Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Pōllumees - 17.12.16 - klo:14:26

Otsikko: Katkipoikki
Kirjoitti: Pōllumees - 17.12.16 - klo:14:26
504 vetovarsi poikki rajoittimen tapin kohdalta . Näyttää paremmalta raudalta kuin joku taipuva lattarauta . Kestäiskö hitsaamalla?
Otsikko: Vs: Katkipoikki
Kirjoitti: Köntys - 17.12.16 - klo:14:36

Aikansa varmaan kestää, mutta kannattaako? Siis kannattaako jotain raskaampaa työkonetta? Kiva kun katkee jossain valtatiellä ja aurat tippuu tiehen ja kyntää 50-metriä kunnon vesivakoa. Ellei jo katkee siinä kun laitat niitä auroja kiinni, ja jäät sinne väliin kun pääskynpesä pritkahtaa! Purkaamoilta varmaan löytyy ehjiä!
Otsikko: Vs: Katkipoikki
Kirjoitti: Dr.Who - 17.12.16 - klo:14:54
Kyllä se hitsaamalla kestää siihen asti kunnes laittaa työkoneen perään, esimerkiksi perälevyn ja hiuka tulee sivuvääntöä.
Otsikko: Vs: Katkipoikki
Kirjoitti: Hervast - 17.12.16 - klo:15:10
Teköö nii kuin vanhois verkuissa ja voorteissa on nuo yleensä korjattu, joku 80*20 lapiska sekä ylä- että alapuolelle hitsaten vahvikkeeksi...
Otsikko: Vs: Katkipoikki
Kirjoitti: Pōllumees - 17.12.16 - klo:16:38
Ei se varmaan kestä hitsaamalla kun tuon traktorin perässä on paalileikkuri jolla nostetaan rehupaalit latoon ja halkaistaan kuivipaalit ja  haetaan myös paaleja lähipelloilta. Traktori tarvitsee myös 200 kg etupainot jotta etupää pysyy maassa. 

Sivuttaisliikkeen vuoksi se vetovarsi katkesi kun kyydissä oli rehupaali ja rajoitin piti vastaan . Aikoinaan tuon vallun perässä oli 1800 Patu ja puuta tuli ajettua ahkerasti tuolla  3-4 vuotta ja varmaankin 1000 mottia kantoja raiviolta . Ihme että on yleensä kestänyt vaikka ei valmetista vetovarsi kovin helposti katkea
Otsikko: Vs: Katkipoikki
Kirjoitti: tursas - 17.12.16 - klo:16:48
Paikallinen konepaja korjasi cih 845 vetovarren kuvan mukaisesti, kyllä sillä ainakin syyskynnöt sai hoidettua loppuun asti..
Otsikko: Vs: Katkipoikki
Kirjoitti: Toivo Tonta - 17.12.16 - klo:17:14
Paikallinen konepaja korjasi cih 845 vetovarren kuvan mukaisesti, kyllä sillä ainakin syyskynnöt sai hoidettua loppuun asti..
Tsiisus, vai oikein konepaja :o
Rautaa lisää kun järki loppuu ;)
Otsikko: Vs: Katkipoikki
Kirjoitti: Dr.Who - 17.12.16 - klo:17:42
Tuolla vahvistus menetelmällä ehkä kestää,pelkästään päittäin hitsaamalla ei tule kestämään, vaikka kuin oikeaoppisesti hitsaisi.
Otsikko: Vs: Katkipoikki
Kirjoitti: tursas - 17.12.16 - klo:17:45
En väittänytkään, että tuo olisi uutta parempi, tuolla tavalla töitä pääsi jatkamaan samana päivänä. Onhan purkuosankin kesto arvoitus?
Otsikko: Vs: Katkipoikki
Kirjoitti: Luomujussi - 17.12.16 - klo:17:48
Aika paljon maatalouden kieroa rautaa voi oikoa halvalla ikh:n hydrauliprässillä ja korjata hitsaamalla puikkokoneella.....
Otsikko: Vs: Katkipoikki
Kirjoitti: Mopomies - 17.12.16 - klo:18:03
Kestää hitsaus, kun vielä vahvistaa. Läpi pitää muistaa hitsata, eli rälläköintiä, lasmaa tai kaasua.
Otsikko: Vs: Katkipoikki
Kirjoitti: Köntys - 17.12.16 - klo:18:14
Kestää hitsaus, kun vielä vahvistaa. Läpi pitää muistaa hitsata, eli rälläköintiä, lasmaa tai kaasua.

