Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Oksa - 18.01.18 - klo:08:05

Otsikko: halpa auto
Kirjoitti: Oksa - 18.01.18 - klo:08:05
lappeen rannalla keksivät että voishan nuo hyrpidiautotkii tehä halvalla kun vaan joku viittis!   ihan järkevältä kuulosti.   mahtais pikkasen harmittaa näitä nykyisia hyrpidejä ostaneita jos puoleen hintaan saisi uuden paremman.                  ja taas maailma pelastuu.        ite en ymmärrä miksi joka pikkukotterossakii tarttee jo reilu sata hepoa että liikkuu kun ei noissa vanhoissa uunoissa ollu kuin reilu 50 ja silti kiusasi isompia.   ja oli yhtä tilavia kui nykykiikut!
Otsikko: Vs: halpa auto
Kirjoitti: lypsyukko - 18.01.18 - klo:08:50
Minä mitään mistään tietämättömänä ihmettelen perinteisen hybridin järjellisyyttä täällä maaseudulla. Mistä se hukkaenergia tulee, millä sitä autoa liikutetaan. Ladattavat sitten jo asia erikseen. Taitaa ne näihin ladattaviin olla koko ajan menossakin, mutta mikä niissä on se akkukapasiteetti ? En muista oliko käytetyn Mitsun Otlanderin mainoksessa, että pelkällä sähköllä hyvässä lämpimässä kelissä jopa 6km sähköllä. Tais olla talvikelillä vajaa kilometri. Pelastuuko se maailma noin vähällä? Voin muistaa tämänkin karrikoidusti väärin, mutta ainakin se "kuume" siihen hybridiin katos siinä paikassa.
Otsikko: Vs: halpa auto
Kirjoitti: Oksa - 18.01.18 - klo:08:52
mutta aatteleppa kuin vähällä pääsis jos 20% nykyisen tehosta tartteis agrin pyöritykseen.   elikkä pensaa tahi tupaöljyä menis vain hitunen nykyiseen kulutukseen verrattuna.      ja silti kuski väsyis ennen kuin auto, kuten se tutkija sanoi!
Otsikko: Vs: halpa auto
Kirjoitti: Varjo79 - 18.01.18 - klo:09:59
lappeen rannalla keksivät että voishan nuo hyrpidiautotkii tehä halvalla kun vaan joku viittis!   ihan järkevältä kuulosti.   mahtais pikkasen harmittaa näitä nykyisia hyrpidejä ostaneita jos puoleen hintaan saisi uuden paremman.                  ja taas maailma pelastuu.        ite en ymmärrä miksi joka pikkukotterossakii tarttee jo reilu sata hepoa että liikkuu kun ei noissa vanhoissa uunoissa ollu kuin reilu 50 ja silti kiusasi isompia.   ja oli yhtä tilavia kui nykykiikut!

Joo nämä nyky kinnerit painaa suhteessa lähes saman mitä isot tai ainakin keskikokoset autot aikasemmin.

Massan liikuttaminen nyky kaupunti liikenteessä vaatii tuota voimaa. Toinen asia on nämä mukavuus jutut/hilavitkuttimet.
Eli on ilmastointia penkin,peilien,etu ja taka lasin lämmitystä joissain mys takapenkir lämpiää. Sitte on navia~media keskusta näyttöineen.

Sitte nämä turva varusteet tarvii virtaa on ajon vakautusta luiston estoo abs systeemi tutkaa sähköistä ohjaustehostinta jne.

Eli nyky kotterot tarvii laturinkin kautta paljon tehoo toimintoihinsa.

Ennen voi diiselistä heittää akun ja laturin mettään niin pelas vielä. Nykyään ei todellakaan toimi.
Otsikko: Vs: halpa auto
Kirjoitti: Jätkä - 18.01.18 - klo:13:57
lappeen rannalla keksivät että voishan nuo hyrpidiautotkii tehä halvalla kun vaan joku viittis!   ihan järkevältä kuulosti.   mahtais pikkasen harmittaa näitä nykyisia hyrpidejä ostaneita jos puoleen hintaan saisi uuden paremman.                  ja taas maailma pelastuu.        ite en ymmärrä miksi joka pikkukotterossakii tarttee jo reilu sata hepoa että liikkuu kun ei noissa vanhoissa uunoissa ollu kuin reilu 50 ja silti kiusasi isompia.   ja oli yhtä tilavia kui nykykiikut!

