Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Köntys - 08.11.16 - klo:09:15
-
Niinkuin Skänän kanssa ennustimme, on talvi tullut taas pakkasineen vauhdilla. Näinollen onkin aika avata tämä varsin ajankohtainen kysymys.
Miten porukka ehti reakoida näin äkkinäiseen talven tuloon, jäikö kesälaadut tankkiin saamattomuuttaan vai tarkoituksella? :D
-
saamattomuutta
-
Seurasin teidän asiantuntevia neuvoja, ja vaihdoin ajoissa talvilaatuun. Onneksi en kuunnellut nimim. SAS:n ennusteita, jotka lupasivat sateista eli lauhaa syksyä.
-
Aina lokakuussa vaihdetaan kaikki koneet talvilaadulle. Vähempikäytettävillä traktoreilla on käyty kaivurin tai pyöräkoneen luona imutyhjenyksellä ja talvipööt on ajoissa kaikissa "suodattimissa" eikä niitä yleensä siksi tarvii edes vaihtaa. Koko kesä meni alle 60 sentin kesäpööllä. Isot säiliöt tuli maksettua yhdessä kesässä.
Nyt odotellaan kevääseen, milloin hinta on taas alimmillaan ennen kesää. Vinkkejä otetaan vastaan. Jos joku sanoo että nyt halvinta niin en usko tällä kertaa.
-
Talvilaatua. Ei piiputa vaikka tulisi isompikin pakkanen.
-SS-
-
Kumpaa laatua kannattaa käyttää jos traktorissa on perälevy perässä. Ja mikä levy olisi paras.
-
Kumpaa laatua kannattaa käyttää jos traktorissa on perälevy perässä. Ja mikä levy olisi paras.
Hardoxia tai kovapalaa
-
Kumpaa laatua kannattaa käyttää jos traktorissa on perälevy perässä. Ja mikä levy olisi paras.
Jos laatua tarkoitat, niin tuossa tapauksessa sinuna panostaisin kakkoseen :D
-
Totta kai kesälaadulla. Kuka nyt talvella traktorilla ajaa ja jos on tarvetta niin odotetaan nuoskakelejä. Ja traktori on mahdollista laittaa myös lämpöiseen talliin jos välttämättä pitää käydä ulkona koneen kanssa niin se sen muutaman minuutin toimii vaikka vähän haketta käy siirtämässä. Tällä on pärjätty. Eikös sitä pitäisi laittaa traktoriin kaikenlaisia ketjuja jne. jos talvella ajellee :D ;)
-
Talvilaatua toimitettiin kotisäiliöön jo lokakuun puolella. Puolitankkia oli kesälaatua vielä traktorin tankissa pakkasten alkaessa. Se oli tarkoitus käyttää pois, mutta pakkanen sotki suunnitelmat. Eli vielä ei ole talvilaatua tankattu. Yhdessä traktorissa käytetään dieseliä ja se on mittarissa ollut talvilaatua jo jonkin aikaa.
-
Totta kai kesälaadulla. Kuka nyt talvella traktorilla ajaa ja jos on tarvetta niin odotetaan nuoskakelejä. Ja traktori on mahdollista laittaa myös lämpöiseen talliin jos välttämättä pitää käydä ulkona koneen kanssa niin se sen muutaman minuutin toimii vaikka vähän haketta käy siirtämässä. Tällä on pärjätty. Eikös sitä pitäisi laittaa traktoriin kaikenlaisia ketjuja jne. jos talvella ajellee :D ;)
Viljanviljelijän meininki.
-
Onko se talvilaatu oikeasti niin paljon kalliimpaa että kannattaa pelleillä pakkasen kanssa... Eipä paljoa kylmempää ole kun on pakkasta reilusti ja kylmää polttoöljyä valuu käsille. Mulla menee talven aikana noin 1500L löpöä joten ei sillä parin kympin hintaerolla paljoa kannata itseä kiusata. Joka päivä pitää koneiden liikkua...
-
Elokuulla loppui kesälaatu eli siitä asti talvipöötä. Tonni meni tuossa suvikelissä kallista talvi ainesta, joten vararikkohan tässä kait auttamatta edessä.
-
Kesälaatua tietty.
Älytöntä maksaa talvilaadusta enemän kun on samaa ku kesälaatu.
Monikansallisten öljy-yhtiöiden suurta kusetusta myydä kuluttajalle talvilaatua. 50-vuotta on ollut kesälaatua kaikissa laitteissa, sanoi eräs luotettava lähde. Olen myös kuullut että lugaksen suihkutus pumppu kestää paremmin kun on kesälaatua.
