Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Solifer1 - 07.03.18 - klo:15:24
-
Alkaa tympiin kun jd.hen saa 2v välein uusia akun!! Akku on traktorin keulalla ja ilmeisesti jäätyy aina talvella. Jos tekis konetilan ulkopuolelle laatikon johon sais vähintään 180 ah akun,pitäs siihen yksiöön jostain kehittää vielä lämmitys?? Sinne keulakoteloon ei oikein isompaa akkua saa jos ei reilusti modifioi keulaa. Onko muilla ollut ko ongelmaa ja miten ratkaistu asia? t:solikka
-
Ei ole mikään ihme, että nykyakku menee kahdessa vuodessa.
Ylläpitolaturi/akkulaturi vaan pöhisemään usein, niin homma toimii.
-
Jee,jee mutta kun ei ota virtaa vastaan jos pakkasenpuolella. Ainakaan ylläpitolaturi 2 vrk lataus ei mitään vaikutusta. Ois kiva saaha jd pelittään talvellakin ettei tarvis aina pikkuvalmetilla lastata.
-
Jollakin reippaalla lämpötilakompensoivalla "äly"laturilla tuuppaa menemään. Joku ceetekki tai exide.
Jos ei toimi, niin akku voi olla särki.
Tuollainen kunnon The Man -akku ratkaisee monta pulmaa. Mutta ei sitäkään kannata lataamatta jättää.
http://www.odysseybattery.com/design_advantages.aspx
-
Ei täydessä latauksessa oleva akku jäädy. Tarkista tai vie tarkistettavaksi
tr.laturin toiminta ja akun (sulaneen) nesteen kennokohtainen ominaispaino.
Jos haluaa hifistellä, voi laittaa akun ympärille sähköisen akun lämmittimen.
Noottaa, soitto omamyyjälle helpoin korjaus.
-
Pikkasen se laturin tehokin mietityttää. 7200 tuntia on jördillä ajettu ja alkuperäinen laturi,kuin pitkään muilla kestäneet?
-
Just hommasin vanhaan valumöttiin uuden akun. Vanha oli otettu käyttöön 1.1.-07 valkoinen Varta.
-
Kait se ensin pitää investoida jännite mittariin?
-
Just hommasin vanhaan valumöttiin uuden akun. Vanha oli otettu käyttöön 1.1.-07 valkoinen Varta.
tuli ahaa elämys, kans oli valkonen varta joka kesti 10vuotta.. toki soli konees jolla ajettiin koko päivä jos ajettiin
-
Joku siellä syö virtaa lepotilassakin. Päävirtakatkaisimen asennus, tai jos jo on, niin käyttö? :-X
-
Joku siellä syö virtaa lepotilassakin. Päävirtakatkaisimen asennus, tai jos jo on, niin käyttö? :-X
Ei välttämättä . Etenkin noi pienkoneakut on ollu huonoja kestämään ja samaa kuultu joistakin muistakin .
Defan lohkolämppäri laturilla pelittää hyvin . On kokemusta .
-
Joku siellä syö virtaa lepotilassakin. Päävirtakatkaisimen asennus, tai jos jo on, niin käyttö? :-X
Alkaa vaikuttaan siltä että laturi on tullut tiensä päähän. Ei vaikuta vaikka laittais päävirtakatkaisijan päälle,seuraavalla kertaa on akku taas tyhjä.
-
Joku siellä syö virtaa lepotilassakin. Päävirtakatkaisimen asennus, tai jos jo on, niin käyttö? :-X
Alkaa vaikuttaan siltä että laturi on tullut tiensä päähän. Ei vaikuta vaikka laittais päävirtakatkaisijan päälle,seuraavalla kertaa on akku taas tyhjä.
Se nyt on helppo koittaa jännitemittarilla . Lucas pimeyden valtias on huono toimimaan mut Bossit kestää .
-
Iskra/mahlea käyttää Valtra nykysin, ihan toimivia nämäkin. Akkulaturi on ihan kätevä, minulla on calixin 5A traktorissa, piisaa vallan mainiosti.
