Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Sami Nieminen - 08.11.16 - klo:18:41
-
hei vaan. kuinka vanhoilla puimureilla ajelette? kannattaako ostaa vanha puimuri ja jos ei niin miksi ei?mitä vanhassa puimurissa tai siis sitä ostaessa kannattaa ottaa huomioon.
-
hyyyvin vanhalla ja kun ostat vanhaa puimuria niin kato että pelleissä lukee fahr! kyllä niillä pui maailman tappiin kun osia saa halvalla latvalalta. sanpoa kierrä, sehän on vain karistin... ;D
-
hei vaan. kuinka vanhoilla puimureilla ajelette? kannattaako ostaa vanha puimuri ja jos ei niin miksi ei?mitä vanhassa puimurissa tai siis sitä ostaessa kannattaa ottaa huomioon.
Asiasta tiiä mithän, mutta että: ympyräpuintikonneiston kunto...? ::)
-
Vaihdelaatikko, kytkin ja pöydän kunto. Edellisen käyttäjän tai käyttäjien käsiala näkyy pöydäs. . .
Ja lisäksi. . ;) jos himon kohteen kyljessä lukee notta Fahr, moottorin öljynjäähdytysputkiston kunto. Pakkaa ryökäle löyhtyä ja lykkää silloin öljyt ketoon. . Putkiston ympäristö oltava siis sikasiisti.
-
hei vaan. kuinka vanhoilla puimureilla ajelette? kannattaako ostaa vanha puimuri ja jos ei niin miksi ei?mitä vanhassa puimurissa tai siis sitä ostaessa kannattaa ottaa huomioon.
Hienoa että vanhat puimurit kiinnostaa.
Suosittelen Faaria.
-
Oikein yllätyin kun laskin että 26 vuotta on minunkin rosmallani jo ikävuosia. UusiHollanti.
Mikään muu ei oikeastaan ole kiusannut kuin ruiskutuspumppu.
-
33v vanha harvinaisuus. Liikkuva puimakone ... Överum 1110 eli "nuorennus" sorsan pesimäalueiden puintilaitteesta Volvo 800:sta :)
-
Comia 690. Ens vuonna 30 vee.
-
Tää menee nyt kyl alottajalta vihkoon.....tai jotain....
-
Mein Deere täytti 43 vuotta, tänä vuonna sille ei tehty mitään kun puitiin vain 6 ha härkäpapua 😅😅
On nerokasta puida vanhalla puimurilla. Keskustelun aloittajaa voi rohkaista ostamaan jonkun laatumerkin, esim. Fahrin tai Deeren tonnilla tai kahdella. Miks pitäis parin viikon vuoksi satsata enempää 😅
-
Mein Deere täytti 43 vuotta, tänä vuonna sille ei tehty mitään kun puitiin vain 6 ha härkäpapua 😅😅
On nerokasta puida vanhalla puimurilla. Keskustelun aloittajaa voi rohkaista ostamaan jonkun laatumerkin, esim. Fahrin tai Deeren tonnilla tai kahdella. Miks pitäis parin viikon vuoksi satsata enempää 😅
Menikö sen 6ha sadon puimisessa pari viikkoa?
-
Mein Deere täytti 43 vuotta, tänä vuonna sille ei tehty mitään kun puitiin vain 6 ha härkäpapua 😅😅
On nerokasta puida vanhalla puimurilla. Keskustelun aloittajaa voi rohkaista ostamaan jonkun laatumerkin, esim. Fahrin tai Deeren tonnilla tai kahdella. Miks pitäis parin viikon vuoksi satsata enempää 😅
Menikö sen 6ha sadon puimisessa pari viikkoa?
Niin ja tankkaamatta.
-
Mein Deere täytti 43 vuotta, tänä vuonna sille ei tehty mitään kun puitiin vain 6 ha härkäpapua 😅😅
On nerokasta puida vanhalla puimurilla. Keskustelun aloittajaa voi rohkaista ostamaan jonkun laatumerkin, esim. Fahrin tai Deeren tonnilla tai kahdella. Miks pitäis parin viikon vuoksi satsata enempää 😅
Menikö sen 6ha sadon puimisessa pari viikkoa?
