Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Hevi - 29.10.17 - klo:15:38
-
Meillä on MF3095 jossa on tällainen pilottilaite nokalla. En ole käyttänyt sitä yli kymmeneen vuoteen, kun jotkut varoittivat siitä. Kone on talvella ollut aina narun nokassa ja lähtenyt hyvin käyntiin ilman pilottiakin. Tuli mieleen ostaa uusi pullo varoiksi, jos kovilla keleillä hiukan käyttäisi. Vieläkö joku näitä käyttää, ja mitä mieltä ollaan. Olisko jokin pilotti, joka ei olisi ihan niin jyty, eikä paha koneelle.
-
Kommenttien vähyys kertonee, ettei ko. laitetta juuri kukaan käytä
-
Miksi käyttäisit pilottia?
-
himppa huoltaa konetta nii ei tartte pilottia. ja jos koneen haluaa väljäks käyttää pilottia!
-
Ei se väljemmäksi tee mutta männät voi hajottaa kun potkii vastaan
-
öljytön kone huono tiivistymään. mulle ainakii vanhat koneenkorjaajat sanonu. leukku aikoinaan käyntiin pakkosyötöllä ja kivaa meteliä pitää kuivan rautan raksutus. täydet kierrokset heti!
-
Tuttavalla 3060E, talvella ei lähde käyntiin kuin lämmitettynä ja täkkien alta. Pilotteja ei kuitenkaan tohdi käyttää, hajoaa loputkin. Tota sen koneensa mehumaijaksi kiroamista alkaa kuulla varmaan tänäkin talvena.
-
Ettei vain ventiilit kantas?
-
Metka juttu, että aikanaan näitä pilottilaitteita myytiin hehkun korvikkeena.Tässä traktorissa ei ole hehkua lainkaan. Masinahan on kytketty sillai, että pilotti suihkuaa ainoastaan silloin ja vain silloin kun startti pyörii. Pieni mäntä painaa spraypulloa, ja ohutta putkea pitkin menee aine putsarikoteloon. Em tapa on käsittäkseni turvallisempi, kuin suihkuttaa ennalta roima annos ja sitten startata. kylmäkäynnistyslaitteesta tuossa ohjekirjassa puhutaan. Ilmeisesti näitä ei kovin monessa merkissä ole ollut. Käsittääkseni joissain pillareissa samantapainen on.
-
sotaväen vehkeissä noita pilottipumppuja oli, tuli vipu hyttiin missä luki jotta max kolme pumppausta mutta kyllä tais monesti pakkasessa käydä ekan minuutin pelkällä pilotilla, eikä se pakkosyöttö sen kuummempi oo kuin nykyisen sähkövehkeen kylmäkäynnistysohjelma, monesti toki sähkövehkeet tarttee jonku aikaa pyöriä että antureilta tulee tietoo ennenkuin käynnistyy :) ;) :D ;D
-
Meillä tuo pilottilaite tuhosi kolme mäntää kutoskoneesta. MF 2640. Koneremontin jälkeen laitoin hehkun. Pilotti oli sähkökäyttöinen ja siirsin sen johdot hehkulle. Nyt se lähtee käyntiin jopa 10 asteen pakkasesta hehkun kanssa. Ei sen paremmin. Lohkolämmitin kyllä käynnistää enemmästäkin. Pilottia en ole sen koommin käyttänyt missään.n. 30 vuoteen. Muut keinot pitää löytää. Kuten vaikka nuotio MF 165 öljypohjan alla. Tullut sekin testattua maastossa. Traktori säilyi sillä kertaa ehjänä. Paloi sitten myöhemmin hallin mukana.
-
Meillä kans hajosi taavetti joskus seitkyt luvulla pilotin käytöllä. Ei jaksanut kunnolla pyöräyttää, ja potkaisi takaisin. Meni vedet ja öljyt sekaisin. Olislo sylinteriputki katkennut, tai jotain. Siihen loppui pilotin käyttö tässä huushollissa.
-
pilotin kaa tarttee olla hyvin järki mukana. jokku ei vaan osaa annostella sitä. mutta kait se hätäratkasuna on ihan toimiva. jatkuvassa käytössä ei hyä.
-
Nämä uudet starttipilottiaineethan on paljon miedompia kuin vanhat, ei voi verrata kymmeniä vuosia sitten tapahtuneita juttuja nykypäivään. Starttipilotin käyttö on ihan vakiojuttu etenkin ison raudan kanssa ulkomailla. Lämpimiin maihin tehdyt koneet pyörii nollakeleissä tuskin lainkaan. Suomessakin näitä on, esim. 90-luvun jontikat, ***** mitä tahkoja: varjoon kun jätät kesällä parkkiin niin se on roikka leukaan tai pilotilla käyntiin.
-
Aivan. Olen taipuvainen uskomaan, että nuo entisaikojen rikkoutumiset johtuivat paljolti siitä, että yritettiin käynnistää täysin kylmää/kohmeista konetta. Reilu määrä piloittia imusarjaan ja starttaus
heikolla akulla. Kone ei tuossa tilanteessa tiennyt mihin suuntaan pyöriä, kun jo mosahti. Uskon kanssa, että sähköllä lämmitetty kone jota startti pyörittää sietää pyöriessään pienen sumupulssin vaurioitumatta.