Varmaan hitsaus kestää, mutta voi vierestä katketa kun tulee äkillisen lämpölaajeneman tekemiä hiushalkeamia. Koko paska pitäisi ehkä esilämmittää kun hitsailee. Itse en alkaisi, jos sillä traktorilla aiotaan töitäkin tehdä.
Otsikko: Vs: Katkipoikki
Kirjoitti: Dr.Who - 17.12.16 - klo:18:40
Kunnon hitsausrailo molemmin puolin, isolla virralla hitsaus sauman taonta kuumana, vahvikkeet ylä ja alapuolelle.Kestää kyllä lähes uuden veroisesti.
Otsikko: Vs: Katkipoikki
Kirjoitti: Köntys - 17.12.16 - klo:19:00
Kunnon hitsausrailo molemmin puolin, isolla virralla hitsaus sauman taonta kuumana, vahvikkeet ylä ja alapuolelle.Kestää kyllä lähes uuden veroisesti.

Nyrkkipajat tekee kustannustehokkaasti suoraa vaan sauma päälle ja kassan kautta  :D
Otsikko: Vs: Katkipoikki
Kirjoitti: FMJ - 17.12.16 - klo:20:18
Kunnon hitsausrailo molemmin puolin, isolla virralla hitsaus sauman taonta kuumana, vahvikkeet ylä ja alapuolelle.Kestää kyllä lähes uuden veroisesti.

Lisäksi noi vanhempien valmettien vetovarret on sellaista "terästä", että ovat melkoisen hyvin hitsattavia. Vasta -05 sarjassa alkoi olla kovempaa tavaraa. Siitä syystähän lähes kaikkien -02 -03 sarjalaisten valmettien vetovarret on järjestään kaarevia sivusuunnassa. Foortien ja massikoiden varret oli kovempia, ne katkes taipumatta.
Otsikko: Vs: Katkipoikki
Kirjoitti: nuffieldmaster - 17.12.16 - klo:20:32
Aika moniin varsiin on tehtaalla tai maahantuojan varustelussa hitsattu jälkiasennuspikakourat!
Otsikko: Vs: Katkipoikki
Kirjoitti: kantola - 17.12.16 - klo:21:00
Kannattaa välttää sellaisia koneita jotka ovat hitsaamalla koottuja. :P
Otsikko: Vs: Katkipoikki
Kirjoitti: nuffieldmaster - 17.12.16 - klo:21:01
Kannattaa välttää sellaisia koneita jotka ovat hitsaamalla koottuja. :P

Esmes ruuvipenkeissä hitsaamalla kasattu on usein merkki, että nyt saa laatua. paskavalupenkkeihin ei ole hitsi tarttunut eli on tehty koneistetuista valuosista. Takopenkit on hitsaamalla kasattu. tjsp.
Otsikko: Vs: Katkipoikki
Kirjoitti: Pōllumees - 17.12.16 - klo:21:13
Ei tämä vetovarsi taipunut yhtään vaan jysähti kerralla poikki kun paali heilahti sivuttain kuoppaisella tiellä.

Täytyy yrittää hitsata ellei alkuviikon aika tule tietoa varaosa kyselyistä.
Nythän lauantaina kukaan ei ole vastannut sähköpostiin
Otsikko: Vs: Katkipoikki
Kirjoitti: FMJ - 17.12.16 - klo:21:22
Ei tämä vetovarsi taipunut yhtään vaan jysähti kerralla poikki kun paali heilahti sivuttain kuoppaisella tiellä.


Kun kuvaa katsoo, näyttäisi olleen jo halkeamanalku tullut aiemmin. Se erottuu hienompana kohtana katkeamispisteessä, pieni liike halkeamassa hio särmät pois.
Otsikko: Vs: Katkipoikki
Kirjoitti: kantola - 17.12.16 - klo:21:28
Rapiat 20 vuotta on hitsattu-vahvistettu varsi täälläpäinTM kestänyt. Noita näkee paljon.
Otsikko: Vs: Katkipoikki
Kirjoitti: Pōllumees - 17.12.16 - klo:21:36
Ei tämä vetovarsi taipunut yhtään vaan jysähti kerralla poikki kun paali heilahti sivuttain kuoppaisella tiellä.


