Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: maaorja - 22.11.17 - klo:15:09
-
Kertokaas kuinka paljon laitatte hiekoitushiekkaa kilometriä kohden kyläteille ja minkälaista,että kansa on suht tyytyväinen tulokseen. Kalustot ja hintakin vähän kiinnostaisi myös...
-
Ei mitään hiekkaa tai muutakaan.
Oppivat ajamaan ja oppivat olemaan. Jos siellä ei mitään rekkarallia ole, niin liukkauden torjunta on turhaa.
Laittaa reunoihin jos ei kävelijät pysy pystyssä.
Tää nyt oli turhaa tietoa.
-
Kertokaas kuinka paljon laitatte hiekoitushiekkaa kilometriä kohden kyläteille ja minkälaista,että kansa on suht tyytyväinen tulokseen. Kalustot ja hintakin vähän kiinnostaisi myös...
https://www.taloon.com/sepeli-3-6-mm-1000-kg-suursakki/HBG-2005/dp?nosto=nosto_0000_ostivatmyos
Kalusto on vielä hankintalistalla, tällä hetkellä ämpäri ja äyskäri.
-
koskas kansa on tyytyväinen hiekoitukseen? eiks se ole niin että aina joku pitää sitä liikana ja joku taas vähäisenä? tuota 0-8 tavaraa aina sen mukaan mikä on pinta ja muoto. suoralla ei paljon näköä enempää mutta mutkaan sitten reilummin jne.
-
1tn/km 1_8mm suolahiekka paras
-
1tn/km 1_8mm suolahiekka paras
Täällä valtiontien varrella, jossa ei kait ole enää moneen vuoteen ollut "talvikunnossa pitoa" tuo tuntuu luksukselta. Auraukset tehdään vuorokauden kuluttua sateen alkamisesta. Lumi lintataan tienpintaan ja sitten kolistellaan pyörtänöltä lumet. Jäätikköä vastaan taistellaan filleri hiekalla ja silloin tiessä voi hetkellisesti nähdä "likaisia" raitoja. Muutaman metrin välin likainen raita, mutta siinä on vaan väri, ei hiekkaa. Terveiset urakoitsijalle, toivottavasti sopimuksesi loppuu mahd. pian !
-
Leca hiekoitusmurske on kevyttä, mutta kallista. Pitää märällä iljanteella jalan alla paremmin kuin sepelipapu. Ei tuki pihakaivoja eikä tarvitse harjata keväällä; lecamurske vain häviää jonnekin, pölynä.
-SS-
-
Leca hiekoitusmurske on kevyttä, mutta kallista. Pitää märällä iljanteella jalan alla paremmin kuin sepelipapu. Ei tuki pihakaivoja eikä tarvitse harjata keväällä; lecamurske vain häviää jonnekin, pölynä.
-SS-
Vähän niinkuin apulannat varastokirjanpidosta.
-
1tn/km 1_8mm suolahiekka paras
Kiitoksia! Hiekoituksen sopiva käyttömäärä ei näköjään ole monenkaan hepun tiedossa.. ;)
-
mutta mikä oikein on sopiva? urakoijatkin käyttää sitä tarpeen ja kelin mukaan. jopa kaupuntissa..
-
Nykyään tuntuu talvisin teiden kunnossapito olevan tosiaan suurimmalta osin liukkauden torjuntaa eikä lumen aurausta. Itsellekin miettinyt jotain koneellista vaihtoehtoa hiekoitukseen kun pihat on tappavan jäisiä lähes koko talven. Huomenna taas menee plussalle ja vettä tulee... Kylätie peilijäällä.
-
Niinhän se menee että toiset soittelee kun ei potkukelkalla pääse mihinkään kun kävit xxxkele hiekottamassa ja toiset murtaa ranteensa jos on neliökin jäänyt ilman hiekkaa jossain risteyksessä.