Joo nämä nyky kinnerit painaa suhteessa lähes saman mitä isot tai ainakin keskikokoset autot aikasemmin.

Massan liikuttaminen nyky kaupunti liikenteessä vaatii tuota voimaa. Toinen asia on nämä mukavuus jutut/hilavitkuttimet.
Eli on ilmastointia penkin,peilien,etu ja taka lasin lämmitystä joissain mys takapenkir lämpiää. Sitte on navia~media keskusta näyttöineen.

Sitte nämä turva varusteet tarvii virtaa on ajon vakautusta luiston estoo abs systeemi tutkaa sähköistä ohjaustehostinta jne.

Eli nyky kotterot tarvii laturinkin kautta paljon tehoo toimintoihinsa.

Ennen voi diiselistä heittää akun ja laturin mettään niin pelas vielä. Nykyään ei todellakaan toimi.
Osa näistä nyky bensa/diesel autoista on ohjelmoitu vielä siten että auton akun lataus ei kuulu ensisijaisesti laturin tehtäviin. Saadaan kuulemma hiilidioksiidi päästöjä pienennettyä. Tuollasta väitti TM tai Moottori lehti äskettäin.
Otsikko: Vs: halpa auto
Kirjoitti: nestori2 - 18.01.18 - klo:14:24
Kyllä sitä polttomoottoriautostakin voidaan tehdä taloudellinen samalla tavalla, kun unohdetaan, että sen ei tarvitse kiihtyä alle kymmenen sekunnin nollasta sataan ja otettaan turhaa painoa ja kokoa pois. Tasaisella 100-120 km/h nopeudella ei auto tarvitse kuin ehkä parinkymmene kilowatin tehon ja vaihdevälitykset voi hyvin tehdä niin, että huippunopeus on luokkaa 120-130 km/h. ja auton oko yleensäkin, useimmat tulevat aivan hyvin toimeen B-segmentin autolla, siis esim. Fiesta ja Polo. Kummatkin aivan loistavia ajettavia, ei ratin takana tajua ajavansa pikkuautolla. Akut ovat edeleenkin hybridien ongelma, tuovat satoja kiloja lisää painoa, joka taas merkitsee lisää energiakulutusta. Jos tuollaiseen "pikkuautoon" pistetään optimaalinen moottori, vähän tehoa, mutta hyvä vääntö alhaisilla käyntinopeuksilla, niin kulutus menee alle kolmen litran/100 km.
Otsikko: Vs: halpa auto
Kirjoitti: Oksa - 18.01.18 - klo:16:41
juuri tuo ihmetyttää!   ite kävin kokasemassa 500 viiatin mut en ikuna ota moista poloista kun miun vanha 70 sl uno hakkaa tuon mennen tullen.  miks nuista uusista pitää tehä tollasia?  ei se maailma pelastu jos urea koneita miljoona ja sata vanhaa kunnon konetta!
Otsikko: Vs: halpa auto
Kirjoitti: Antidesantti - 18.01.18 - klo:17:10
Autothan on halapoja. Mutta net pääle tulevat verot Suomesa...     :o
Otsikko: Vs: halpa auto
Kirjoitti: Oksa - 18.01.18 - klo:20:33
juuripa tuo.   ite en meinaa enää valtiota lihottaa uutella autolla.   ( en kyllä semmosella osais ajaakaan )
Otsikko: Vs: halpa auto
