Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: malanko - 12.02.17 - klo:11:02

Otsikko: New Holland L- ja TL-sarjan heikot kohdat
Kirjoitti: malanko - 12.02.17 - klo:11:02
Mitä mieltä em. koneista, varsinkin L-75-mallista, jota kaveri ostamassa? http://konedata.net/traktorit/new-holland/new-holland-l60-95-4635-7635/
Otsikko: Vs: New Holland L- ja TL-sarjan heikot kohdat
Kirjoitti: lypsyukko - 12.02.17 - klo:14:50
Pari vuotta vuosi tuhannen alussa omistin tuollaista huonosti pidettyä ja maailmaa näytettyä L-85:ta. Jos joku muu olis tuon käynyt koeajamassa, niin ostamatta olis jäänyt. Mutta näppärään ek koneeseen oli kuume ja sopivasti rahaa tilillä joten koeajo ja huono tinkaus ja nimet paperiin :( Tuo kait tekniikaltaan ihan normi fiat. Tykkäsin vasurilla käytettävästä suunnanvaihtimesta (mekaaninen) , mutta siitäkin oli synkrot loppu eli piti seisottaa jarrulla ennen suunnan vaihtoa. Ulosotto oli mulle siihen aikaan huippu ... 540/750 /1000 + ajo. Harmi vaan että tuo ulosotto metelöi niin että en oikein paljon uskaltanut käyttää omistukseni aikana. Omani kärsi kait kuumista aalloista, sillä tykkäs keittää vedätyksessä. Muuten kone oli normi turbotettu Iveco. Pumppuakin ruuvattu sinne 95 säädöille. Ainut mistä todella tykkäsin oli mielestäni ihan hiljainen hytti ja laadukkaat sisustusmateriaalit, koska niitä ei ollut saatu rikki aikaisemminkaan. Mulla tuli ehkä 300 tuntia, koska eipä tuolla paljon uskaltanut ylimääräistä ajella ...tosin ei mulla mitään hajonnutkaan. Nostolaitteen vivustokin oli saatu hajalle jo aikaisemmin ,en vaan millään keksi miten ja miksi. Mun omistamani oli kait yksilö , siitä huonosta hoidosta, rajusta käytöstä tai muusta johtuen ... Valtralta tuli, sinne meni , mutta katos heti rivistöstä , eli halvalla meni ulkoisesti nätti ja siisti . Alun perin kait perustraktorina ihan OK kampes hyvällä etunäkyvyydellä.
Otsikko: Vs: New Holland L- ja TL-sarjan heikot kohdat
Kirjoitti: Oksa - 12.02.17 - klo:15:50
todella huonosti pidetty tuo... ite monta kertaa kattonnu että jos/kun/uskaltais fiuden johonkin vaihtaa niin joku ällä olis miunkin mieleen noilla hiljaisilla hyteillä ja suht ketteränä koneena...                         eihän tu tilulilu ja atilulilu paljon poikkea kuin pelkkien sähkölisien kautta...         ite tykkään kun kompakti kokoinen ja kun toimii niin ihan ajettava...
Otsikko: Vs: New Holland L- ja TL-sarjan heikot kohdat
Kirjoitti: Oksa - 12.02.17 - klo:15:51
ai niin, net sähköt on noissa kyllä aika kökköjä!   mutta joku osaa myös nekin laittaa toimiviksi..    liekö monella muullakin merkillä samaa..
Otsikko: Vs: New Holland L- ja TL-sarjan heikot kohdat
Kirjoitti: lypsyukko - 12.02.17 - klo:18:35
Enää oikein ei muistu mitään, mutta kone oli ryömintä vaihteistolla. Jolla tosin ei mulle ollut mitään käyttöä. Sen lisäksi ne muut normit 12 ? Pikavaihteita ei ollut, joten ihan sitä parasta vaihdetta peltoalueelle ei tainnut olla olemassakaan. Onko noissa muuten koskaan pikavaihdetta. Vaihteethan muuten fiiatti maisen automaiset. Siis Opin paikka monelle muulle merkille.
Otsikko: Vs: New Holland L- ja TL-sarjan heikot kohdat
Kirjoitti: kylmis - 12.02.17 - klo:19:23
Pari vuotta vuosi tuhannen alussa omistin tuollaista huonosti pidettyä ja maailmaa näytettyä L-85:ta. Jos joku muu olis tuon käynyt koeajamassa, niin ostamatta olis jäänyt. Mutta näppärään ek koneeseen oli kuume ja sopivasti rahaa tilillä joten koeajo ja huono tinkaus ja nimet paperiin :( Tuo kait tekniikaltaan ihan normi fiat. Tykkäsin vasurilla käytettävästä suunnanvaihtimesta (mekaaninen) , mutta siitäkin oli synkrot loppu eli piti seisottaa jarrulla ennen suunnan vaihtoa. Ulosotto oli mulle siihen aikaan huippu ... 540/750 /1000 + ajo. Harmi vaan että tuo ulosotto metelöi niin että en oikein paljon uskaltanut käyttää omistukseni aikana. Omani kärsi kait kuumista aalloista, sillä tykkäs keittää vedätyksessä. Muuten kone oli normi turbotettu Iveco. Pumppuakin ruuvattu sinne 95 säädöille. Ainut mistä todella tykkäsin oli mielestäni ihan hiljainen hytti ja laadukkaat sisustusmateriaalit, koska niitä ei ollut saatu rikki aikaisemminkaan. Mulla tuli ehkä 300 tuntia, koska eipä tuolla paljon uskaltanut ylimääräistä ajella ...tosin ei mulla mitään hajonnutkaan. Nostolaitteen vivustokin oli saatu hajalle jo aikaisemmin ,en vaan millään keksi miten ja miksi. Mun omistamani oli kait yksilö , siitä huonosta hoidosta, rajusta käytöstä tai muusta johtuen ... Valtralta tuli, sinne meni , mutta katos heti rivistöstä , eli halvalla meni ulkoisesti nätti ja siisti . Alun perin kait perustraktorina ihan OK kampes hyvällä etunäkyvyydellä.
Se oli sitten vähän niinkuin kesäauto.
Otsikko: Vs: New Holland L- ja TL-sarjan heikot kohdat
Kirjoitti: lypsyukko - 12.02.17 - klo:19:38
Pari vuotta vuosi tuhannen alussa omistin tuollaista huonosti pidettyä ja maailmaa näytettyä L-85:ta. Jos joku muu olis tuon käynyt koeajamassa, niin ostamatta olis jäänyt. Mutta näppärään ek koneeseen oli kuume ja sopivasti rahaa tilillä joten koeajo ja huono tinkaus ja nimet paperiin :( Tuo kait tekniikaltaan ihan normi fiat. Tykkäsin vasurilla käytettävästä suunnanvaihtimesta (mekaaninen) , mutta siitäkin oli synkrot loppu eli piti seisottaa jarrulla ennen suunnan vaihtoa. Ulosotto oli mulle siihen aikaan huippu ... 540/750 /1000 + ajo. Harmi vaan että tuo ulosotto metelöi niin että en oikein paljon uskaltanut käyttää omistukseni aikana. Omani kärsi kait kuumista aalloista, sillä tykkäs keittää vedätyksessä. Muuten kone oli normi turbotettu Iveco. Pumppuakin ruuvattu sinne 95 säädöille. Ainut mistä todella tykkäsin oli mielestäni ihan hiljainen hytti ja laadukkaat sisustusmateriaalit, koska niitä ei ollut saatu rikki aikaisemminkaan. Mulla tuli ehkä 300 tuntia, koska eipä tuolla paljon uskaltanut ylimääräistä ajella ...tosin ei mulla mitään hajonnutkaan. Nostolaitteen vivustokin oli saatu hajalle jo aikaisemmin ,en vaan millään keksi miten ja miksi. Mun omistamani oli kait yksilö , siitä huonosta hoidosta, rajusta käytöstä tai muusta johtuen ... Valtralta tuli, sinne meni , mutta katos heti rivistöstä , eli halvalla meni ulkoisesti nätti ja siisti . Alun perin kait perustraktorina ihan OK kampes hyvällä etunäkyvyydellä.
Se oli sitten vähän niinkuin kesäauto.

