskea tavaran liikkeelle.
Joo pitääpä laittaa paperiin vielä tuo, ettei jälkivaatimuksia hyväksytä. Maksun pitää luonnollisesti näkyä tililläni ennen kuin luovutan koneen ja teen maksusta laskun kirjanpitoa varten sekä itselleni, että ostajalle.
Pitääkös vaaranvastuun siirtymisestä tms. olla joku maininta myös? Ajattelen lähinnä sitä, että ostajalla olisi puimuri heti vakuutettuna, kun omistus siirtyy. Huolettaa vähän, kun ostaja aikoo viedä puimurin ajamalla.
Olen tässä yrittänyt löytää puimurista jonkun sarjanumeron kaupankohteen yksilöimistä ja tunnistamista varten. Siinä etuosassa on kyltti, jossa lukee "Typ", "Nr." ja "Bauj.". Onko tuo Nr. numerosarjoineen (muotoa xx xxxxxx) sitten se valmistusnumero/sarjanumero? Muutakaan vastaavaa en ole puimurista löytänyt.
-
Myyjä
Ostaja
Kaupan kohde (sarjanumero tms. yksilöinti, "siinä kunnossa ja niillä varusteilla, kuin se kaupantekohetkellä on")
Maksuehto (käteinen, pankkisiirto) "Omistusoikeus kauppatavaraan siirtyy ostajalle vasta, kun kauppahinta on kokonaisuudessaan suoritettu"
Vastuu "vastuu tavarasta kaupanteon jälkeen on ostajalla"
Itse olen joskus myynyt traktorinkin siten, että annoin ostajalle traktorin, paperit ja pankkisiirron mukaan. Ostajan ihmeteltyä luottamusta häneen, mainitsin olevani amerikkalaisiin moottoripyöriin keskittyneen paikallisen organisaation sihteeri, ja samalla kerroin, että osittain ko. syystä johtuen reskontrassa ei ole avoimia saatavia. Ostaja ymmärsi yskän ja maksoi laskun ajallaan...
-
Tavara myydään siinä kunnossa kun on ja ostaja on tutustunut kaupan kohteeseen. Jälkivaatimuksia ei hyväksytä. Omistusoikeus siirtyy kun kauppahinta on kokonaisuudessaan maksettu myyjän tilille. Tähän allekirjoitus ja homma on selvä. Paitsi että tavarahan ei liiku myyjän pihasta yhtään minnekkään, ennen kuin se kauppahinta tosiaan on maksettu myyjän tilille ja näkyy verkkopankissa. Jos kyseessä on suurempi kone, niin sitä tuskin tarvitsee päivässä saada itselleen, niin ehtii odottamaan rahojen saapumista. Konekaupoissa kauhea kiire haisee aina kusetukselta. Ja se ei riitä, että näet asiakkaan maksavan ja saat kuitin missä on tekaistu pankin arkistointitunnus, sitten kun rahat on omassa verkkopankissa nähtävissä voi laskea tavaran liikkeelle.
Joo pitääpä laittaa paperiin vielä tuo, ettei jälkivaatimuksia hyväksytä. Maksun pitää luonnollisesti näkyä tililläni ennen kuin luovutan koneen ja teen maksusta laskun kirjanpitoa varten sekä itselleni, että ostajalle.
Pitääkös vaaranvastuun siirtymisestä tms. olla joku maininta myös? Ajattelen lähinnä sitä, että ostajalla olisi puimuri heti vakuutettuna, kun omistus siirtyy. Huolettaa vähän, kun ostaja aikoo viedä puimurin ajamalla.
Olen tässä yrittänyt löytää puimurista jonkun sarjanumeron kaupankohteen yksilöimistä ja tunnistamista varten. Siinä etuosassa on kyltti, jossa lukee "Typ", "Nr." ja "Bauj.". Onko tuo Nr. numerosarjoineen (muotoa xx xxxxxx) sitten se valmistusnumero/sarjanumero? Muutakaan vastaavaa en ole puimurista löytänyt.
Puimureita ei käsittääkseni ole tähän päivään mennessä liikennevakuutettu, joten ostaja voi kaikessa rauhassa ajella kotiinsa. Vastuupuoli on siinävaiheessa siirtynyt jo ostajalle kun avain on vaihtanut omistajaa sinun tontillasi ja on jokaisen oma asia onko vastuuvakuutusta olemassa vaiko ei.
Sarja/valmistenumero kannattaa laittaa yksilöintiä varten kauppakirjaan, oikeellisuus voi kannattaa katsoa ostajan kanssa yhdessä läpi. Kauppakirjaan kannattaa ehkä listata tiedossa olevat viat/puutteet ja lisätä mainintana että kaupanteon jälkeen ilmenevät kuuluu ostajan vastuulle.
