Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Hevi - 10.08.17 - klo:20:21

Otsikko: Voitelurasvat
Kirjoitti: Hevi - 10.08.17 - klo:20:21
Mitenkä rasva pitäisi valita. Tappeihin olen käyttänyt grafiitti tai molybdeenisulffidirasvaa. kuulalaakereihin keltaista rasvaa
Otsikko: Vs: Voitelurasvat
Kirjoitti: Dr.Who - 11.08.17 - klo:07:26
Suurinpiirtein noin, mutta kyllä niihin tappeihin keltanenkin käy.Kun vaan rasvaa on.Musta ei sitten olekaan laakereille, eikä missään nimessä nivelhaarukoihin.Nivelristikoissa on tullut käytettyä venyvää punaista tai vihreetä kestäävät vettä paremmin.
Otsikko: Vs: Voitelurasvat
Kirjoitti: Oksa - 11.08.17 - klo:07:40
kuusi rasvatyyppiä' käyttöön!  jokaisella oma rässi ja siitä se alkaa talousnousu     mikä käy mihinkii?
Otsikko: Vs: Voitelurasvat
Kirjoitti: Rampe - 11.08.17 - klo:07:58
Yleiskäyttöön Esim. Litiumkompleksirasva. Erittäin hyvä kovan kuormituksen vierintälaakerointeihin ja parempi liukulaakereissakin kuin monet peruskurat. Teboil Multipurpose Ht ja vastaavat muut.

Tappeihin jos pelkästään, niin Esim. Kalsiumrasva. Teboil Solid ja mitä muita onkaan.

Otsikko: Vs: Voitelurasvat
Kirjoitti: jariman - 11.08.17 - klo:08:50
Yleiskäyttöön Esim. Litiumkompleksirasva. Erittäin hyvä kovan kuormituksen vierintälaakerointeihin ja parempi liukulaakereissakin kuin monet peruskurat. Teboil Multipurpose Ht ja vastaavat muut.

Tappeihin jos pelkästään, niin Esim. Kalsiumrasva. Teboil Solid ja mitä muita onkaan.

Toveri bensiinin tuotteet kun jättää tuubeihin, jo vain kestää nivelet/ laakerit.
Eli parempiakin voitelurasvoja on.
Otsikko: Vs: Voitelurasvat
Kirjoitti: Ärrpää - 11.08.17 - klo:09:09

 PetroCanadian punaista tai jontikan vihreää, kumpi silmää enempi miellyttää.
Otsikko: Vs: Voitelurasvat
Kirjoitti: {o|o} - 11.08.17 - klo:09:37
Muistelen, että Tekniikan Maailma testasi taannoin vaseliinejä.  Tulos oli, että tärkeintä on rasvata, se millä rasvaat on pelkkää hifistelyä.
Otsikko: Vs: Voitelurasvat
Kirjoitti: lypsyukko - 11.08.17 - klo:10:33
Muistelen, että Tekniikan Maailma testasi taannoin vaseliinejä.  Tulos oli, että tärkeintä on rasvata, se millä rasvaat on pelkkää hifistelyä.
Noin määkin olen aina ajatellut. Silti tuo rasvaus on jotenkin sellainen juttu joka ei mun vartalolle sovellu. Tai ainakin sitä tekee mieli siirtää eteenpäin tai vaihtoehtoisesti muistella, että justiinhan mä oon ne rasvannu. Kerran olin Keskisellä samaan aikaan , kun yhden konehuollon huoltomies. Osti laatikollisen jotain ja jonkin merkkistä tarjous vaseliinia. Otti muuten väriltään kellertävää mustan sijaan. Siihen sanoi syyksi sen että musta niin sotkee. Muuta eroa ei ollut vaseliineissa huomannut :)
Otsikko: Vs: Voitelurasvat
Kirjoitti: Rampe - 11.08.17 - klo:11:55
Yleiskäyttöön Esim. Litiumkompleksirasva. Erittäin hyvä kovan kuormituksen vierintälaakerointeihin ja parempi liukulaakereissakin kuin monet peruskurat. Teboil Multipurpose Ht ja vastaavat muut.

Tappeihin jos pelkästään, niin Esim. Kalsiumrasva. Teboil Solid ja mitä muita onkaan.

Toveri bensiinin tuotteet kun jättää tuubeihin, jo vain kestää nivelet/ laakerit.
Eli parempiakin voitelurasvoja on.

Teboil tuotteet vain esimerkkinä kun muistin melkein ulkoa tuotenimet. Mutta onko faktaa mikä näistä tekee huonoa? Itellä ollut montaakin merkkiä käytössä. Kaikki pelannut kun muistaa oikea tyyppi oikeaan paikkaan.
Otsikko: Vs: Voitelurasvat
Kirjoitti: {o|o} - 11.08.17 - klo:12:08
Ei niistä varmaan mikään tee huonoja. 

Mutta helpottava tieto on se, että tärkeintä on rasvata, vähemmän tärkeätä millä vaseliinillä.
Otsikko: Vs: Voitelurasvat
Kirjoitti: MKR - 11.08.17 - klo:12:55
Kyllä tuo Rampen yleisohje rasvatyypeistä mielestäni aika hyvä on. Jos jotain näitä "punaisia" runsaspolyymeerisia rasvoja laittaa vierintälaakereihin, on menty vikaan. Kun taas tuo litiumkompleksisaentiminen rasva on ymmärtääkseni erittäin hyvä yleisrasva, paineenkesto on hyvä, tarttuvuus hyvä mutta ei silti aiheuta liikaa sisäistä kitkaa esim. vierintälaakereihin. Molybdeeni ja grafiitti sisältävät kumpikin myös hiovia ainesosia. Tärkeää on myös minkälainen perusöljy rasvassa on, ja sen yhdistäminen lisäaineisiin ettei esim. kuumassa päässä erotu perusöljy saentimesta jolloin öljy valuu notkeana esim. puomin kylkeä pitkin.

Ja "punainen" oli lainausmerkeissä, koska nuo värithän ovat ainoastaan väriaineita, ja jokainen valmistaja/tilaaja päättää itse mitä väriainetta rasvaan sekoitetaan, jos sekoitetaan. Tuo punainenkin on normaalisti ruskeaa ellei väriainetta ole lisätty...