-
Jörn donner. Reps.
-
Jörn donner. Reps.
JD on maaseudun vihollinen numero 1. Starttaamispiirin kontakteihin on voinu kanssa tulla hapettumaa, putsaamista?
-
Luukas oli parempi kynä kuin sähkömies ;D
-
Luukas oli parempi kynä kuin sähkömies ;D
No hahhah. Jonkun tää typerä sanonta aina täytyy laukaista.
Nuffieldin tasavirtalaturi toiminut virheettä jo yli 50 vuotta ja
toimii edelleen. Starttimoottoria joskus korjattu muuten kaikki
sähköt alkuperäisiä. Paitsi akku ja työvalo. Noottaa, kynämies.
-
Vuotaa kyllä jossain sähköä. Noi päävirtakatkaijat on kyllä pirun keksimä kun non vanhoja, ei päästä virtaa läpi eikä katkaise sitä kunnolla. Kokeile jos se käynistyy paremin jos otat akkunavan irti kun sammutat.
-
Luukas oli parempi kynä kuin sähkömies ;D
No hahhah. Jonkun tää typerä sanonta aina täytyy laukaista.
Nuffieldin tasavirtalaturi toiminut virheettä jo yli 50 vuotta ja
toimii edelleen. Starttimoottoria joskus korjattu muuten kaikki
sähköt alkuperäisiä. Paitsi akku ja työvalo. Noottaa, kynämies.
Sama diesel-harmaassa.
-
Luukas oli parempi kynä kuin sähkömies ;D
No hahhah. Jonkun tää typerä sanonta aina täytyy laukaista.
Nuffieldin tasavirtalaturi toiminut virheettä jo yli 50 vuotta ja
toimii edelleen. Starttimoottoria joskus korjattu muuten kaikki
sähköt alkuperäisiä. Paitsi akku ja työvalo. Noottaa, kynämies.
No kyllä ne 702 valmetissaki aikahyvin toimi paitsi virtalukkoja meni 2 tai 3,tosin tais jonkun verran päästä sadevesiä sinne kun ovet aina kesät pois :D
-
Vuotaa kyllä jossain sähköä. Noi päävirtakatkaijat on kyllä pirun keksimä kun non vanhoja, ei päästä virtaa läpi eikä katkaise sitä kunnolla. Kokeile jos se käynistyy paremin jos otat akkunavan irti kun sammutat.
Kannattaa avata katkaisija ihan uutenakin ja vähän tsiigailla sitä ja tarvittaessa hioo. Se kontaktilätkä on monesti lätkäisty oikein lätkäisemällä.
Jos siellä alkaa kauheasti hapettumaa olemaan, vika on muualla.
-
Luukas oli parempi kynä kuin sähkömies ;D
No hahhah. Jonkun tää typerä sanonta aina täytyy laukaista.
Nuffieldin tasavirtalaturi toiminut virheettä jo yli 50 vuotta ja
toimii edelleen. Starttimoottoria joskus korjattu muuten kaikki
sähköt alkuperäisiä. Paitsi akku ja työvalo. Noottaa, kynämies.
No kyllä ne 702 valmetissaki aikahyvin toimi paitsi virtalukkoja meni 2 tai 3,tosin tais jonkun verran päästä sadevesiä sinne kun ovet aina kesät pois :D
Meillä laitettiin erillinen katkasija startille , sitte toimi hyvin .
Mitsussa oli lugaksen laturi , täys susi .
-
Luukas oli parempi kynä kuin sähkömies ;D
No hahhah. Jonkun tää typerä sanonta aina täytyy laukaista.
Nuffieldin tasavirtalaturi toiminut virheettä jo yli 50 vuotta ja
toimii edelleen. Starttimoottoria joskus korjattu muuten kaikki
sähköt alkuperäisiä. Paitsi akku ja työvalo. Noottaa, kynämies.
Kestäviä ne kyllä ovat, jos vielä muistaa joskus laittaa öljytipan sinne takapään puslaan.
