Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Petri - 09.01.18 - klo:13:18

Otsikko: Vaimennin eli paineakku jälkiasennuksena etukuormaajaan
Kirjoitti: Petri - 09.01.18 - klo:13:18
Vanhaa etukuormaajani Vilskeen 1205 runkoa hitsautin ja tuli vain mieleen, että voisi kestävyyttä lisätä merkittävästikin, jos laittaisi (nyt puuttuvan) vaimennuksen siihen ylös-alas -liikkeeseen. Riittääkö pelkälle nostopuolelle vai kuuluuko homman luonteeseen, että saman liikkeen molempiin suuntiin pitää laittaa?
Otsikko: Vs: Vaimennin eli paineakku jälkiasennuksena etukuormaajaan
Kirjoitti: Utopiaa - 09.01.18 - klo:13:22
http://www.mp-lift.fi/lisavarusteet-muut-merkit.html Tommonen itellä jo toisessa kuormaajassa roikkunut ainakin 10000 tuntia. On ehdottomasti kannattava hankinta. Kuormaajan kestää paremmin ja tieajossa ei pompota läheskään niin paljoa.
Otsikko: Vs: Vaimennin eli paineakku jälkiasennuksena etukuormaajaan
Kirjoitti: mah - 09.01.18 - klo:14:21
Ei ole kuin nostavalla puolella paineakku. :-X
Otsikko: Vs: Vaimennin eli paineakku jälkiasennuksena etukuormaajaan
Kirjoitti: {o|o} - 09.01.18 - klo:15:11
Voin suositella.  Mutta tällä palstalla takavuosina joku kertoi laittavansa vaimentimen hanan kiinni hiekkaa kuormatessa. Hänen argumentit eivät minua vakuuttaneet :D
Otsikko: Vs: Vaimennin eli paineakku jälkiasennuksena etukuormaajaan
Kirjoitti: metsajussi - 09.01.18 - klo:18:41
Oikeaoppinen asennus on molemminpuolinen. Mulla on kyllä ollut yli 10 vuotta vain noston puolella eikä tuosta mitään ihmeempää ole seurannut - eihän siinä sen kummempaa tapahdu kuin silloinkaan kun laskee taakkaa nopeammin kuin mitä traktorista tulee öljyä toiselle puolelle. Edellyttäen ettei ole niin hienoa venttiililohkoa jossa on ns imuventtiili tms.

Pienituottoisella pumpulla ymmärrän tuon sorankuormausjutun - se on olevinaan parempi kun kauha lähtee nousemaan penkasta saman tien eikä 5 sekunnin päästä. Vaikka onhan tuohonkin jo tottunut.
Kauhaa tyhjentäessä on taas kiva kun kauha nousee 'itsestään' vielä ylemmäksi kun paino alkaa keventyä.

