Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: jariman - 14.09.16 - klo:21:43
-
Millähän konstilla sais asiallisesti 9,5m pitkät kattopellit katolle,
Räystäs noin 5m korkeudessa + penkka 2m, ei ihan onnistu
Lankkuja pitkin liuttamalla.
Toiselta puolelta kattoa onnistuu kyllä liuttamalla lankkuja pitkin.
Lieneekö muuta kun autonosturilla nostaen muutaman kattopellin
Nippuina?
-
Oikeen ei osaa hahmottaa millainen tuo 9,5metrinen on käsitellä. Yks vanha isäntä kehuskeli ittensä, kun oli pellittänyt vanhan riihensä. Pitkät pellit oli vetänyt sidontaliinalla tötterölle, joten ne kesti nostaa ja kuljetella. Ehkä ei auta sinun tapauksessa, mutta käyttökelpoinen niksi - luulisin :)
-
Jos ne saa toiselle lappeelle, niin on mahdollista sopivien lankkujen tms päällä vaikka köysillä kääntää pelti harjan suuntaiseksi, siinä asennossa kuljettaa sivuttain harjan yli ja kääntää toisella lappeella takaisin oikeaan asentoon.
Noin pitkiä en ole tuolla tekniikalla kääntänyt, vähän lyhyempiä kyllä. Ao. harja oli loiva ja miehiä riittävästi..
-
Jos kyseessä on normaali katto ruoteineen ja aluskatteineen niin voi ne nostaa isommissakin nipuissa. Katto kestää ainakin sen 180kg/ m2. Meilläpäin ainakin on aina joku hiab-auto tai muu löytynyt jolla on pariin sopivaan kasaan nostettu pellit. En itse liuttaisi yhtäkään peltiä kummaltakaan puolelta hallia.
-
Jos kyseessä on normaali katto ruoteineen ja aluskatteineen niin voi ne nostaa isommissakin nipuissa. Katto kestää ainakin sen 180kg/ m2. Meilläpäin ainakin on aina joku hiab-auto tai muu löytynyt jolla on pariin sopivaan kasaan nostettu pellit. En itse liuttaisi yhtäkään peltiä kummaltakaan puolelta hallia.
Näin tehtiin oma 900 neliötä, perusnosturiauto riittää, noin 10 pellin nipuissa, niin ei tarvitse paljoa rahtailla siellä katolla.
-
Kattokaltevuus on 27 astetta, eli ihan mukavan jyrkkä,
Wekmanin halli kyseessä, 2*7# lankku syrjällään 60 cm jaolla.
Yksi pelti painaa noin 60 kg, eli saa ottaa kiinni ihan kunnolla
Iso saksinostin on kyllä työmaalla käytössä,
On muuten tosi kätevä peli.
-
ja kiva kun on tietty vekmanin peltikin kyseessä niin se taitaa taittua jo pienestäkin korkeuserosta? ite muistan kuin siirtelin huomattavasti lyhyempiä peltejä ja net oli vekeillä aina pienestäkin virheestä... kivan näköstä katolla mutta eipä haittaa tuolla metän keskellä...
-
Isällä oli aikoinaan kippikärryn päällä tälli. Traktori ajettiin seinää vasten, kippiä sopivasti ylös ja pellit vedettiin traktorin yli katolle. Siinä kohteessa tosin penkka vietti hallia kohden. Pellitkin oli siihen aikaan ainakin tuplasti paksumpia kuin nykyään.
-
Millähän konstilla sais asiallisesti 9,5m pitkät kattopellit katolle,
Räystäs noin 5m korkeudessa + penkka 2m, ei ihan onnistu
Lankkuja pitkin liuttamalla.
Toiselta puolelta kattoa onnistuu kyllä liuttamalla lankkuja pitkin.
Lieneekö muuta kun autonosturilla nostaen muutaman kattopellin
Nippuina?
Kurottaja paikalle. Teet sen trukkipiikkien jatkoksi 120x120x4 putkesta n.8m pitkän aisan mihin hitsaat harvakseltaan poikittais puolia. Muutama pelti kyytiin ja nosto katon lappeelle,siitä helppo siirtää pelti paikalleen katolla. Sillä systeemillä omat 7.5m peltit laitettiin muutamassa tunnissa kiinni samaan korkeuteen,800m2 5miestä.
-
Omalla navettatyömaalla aikoinaan tehtiin pelleille ruodelaudoista nostopeti (2 kpl), johon nostoliinat sai kiinni. Sitten lokomolla peti pelteineen katolle ja tyhjä alas ja uudet pellit kyytiin. Pellit ei tosin olleet noin pitkiä eikä katto noin jyrkkä ja urakkaporukka asensi pellit, mutta systeemi toimi ja urakkamiehille homma oli helppo, kun peltejä nostettiin sopivaa tahtia ja siirtomatkat katolle minimaaliset.
-
Kattokaltevuus on 27 astetta, eli ihan mukavan jyrkkä,
Wekmanin halli kyseessä, 2*7# lankku syrjällään 60 cm jaolla.
Yksi pelti painaa noin 60 kg, eli saa ottaa kiinni ihan kunnolla
Iso saksinostin on kyllä työmaalla käytössä,
On muuten tosi kätevä peli.
Jos se on oikeasti iso, 6m pitenevä kori, niin siihen vetää sivusta 5-10 peltiä, keskelle joku pattinkin kannattamaan keskikohtaa, ja ajaa ylös harjan suuntaisesti ja vetää yksitellen katolle niin että pelti silloin kääntyy lappeen suuntaiseksi. tarvitsee luultavasti kaksi katolle ja yhden auttamaan koriin ja vahtimaan etteivät pellit pahasti naarmuta toisiaan.