Tuo "pari viikkoa" on eri kappaleessa kuin "6ha", joten se viittaa eri asiaan
-
Jaa se olikin puumuurien korjaukseen tarkoitetut puimuurit? - Eikä puuimurit tai puimurit? Tarkkuutta tälle Niemiselle näin heti ensimmäiseen kirjoitukseensa, äidinkielen tunneilla olisi kannattanut olla hereillä.
-
Mein Deere täytti 43 vuotta, tänä vuonna sille ei tehty mitään kun puitiin vain 6 ha härkäpapua 😅😅
On nerokasta puida vanhalla puimurilla. Keskustelun aloittajaa voi rohkaista ostamaan jonkun laatumerkin, esim. Fahrin tai Deeren tonnilla tai kahdella. Miks pitäis parin viikon vuoksi satsata enempää 😅
Menikö sen 6ha sadon puimisessa pari viikkoa?
Niin ja tankkaamatta.
Juu ei tankattu, oli ainetta jotain 80 tankissa
-
Faarin etu on Deussin kone, kun mennään yli 30 ikävuoden. Ei pelkoa, että sylinteriputken alatiivisteet vuotaa, eikä jäähdyttäjä.
-
Faarin etu on Deussin kone, kun mennään yli 30 ikävuoden. Ei pelkoa, että sylinteriputken alatiivisteet vuotaa, eikä jäähdyttäjä.
jos mennään yli 30 ikävuoden, niin varaosat ja niiden saatavuus nousee muita ominaisuuksia tärkeämmäksi. Yleisimmät ja myydyimmät merkit on niitä joita kannattaa harkita. Sampoon saa osia puintiaikaan seuraavaksi aamuksi ja tilastojen mukaan vikatiheys on suurimmillaan puintiaikaan. Joskus oli lehdessä ilmoitus, että maahantuoja myy varaosien loppuvaraston..... kyse oli silloin Dronningborgin puimureista (taitaa kyllä osia saada vieläkin) ja se pistää miettimään vanhan koneen omistamista uudessa valossa.
Täältä on turha merkkiä kysyä, aika harvalla on kokemuksia useammasta merkistä... omaa kehutaan, kukaan ei halua tunnustaa tehneensä huonoa kauppaa. Fahrin omistajat on niin fanaattisia, että se jo epäilyttää :)
-
Mitään fanaattista en ole huomannut, kun katsoo peiliin. Jos oisin muutaman vuosikymmenen nuorempi, niin IH Axial ....ois seuraava.
-
On sit nuori tai vanha, IH axial on hyvä hankinta, tulee kerralla puintitehoa korjuuseen edullisesti.
-
Halpa ja huonomainen puimuri->halvat osat ja niitä löytyy helposti.
Kallis ja hyvämainen puimuri->osat kalliita ja niitä on vaikea löytää.
-
Halpa ja huonomainen puimuri->halvat osat ja niitä löytyy helposti.
Kallis ja hyvämainen puimuri->osat kalliita ja niitä on vaikea löytää.
Löytyy? Siis vaikka pellolta kun se hajoaa.
Mää oon hakenut mm. Överum Aktivin osia metallinilmaisimella pellolta
-
Halpa ja huonomainen puimuri->halvat osat ja niitä löytyy helposti.
Kallis ja hyvämainen puimuri->osat kalliita ja niitä on vaikea löytää.
Löytyy? Siis vaikka pellolta kun se hajoaa.
Mää oon hakenut mm. Överum Aktivin osia metallinilmaisimella pellolta
Mikä etsin muuten, Garrett? C-Scope? XP?
-
Halpa ja huonomainen puimuri->halvat osat ja niitä löytyy helposti.
Kallis ja hyvämainen puimuri->osat kalliita ja niitä on vaikea löytää.
Löytyy? Siis vaikka pellolta kun se hajoaa.
Mää oon hakenut mm. Överum Aktivin osia metallinilmaisimella pellolta
Koneen väriinkin tulisi kiinnittää huomiota. Claasin paalaimen vihreät osat olivat työläitä löytää heinäpellosta... ekalla kierroksella en löytänyt :-)
Koskahan joku alkaa tehdä täysvalkoisia moottorisahoja ja metsätarvikkeita... sakset, mitta ja kombikannu olisi myös kiva saada mattavalkoisina...
