Agronet

Keskusteluaiheet => Vapaa sana => Aiheen aloitti: Eemeli - 22.04.18 - klo:05:33

Otsikko: Kelirikko ja maitoauto
Kirjoitti: Eemeli - 22.04.18 - klo:05:33
Saako maitoauto liikkua kelirikkorajoitetuilla tieosuuksilla, miten tahtoo.

Eihän sitten paruta tien huonoa kuntoa ja vaadita muita maksamaan.
Otsikko: Vs: Kelirikko ja maitoauto
Kirjoitti: Dr.Who - 22.04.18 - klo:07:33
Kyllä saa, rajoitukset eivät koske elintarvikekuljetuksia.
Otsikko: Vs: Kelirikko ja maitoauto
Kirjoitti: Magia - 22.04.18 - klo:07:34
Saahan se ja ehdotan myös parkkialuetta maitoautoille Eetun pihamaalle.Pottukuoppaa kannattaa varoa,jo tundran lumet olisi tämän  saaneet painumaan kuopalle,menemään sisään.
Otsikko: Vs: Kelirikko ja maitoauto
Kirjoitti: maraani - 22.04.18 - klo:07:48
Maidon keräily on kuljettajan vastuulla ja kuljettaja päättää, voiko tietä käyttää vaarantamatta keräilyä aikataulua ja kalustoa.
Otsikko: Vs: Kelirikko ja maitoauto
Kirjoitti: Terminator II - 22.04.18 - klo:08:50
Tien kunnossapitäjä vastaa että tie on ajettavassa kunnossa. Mikähän ulinan Eemeli nostas kun sen öljypoltin mersunsa tälläää kiveen Inarin kalareissulla norjaan?
Otsikko: Vs: Kelirikko ja maitoauto
Kirjoitti: ilkka - 22.04.18 - klo:09:24
Tien kunnossapitäjä vastaa että tie on ajettavassa kunnossa. Mikähän ulinan Eemeli nostas kun sen öljypoltin mersunsa tälläää kiveen Inarin kalareissulla norjaan?

Tiekunta on vastuussa ulkopuolisille aiheutetuista vahingoista. Vahingonkorvausvelvollisuus
edellyttää tuottamusta eli yleensä jonkin toimenpiteen laiminlyöntiä
tai väärää toteutusta.

Tällaisia tapauksia voivat olla esim. tien auraaminen liian leveäksi ojan päälle,
pahojen maakivien poistamisen laiminlyönti, rikkoutuneiden rumpujen korjaamattomuus,
kelirikosta varoittavien liikennemerkkien puute, jne.

Tie saattaa olla kunnan hoidossa. Tästä hoitosopimuksesta huolimatta tiekunta
on vastuuvelvollinen. Mutta jos kunta ei ole edellyttänyt tiekunnan toimintaa,
vaan on antanut sen nukahtaa, saattaa tienpitovastuukin olla siirtynyt kunnalle.
Kaikista yksityisteillä tapahtuneista vahingoista tiekunta ei kuitenkaan ole vastuussa.
Myös tienkäyttäjältä - niin ulkopuoliselta kuin tieosakkaalta - vaaditaan
aina olosuhteiden edellyttämää varovaisuutta. Monet vahingot tapahtuvatkin
tienkäyttäjän omasta syystä. Tienkäyttäjän oma vakuutus saattaa korvata, jos
koheltaminen ei ole ollut törkeää. Tiekunta ei tällaisissa tapauksissa ole korvausvelvollinen.
Myös vahinkotapahtuman ennalta-arvaamattomuus, ”ylivoimainen tapahtuma”
merkitsee yleensä tiekunnan vapautumista korvausvastuusta.


Otsikko: Vs: Kelirikko ja maitoauto
Kirjoitti: Dr.Who - 22.04.18 - klo:10:11
Liikennemerkillä "kelirikko" tienpitäjän vastuu siirtyy tien käyttäjälle.
Otsikko: Vs: Kelirikko ja maitoauto
Kirjoitti: Don Essex - 22.04.18 - klo:10:28
Liikennemerkillä "kelirikko" tienpitäjän vastuu siirtyy tien käyttäjälle.

Kelirikkomerkki siirtää kyllä paljon vastuuta tien käyttäjälle. Jos vaikka tierumpu pettää, ja tiehen tulee paha reikä niin vastuun raja kulkee jossaain siinä välissä, kun hoitokunta on saanut asian tietää. Jos reiälle ei tehdä kohtuullisen nopeasti mitään, siirtyy vastuu tiekunnalle. Jos joku vaikkapa merkitsee kuopan, pysyy vastuu tienkäyttäjällä.
Otsikko: Vs: Kelirikko ja maitoauto
Kirjoitti: Köntys - 22.04.18 - klo:10:41

Eli, summa summarum, maidosta pitää korvata täysi hinta tissinkoittajille, AINA, oli tie kunnossa tai ei.

Totahan Eemeli kysyi.
Otsikko: Vs: Kelirikko ja maitoauto
Kirjoitti: Suuri Ajattelija - 22.04.18 - klo:10:44
Ei saanut Eetu taaskaan sympatiaa. On se niin väärin....




Otsikko: Vs: Kelirikko ja maitoauto
Kirjoitti: icefarmer - 22.04.18 - klo:11:07
eemeliltä on jääny tulvien vaikutus maidonkeräilyyn kokonaan käsittelemättä, nyt soittamaan kipinkapin isoimmille meijereille onko ongelmia :) ;) ;D :D
Otsikko: Vs: Kelirikko ja maitoauto
Kirjoitti: Mopomies - 22.04.18 - klo:14:45
Jos nyt ihan oikein ajattelemalla ajatellaan, niin oikeastaan kaikki tiet ovat rikkoontuneet tissinkoittajien maitoriehumisen takia.

