Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: K.Kusti - 06.12.16 - klo:20:13
-
Siis miten tapahtuu? Mennyt niin hervottomaksi ettei enää aukaise venttiiliä kokonaan. Ålo 930 kuormain kyseessä. Tuolta venttiili lohkonpäästäkö säädetään? Kahvan puolella ei ainakaan mitään säätöä. Vai onko vaijerit viruneet niin ettei enää pelaa kunnolla.
-
Lohkon päästä se löytyy. Ei pitäisi olla ylivoimainen juttu.
-
Ei se vaijeri juurikaan veny. Ennemmin saattaa siellä venttiilinpuolella
oleva suojakuppi täyttyä moskasta ja haitata toimintaa.
-
Vihan se vaijeri olla katkeamispisteessä.
Menikö äkkiä vai pikkuhiljaa?
-
Vai liikkuuko vaijerin kuori lohkon päästä, koko vaijeripaketti liikkuu kun vipua heiluttelee? Asettuu kiristämällä lohkon päästä holkkeja, ainakin hetkeksi.
-
Ota se vaijeri kokonaan irti ja valuta aseöljyä tai muuta vastaavaa vaijerille. Ei kai sitä ole koskaan rasvattu. Samalla tulee putsattua lohkon puoleisesta päästä töhnät pois ja näet onko vaijeri vielä ehyt. Vivunpuoleisen pallopään huono kunto eli kuluneisuus voi tulla yllätyksenä, sekin kuluminen johtuu vaijerin rasvaamattomuudesta.
Tuossa mallissa jo lienee lohkon puoleisessa päässä semmonen rautalanka-rengas joka kiilavan osan puristamana lukitsee kuoren. Kiilan ruuveja kiristäessä hallintavipua vois pitää asentolukon avulla keskellä, jos ei ole kaveria auttamassa.
Kyllä se vaijeri kerran ikänsä aikana kannattaa kunnolla huoltaa, irrottamatta kokonaan on tyhjänaikasta pelleilyä.
-
Kaljatölkistä saa sopivia säätöliuskoja, jos "klappi" on lohkon päässä, eikä ruuvien kiristys enää saa kaapelia pysymään paikallaan. Merkillä ei pitäisi olla väliä. Siis oluttölkin. :-X
-
Mulla on myös välillä löystynyt sieltä vivun päästä jötikästä se osa joka on sieltä vaijerien lähtöpäädystä kuusiokololla kiinni. Eli runko jossa se keikkuva kolmiopala on kiinni.
Vivusta tulee hiljalleen epämäääräinen, ja yhä vähemmän mihinkään vaikuttava, lopulta liikkuu vain puolella nopeudella. Toinen liike voi kärsiä enenmmän kuin toinen, esim kauha palautuu mutta ei enää oikein kippaa. Kyseessä siis vanha kuikka. Se kolmiopala on myös tullut ikänsä päähän jo pari kertaa...
-
Meillä ainakin yksi ongelma on ollut kuikassa kun lohkon päässä vaijerin suojakuori pääsee liikkumaan jolloin vaijeri ei tietenkään liiku niin kuin pitäisi. Lapsellinen systeemi.
-
Meillä ainakin yksi ongelma on ollut kuikassa kun lohkon päässä vaijerin suojakuori pääsee liikkumaan jolloin vaijeri ei tietenkään liiku niin kuin pitäisi. Lapsellinen systeemi.
Mulla sylttääntyi se vaijerin ja kuoren välissä oleva muovisukka, niin ettei vaijeri liikkunut enää minnekään.
-
Mulla on myös välillä löystynyt sieltä vivun päästä jötikästä se osa joka on sieltä vaijerien lähtöpäädystä kuusiokololla kiinni. Eli runko jossa se keikkuva kolmiopala on kiinni.
Vivusta tulee hiljalleen epämäääräinen, ja yhä vähemmän mihinkään vaikuttava, lopulta liikkuu vain puolella nopeudella. Toinen liike voi kärsiä enenmmän kuin toinen, esim kauha palautuu mutta ei enää oikein kippaa. Kyseessä siis vanha kuikka. Se kolmiopala on myös tullut ikänsä päähän jo pari kertaa...
jeps uudemmissa jossa pallot on muovipäällysteisiä on tuo ongelma vielä pahempi. Se kolmiopala ja ne pallopäät väljistyvät tosi äkkiä. Olen joskus miettinyt että tekisi ne kaapelinpäät uusiksi ja laittais siihen päähän samanlaiset nivelet kuin hydraulisen esiohjauskahvan päässä on. Enoo vaan jaksanut hakea että mistä niitä löytyis varaosana kohtuuhintaan.
Lohkon päässä kun varoen muokkaa sitä valukäikälettä joka puristaa lukkorenkaan avulla kuoren kiinni lohkoon, saa sen lukituksen taas pitämään. Edellisessä kuikessa minulta meni kierteet siitä holkista ja piti laittaa siihen tilalle pätkä kierretankoa. Onhan se melkoinen... viritys. Edellisessä kuikessa katkeili vajereitakin, no kaveri sitten teki uudet päät siihen vaijeriin ja kiristys siihen 2 m pianolankaan pienillä top-ruuveilla. Eikä senjälkeen katkennut enää kertaakaan. Tulkitsin että alkuperäiset kaapelit oli puristettu kiinni päihin liian läheltä liitoskohtaa ja se kävi ajastaan vaijerin kohtaloksi.
-
Ei mitään vaijereita etukuormaajaan.
Joku muu systeemi se pitäisi olla. Sähköinen tai hydraulinen. Tai mekaaninen ilman mitään vaijereita.
-
elikkä ketjulla laukasu kauhalla vai?? millä ootte muuten voitellu noita muovikuulia? itelle kerrottu että o-rengasrasva ainoa oikea..
-
mustaa rasvaa on laittanut,parempi sekin kuin ei mitään.
-
Vaseliinilla. Spray muodossa...