Tasavirtalaturin (tai lähinnä tuon ajan mekaanisen säätimen) ongelma on melko rajallinen virrantuottokyky pienillä kierroksilla.
Jos vanhaan koneeseen laittaa pari reilumpaa perinteistä työvaloa lisää ja ajelee hissuksiin niin lataamisen sijaan se purkaa akkua :-/
Vaan eipä silloin suunnittelussa kukaan ajatellut että traktorissa saatetaan tarvita sähköä kuin minimaalinen määrä.
Ja nyt taas LED-tekniikka armahtaa virrankulutuksen suhteen.
Kesyksi kävi perusmallin (joku 60 A tms) vaihtovirtalaturikin kun päällä oli lisälämppärin puhallin, 2 isompaa työvaloa, 24 V invertteri + Epecin harvesteripään ohjausäly ja muutamia isoja mg-venttiileitä koko ajan. Illalla alkoi olla voltit akusta vähissä. Isompi laturi ja siltä tukevampi johto korjasivat tämän vaivan.
-
Just hommasin vanhaan valumöttiin uuden akun. Vanha oli otettu käyttöön 1.1.-07 valkoinen Varta.
mikä akku kestäisi >10 vuotta? Alkaa olla Valtran alkuperäinen Varta-akku 180 Ah vm 2005 tiensä päässä. Ei viitsisi mitään paskaa laittaa, joten saisi maksaakin vähän jos kestäisi jonkun aikaa. Varta - Powerline - Bosch, onko värillä väliä, näyttää olevan useampia malleja? Onko muuten nykyinen varta sama, kuin silloin ennen oli vai tästä "heikennetty" elinkaari-suunniteltu malli eli kestää enintään kolme vuotta?
-
Joku siellä syö virtaa lepotilassakin. Päävirtakatkaisimen asennus, tai jos jo on, niin käyttö? :-X
Alkaa vaikuttaan siltä että laturi on tullut tiensä päähän. Ei vaikuta vaikka laittais päävirtakatkaisijan päälle,seuraavalla kertaa on akku taas tyhjä.
No kyllä on pskaa laatua, jos jo 7000 tunnin jälkeen antautuu ;-))
-
mutta elä osta akuks durasellia! miä erehtyin kerran! en enää. ja heps, mihin laitatte päävirtakatkimen? virtajohtoon vai maahan?
-
eiköös sulla ole päävirtakatkaisinta.laita se traktoriin älä maahan tai johtoon.
-
mutta elä osta akuks durasellia! miä erehtyin kerran! en enää. ja heps, mihin laitatte päävirtakatkimen? virtajohtoon vai maahan?
Alkuperäisellä mallilla... Ja jos vanha kone niin sitten akun maajohdon väliin.
-
Wille pyöräkoneissa päävirtakatkaisija plussa johdossa.
-
Sama se missä johdossa on. Jos jotain ylläpidettävää ratioo tai muuta, niin pitää muistaa suojata ne.
-
Onko kukaan laittanut näitä sähköisiä päävirtakytkimiä?
Pystyykö tuollaisen kytkemään silleen, että kun laittaa avaimesta virran päälle, niin toi päävirtakytkinkin napsahtaa päälle, ja päinvastoin.
No ainakin tuollaseen saa vedettyä katkaisimen traktorin koppiin, ettei tarvitse aina hyppiä edestakaisin, kun päävirta unohtuu kääntää päälle.
https://www.jussinmaki.net/kauppa/tarkennettu-haku/11/?keywords=S%C4HK.P%C4%C4KATK&nhbutton3=§=0 (https://www.jussinmaki.net/kauppa/tarkennettu-haku/11/?keywords=S%C4HK.P%C4%C4KATK&nhbutton3=§=0)
Se on vähän ideanakin noissa. Toisaalta joissakin vehkeissä on laitettu plus-puolelle sähköinen ja miinus-puolelle vielä käsikäyttöinen. Nähtävästi jotain pitkäaikaista koko paskan piirin katkaisuun tarkoitettua.