Kuormaajan takia mä sen oikeastaan ostinkin. Tuo suunnanvaihto olis pitänyt huomata jo koeajossa, mutta ikinä en suunnan vaihto koneella ennemmin edes ollut ajanut. Olishan ne synkrot kuntoon saanut, mutta toimi se noinkin ja lopuksi kumminkin tuli kuume vaihtaa se pois. Tosin tuo ulosoton "kolina" jäi vaikka vaidoin uuteen Valtraan. Siinä se vaan oli ominaisuus :) Tosin kolinakin onneksi äänellisesti heikkeni, mutta silti. Ja se nostolaitteen vivusto vaati vaan vähän aikaa ja suoristelua.
Otsikko: Vs: New Holland L- ja TL-sarjan heikot kohdat
Kirjoitti: ijasja2 - 12.02.17 - klo:20:33
Enää oikein ei muistu mitään, mutta kone oli ryömintä vaihteistolla. Jolla tosin ei mulle ollut mitään käyttöä. Sen lisäksi ne muut normit 12 ? Pikavaihteita ei ollut, joten ihan sitä parasta vaihdetta peltoalueelle ei tainnut olla olemassakaan. Onko noissa muuten koskaan pikavaihdetta. Vaihteethan muuten fiiatti maisen automaiset. Siis Opin paikka monelle muulle merkille.