He ovat korvausvelvollisia.
Otsikko: Vs: Kelirikko ja maitoauto
Kirjoitti: Härö - 22.04.18 - klo:14:56
Jos nyt ihan oikein ajattelemalla ajatellaan, niin oikeastaan kaikki tiet ovat rikkoontuneet tissinkoittajien maitoriehumisen takia.

He ovat korvausvelvollisia.

Noh noh. Autoilija vastaa rikkomastaan tiestä.
Otsikko: Vs: Kelirikko ja maitoauto
Kirjoitti: Dr.Who - 22.04.18 - klo:15:05
Joskus olen ollut todistamassa kun talviauraus on vedetty ojan päälle.Auto siinä hiukan kärsi, ja kyllä sen kolhun maksoi auraaja ei tienpitäjä-Kysymys oli ns tielaitoksen pitämästä tiestä.No auraajakin sitten vaihtui välittömästi.
Otsikko: Vs: Kelirikko ja maitoauto
Kirjoitti: Mopomies - 22.04.18 - klo:15:08
Jos nyt ihan oikein ajattelemalla ajatellaan, niin oikeastaan kaikki tiet ovat rikkoontuneet tissinkoittajien maitoriehumisen takia.

He ovat korvausvelvollisia.

Noh noh. Autoilija vastaa rikkomastaan tiestä.

Maitoautojahan tuo ei koske, koska maito on haettava keinolla millä hyvänsä, kun jotkut pöljät eivät saa sitä siirrettyä kantavan tien varteen.

Kannattaisi alkaa harkitsemaan maidon lähikuljetusta vaikka panssarivaunulla sellaiseen paikkaan, mistä sen saa auton kyytiin rikkomatta tietä. Tai putkistoa.

Ei se ole oikein, jos pätemisen tarve johtuu tyhmästä päästä. Maitolassa paiskitaan töitä hiki hatussa päivästä toiseen ja tehdään töitä huiskimalla ja riehumalla. Ei se ole valtion tai herrojen vika, jos tilakohtainen logistiikka tai automaatio on kivikaudelta.

Tällä hetkellä tissinkoittajalla on moninkertainen mahdollisuus kehittää tuotantoaan, verrattuna kasvinviljelijään. Kannattavuushan sen jo näyttää.
Otsikko: Vs: Kelirikko ja maitoauto
Kirjoitti: Dr.Who - 22.04.18 - klo:16:04
Jaa'a maito on sellainen tuote joka pitää saada vähintään joka toinen päivä tilalta pois.Tiet pitää olla sellasessa kunnossa että se onnistuu.
Otsikko: Vs: Kelirikko ja maitoauto
Kirjoitti: montöör - 22.04.18 - klo:16:50
Joskus olen ollut todistamassa kun talviauraus on vedetty ojan päälle.Auto siinä hiukan kärsi, ja kyllä sen kolhun maksoi auraaja ei tienpitäjä-Kysymys oli ns tielaitoksen pitämästä tiestä.No auraajakin sitten vaihtui välittömästi.

Joskus lumisina talvina penkkoja aurataan niinettä tie on aurausmerkkien väliseltä matkalta
on aurattu ojan päältä. On autoilijassakin vikaa, jos sinne ojaan tietentahtoen ajaa. Jos
aurausmerkkejä ei ole lainkaan, menee kaarteet helpostikin ylileveiksi. Vaikea auraajankaan
on tietää mistä oja alkaa. Jos on tiekunta ja sen osakas kärsii vahinkoa, tulee se hänen omaksi
vahingokseen. Noottaa kööllää
Otsikko: Vs: Kelirikko ja maitoauto
Kirjoitti: Terminator II - 22.04.18 - klo:17:08
Jos nyt ihan oikein ajattelemalla ajatellaan, niin oikeastaan kaikki tiet ovat rikkoontuneet tissinkoittajien maitoriehumisen takia.

He ovat korvausvelvollisia.

Noh noh. Autoilija vastaa rikkomastaan tiestä.

Maitoautojahan tuo ei koske, koska maito on haettava keinolla millä hyvänsä, kun jotkut pöljät eivät saa sitä siirrettyä kantavan tien varteen.

Kannattaisi alkaa harkitsemaan maidon lähikuljetusta vaikka panssarivaunulla sellaiseen paikkaan, mistä sen saa auton kyytiin rikkomatta tietä. Tai putkistoa.

Ei se ole oikein, jos pätemisen tarve johtuu tyhmästä päästä. Maitolassa paiskitaan töitä hiki hatussa päivästä toiseen ja tehdään töitä huiskimalla ja riehumalla. Ei se ole valtion tai herrojen vika, jos tilakohtainen logistiikka tai automaatio on kivikaudelta.

Tällä hetkellä tissinkoittajalla on moninkertainen mahdollisuus kehittää tuotantoaan, verrattuna kasvinviljelijään. Kannattavuushan sen jo näyttää.

Viljakuormankin saa muuten rekalla hakea siinä kuin maitoakin kelirikko aikana.
Otsikko: Vs: Kelirikko ja maitoauto
Kirjoitti: Härö - 22.04.18 - klo:17:23
Jos nyt ihan oikein ajattelemalla ajatellaan, niin oikeastaan kaikki tiet ovat rikkoontuneet tissinkoittajien maitoriehumisen takia.

He ovat korvausvelvollisia.

Noh noh. Autoilija vastaa rikkomastaan tiestä.

Maitoautojahan tuo ei koske, koska maito on haettava keinolla millä hyvänsä, kun jotkut pöljät eivät saa sitä siirrettyä kantavan tien varteen.

Kannattaisi alkaa harkitsemaan maidon lähikuljetusta vaikka panssarivaunulla sellaiseen paikkaan, mistä sen saa auton kyytiin rikkomatta tietä. Tai putkistoa.