Kun kuvaa katsoo, näyttäisi olleen jo halkeamanalku tullut aiemmin. Se erottuu hienompana kohtana katkeamispisteessä, pieni liike halkeamassa hio särmät pois.

Multa jäi tarkempi tarkastelu pois kun piti saada kone ja paali jotenkin kotiin . No tulihan ne suksena perässä .

Mutta yleensä Nämä menee juuri noin että ensin hiushalkeama ja sitten myöhemmin poikki .
Otsikko: Vs: Katkipoikki
Kirjoitti: Köntys - 17.12.16 - klo:22:01
Rapiat 20 vuotta on hitsattu-vahvistettu varsi täälläpäinTM kestänyt. Noita näkee paljon.

Kauan on hitsattu. Mitähän tuli maksamaan, jos oli tuntilaskutus?
Otsikko: Vs: Katkipoikki
Kirjoitti: tursas - 17.12.16 - klo:22:26
Aika moniin varsiin on tehtaalla tai maahantuojan varustelussa hitsattu jälkiasennuspikakourat!
Tjoo, eipä meinaa netistä löytyä case ih 845 lower link pikakytkentäkourilla varustettuna. Agritekin hinta on sitten oma lukunsa...
Otsikko: Vs: Katkipoikki
Kirjoitti: kantola - 17.12.16 - klo:22:53
Rapiat 20 vuotta on hitsattu-vahvistettu varsi täälläpäinTM kestänyt. Noita näkee paljon.

Kauan on hitsattu. Mitähän tuli maksamaan, jos oli tuntilaskutus?
Se oli markka-aikaa... eikä maksanut mitään, vaihdantataloutta nääs.
Otsikko: Vs: Katkipoikki
Kirjoitti: lynx700500 - 17.12.16 - klo:23:25
Kun vaihdoin isommat renkaat traktoriin, jäi vetovarret lyhyviksi. Vedin vetovarret poikki. 10 cm tankoa väliin hyvin on kestänyt monta vuotta.
Otsikko: Vs: Katkipoikki
Kirjoitti: Calahan - 18.12.16 - klo:07:55
Nii ja jos käy jotaa nii kuka maksaa? Kun eikös se ollu silläviis ettei sit vetokoukkuukaa saa täyttö hitsaa? Jos meinaa et vakuutuksil jotaa tekee.
Otsikko: Vs: Katkipoikki
Kirjoitti: lynx700500 - 18.12.16 - klo:08:15
Nii ja jos käy jotaa nii kuka maksaa? Kun eikös se ollu silläviis ettei sit vetokoukkuukaa saa täyttö hitsaa? Jos meinaa et vakuutuksil jotaa tekee.
Jos alkaa joka asiaa tuolta kantilta ajattelemaan, ei voi tehdä yhtään mitään. Saathan sinä tehdä itse millaisen peräkärryn perään kuin haluat tai työkoneen. Yhtälailla ne voi särkyä ja sattua jotain. Asiat pitää tehdä niin että ne on ainakin omasta mielestä turvallisia. Jos vakuutusyhtiö haluaa päästä pois vastuusta se keksii kullä aina keinon. Väittää vaikka että sun sivurajoittimet oli liian väljät ja sen vuoksi särkyi.
Otsikko: Vs: Katkipoikki
Kirjoitti: Dr.Who - 18.12.16 - klo:09:23
Nii ja jos käy jotaa nii kuka maksaa? Kun eikös se ollu silläviis ettei sit vetokoukkuukaa saa täyttö hitsaa? Jos meinaa et vakuutuksil jotaa tekee.
Tuolla asenteella on paras vaan istua kiikkustuolissa ja varoo ettei keikuttele yhtään.Voi vaikka tippua.
Otsikko: Vs: Katkipoikki
Kirjoitti: jusu - 18.12.16 - klo:09:52
Nii ja jos käy jotaa nii kuka maksaa? Kun eikös se ollu silläviis ettei sit vetokoukkuukaa saa täyttö hitsaa? Jos meinaa et vakuutuksil jotaa tekee.