-
Uskallan myös olla eri mieltä siitä, että ennen oli paremmin. Kyllä ainakin Varsinais-Suomen mutkaiset hiekkatiet olivat 1970-luvullakin melkoisella polanteella; lisäksi hiekkaa pudoteltiin lähinnä jyrkkiin mäkiin, potkukeltkalal tosiaan pääsi naapurikylään helposti. Ja olipa muutamia teitä 50-luvulla, joissa ei ollut talvikunnossapitoa lainkaan.
Semmoisen asfaltoidun kantatienkin pinta oli lumipeitteinen, uria alkoi 70-luvulla tulla, nastojen mukana, sitten ajettiin höylällä pyörien väliin jäävä polanne urille. Nykyään useimpina päivinä on kesäkeli, aurauksen ja suolauksen ansiosta. Pienetkin tiet on levitelty koko matkalla hiekkaa.
-SS-
-
Leca hiekoitusmurske on kevyttä, mutta kallista. Pitää märällä iljanteella jalan alla paremmin kuin sepelipapu. Ei tuki pihakaivoja eikä tarvitse harjata keväällä; lecamurske vain häviää jonnekin, pölynä.
-SS-
Vähän niinkuin apulannat varastokirjanpidosta.
😄
-
ja nyt, kun on niin helekutin hyät talvirenkaat, porukka ei osaa enää ajaa ollenkaan talvikelillä. kujin ihmeessä silloin aikanaan selvis etes pihasta niillä nokian hiihtoliiton hakkapeliitoilla? jostain kumman syystä nykyään pitää olla kesäkeli ympäri vuoden. ite en hiekoita kuin vain tarpeeseen.
-
Nussu nussun, kyllä hiekka kuuluu talviselle tielle samalla tavalla kun kondomi vehkeeseen pantaessa thaimaalaista ladyboyta kakkoseen. Onhan hiviin lääkkeet, mutta kukaan ei silti tahdo luopua turvaseksistä. Niitä paria hiekanjyvää jää kaipaamaan torpan mummo kahden lapsenlapsen kanssa kun palokunta avaa rutistunutta skodaa voimapihdeillä ja ambulanssi on jo käännytetty pois paikalta.
-
eikö ajotietokone reakoinu vai mikä vikana? noi on vaan niiin turhia mussutuksia kun ei auto pysy hallussa.
-
Pari peräkkäistä soittoa hiekottajalle:
- eikö sitä santaa nyt saa tuonne kunnolla kun ei tahdo tiellä pysyä nastoillakaan ?!?
- voi voi miksi sitä ei voi jättää edes reunaan hiekatonta kaistaa? Tämä mummo ei jaksanut kauppaan saakka kun ei potkukelkka enää kulje kun niin hiekoitettu kaikki...
-
eikö ajotietokone reakoinu vai mikä vikana? noi on vaan niiin turhia mussutuksia kun ei auto pysy hallussa.
Luuletko mummun skodassa olevan apsit, gepsit, epsit mitä kaikkea? Ei.
-
mitään tonnimääriä tosiaan vaikea kenenkään laittaa.. kelin ja liikennöinnnin mukaanhan se hiekoitus tulee hoitaa... kas 4-8 on hyvää tavaraa.. mäet, kurvit ja kallistukset tietenkin reilummin mutta keliolosuhteet sen ratkaisee.. ei laskennalliset tonnit... se on hyvä jokaisen muistaa kun kiinteitä hintoja talvihoidoista antavat..
-
mutta jos laittais vaan sellasen tasen maton kuin kesällä soratielle? jopa pysyis se skota tiellä... tahi ei.
-
Uskallan myös olla eri mieltä siitä, että ennen oli paremmin. Kyllä ainakin Varsinais-Suomen mutkaiset hiekkatiet olivat 1970-luvullakin melkoisella polanteella; lisäksi hiekkaa pudoteltiin lähinnä jyrkkiin mäkiin, potkukeltkalal tosiaan pääsi naapurikylään helposti. Ja olipa muutamia teitä 50-luvulla, joissa ei ollut talvikunnossapitoa lainkaan.