-
Koneen väriinkin tulisi kiinnittää huomiota. Claasin paalaimen vihreät osat olivat työläitä löytää heinäpellosta... ekalla kierroksella en löytänyt :-)
Koskahan joku alkaa tehdä täysvalkoisia moottorisahoja ja metsätarvikkeita... sakset, mitta ja kombikannu olisi myös kiva saada mattavalkoisina...
Tähän viitaten ymmärrän, miksi Sampolaisessa pellossa on yleensä juolavehnää. Löytyy keltaiset pellinpalat helpommin...
-
Uudempi Sampo-MF28 on -98 ja vanha palveljia Sampo 600 on -85. Tuo uudempi joutas myydä pois, ei tällaisella vajaan 90 hehtaarin vuokrahömpötysalalla noin uutta kannata pitää.
-
Koneen väriinkin tulisi kiinnittää huomiota. Claasin paalaimen vihreät osat olivat työläitä löytää heinäpellosta... ekalla kierroksella en löytänyt :-)
Koskahan joku alkaa tehdä täysvalkoisia moottorisahoja ja metsätarvikkeita... sakset, mitta ja kombikannu olisi myös kiva saada mattavalkoisina...
Tähän viitaten ymmärrän, miksi Sampolaisessa pellossa on yleensä juolavehnää. Löytyy keltaiset pellinpalat helpommin...
Sampo kannattaisikin maalata heijastavalla liikennemerkkimaalilla. Osat löytyisi viimeistään lokakuussa kuutamolla.
-
mutta mikä noissa vaareissa oikein kiehtoo?
-
mutta mikä noissa vaareissa oikein kiehtoo?
Se on yksinkertainen kone meille yksinkertaisille viljelijöille :)
Se on luja ja pui puhtaasti ne jyväset siiloon eikä peltoon :)
-
juuri tuo on se joka miutakii kiehtoo... ja kun toimii vielä niiiin pienellä työllä hyvin ... mitä sitä muuta ihminen koneelta voi toivoa..?
tuossa vaarissa sen selkeä rakenne on viehättänny pienestä pennusta lähtien.. massey harris oli silloin hirmunen mörkö... heh, ja nyt kun sitä kattoo niin .......
-
mutta mikä noissa vaareissa oikein kiehtoo?
Se on yksinkertainen kone meille yksinkertaisille viljelijöille :)
Se on luja ja pui puhtaasti ne jyväset siiloon eikä peltoon :)
Kerran kuivasin faarilla puituja kauroja ,niin tajusin miksi sampojakin ostetaan ,sampo
osaa sentään erottaa jyvät ruumenista.
-
Halpa ja huonomainen puimuri->halvat osat ja niitä löytyy helposti.
Kallis ja hyvämainen puimuri->osat kalliita ja niitä on vaikea löytää.
Löytyy? Siis vaikka pellolta kun se hajoaa.
Mää oon hakenut mm. Överum Aktivin osia metallinilmaisimella pellolta
Mikä etsin muuten, Garrett? C-Scope? XP?
C-Scope, olikohan 990 tai 660. Yli 20 vuotias, maksoi silloin melkein 4000 markkaa.
-
Istumen ja ohjauksen välissä vika, jos ei Faarilla tule puhdasta jälkeä, kuten Nisu vallan hyvin tietää.
-
mutta mikä noissa vaareissa oikein kiehtoo?
Se on yksinkertainen kone meille yksinkertaisille viljelijöille :)
Se on luja ja pui puhtaasti ne jyväset siiloon eikä peltoon :)
Kerran kuivasin faarilla puituja kauroja ,niin tajusin miksi sampojakin ostetaan ,sampo
osaa sentään erottaa jyvät ruumenista.
Täytyy olla joku SAS, sehän ei muistaakseni irtipui jyviä ollenkaan. Tuleehan sillee vain musuja :D ;D
-
Uudempi Sampo-MF28 on -98 ja vanha palveljia Sampo 600 on -85. Tuo uudempi joutas myydä pois, ei tällaisella vajaan 90 hehtaarin vuokrahömpötysalalla noin uutta kannata pitää.
