Agronet
Keskusteluaiheet => Maidontuotanto ja lihanaudat => Aiheen aloitti: kantola - 10.11.16 - klo:20:30
-
Ylen Kuningaskuluttaja piipahti juuri mm. idyllisessä Ylistarossa. Kuluttajan valistamiseksi olisi taas yksi maito lisää. :D
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2016/11/10/luomua-tavallista-vai-lentavan-lehman-maitoa-kuluttaja-ei-tieda-miten-maito
-
Ja seuraavaksi aktivisteille reilusti ohjelma-aikaa,kun joulukin lähestyy.
-
Ylen Kuningaskuluttaja piipahti juuri mm. idyllisessä Ylistarossa. Kuluttajan valistamiseksi olisi taas yksi maito lisää. :D
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2016/11/10/luomua-tavallista-vai-lentavan-lehman-maitoa-kuluttaja-ei-tieda-miten-maito
Jes..meidän tankista löytyy lentävän lehmän maitoa..
-
Parsinavettalehmät makaavat kaikki paljaalla betonilla 10kk vuodesta, taisi olla olennainen osa juttua. Samoin kuin se että korostettiin tilojen määrää, eikä sitä mikä osuus lehmistä missäkin olosuhteissa elää...
-
Sekin jäi mainitsematta että luomulehmätkin voi olla parsinavetassa.
-
Sekin jäi mainitsematta että luomulehmätkin voi olla parsinavetassa.
Ei jäänyt.
Ihan normaali yle-tason juttu noin niinkuin muuten, asenne paistoi hienosti läpi.
-
Tuossa aloittajan linkin artikkelissa oli mainittu eläinten hyvinvointikeskus. Kyseinen laitos on muuten julkaissut kuluttajaoppaan. Asiantuntijoina itseään mainostavat ihmiset ovat kyllä kirjoittaneet aika lailla asiavirheitäkin ja jotenkin myös asenne on sellainen, että kustaan maalaisten muroihin nyt oikein luvan perästä Mavin rahoituksella. Onkohan tämä Tenholan kosto, kun yritettiin savustaa se pois mavista.
http://elainruokana.elaintieto.fi/ (http://elainruokana.elaintieto.fi/)
-
ja kyllä tuota tietoa pitää saaha pakkoverolla ylläpidettävässä virmassa mainostaa... paikkansapitävyys on ihan strumppia!
-
No on paksua. Ainoa mikä piti paikkansa on se että parsinavetoita on 70% kaikista navettatyypeistä - mutta se jäi mainitsematta että noin 50% suomalaisesta maidosta lypsää pihatossa asuvat lehmät. Eikä se pihatto ole autuaaksi tekevä, yhtälailla sielläkin voi olla betonia makuualustana ja paikat paskassa. Hoitaja ratkaisee.
-
kyllä lehmien pitää saaha pesiä kuusikoissa... ei siitä pääse kaupuntilainen mihinkään... on nähty!
-
Juu, eikö karjaa pidettykin ennen jossain kuopassa? Talven mittaan pinta nousi joten ammut käveli siitä suoraan laitumelle ja kuopassa oli valmis lannoite pelloille - kätevää! Jossain Kolilla päin on muinainen karjasuoja nähtävillä. Se oli rinteessä jossa yksi seinä oli ihan luonnonmuodostelmaa. Muut seinät oli kiveä ja etupuolella ties mistä ovi. Oli kyllä niin pieni että sinne mahtuu juuri yksi pieni kyyttö ja sen vasikka tai 3 sopuisaa lammasta/ sikaa. Ei ollu hääviä silloinkaan karjanpito. Valoisuudesta ja ikkunapinta- alasta ei ollut tietoakaan!
-
Tuossa aloittajan linkin artikkelissa oli mainittu eläinten hyvinvointikeskus. Kyseinen laitos on muuten julkaissut kuluttajaoppaan. Asiantuntijoina itseään mainostavat ihmiset ovat kyllä kirjoittaneet aika lailla asiavirheitäkin ja jotenkin myös asenne on sellainen, että kustaan maalaisten muroihin nyt oikein luvan perästä Mavin rahoituksella. Onkohan tämä Tenholan kosto, kun yritettiin savustaa se pois mavista.
http://elainruokana.elaintieto.fi/ (http://elainruokana.elaintieto.fi/)
Asenneongelmasta olen täysin samaa mieltä, mutta
Miten Mavi tähän liittyy? EHK on osa Helsingin yliopistoa ja rahoittajana on MMM.