Kirjoitti: lypsyukko - 18.01.18 - klo:20:52
Vaikka sinne pieneen autoon vielä mahtuis kunnolla istumaankin, niin kyllä mä ainakin olen siinä uskossa, että mahdollinen rauta ympärillä on turvallisuus tekijä. Tänään nettiotsikoissa on ollut eilinen kolari ... pienet lapset menehtyi ja isä oli puristuksissa, autona pieni Suzuki, vastaantulija loukkasi lievästi kätensä. Vaikka 2005 vuoden focus on tainnut saada törmäystestissä 5 tähteä ja 2002 mallin passatti 3, niin kyllä mä silti ajaisin ennemmin sillä passatilla. Tosin passattia en ole katsonut sillä silmällä, focusta olen. Suora perillinen jostain t-foortin ajoilta.
Otsikko: Vs: halpa auto
Kirjoitti: nestori2 - 18.01.18 - klo:23:40
Kyllä autojen kolariturvallisuus perustuu enemmän hallittuun pellin kasaanmenoon kuin kovaan pelliin. Ihminen kestää kai noin 8 g:n  paineen, sitten lähte henki. Nokan hallittu muodonmuutos vähentää tuota g-voimaa kolaritilanteessa. Totta on se, että mitä painvampi on auto, sen paremmin se pärjää kolaritilanteessa. Mutta jos rekka tulee vastaan samaa kaistaa, niin kaikki henkilöautot ovat heikoilla.   Minulla oli aikoinaan ensimmäsenä autona Volvo Amatzon, kaksiovinen, paino oli 1060 kg. Nykyään on Ford Fiesta, painoa 1150 kg. Että on autot  50 vuoden aikana jonkinverran vankistuneet. Se on ihan varma, että kolaritilanteessa tuo Volvo nykymitoilla on melko turvaton, vaikka sitä tuohon aikaan pidettiin turvallisuuden esikuvana, vakiona olivat mm. turvavyöt ja niskatuet. Ei Fiestan ja Focuksenkaan painoero suuri ole, noin 120 kg, vaikka ulkomitoista voisi muuta päätellä.
Otsikko: Vs: halpa auto
Kirjoitti: montöör - 19.01.18 - klo:07:28
Kyllä sitä polttomoottoriautostakin voidaan tehdä taloudellinen samalla tavalla, kun unohdetaan, että sen ei tarvitse kiihtyä alle kymmenen sekunnin nollasta sataan ja otettaan turhaa painoa ja kokoa pois. Tasaisella 100-120 km/h nopeudella ei auto tarvitse kuin ehkä parinkymmene kilowatin tehon ja vaihdevälitykset voi hyvin tehdä niin, että huippunopeus on luokkaa 120-130 km/h. ja auton oko yleensäkin, useimmat tulevat aivan hyvin toimeen B-segmentin autolla, siis esim. Fiesta ja Polo. Kummatkin aivan loistavia ajettavia, ei ratin takana tajua ajavansa pikkuautolla. Akut ovat edeleenkin hybridien ongelma, tuovat satoja kiloja lisää painoa, joka taas merkitsee lisää energiakulutusta. Jos tuollaiseen "pikkuautoon" pistetään optimaalinen moottori, vähän tehoa, mutta hyvä vääntö alhaisilla käyntinopeuksilla, niin kulutus menee alle kolmen litran/100 km.