Kytkin kannattaa laittaa siihen oven viereen, niin sen muistaa kytkeä päälle ja pois helpommin.
-
Onko kukaan laittanut näitä sähköisiä päävirtakytkimiä?
Pystyykö tuollaisen kytkemään silleen, että kun laittaa avaimesta virran päälle, niin toi päävirtakytkinkin napsahtaa päälle, ja päinvastoin.
No ainakin tuollaseen saa vedettyä katkaisimen traktorin koppiin, ettei tarvitse aina hyppiä edestakaisin, kun päävirta unohtuu kääntää päälle.
https://www.jussinmaki.net/kauppa/tarkennettu-haku/11/?keywords=S%C4HK.P%C4%C4KATK&nhbutton3=§=0 (https://www.jussinmaki.net/kauppa/tarkennettu-haku/11/?keywords=S%C4HK.P%C4%C4KATK&nhbutton3=§=0)
No tää on lähellä, mutta eikö 500A ole liian vähän?
J-D 6200 en tiedä onko perus karvalakki, mutta nykyvehkeissä ei käy päävirtakytkintä napsauttaa pois heti kun sammuttaa, saattaa nostolaite tai vaihteisto hukata ohjelmansa, en kyllä tiedä onko joka merkissä sama juttu.
Eli pitäisi olla sähköinen päävirtakytkin joka toimisi viiveellä – vaikka joku 30 min.
-
Uudemmissa koneissa missä on sähköä vähän jokapaikassa, on on päävirtakatkaisin rakennettava sillain että poksien muistivirta ei katkea.
Samalla tavalla ne sähkösetkin päävirtakatkaisijat toimii, muuten sähköt poikki paitsi siinä johdossa mikä sitä katkaisiaa ohjaa. Toisin sanoen noissa ei koskaan kaikki sähköt poikki. Niinkun tossa miinus navan väliin laitettavassa päävirtakatkaisimessa
-
Uudemmissa koneissa missä on sähköä vähän jokapaikassa, on on päävirtakatkaisin rakennettava sillain että poksien muistivirta ei katkea.
Samalla tavalla ne sähkösetkin päävirtakatkaisijat toimii, muuten sähköt poikki paitsi siinä johdossa mikä sitä katkaisiaa ohjaa. Toisin sanoen noissa ei koskaan kaikki sähköt poikki. Niinkun tossa miinus navan väliin laitettavassa päävirtakatkaisimessa
Kysymys kuuluukin, miksi uusissa koneissa ei saisi virtaa katkaista. Kun vanhoissakin saa.
Täytyy kyllä sanoa, että jos oikeasti nykytraktoreiden vaihteisto tai nostolaitteet menevät sekaisin, niin ovat kyllä todella huonoja.
-
Väännetään rautalangasta, muistivirta pitää ohjelmistojen asetukset paikallaan. Muuten ne palaavat tehdas asetuksiin. Vaihdelaatikossa on säätöjä vaikka kuinka paljon, saatika muita ohjelmoitavia näppäimiä.
Eihän autoistakaan ole 15vuoteen saanut edes akun jännitettä katkaista, muuten menee ajonesto päälle. Ja ainoo keino on viedä merkkiliikkeeseen heretettäväksi
-
Akun vaihdossa olen aina varmistanut jännitteen syötön starttikaapeleilla toisesta akusta. Ei tyhjene muistit.
-
Uudemmissa koneissa missä on sähköä vähän jokapaikassa, on on päävirtakatkaisin rakennettava sillain että poksien muistivirta ei katkea.
Samalla tavalla ne sähkösetkin päävirtakatkaisijat toimii, muuten sähköt poikki paitsi siinä johdossa mikä sitä katkaisiaa ohjaa. Toisin sanoen noissa ei koskaan kaikki sähköt poikki. Niinkun tossa miinus navan väliin laitettavassa päävirtakatkaisimessa
Noin ne päävirtakytkimet toimii mutta ei siinä mitään katastrofia satu vaikka akun nyppää kokonaan irti. Kyllä ne eri purkkien muistit on nykyään EEPROM tai FLASH piirejä joissa tieto säilyy ilman sähköjäkin. Kellonajan joutuu asettamaan ymmärrettävästi jos akun irrottaa. Eipä juuri nykyradiostakaan häviä kanavamuistit vaikka sähköt katkaisee.
