Agronet
Keskusteluaiheet => Vapaa sana => Aiheen aloitti: Hevi - 28.01.17 - klo:11:47
-
Liekö sukua tälle lauttamaksulle. Asiaa tarkemmin tuntematta herää epäily, että tällä pyritään ajatukseen: se maksaa, joka käyttää.
Mikäli valtio ja kunnat lopettavat tukensa teille, loppuu kyllä se vähäinenkin taso.
-
Hyvä suunnitelma- miksi meidän pitää kustantaa harvaan asutun tundran tiet.
-
On se jo pidempään syönyt motivaatiota veronmaksuun, kun valtio kerää alvit jos teettää tiekunnalle työtä mut köyhä kunta maksaa vuosittaiset avustukset.
-
On se jo pidempään syönyt motivaatiota veronmaksuun, kun valtio kerää alvit jos teettää tiekunnalle työtä mut köyhä kunta maksaa vuosittaiset avustukset.
Persaukiset pohjoisen kunnat saavat rahansa valtiolta, etelän veronmaksajilta.
-
On se jo pidempään syönyt motivaatiota veronmaksuun, kun valtio kerää alvit jos teettää tiekunnalle työtä mut köyhä kunta maksaa vuosittaiset avustukset.
Persaukiset pohjoisen kunnat saavat rahansa valtiolta, etelän veronmaksajilta.
mehän muistamme että veeti oli vaatimassa sähkölaitoksen huolto-autolta maksuja kun ajelevat ihmisten teillä mennessään nostamaan lankoja takaisin :) ;) :D ;D
-
On se jo pidempään syönyt motivaatiota veronmaksuun, kun valtio kerää alvit jos teettää tiekunnalle työtä mut köyhä kunta maksaa vuosittaiset avustukset.
Persaukiset pohjoisen kunnat saavat rahansa valtiolta, etelän veronmaksajilta.
mehän muistamme että veeti oli vaatimassa sähkölaitoksen huolto-autolta maksuja kun ajelevat ihmisten teillä mennessään nostamaan lankoja takaisin :) ;) :D ;D
Totta, meillä on maakaapelit käytössä.
-
On se jo pidempään syönyt motivaatiota veronmaksuun, kun valtio kerää alvit jos teettää tiekunnalle työtä mut köyhä kunta maksaa vuosittaiset avustukset.
Persaukiset pohjoisen kunnat saavat rahansa valtiolta, etelän veronmaksajilta.
mehän muistamme että veeti oli vaatimassa sähkölaitoksen huolto-autolta maksuja kun ajelevat ihmisten teillä mennessään nostamaan lankoja takaisin :) ;) :D ;D
Totta, meillä on maakaapelit käytössä.
kiitos kepun ja pekkarisen :-\ :-\ :-\ :-\
-
Kyllä etelässäkin on pitkiä teitä jonka varrella on pari kolme maatilaa. Mikäli tienhoitoon vaaditaan vielä jotain tutkintoja, ja isännöintifirman käyttöä, niin ei hyvä. Mun mielstä on aivan perusteltua, että pitkän tieyhteyden, tai lauttayhteyden ylläpitoon osallistuu yhteiskunta jollakin osuudella.
-
Kyllä etelässäkin on pitkiä teitä jonka varrella on pari kolme maatilaa. Mikäli tienhoitoon vaaditaan vielä jotain tutkintoja, ja isännöintifirman käyttöä, niin ei hyvä. Mun mielstä on aivan perusteltua, että pitkän tieyhteyden, tai lauttayhteyden ylläpitoon osallistuu yhteiskunta jollakin osuudella.
Tuo on varsin perusteltua, kun noita teitä tahtoo muutkin käyttää. Meilläkin on hiljainen kylätie, taloja viitisen kappaletta koko matkalla, mutta tie jatkuu metsäautotienä eteenpäin ja siitä pääsee kätevästi oikaisemaan maantieltä toiselle, joten liikennettä on aika ajoin suhteellisen paljonkin. Puomia ei ole metsäautotiellä, mutta harkinnassa ehkä, kun peruskorjaus näyttäisi maksavan kohtuullisen runsaasti..ei sitä meille tarvi korjata, kun vain pari kertaa kuussa tarvitaan itse.
-
Taitaa olla tämäkin esitys autovero sekoilun poikanen. Se maksaa joka käyttää, viittaa taas niihin mustiin laatikohin. Kunnat kun lopettaa yks.teiden tukemisen maakunnilta ei löydy rahaa avustuksiin.
-
Kyllä etelässäkin on pitkiä teitä jonka varrella on pari kolme maatilaa. Mikäli tienhoitoon vaaditaan vielä jotain tutkintoja, ja isännöintifirman käyttöä, niin ei hyvä. Mun mielstä on aivan perusteltua, että pitkän tieyhteyden, tai lauttayhteyden ylläpitoon osallistuu yhteiskunta jollakin osuudella.