-
Isällä oli aikoinaan kippikärryn päällä tälli. Traktori ajettiin seinää vasten, kippiä sopivasti ylös ja pellit vedettiin traktorin yli katolle. Siinä kohteessa tosin penkka vietti hallia kohden. Pellitkin oli siihen aikaan ainakin tuplasti paksumpia kuin nykyään.
Jos hallin sivuseinillä on ovet, niin kärryiltä saa pellit hyvin katolle. Traktori ajetaan sisään ja kärryjen kipillä nostetaan pellit nippuna räystäälle. JOku tellinki pitää tietysti tehdä etteivät pellit putoa kipatessa alamäkeen
-
Kuormautohiiabilla tarkoitus nostella 4 kpl nippuina, 15 m ulottuvuus,
Eiköhän tällä tavoin saa pellit katolle, työvoimaa kun on niukasti,
Yksin kun pakertaa, katsotaan nyt, miten rypsin puinneilta kerkiää.
-
tuo juuri monella pahin onkelma! yksin tahi korkeintaan kaksin touhutaan... lisävoima on aina jossain muualla kun sitä tartteis...
-
Kyllä se onkin tämä yksin räpisteleminen yhtä tyhjän kanssa. Ei tule kuin saappanjälkiä. Poikaa ei kiinnostanut ja isäukkokin meni kuolemaan vaikka olis vielä tar*****. No emännäntekele sentään joskus jotakin siirtämässä kun omilta hommiltaan joutaa. Kateeksi käy noita joilla liikkuu monta konetta yhtä aikaa. Eipä tämä kyllä oikein kattopelteihin liittynyt.
-
kivitarikon peräosaan hitsasin ns putkiholkit ja muutama reikä että sai 6" lankut syrjälleen ja muutamalla ruuvilla kii, sitte vain ristitukia ja poikkilautaa, jatkona oli 4" lankkua ja sama muuten..
sitte vain kahta ja kolomia pelliä kuinka haluaaki kerralla päälle ja naru löysästi tuulivarooksi ja eklla nostaen rästäällä tai lappeelle kuinka on sattunu ulettuhu. sitte vain kolomekki äijää kii ja vetää pois ja paikkahansa. aika kätevää ja turvallista.
tuolla systeemillä on tehty 30m pitkän laakasiilon katto päiväs, 30m pitkän konesuojan katto päiväs, pajan 15m katto päiväs (oli räpäskäkeli) ja 15m tuvan katto päiväs.. pellien pituuret 6,8-9,5m ja jottei menisi sassiksi niin eri päivinä siis ja työpäivän pituus on ollu askaresväli paussiinensa ja väkiä katolla on ollu 4-6kpl ei ammattimiehiä..
-
nuo ohjeet ihan hyviä kun aatelee etä ei niin hirveesti tartte edes investoida..
-
Tuo konehallin toinen puoli sen verta haastava, jottei onnistu EK jatkoviritelmällä,
Penkkaa kun on, eikä 8,5m yltävällä metsäpilkillä, lisänä
Työvoiman vähäisyys , etupuolelta kyllä onnistuu.
Asiansa osaava hiiabbikuski tulee edullisemmaksi kun pari
Puolitumpeloa kirvesmiestä..... Näin on näreet..
-
En malta olla kirjoittamatta KUROTTAJASTA jälleen, kun on niin niin her*****nen aihe uskokaa että joka kylällä on hyvä ola 20 t hintainen 10 m ulottuva kone
ja sitten vaan lainaksi. Huomattava että jos koriin kiipeää on yleensä omalla vastuulla. " maalausta viimeksi kuivaamoon"
-
En malta olla kirjoittamatta KUROTTAJASTA jälleen, kun on niin niin her*****nen aihe uskokaa että joka kylällä on hyvä ola 20 t hintainen 10 m ulottuva kone
ja sitten vaan lainaksi. Huomattava että jos koriin kiipeää on yleensä omalla vastuulla. " maalausta viimeksi kuivaamoon"
Pöh, hommaa maamiesseuralle tällaisen mieluummin:
http://www.mascus.fi/kuljetuskalusto/paloautot/scania-92m/8fka8e7k.html
-
Mitenkäs ne kattopellit tolla tunkilla.
-
Mitenkäs ne kattopellit tolla tunkilla.
Käyttää ikään kuin hiabbina, lyhyenä nousee varmaan tarpeeksi painoa. Ja pitkänä on näppärä tervata vaikka pitäjän kirkon katto. Tulee auton hinta jo sellaisella projektilla maksettu moneen kertaan. On meinaan kallista touhua kirkkojen kattorempat.
-
Mitenkäs ne kattopellit tolla tunkilla.
Käyttää ikään kuin hiabbina, lyhyenä nousee varmaan tarpeeksi painoa. Ja pitkänä on näppärä tervata vaikka pitäjän kirkon katto. Tulee auton hinta jo sellaisella projektilla maksettu moneen kertaan. On meinaan kallista touhua kirkkojen kattorempat.
Ne vois tervata samalla laitteella jolla levitetään apulantaa metsiin. 600 kg katos parissa minuutissa 😅😅
-
mutta ympäristön suojaukseen meneekin se viikon päivät! kyllä teho ja tuo kirkon katto ei kule yhessä...