Semmoisen asfaltoidun kantatienkin pinta oli lumipeitteinen, uria alkoi 70-luvulla tulla, nastojen mukana, sitten ajettiin höylällä pyörien väliin jäävä polanne urille. Nykyään useimpina päivinä on kesäkeli, aurauksen ja suolauksen ansiosta. Pienetkin tiet on levitelty koko matkalla hiekkaa.
-SS-
Eteläisemmässä suomessa tuo hiekotus ja suolaus on selvästi aktiivisempaa.
Pohjoisessa aika harvoin edes tulee keliä jolloin tarvii hiekottaa. Tiet on pääsääntöisesti jäässä ja alaterällä rapattuja, jolloin pinta on aika pitävä. Sit kun tulee plussaa niin pahimpiin paikkoihin tulee hiekkaa.
-
ja kun tietää miten katoavaa luonnonvaraa on kunnon hiekoitustavara niin sitä ei kehtaa hölvätä yhtään enempää kuin on tarve. soraharjut kadonneet ja kalliot samaa tietä. koskahan alkaa kierrätys? hiekoitusmurske on jo hinnoissaan. kohta joku keksiii käyttää uudelleen. kunhan joku kertoo ymppikeskuksen jumallalle miks!
-
Sopivasti on mielestäni osannu meidän yksityistien urakoitsija liukkautta torjua. Eihän se tietysti kaikille kelpaa. Hinattavalla levittää. Kertoi, että kun on traktorissa ketjut vaan etupyörissä niin joskus ei tiedä pitäiskö ajaa hitaasti vai nopeasti, kun vesimärkä jää on kovin liukas. Nuppikuorma mursketta ei taida kahteen levitykseen riittää, seitsemän kilometriä on tie. Tosin saman katon alla on parin muunkin tiekunnan murskeet ja urakoitsija tilaa tarpeen mukaan kuorman mursketta vuorotellen eri tiekuntien laskuun teiden pituudesta riippuen. On joskus kasarilla tehty se hiekkavarasto, niin ei nykysora-auto mahdu kunnolla kippaamaan, hyvä kun nippanappa saa yhden lavallisen valutettua katon alle.
Itse torjun liukkautta vajaan kilometrin matkalta ja meidän tien murskeet on kans em. varastossa. Tarttis kyl olla kotonakin joku kasanloppu, joskus on vähän varovasti tarvinnu mennä sitä ekaa satsia hakemaan. Karistelen vaan ihan etukauhasta ja aika toispuoleisestikin. Pääsee sit mukulat toista puolta kelkalla. Ei oo maitoauton kuljettaja moittinu, mut rehuauton kuljettaja joskus oikein kehui! No silloin tiesin varautua eikä olis muuten päässy kelkalla sillä kertaa!
Tavara on vaihdellu, en tiedä siten onko useampi toimittaja ollu. Kalliomurske 0-16 meni kai sekin urakoitsijan koneesta läpi ja olis kohtuuhintaista. Sit on ollu jotain pestyä "liukassantaa" ehkä 4-8, mutta se oli ainakin tiekunnan toimitsijamiehen mielestä aika tyyristä. Monena vuonna jo on liukkaudentorjunta ollut aurausta kalliimpi kustannus vuositasolla.
-
Ylipaino ja pitkät kalsarit torjuu kans hyvin liukkautta.
-
Nyt kun näitä rengastestejä tehdään, niin käyttävätköhän ne radoillaan jotain emätinvoidetta.
-
Oman montun seulottua soraa on tullut käytettyä hiekoitukseen. Kauhasta kun roiluuttaa pahimpiin paikkoihin, niin kuution verran sitä saa hukkaantumaan kilometrille. Tasaisia tienkohtia on turha hiekoittaa, oppiivatpahan autoilijat ajamaan liukkaalla, kesäkeliä ei ole tarkoitus tehdä.
-
kaikkien liiasta hiekootuksesta nurisevien, hiekootusta vastustavien ja muuten vain välipitämättömien pitääs mennä kokeelehen yhyristelmällä ajelua sinne peilijäiselle tai huonosti hiekootetulle tielle.. viä joku maitoauto niin oppiis vähä tosiasioota..