Ei se ole oikein, jos pätemisen tarve johtuu tyhmästä päästä. Maitolassa paiskitaan töitä hiki hatussa päivästä toiseen ja tehdään töitä huiskimalla ja riehumalla. Ei se ole valtion tai herrojen vika, jos tilakohtainen logistiikka tai automaatio on kivikaudelta.

Tällä hetkellä tissinkoittajalla on moninkertainen mahdollisuus kehittää tuotantoaan, verrattuna kasvinviljelijään. Kannattavuushan sen jo näyttää.

Älä nyt viitsi provosoida. Valtion vika on, jos valtion tie ei ole kunnossa ja mopo jää jumiin.
Otsikko: Vs: Kelirikko ja maitoauto
Kirjoitti: sorkkis - 22.04.18 - klo:17:41
Jos nyt ihan oikein ajattelemalla ajatellaan, niin oikeastaan kaikki tiet ovat rikkoontuneet tissinkoittajien maitoriehumisen takia.

He ovat korvausvelvollisia.

Noh noh. Autoilija vastaa rikkomastaan tiestä.

Maitoautojahan tuo ei koske, koska maito on haettava keinolla millä hyvänsä, kun jotkut pöljät eivät saa sitä siirrettyä kantavan tien varteen.

Kannattaisi alkaa harkitsemaan maidon lähikuljetusta vaikka panssarivaunulla sellaiseen paikkaan, mistä sen saa auton kyytiin rikkomatta tietä. Tai putkistoa.

Ei se ole oikein, jos pätemisen tarve johtuu tyhmästä päästä. Maitolassa paiskitaan töitä hiki hatussa päivästä toiseen ja tehdään töitä huiskimalla ja riehumalla. Ei se ole valtion tai herrojen vika, jos tilakohtainen logistiikka tai automaatio on kivikaudelta.

Tällä hetkellä tissinkoittajalla on moninkertainen mahdollisuus kehittää tuotantoaan, verrattuna kasvinviljelijään. Kannattavuushan sen jo näyttää.

Älä nyt viitsi provosoida. Valtion vika on, jos valtion tie ei ole kunnossa ja mopo jää jumiin.

Niissä on tietty prosentti mitkä tiet kuuluvat mihinkin tienhoitoon . Isommat tiet aurataan ensin ja hiekoitetaan , pikkutiet sitte joskus .
Otsikko: Vs: Kelirikko ja maitoauto
Kirjoitti: - 22.04.18 - klo:18:01
Maatalousliikenne halutaan pois pääväyliltä

Ylistaro–Seinäjoki-tien tukko ei ole laulusta tuttu karavaanari, vaan traktori lantavaunuineen.

https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/suomalainen-maaseutu/artikkeli-1.228318

Tuossa paikassa on muuten se suurnavetta.
Otsikko: Vs: Kelirikko ja maitoauto
Kirjoitti: Mopomies - 22.04.18 - klo:19:13
Jos nyt ihan oikein ajattelemalla ajatellaan, niin oikeastaan kaikki tiet ovat rikkoontuneet tissinkoittajien maitoriehumisen takia.

He ovat korvausvelvollisia.

Noh noh. Autoilija vastaa rikkomastaan tiestä.

Maitoautojahan tuo ei koske, koska maito on haettava keinolla millä hyvänsä, kun jotkut pöljät eivät saa sitä siirrettyä kantavan tien varteen.

Kannattaisi alkaa harkitsemaan maidon lähikuljetusta vaikka panssarivaunulla sellaiseen paikkaan, mistä sen saa auton kyytiin rikkomatta tietä. Tai putkistoa.

Ei se ole oikein, jos pätemisen tarve johtuu tyhmästä päästä. Maitolassa paiskitaan töitä hiki hatussa päivästä toiseen ja tehdään töitä huiskimalla ja riehumalla. Ei se ole valtion tai herrojen vika, jos tilakohtainen logistiikka tai automaatio on kivikaudelta.

Tällä hetkellä tissinkoittajalla on moninkertainen mahdollisuus kehittää tuotantoaan, verrattuna kasvinviljelijään. Kannattavuushan sen jo näyttää.

Älä nyt viitsi provosoida. Valtion vika on, jos valtion tie ei ole kunnossa ja mopo jää jumiin.

Mites tällainen?

Olipa kerran kaksi valtion tietä. Molemmissa oli aina ollut merkittävä kelirikko.

Molempien teiden varrella oli asutusta sekä maatiloja. Toisen tien varressa oli leipomo sekä kiviainesasema. Toisen tien varressa oli maitotila. Muut maatilat olivat kasvinviljelytiloja.



Leipomo joutui kelirikon aikana pienentämään pulla-auton akselipainoja, ts. joutuivat tekemään kaksi reissua yhden sijaan. Soraa jouduttiin ajamaan kelirikon aikana puoli väkisin.

Sorabaron kippaili omaan piikkiin aina silloin tällöin murskematon pahimpiin paikkoihin, minkä oli autoillaan sotkenut.

Nämä yritykset ovat siellä missä ovat. Soramonttua ei voi oikein siirtää, mutta toisaalta leipomo voisi olla toisessakin paikassa. Tämä kelirikkoseikka kuitenkin tiedostetaan ja niillä mennään.



Toisen tien varressa oleva maitotila vaatii valtiota kustantamaan kelirikkovapaan tien.