Ja pah! Kummalla puit?
-
Uudempi Sampo-MF28 on -98 ja vanha palveljia Sampo 600 on -85. Tuo uudempi joutas myydä pois, ei tällaisella vajaan 90 hehtaarin vuokrahömpötysalalla noin uutta kannata pitää.
Ja pah! Kummalla puit?
Uudemmalla, kermap*rse tykkää ilmastoinnista ja lämmityslaitteesta, mutta kun siitä saisi vähintään myydessä 15 kertaa paremman hinnan kuin tuosta vanhasta uskollisesta luottopelistä mistä ei kai enää edes raaskisikaan luopua, on meinaa ollut samperin hyvä peli sen 15 vuotta kun sillä ajoin pelkästään mtä nyt yhden vuoden oli Deutz1080 vaihtokaupassa tulleena Sampon rinnalla. Siitä puimursta en tykännyt yhtään.
-
Faarin etu on Deussin kone, kun mennään yli 30 ikävuoden. Ei pelkoa, että sylinteriputken alatiivisteet vuotaa, eikä jäähdyttäjä.
jos mennään yli 30 ikävuoden, niin varaosat ja niiden saatavuus nousee muita ominaisuuksia tärkeämmäksi. Yleisimmät ja myydyimmät merkit on niitä joita kannattaa harkita. Sampoon saa osia puintiaikaan seuraavaksi aamuksi ja tilastojen mukaan vikatiheys on suurimmillaan puintiaikaan. Joskus oli lehdessä ilmoitus, että maahantuoja myy varaosien loppuvaraston..... kyse oli silloin Dronningborgin puimureista (taitaa kyllä osia saada vieläkin) ja se pistää miettimään vanhan koneen omistamista uudessa valossa.
Täältä on turha merkkiä kysyä, aika harvalla on kokemuksia useammasta merkistä... omaa kehutaan, kukaan ei halua tunnustaa tehneensä huonoa kauppaa. Fahrin omistajat on niin fanaattisia, että se jo epäilyttää :)
Tuo varaosien saatavuus pitää paikkansa. Esim massikan 240, joka on 80 luvun kone sentään, niin siinäkin varaosien saatavuus alkaa olemaan purkuosien varassa osittain. Sampo on juuri tästä syystä varma vanhanakin, saa osia jopa uutena vielä. Koneena tuo massikka oli hyvä peli, ainakin renkaat muutettuna vyörenkaiksi ja kauraan ei tullut olkea kuten sammossa tahtoo tulla.
-
Vanhat puimurit toimii, jos on huollettu. Yks tykkää yhestä ja toinen toisesta. Vahoissa koneissa välttämätöntä, että omistaja osaa/viitsii itse tehä remonttia. Jos on huoltomiesten varassa, niin sitten on prempi ajattaa urakoitsijalla.
-
Vanhat puimurit toimii, jos on huollettu. Yks tykkää yhestä ja toinen toisesta. Vahoissa koneissa välttämätöntä, että omistaja osaa/viitsii itse tehä remonttia. Jos on huoltomiesten varassa, niin sitten on prempi ajattaa urakoitsijalla.
Rasvaprässin kanssa kun koneen kiertää tarpeeksi usein, ei sitä korjattavaa kauheesti tule siihen vanhaan romuunkaan. Remmiä menee ja ajovirheestä johtuvia korjauksia tulee, niin uusiin kuin vanhoihinkin yhtälailla. Uusissa remmihelvettipuimureissa, kaikenmaailman erotiikka-antureilla varustettujen vehkeiden remmenvaihto voi aiheuttaa jo osaavallekin isännälle päänsärkyä. Ja entäs ne "pienet" boxiviat sitten ja vikakoodien tulkitseminen ja vian korjaaminen, huh... Ja sitä huoltomiestä kun pitää sitten kiiruulla aikaa odottaa parikin viikkoa.
Niin että mieluummin vain puin tolla yksinkertaisella vanhalla Faarilla, joka tienaa hintansa joka vuosi.
