Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: meomi - 08.12.16 - klo:19:57
-
Juu meni tuosta 605 tuo VO akseli poikki, uuden akselin laittaminen vaatii vissiin takakotelon purkamisen, lienee työläs homma, mutta tarkoitus olis yrittää.
Kysysin olisko jollain kokemusta tuon takakotelon purkamisen suhteen ja onnistuuko tuo purkaminen ja varsinkin kasaaminen ilman ammattilaista.
-
Pitäis onnistua purkamatta enempää, muistaakseni.
-
Onkos tuo takakotelo oma erillinen könttä jonka sisällä nuo ulosoton ja ajovoimanoton rattaat ja kytkin, elikkä kun kopan ottaa irti niin ne tulee mukana ja pysyy kopassa kiinni, eli ei tarvii pihalta keräillä mitään irto-osia.
-
On erillinen köntti.
Melkovarmasti joudut purkamaan peräkotelon irti, aika nätisti se lähtee.
Hydepumpun takaa saat ulosotonpakan purettua ,tuskin tuosta luukusta saat korjattua (ahdasta).
Loput romppeet ympäriltä irti ja nostat perärepun pois.
-
Erillinen möykky on. Hydrauliikka venttiilit pois, koukun poikkiakseli, työntötangonkorva, pumppu, nostosylinterit yms pois. Lisäksi erinäinen kasa vaijereita ja vipuja. Kumpi meni?
-
On erillinen köntti.
Melkovarmasti joudut purkamaan peräkotelon irti, aika nätisti se lähtee.
Hydepumpun takaa saat ulosotonpakan purettua ,tuskin tuosta luukusta saat korjattua (ahdasta).
Loput romppeet ympäriltä irti ja nostat perärepun pois.
Iästä riippuen, ilman pinnapultteja "nousee".
Pois on otettava, ei onnistu muuten.
-
Muistaakseni ainakin -89 mallissa oli joku voiteluputki siellä siten että on parempi saada hyvin vaakasuoraan vedettyä peräreppu pois.
-
Ehkä tuo nostaminen oli väärä ilmaisu , vetäminen paremminkin. Moottorinostin on oiva apu remonttiin.
-
Onko hyvinkin yleinen ominaisuus vallussa että aksila katkiaa,Päättelin kun näitä perärepun irrottajia on useammallakin kokemusta.
-
Riukuakselin booreja kai ainakin menee sileäksi, joskus historian hämärissä lie niissä jotain tyyppivianpoikastakin ollut...
-
Eipä ole yksin Valmetin ominaisuus että kun nostaa nostolaitetta ja nivelakselin putket ovat jumissa niin poikki menee akseli tai jos loppuu liikevara akselista kun on liian pitkät putket niin taas napsahtaa.
-
Onko hyvinkin yleinen ominaisuus vallussa että aksila katkiaa,Päättelin kun näitä perärepun irrottajia on useammallakin kokemusta.
Jos sinne uteliaisuuttaan kerran 25-30 vuoden välein kurkkaa, onko paha ;D
Vaihdoin 21 uraa kuuteen, ei ollu mitään rikki. Alkuperäinen, ilmeisesti ruåttalaisten typeryys saada kaks tappia perseeseen ja vielä erilaista!
-
Onko hyvinkin yleinen ominaisuus vallussa että aksila katkiaa,Päättelin kun näitä perärepun irrottajia on useammallakin kokemusta.
Jos sinne uteliaisuuttaan kerran 25-30 vuoden välein kurkkaa, onko paha ;D
Vaihdoin 21 uraa kuuteen, ei ollu mitään rikki. Alkuperäinen, ilmeisesti ruåttalaisten typeryys saada kaks tappia perseeseen ja vielä erilaista!
28 vuotta, 15832h, ei ole vielä tarvinnut tehdä mitään.
-
Juu akseli oli saanut siipeensä jo aikaisemmin edellisellä omistajalla, poorit oli jo kierteellä ja vähän vääntynyt, elikkäs katkeaminen oli vain ajan kysymys.