-
Tavara myydään siinä kunnossa kun on ja ostaja on tutustunut kaupan kohteeseen. Jälkivaatimuksia ei hyväksytä. Omistusoikeus siirtyy kun kauppahinta on kokonaisuudessaan maksettu myyjän tilille. Tähän allekirjoitus ja homma on selvä. Paitsi että tavarahan ei liiku myyjän pihasta yhtään minnekkään, ennen kuin se kauppahinta tosiaan on maksettu myyjän tilille ja näkyy verkkopankissa. Jos kyseessä on suurempi kone, niin sitä tuskin tarvitsee päivässä saada itselleen, niin ehtii odottamaan rahojen saapumista. Konekaupoissa kauhea kiire haisee aina kusetukselta. Ja se ei riitä, että näet asiakkaan maksavan ja saat kuitin missä on tekaistu pankin arkistointitunnus, sitten kun rahat on omassa verkkopankissa nähtävissä voi laskea tavaran liikkeelle.
Lueskelin netistä, ettei tuo "myydään siinä kunnossa kuin on ja jälkivaatimuksia ei hyväksytä" olisi pitävä ehto, koska myyjällä on aina kaupan kohteesta parempi tieto kuin ostajalla ja näin suojellaan ostajaa. Ainoa konsti kai olisi luetella kauppakirjassa tiedetyt viat kaupankohteessa, jolloin myyjä saisi paremmin suojaa.
Tuossa linkki:
https://jarkkomannisto.fi/blogi/kaytetyn-tavaran-kauppa-myyjan-ja-ostajan-velvollisuudet/
"Esimerkiksi viat, jotka ilmenevät kohteen normaalissa käytössä, mutta eivät vielä lyhyen koeajon aikana, ovat virheitä, joista myyjän täytyy olettaa tienneen. Ainoa tapa, jolla tällaista tunnettua vikaa koskeva vastuu voidaan siirtää ostajalle, on viasta tiedottaminen ennen kaupantekoa. Tunnettuja vikoja koskeva virhevastuu voidaan siirtää tehokkaasti ostajalle ainoastaan yksilöimallä vika kaupakirjassa."
Pitääkö tässä nyt sitten alkaa vikoja listaamaan kirjallisena.
-
"Romutettavaksi", aivan kuten huonokuntoisia taloja myydään "purkukuntoisina". ;D
-
Tarviiko useiden vuosien ja tuhansien artikkelien menestykselliseen kaupankäyntiin muuta kuin Huutokauppakeisarin klausuulin?
"Tavara myydään siinä kunnossa ja sellaisena kuin se on, eikä sillä ole takuuta eikä palautusoikeutta."
-
Tavara myydään siinä kunnossa kun on ja ostaja on tutustunut kaupan kohteeseen. Jälkivaatimuksia ei hyväksytä. Omistusoikeus siirtyy kun kauppahinta on kokonaisuudessaan maksettu myyjän tilille. Tähän allekirjoitus ja homma on selvä. Paitsi että tavarahan ei liiku myyjän pihasta yhtään minnekkään, ennen kuin se kauppahinta tosiaan on maksettu myyjän tilille ja näkyy verkkopankissa. Jos kyseessä on suurempi kone, niin sitä tuskin tarvitsee päivässä saada itselleen, niin ehtii odottamaan rahojen saapumista. Konekaupoissa kauhea kiire haisee aina kusetukselta. Ja se ei riitä, että näet asiakkaan maksavan ja saat kuitin missä on tekaistu pankin arkistointitunnus, sitten kun rahat on omassa verkkopankissa nähtävissä voi laskea tavaran liikkeelle.
Lueskelin netistä, ettei tuo "myydään siinä kunnossa kuin on ja jälkivaatimuksia ei hyväksytä" olisi pitävä ehto, koska myyjällä on aina kaupan kohteesta parempi tieto kuin ostajalla ja näin suojellaan ostajaa. Ainoa konsti kai olisi luetella kauppakirjassa tiedetyt viat kaupankohteessa, jolloin myyjä saisi paremmin suojaa.
Tuossa linkki:
https://jarkkomannisto.fi/blogi/kaytetyn-tavaran-kauppa-myyjan-ja-ostajan-velvollisuudet/
"Esimerkiksi viat, jotka ilmenevät kohteen normaalissa käytössä, mutta eivät vielä lyhyen koeajon aikana, ovat virheitä, joista myyjän täytyy olettaa tienneen. Ainoa tapa, jolla tällaista tunnettua vikaa koskeva vastuu voidaan siirtää ostajalle, on viasta tiedottaminen ennen kaupantekoa. Tunnettuja vikoja koskeva virhevastuu voidaan siirtää tehokkaasti ostajalle ainoastaan yksilöimallä vika kaupakirjassa."