No, siinä sitten tulikin kaikki asiat.
Otsikko: Vs: Kelirikko ja maitoauto
Kirjoitti: Dr.Who - 22.04.18 - klo:19:40
Kyllä nyt mopeti keulii pahemman kerran, sorat, puutavara ja vilja voidaan ajaa hyvän kelin ollessa eikä juuri silloin pahempana kelirikkoaikana.Maitoa on ajettava päivittäin.Vai onko se sitten vähemmän titä rasittavaa jos maitotilallinen kyytii tankkiautolla maidot meijerille.Oletan että sama rasitus tulee tielle.Ja vielä suurempi kateus mopopojulle.
Otsikko: Vs: Kelirikko ja maitoauto
Kirjoitti: sorkkis - 22.04.18 - klo:20:08
Kyllä nyt mopeti keulii pahemman kerran, sorat, puutavara ja vilja voidaan ajaa hyvän kelin ollessa eikä juuri silloin pahempana kelirikkoaikana.Maitoa on ajettava päivittäin.Vai onko se sitten vähemmän titä rasittavaa jos maitotilallinen kyytii tankkiautolla maidot meijerille.Oletan että sama rasitus tulee tielle.Ja vielä suurempi kateus mopopojulle.

Älä sen jutuista välitä . Katkera perkele koko tyyppi .
Otsikko: Vs: Kelirikko ja maitoauto
Kirjoitti: Mopomies - 22.04.18 - klo:20:11
Kyllä nyt mopeti keulii pahemman kerran, sorat, puutavara ja vilja voidaan ajaa hyvän kelin ollessa eikä juuri silloin pahempana kelirikkoaikana.Maitoa on ajettava päivittäin.Vai onko se sitten vähemmän titä rasittavaa jos maitotilallinen kyytii tankkiautolla maidot meijerille.Oletan että sama rasitus tulee tielle.Ja vielä suurempi kateus mopopojulle.

Niin, pakolliset sora-ajot on ajettava esim. jos joku tie häviää olemattomiin. Viljaa ja puutavaraa ei tarvitse huonolla kelillä yleensä ajaa.

Mutta oikeastaan tuo leipomo oli tärkein esimerkki siitä, miten yritykset joutuvat sopeutumaan olosuhteisiin. Valtion on laskettava, mihin tiehen kannattaa panostaa ja kuinka paljon. Ei ole yksiselitteistä, että valtion tie on aina lentokenttää. Jos tien varressa on vaikka yritys joka työllistää kymmenen ihmistä, niin se on hiukan eri asia, kuin kahden ihmisen tissinkoittola.

Ehkä siksi valtio haluaa persläpiteistä eroon, jotta ei tarvitse maksaa maltaita jostakin kuravellistä.

Lukemisen osaaminen kannattaa aina.
Otsikko: Vs: Kelirikko ja maitoauto
Kirjoitti: kantola - 22.04.18 - klo:20:18
Leipomon pitäisi sijaita satamassa, laadukas ulkomainen vilja laivasta maihin ja sitämukaa suoraviivaisesti nisuiksi kauppoihin.
Otsikko: Vs: Kelirikko ja maitoauto
Kirjoitti: Terminator II - 22.04.18 - klo:20:26
ja jos sorakeisarilla on soramonttu, niin kyllä sieltä menee silloin sellainen tie ettei kelirikko haittaa. Eli pitäisikö viljabaroneita valtion periäkkin tienkäyttömaksu kun se tie on paremmassa kunnossa kuin tarvis?
Otsikko: Vs: Kelirikko ja maitoauto
Kirjoitti: Dr.Who - 22.04.18 - klo:20:33
Mää olen havainnut että paperitehtaiden puuhuolto on sellainen pointti joka laittaa peruskunnostamaan sivukylienkin tiet sellaiseen kuntoon että ei ole kelirikkoaikaan painorajoituksia ja puutavara kulke jatkuvalla syötöllä.Siinä ohessa sitten menee sora vilja lannoite ja maitokuormatkin.
Otsikko: Vs: Kelirikko ja maitoauto
Kirjoitti: Mopomies - 22.04.18 - klo:20:44
Mää olen havainnut että paperitehtaiden puuhuolto on sellainen pointti joka laittaa peruskunnostamaan sivukylienkin tiet sellaiseen kuntoon että ei ole kelirikkoaikaan painorajoituksia ja puutavara kulke jatkuvalla syötöllä.Siinä ohessa sitten menee sora vilja lannoite ja maitokuormatkin.

Kun tiellä on arvoa, sitä kannattaa pitää hyvässä kunnossa. Puu nyt on hiukan tärkeämpää kansantaloudellisesti kuin joku maito.
Otsikko: Vs: Kelirikko ja maitoauto
Kirjoitti: kantola - 22.04.18 - klo:20:51
Suomen puuvarannot ovat globaalisti kuitenkin yhtä arvottomia kuin Suomen maidot tai viljatkin. Ei täältä suotta ole lähdetty eukaa kasvattamaan päiväntasaajalle.

"Metsää nyt on vaan pakko hakata kun se kasvaa kuitenkin"... EI ole. Voitaisiin lakkauttaa koko alempi tieverkosto. Mitä säästöä!
Otsikko: Vs: Kelirikko ja maitoauto
Kirjoitti: icefarmer - 22.04.18 - klo:22:45
Suomen puuvarannot ovat globaalisti kuitenkin yhtä arvottomia kuin Suomen maidot tai viljatkin. Ei täältä suotta ole lähdetty eukaa kasvattamaan päiväntasaajalle.

"Metsää nyt on vaan pakko hakata kun se kasvaa kuitenkin"... EI ole. Voitaisiin lakkauttaa koko alempi tieverkosto. Mitä säästöä!
mehän osaamme kuvitella tilanteen jossa mopomiehen mopon  rengas tipahtaa routamonttuun ja mopomies syöksyy leualleen sarvien yli asfalttiin...

mitä tapahtuu sitten, alkaako mopomies penäämään valtiolta  uutta leukaa, liivikki on repaleina ja harrikan etuhaarukka sojottaa taatepäin :-\ :-\ :-\ :-\

vai toteaako mopomies vain aatteelleen uskollisena että minun ei olisi mikään tarve ollut lähteä kevään ensimmäisille keleille ajelemaan vaan olisin hyvin voinut odottaa  leluni kanssa jotta pikimiehet kerkeää paikata kolot ettei yhteiskunnalle tule isoa laskua ison talon ensiavusta :-\ :-\ :-\ :-\ :-\
Otsikko: Vs: Kelirikko ja maitoauto
Kirjoitti: Eemeli - 23.04.18 - klo:05:21
Tiehoitokunta vastuussa tien kunnosta, vaikka olisikin ulkoistanut hoidon vaikkapa kunnalle.