Sopiva kivi siirtosiiven ja lingon rungon väliin ja akseli poikki.
Onkos tuossa 605 ollenkaan ajovoimanottoa, kun ei ole tuota koskaan tullu selvitettyä, alempi akseli 540 ja ylempi (enempi uria) 1000 kierrosta.
-
Jos on kaksi akselia, niin ei ole ajovoimanottoa siinä traktorissa
-
Tuota noin, jos oikein muistan niin tuttu mekaanikko puhu, että ainakin 805:ssa saa tapin vaihdettua ilman perärepun purkua.
Ensin täytyy ottaa vaihteenvalitsimen vaijeri irti. Kikka on siinä että vedetään ulosoton vaihteenvalitsin ylös (vai alas, en muista juuri nyt, täytyy varmistella) esim rautalangan ja naulan avulla. Pointti on siis se että niillä kiristetään valitsin tiukalle (ei rikki) ja se paine pitää pakan kasassa kun vaihdat akselin.
-
Tuota noin, jos oikein muistan niin tuttu mekaanikko puhu, että ainakin 805:ssa saa tapin vaihdettua ilman perärepun purkua.
Ensin täytyy ottaa vaihteenvalitsimen vaijeri irti. Kikka on siinä että vedetään ulosoton vaihteenvalitsin ylös (vai alas, en muista juuri nyt, täytyy varmistella) esim rautalangan ja naulan avulla. Pointti on siis se että niillä kiristetään valitsin tiukalle (ei rikki) ja se paine pitää pakan kasassa kun vaihdat akselin.
Mistä välistä lukkorengas 540 akselilta kotelon sisältä rattaan päältä irroitetaan ilman koko p*skan irroitusta?
-
Tuota noin, jos oikein muistan niin tuttu mekaanikko puhu, että ainakin 805:ssa saa tapin vaihdettua ilman perärepun purkua.
Ensin täytyy ottaa vaihteenvalitsimen vaijeri irti. Kikka on siinä että vedetään ulosoton vaihteenvalitsin ylös (vai alas, en muista juuri nyt, täytyy varmistella) esim rautalangan ja naulan avulla. Pointti on siis se että niillä kiristetään valitsin tiukalle (ei rikki) ja se paine pitää pakan kasassa kun vaihdat akselin.
Mistä välistä lukkorengas 540 akselilta kotelon sisältä rattaan päältä irroitetaan ilman koko p*skan irroitusta?
Tonnin aksilala vois onnistua. Poppakonsti laakereita kohtaan joka tapauksessa.
-
Isotöinen perus mutterinpyöritysoperaatio se on, eli peräreppu irti.
540 ja 1000 R akselit ceekerillä lukittu kiinni ja hammaspyörä akselilla
Kans boorilla.
Vuosi sitten vastaavan operaation tehnyt, sen verta tuoreessa muistissa
(Ps. Kun purat ulosoton pakan, pistä ensin pahvi pakan ympärille,
Niitä jousia ei sit tarvi etsiä jokapaikasta........)
-
Saako tonniakselia kuusiuraisena varaosana vai pitääkö tehdä?
-
Saako tonniakselia kuusiuraisena varaosana vai pitääkö tehdä?
******alkuperäisenä varaosana ei ole olemassa, eli vanhan 21 uraisen
1000 akselin kanssa koneistamolle, perusjuttua koneistamolle
Vuosi sitten tein saman operaation, purkutyötähän tuo akselimuunnos teettää
Karpiola Vilppulasta koneistuksen teki, onnistuu myös muiltakin koneistamoilta.
-
Tuolta
http://www.purkupojat.com/ulosottoakseli-1000rpm-p-955.html?path=8_37_109
(http://www.purkupojat.com/product_thumb.php?img=images/V00334.JPG&w=338&h=225)
Eikä ole seekeri uraa, kuten ei alkuperäisessäkään.
