Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Aholaha - 01.08.17 - klo:13:49
-
Olisko kellään vinkkiä mikä voisi olla vikana kun massikan ohjaus jumittaa tosi pahasti. Rattia pitää ihan tosissaan vääntää ja sekään ei tahdo riittää. Pumppu ja öljyt vaihdettu. Suodattimet myös tsekattu. Enää ei oikein keksi mikä vikana. Voisko vika olla siinä ratin takana orbitolissa? Se taitaa olla kuitenkin aika yksinkertainen laite? Voiko vika olla jossain anturissa tai tietokonepuolella?
Kiitos
-
Voisiko piorioteettiventtiili jumittaa, yks mahdollisuus on
Kiinniruostuneet olka akselin kartiorullalaakerit, näissä kun ei ole rasvanippaa
Alkuperäiseltään, ja on lujassa jos kartiolaakerit ruostuneet.
-
Orbitrol venttiilii rikki. Meni joku vuosi sit 4255 massikasta myös.
-
Ei se orbitrol ihan yksinkertainen ole joten jää siihenkin vikamahdollisuuksia. Perusajatus siinä on se että jos orbitrol ei saa öljyä niin rattia pyörittämällä se toimii samalla pumppuna ja imee öljyä jos vain jostain sitä saa. Siis ratin kääntäminen on ihan yhtä raskasta moottorin käydessä ja moottori sammutettuna, jos öljyä ei tule orbille asti.
-
Voisiko piorioteettiventtiili jumittaa, yks mahdollisuus on
Kiinniruostuneet olka akselin kartiorullalaakerit, näissä kun ei ole rasvanippaa
Alkuperäiseltään, ja on lujassa jos kartiolaakerit ruostuneet.
Onko tuo prioriteettiventtiili sama kuin tuo alla mainittu orbitolin venttiili? Kiitokset vinkeistä kaikille.
-
Olisko kellään vinkkiä mikä voisi olla vikana kun massikan ohjaus jumittaa tosi pahasti. Rattia pitää ihan tosissaan vääntää ja sekään ei tahdo riittää. Pumppu ja öljyt vaihdettu. Suodattimet myös tsekattu. Enää ei oikein keksi mikä vikana. Voisko vika olla siinä ratin takana orbitolissa? Se taitaa olla kuitenkin aika yksinkertainen laite? Voiko vika olla jossain anturissa tai tietokonepuolella?
Kiitos
Mitään tietokonetta tuossa mallissa ei ole.Sähköisiä systeemejä kyllä, nelivedon kytkentä ,tasauspyörästön lukko ja pikavaihde.Todennäköinen syy löytyy sieltä orbitrolista,ihmettelen kyllä että mikä siihen olisi tullut.Nosta etupää ylös ja kokeile kuinka raskas se on pyörittää kun kone ei käy.
-
Uusimmassa CT:ssä on juttu vastaavasta ongelmasta MF 3080:ssa. Vaatii 11 kohdan mittaustulokset virtaamista ja paineista jotta hydrauliikan kokonaiskuva tulee selväksi. On korkean virtauksen pumppu ja matalan virtauksen pumppu. on litratehovaatimukset tyhjäkäynnillä ja kierroksilla jne. Osta CT (Classic Tractor) elokuun numero. Siinä on 4 sivuinen juttu kuvineen ko. ongelmasta. Pääset paremmin jyvälle hommasta, kuin tällä saitilla pähkäillen. Ja vaikka et englantia ymmärtäisikään, niin kuvat ja taulukot opastaa.
Lycka til.
-
Jos sinulla ei ole huoltokorjaus manuaalia, tässä saitti josta voit sen tilata;
http://www.emanualonline.com/Other/Massey-Ferguson-MF4270-Tractor-Service-Repair-Manual.html
-tulee online versiona josta voit printtailla tarvitsemasi sivut. Virallinen tehdas versio.
Tästä sitten tarvittavat osat;
https://www.tractorjoe.com/parts/mt/tractor/b/massey-ferguson/m/4270/
- Lisäksi tarvitset paine ja virtaustesterin, esim; DHM404 Digital Hydraulic Multimeter £2.200:-, sekä esim. Hydrotechnik Multihandy 2020 testerin.
-
Onko olka-akseleiden laakerit ehjät? Toisissa kun ei ole nippoja laakereille niin joskus on jopa ruostunu jumiin.
-
Meinaakkona jotta jollai täältä neuvoja kysyvällä olis niin paljon riihikuivaa jotta olisi varaa 4270:llaa seisottaa ruostumiseen asti??;))))
Onko olka-akseleiden laakerit ehjät? Toisissa kun ei ole nippoja laakereille niin joskus on jopa ruostunu jumiin.
-
Jahas, meni juttu reisille taas niinkuin aina ennenkin.
-
Orpitroolissa on noin 30 osaa ja jos joku maallikko sen purkaa niin on ihme jos sen kokoamaan pystyy ja vielä saa sen toimimaan.
-
Orpitroolissa on noin 30 osaa ja jos joku maallikko sen purkaa niin on ihme jos sen kokoamaan pystyy ja vielä saa sen toimimaan.
Tarkkana saa olla. Mulla kävi niin että vaikka ammattilainen kasasi niin oli vahingossa mennyt sen jakoventtiiliin yhdistävän akselin suhteen pari osaa keskenään hiukan väärille 'pooreille'.
Lopputulos oli se että jos rattiin hipaisi niin se lähti vauhdilla pyörimään vastakkaiseen suuntaan. Onneksi ei ollut sormia ratin puolan takana :-))
Toinen orbitrol-ongelma oli tavallaan itseaiheutettu. Hyvin kovalla pakkasella piti lähteä kylmästä liikkeelle. Joku varoventttiilin tapainen siellä orbitrolin pohjimmaisena ilmeisesti joutui avautumaan kun jäykkä ööli ei oikein mennyt sinne minne piti. Venttiili sitten juuttui raolleen joko roskan vuoksi tai muuten vain. Jos koneella halusi ajaa suoraan niin piti koko ajan hiljalleen pyörittää rattia oikealle. Jos ei näin tehnyt niin lähti itsestään kääntymään vasemmalle. Oli aika hauska ajaa tiellä, koko ajan tasaisesti rattia pyörittäen....
Piti purkaa koko murikka ihan viimeisiä osia myöten ennenkuin sieltä pohjalta tulpan takaa löytyi syyllinen.
-
Niinkuin tässä viestiketjussa jo aiemmin olen esittänyt, kyseessä on sen verran monimutkainen hydraulijärjetelmä jossa moni muuttuja vaikuttaa toiseen ja kolmanteen. Jo sen vuoksi jos ei omaa aiemmin mainitsemiani testereitä on syytä kääntyä ammattilaisen puoleen ja kartoitta koko systeemi ongelman/ongelmien paikallistamiseksi.
Kaikki muu on muuten olettamusta.