Noinhan moni sanoo, ei tarvii mitään hienouksia. Auto(tai konekauppaan) mennään ostamaan se
itselle sopivin ja usein myös paras vaihtoehto. Kaupat tehdään kuitenkin siitä kaikilla herkuilla olevasta
parhaasta mallista. Noottaa relukse malli.   ps käytetty mopoauto??
Otsikko: Vs: halpa auto
Kirjoitti: Jätkä - 19.01.18 - klo:08:48
Kyllä autojen kolariturvallisuus perustuu enemmän hallittuun pellin kasaanmenoon kuin kovaan pelliin. Ihminen kestää kai noin 8 g:n  paineen, sitten lähte henki. Nokan hallittu muodonmuutos vähentää tuota g-voimaa kolaritilanteessa. Totta on se, että mitä painvampi on auto, sen paremmin se pärjää kolaritilanteessa. Mutta jos rekka tulee vastaan samaa kaistaa, niin kaikki henkilöautot ovat heikoilla.   Minulla oli aikoinaan ensimmäsenä autona Volvo Amatzon, kaksiovinen, paino oli 1060 kg. Nykyään on Ford Fiesta, painoa 1150 kg. Että on autot  50 vuoden aikana jonkinverran vankistuneet. Se on ihan varma, että kolaritilanteessa tuo Volvo nykymitoilla on melko turvaton, vaikka sitä tuohon aikaan pidettiin turvallisuuden esikuvana, vakiona olivat mm. turvavyöt ja niskatuet. Ei Fiestan ja Focuksenkaan painoero suuri ole, noin 120 kg, vaikka ulkomitoista voisi muuta päätellä.
Vaikka paino nousee näitten lisälaitteittn takia, niin sitä painoa pudotetaan runsaasti auton korista näillä erikoisteräksillä, jotka eivät tykkää oiken ruosteesta tai hitsaamisesta. Eli se täydet viisi tähteä Euro NCAP:n törmäystesteissä saanut auto on kymmenen vuoden ja yli 300 0000km päästä on juuri sellainen, miten ruostunut ja hitsailtu se auto on.
Otsikko: Vs: halpa auto
Kirjoitti: kantola - 19.01.18 - klo:09:04
Kertakäyttökamaa, nykyään mitään ruostesuojauksiakaan missään. Ja täällä kun ajelet 5 kuukautta vuodesta suolaukon perässä niin rapeita ovat.
Otsikko: Vs: halpa auto
Kirjoitti: montöör - 19.01.18 - klo:09:54
Kertakäyttökamaa, nykyään mitään ruostesuojauksiakaan missään. Ja täällä kun ajelet 5 kuukautta vuodesta suolaukon perässä niin rapeita ovat.


Eipä lentäväituhippikään noteeraa pohjavesien pilaamista suolalla. Lentokoneesta voi
myöhästyä, jos ei tietä kentälle ole suolattu. Noottaa, mites kävi eilen kun olikin pakkasta.
Otsikko: Vs: halpa auto
Kirjoitti: Oksa - 19.01.18 - klo:17:02
mutta ihan ko tosiaan;  ostat autosi sen takia että se on turvallinen!?????   miä olen opetellu ajamaan siten et ei pelti kolise ja siten on tullu muutama kymmen jo pyörittyä tiellä.   ja kun joku toinen töppää ewn ole ekana pitämässä oikeuksistani kiinni.   miunkii tojossa ja ( puntossa) on myös jarrut.       usein näkee et onhan se hyä et on turvavarusteet kun pää on täynnä kusta!  miä ajan nyt toiset väistäköön!!!
Otsikko: Vs: halpa auto
Kirjoitti: lypsyukko - 19.01.18 - klo:21:06
mutta ihan ko tosiaan;  ostat autosi sen takia että se on turvallinen!?????   miä olen opetellu ajamaan siten et ei pelti kolise ja siten on tullu muutama kymmen jo pyörittyä tiellä.   ja kun joku toinen töppää ewn ole ekana pitämässä oikeuksistani kiinni.   miunkii tojossa ja ( puntossa) on myös jarrut.       usein näkee et onhan se hyä et on turvavarusteet kun pää on täynnä kusta!  miä ajan nyt toiset väistäköön!!!

Joskus sillä ei ole lopputuloksen kans mitään tekemistä oliko syy ittes vai vastapuoles. Ihan jokaista risteyksestä eteen tai nokkaan ajajaa ei vaan voi eikä ehdi väistää.
Otsikko: Vs: halpa auto
Kirjoitti: Oksa - 20.01.18 - klo:07:46
niinpä tietysti.  mutta tuota, kun istunna joissain uusissa koslissa sisällä, ihmetelly niitä katvealueita joita on nuilla turvajutuilla saatu aikaan.  piarin taakse jää aiak sopivasti isokin kottero.    joskus miettiinnä kuin helekeutin valoisa ja avara näkyvyyteltään oli esim. 128 fiude.   ja hiton helppo pyöräyttää taskuun parkkiin kun joka kulma näky hyin.      nykysistä ei pikkuautoista varsinkaan pysty sanomaan etes missä se perä on.
Otsikko: Vs: halpa auto
Kirjoitti: metsajussi - 20.01.18 - klo:10:49
Sen verran vanhaksi lienen minäkin jo tullut että tykkään autoista joista näkee ulos ja jotka on helppo hahmottaa ilman tutkia ja kameroita.

