Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Paskervilleri - 31.01.17 - klo:12:36
-
Onko moisesta hyviä tai huonoja kokemuksia?
-
Siis tämä on pikkukoppinen vaparinelosella ?
Tuosta sarjasta fiksuin on ehkä 555 tai tuos tapauksessa 565, mut ei tuo vaparinelonenkaan kauhia syöppö muistaakseni ollut. Sujuvaliikkeinen brassivaihteisto joilla on tietääkseni ajettu jopa kymppitonnin ja yli lukemia avaamatta. Parempi maine noilla ja satasarjalaisilla on kuin näillä Axx sarjalaisilla joissa on suunnanvaihtovaihteisto.
-
Varsinkin 555:ssa hempuli perä/taka-akselisto voimaan, ja pyörien kokoon nähden.
-
Kai se holkeilla jatkettu taka-akseli on traktorin heikoin kohta. Itselläni oli joskus malli 555, jossa sama taka-akseli, joutui niihin holkkeihin topparit hitsaamaan, jotta eivät lähteneet pyörimään takapyörän mukana. Tuo 555 oli varsinainen tehopakkaus, tuskin hävisi yhtään 665:lle ja lyhememmällä akselinvälillä oli huomattavasti ketterämpi. Vapaasti hengittävä nelikko tämä 665, siis hieman laiska. Mieluummin seuraava malli 865, jossa kunnon taka-akseli ja turbokone tai sitten ysisatanen, josta minulla myös kokemuksia.
-
Tutulla katkesi akselikotelo rivivitosesta.
-
Kai se holkeilla jatkettu taka-akseli on traktorin heikoin kohta. Itselläni oli joskus malli 555, jossa sama taka-akseli, joutui niihin holkkeihin topparit hitsaamaan, jotta eivät lähteneet pyörimään takapyörän mukana. Tuo 555 oli varsinainen tehopakkaus, tuskin hävisi yhtään 665:lle ja lyhememmällä akselinvälillä oli huomattavasti ketterämpi. Vapaasti hengittävä nelikko tämä 665, siis hieman laiska. Mieluummin seuraava malli 865, jossa kunnon taka-akseli ja turbokone tai sitten ysisatanen, josta minulla myös kokemuksia.
Eipä ne holkit oikein missään 55 -65 sarjan koneissa pysyneet kiinni . Romina kuulostaa kun ensi kertaa kuulee laatikko tai laakerivialta mutta ei ole vaarallinen Meillä vaihdettiin ensin toinen mutta sitten kun toinen irtosi niin löin pyörän pultteja 3-4 irti suurinpiirtein tasaisesti kehän ympäri ja hitsasin pultinkantaan klimpin jota työstin niin että se kiilasi kiinni holkkiin kun pultin löi takaisin paikoilleen . Sen jälkeen holkki pysyikin paikoillaan . Uudelleen holkitus on mielestäni turhaa eikä huolto oikein enää innostunut asiasta kuhan se holkki ei nyt ihan kolise siinä. Aikanaan kun lukitsee niin ajaa tuhansia ja tuhansia tunteja .
Mutta eihän satasarjaakaan voi moittia paitsi ehkä koneen jakajapumppua jos ei aikanaan alkanut käyttää moottoripolttoainetta ja ajoi löpöllä pumpun väljäksi . 665 taitaa olla rivipumppu joka ei ole niin arka
-
Varsinkin 555:ssa hempuli perä/taka-akselisto voimaan, ja pyörien kokoon nähden.
Meilloli joskus sekä 555 ja 665. Riviviitonen oli tosiaan taloudellisempi ja terhakkaampi, myös ketterä liikkeissään. Meillä ei kerennyt olla mitään ongelmia, ei edes tuon taka-akselin kanssa. Toki käyttö suht kevyitä maataistelutöitä antiikkisilla työvälineillä ja vähän soran kuskausta ja lastausta.
-
Kai se holkeilla jatkettu taka-akseli on traktorin heikoin kohta. Itselläni oli joskus malli 555, jossa sama taka-akseli, joutui niihin holkkeihin topparit hitsaamaan, jotta eivät lähteneet pyörimään takapyörän mukana.
Holkkien pitää pyöriä napa-akselin ja takapyörän mukana. Pieni hitsinööli, joka vastaa pultinkantaan, estää väärästä kohtaa pyörimisen. Sen huomasin kuivan kuuloisesta naukaisusta. Vajaa 10000 tuntia mittarissa 455:ssä eikä muuta ongelmaa taka-akselissa. Vaihteistolle ainoa toimenpide on ollut kumin uusiminen lootan kylkeen vaihdevipujen ulostuloon.
-
Kai se holkeilla jatkettu taka-akseli on traktorin heikoin kohta. Itselläni oli joskus malli 555, jossa sama taka-akseli, joutui niihin holkkeihin topparit hitsaamaan, jotta eivät lähteneet pyörimään takapyörän mukana.
Holkkien pitää pyöriä napa-akselin ja takapyörän mukana. Pieni hitsinööli, joka vastaa pultinkantaan, estää väärästä kohtaa pyörimisen. Sen huomasin kuivan kuuloisesta naukaisusta. Vajaa 10000 tuntia mittarissa 455:ssä eikä muuta ongelmaa taka-akselissa. Vaihteistolle ainoa toimenpide on ollut kumin uusiminen lootan kylkeen vaihdevipujen ulostuloon.
Jospa se ajatus niistä holkeista oli oikein , mutta ilmaisu kääntyi päälaelleen. ? Muutenhan se holkki kuluu nopeaan kun ei ole laakeroitu
-
Jo vaen sillä seuroessa kulukoo
-
Muutama tuhat tuntia tuli aikanansa moisella ajeltua.
+Tehopainosuhde, moottori oli muutenkin erittäin vääntävä ja kierrosherkkä.
+Notkea, edellä mainittu 865 tarvii tuohon verrattuna liki lentokentän kääntyäkseen.
+Lähtee hyvin kylmästä käyntiin.
+Erittäin liukasliikkeinen vaihteisto
-Koppi on vähän meluisa ja ahdas. Ilmapenkki jäi vähän liian korkealle
-Nostolaite oli epätarkka ja voimaton.
Tasauspyörästöön tehtiin joku remontti ja nelivedon akseli katkes vaihdelootan sisältä ynnä muuta pientä, mutta silti jäi positiivinen kuva vehkeestä.