-
Totta kai kesälaadulla. Kuka nyt talvella traktorilla ajaa ja jos on tarvetta niin odotetaan nuoskakelejä. Ja traktori on mahdollista laittaa myös lämpöiseen talliin jos välttämättä pitää käydä ulkona koneen kanssa niin se sen muutaman minuutin toimii vaikka vähän haketta käy siirtämässä. Tällä on pärjätty. Eikös sitä pitäisi laittaa traktoriin kaikenlaisia ketjuja jne. jos talvella ajellee :D ;)
Siihen se traktori puimurin viereen ajetaan odottamaan kevättä.
-
Seurasin teidän asiantuntevia neuvoja, ja vaihdoin ajoissa talvilaatuun. Onneksi en kuunnellut nimim. SAS:n ennusteita, jotka lupasivat sateista eli lauhaa syksyä.
Ennuste päättyi lokakuun loppuun ja piti prikulleen paikkansa.
-
Seurasin teidän asiantuntevia neuvoja, ja vaihdoin ajoissa talvilaatuun. Onneksi en kuunnellut nimim. SAS:n ennusteita, jotka lupasivat sateista eli lauhaa syksyä.
Ennuste päättyi lokakuun loppuun ja piti prikulleen paikkansa.
Jepz, ja joulupukkikin tulee kohta ja Elvis elää.
HUUTONAURUA!!!
-
Kesälaadulla ja aina
Ikinä en ole talvilaatua tankannut, kyllä jämptti on niin.
-
Kesälaadulla ja aina
Ikinä en ole talvilaatua tankannut, kyllä jämptti on niin.
Totta.
Talvilaatu on homojen hommaa.
-
Kesälaadulla ja aina
Ikinä en ole talvilaatua tankannut, kyllä jämptti on niin.
Totta.
Talvilaatu on homojen hommaa.
Aina homona talvilaatua kesät talvet. Jo kelamies on näin toiminut. Eli ei sitä kakarat rupee kesälaadulla ajamaan. Se on vissi se 😀
-
Kasvinviljelytiloilla koneet seisovat talvet. Kesälaatua siis.
Hankala on myös Bora Boralta käsin ajaa talvella noita koneita.
Ei siis oikeastaan väliä mitä siellä tankissa on.
-
Kasvinviljelytiloilla koneet seisovat talvet. Kesälaatua siis.
Hankala on myös Bora Boralta käsin ajaa talvella noita koneita.
Ei siis oikeastaan väliä mitä siellä tankissa on.
Kyllä jämptit on näin.
Mulla on omassa traktorissa tankissa talvilaatua vuodelta 2013 kun en ole ehtinyt ajamaan sillä
-
ei se edes vuoda! paska värkki... laita kuusankoskelle! naapuri mansa kun valtun tankki vuotaa jostain ja ei löydä mistä.... liekö sammalta hiekkavalun seassa...?
-
ei se edes vuoda! paska värkki... laita kuusankoskelle! naapuri mansa kun valtun tankki vuotaa jostain ja ei löydä mistä.... liekö sammalta hiekkavalun seassa...?
No tää ei ole Vallu, niin se ei vuoda mitään eikä mistään.
Voisin myydä jonkulle?
-
Hyvin toimi talvilaatu tässä parina viime vuorokautena.
Näppejä ja varpaita alkoi vähän paleltaa, ei muuta vaivaa.
On se lumipisneksen solidaarisuus hienoo. Meikä ajaa
kahdentonnin yhdistelmällä ja tien takana toinen
kahdensadantuhannen yhdistelmällä. Silti morjestellaan
ihan kuin oltaisiin niinkö samaa porukkaa.
Morrrjes !
-SS-
-
Hyvin toimi talvilaatu tässä parina viime vuorokautena.
Näppejä ja varpaita alkoi vähän paleltaa, ei muuta vaivaa.
On se lumipisneksen solidaarisuus hienoo. Meikä ajaa
kahdentonnin yhdistelmällä ja tien takana toinen
kahdensadantuhannen yhdistelmällä. Silti morjestellaan
ihan kuin oltaisiin niinkö samaa porukkaa.
Morrrjes !
-SS-
Onko sulla ketjut?
-
Seurasin teidän asiantuntevia neuvoja, ja vaihdoin ajoissa talvilaatuun. Onneksi en kuunnellut nimim. SAS:n ennusteita, jotka lupasivat sateista eli lauhaa syksyä.
Sama täällä.toisinkuin viimetalvena,nyt tl:t koneissa,jo viimekuun puolella.
-
Seurasin teidän asiantuntevia neuvoja, ja vaihdoin ajoissa talvilaatuun. Onneksi en kuunnellut nimim. SAS:n ennusteita, jotka lupasivat sateista eli lauhaa syksyä.
Sama täällä.toisinkuin viimetalvena,nyt tl:t koneissa,jo viimekuun puolella.