Yksilöipäs asiavirheet, niin pystyy antamaan palautetta tekijöille.
-
Huh... vielä eivät ole keksineet sitä, että kaikki kotieläimet ja tuotantoeläimet (poislukien kettu) ovat vieraslajeja. Ei niillä ole mitään tekemistä Suomen luonnossa. Jokainen lehmä ja hevonen on tänne joskus väkisin raahattu, yksikään ei ole tullut vapaaehtoisesti 😅😅
Mitä eroa on sillä, että metsälaitumella on lehmä tai supikoira?? Meillä ainakin lehmät rikkovat huvikseen kaikki sorsanpesät rannoilta ja kuovinpesistä puole, eikä se ole mitenkään luonnollista
-
Ylen Kuningaskuluttaja piipahti juuri mm. idyllisessä Ylistarossa. Kuluttajan valistamiseksi olisi taas yksi maito lisää. :D
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2016/11/10/luomua-tavallista-vai-lentavan-lehman-maitoa-kuluttaja-ei-tieda-miten-maito
Jes..meidän tankista löytyy lentävän lehmän maitoa..
Lentävien lehmien maito pitäisi kiireesti kerätä eri purkkeihin, jos sen menekki olisi noin taattu. Meiltäkin tarvittaessa löytyisi.
-
Ylen Kuningaskuluttaja piipahti juuri mm. idyllisessä Ylistarossa. Kuluttajan valistamiseksi olisi taas yksi maito lisää. :D
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2016/11/10/luomua-tavallista-vai-lentavan-lehman-maitoa-kuluttaja-ei-tieda-miten-maito
Jes..meidän tankista löytyy lentävän lehmän maitoa..
Lentävien lehmien maito pitäisi kiireesti kerätä eri purkkeihin, jos sen menekki olisi noin taattu. Meiltäkin tarvittaessa löytyisi.
Taitas olla liian lennokas tuote..tai siitä ei oltaisi kuitenkaan valmiita maksamaan..
-
Tuossa aloittajan linkin artikkelissa oli mainittu eläinten hyvinvointikeskus. Kyseinen laitos on muuten julkaissut kuluttajaoppaan. Asiantuntijoina itseään mainostavat ihmiset ovat kyllä kirjoittaneet aika lailla asiavirheitäkin ja jotenkin myös asenne on sellainen, että kustaan maalaisten muroihin nyt oikein luvan perästä Mavin rahoituksella. Onkohan tämä Tenholan kosto, kun yritettiin savustaa se pois mavista.
http://elainruokana.elaintieto.fi/ (http://elainruokana.elaintieto.fi/)
Asenneongelmasta olen täysin samaa mieltä, mutta
Miten Mavi tähän liittyy? EHK on osa Helsingin yliopistoa ja rahoittajana on MMM.
Yksilöipäs asiavirheet, niin pystyy antamaan palautetta tekijöille.
Mavi myöntänyt avustusta 224 170,80 euroa kyseisen sivuston/oppaan tekoon. Olisi sillä rahalla voinut tehdä hiukan vähemmän asenteellisen teoksen.
Väitettiin, että ainoastaan luomunaudalla olisi pinta-alavaatimukset, mutta tavan vasikoilla on lakisääteiset vaatimukset, muilla naudoilla tosin sitten vain suositus. Lisäksi hyvinvointikorvaus asettaa ainakin emo+vasikka -pinta-alavaatimuksen.
Pihvivasikoista puhuttiin, että niitä voidaan kasvattaa vasikkakasvattamoissa tai emojen kanssa. Kyllä kai pääsääntö on, että pihvivasikat kasvavat emonsa kanssa ja jossain poikkeustapauksessa (lähinnä jos emo kuolee tai ei hoida vasikkaansa) vasikka lähtee terninä pois.
Väitettiin, ettei pihvikarjanjauhelihaa saa verkkokaupoista vaan ainoastaan kaupoista. Mitähän tuokin tarkoittaa? Suoramyynnistä ko. tuotetta saa ja aika moni toimii myös verkossa.
Kaikenlaista pikkuasiaa belgiansinisestä alkaen kaivettu ihan kuin ne olisivat yleinen käytäntö meikäläisessä tuotannossa.