Tuo on varsin perusteltua, kun noita teitä tahtoo muutkin käyttää. Meilläkin on hiljainen kylätie, taloja viitisen kappaletta koko matkalla, mutta tie jatkuu metsäautotienä eteenpäin ja siitä pääsee kätevästi oikaisemaan maantieltä toiselle, joten liikennettä on aika ajoin suhteellisen paljonkin. Puomia ei ole metsäautotiellä, mutta harkinnassa ehkä, kun peruskorjaus näyttäisi maksavan kohtuullisen runsaasti..ei sitä meille tarvi korjata, kun vain pari kertaa kuussa tarvitaan itse.
Tuo on aika yleinen perustelu tiekunnan kokouksissa. Mutta itseasiasta henkiöauto ja autoilija joka roiskauttaa suoraan läpi jokaisen pienenkin lätäkön aiheuttaa yllättävän paljon korjaus ja lanaustyötä.
-
On se jo pidempään syönyt motivaatiota veronmaksuun, kun valtio kerää alvit jos teettää tiekunnalle työtä mut köyhä kunta maksaa vuosittaiset avustukset.
Persaukiset pohjoisen kunnat saavat rahansa valtiolta, etelän veronmaksajilta.
Entäs valtion rajoille, mitä niille tehdään?
Btw. Kuusamon meijerin tuotteet ovat erittäin hyviä, niitä kannattaa suosia, vielä oikeiden perhetilojen tuotantoa! Nam!
-
Eipä näistä esityksistä muuta ymmärrä, kuin sen, että rahan jaosta on kyse. Ellei suomi nimiseen yhtiöön saada lisää rahaa viennillä, niin ei hyvä. Pyörittelemme vain eurojamme keskenämme, ja toteamme, että tämän maksaminen ei enää kuulu tälle, tai tälle. koetetaan siis vaihtaa maksajaa.Tai sitten keksitään älynväläys, että tehdään tämä kustannustehokkaammin, ja perustetaan oikein organisaatioita hoitamaan asiaa.
-
Eiköhän tässä pedata mahdollisuutta yksityistää myös moottoriteitä. Kätevää myydä joku Helsinki Tampere pätkä ulkolaisille.
-
Eiköhän tässä pedata mahdollisuutta yksityistää myös moottoriteitä. Kätevää myydä joku Helsinki Tampere pätkä ulkolaisille.
Ilmaistako kaiken sitten pitäisi olla? Suomi on harvoja länsi-euroopan maita, joissa ei moottoritiellä ajamisesta peritä tietulleja. Tuo, että se joka käyttää, se myös maksaa, on hyvä ja oikeudenmukainen periaate. Jokamiehenoikeus- käytäntö meillä Suomessa pätee luonnossa liikkumiseen, ja monet ajattelee, että se pätee myös teillä liikkumiseen, mutta näin ei ole. Ehkä maaseudun pienille mutta pitkille yksityisteille, joiden varrella on vähän asutusta, pitäisi rakentaa tietullijärjestelmä, eli puomi tien kumpaankin päähän, jos on kyse läpikulkutiestä, ja puomi aukeaa vasta sitten, kun on kolikkoja tiputettu tarpeeksi automaattiin. Näin saadaan oikeudenmukainen se maksaa, joka käyttää-järjestelmä toimivaksi.
Mutta tämä tienkäyttöön ulotettu jokamiehenoikeus-ajattelu aiheuttaa kiukuttelua, ihmisten mielestä pitäisi saada ajella ilmaiseksi ihan missä huvittaa.
-
Mun mielestä se ei mene ihan noin. Että se maksaa kuka käyttää. Maaseudulla on paljon pitkiä läpikulkuteitä joiden varrella on muutama osakas. Eikä niitä kukaan muu haluakaan kulkea. Sama pätee osaa saaristoa. Yhteiskunta on vuosikymmenten saatossa päättänyt teiden linjauksista ja taajmien paikoista, Ja jotkut maatilat ovat jääneet hyvinkin pitkän yksityistien taakse. En tiedä miten asiat hoidetaan, esim ruotsissa, mutta siellä näyttää lähes kaikki pienetkin tiet olevan kestopäällystetty ja tosi hyvässä kunnossa. Ei maanviljelijä voi kovin helposti valita asuinpaikkaansa, eikä maan autioiminen ole mitenkään ole yhteiskunnan etu. Muuten ollaan kuin venäjällä.Kyllä yheiskunnan tulee jollakin osuudella avustaa näitä reittejä, koska huoltovarmuus ja kriisiajan tarpeet voivat kipeästi vaatia näiden käyttöä. Toisaalta näiden varrella asuvien ihmisten ei sitten pidä maksaa verojakaan samassa mitassa, eikä osallistua moottoriteiden yms infran kustannuksin.