Olishan se mahdotonta jos traktori tai auto pitäisi aina kuskata huoltoon kun akku on päässyt tyhjenemään syystä tai toisesta.
-
Defan lohkolämppäri ja laturi on hyvä yhdistelmä . Akku on virkee ja moottori lämmin käynnistettäessä .
-
Uudemmissa koneissa missä on sähköä vähän jokapaikassa, on on päävirtakatkaisin rakennettava sillain että poksien muistivirta ei katkea.
Samalla tavalla ne sähkösetkin päävirtakatkaisijat toimii, muuten sähköt poikki paitsi siinä johdossa mikä sitä katkaisiaa ohjaa. Toisin sanoen noissa ei koskaan kaikki sähköt poikki. Niinkun tossa miinus navan väliin laitettavassa päävirtakatkaisimessa
Noin ne päävirtakytkimet toimii mutta ei siinä mitään katastrofia satu vaikka akun nyppää kokonaan irti. Kyllä ne eri purkkien muistit on nykyään EEPROM tai FLASH piirejä joissa tieto säilyy ilman sähköjäkin. Kellonajan joutuu asettamaan ymmärrettävästi jos akun irrottaa. Eipä juuri nykyradiostakaan häviä kanavamuistit vaikka sähköt katkaisee.
Olishan se mahdotonta jos traktori tai auto pitäisi aina kuskata huoltoon kun akku on päässyt tyhjenemään syystä tai toisesta.
En väittänytkään että traktorissa katastofia syntyisikään. Sekin riippuu koneesta.
Mutta auto ei liiku mihinkään, ajonesto kun kytkeytyy päälle se on siinä. Ei tietenkään koske niitä autoja mitä ei ole niin rakennettu. Mutta esimerkiksi 2000 luvun mersustakaan ei voi akkua irroittaa
-
voi että on elämä tehty hankalaks! eikä nuista sit mitään hyötyä kun kosla palaa sen yhen pikkupiuhan takia tahi mamu varastaa!
-
En väittänytkään että traktorissa katastofia syntyisikään. Sekin riippuu koneesta.
Mutta auto ei liiku mihinkään, ajonesto kun kytkeytyy päälle se on siinä. Ei tietenkään koske niitä autoja mitä ei ole niin rakennettu. Mutta esimerkiksi 2000 luvun mersustakaan ei voi akkua irroittaa
Siis traktorissako sinusta voi syntyä katastrofi joillakin koneilla? Mitä tarkoitat sillä että riippuu koneesta?
2000-luvun mersun ajonesto menee päälle kun avaimen ottaa pois virtalukosta (vähän vanhemmissa joissa peilissä vilkkuledit, ajonesto kytkeytyy ovet kakella lukittaessa). Eli akkua ei tarvitse irrottaa ajoneston päälle kytkemiseksi. Vastaavasti ajonesto kytketyy pois päältä kun kääntää virrat päälle (oikealla avaimella) piste. Mitään tilatietoa ei häviä jos akun ottaa välillä irti tai jos akku pääsee tyhjenemään, esson baarin juttuja (viittaa korjaamokäsikirjan dokumenttiin jos olet edelleen eri mieltä).
Ihan eri juttu se että joissakin automalleissa SAM:it ("sulakeboksi") hajoaa helposti akun irrotuksesta, ei liity ajonestoon eikä muisteihin.
-
Eiköhän ajonesto ole sidottu avaimen siruun eikä akkuun! Radio nollautui kyllä, mutta apuakusta virtaa ja auto käyntiin. Aikas riskialtista olis suomen pakkasissa, jos totta.