Eikai ne pikavaihdetta oo hukanneet, olihan se jo fiiateissa? Riippuu toki varusteista. 

Aika hiton huonolla pidolla on pitänyt olla kone noille vioille, mitä yllä lueteltu. Korjattavaa lähes kaikessa. Synkroja ei ainakaan 5000h ek. käytöllä saanut vanhemmista rikki, vaikka suunnanvaihtajalla jarrutus usein tapahtuikin... Kytkin kyllä kului :) Toki turbotus ja voimakin vaikutti kytkimen kestävyyteen.
Otsikko: Vs: New Holland L- ja TL-sarjan heikot kohdat
Kirjoitti: lypsyukko - 12.02.17 - klo:20:48
Enää oikein ei muistu mitään, mutta kone oli ryömintä vaihteistolla. Jolla tosin ei mulle ollut mitään käyttöä. Sen lisäksi ne muut normit 12 ? Pikavaihteita ei ollut, joten ihan sitä parasta vaihdetta peltoalueelle ei tainnut olla olemassakaan. Onko noissa muuten koskaan pikavaihdetta. Vaihteethan muuten fiiatti maisen automaiset. Siis Opin paikka monelle muulle merkille.

Eikai ne pikavaihdetta oo hukanneet, olihan se jo fiiateissa? Riippuu toki varusteista. 

Aika hiton huonolla pidolla on pitänyt olla kone noille vioille, mitä yllä lueteltu. Korjattavaa lähes kaikessa. Synkroja ei ainakaan 5000h ek. käytöllä saanut vanhemmista rikki, vaikka suunnanvaihtajalla jarrutus usein tapahtuikin... Kytkin kyllä kului :) Toki turbotus ja voimakin vaikutti kytkimen kestävyyteen.

Ei tuos ollut pikavaihdetta. tunteja oli päälle 4000, kun mulle tuli. Kytkintä taas ei ollut edellisen omistajan mukaan uusittu koskaan ja eikä siinä vikaa mullakaan ollessa ollut.

Muok ... konedatan mukaan oli saatavilla pikavaihteellistakin . Äkki luvulla moitittiin hytin meluja ... mä kyllä pidin sitä hiljaisena , ainakin siihen aikaan :) Tämä omistamani todella oli varmaan vioiltaan yksilö, mutta niitähän ne käytetyt on. Jos olisin malttanut kuumeessani edes kysellä ammattilaiselta millainen sen pitäis olla ehjänä tai jopa maksaa muutaman tunnin työstä siitä että käy katsomassa. Olis kyseinen vehje jäänyt ostamatta. Tilinpäätösostos jonka sai vielä samana vuonna käyttöön. Aikaa jolloin Valtran vaihdokit oli tekstiteeveessä. Soitto myyjälle, seuraavana päivänä katsomaan ja käynti tilalla ja ajelu liikkeeseen ja nimet paperiin :( Piti vielä maksaa käteisellä haettaessa. Onneksi kelpas edes kortti :)
Otsikko: Vs: New Holland L- ja TL-sarjan heikot kohdat
Kirjoitti: Räkkyjooseppi - 12.02.17 - klo:21:15
Pysykää noista erossa !
Otsikko: Vs: New Holland L- ja TL-sarjan heikot kohdat
Kirjoitti: Opelmies - 12.02.17 - klo:21:16
Pysykää noista erossa !

Hajooko aski?
Otsikko: Vs: New Holland L- ja TL-sarjan heikot kohdat
Kirjoitti: lypsyukko - 12.02.17 - klo:22:07
Pysykää noista erossa !