Ja kaikkein merkittävin huomio. Vaikka maitoautolla oikeus kulkea kelirikkoaikanakin, maksaa aina vahingon aiheuttaja.

Ei sitä muiden tarvitse, eikä pidä maksaa.
Jos joku vaatii, yleistä tienpitoa paremman hoito ja kuntotason, vaikka olisikin Jumalan valittua kansaa, ottaa osaa kustannuksiin merkittävin osin.

Otsikko: Vs: Kelirikko ja maitoauto
Kirjoitti: Arion - 23.04.18 - klo:06:34
Tiehoitokunta vastuussa tien kunnosta, vaikka olisikin ulkoistanut hoidon vaikkapa kunnalle.

Ja kaikkein merkittävin huomio. Vaikka maitoautolla oikeus kulkea kelirikkoaikanakin, maksaa aina vahingon aiheuttaja.

Ei sitä muiden tarvitse, eikä pidä maksaa.
Jos joku vaatii, yleistä tienpitoa paremman hoito ja kuntotason, vaikka olisikin Jumalan valittua kansaa, ottaa osaa kustannuksiin merkittävin osin.

Voisit jurnuttaa myös etelän teistä. Ei täällä kehumista ole.
Otsikko: Vs: Kelirikko ja maitoauto
Kirjoitti: Dr.Who - 23.04.18 - klo:07:42
Suomen puuvarannot ovat globaalisti kuitenkin yhtä arvottomia kuin Suomen maidot tai viljatkin. Ei täältä suotta ole lähdetty eukaa kasvattamaan päiväntasaajalle.

"Metsää nyt on vaan pakko hakata kun se kasvaa kuitenkin"... EI ole. Voitaisiin lakkauttaa koko alempi tieverkosto. Mitä säästöä!
Kantolalla ei liene enää puuvarantoja, kirjoituksen sisällöstä päätellen.Lehmät syöneet jo kuusikot.
Otsikko: Vs: Kelirikko ja maitoauto
Kirjoitti: Dr.Who - 23.04.18 - klo:07:45
Tiehoitokunta vastuussa tien kunnosta, vaikka olisikin ulkoistanut hoidon vaikkapa kunnalle.

Ja kaikkein merkittävin huomio. Vaikka maitoautolla oikeus kulkea kelirikkoaikanakin, maksaa aina vahingon aiheuttaja.

Ei sitä muiden tarvitse, eikä pidä maksaa.
Jos joku vaatii, yleistä tienpitoa paremman hoito ja kuntotason, vaikka olisikin Jumalan valittua kansaa, ottaa osaa kustannuksiin merkittävin osin.
Jos on tiekunta ja tieyksiköt jaettu tiekunnan osakkaiden kesken, kyllä  sillä maitotilallisella on eniten niitä tieyksiköitä kuitenkin.Eli maksaa siitä tien käytöstä.
Otsikko: Vs: Kelirikko ja maitoauto
Kirjoitti: navettapiika - 23.04.18 - klo:07:54
Tiehoitokunta vastuussa tien kunnosta, vaikka olisikin ulkoistanut hoidon vaikkapa kunnalle.

Ja kaikkein merkittävin huomio. Vaikka maitoautolla oikeus kulkea kelirikkoaikanakin, maksaa aina vahingon aiheuttaja.

Ei sitä muiden tarvitse, eikä pidä maksaa.
Jos joku vaatii, yleistä tienpitoa paremman hoito ja kuntotason, vaikka olisikin Jumalan valittua kansaa, ottaa osaa kustannuksiin merkittävin osin.
Jos on tiekunta ja tieyksiköt jaettu tiekunnan osakkaiden kesken, kyllä  sillä maitotilallisella on eniten niitä tieyksiköitä kuitenkin.Eli maksaa siitä tien käytöstä.
Näin se menee, eli meilläkin maksetaan suurin osa tuon tien hoidosta, eli kyllä se maitoauton kulku on jo huomioitu. Ei tarvi Eemelin mieltään pahoittaa muiden puolesta, vaan kyllähän se vähemmästäkin jankkaamisesta mustuu.
Otsikko: Vs: Kelirikko ja maitoauto
Kirjoitti: kantola - 23.04.18 - klo:08:06
Suomen puuvarannot ovat globaalisti kuitenkin yhtä arvottomia kuin Suomen maidot tai viljatkin. Ei täältä suotta ole lähdetty eukaa kasvattamaan päiväntasaajalle.

"Metsää nyt on vaan pakko hakata kun se kasvaa kuitenkin"... EI ole. Voitaisiin lakkauttaa koko alempi tieverkosto. Mitä säästöä!
Kantolalla ei liene enää puuvarantoja, kirjoituksen sisällöstä päätellen.Lehmät syöneet jo kuusikot.
Sepeteuksen mukhan kantturat syöneet hakkuutähteetkin jo 4 vuotta sitten.
Otsikko: Vs: Kelirikko ja maitoauto
Kirjoitti: Mopomies - 23.04.18 - klo:08:06
Kelirikkoteihin voisi kohdistaa joitain korvausvelvoitteita tai kiinteitä maksuja, jos kokonaispainoja joudutaan ylittämään toistuvasti. Maidonkuljetus on tällainen. Yksityisteissä tämä olisi helpompaa, koska tiemaksulla homman saisi kuitattua. Valtionteissä tämä on tietenkin hankalampaa, koska poliittinen komposti vääristää faktaa.