-
On se jo pidempään syönyt motivaatiota veronmaksuun, kun valtio kerää alvit jos teettää tiekunnalle työtä mut köyhä kunta maksaa vuosittaiset avustukset.
Persaukiset pohjoisen kunnat saavat rahansa valtiolta, etelän veronmaksajilta.
Entäs valtion rajoille, mitä niille tehdään?
Btw. Kuusamon meijerin tuotteet ovat erittäin hyviä, niitä kannattaa suosia, vielä oikeiden perhetilojen tuotantoa! Nam!
On niin s..nan kallista maitua kuluttajalle, että yrjöttää.
-
Eiköhän tässä pedata mahdollisuutta yksityistää myös moottoriteitä. Kätevää myydä joku Helsinki Tampere pätkä ulkolaisille.
Ilmaistako kaiken sitten pitäisi olla? Suomi on harvoja länsi-euroopan maita, joissa ei moottoritiellä ajamisesta peritä tietulleja. Tuo, että se joka käyttää, se myös maksaa, on hyvä ja oikeudenmukainen periaate. Jokamiehenoikeus- käytäntö meillä Suomessa pätee luonnossa liikkumiseen, ja monet ajattelee, että se pätee myös teillä liikkumiseen, mutta näin ei ole. Ehkä maaseudun pienille mutta pitkille yksityisteille, joiden varrella on vähän asutusta, pitäisi rakentaa tietullijärjestelmä, eli puomi tien kumpaankin päähän, jos on kyse läpikulkutiestä, ja puomi aukeaa vasta sitten, kun on kolikkoja tiputettu tarpeeksi automaattiin. Näin saadaan oikeudenmukainen se maksaa, joka käyttää-järjestelmä toimivaksi.
Mutta tämä tienkäyttöön ulotettu jokamiehenoikeus-ajattelu aiheuttaa kiukuttelua, ihmisten mielestä pitäisi saada ajella ilmaiseksi ihan missä huvittaa.
Montako päivää olisi kolikkolipas varastamatta tuolla tien alkupäässä tai korttiautomaatti rikkomatta? Entä jos anoppis tulee luoksesi kylään. Maksatatatko hänellä vai käytkö aukasemassa puomin? Puomi on tehokas, mutta ei käytännöllinen.
-
Norjassa olen tavannut sellaisen vapaaehtoisen maksulippaan portinpielessä, ei ollut edes lukossa.(https://keskustelukanava.agronet.fi/agronet/Themes/Agronet/images/post/cheesy.gif)
-
Norjassa olen tavannut sellaisen vapaaehtoisen maksulippaan portinpielessä, ei ollut edes lukossa.(https://keskustelukanava.agronet.fi/agronet/Themes/Agronet/images/post/cheesy.gif)
Norjassa tuo voikin menestyä, mutta Suomessa se lähtee heti jonkun matkaan.
-
Norjassa olen tavannut sellaisen vapaaehtoisen maksulippaan portinpielessä, ei ollut edes lukossa.(https://keskustelukanava.agronet.fi/agronet/Themes/Agronet/images/post/cheesy.gif)
Norjassa tuo voikin menestyä, mutta Suomessa se lähtee heti jonkun matkaan.
Olen mä Suomessakin nähnyt sellaisen myyntipöydän jonkun maatilan portinpielessä, maksua varten oli jokin rasia. Taisi olla jotain varhaisperunaa ja vihanneksia, tai jotain.
Maksu ei tietenkään ollut tarkoitettu vapaaehtoiseksi. (https://keskustelukanava.agronet.fi/agronet/Themes/Agronet/images/post/cheesy.gif)
-
Norjassa olen tavannut sellaisen vapaaehtoisen maksulippaan portinpielessä, ei ollut edes lukossa.(https://keskustelukanava.agronet.fi/agronet/Themes/Agronet/images/post/cheesy.gif)
Norjassa tuo voikin menestyä, mutta Suomessa se lähtee heti jonkun matkaan.
Olen mä Suomessakin nähnyt sellaisen myyntipöydän jonkun maatilan portinpielessä, maksua varten oli jokin rasia. Taisi olla jotain varhaisperunaa ja vihanneksia, tai jotain.
Maksu ei tietenkään ollut tarkoitettu vapaaehtoiseksi. (https://keskustelukanava.agronet.fi/agronet/Themes/Agronet/images/post/cheesy.gif)
Onhan näistä juttua ollut, mutta yleensä on tuo rahalipaskin jonkuun kertaan kesässä varastettu.