-
Voi elämä:)
Ihanko tosi
-
Jos laittais Donnerin alle nuotion ennen käynnistämistä saattais akku kestää pidenpään edellyttäen veivikäynnistyksellä laitettu öljyt notkeaksi .
-
Mielenkiintoinen juttu tuo muistivirta.
Ainakin joissakin radioissa kun nappaa sähköt pois, niin kanavat häipyy. Kuitenkin se lähtee käyntiin.
Sitten sellainen radio, jossa lukee MMUUU, niin kanavat säilyy vaikka virta katkeaisikin.
Miksi sitten raktoreissa asetukset menevät tehdasasetuksiin? Jos raktoreiden nostolaitteissa lukisi MMUUU, niin varmaan pysyisi asetukset muistissa.
-
Uudemmissa koneissa missä on sähköä vähän jokapaikassa, on on päävirtakatkaisin rakennettava sillain että poksien muistivirta ei katkea.
Samalla tavalla ne sähkösetkin päävirtakatkaisijat toimii, muuten sähköt poikki paitsi siinä johdossa mikä sitä katkaisiaa ohjaa. Toisin sanoen noissa ei koskaan kaikki sähköt poikki. Niinkun tossa miinus navan väliin laitettavassa päävirtakatkaisimessa
Noin ne päävirtakytkimet toimii mutta ei siinä mitään katastrofia satu vaikka akun nyppää kokonaan irti. Kyllä ne eri purkkien muistit on nykyään EEPROM tai FLASH piirejä joissa tieto säilyy ilman sähköjäkin. Kellonajan joutuu asettamaan ymmärrettävästi jos akun irrottaa. Eipä juuri nykyradiostakaan häviä kanavamuistit vaikka sähköt katkaisee.
Olishan se mahdotonta jos traktori tai auto pitäisi aina kuskata huoltoon kun akku on päässyt tyhjenemään syystä tai toisesta.
Juu – juurikin näin.
-
Uudemmissa koneissa missä on sähköä vähän jokapaikassa, on on päävirtakatkaisin rakennettava sillain että poksien muistivirta ei katkea.
Samalla tavalla ne sähkösetkin päävirtakatkaisijat toimii, muuten sähköt poikki paitsi siinä johdossa mikä sitä katkaisiaa ohjaa. Toisin sanoen noissa ei koskaan kaikki sähköt poikki. Niinkun tossa miinus navan väliin laitettavassa päävirtakatkaisimessa
Noin ne päävirtakytkimet toimii mutta ei siinä mitään katastrofia satu vaikka akun nyppää kokonaan irti. Kyllä ne eri purkkien muistit on nykyään EEPROM tai FLASH piirejä joissa tieto säilyy ilman sähköjäkin. Kellonajan joutuu asettamaan ymmärrettävästi jos akun irrottaa. Eipä juuri nykyradiostakaan häviä kanavamuistit vaikka sähköt katkaisee.
Olishan se mahdotonta jos traktori tai auto pitäisi aina kuskata huoltoon kun akku on päässyt tyhjenemään syystä tai toisesta.
En väittänytkään että traktorissa katastofia syntyisikään. Sekin riippuu koneesta.
Mutta auto ei liiku mihinkään, ajonesto kun kytkeytyy päälle se on siinä. Ei tietenkään koske niitä autoja mitä ei ole niin rakennettu. Mutta esimerkiksi 2000 luvun mersustakaan ei voi akkua irroittaa
Ei kai j-d eessä ajonestoa oo ?
-
Voi elämä:)
Ihanko tosi
Tuli vielä mieleen notta jos on pakko akku tai sitten virtakaapeli irrottaa kanattaa odottaa 15-30 min notta boksit saa talletettua tietonsa. Siksi päävirtakytkimessäkin olisi hyvä olla edellä mainittu viive.
-
Voi elämä:)
Ihanko tosi
Tuli vielä mieleen notta jos on pakko akku tai sitten virtakaapeli irrottaa kanattaa odottaa 15-30 min notta boksit saa talletettua tietonsa. Siksi päävirtakytkimessäkin olisi hyvä olla edellä mainittu viive.