-
Tuolta
http://www.purkupojat.com/ulosottoakseli-1000rpm-p-955.html?path=8_37_109
(http://www.purkupojat.com/product_thumb.php?img=images/V00334.JPG&w=338&h=225)
Eikä ole seekeri uraa, kuten ei alkuperäisessäkään.
******
Vuosi sitten ei mistään "tarvike" akselia eikä purkamoilta spesiaaliakselia.
Eli joutu teettämän boorimuunnoksen akseliin.
näemmä tullut tarvikeosaa spesiaalina, hiton hankala se 21. Urainen akseli oli
Joko nivelakselit liian pitkiä, tai muunnostumppi hukassa, isommat
Akselit alkoi ravistaa.
6000 srj eteenpäin tumpin vaihto todella helpohko.
-
Sano Purkupojilla, että 15v ovat teettäneet, en tiedä mikä on totuus.
-
purkupojilta löyty hyvin 602 laatikon osiaki, muualla eioota tai paskaa..
-
Sano Purkupojilla, että 15v ovat teettäneet, en tiedä mikä on totuus.
Voi olla, että oli teetetty sarja lopussa, eikä jaksettu selittää sen enempää.
-
Tuossapa räjäytyskuvaa koneistosta, voipi arvailla onnistuuko tuon 540r akselin vaihto ilman takakotelon irroitusta.
-
Muutoin onnistuu mutta tuo seekeri hiukan kanittaa jos ei saa kunnolla nykäistyä.
-
05001 (http://aijaa.com/GfNDtS)
05002 (http://aijaa.com/HKMJzd)
05003 (http://aijaa.com/C2mb1H)
05004 (http://aijaa.com/5zmuIb)
05005 (http://aijaa.com/a7OQqE)
05006 (http://aijaa.com/ZzgE2G)
05007 (http://aijaa.com/KTDZWn)
-
Suurin työ perärepun irroituksessa on jos joutuu lyömään sen akselin irti siitä repun edestä.Se mikä on siinä alhaalla poikittain. Mustahyttisissä ('89) 905:ssa ja 805:ssa reppu ei mahtunut tulemaan akselin yli, jää muutamasta millistä kiinni. Akseli on todella lujassa kylmänä irroittaessa. Pienellä vingulla sitä akselia sain onneksi ohennettua ylälaidasta jolloin repun saa vedettyä akselin yli. Vastaavasti -88 605:ssa ongelmaa ei ole. Tällä hetkellä murheena kun 805:ssa irtoaa pakkalevyjen lukitusrengas kun laittaa seosrehuvaunun pyörimään. Maanantaille olis tulossa uusi lukkorengas... 17500h vasta taulussa.
-
Moro. Laitoin sulle akselin tiimoilta yv:n
Juu meni tuosta 605 tuo VO akseli poikki, uuden akselin laittaminen vaatii vissiin takakotelon purkamisen, lienee työläs homma, mutta tarkoitus olis yrittää.
Kysysin olisko jollain kokemusta tuon takakotelon purkamisen suhteen ja onnistuuko tuo purkaminen ja varsinkin kasaaminen ilman ammattilaista.
-
Kiitos Räkkyjoosepille noista ohjekuvista, kuvat selvitti monta asiaa, esim siellähän on kartiorullaolaakerit, elikkäs vaikeampi purkaa ilman peräkotelon purkamista.
Teoriassa ajatus oli purkaa kytkinpesä pois ja jos koprat mahtuis tuosta rakosesta kotelon sisään vois yrittää jonkunsorti ulosvetäjällä vetää akselit peräpäästä ulos ja samalla reijästä nostella hammaspyörät pois ja 540 rattaan lukitus.
Laakerien sisäkehien irroitus akseleista (jos ovat tiukat) voi olla mahdotonta, noinkin ahtaanoloisessa paikassa.
Siis jos koprat mahtuu aukosta.