Pitäisikö osuuskuntien ottaa asia tosissaan? Voitaisiinko asia kuitata maidon etäsiirrolla? Isäntä voisi siirtää maidon esim. auton peräkärryllä kantavalle tielle. Tai sitten joku osuuskuntaristeilijä, joka siirtää maitoa tiloilta maitoautoon pienemmillä kuormilla. Joku kevytkuorma-auto tai paku.

Yksi vaihtoehto on tietenkin kassillinen massia, jolla kuitata koko homma.


Tiehoitokunta vastuussa tien kunnosta, vaikka olisikin ulkoistanut hoidon vaikkapa kunnalle.

Ja kaikkein merkittävin huomio. Vaikka maitoautolla oikeus kulkea kelirikkoaikanakin, maksaa aina vahingon aiheuttaja.

Ei sitä muiden tarvitse, eikä pidä maksaa.
Jos joku vaatii, yleistä tienpitoa paremman hoito ja kuntotason, vaikka olisikin Jumalan valittua kansaa, ottaa osaa kustannuksiin merkittävin osin.
Jos on tiekunta ja tieyksiköt jaettu tiekunnan osakkaiden kesken, kyllä  sillä maitotilallisella on eniten niitä tieyksiköitä kuitenkin.Eli maksaa siitä tien käytöstä.
Näin se menee, eli meilläkin maksetaan suurin osa tuon tien hoidosta, eli kyllä se maitoauton kulku on jo huomioitu. Ei tarvi Eemelin mieltään pahoittaa muiden puolesta, vaan kyllähän se vähemmästäkin jankkaamisesta mustuu.

Yksityisteillä tämä onkin helppoa. Mutta kun valtiontie on kyseessä, sen pitää kantaaa aina ja iankaikkisesti kaikkivaltiaan maitodaffin doublestarit, kun ei autoilijalla ole varaa ostaa uutta misukkaa päivittäin.
Otsikko: Vs: Kelirikko ja maitoauto
Kirjoitti: Dr.Who - 23.04.18 - klo:08:07
ilman muuta jos oksista ja kannoista on sopimus ollut puukaupassa
Otsikko: Vs: Kelirikko ja maitoauto
Kirjoitti: kantola - 23.04.18 - klo:08:13
Ei suotta ennen ollut maitolaitureita. Ne olivat juurikin huonon tieverkon takia joka silloin oli todella huono.
Otsikko: Vs: Kelirikko ja maitoauto
Kirjoitti: navettapiika - 23.04.18 - klo:08:16
Ei suotta ennen ollut maitolaitureita. Ne olivat juurikin huonon tieverkon takia joka silloin oli todella huono.
Nyt vain sinne asfaltin varteen satelliittitankki ja ongelmat ratkaistu.
Otsikko: Vs: Kelirikko ja maitoauto
Kirjoitti: Hervast - 23.04.18 - klo:08:30
]

Mites tällainen?

Olipa kerran kaksi valtion tietä. Molemmissa oli aina ollut merkittävä kelirikko.

Molempien teiden varrella oli asutusta sekä maatiloja. Toisen tien varressa oli leipomo sekä kiviainesasema. Toisen tien varressa oli maitotila. Muut maatilat olivat kasvinviljelytiloja.



Leipomo joutui kelirikon aikana pienentämään pulla-auton akselipainoja, ts. joutuivat tekemään kaksi reissua yhden sijaan. Soraa jouduttiin ajamaan kelirikon aikana puoli väkisin.

Sorabaron kippaili omaan piikkiin aina silloin tällöin murskematon pahimpiin paikkoihin, minkä oli autoillaan sotkenut.

Nämä yritykset ovat siellä missä ovat. Soramonttua ei voi oikein siirtää, mutta toisaalta leipomo voisi olla toisessakin paikassa. Tämä kelirikkoseikka kuitenkin tiedostetaan ja niillä mennään.



Toisen tien varressa oleva maitotila vaatii valtiota kustantamaan kelirikkovapaan tien.

No, siinä sitten tulikin kaikki asiat.

Tahtoo ainakin täälläpäin hoitua leipomojen jakeluliikenne pääsääntöisesti pakettiautokalustolla, ei nyt sentään rekoilla...
Otsikko: Vs: Kelirikko ja maitoauto
Kirjoitti: kantola - 23.04.18 - klo:08:40
Maksattaako seuraava hallitus tieverkon toiseen kertaan kansalla kaupatessaan sitä yksityisille... Terminaattorikos se muisteli kuinka Kataisen puulaaki nosti polttoaineverot tappiin ja vastineeksi akselipainotkin ylös että nyt vanhan tien selkä notkuu ja sillat murenee alla.
Otsikko: Vs: Kelirikko ja maitoauto
Kirjoitti: Sepeteus - 23.04.18 - klo:09:37
Maksattaako seuraava hallitus tieverkon toiseen kertaan kansalla kaupatessaan sitä yksityisille... Terminaattorikos se muisteli kuinka Kataisen puulaaki nosti polttoaineverot tappiin ja vastineeksi akselipainotkin ylös että nyt vanhan tien selkä notkuu ja sillat murenee alla.

Onkos Sipi laskenu polttoaineveroja. Jos oikein muistelen, niin nostivat.
Otsikko: Vs: Kelirikko ja maitoauto
Kirjoitti: Terminator II - 23.04.18 - klo:09:49
Maksattaako seuraava hallitus tieverkon toiseen kertaan kansalla kaupatessaan sitä yksityisille... Terminaattorikos se muisteli kuinka Kataisen puulaaki nosti polttoaineverot tappiin ja vastineeksi akselipainotkin ylös että nyt vanhan tien selkä notkuu ja sillat murenee alla.