Hajooko aski?

Omasta kokemuksesta huolimatta uskoisin että perus laadulla varustettu ja perustraktoriksi luotu. Tosin juuri noihin asioihin kait luotinkin ... omaa tyhmyyttäni, mutta huonompiakin kauppoja on varmasti tehty. Tuli ja meni, ei siinä' mitään. Tappiot on nielty ja uusia tehty.
Otsikko: Vs: New Holland L- ja TL-sarjan heikot kohdat
Kirjoitti: wolfheartscry - 13.02.17 - klo:20:24
Enää oikein ei muistu mitään, mutta kone oli ryömintä vaihteistolla. Jolla tosin ei mulle ollut mitään käyttöä. Sen lisäksi ne muut normit 12 ? Pikavaihteita ei ollut, joten ihan sitä parasta vaihdetta peltoalueelle ei tainnut olla olemassakaan. Onko noissa muuten koskaan pikavaihdetta. Vaihteethan muuten fiiatti maisen automaiset. Siis Opin paikka monelle muulle merkille.

Eikai ne pikavaihdetta oo hukanneet, olihan se jo fiiateissa? Riippuu toki varusteista. 

Aika hiton huonolla pidolla on pitänyt olla kone noille vioille, mitä yllä lueteltu. Korjattavaa lähes kaikessa. Synkroja ei ainakaan 5000h ek. käytöllä saanut vanhemmista rikki, vaikka suunnanvaihtajalla jarrutus usein tapahtuikin... Kytkin kyllä kului :) Toki turbotus ja voimakin vaikutti kytkimen kestävyyteen.
Mun käsityksen mukaan synkrolaitteisto jarruttaa vain vaihdelaatikon pyörimisnopeuksia eli synkronoi kytkettävien kytkentärenkaiden nopeudet. Vaikka suuntaa vaihdettaisiin liikkeessä, synkro jarruttaa vain laatikon sisältöä, ei koko traktoria. Kytkimellä sitten voi jarruttaa koko konetta, kun vastakkainen suunta on kytkettynä liikkeessä. Toki lyhentää kytkimen ikää. Voin tosin olla tässäkin asiassa väärässä. Omassa 40-sarjan Fordissa tuli just 20 000 h täyteen ja alkuperäinen suunnanvaihtosynkrokin on ehjä, vaikka suunnanvaihtoa on ollut ihan riittävästi. Tosin koneessa on helvetin arvokas levysynkro, josta kotimaisen traktorimerkin edustajat joskus muinoin näkivät vain unia.
Otsikko: Vs: New Holland L- ja TL-sarjan heikot kohdat
Kirjoitti: Räkkyjooseppi - 13.02.17 - klo:20:36
Enää oikein ei muistu mitään, mutta kone oli ryömintä vaihteistolla. Jolla tosin ei mulle ollut mitään käyttöä. Sen lisäksi ne muut normit 12 ? Pikavaihteita ei ollut, joten ihan sitä parasta vaihdetta peltoalueelle ei tainnut olla olemassakaan. Onko noissa muuten koskaan pikavaihdetta. Vaihteethan muuten fiiatti maisen automaiset. Siis Opin paikka monelle muulle merkille.

Eikai ne pikavaihdetta oo hukanneet, olihan se jo fiiateissa? Riippuu toki varusteista. 

Aika hiton huonolla pidolla on pitänyt olla kone noille vioille, mitä yllä lueteltu. Korjattavaa lähes kaikessa. Synkroja ei ainakaan 5000h ek. käytöllä saanut vanhemmista rikki, vaikka suunnanvaihtajalla jarrutus usein tapahtuikin... Kytkin kyllä kului :) Toki turbotus ja voimakin vaikutti kytkimen kestävyyteen.
Mun käsityksen mukaan synkrolaitteisto jarruttaa vain vaihdelaatikon pyörimisnopeuksia eli synkronoi kytkettävien kytkentärenkaiden nopeudet. Vaikka suuntaa vaihdettaisiin liikkeessä, synkro jarruttaa vain laatikon sisältöä, ei koko traktoria. Kytkimellä sitten voi jarruttaa koko konetta, kun vastakkainen suunta on kytkettynä liikkeessä. Toki lyhentää kytkimen ikää. Voin tosin olla tässäkin asiassa väärässä. Omassa 40-sarjan Fordissa tuli just 20 000 h täyteen ja alkuperäinen suunnanvaihtosynkrokin on ehjä, vaikka suunnanvaihtoa on ollut ihan riittävästi. Tosin koneessa on helvetin arvokas levysynkro, josta kotimaisen traktorimerkin edustajat joskus muinoin näkivät vain unia.
on niitä korjattu jo alle 5000 tunnin käytöstä kiinni.
Otsikko: Vs: New Holland L- ja TL-sarjan heikot kohdat
Kirjoitti: Toivo Tonta - 13.02.17 - klo:21:11
Enää oikein ei muistu mitään, mutta kone oli ryömintä vaihteistolla. Jolla tosin ei mulle ollut mitään käyttöä. Sen lisäksi ne muut normit 12 ? Pikavaihteita ei ollut, joten ihan sitä parasta vaihdetta peltoalueelle ei tainnut olla olemassakaan. Onko noissa muuten koskaan pikavaihdetta. Vaihteethan muuten fiiatti maisen automaiset. Siis Opin paikka monelle muulle merkille.