Te olette pihalla kuin lumiukot.
-
Voi elämä:)
Ihanko tosi
Tuli vielä mieleen notta jos on pakko akku tai sitten virtakaapeli irrottaa kanattaa odottaa 15-30 min notta boksit saa talletettua tietonsa. Siksi päävirtakytkimessäkin olisi hyvä olla edellä mainittu viive.
Te olette pihalla kuin lumiukot.
Mihinä muualla sen sitten pitäis olla?
-
Voi elämä:)
Ihanko tosi
Tuli vielä mieleen notta jos on pakko akku tai sitten virtakaapeli irrottaa kanattaa odottaa 15-30 min notta boksit saa talletettua tietonsa. Siksi päävirtakytkimessäkin olisi hyvä olla edellä mainittu viive.
Te olette pihalla kuin lumiukot.
Mihinä muualla sen sitten pitäis olla?
Kyllä se jo alkaa olla aika laittaa se lumiukko arkkupakastimeen odottamaan seuraavaa talvea.
-
Voi elämä:)
Ihanko tosi
Tuli vielä mieleen notta jos on pakko akku tai sitten virtakaapeli irrottaa kanattaa odottaa 15-30 min notta boksit saa talletettua tietonsa. Siksi päävirtakytkimessäkin olisi hyvä olla edellä mainittu viive.
Te olette pihalla kuin lumiukot.
Mihinä muualla sen sitten pitäis olla?
Kyllä se jo alkaa olla aika laittaa se lumiukko arkkupakastimeen odottamaan seuraavaa talvea.
http://3.bp.blogspot.com/-ufiqlRVF9eA/TYTrKxxdk8I/AAAAAAAAAR0/i0KbBoG_5Jk/s1600/fingerpori.gif
-
tuossa nelossarjalaisessa kait "vissiin" onpi päävirtakytkytin virta-avaimesa...? ::)
mene ja tiiä...
-
Kiitoksia vastauksista asiallisista ja asiattomistakin. Taas jotain avautui,eiköhän jöördis Däti taas saada tulille :D
-
tuossa nelossarjalaisessa kait "vissiin" onpi päävirtakytkytin virta-avaimesa...? ::)
mene ja tiiä...
jaa kaaniassa vai?
-
Kiitoksia vastauksista asiallisista ja asiattomistakin. Taas jotain avautui,eiköhän jöördis Däti taas saada tulille :D
Hieno juttu :)
Me voidaan sitten vielä jatkaa muutama sivullinen, ja arvailla mikä siinä mahtoi olla vikana. :D
Todellakin arvailla .
Älä vain vahingossakaan kerro ;D ;D
-
Kerron kyllä kun piäsen taas harrastaan ko lajia ;D
-
Joku siellä syö virtaa lepotilassakin. Päävirtakatkaisimen asennus, tai jos jo on, niin käyttö? :-X
Alkaa vaikuttaan siltä että laturi on tullut tiensä päähän. Ei vaikuta vaikka laittais päävirtakatkaisijan päälle,seuraavalla kertaa on akku taas tyhjä.
No kyllä on pskaa laatua, jos jo 7000 tunnin jälkeen antautuu ;-))
Juu,paskaa on laatu.
-
Nyt ajelin paalit tienvarteen ja pyöritin JD.llä klapikonetta. Ei sitten lähtenyt 2 v vanhalla exidellä käyntiin,mutta 8 v vanha punainen usa army akku pelitti hyvin. Latasin sen syksyllä ja akku oli kylmässä koko talven,lähti hyvin käyntiin ja toimi niin kuin pitääkin. Ei voi käsittää miksi exide kuoli 2 vuodessa ja vanha kuiva akku vain pelittää.?!?!
-
se on se nykyaika vaan tuollanen, paaaaaljon paskaa markkinoilla ja kun jotain meinaa saaha aikaseks niin vanhaa käyttökelpoista varastoista kantaa töihin mukaan.