Onkos Sipi laskenu polttoaineveroja. Jos oikein muistelen, niin nostivat.

Pakkohan se on jos meinaa net remarien vahingot korjata.
Otsikko: Vs: Kelirikko ja maitoauto
Kirjoitti: Terminator II - 23.04.18 - klo:09:50
Maksattaako seuraava hallitus tieverkon toiseen kertaan kansalla kaupatessaan sitä yksityisille... Terminaattorikos se muisteli kuinka Kataisen puulaaki nosti polttoaineverot tappiin ja vastineeksi akselipainotkin ylös että nyt vanhan tien selkä notkuu ja sillat murenee alla.

Parhaimmillaan Tuplaa painot. Erikoisluvalla saa tietyillä reiteillä ajaa 110 tonnin "super" rekat.
Otsikko: Vs: Kelirikko ja maitoauto
Kirjoitti: Terminator II - 23.04.18 - klo:12:45
Tässä käy vielä että Demarit myy tieverkon yksityisille. Siitä ei saa käytännössä mitään kun koko tieverkko on jo uusimisen tarpeessa. Verot kyllä pysyy entisellään ja yksityinen omistaja lyö puomit tieverkolle tiemaksuja vastaan.
Otsikko: Vs: Kelirikko ja maitoauto
Kirjoitti: montöör - 23.04.18 - klo:12:51
Maksattaako seuraava hallitus tieverkon toiseen kertaan kansalla kaupatessaan sitä yksityisille... Terminaattorikos se muisteli kuinka Kataisen puulaaki nosti polttoaineverot tappiin ja vastineeksi akselipainotkin ylös että nyt vanhan tien selkä notkuu ja sillat murenee alla.


Rahtihintojen piti laskea uusien painojen myötä. Ei laskeneet. Ainakaan
maajussille, joka maksaa rahdin jokasuuntaan. Aina.
Yksityistiellä hoitokunta asettaa väliaikaisen painorajoituksen, jos tien kantavuus
on alentunut. Noottaa kööllää
Otsikko: Vs: Kelirikko ja maitoauto
Kirjoitti: Terminator II - 23.04.18 - klo:13:04
Maksattaako seuraava hallitus tieverkon toiseen kertaan kansalla kaupatessaan sitä yksityisille... Terminaattorikos se muisteli kuinka Kataisen puulaaki nosti polttoaineverot tappiin ja vastineeksi akselipainotkin ylös että nyt vanhan tien selkä notkuu ja sillat murenee alla.


Rahtihintojen piti laskea uusien painojen myötä. Ei laskeneet. Ainakaan
maajussille, joka maksaa rahdin jokasuuntaan. Aina.
Yksityistiellä hoitokunta asettaa väliaikaisen painorajoituksen, jos tien kantavuus
on alentunut. Noottaa kööllää

No eikäit ne laskeneet kun ne meni niihin katteisiin mitä autoiliat tarvitsivat.
Otsikko: Vs: Kelirikko ja maitoauto
Kirjoitti: icefarmer - 23.04.18 - klo:13:07
Maksattaako seuraava hallitus tieverkon toiseen kertaan kansalla kaupatessaan sitä yksityisille... Terminaattorikos se muisteli kuinka Kataisen puulaaki nosti polttoaineverot tappiin ja vastineeksi akselipainotkin ylös että nyt vanhan tien selkä notkuu ja sillat murenee alla.


Rahtihintojen piti laskea uusien painojen myötä. Ei laskeneet. Ainakaan
maajussille, joka maksaa rahdin jokasuuntaan. Aina.
Yksityistiellä hoitokunta asettaa väliaikaisen painorajoituksen, jos tien kantavuus
on alentunut. Noottaa kööllää
ympäristösyistähän ja ilmastonmuutosta torjuessaan se polttaa helsinki kivihiiltäki, ympäristösyillähän se kauppa ja metsäteollisuuskin markkinoi näitä jättirekkoja, missään tapauksessa kyse ei ole siitä että saavutetut säästöt jaetaan harvojen   taskuihin vaan kaikkia meitä täällä hyödyttävät alentuneina päivittäistavarakaupan tuotteina ja nousseena kuitupuun hintoina :) ;) :D ;D
Otsikko: Vs: Kelirikko ja maitoauto
Kirjoitti: Terminator II - 23.04.18 - klo:13:32
Maksattaako seuraava hallitus tieverkon toiseen kertaan kansalla kaupatessaan sitä yksityisille... Terminaattorikos se muisteli kuinka Kataisen puulaaki nosti polttoaineverot tappiin ja vastineeksi akselipainotkin ylös että nyt vanhan tien selkä notkuu ja sillat murenee alla.


Rahtihintojen piti laskea uusien painojen myötä. Ei laskeneet. Ainakaan
maajussille, joka maksaa rahdin jokasuuntaan. Aina.
Yksityistiellä hoitokunta asettaa väliaikaisen painorajoituksen, jos tien kantavuus
on alentunut. Noottaa kööllää
ympäristösyistähän ja ilmastonmuutosta torjuessaan se polttaa helsinki kivihiiltäki, ympäristösyillähän se kauppa ja metsäteollisuuskin markkinoi näitä jättirekkoja, missään tapauksessa kyse ei ole siitä että saavutetut säästöt jaetaan harvojen   taskuihin vaan kaikkia meitä täällä hyödyttävät alentuneina päivittäistavarakaupan tuotteina ja nousseena kuitupuun hintoina :) ;) :D ;D

ja parantuneena teiden kuntona.
Otsikko: Vs: Kelirikko ja maitoauto
Kirjoitti: Mopomies - 23.04.18 - klo:17:56
Joskus ainakin puhuttiin, että Hassin rikkidirektiiville piti saada vastapainoksi akseleita lisää maanteille.