-
just näin.
-
Claas 48 ollu kyl ollu ihan toimiva peli 1200h ajettu ja kone ollu käytössä meillä n.12vuotta. alkuun meni kytkin ja jarrut, mutta sen jälkeen ei ole ollut juuri mitään isompaa, yks laakeri, yks silppurin hihna vaihettii ja sit yks polttoaine pumpun sähköjohto liitin piti vaihtaa kun ei ottanu enää kunnon kontaktia. Eli yleisesti ottaen tyytyväinen olen ollut koneeseen.
-
Ainakin 900 Faareissa on sellainen vakava ongelma, mikä kannattaa ottaa huomioon, että siihen on germaani tehnyt semmoiset akselikiilat, että ne on oikein kiilat. Ei sellaiset perinteiset akselikiilat. Nämä kiristyy vaan esim. ratasta ulosvetäessä. Minä en ainakaan ymmärrä miten ne kuuluisi poistaa. Olen vetänyt akselinpään poikki kiiloineen niin on helpottanut 😁 ehkä SKN:llä tietoa miten nuo irroitetaan.
Tämä on tosiaan vakavasti pohdittava asia 40 vuotta vanhaa konetta miettiessä. Juuri tästä syystä haluaisin vaihtaa nuorempaan.
Alkuperäiseen kysymykseen vastaus on tuo 40 vuotta.
Tämä postaus myös todistaa, ettei Faari kuskit ole fanaattisia. Tilanne voisi olla toinen jos akselikiilat olisi normaaleja.
-
Ainakin 900 Faareissa on sellainen vakava ongelma, mikä kannattaa ottaa huomioon, että siihen on germaani tehnyt semmoiset akselikiilat, että ne on oikein kiilat. Ei sellaiset perinteiset akselikiilat. Nämä kiristyy vaan esim. ratasta ulosvetäessä. Minä en ainakaan ymmärrä miten ne kuuluisi poistaa. Olen vetänyt akselinpään poikki kiiloineen niin on helpottanut 😁 ehkä SKN:llä tietoa miten nuo irroitetaan.
Tämä on tosiaan vakavasti pohdittava asia 40 vuotta vanhaa konetta miettiessä. Juuri tästä syystä haluaisin vaihtaa nuorempaan.
Alkuperäiseen kysymykseen vastaus on tuo 40 vuotta.
Tämä postaus myös todistaa, ettei Faari kuskit ole fanaattisia. Tilanne voisi olla toinen jos akselikiilat olisi normaaleja.
Se kiila pitääkin poistaa ekana, semmosella kiilanpoistokiilalla napauttamalla :D
-
eiks siinä ole se noukka just tota varten... ja mitä muuta varten kiila on? kuin että ei pyörä putoa... jokusakara sen pitää akselilla ettei pyöri..
-
Ainakin 900 Faareissa on sellainen vakava ongelma, mikä kannattaa ottaa huomioon, että siihen on germaani tehnyt semmoiset akselikiilat, että ne on oikein kiilat. Ei sellaiset perinteiset akselikiilat. Nämä kiristyy vaan esim. ratasta ulosvetäessä. Minä en ainakaan ymmärrä miten ne kuuluisi poistaa. Olen vetänyt akselinpään poikki kiiloineen niin on helpottanut 😁 ehkä SKN:llä tietoa miten nuo irroitetaan.
Tämä on tosiaan vakavasti pohdittava asia 40 vuotta vanhaa konetta miettiessä. Juuri tästä syystä haluaisin vaihtaa nuorempaan.
Alkuperäiseen kysymykseen vastaus on tuo 40 vuotta.
Tämä postaus myös todistaa, ettei Faari kuskit ole fanaattisia. Tilanne voisi olla toinen jos akselikiilat olisi normaaleja.
Mitäs akselia sää oot kiskonu irti?
-
Ainakin 900 Faareissa on sellainen vakava ongelma, mikä kannattaa ottaa huomioon, että siihen on germaani tehnyt semmoiset akselikiilat, että ne on oikein kiilat. Ei sellaiset perinteiset akselikiilat. Nämä kiristyy vaan esim. ratasta ulosvetäessä. Minä en ainakaan ymmärrä miten ne kuuluisi poistaa. Olen vetänyt akselinpään poikki kiiloineen niin on helpottanut 😁 ehkä SKN:llä tietoa miten nuo irroitetaan.