Mulla on ehkä hitusen turhan suuri se paineakku, koska käytän sitä samaa metsänosturin esiohjauksen paineakkuna ja se on valittu sitä ajatellen.
Otsikko: Vs: Vaimennin eli paineakku jälkiasennuksena etukuormaajaan
Kirjoitti: Hervast - 09.01.18 - klo:19:00
Eipä sitä puolilitraisen paineakun joustoliikettä juuri huomaa kuormaillessa. Ohjekirja muistaakseni neuvoo sulkemaan jouston pois käytöstä raskaiden nostojen ajaksi, mutta kestihän tuo 960 kuiken alkuperäinen akku sen 9000 tuntia vaikka ei sitä tullut lastaillessa pois kytkettyä.
Otsikko: Vs: Vaimennin eli paineakku jälkiasennuksena etukuormaajaan
Kirjoitti: arzyboy - 09.01.18 - klo:19:11
http://www.hydroll.fi/fi/yhteystiedot/yhteystiedot/
Tuolta hommasin. Jälkiasenteisena löytyy kahdesta etukuormaimesta. Toisesta hajosi parin vuoden jälkeen, mutta toisessa on kestänyt kohta kymmenen vuotta. Takuuseen tuli uusi. Nuo on mäntävaimentimia ja vaimennuksen määrää voi säätää muistaakseni typpikaasun määrällä. Samalla tavalla kuin esim. moottorikelkan iskareissa. Isä ottaa aina vaimennuksen pois päältä, mutta itse en koskaan. Vaatii tietenkin hieman erilaisen tekniikan esim. paskan kuormaamisessa patterista pellolla, koska jos kauha on yhtään kärki maata kohti niin sukeltaa välittömästi.
Otsikko: Vs: Vaimennin eli paineakku jälkiasennuksena etukuormaajaan
Kirjoitti: Dr.Who - 09.01.18 - klo:20:02
Hyvä ominaisuus, toisaalta en ole huomannut kun toisessa koneessa on tuo vaimennin ja toisessa ei.Tarkkuutta vativissa nostoissa ole kytkenyt paineakun pois, häirittee se pehmeys.Lähinnä trukkipiikkien kanssa lastaus ja purkuhommat.Muutoin ihan jees.
Otsikko: Vs: Vaimennin eli paineakku jälkiasennuksena etukuormaajaan
Kirjoitti: Oksa - 09.01.18 - klo:20:07
eiks nuo paineakut olekin lähinnä siirtoajoja varten. monessa hommassa vähän turhat.    kalvoja kuulemma syöneet alkutalvesta kuiun leipää kun haukkauksia ollu enempi kuin muina talvina.
Otsikko: Vs: Vaimennin eli paineakku jälkiasennuksena etukuormaajaan
Kirjoitti: Cutana - 09.01.18 - klo:20:44
Hydrolli ja sähköventtiilillä päälle/pois. Kepukan namiskuukkelilla hetkellisesti ja konsolissa katkaisn jos jatkuvampaa tarvista.
Ihan siinä konsolikiukaan vieressä ;D
Otsikko: Vs: Vaimennin eli paineakku jälkiasennuksena etukuormaajaan
Kirjoitti: Petri - 09.01.18 - klo:20:47
Tuo oksan siirtoajo on sellainen määrittelyssä... havainto monen harjurin etukuormaintyöskentelystä on tietty nykiminen: vipua nypyttämällä haetaan se oikea asento. Vaikka olisi millainen taakka kiinni... Ja itselläkin usein paali pihdeissä ajaa rytkäyttää etusen/t johonkin kuoppaan, jolloin huippukuorma on ihan jotain muuta kun se vesipallo siellä nokalla. Kaupoille siis, mars!
Otsikko: Vs: Vaimennin eli paineakku jälkiasennuksena etukuormaajaan
Kirjoitti: mah - 10.01.18 - klo:06:07
Oikeaoppinen asennus on molemminpuolinen. Mulla on kyllä ollut yli 10 vuotta vain noston puolella eikä tuosta mitään ihmeempää ole seurannut - eihän siinä sen kummempaa tapahdu kuin silloinkaan kun laskee taakkaa nopeammin kuin mitä traktorista tulee öljyä toiselle puolelle. Edellyttäen ettei ole niin hienoa venttiililohkoa jossa on ns imuventtiili tms.

Pienituottoisella pumpulla ymmärrän tuon sorankuormausjutun - se on olevinaan parempi kun kauha lähtee nousemaan penkasta saman tien eikä 5 sekunnin päästä. Vaikka onhan tuohonkin jo tottunut.
Kauhaa tyhjentäessä on taas kiva kun kauha nousee 'itsestään' vielä ylemmäksi kun paino alkaa keventyä.

Mulla on ehkä hitusen turhan suuri se paineakku, koska käytän sitä samaa metsänosturin esiohjauksen paineakkuna ja se on valittu sitä ajatellen.

Ei kai missään etukuormaajassa ole molemminpuoleista joustoa? :-X
Otsikko: Vs: Vaimennin eli paineakku jälkiasennuksena etukuormaajaan
Kirjoitti: Cutana - 10.01.18 - klo:06:48
Oikeaoppinen asennus on molemminpuolinen. Mulla on kyllä ollut yli 10 vuotta vain noston puolella eikä tuosta mitään ihmeempää ole seurannut - eihän siinä sen kummempaa tapahdu kuin silloinkaan kun laskee taakkaa nopeammin kuin mitä traktorista tulee öljyä toiselle puolelle. Edellyttäen ettei ole niin hienoa venttiililohkoa jossa on ns imuventtiili tms.