Kuten niin monissa vihreiden hankkeissa, kaikki menee päin hassia.
Otsikko: Vs: Kelirikko ja maitoauto
Kirjoitti: Sepeteus - 23.04.18 - klo:17:58
Joskus ainakin puhuttiin, että Hassin rikkidirektiiville piti saada vastapainoksi akseleita lisää maanteille.

Kuten niin monissa vihreiden hankkeissa, kaikki menee päin hassia.

Joo, nää superrekat ajelee vaan terminaalista toiseen. Esim. Pellokselta -Savonlinnaan. Halvempaa kuin VR:n rahti. Kun se Huutokoski ratakin on poikki jo.
Otsikko: Vs: Kelirikko ja maitoauto
Kirjoitti: Terminator II - 23.04.18 - klo:19:46
Joskus ainakin puhuttiin, että Hassin rikkidirektiiville piti saada vastapainoksi akseleita lisää maanteille.

Kuten niin monissa vihreiden hankkeissa, kaikki menee päin hassia.

Joo, nää superrekat ajelee vaan terminaalista toiseen. Esim. Pellokselta -Savonlinnaan. Halvempaa kuin VR:n rahti. Kun se Huutokoski ratakin on poikki jo.

siksi bernerin suunitelma vr pilkomisesta pitäisi toteuttaa välittömästi.
Otsikko: Vs: Kelirikko ja maitoauto
Kirjoitti: Sepeteus - 23.04.18 - klo:21:09
Joskus ainakin puhuttiin, että Hassin rikkidirektiiville piti saada vastapainoksi akseleita lisää maanteille.

Kuten niin monissa vihreiden hankkeissa, kaikki menee päin hassia.

Joo, nää superrekat ajelee vaan terminaalista toiseen. Esim. Pellokselta -Savonlinnaan. Halvempaa kuin VR:n rahti. Kun se Huutokoski ratakin on poikki jo.

siksi bernerin suunitelma vr pilkomisesta pitäisi toteuttaa välittömästi.

Kyllä Pärneri pitääs kiireesti lähettää Sveitsiin.
Otsikko: Vs: Kelirikko ja maitoauto
Kirjoitti: Dr.Who - 23.04.18 - klo:21:11
jälleen kerran karkasi mopeti raiteilta.alun alkaen oli kyse siitä että mopoilijoiden rikkomat tien korjaukset maksatetaan maidontuottajilla.saateri on se kauheeta kun mopo rikkoontuu routakuoppaan, siinä on teinillä tippaa silmäkulmassa ja-------------
Otsikko: Vs: Kelirikko ja maitoauto
Kirjoitti: Eemeli - 23.04.18 - klo:21:35
Joskus ainakin puhuttiin, että Hassin rikkidirektiiville piti saada vastapainoksi akseleita lisää maanteille.

Kuten niin monissa vihreiden hankkeissa, kaikki menee päin hassia.

Joo, nää superrekat ajelee vaan terminaalista toiseen. Esim. Pellokselta -Savonlinnaan. Halvempaa kuin VR:n rahti. Kun se Huutokoski ratakin on poikki jo.

siksi bernerin suunitelma vr pilkomisesta pitäisi toteuttaa välittömästi.
Ihme kun perneri ei ole vielä keksinyt, kun vr pilkotaan, jotta myydään toinen kisko toiselle kilpailijalle ja toinen toiselle.
Saavat siten tasaväkisesti kilpailla.
Otsikko: Vs: Kelirikko ja maitoauto
Kirjoitti: icefarmer - 23.04.18 - klo:23:00
Joskus ainakin puhuttiin, että Hassin rikkidirektiiville piti saada vastapainoksi akseleita lisää maanteille.

Kuten niin monissa vihreiden hankkeissa, kaikki menee päin hassia.

Joo, nää superrekat ajelee vaan terminaalista toiseen. Esim. Pellokselta -Savonlinnaan. Halvempaa kuin VR:n rahti. Kun se Huutokoski ratakin on poikki jo.
taas tuota sebefaktaa, ennen oli puuautossa kolme akselia ja kärryssä neljä, nyt on tullu kumpaanki yks lissee, tuskinpa vaan pelkästään tiestön parasta ajatellen :) ;) :D ;D
Otsikko: Vs: Kelirikko ja maitoauto
Kirjoitti: Terminator II - 24.04.18 - klo:06:34
Joskus ainakin puhuttiin, että Hassin rikkidirektiiville piti saada vastapainoksi akseleita lisää maanteille.

Kuten niin monissa vihreiden hankkeissa, kaikki menee päin hassia.

Joo, nää superrekat ajelee vaan terminaalista toiseen. Esim. Pellokselta -Savonlinnaan. Halvempaa kuin VR:n rahti. Kun se Huutokoski ratakin on poikki jo.

siksi bernerin suunitelma vr pilkomisesta pitäisi toteuttaa välittömästi.
Ihme kun perneri ei ole vielä keksinyt, kun vr pilkotaan, jotta myydään toinen kisko toiselle kilpailijalle ja toinen toiselle.
Saavat siten tasaväkisesti kilpailla.

Alamäki rinne ja kakolit laittaa siinä myyntiin vielä 1000€ setelin per kisko!
Otsikko: Vs: Kelirikko ja maitoauto
Kirjoitti: Köntys - 24.04.18 - klo:07:15
Saako maitoauto liikkua kelirikkorajoitetuilla tieosuuksilla, miten tahtoo.

Eihän sitten paruta tien huonoa kuntoa ja vaadita muita maksamaan.

(http://www.xn--72c6cbln4fsdm3e.com/wp-content/uploads/kitty-cat-good-health-care-01.jpg)