Tämä on tosiaan vakavasti pohdittava asia 40 vuotta vanhaa konetta miettiessä. Juuri tästä syystä haluaisin vaihtaa nuorempaan.
Alkuperäiseen kysymykseen vastaus on tuo 40 vuotta.
Tämä postaus myös todistaa, ettei Faari kuskit ole fanaattisia. Tilanne voisi olla toinen jos akselikiilat olisi normaaleja.
Se kiila pitääkin poistaa ekana, semmosella kiilanpoistokiilalla napauttamalla :D
Juu sen verran on konemiehen vikaa että sen ymmärsin että se pitää ensin poistaa mutta sitä en ymmärtänyt että pitää olla kiilan poisto kiila. Kaikki ruuvimeisselit, vänkärit, kioski avaimet olen kokeillut mutta että kiilan poisto kiila. Mimmonen se on?
-
eiks siinä ole se noukka just tota varten... ja mitä muuta varten kiila on? kuin että ei pyörä putoa... jokusakara sen pitää akselilla ettei pyöri..
Mitä sinne nokan väliin muka saa 😁 piukassakin ku perkele...
-
eiks siinä ole se noukka just tota varten... ja mitä muuta varten kiila on? kuin että ei pyörä putoa... jokusakara sen pitää akselilla ettei pyöri..
Mitä sinne nokan väliin muka saa 😁 piukassakin ku perkele...
Nii et mitä akselia sää oot kiskonu irti?
-
Ainakin 900 Faareissa on sellainen vakava ongelma, mikä kannattaa ottaa huomioon, että siihen on germaani tehnyt semmoiset akselikiilat, että ne on oikein kiilat. Ei sellaiset perinteiset akselikiilat. Nämä kiristyy vaan esim. ratasta ulosvetäessä. Minä en ainakaan ymmärrä miten ne kuuluisi poistaa. Olen vetänyt akselinpään poikki kiiloineen niin on helpottanut 😁 ehkä SKN:llä tietoa miten nuo irroitetaan.
Tämä on tosiaan vakavasti pohdittava asia 40 vuotta vanhaa konetta miettiessä. Juuri tästä syystä haluaisin vaihtaa nuorempaan.
Alkuperäiseen kysymykseen vastaus on tuo 40 vuotta.
Tämä postaus myös todistaa, ettei Faari kuskit ole fanaattisia. Tilanne voisi olla toinen jos akselikiilat olisi normaaleja.
Mitäs akselia sää oot kiskonu irti?
Säiliön pohjaruuvin päässä olevaa ratasta ja yhtä remminkiristäjän pyörää. Sitten kerran poistettiin jotain pyörää mitä en nyt muista mikä se oli mutta se oli jo niin *****mainen että sen hoiti kyläseppä ja kelamies. Vieläkin tallella ne ulosvedin viritelmät. Ei tiedä jos tarvitsee 35 vuoden päästä uudelleen 😀
Edit. Piti oikeen käydä kattomassa. Se *****mainen oli just tuo säiliön ruuvin ratas. Jouduin tekemän sen 2 kertaan ja toinen meni jo helpommin niin ei muistanut.
-
Ainakin 900 Faareissa on sellainen vakava ongelma, mikä kannattaa ottaa huomioon, että siihen on germaani tehnyt semmoiset akselikiilat, että ne on oikein kiilat. Ei sellaiset perinteiset akselikiilat. Nämä kiristyy vaan esim. ratasta ulosvetäessä. Minä en ainakaan ymmärrä miten ne kuuluisi poistaa. Olen vetänyt akselinpään poikki kiiloineen niin on helpottanut 😁 ehkä SKN:llä tietoa miten nuo irroitetaan.
Tämä on tosiaan vakavasti pohdittava asia 40 vuotta vanhaa konetta miettiessä. Juuri tästä syystä haluaisin vaihtaa nuorempaan.