Kaveri meinasi peruuttaa farkkunsa mun ek:n trukkipiikkeihin jotka oli laskettu maahan ja kärjet maasta viistosti ylhäällä. Tutka ei toiminut kun oli lumessa ja jäässä, ja kuulemma muutenkaan ne eivät huomaa välttämättä tuollaista sopivalla korkeudella lähes vaakatasossa sojottavaa estettä... onneksi ehdin huitomaan ennen kuin kirskahti. Kaveri näki ne itse ennen peruuttamista kyllä, mutta tuli arviointivirhe niin piikkien pituuden kuin farkun perän suhteenkin. Mitäänhän sieltä ei näe viimeiseen 5 metriin eikä peilistäkään ole apua kun este on kapea ja keskellä perää. Tarkoitus oli kuitenkin peruuttaa lähelle niitä piikkejä.
Otsikko: Vs: halpa auto
Kirjoitti: lypsyukko - 20.01.18 - klo:18:57
Vanhasta farkku Accordista ei ainakaan näe taaksepäin oikeastaan mitään. Jos peräkärryäkin yrittää peruuttaa vaikka kaupalla säkkikasan viereen on paree käyrä avaamas peräluukku. Tosin on tuolla tyylillä joku peruuttanut tarkasti ilman sitä kärryä , lopputuloksena perälunkku solmus ja seinän kipsilevyt hajalla. Tänään sain ensimmäisen autoni missä on parkkitutkat, tosin testattu on vasta etupää. Alkoi piipittää kun suojaan ajoin. Peruuttamista en ole oikeastaan edes kokeillut, mutta sen huomasin , että takalasista ei näe juurikaan mitään. Tosin tämä oli tiedossakin, sillä samanlaista jonkun kerran olen tyyräillyt. No koukkua ei ole, joten helpottaa sen verta, ja täs ei tuon olemattoman loosterin kannen avaamisella mitään näköesteitä poisteta , porras perse kun on.
Otsikko: Vs: halpa auto
Kirjoitti: +200 - 20.01.18 - klo:19:54
Pitkään aikaan ole enää pakitellu parkkiruutuihin.Pysää vain ruudun viereen laittaa vilkunpäälle,painaa ok niin autohan menee ruutuun ihan itte 8)
Otsikko: Vs: halpa auto
Kirjoitti: Oksa - 20.01.18 - klo:20:00
ja nuin se tekee seuraavat 8-10 vuotta?     ite en kyllä hirveesti tykkää nuista jokka parkkipaikalla yrittävät tappituntumalle peruuttaa nuiten tutkiensa kanssa.    ja muutama merkki on korjaamojen mieliasiakkaita.      juuri tuollainen oli pajalla kun kävin tinuuttamassa tojon koukkua katastusta varten.
Otsikko: Vs: halpa auto
Kirjoitti: wolfheartscry - 20.01.18 - klo:20:16
Tuli Saksan reissula ajettua vuokra c-maxilla, jossa oli kaikki mahdolliset tutkat joka suuntaan. Alkoi vaan ärsyttämään jatkuva piipitys. Fokus kohdistui siihen piipityksen syyhyn, eikä reaalimaailmaan. Lopulta piti vaan ignoorata tuo ominaisuus ja ajella perinteisellä tyylillä eli itse arvioimalla etäisyydet. Helvetin informaatiotulva. Ei meikäläisen prosessori enää pysy perässä.