Eikai ne pikavaihdetta oo hukanneet, olihan se jo fiiateissa? Riippuu toki varusteista. 

Aika hiton huonolla pidolla on pitänyt olla kone noille vioille, mitä yllä lueteltu. Korjattavaa lähes kaikessa. Synkroja ei ainakaan 5000h ek. käytöllä saanut vanhemmista rikki, vaikka suunnanvaihtajalla jarrutus usein tapahtuikin... Kytkin kyllä kului :) Toki turbotus ja voimakin vaikutti kytkimen kestävyyteen.
Mun käsityksen mukaan synkrolaitteisto jarruttaa vain vaihdelaatikon pyörimisnopeuksia eli synkronoi kytkettävien kytkentärenkaiden nopeudet. Vaikka suuntaa vaihdettaisiin liikkeessä, synkro jarruttaa vain laatikon sisältöä, ei koko traktoria. Kytkimellä sitten voi jarruttaa koko konetta, kun vastakkainen suunta on kytkettynä liikkeessä. Toki lyhentää kytkimen ikää. Voin tosin olla tässäkin asiassa väärässä. Omassa 40-sarjan Fordissa tuli just 20 000 h täyteen ja alkuperäinen suunnanvaihtosynkrokin on ehjä, vaikka suunnanvaihtoa on ollut ihan riittävästi. Tosin koneessa on helvetin arvokas levysynkro, josta kotimaisen traktorimerkin edustajat joskus muinoin näkivät vain unia.


Jarruttaessasi laatikkoa jarrutat myös vähintään toista takapyörää, minkä pitävämmät olosuhteet sen kovemmalla synkrot on. Onhan se loota aina voimansiirrossa kiinni.
Otsikko: Vs: New Holland L- ja TL-sarjan heikot kohdat
Kirjoitti: W124 - 13.02.17 - klo:21:19
Mitä mieltä em. koneista, varsinkin L-75-mallista, jota kaveri ostamassa? http://konedata.net/traktorit/new-holland/new-holland-l60-95-4635-7635/

Moottori on täysin erilainen kuin muissa traktoreissa. Ajotyyli L95:llä oli, että kiihdyttäessä joka vaihteella kierrokset aivan tappiin (3500 r/min😜) ja vasta sitten vaihto isommalle. Muuten ei jaksanut vetää seuraavalla pykälällä. Tämä on oma kokemukseni yhdeltä viljakuorman ajokeikalta.

J.K. Honda Civic type-r -kuljettajille luonteva käyttöpeli
Otsikko: Vs: New Holland L- ja TL-sarjan heikot kohdat
Kirjoitti: Räkkyjooseppi - 13.02.17 - klo:22:25
Mitä mieltä em. koneista, varsinkin L-75-mallista, jota kaveri ostamassa? http://konedata.net/traktorit/new-holland/new-holland-l60-95-4635-7635/

Moottori on täysin erilainen kuin muissa traktoreissa. Ajotyyli L95:llä oli, että kiihdyttäessä joka vaihteella kierrokset aivan tappiin (3500 r/min😜) ja vasta sitten vaihto isommalle. Muuten ei jaksanut vetää seuraavalla pykälällä. Tämä on oma kokemukseni yhdeltä viljakuorman ajokeikalta.