-
Norjassa olen tavannut sellaisen vapaaehtoisen maksulippaan portinpielessä, ei ollut edes lukossa.(https://keskustelukanava.agronet.fi/agronet/Themes/Agronet/images/post/cheesy.gif)
Norjassa tuo voikin menestyä, mutta Suomessa se lähtee heti jonkun matkaan.
Olen mä Suomessakin nähnyt sellaisen myyntipöydän jonkun maatilan portinpielessä, maksua varten oli jokin rasia. Taisi olla jotain varhaisperunaa ja vihanneksia, tai jotain.
Maksu ei tietenkään ollut tarkoitettu vapaaehtoiseksi. (https://keskustelukanava.agronet.fi/agronet/Themes/Agronet/images/post/cheesy.gif)
Onhan näistä juttua ollut, mutta yleensä on tuo rahalipaskin jonkuun kertaan kesässä varastettu.
(https://keskustelukanava.agronet.fi/agronet/Themes/Agronet/images/post/sad.gif)
-
Yksityistiet puomin taakse, ja käyttäjille myydään avaimet.
-
Yksityistiet puomin taakse, ja käyttäjille myydään avaimet.
Kyllä vaan "puomi" olisi paras, tietysti virtuaalisena ja sittenkun tekniikka on riittävän luotettavaa.
Yksi tienkäyttäjähän voi ajaa autolla, traktorilla ym. Järjestelmä tunnistaisi oletuspainon ja mittaisi
matkan. Riitely yksityistien yksiköinnistä voitaisiin jättää unholaan. Jokamiehen oikeudella voi yksittäinen
ratsastaja, polkupyöräilijä tai kävellen liikkuja kulkea yksityistiellä, pihatiellä tai melkein missävaan
ihan vapaasti.
-
Yksityistien maksua ei mielestäni voi määritellä pelkästään käytön mukaan, koska kaikki sitä tietä kuitenkin tarvitsevat. Vaikka mökin mummo ei edes omistaisi autoa, niin se kelataksi kuitenkin käyttää. Yksityistiellä on myös muita käyttäjiä, koulutaksit yms. Fyysinen este ei myöskään ole toimiva, väittäisin että se alkaa vituttamaan viimeistään siinä vaiheessa kun torppa palaa ja pitää lähteä viemään palokunnalle avainta.
-
Kyl sen käyttömaksun pitäisi mennä painon mukaan. Jos henkilöauto painaa tonnin niin eipä se paljon tietä rasita, jos vertaa vaikka maatilojen kalustoon tai siihen että tankkiautot ajavat kelirikkoaikoinakin.
-
Kyl sen käyttömaksun pitäisi mennä painon mukaan. Jos henkilöauto painaa tonnin niin eipä se paljon tietä rasita, jos vertaa vaikka maatilojen kalustoon tai siihen että tankkiautot ajavat kelirikkoaikoinakin.
Ennemmin jo kirjoitin että jos henkilöautolla kierretään joka lätäkön läpi niin kyllä se tien hoitajaa ja maksajaa syö. Ja varsinkin kun ne on useimmiten huviajelijoita
-
Kyl sen käyttömaksun pitäisi mennä painon mukaan. Jos henkilöauto painaa tonnin niin eipä se paljon tietä rasita, jos vertaa vaikka maatilojen kalustoon tai siihen että tankkiautot ajavat kelirikkoaikoinakin.
Ennemmin jo kirjoitin että jos henkilöautolla kierretään joka lätäkön läpi niin kyllä se tien hoitajaa ja maksajaa syö. Ja varsinkin kun ne on useimmiten huviajelijoita
Itse olen aina ammattiautoilija ja muut ajavat aina huvikseen, paitsi Eemeli. Se ajaa taksia liikenneraivolla.
-
Kun ei maksuhalukkuutta
teiden kunnossapitoon millään taholla ole, niin annetaan teiden rapistua, sitten jossain vaiheessa niillä pystyy kulkemaan vain traktoreilla ja aidoilla off-road maastureilla ja mönkijöillä.
-
On se jo pidempään syönyt motivaatiota veronmaksuun, kun valtio kerää alvit jos teettää tiekunnalle työtä mut köyhä kunta maksaa vuosittaiset avustukset.
Persaukiset pohjoisen kunnat saavat rahansa valtiolta, etelän veronmaksajilta.
mehän muistamme että veeti oli vaatimassa sähkölaitoksen huolto-autolta maksuja kun ajelevat ihmisten teillä mennessään nostamaan lankoja takaisin :) ;) :D ;D
Totta, meillä on maakaapelit käytössä.
kiitos kepun ja pekkarisen :-\ :-\ :-\ :-\
Onneksi meillä ei ole, eikä nähtävästi vähään aikaan tule. Kiiitos, edulliset siirtohinnat.