Nämä siis naudanjauhelihaosiossa, muihin en ota kantaa.
-
Sitten on se porukka joka ostaa siksi luomua että se on terveelistä, kemikaalivapaata ja turvallista. Tätä porukkaa ei kiinnosta eläinten olosuhteet eikä niillä ole väliä. Vain illuusio siitä että mitä "luomu" sanana heille henkilökohtaisesti tarkoittaa. Periaatteessa tälle porukalle pystyisi markkinoimaan myös tavanomaisesti tuotettua sillä suomalainen elintarvike on joka tavalla puhdas, kemikaalivapaa ja turvallinen. Pitäisi vaan olla sellainen kampanja että se vetoaisi tähän porukkaan. Ja luulen että suurin osa luomun ostajista on näitä. On se sitten lihaa, maitoa, vihanneksia, mitä vaan. Suomielintarvikkeesta tulisi tehdä brändi, pieni sirkkalehti ei enää riitä brändiksi - tarvitaan muuta.
-
Sitten on se porukka joka ostaa siksi luomua että se on terveelistä, kemikaalivapaata ja turvallista. Tätä porukkaa ei kiinnosta eläinten olosuhteet eikä niillä ole väliä. Vain illuusio siitä että mitä "luomu" sanana heille henkilökohtaisesti tarkoittaa. Periaatteessa tälle porukalle pystyisi markkinoimaan myös tavanomaisesti tuotettua sillä suomalainen elintarvike on joka tavalla puhdas, kemikaalivapaa ja turvallinen. Pitäisi vaan olla sellainen kampanja että se vetoaisi tähän porukkaan. Ja luulen että suurin osa luomun ostajista on näitä. On se sitten lihaa, maitoa, vihanneksia, mitä vaan. Suomielintarvikkeesta tulisi tehdä brändi, pieni sirkkalehti ei enää riitä brändiksi - tarvitaan muuta.
En näe mitään syytä tehdä suomielintarvikkeesta erillistä brändiä. Ennemmin antaa elintarviketalojen brändätä kuluttajatuotteet miten parhaaksi näkevät ja toimivan ketjussaan sen mukaisesti. Eli vaikkapa nyt Valiolla nopeasti uudistettu laatusopimus läpi kaikilla tuottajilla, jonka jälkeen hehkutusta kuluttajille miten Valion tuottajat hoitavat tämän ja tuon asia. Jos Juustoportilla tekevät enemmän tai Maitomaalla vähemmän, niin samapa tuo.
-
Sitten on se porukka joka ostaa siksi luomua että se on terveelistä, kemikaalivapaata ja turvallista. Tätä porukkaa ei kiinnosta eläinten olosuhteet eikä niillä ole väliä. Vain illuusio siitä että mitä "luomu" sanana heille henkilökohtaisesti tarkoittaa. Periaatteessa tälle porukalle pystyisi markkinoimaan myös tavanomaisesti tuotettua sillä suomalainen elintarvike on joka tavalla puhdas, kemikaalivapaa ja turvallinen. Pitäisi vaan olla sellainen kampanja että se vetoaisi tähän porukkaan. Ja luulen että suurin osa luomun ostajista on näitä. On se sitten lihaa, maitoa, vihanneksia, mitä vaan. Suomielintarvikkeesta tulisi tehdä brändi, pieni sirkkalehti ei enää riitä brändiksi - tarvitaan muuta.
En näe mitään syytä tehdä suomielintarvikkeesta erillistä brändiä. Ennemmin antaa elintarviketalojen brändätä kuluttajatuotteet miten parhaaksi näkevät ja toimivan ketjussaan sen mukaisesti. Eli vaikkapa nyt Valiolla nopeasti uudistettu laatusopimus läpi kaikilla tuottajilla, jonka jälkeen hehkutusta kuluttajille miten Valion tuottajat hoitavat tämän ja tuon asia. Jos Juustoportilla tekevät enemmän tai Maitomaalla vähemmän, niin samapa tuo.