J.K. Honda Civic type-r -kuljettajille luonteva käyttöpeli
kaikki fiiut ovat olleet samanlaisia ei vääntöä moottorissa
Otsikko: Vs: New Holland L- ja TL-sarjan heikot kohdat
Kirjoitti: mike - 13.02.17 - klo:22:48
Enää oikein ei muistu mitään, mutta kone oli ryömintä vaihteistolla. Jolla tosin ei mulle ollut mitään käyttöä. Sen lisäksi ne muut normit 12 ? Pikavaihteita ei ollut, joten ihan sitä parasta vaihdetta peltoalueelle ei tainnut olla olemassakaan. Onko noissa muuten koskaan pikavaihdetta. Vaihteethan muuten fiiatti maisen automaiset. Siis Opin paikka monelle muulle merkille.

Eikai ne pikavaihdetta oo hukanneet, olihan se jo fiiateissa? Riippuu toki varusteista. 

Aika hiton huonolla pidolla on pitänyt olla kone noille vioille, mitä yllä lueteltu. Korjattavaa lähes kaikessa. Synkroja ei ainakaan 5000h ek. käytöllä saanut vanhemmista rikki, vaikka suunnanvaihtajalla jarrutus usein tapahtuikin... Kytkin kyllä kului :) Toki turbotus ja voimakin vaikutti kytkimen kestävyyteen.
Mun käsityksen mukaan synkrolaitteisto jarruttaa vain vaihdelaatikon pyörimisnopeuksia eli synkronoi kytkettävien kytkentärenkaiden nopeudet. Vaikka suuntaa vaihdettaisiin liikkeessä, synkro jarruttaa vain laatikon sisältöä, ei koko traktoria. Kytkimellä sitten voi jarruttaa koko konetta, kun vastakkainen suunta on kytkettynä liikkeessä. Toki lyhentää kytkimen ikää. Voin tosin olla tässäkin asiassa väärässä. Omassa 40-sarjan Fordissa tuli just 20 000 h täyteen ja alkuperäinen suunnanvaihtosynkrokin on ehjä, vaikka suunnanvaihtoa on ollut ihan riittävästi. Tosin koneessa on helvetin arvokas levysynkro, josta kotimaisen traktorimerkin edustajat joskus muinoin näkivät vain unia.


Jarruttaessasi laatikkoa jarrutat myös vähintään toista takapyörää, minkä pitävämmät olosuhteet sen kovemmalla synkrot on. Onhan se loota aina voimansiirrossa kiinni.

Onhan se ehkä näinkin vaikka laatikkoahan siinä sovitellaan..Valmetilla aikoinaan 02 sarjassa laatikko pyöri vielä jopa väärinpäin että on siinä synkroilla töitä.
Otsikko: Vs: New Holland L- ja TL-sarjan heikot kohdat
Kirjoitti: wolfheartscry - 14.02.17 - klo:07:31
Enää oikein ei muistu mitään, mutta kone oli ryömintä vaihteistolla. Jolla tosin ei mulle ollut mitään käyttöä. Sen lisäksi ne muut normit 12 ? Pikavaihteita ei ollut, joten ihan sitä parasta vaihdetta peltoalueelle ei tainnut olla olemassakaan. Onko noissa muuten koskaan pikavaihdetta. Vaihteethan muuten fiiatti maisen automaiset. Siis Opin paikka monelle muulle merkille.

Eikai ne pikavaihdetta oo hukanneet, olihan se jo fiiateissa? Riippuu toki varusteista. 

Aika hiton huonolla pidolla on pitänyt olla kone noille vioille, mitä yllä lueteltu. Korjattavaa lähes kaikessa. Synkroja ei ainakaan 5000h ek. käytöllä saanut vanhemmista rikki, vaikka suunnanvaihtajalla jarrutus usein tapahtuikin... Kytkin kyllä kului :) Toki turbotus ja voimakin vaikutti kytkimen kestävyyteen.
Mun käsityksen mukaan synkrolaitteisto jarruttaa vain vaihdelaatikon pyörimisnopeuksia eli synkronoi kytkettävien kytkentärenkaiden nopeudet. Vaikka suuntaa vaihdettaisiin liikkeessä, synkro jarruttaa vain laatikon sisältöä, ei koko traktoria. Kytkimellä sitten voi jarruttaa koko konetta, kun vastakkainen suunta on kytkettynä liikkeessä. Toki lyhentää kytkimen ikää. Voin tosin olla tässäkin asiassa väärässä. Omassa 40-sarjan Fordissa tuli just 20 000 h täyteen ja alkuperäinen suunnanvaihtosynkrokin on ehjä, vaikka suunnanvaihtoa on ollut ihan riittävästi. Tosin koneessa on helvetin arvokas levysynkro, josta kotimaisen traktorimerkin edustajat joskus muinoin näkivät vain unia.