Toinen ärsyttävä ominaisuus oli automaattisammutus. Onneksi sen sai pois päältä, mutta aina uuden startin jälkeen piti deaktivoida, muuten sammutteli itse itseään aina pysähdyttäessä.
Otsikko: Vs: halpa auto
Kirjoitti: Oksa - 20.01.18 - klo:20:23
tuo oli hieno esimerkki uuden vuoden aattoiltana, tuo autosammutus.   porukka tuli autolla tienhaaraan ja stop, käynnistys ja ajo sivutielle ja stop ja uusi käynnistys ja siirto tien laitaan ja stop ja käynnistys ja nyt olikin se laita niin luikas ettäö eipä lähtenyt ylöspäin tiellä ja taas stop ja käynnistys ja siirto isoilla kierroksilla sutien siitä kolmen metrin matka ja sit taas stop ja käynnistys ja pysäköinti paikkaan.        kuskina nuorehko nainen.                      hieman herätti hilpeyttä muissakin.  mutta selitys oli että huollon jälkeen joku kaliprointi tekemättä.     vasta 3. päivä aikaa pajalla.        se sitä hienoa teknolokiaa.
Otsikko: Vs: halpa auto
Kirjoitti: lypsyukko - 20.01.18 - klo:20:32
No tuos kun tuota autokuumetta oli, tuli lueskeltua netistä kaikenlaista asiaan liittyvää. Yhdessä vaiheessa Mondeoita oli tehty noilla viina bensa moottoreilla. Eli olis pitänyt käydä 85 viina bensa. Sitten käyttäjä kokemukset suomen talvessa olikin ihan jotain muuta. Joku korjaamo päällikkökin sanoi, että mitä enemmän bensaa sen paree, eli 98 on paras valinta :)
Otsikko: Vs: halpa auto
Kirjoitti: +200 - 20.01.18 - klo:20:37
ja nuin se tekee seuraavat 8-10 vuotta?     ite en kyllä hirveesti tykkää nuista jokka parkkipaikalla yrittävät tappituntumalle peruuttaa nuiten tutkiensa kanssa.    ja muutama merkki on korjaamojen mieliasiakkaita.      juuri tuollainen oli pajalla kun kävin tinuuttamassa tojon koukkua katastusta varten.
En ajatellu ottaa riskiä ;D
Otsikko: Vs: halpa auto
Kirjoitti: icefarmer - 20.01.18 - klo:20:38
Tuli Saksan reissula ajettua vuokra c-maxilla, jossa oli kaikki mahdolliset tutkat joka suuntaan. Alkoi vaan ärsyttämään jatkuva piipitys. Fokus kohdistui siihen piipityksen syyhyn, eikä reaalimaailmaan. Lopulta piti vaan ignoorata tuo ominaisuus ja ajella perinteisellä tyylillä eli itse arvioimalla etäisyydet. Helvetin informaatiotulva. Ei meikäläisen prosessori enää pysy perässä.

Toinen ärsyttävä ominaisuus oli automaattisammutus. Onneksi sen sai pois päältä, mutta aina uuden startin jälkeen piti deaktivoida, muuten sammutteli itse itseään aina pysähdyttäessä.
tuo on justiinsa  "konenäön" ongelma, tuo informaation määrä ja sen käsittely.

eräs vaikea asia on robottiautojen kehittelyssä justiin saada tietokone keskittymään olennaiseen, ajatellaampa että räpsäistään valokuva vilkkaasta risteyksestä, ihmisaivoilla on aika uskomaton kyky ottaa käsittelyyn ne olennaiset asiat siitä informaatiosta mitkä justiin tuolla hetkellä on olennaisia kun  vertaa vaan siihen että ainakin toistaiseksi varmaan tietokone joutuu analysoimaan joka asian minkä kamera ja tutkat tai mitä välineitä havannointiin sitten käytetäänkään tuo päättävään komponentiin, on ilmeisen hankalaa opettaa lastuaivoa priorisoimaan tietoa, tämän takia sitte törmäysvarotin herjaa tien sivussa marjanpoimijan autoa tai kaistavahti lumiviirua asfaltilla yms yms.....
Otsikko: Vs: halpa auto
Kirjoitti: Hervast - 20.01.18 - klo:20:52
Tuli Saksan reissula ajettua vuokra c-maxilla, jossa oli kaikki mahdolliset tutkat joka suuntaan. Alkoi vaan ärsyttämään jatkuva piipitys. Fokus kohdistui siihen piipityksen syyhyn, eikä reaalimaailmaan. Lopulta piti vaan ignoorata tuo ominaisuus ja ajella perinteisellä tyylillä eli itse arvioimalla etäisyydet. Helvetin informaatiotulva. Ei meikäläisen prosessori enää pysy perässä.