Vielä ei ole loppunut purnaus nykyisestäkään laatusopimuksesta 😅😅😅
"En ole ikinä kuullutkaan, että maitohuonessa ei saa olla rotamyrkkyä, milläs ne muka sitten tapetaan " 😅😅
-
Sitten on se porukka joka ostaa siksi luomua että se on terveelistä, kemikaalivapaata ja turvallista. Tätä porukkaa ei kiinnosta eläinten olosuhteet eikä niillä ole väliä. Vain illuusio siitä että mitä "luomu" sanana heille henkilökohtaisesti tarkoittaa. Periaatteessa tälle porukalle pystyisi markkinoimaan myös tavanomaisesti tuotettua sillä suomalainen elintarvike on joka tavalla puhdas, kemikaalivapaa ja turvallinen. Pitäisi vaan olla sellainen kampanja että se vetoaisi tähän porukkaan. Ja luulen että suurin osa luomun ostajista on näitä. On se sitten lihaa, maitoa, vihanneksia, mitä vaan. Suomielintarvikkeesta tulisi tehdä brändi, pieni sirkkalehti ei enää riitä brändiksi - tarvitaan muuta.
En näe mitään syytä tehdä suomielintarvikkeesta erillistä brändiä. Ennemmin antaa elintarviketalojen brändätä kuluttajatuotteet miten parhaaksi näkevät ja toimivan ketjussaan sen mukaisesti. Eli vaikkapa nyt Valiolla nopeasti uudistettu laatusopimus läpi kaikilla tuottajilla, jonka jälkeen hehkutusta kuluttajille miten Valion tuottajat hoitavat tämän ja tuon asia. Jos Juustoportilla tekevät enemmän tai Maitomaalla vähemmän, niin samapa tuo.
Vielä ei ole loppunut purnaus nykyisestäkään laatusopimuksesta 😅😅😅
"En ole ikinä kuullutkaan, että maitohuonessa ei saa olla rotamyrkkyä, milläs ne muka sitten tapetaan " 😅😅
Ei meillä ole kyllä rottia maitohuoneessa, mutta kohtuu kokoinen kolli päivystää siellä usein siltä varalta.
-
Sitten on se porukka joka ostaa siksi luomua että se on terveelistä, kemikaalivapaata ja turvallista. Tätä porukkaa ei kiinnosta eläinten olosuhteet eikä niillä ole väliä. Vain illuusio siitä että mitä "luomu" sanana heille henkilökohtaisesti tarkoittaa. Periaatteessa tälle porukalle pystyisi markkinoimaan myös tavanomaisesti tuotettua sillä suomalainen elintarvike on joka tavalla puhdas, kemikaalivapaa ja turvallinen. Pitäisi vaan olla sellainen kampanja että se vetoaisi tähän porukkaan. Ja luulen että suurin osa luomun ostajista on näitä. On se sitten lihaa, maitoa, vihanneksia, mitä vaan. Suomielintarvikkeesta tulisi tehdä brändi, pieni sirkkalehti ei enää riitä brändiksi - tarvitaan muuta.
En näe mitään syytä tehdä suomielintarvikkeesta erillistä brändiä. Ennemmin antaa elintarviketalojen brändätä kuluttajatuotteet miten parhaaksi näkevät ja toimivan ketjussaan sen mukaisesti. Eli vaikkapa nyt Valiolla nopeasti uudistettu laatusopimus läpi kaikilla tuottajilla, jonka jälkeen hehkutusta kuluttajille miten Valion tuottajat hoitavat tämän ja tuon asia. Jos Juustoportilla tekevät enemmän tai Maitomaalla vähemmän, niin samapa tuo.
Vielä ei ole loppunut purnaus nykyisestäkään laatusopimuksesta 😅😅😅
"En ole ikinä kuullutkaan, että maitohuonessa ei saa olla rotamyrkkyä, milläs ne muka sitten tapetaan " 😅😅
Ei meillä ole kyllä rottia maitohuoneessa, mutta kohtuu kokoinen kolli päivystää siellä usein siltä varalta.
Kuuleman mukaan kissa maitohuoneessa maksaa pari tonnia...
-
Tuossa aloittajan linkin artikkelissa oli mainittu eläinten hyvinvointikeskus. Kyseinen laitos on muuten julkaissut kuluttajaoppaan. Asiantuntijoina itseään mainostavat ihmiset ovat kyllä kirjoittaneet aika lailla asiavirheitäkin ja jotenkin myös asenne on sellainen, että kustaan maalaisten muroihin nyt oikein luvan perästä Mavin rahoituksella. Onkohan tämä Tenholan kosto, kun yritettiin savustaa se pois mavista.
http://elainruokana.elaintieto.fi/ (http://elainruokana.elaintieto.fi/)
Asenneongelmasta olen täysin samaa mieltä, mutta
Miten Mavi tähän liittyy? EHK on osa Helsingin yliopistoa ja rahoittajana on MMM.