Väärin lupasin kosteaa ja nopeaa syksyä ja niin siinä kävikin nyt on talvi ennätys aikasin,
sen takia kun ilmasto lämpiää kovalla tohinalla.
-
Seurasin teidän asiantuntevia neuvoja, ja vaihdoin ajoissa talvilaatuun. Onneksi en kuunnellut nimim. SAS:n ennusteita, jotka lupasivat sateista eli lauhaa syksyä.
Sama täällä.toisinkuin viimetalvena,nyt tl:t koneissa,jo viimekuun puolella.
Väärin lupasin kosteaa ja nopeaa syksyä ja niin siinä kävikin nyt on talvi ennätys aikasin,
sen takia kun ilmasto lämpiää kovalla tohinalla.
Hah, eihän niin käynyt alkuunkaan, oli kuivaa ja lämmintä loppukesää, syksyä ei tullut ollenkaan. Kaikki meni niinkun me Skänän kanssa ennustettiin :)
-
Seurasin teidän asiantuntevia neuvoja, ja vaihdoin ajoissa talvilaatuun. Onneksi en kuunnellut nimim. SAS:n ennusteita, jotka lupasivat sateista eli lauhaa syksyä.
Sama täällä.toisinkuin viimetalvena,nyt tl:t koneissa,jo viimekuun puolella.
Väärin lupasin kosteaa ja nopeaa syksyä ja niin siinä kävikin nyt on talvi ennätys aikasin,
sen takia kun ilmasto lämpiää kovalla tohinalla.
Hah, eihän niin käynyt alkuunkaan, oli kuivaa ja lämmintä loppukesää, syksyä ei tullut ollenkaan. Kaikki meni niinkun me Skänän kanssa ennustettiin :)
Elokuu oli sateinen ,syyskuu kylmä ja tihkusateinen aamut kosteita ja illat ,lokakuu kylmä
ja kostea aamuisin ja illoin just meni niin kuin ennustin ennustealueella. :)
-
ei se edes vuoda! paska värkki... laita kuusankoskelle! naapuri mansa kun valtun tankki vuotaa jostain ja ei löydä mistä.... liekö sammalta hiekkavalun seassa...?
Kolomessa vuotessa on vuotannu sen mitä on ollut vuotaa. Ei ääntä päästä , työmaiden hiljaisin kones.
-
Hyvin toimi talvilaatu tässä parina viime vuorokautena.
Näppejä ja varpaita alkoi vähän paleltaa, ei muuta vaivaa.
On se lumipisneksen solidaarisuus hienoo. Meikä ajaa
kahdentonnin yhdistelmällä ja tien takana toinen
kahdensadantuhannen yhdistelmällä. Silti morjestellaan
ihan kuin oltaisiin niinkö samaa porukkaa.
Morrrjes !
-SS-
Onko sulla ketjut?
Ei vaan olisko se 6 mm työkonenastat, edessä kuorma-autonastat.
Silenneitä olen paikannut ruuvinastalla. 2 - 3 kpl per ripa.
Kahdellakin menee jos on sopivasti eri kohdalla.
Vyörenkaassa on mukava painuma, jos kevittää lanaa sen verran,
että pyörät ovat maassa kunnolla kiinni. Jykevän terä alkaa painaa alaspäin
sitten kun siihen kertyy kuormaa, pienenmatkaa kun on suojalla menty, niin
etupyörät ei ohjaa jos yrittää nostaa, eikä terä enää maasta nouse,
naukuu vaan varoventtiili.
Etupainoja on 440 kg. plus painoteline 100 kg. 8210 Fordin apusylinteri.
Ketjut on sitten jotakin kattolumikasoja varten, se lumi
muuttuu pudottamisen jälkeen niin kivikovaksi, että pitää
rikkoa kasaa isommalla voimalla.
On OFA 11 mm 15-34 ja Trygg kevytketjut jos ei hotsita murskata
asfalttia.
-SS-
-
Hyvin toimi talvilaatu tässä parina viime vuorokautena.
Näppejä ja varpaita alkoi vähän paleltaa, ei muuta vaivaa.
On se lumipisneksen solidaarisuus hienoo. Meikä ajaa
kahdentonnin yhdistelmällä ja tien takana toinen
kahdensadantuhannen yhdistelmällä. Silti morjestellaan
ihan kuin oltaisiin niinkö samaa porukkaa.
Morrrjes !
-SS-
Onko sulla ketjut?
Ei vaan olisko se 6 mm työkonenastat, edessä kuorma-autonastat.
Silenneitä olen paikannut ruuvinastalla. 2 - 3 kpl per ripa.
Kahdellakin menee jos on sopivasti eri kohdalla.