-
Nyt ajelin paalit tienvarteen ja pyöritin JD.llä klapikonetta. Ei sitten lähtenyt 2 v vanhalla exidellä käyntiin,mutta 8 v vanha punainen usa army akku pelitti hyvin. Latasin sen syksyllä ja akku oli kylmässä koko talven,lähti hyvin käyntiin ja toimi niin kuin pitääkin. Ei voi käsittää miksi exide kuoli 2 vuodessa ja vanha kuiva akku vain pelittää.?!?!
eiköös nää exidet ole entisiä pakkasakun nimellä tehtyjä.Pakkasakuista hyvinkin huonoja kokemuksia.Paskaakuiksi nimetty.Paras akkun kesto mikä on uudessa koneessa alusta asti oli joku Cloride alkuperäisasennuksena Casessa.Kesti 12 vuotta.
-
Nyt ajelin paalit tienvarteen ja pyöritin JD.llä klapikonetta. Ei sitten lähtenyt 2 v vanhalla exidellä käyntiin,mutta 8 v vanha punainen usa army akku pelitti hyvin. Latasin sen syksyllä ja akku oli kylmässä koko talven,lähti hyvin käyntiin ja toimi niin kuin pitääkin. Ei voi käsittää miksi exide kuoli 2 vuodessa ja vanha kuiva akku vain pelittää.?!?!
Itselle jäänyt sellainen kuva, että kaikki akkuvalmistajat eivät hallitse kennojen rakentamista tiiviiksi paketiksi. Vanhemmiten sitten näistä uitelammin herkeää kenno tai koko akku hengettömäksi ja akku on pois viskattavissa. Autonakuissa tiedän ainakin snajdereissa useamman tapauksen jolloin akku on kuollut kerrasta.
-
olikos se joku sulfidikerros pohjalla ja kennot laakista oikosissa? ite muistelen kuin casen keulalle vaihtoin takuuseen joka vuos uuten pakkasakun ja sit kyrpiinnyin moiseen ja laitoin optiman, sit tartti vaihtaa vaan koko värkki 5 vuoten jälkeen. käänti käyntiin vaikka ei piuhan päässä pakkasella. yks isäntä sano et kääntää kylellleen jos ei lähe käyntiin.
-
Onhan se melkonen puljaaminen kun rattori pitää kääntää kylelleen joka käönnistyksen yhteytessä, millanen kellistelylaite sulla oli caselle.Moista enne kuullu.
-
Mulla mennyt muutama akku sököksi, kun jännitteensäädin on ollu hajalla.
-
Kyllä, varsinkin kun ylilataa, siis nesteet kieehuu.Ei sitä akku kauaa kestä.
-
Joskus vuosia sitten elvytin joitain akkuja potkimalla niitä ympäri pihaa. Kai niissä se lyijysakka lähti liikkeelle ja sai senverran ladattua virtaa että niillä kesäkeleissä pärjäs.
-
Joskus vuosia sitten elvytin joitain akkuja potkimalla niitä ympäri pihaa. Kai niissä se lyijysakka lähti liikkeelle ja sai senverran ladattua virtaa että niillä kesäkeleissä pärjäs.
Pitäis pestä pohjalta se sakka pois. Levyt vääntyilee, kun otetaan suuria virtoja ulos. Levyistä irronnut materiaali laskee pohjalle ja purkautuminen lisääntyy. Jossain merkissä levyt on pussissa, en muista missä.
-
Kyllä ne "vanhaan" aikaan kuulemma korjas akkuja.Niitä joissa ns. piki joka leikattiin auki ja kennot ylös, sakat pois ja uudet liemet sissän.
-
Kyllä ne "vanhaan" aikaan kuulemma korjas akkuja.Niitä joissa ns. piki joka leikattiin auki ja kennot ylös, sakat pois ja uudet liemet sissän.
Olen pesemisestä kuullut. Liemet pois, pesu ja uudet hapot sisään.
-
Näitä nykyakkuja ei enää saa purettua.