Pitääkö tässä nyt sitten alkaa vikoja listaamaan kirjallisena.
Jos myyt yrittäjänä yrittäjälle, niin saatte keskenänne sopia ihan mitä huvittaa. Jos ostaja on kuluttaja, homma on eri.
-
Tavara myydään siinä kunnossa kun on ja ostaja on tutustunut kaupan kohteeseen. Jälkivaatimuksia ei hyväksytä. Omistusoikeus siirtyy kun kauppahinta on kokonaisuudessaan maksettu myyjän tilille. Tähän allekirjoitus ja homma on selvä. Paitsi että tavarahan ei liiku myyjän pihasta yhtään minnekkään, ennen kuin se kauppahinta tosiaan on maksettu myyjän tilille ja näkyy verkkopankissa. Jos kyseessä on suurempi kone, niin sitä tuskin tarvitsee päivässä saada itselleen, niin ehtii odottamaan rahojen saapumista. Konekaupoissa kauhea kiire haisee aina kusetukselta. Ja se ei riitä, että näet asiakkaan maksavan ja saat kuitin missä on tekaistu pankin arkistointitunnus, sitten kun rahat on omassa verkkopankissa nähtävissä voi laskea tavaran liikkeelle.
Lueskelin netistä, ettei tuo "myydään siinä kunnossa kuin on ja jälkivaatimuksia ei hyväksytä" olisi pitävä ehto, koska myyjällä on aina kaupan kohteesta parempi tieto kuin ostajalla ja näin suojellaan ostajaa. Ainoa konsti kai olisi luetella kauppakirjassa tiedetyt viat kaupankohteessa, jolloin myyjä saisi paremmin suojaa.
Tuossa linkki:
https://jarkkomannisto.fi/blogi/kaytetyn-tavaran-kauppa-myyjan-ja-ostajan-velvollisuudet/
"Esimerkiksi viat, jotka ilmenevät kohteen normaalissa käytössä, mutta eivät vielä lyhyen koeajon aikana, ovat virheitä, joista myyjän täytyy olettaa tienneen. Ainoa tapa, jolla tällaista tunnettua vikaa koskeva vastuu voidaan siirtää ostajalle, on viasta tiedottaminen ennen kaupantekoa. Tunnettuja vikoja koskeva virhevastuu voidaan siirtää tehokkaasti ostajalle ainoastaan yksilöimallä vika kaupakirjassa."
Pitääkö tässä nyt sitten alkaa vikoja listaamaan kirjallisena.
Jos myyt yrittäjänä yrittäjälle, niin saatte keskenänne sopia ihan mitä huvittaa. Jos ostaja on kuluttaja, homma on eri.
Kyse on toiminimien välisestä kaupasta. Listasin nyt kuitenkin ne tietämäni viat, ei siitä haittaakaan ole.
-
Sain kauppakirjan tehtyä, kiitokset neuvontaan osallistuneille.
Laitoin kauppakirjaan ostajan ja myyjän tiedot y-tunnuksineen, kaupan kohteesta laitoin merkin, mallin, työtunnit, valmistusvuoden ja tyyppi- ja valmistusnumerot ja vielä erikseen mainitsin, että kyse on käytetystä koneesta. Kaupan ehtoihin laitoin kauppahinnan ja lauseet "kaupan kohde myydään siinä kunnossa kuin se on kaupantekohetkellä", "ostaja on tutustunut riittävästi kaupan kohteeseen ja hyväksynyt sen", "ostajan jälkivaatimuksia ei hyväksytä", " tunnetut, ostajalle kerrotut ja ostajan hyväksymät viat kaupan kohteessa: luettelo", "omistusoikeus ja hallintaoikeus kaupan kohteeseen siirtyy, kun kauppahinta on maksettu kokonaisuudessaan myyjän tilille". Sitten vielä aika, paikka ja allekirjoitukset. Mukaan liitän laskun kauppasummasta kirjanpitoa varten. Kauppasumma näkyy tänään tililläni ja huomenna luovutan laitteen.
-
Hyvä kauppakirja. Mutta, kaikkien tunnettujen vikojen yksilöinnissä piilee myyjälle riski, jos virheet on eritelty kaikki erikseen, ei "myydään siinä kunnossa kun on" oikein enää päde, koska viat on lueteltu ja ostaja saa kuvan että kaikki virheet on mainittu listassa. Kauppakirjan tulee toisaalta olla riittävän tarkka, mutta myös sopivan epämäräinen ja vapauttava. Molempia ei voi samaan kauppakirjaan sisällyttää.
-
"Kaupan kohteessa on ainakin seuraavat, ostajan tiedossa olevat puutteet: blaa blaa..."