niinno korjaaja on ainaki vastuus tekemisistään, ääritapauksis vakavis loukkaantumisis se tullee esille..

siksi mä en suostu kotkauksia tekehen..

on muuten rasituskestävyyren kannalta aiva eri asia hitsata vetovarsi puolivälistä ku vaihtaa kytkentäpää.. meitä on niin monemmoista käyttäjää, vastuut pitää tuntea, mutta kestäähän se vahavistettuna esim alta vähintään saman ku ennenki..
Otsikko: Vs: Katkipoikki
Kirjoitti: Mopomies - 18.12.16 - klo:10:24
Nii ja jos käy jotaa nii kuka maksaa? Kun eikös se ollu silläviis ettei sit vetokoukkuukaa saa täyttö hitsaa? Jos meinaa et vakuutuksil jotaa tekee.

niinno korjaaja on ainaki vastuus tekemisistään, ääritapauksis vakavis loukkaantumisis se tullee esille..

siksi mä en suostu kotkauksia tekehen..

on muuten rasituskestävyyren kannalta aiva eri asia hitsata vetovarsi puolivälistä ku vaihtaa kytkentäpää.. meitä on niin monemmoista käyttäjää, vastuut pitää tuntea, mutta kestäähän se vahavistettuna esim alta vähintään saman ku ennenki..

Tuo on totta juu.

Mutta elämä on täynnä riskejä. Niitä yritetään minimoida kaikenlaisilla "kaikille kypäräpakko" säännöillä. Tilastojen valossa toimiva sääntö.

Kuitenkin joillekin sattuu ja tapahtuu enemmän kuin toisille.

Jos osaa hitsata ihan oikeasti, eli myös teoriassa, niin ei se vetovarsi siitä saumasta katkea.

Katsokaapa jotain kaivurin puomiston osia. Jotkut nivelet ja saranat ovat valua. Ne on yhdistetty teräslevyistä kasattuun puomiin hitsaamalla.

Se hitsaus vaatii osaamista. Eli tietoa ja taitoa. Kumpaakin. Ja kaikista eniten sitä perstuntumaa ja suhteellisuuden tajua.


Otsikko: Vs: Katkipoikki
Kirjoitti: icefarmer - 18.12.16 - klo:10:33
Nii ja jos käy jotaa nii kuka maksaa? Kun eikös se ollu silläviis ettei sit vetokoukkuukaa saa täyttö hitsaa? Jos meinaa et vakuutuksil jotaa tekee.

niinno korjaaja on ainaki vastuus tekemisistään, ääritapauksis vakavis loukkaantumisis se tullee esille..

siksi mä en suostu kotkauksia tekehen..

on muuten rasituskestävyyren kannalta aiva eri asia hitsata vetovarsi puolivälistä ku vaihtaa kytkentäpää.. meitä on niin monemmoista käyttäjää, vastuut pitää tuntea, mutta kestäähän se vahavistettuna esim alta vähintään saman ku ennenki..

Tuo on totta juu.

Mutta elämä on täynnä riskejä. Niitä yritetään minimoida kaikenlaisilla "kaikille kypäräpakko" säännöillä. Tilastojen valossa toimiva sääntö.

Kuitenkin joillekin sattuu ja tapahtuu enemmän kuin toisille.

Jos osaa hitsata ihan oikeasti, eli myös teoriassa, niin ei se vetovarsi siitä saumasta katkea.

Katsokaapa jotain kaivurin puomiston osia. Jotkut nivelet ja saranat ovat valua. Ne on yhdistetty teräslevyistä kasattuun puomiin hitsaamalla.

Se hitsaus vaatii osaamista. Eli tietoa ja taitoa. Kumpaakin. Ja kaikista eniten sitä perstuntumaa ja suhteellisuuden tajua.
Katsokaapa jotain kaivurin puomiston osia. Jotkut nivelet ja saranat ovat valua. Ne on yhdistetty teräslevyistä kasattuun puomiin hitsaamalla.