Pienituottoisella pumpulla ymmärrän tuon sorankuormausjutun - se on olevinaan parempi kun kauha lähtee nousemaan penkasta saman tien eikä 5 sekunnin päästä. Vaikka onhan tuohonkin jo tottunut.
Kauhaa tyhjentäessä on taas kiva kun kauha nousee 'itsestään' vielä ylemmäksi kun paino alkaa keventyä.

Mulla on ehkä hitusen turhan suuri se paineakku, koska käytän sitä samaa metsänosturin esiohjauksen paineakkuna ja se on valittu sitä ajatellen.

Ei kai missään etukuormaajassa ole molemminpuoleista joustoa? :-X
Tavallaan on,sehän tekee alipainetta ja jarruttaa toiselta puolen jos siellä mikään ei anna periksi. Herkempi noin molemmin puolin.
Otsikko: Vs: Vaimennin eli paineakku jälkiasennuksena etukuormaajaan
Kirjoitti: {o|o} - 10.01.18 - klo:07:24
Hydrolli ja sähköventtiilillä päälle/pois. Kepukan namiskuukkelilla hetkellisesti ja konsolissa katkaisn jos jatkuvampaa tarvista.
Ihan siinä konsolikiukaan vieressä ;D
Ymmärrän tuon, jos on koko ajan vaihtoa tarkan trukkipiikkityön ja jonkun muun välillä.  Mutta usein noin hieno systeemi on ihan rahan haaskausta.  Epätasaisella liikkuessa kuormaan kohdistuu voimia.  Ja silloin aina jokin joustaa: renkaat, hydeletkut tai teräs.  Tai kaasu vaimenninsylinterissä.  Jokainen voi valita, minkä niistä valitsee.  Tämä takavuosien argumentti vaimentimen poiskytkemiselle oli kuluminen.  Nuo muuthan eivät kulu :D
Otsikko: Vs: Vaimennin eli paineakku jälkiasennuksena etukuormaajaan
Kirjoitti: Oksa - 10.01.18 - klo:07:56
juu, ainakin trimassa on niiin onnettomat letkut että tuossa jouluna posahti turvan letku kun säikeet pullahti kuoresta ulos, ja kaikki ruosteessa.    arkena sit teettämään hieman laadukkaammat tilalle.
Otsikko: Vs: Vaimennin eli paineakku jälkiasennuksena etukuormaajaan
Kirjoitti: Mulkero - 10.01.18 - klo:12:12
Ihan jees varuste, kunhan vaan muistaa triplata rasvaustiheyden. Se jatkuva liike on tehokas kuluttamaan puslia...
Otsikko: Vs: Vaimennin eli paineakku jälkiasennuksena etukuormaajaan
Kirjoitti: Cutana - 10.01.18 - klo:16:49
Hydrolli ja sähköventtiilillä päälle/pois. Kepukan namiskuukkelilla hetkellisesti ja konsolissa katkaisn jos jatkuvampaa tarvista.
Ihan siinä konsolikiukaan vieressä ;D
Ymmärrän tuon, jos on koko ajan vaihtoa tarkan trukkipiikkityön ja jonkun muun välillä.  Mutta usein noin hieno systeemi on ihan rahan haaskausta.  Epätasaisella liikkuessa kuormaan kohdistuu voimia.  Ja silloin aina jokin joustaa: renkaat, hydeletkut tai teräs.  Tai kaasu vaimenninsylinterissä.  Jokainen voi valita, minkä niistä valitsee.  Tämä takavuosien argumentti vaimentimen poiskytkemiselle oli kuluminen.  Nuo muuthan eivät kulu :D
Elvistelyä tai sitte tämmönen vanha ukko mitään hanoja kääntele :D
Ite värkkäilin,ei ollu pahan hintanen.
Otsikko: Vs: Vaimennin eli paineakku jälkiasennuksena etukuormaajaan
Kirjoitti: Monttu Simeon - 10.01.18 - klo:17:08
Aikoinaan kuikka 1416, tai sinnepäin se numero, asennettiin jälkeenpäin jousto. Paineakut molempiin suuntiin. Ei mitään tarvinnut korjata. Nykyisessä myös jousto jo siististi tehdasasennettuna palkin sisällä. On paineakut molempiin suuntiin.