Toinen ärsyttävä ominaisuus oli automaattisammutus. Onneksi sen sai pois päältä, mutta aina uuden startin jälkeen piti deaktivoida, muuten sammutteli itse itseään aina pysähdyttäessä.

-15 diisselimersussa jolla ajelin saksassa oli samat avut käytössä, mut ei nuo ärsyttäneet. Ingolstadissa oli torin alla kyllä niin ahdas parkkiluola että piti antaa piippailla ja sihtailla ite auto ruutuun. Peruutuskameran näyttö hiton kätevä, mut ihan yhtä hyvin se taitaa farkkugolffissakin toimia.

Startstoppihan on ihan ok varuste, toki tuos mersussakin jos painoit liian hentoisesti jarrua, niin saattoi vahingossa tärskähtää nokivasara tulille. Kun oppi tavoille niin hyvä varuste.

Yönäköä kaipailin mersuun, siellä autobaanalla kun veti pimeässä 120 lasissa omaa kaistaa lahivaloilla, niin eipä siinä ole mitäään tehtävissä jos tielle sattuis tulemaan vaikkapa joku elukka.
Otsikko: Vs: halpa auto
Kirjoitti: Oksa - 22.01.18 - klo:08:04
granjero.   eiks ilman nuita nykyhärpäkkeitä ajamaan kykenemättömät pitäis takseilla ajattaa?   kun taas osasivat jopa kylkikolarin !!!!   saaha aikaan!   ei kuulemma se ohitettu hijastannukaan kun jäi kyljen tielle,  kaistavahti ei hälyyttänny.     automyyjä nauro tuota että ei ole eka kerta  eikä varmasti viimonenkaa.     niiiin monenlaista tossunkuluttajaa nuihin värkkeihin uskoo kuin pässi suuriin sarviinsa.   ja jepet joutaa sit hoitaa loput!
Otsikko: Vs: halpa auto
Kirjoitti: metsajussi - 22.01.18 - klo:08:50
Eilen olin kaverin kyydissä modernissa Aasian ihmeessä. Sanoi että jokainen ajoonlähtö on kuin lentokoneessa.

Ensin painellaan ja piippaillaan tarkastuslistan mukaan riittävän montaa nappulaa:

- sammutusautomatiikka pois päältä
- luistonesto pois päältä
- turha TPMS-varoitus pois näytöltä (ei sopivia antureita talvipyörissä)
- sähköinen käsijarru pois päältä
- joku valoihin liittyvä valinta päälle
- nopeudenrajoitin päälle (80 km/h)
- (joku mitä en enää muista pois päältä)

Pip pip klik naks piip piip...

Sitten työnnetään lähtötehot päälle (automaatin kahva D-asentoon). Ja menoksi.

Kiva ja leppoisa ajaa kyllä.
Otsikko: Vs: halpa auto
Kirjoitti: Oksa - 22.01.18 - klo:15:59
ja kun tuolla liikkellä kattelee niin ainaki yks liikkellelähtö toimi on unohtunna.   lumipöllyssäkin pimiä auto, heikot tuijut edessä ja takana ei sit mitään.   aika ylleri kun tuollanen tikkuaskin kokoisella vilkun pilkulla varustettu onkin kääntymässä jonnekin vasemmalle.        kuin moni kuski tietääkään mistä ajovalot sais päälle?