Yksilöipäs asiavirheet, niin pystyy antamaan palautetta tekijöille.
Mavi myöntänyt avustusta 224 170,80 euroa kyseisen sivuston/oppaan tekoon. Olisi sillä rahalla voinut tehdä hiukan vähemmän asenteellisen teoksen.
Väitettiin, että ainoastaan luomunaudalla olisi pinta-alavaatimukset, mutta tavan vasikoilla on lakisääteiset vaatimukset, muilla naudoilla tosin sitten vain suositus. Lisäksi hyvinvointikorvaus asettaa ainakin emo+vasikka -pinta-alavaatimuksen.
Pihvivasikoista puhuttiin, että niitä voidaan kasvattaa vasikkakasvattamoissa tai emojen kanssa. Kyllä kai pääsääntö on, että pihvivasikat kasvavat emonsa kanssa ja jossain poikkeustapauksessa (lähinnä jos emo kuolee tai ei hoida vasikkaansa) vasikka lähtee terninä pois.
Väitettiin, ettei pihvikarjanjauhelihaa saa verkkokaupoista vaan ainoastaan kaupoista. Mitähän tuokin tarkoittaa? Suoramyynnistä ko. tuotetta saa ja aika moni toimii myös verkossa.
Kaikenlaista pikkuasiaa belgiansinisestä alkaen kaivettu ihan kuin ne olisivat yleinen käytäntö meikäläisessä tuotannossa.
Nämä siis naudanjauhelihaosiossa, muihin en ota kantaa.
SAMAA MIELTÄ Ilmeisesti ammatinvalintakysymys, mutta kyllä joku osaa laskun kirjoittaa.
ERI MIELTÄ: Luomussa VAATIMUKSET muissa SUOSITUKSET (pl.vasikat) Hyvinvointikorvauksessa valittavana pinta-alavaatimuksia, mutta myytävässä lihassa ei ole hyvinvointimerkintää, joten vain luomulihaa ostava voi olla varma, että eläimellä on ollut tietty pinta-ala käytössään.
Mutta asenne paistaa läpi kappaleiden järjestyksessä. Ensin kerrotaan, että Lihakarjan vasikat voidaan kasvattaa samoin kuin maitorotuiset ... eikä kommentoida sen harvinaisuutta. Sitten toinen kappale vasta kertoo todellisen tuotantotavan ja vielä MYÖS sanalla asennetta maustaen. Ihan kuin se olisi se harvinaisempi tapa. Tai ehkä A:n Ryhis on päässyt päämääräänsä ja saanut vierotettua vasikat emoilta juottamoihin heti pienenä :)
Jostain kumman syystä minulla on sokea piste Belgian sinisen kohdalla. En löydä sitä teksti, helppisko joku.
Tällaisen sivuston pitäisi olla Wikipedia-pohjalla, jotta yhteisöllisesti voitaisi muokata todellinen kuva tuotannosta. Tästä puuttuu kaikki viitetiedot: pelkkiä heittoja tuotteiden saatavuudesta ja puuttuvia tilastoja kasvatustapojen yleisyydestä.
Mutta sitten se tärkein kysymys: Miksei nautasektori ole itse tehnyt tai tee kunnon opasta?
-
Sitten on se porukka joka ostaa siksi luomua että se on terveelistä, kemikaalivapaata ja turvallista. Tätä porukkaa ei kiinnosta eläinten olosuhteet eikä niillä ole väliä. Vain illuusio siitä että mitä "luomu" sanana heille henkilökohtaisesti tarkoittaa. Periaatteessa tälle porukalle pystyisi markkinoimaan myös tavanomaisesti tuotettua sillä suomalainen elintarvike on joka tavalla puhdas, kemikaalivapaa ja turvallinen. Pitäisi vaan olla sellainen kampanja että se vetoaisi tähän porukkaan. Ja luulen että suurin osa luomun ostajista on näitä. On se sitten lihaa, maitoa, vihanneksia, mitä vaan. Suomielintarvikkeesta tulisi tehdä brändi, pieni sirkkalehti ei enää riitä brändiksi - tarvitaan muuta.