Meitä on monenlaisia. Minulla jousto on aina päällä molempiin suuntiin. Ja nimenomaan trukkipiikkien kanssa pidän joustoa tärkeänä. Ei ole mulla tasaisia lastaus alueita. Jouston ansiosta en kaada tai säre haarukalla nostettavaa lastia, kun jousto antaa periksi haarukoita alle työntäessä ja pois vetäessä myös. Korkea taakka pysyy paremmin pystyssä jousituksen kanssa.
Otsikko: Vs: Vaimennin eli paineakku jälkiasennuksena etukuormaajaan
Kirjoitti: Hervast - 10.01.18 - klo:17:40
Quiken varaosakirjaa jos selailee, niin vaimennuksessa on yleensä 2 puolen litran typpipalloa, isommissa malleissa voi olla kaksikin palloa alasjoustolle, antaneko sitten progressiivisuutta toimintaan.
Otsikko: Vs: Vaimennin eli paineakku jälkiasennuksena etukuormaajaan
Kirjoitti: bdr-529 - 10.01.18 - klo:17:44
Ihan jees varuste, kunhan vaan muistaa triplata rasvaustiheyden. Se jatkuva liike on tehokas kuluttamaan puslia...

 Ei tapit puslista välisty vaan tapin reiät korvakkeista venyy eikä siinä auta rasvaukset. Onko muuten kukaan kokeillut näitä expandereita. Mitä sellainen tappi mahtaa kustantaa ek.aan?
Otsikko: Vs: Vaimennin eli paineakku jälkiasennuksena etukuormaajaan
Kirjoitti: Mr. M - 10.01.18 - klo:19:36
Pistin vuosia sitten 0.75l pallukan nostoletkuun ja hyvin on toiminut. Käytännössä aina päällä, joskus johonkin tellinkihommaan käännän hanan kiinni. Typpeä otan sen 60bar ja löysään painetta kunnes aisat alkaa laskea. Ajan myötä löysään lisää kunnes toimii tyydyttävästi. Tyhjällä kuormaimella systeemi pitää "ladata" laskemalla aisat nopeasti tyhjäkäynnillä, niin joustaa pehmeämmin.

Toisen traktorin Kuikassa pallukka on haaroitettu vasemman sylinterin letkuun ja siinä ei joustoa tahdo saada pelaamaan yhtä hyvin, ainakaan tyhjällä kuormaimella. Liekö vanhan kuikan aisat kevyemmät, tai kuormain muuten jäykkäliikkeisempi kuin Lännen hydraulisilla vakaimilla.
Otsikko: Vs: Vaimennin eli paineakku jälkiasennuksena etukuormaajaan
Kirjoitti: Petri - 11.01.18 - klo:10:04

Toisen traktorin Kuikassa pallukka on haaroitettu vasemman sylinterin letkuun ja siinä ei joustoa tahdo saada pelaamaan yhtä hyvin, ainakaan tyhjällä kuormaimella.
Pallukka on nyt tilattu. ja kunhan tulee, aletaan etsiä sijoituspaikkaa. Itsestäänselvästi ajattelin, että tietty ennen haaroitusta, mutta on  vaihtoehtoisiakin mahdollisuuksia?
Otsikko: Vs: Vaimennin eli paineakku jälkiasennuksena etukuormaajaan
Kirjoitti: metsajussi - 12.01.18 - klo:09:01
Mulla on kiinteä haara venttiililohkon lähdössä ja siitä letku pallukkaan joka on pysyvästi traktorissa kiinni. Sitä käytetään välillä muussakin kuin kuormaajassa :-)

En tarkoita että se pitää noin tehdä mutta vaihtoehtoja siis on.