joo ja niillä on muotonsa, vahvuutensa  ja kohtansa mistä on hitsattu ja missä järjestyksessä, ei siittä kohtaa mistä sattuu menemään poikki  :) ;) :D ;D
Otsikko: Vs: Katkipoikki
Kirjoitti: Calahan - 18.12.16 - klo:10:48
Joo kylhää sit mitä vaa voi käyä...... Mut jooo.... Ite laittaisin laakist uuen.
Otsikko: Vs: Katkipoikki
Kirjoitti: Make - 18.12.16 - klo:19:43
Kyllä noita kyläsepät aikoinaan ainakin sai pitämään. Ei ne laittaneet vahvistustakaan kuin alapuolelle. Jotain moukarointia ne antoivat saumalle jäähtymisvaiheessa, jossei vartta laitettu jäähtymään ahjoon. Dextan vetovarret on parsittu joskus muinoin, eikä oo senjälkeen katkenneet.
Otsikko: Vs: Katkipoikki
Kirjoitti: -SS- - 18.12.16 - klo:20:01
Kyllä noita kyläsepät aikoinaan ainakin sai pitämään. Ei ne laittaneet vahvistustakaan kuin alapuolelle. Jotain moukarointia ne antoivat saumalle jäähtymisvaiheessa, jossei vartta laitettu jäähtymään ahjoon. Dextan vetovarret on parsittu joskus muinoin, eikä oo senjälkeen katkenneet.

Tuohitun kyläseppä oli juurikin eräänlainen taikuri. Ja takoi auranvantaat niin että meni hyvin maahan. Korjattuun nostolaitteen osaan tehtiin ahjossa lämpökäsittely ja taottiinkin.

-SS-
Otsikko: Vs: Katkipoikki
Kirjoitti: Pōllumees - 19.12.16 - klo:15:58
Ei tullut osumia hakujen pohjalta joten kävin  yhdessä vanhojen traktorien liikkeessä ja otin mukaan pari ylipitkää Taavetin vetovartta . Nostotangon reiän saa oikealle kohtaa kun katkaisee vetovarren juuresta pienemmän silmän pois ja lyhentää vartta hieman ja  hitsaa uuden isomman silmän paikalle . Varsi lyhenee näin tehden noin 2-3 cm mutta ei haittaa kun renkaat on 14.9 30 ja varsi riittäisi vaikka olisi 36 vanne . Valmettiin on vaikeaa saada omaa vetovartta  mutta muihin näyttää saavan helpommin .
Otsikko: Vs: Katkipoikki
Kirjoitti: Dr.Who - 19.12.16 - klo:16:51
Ei tullut osumia hakujen pohjalta joten kävin  yhdessä vanhojen traktorien liikkeessä ja otin mukaan pari ylipitkää Taavetin vetovartta . Nostotangon reiän saa oikealle kohtaa kun katkaisee vetovarren juuresta pienemmän silmän pois ja lyhentää vartta hieman ja  hitsaa uuden isomman silmän paikalle . Varsi lyhenee näin tehden noin 2-3 cm mutta ei haittaa kun renkaat on 14.9 30 ja varsi riittäisi vaikka olisi 36 vanne . Valmettiin on vaikeaa saada omaa vetovartta  mutta muihin näyttää saavan helpommin .
Että sellanen tapaus.Lattarautaa kyllä voi romukaupasta ostaa pätkän ja liimailla kemppiliimalla mollukat päihin.Tulaa varmaan laakukkaampi kuitenkin kuin alkuperäinen.
Otsikko: Vs: Katkipoikki
Kirjoitti: Pōllumees - 19.12.16 - klo:17:11
Ei tullut osumia hakujen pohjalta joten kävin  yhdessä vanhojen traktorien liikkeessä ja otin mukaan pari ylipitkää Taavetin vetovartta . Nostotangon reiän saa oikealle kohtaa kun katkaisee vetovarren juuresta pienemmän silmän pois ja lyhentää vartta hieman ja  hitsaa uuden isomman silmän paikalle . Varsi lyhenee näin tehden noin 2-3 cm mutta ei haittaa kun renkaat on 14.9 30 ja varsi riittäisi vaikka olisi 36 vanne . Valmettiin on vaikeaa saada omaa vetovartta  mutta muihin näyttää saavan helpommin .
Että sellanen tapaus.Lattarautaa kyllä voi romukaupasta ostaa pätkän ja liimailla kemppiliimalla mollukat päihin.Tulaa varmaan laakukkaampi kuitenkin kuin alkuperäinen.