En näe mitään syytä tehdä suomielintarvikkeesta erillistä brändiä. Ennemmin antaa elintarviketalojen brändätä kuluttajatuotteet miten parhaaksi näkevät ja toimivan ketjussaan sen mukaisesti. Eli vaikkapa nyt Valiolla nopeasti uudistettu laatusopimus läpi kaikilla tuottajilla, jonka jälkeen hehkutusta kuluttajille miten Valion tuottajat hoitavat tämän ja tuon asia. Jos Juustoportilla tekevät enemmän tai Maitomaalla vähemmän, niin samapa tuo.
Vielä ei ole loppunut purnaus nykyisestäkään laatusopimuksesta 😅😅😅
"En ole ikinä kuullutkaan, että maitohuonessa ei saa olla rotamyrkkyä, milläs ne muka sitten tapetaan " 😅😅
Ei meillä ole kyllä rottia maitohuoneessa, mutta kohtuu kokoinen kolli päivystää siellä usein siltä varalta.
Kuuleman mukaan kissa maitohuoneessa maksaa pari tonnia...
Oho..nyt meni valvontaeläinlääkäriltä ja läänineläinlääkäriltä jotakin ohi, meinaan se katti marssi samasta oven aukaisusta pihalle, kun he sisään ja ainoa kommentti oli, että onpa harvinaisen komea yksilö..eikä kattia kyllä missään mainittu. Eikä edes sen lajitovereita, joita oli päiväkävelyllä pihatossakin..
-
Belgian sininen oli mainittu lue lisää osiossa eli tavallinen nauta->elinolosuhteet->lue lisää täältä
-
Sitten on se porukka joka ostaa siksi luomua että se on terveelistä, kemikaalivapaata ja turvallista. Tätä porukkaa ei kiinnosta eläinten olosuhteet eikä niillä ole väliä. Vain illuusio siitä että mitä "luomu" sanana heille henkilökohtaisesti tarkoittaa. Periaatteessa tälle porukalle pystyisi markkinoimaan myös tavanomaisesti tuotettua sillä suomalainen elintarvike on joka tavalla puhdas, kemikaalivapaa ja turvallinen. Pitäisi vaan olla sellainen kampanja että se vetoaisi tähän porukkaan. Ja luulen että suurin osa luomun ostajista on näitä. On se sitten lihaa, maitoa, vihanneksia, mitä vaan. Suomielintarvikkeesta tulisi tehdä brändi, pieni sirkkalehti ei enää riitä brändiksi - tarvitaan muuta.
En näe mitään syytä tehdä suomielintarvikkeesta erillistä brändiä. Ennemmin antaa elintarviketalojen brändätä kuluttajatuotteet miten parhaaksi näkevät ja toimivan ketjussaan sen mukaisesti. Eli vaikkapa nyt Valiolla nopeasti uudistettu laatusopimus läpi kaikilla tuottajilla, jonka jälkeen hehkutusta kuluttajille miten Valion tuottajat hoitavat tämän ja tuon asia. Jos Juustoportilla tekevät enemmän tai Maitomaalla vähemmän, niin samapa tuo.
Laatusopimus ei ole mikään brändi, jos kaikki maidot kuitenkin pistetään samaan siiloon. Pitää tehdä erilaisia laatusopimuksia jokaisen kuluttajan omaan makuun ja sitten pitää maidot visusti erillään. Näin jokainen kuluttaja saa tarkalleen haluamaansa ja hinnoittelu tietysti jokaiselle brändille erikseen. Tarjolla pitäisi olla esim. luomua, lentävää lehmää, vapaata lehmää, mummon navetan maitoa ja ihan tavallista bulkkia, joka sitten kilpailisi tuonnin kanssa.
-
Belgian sininen on kyllä ihan typerä veto tällaiseen "oppaaseen"
-
Ihme yleistystä parsinavetoista täälläkin , vasikkakuolleisuudesta jne. Meillä parsinavetta ja matot olleet käytössä 15 vuotta.Sorkkahoidot 2 krt vuodessa Vasikkakuolleisuus on lähes nolla ja saavat pelkkää maitoa 3vk-2 kk riippuen onko ternisonni tai lehmävasikka