Vyörenkaassa on mukava painuma, jos kevittää lanaa sen verran,
että pyörät ovat maassa kunnolla kiinni. Jykevän terä alkaa painaa alaspäin
sitten kun siihen kertyy kuormaa, pienenmatkaa kun on suojalla menty, niin
etupyörät ei ohjaa jos yrittää nostaa, eikä terä enää maasta nouse,
naukuu vaan varoventtiili.
Etupainoja on 440 kg. plus painoteline 100 kg. 8210 Fordin apusylinteri.
Ketjut on sitten jotakin kattolumikasoja varten, se lumi
muuttuu pudottamisen jälkeen niin kivikovaksi, että pitää
rikkoa kasaa isommalla voimalla.
On OFA 11 mm 15-34 ja Trygg kevytketjut jos ei hotsita murskata
asfalttia.
-SS-
Se on naapurin lisäpainotettu viistonninen hyvillä kettinkeillä kova sana kun näitä uudempia lumityökonneita tieravista kiskotaan. Sinkki työntövarren korvakkoon ja keula pystyssä kohti Auringonnousua. Nuorin polvi konemiehiä vielä epäilee paikalletultuaan ettei se ny sillä lähe...
Saattaapi vetokoneen jäljet näkyä paikalla pitempäänkin,ja tuntua.. ;)
-
Edelleenkin vaan kesälaadulla. Talvella ei tarvitse koneita juuri käynnistää. No lumitöitä saattaa olla mutta eihän niitä kovilla pakkasilla kukaan tee. Ja vähät metsähommat tehdään lauhoilla kevät keleillä. Aikoinaan kun kone piti saada talvellakin käyntiin joka päivä tuli toki talvilaatuakin käytettyä mutta ikinä sitä joka syksyistä tankintyhjäys ja suotimenvaihto jumppaa ymmärtänyt vaan aine vaan sitten tankatessa jossain vaiheessa vaihtui. Ei ole niin herkkähipiäisiä koneita vielä ollut ettei olisi pärjätty ilman moista vouhotusta.
-
En minäkään suodattimia ole vaihtanut pitkiiiin aikoihin. Ajoissa melkein tyhjään tankkiin talvilaatu ja ei ole ollut ongelmia...
-
Ei sitä polttoainetta näin talvella pajon kulu, hieman lumitöitä ja muuta sellaista kotinurkissa. Veivattavalla tynnyripumpulla renki tyhjensi yhden traktorin tankin ja täytti sitten talvilaadulla. Siis ei ollut mitenkään merkittävä tapahtuma, ei laitettu ilmoitusta lehteen. 😄
-
Kun nyt edes tulisi talvi,kesäpööllä mennään .Koneet ei ehdi jäähtymään kun on noita urakoita vielä,ja lämpötilat alle -10 ja ensiviikolle lupailee jo +5 astetta.Sellasta SAS keliä.
-
Hyvin toimi talvilaatu tässä parina viime vuorokautena.
Näppejä ja varpaita alkoi vähän paleltaa, ei muuta vaivaa.
On se lumipisneksen solidaarisuus hienoo. Meikä ajaa
kahdentonnin yhdistelmällä ja tien takana toinen
kahdensadantuhannen yhdistelmällä. Silti morjestellaan
ihan kuin oltaisiin niinkö samaa porukkaa.
Morrrjes !
-SS-
Onko sulla ketjut?
Ei vaan olisko se 6 mm työkonenastat, edessä kuorma-autonastat.
Silenneitä olen paikannut ruuvinastalla. 2 - 3 kpl per ripa.
Kahdellakin menee jos on sopivasti eri kohdalla.
Vyörenkaassa on mukava painuma, jos kevittää lanaa sen verran,
että pyörät ovat maassa kunnolla kiinni. Jykevän terä alkaa painaa alaspäin
sitten kun siihen kertyy kuormaa, pienenmatkaa kun on suojalla menty, niin
etupyörät ei ohjaa jos yrittää nostaa, eikä terä enää maasta nouse,
naukuu vaan varoventtiili.
Etupainoja on 440 kg. plus painoteline 100 kg. 8210 Fordin apusylinteri.
Ketjut on sitten jotakin kattolumikasoja varten, se lumi
muuttuu pudottamisen jälkeen niin kivikovaksi, että pitää
rikkoa kasaa isommalla voimalla.
On OFA 11 mm 15-34 ja Trygg kevytketjut jos ei hotsita murskata
asfalttia.
-SS-
Ok.
Noissa tienaurauksissa perälevyn kera tuottaa ongelmia etupään linjassa pysyminen, kun ei oo piikkejä etusissa ni menee poikittain.
-
SAS kyllä tuonkin homman hallitsee ,ei mene nuhveltti poikittain ollenkaan.Kytkinrempan jälkeen nuhvi on ollut sellanen että menee kuin rakkikoira kylkimyyryä ja soveltuu hyvin Saarijärven metsäpolkujen auraukseen,tai jotain sinne päin laappii.