Niin en tiedä oliko tuo laadukkaampi sarkastinen ilmaisu vai miten . Vanhoissa valmeteissa varret kyllä vääntyy ,mutta ei enää tässä mun "vanhassa ."  Taavetin varren pitäisi myyjän vakuuttelun mukaan kestää eikä tuota konetta käytetäkään kuin paalien siirtelyyn tai ruiskun eteen
Otsikko: Vs: Katkipoikki
Kirjoitti: Dr.Who - 19.12.16 - klo:17:47
502 oli aivan lattarautaa,sitä vanhemmissa jotain laadukkaampaa.Ei paljon kiinnosta tuo laatu mikä niillä suolahtelaisilla on.Milloin missäkin karkaisuvirheitä ja alaarvoisia laakereita.Mutta onhan nuo kotimaisia,ja vähin äänin vaihtuu uuteen vallu uskovaisten koneet.Tuos on nyt ollut engelsmanni ja sakemanni traktoreina ja vetovarretkin saaneet iskuja monenmoisia.Eipäole vetovarsi mennyt mutkalle eikä poikki.Sivurajoittajan pultteja silloin tällöin joutunut uusimaan.
Otsikko: Vs: Katkipoikki
Kirjoitti: Moerkoe - 19.12.16 - klo:18:30
Mulla kävi niin ettei muna pysynyt enää kolossa. Laitoin varren poikki ja hitsasin uuden pään munineen tilalle. Hyvin on kestänyt enkä ole häävi hitsari, tosin kärsivällinen, hioin ja hitsasin monta kertaa ennenkuin olin tyytyväinen.

Kai ne muillakin on hitsattuina kestäneet, tuskin niitä muuten enää myytäisiinkään.
Otsikko: Vs: Katkipoikki
Kirjoitti: Oksa - 19.12.16 - klo:18:38
kyllä yllättävän helposti saa ihan laatuisaa jälke kuhan vaan kuonat tms poistaa kunnolla... noita hitsattu iätajat ja ei pahemmin kukaan ole korvausta pyytänny... turha tarkkuus on kyvyttömyyttä!
Otsikko: Vs: Katkipoikki
Kirjoitti: Dr.Who - 19.12.16 - klo:18:54
Vanha kyläseppä,taitava hitsari sanoi korjattuaan jonkun laitteen;" en sille takuuta anna kun se ei uutenakaan kestänyt."
kuitenkin esim. niittokoneen teräruoto kesti vaikka kuinka kauan, myös käyttöä.
Otsikko: Vs: Katkipoikki
Kirjoitti: Räkkyjooseppi - 21.12.16 - klo:18:49
502 oli aivan lattarautaa,sitä vanhemmissa jotain laadukkaampaa.Ei paljon kiinnosta tuo laatu mikä niillä suolahtelaisilla on.Milloin missäkin karkaisuvirheitä ja alaarvoisia laakereita.Mutta onhan nuo kotimaisia,ja vähin äänin vaihtuu uuteen vallu uskovaisten koneet.Tuos on nyt ollut engelsmanni ja sakemanni traktoreina ja vetovarretkin saaneet iskuja monenmoisia.Eipäole vetovarsi mennyt mutkalle eikä poikki.Sivurajoittajan pultteja silloin tällöin joutunut uusimaan.
Meillä oli aikoinaan TW 35 siinä vetovarret olivat todella meltoa rautaa.No eipä kehuja
kerännyt muutenkaan.
Otsikko: Vs: Katkipoikki
Kirjoitti: Oksa - 21.12.16 - klo:18:56
noooo, se nyt oliki se taivaspaikkavehe!      ei kantsinna alkuperäistä käyttää kun sai tarvikkeena parempaa...
Otsikko: Vs: Katkipoikki
Kirjoitti: Viljelijä - 21.12.16 - klo:23:05
Tehas vastaa jos alkuperänen katkeaa, vai mite se menee?
Otsikko: Vs: Katkipoikki
Kirjoitti: Dr.Who - 22.12.16 - klo:19:21
Tuskinpa net mihinkään tehdaskorvauksiin menee katkenneet vetovarret.Tehdaskorvauksien pitäsi sitten kattaa maailman tappiin kaikki rikkoontumiset.Se on vuosi tai kaksi mikä on takuu ja sillä siisti.