Jarruttaessasi laatikkoa jarrutat myös vähintään toista takapyörää, minkä pitävämmät olosuhteet sen kovemmalla synkrot on. Onhan se loota aina voimansiirrossa kiinni.
Mutta eikös voimansiirto ole "poikki", koska kytkin on poljettu pohjaan, joten pitävä takapyörä vaan pyörittää laatikkoa. En ainakaan itse ole huomannut, että suunnanvaihto jarruttaisi traktorin vaan joko jarruilla jarruttaminen tai sitten kun alan nostamaan kytkintä. Toki normaalit vierimis- ja pyörimisvastukset hidastavat nopeutta.
Otsikko: Vs: New Holland L- ja TL-sarjan heikot kohdat
Kirjoitti: malanko - 14.02.17 - klo:08:21
Olen työskennellyt turbotetulla, kovissa töissä olleella, paljon ajetulla 82-94:lla, ja kyllä oli mieleinen kone,, ennen en paljo viiattia noteerannut, mutta takki kääntyi; kalkkiurakoinissa lastailin kalkkikärryjä, eikä kyllä ollut isommin moittimista, se ulospäin pimeä hyttikään ei haitannut, oli hiljainen LP-hytälliseen voortiin verrattuna. Sähköpuolihan noissa ei ole mitään huippua.
Otsikko: Vs: New Holland L- ja TL-sarjan heikot kohdat
Kirjoitti: Last Man Standing - 14.02.17 - klo:10:42
>Ajotyyli L95:llä oli, että kiihdyttäessä joka vaihteella kierrokset aivan tappiin (3500 r/min😜)

>yhdeltä viljakuorman ajokeikalta.

Ei ihme ollutkaan että ainoaksi jäikin

 :o
Otsikko: Vs: New Holland L- ja TL-sarjan heikot kohdat
Kirjoitti: Von Göpel - 14.02.17 - klo:11:04
Missä mallissa ne portaalit oli siellä panjon päissä se oli ainakin täällä päin surkuhupasa painos ne yleensä ei kauaa talossa viihtyneet kun tuli lähtö vaihtokone rivistöön.
Otsikko: Vs: New Holland L- ja TL-sarjan heikot kohdat
Kirjoitti: W124 - 14.02.17 - klo:14:36
>Ajotyyli L95:llä oli, että kiihdyttäessä joka vaihteella kierrokset aivan tappiin (3500 r/min😜)

>yhdeltä viljakuorman ajokeikalta.

Ei ihme ollutkaan että ainoaksi jäikin

 :o

Kyllähän sen kerran pysäytinkin ja kiersin koneen, katsoin jarrut ja renkaat. Sitten se oli vaan uskottava- ja muutettava sitä ajotyyliä. Ei se ihan 3500 r/min tainnut kiertää, mutta paljon sille piti kierroksia antaa.
Otsikko: Vs: New Holland L- ja TL-sarjan heikot kohdat
Kirjoitti: lypsyukko - 14.02.17 - klo:14:51
>Ajotyyli L95:llä oli, että kiihdyttäessä joka vaihteella kierrokset aivan tappiin (3500 r/min😜)

>yhdeltä viljakuorman ajokeikalta.

Ei ihme ollutkaan että ainoaksi jäikin

 :o

Kyllähän sen kerran pysäytinkin ja kiersin koneen, katsoin jarrut ja renkaat. Sitten se oli vaan uskottava- ja muutettava sitä ajotyyliä. Ei se ihan 3500 r/min tainnut kiertää, mutta paljon sille piti kierroksia antaa.

Oma 80/90 kiertää 2800 r/min ( jos ei oo paskaa polkimen alla), mutta toi 85 taisi kiertää 3000r/min. Maantieajossa tuli reilusti toista tuntia kello tunnissa. Onhan se Fiiatti ihan omanlaisensa , mutta oikeastaan helppohan sillä on ajaa kun vaan muistaa pitää sen pedaalin tukevasti lattiassa kiinni. Toista se on vaikka Valtralla, menee kuin kenguru kun kaasujalka pompottaa. Lastutettuna läheti savumerkki kirjoitusta.