Alkuperäiseen kysymykseen vastaus on tuo 40 vuotta.
Tämä postaus myös todistaa, ettei Faari kuskit ole fanaattisia. Tilanne voisi olla toinen jos akselikiilat olisi normaaleja.
Mitäs akselia sää oot kiskonu irti?
Säiliön pohjaruuvin päässä olevaa ratasta ja yhtä remminkiristäjän pyörää. Sitten kerran poistettiin jotain pyörää mitä en nyt muista mikä se oli mutta se oli jo niin *****mainen että sen hoiti kyläseppä ja kelamies. Vieläkin tallella ne ulosvedin viritelmät. Ei tiedä jos tarvitsee 35 vuoden päästä uudelleen 😀
Kauheesti oot joutunu taistelemaan vaaris kanssa.
Kyllähän siellä näkyy niitä kiiloja olevan siellä sun täällä, mut eikös ne irti lähde kun koputtelee ja naputtelee....
-
Jos pyörän tai rattaan takana akselilla on tilaa, niin ensin lyödään pyörää/ratasta hiukan sisäänpäin. 2-3 milliäkin auttaa. Sitten otetaan kiila pois, hyvä konsti on hitsata kiilan päähän mutteri ja siitä nykiä vetovasaralla. Sitten otetaan pyörä pois, ihan käsin tai ulosvetäjällä, riippuen tilanteesta.
Asiaan liittyen; olisko kellään jouten hyväkuntoinen väliakseli ja variaattoripyörä Sampoon (680/690/MF20) tai osaavan konepajan yhteystietoja. Vanhasta kiilaurat levinny p*skaksi, uutta pyörää ei ole saanut varaosana kahteen vuoteen. Pitäskö laittaa ketjuveto..?
-
Hokkakiilan irroitukseen on olemassa työkaluja
R127357 käyrä kiilarauta
R127356 pitkä kiilarauta
Sampon varaosanumeroita
-
40 vuotiaalla Massey Fergusonilla. Ei kannata vaihtaa, on oppinut korjaamaan niin hyvin
-
Istumen ja ohjauksen välissä vika, jos ei Faarilla tule puhdasta jälkeä, kuten Nisu vallan hyvin tietää.
:D
-
just 20v vanhalla Sampolla..vähän yli 1000 tuntii mittarissa,vaihdeloota laakeroitu+tehty modifikaatio missä pakkiratas ei enää pyöri kolmosella..
puintikelan akseli+laakerit vaihdettu(laakeri kuluttanut akselin 2mm ohkasemmaksi..oliko väärä laakerisovite vai pehmosta rautaa?
olkikela ja akseli vaihdettu-vanhan kelan kiila oli mennyt väljäksi-uudessa Purku pörssin akselissa oli kaksi kiilaa..ja akseli oli paksumpi..laakerisovite tiukempi..ja yli puolta halvempi kun porin akseli.
ja lisäks kaikkee pientä remonttii..
-
Jos pyörän tai rattaan takana akselilla on tilaa, niin ensin lyödään pyörää/ratasta hiukan sisäänpäin. 2-3 milliäkin auttaa. Sitten otetaan kiila pois, hyvä konsti on hitsata kiilan päähän mutteri ja siitä nykiä vetovasaralla. Sitten otetaan pyörä pois, ihan käsin tai ulosvetäjällä, riippuen tilanteesta.
Asiaan liittyen; olisko kellään jouten hyväkuntoinen väliakseli ja variaattoripyörä Sampoon (680/690/MF20) tai osaavan konepajan yhteystietoja. Vanhasta kiilaurat levinny p*skaksi, uutta pyörää ei ole saanut varaosana kahteen vuoteen. Pitäskö laittaa ketjuveto..?
Eiks purkupörssiltä Kurikasta löydy?
Ajovariaattoriako tarkoittanetko.
On niitä sen verta purettuja .
-
Hei vaan ja kiva kun vastailitte.piti lopuksi päättää kahde välillä.toinen oli 73clayssoni ja 76fahr oli toinen.otin tuon Faahrin kun se on sentään kolme vuotta nuorempi niin se varmaan kestää tulevina vuosina paremin.