-
Hetken aikaa kosaanilla pienellä liekillä imusarjaa kädenlämpöiseksi, kyllä lähtee
Toi nelitonninen on hehku rikki, ja lohkolämppäri vähän tehoton, tolla saanut sen käyntiin, vähän sahaamalla, sehän on vaan eduksi.
-
Wes Pandy näyttää mallia John Deeren kylmäkäynnistykseen
https://www.youtube.com/watch?v=EH2xv_OAz5o
-SS-
-
Eetteripohjaisella ei tule niin paljoa nakutusta
-
Harmaafergua oon käynnistellyt jonkin aikaa pilotilla. Ilmansuodattimeen pieni suihkautus ja pehmeästi pyörähtää käyntii n.
-
Kone ei käy pelkällä pilotilla, tarvii polttoainesuihkun syttyäkseen. Aika vaaratonta jos on järki mukana. Usein auttaa aivan pieni suihke. Toki lämmitys on paras.
-
paras ja turvallisin konsti tuohon perkkinssin käyntiinlähtöön on kuumailmapuhallin, imusarjasta vaan letku pois ja se tohottamaan täysillä ja tarttaa käyntiin ku kesällä ...
-
Kone ei käy pelkällä pilotilla, tarvii polttoainesuihkun syttyäkseen. Aika vaaratonta jos on järki mukana. Usein auttaa aivan pieni suihke. Toki lämmitys on paras.
Ei pidä paikkaansa tuo ensmäinen lause.
-
Korjaamolla näin kun käyttivät jarruosien puhdistusainetta pillotin korvikkeena, ajaa saman asian on moottorille pehmeämpi ratkaisu, sanoivat
-
Omiin koneisiin tuollaiset poppakonstit on täysin tuntemattomia, Skottivehkeet lähtee talvella käyntiin avaimesta, ilman kikkoja.
Saksalaista rautaa esitelleessä vanhat koneet tapahtumassa liki jokainen kone laitettiin tapahtuman rakennusaamuna käyntiin niinkin ihmeellisellä aineella kuin Kamferilla.
Sitä oli päämasinistilla semmoisessa suihkepumppupullossa ja sumuna annosteltiin imutorveen. Todella pehmeästi läksi Sakemannit tulille, muutoin olisi ollut vaikeaa. Aamulla lämpö oli nollan tuntumassa kun tätä tehtiin, ja tosiaan itselle oli ihmetys miten huonoja oli käyntiin lähtemään deutzit, mwm:t, mannit ja porchet... mutta kamferilla ne tärähti tosi nätisti käymään, ilman kolisteluja ilman kalkkeita.
Tuon kokemuksen myötä ääneni annan siis Kamferille suihkutettuna imusarjaan.
-
saiskohan tuota kamferia vielä nykyään? onko samaa mitä mummot pisti sokeripalalle?
-
saiskohan tuota kamferia vielä nykyään? onko samaa mitä mummot pisti sokeripalalle?
Tottahan toki, apteekkitavaraa https://www.yliopistonapteekki.fi/terveys-ja-apteekki/sydan/kamferi.html
-
saiskohan tuota kamferia vielä nykyään? onko samaa mitä mummot pisti sokeripalalle?
Tottahan toki, apteekkitavaraa https://www.yliopistonapteekki.fi/terveys-ja-apteekki/sydan/kamferi.html
Eikö tuo ns. kamferisprii ole lähinnä etanolia, vähän jotain eetteriä sekä hitunen aromia kamferipuusta. Eli käytännössä starttiaineena etanoli + eetteri ?
https://fi.wikipedia.org/wiki/Kamferitipat
-
Joskus semmosiin ongelmatapauksiin käyttäny,pollen potkuksi nimitetään,joku aasin tms. kuva siinä on. Toimiva aine,mieluiten niin että startatessa mahollisimman lähelle imusarjaa tupsaus.
Muitaki kokeillu vaan tuon havainnu toimivaksi.
-
Omiin koneisiin tuollaiset poppakonstit on täysin tuntemattomia, Skottivehkeet lähtee talvella käyntiin avaimesta, ilman kikkoja.
Saksalaista rautaa esitelleessä vanhat koneet tapahtumassa liki jokainen kone laitettiin tapahtuman rakennusaamuna käyntiin niinkin ihmeellisellä aineella kuin Kamferilla.
Sitä oli päämasinistilla semmoisessa suihkepumppupullossa ja sumuna annosteltiin imutorveen. Todella pehmeästi läksi Sakemannit tulille, muutoin olisi ollut vaikeaa. Aamulla lämpö oli nollan tuntumassa kun tätä tehtiin, ja tosiaan itselle oli ihmetys miten huonoja oli käyntiin lähtemään deutzit, mwm:t, mannit ja porchet... mutta kamferilla ne tärähti tosi nätisti käymään, ilman kolisteluja ilman kalkkeita.
Tuon kokemuksen myötä ääneni annan siis Kamferille suihkutettuna imusarjaan.
Taidat nyt puhua omias....
DeutzFaari ainakin hörähtää heti kun kone pyörähtää puoli rinkiä, ja ilman pirtuja.